RADA UNII EUROPEJSKIEJ,uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając dyrektywę Rady 2006/112/WE z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej 1 , w szczególności jej art. 395 ust. 1,
uwzględniając wniosek Komisji Europejskiej,
a także mając na uwadze, co następuje:(1) Art. 193 dyrektywy 2006/112/WE stanowi, że podatnik dokonujący dostawy towarów lub świadczenia usług jest, co do zasady, obowiązany do zapłaty podatku od wartości dodanej (VAT) organom podatkowym.
(2) W piśmie, które wpłynęło do Komisji w dniu 16 października 2018 r., Litwa wystąpiła o upoważnienie do wprowadzenia szczególnego środka stanowiącego odstępstwo od art. 193 dyrektywy 2006/112/WE w celu zastosowania mechanizmu odwrotnego obciążenia w odniesieniu do dostaw dysków twardych (zwanego dalej "szczególnym środkiem").
(3) Zgodnie z art. 395 ust. 2 akapit drugi dyrektywy 2006/112/WE pismem z dnia 19 listopada 2018 r. Komisja poinformowała pozostałe państwa członkowskie o wniosku złożonym przez Litwę. W piśmie z dnia 20 listopada 2018 r. Komisja zawiadomiła Litwę, że posiada wszystkie informacje niezbędne do rozpatrzenia wniosku.
(4) Na Litwie wykryto oszustwa typu "znikający podmiot gospodarczy" w handlu wewnątrzwspólnotowym w odniesieniu do dostaw towarów elektronicznych, takich jak laptopy, telefony komórkowe, tablety i dyski twarde. Skala i zakres takiego procederu mają bezpośredni, wysoce negatywny wpływ na budżet państwa.
(5) Władze litewskie wprowadziły szereg środków służących zwalczaniu tegp typu oszustw związanych z VAT oraz zapobieganiu tym oszustwom. Według władz litewskich środki te nie są wystarczające, aby zapobiegać oszustwom związanym z VAT w zakresie dostaw towarów elektronicznych.
(6) Władze litewskie zamierzają wprowadzić mechanizm odwrotnego obciążenia w odniesieniu do wyrobów elektronicznych na podstawie art. 199a dyrektywy 2006/112/WE. Artykuł ten swoim zakresem nie obejmuje jednak dysków twardych.
(7) Aby rozszerzyć mechanizm odwrotnego obciążenia, który miałby zastosowanie nie tylko do wyrobów elektronicznych, co jest już objęte zakresem art. 199a dyrektywy 2006/112/WE, ale również w odniesieniu do dysków twardych, władze litewskie zwracają się o wydanie upoważnienia do wprowadzenia szczególnego środka.
(8) Biorąc pod uwagę możliwy pozytywny wpływ szczególnego środka służącego zwalczaniu wykrywanych przez Litwę oszustw związanych z VAT, odstępstwo powinno zostać przyznane na czas określony, od dnia 1 marca 2019 r. do dnia 28 lutego 2022 r.
(9) Aby można było ocenić, czy środek jest odpowiedni i skuteczny, prawo do stosowania szczególnego środka przyznaje się co do zasady na czas oznaczony. Dzięki odstępstwom państwa członkowskie zyskują czas na wprowadzenie - do chwili wygaśnięcia środka stanowiącego odstępstwo - innych środków konwencjonalnych służących wyeliminowaniu danego problemu, dzięki którym nie ma już potrzeby dalszego stosowania szczególnego środka. Odstępstwa umożliwiające stosowanie mechanizmu odwrotnego obciążenia przyznaje się tylko wyjątkowo w odniesieniu do obszarów, w których występują oszustwa, przy czym środek ten stosuje się w ostateczności. Władze litewskie powinny zatem do chwili wygaśnięcia niniejszego odstępstwa wprowadzić w życie inne środki konwencjonalne służące zwalczaniu oszustw związanych z VAT w odniesieniu do handlu dyskami twardymi oraz zapobieganiu tym oszustwom, co spowoduje, że nie będzie już konieczności stosowania szczególnego środka i w konsekwencji odstępstwa od art. 193 dyrektywy 2006/112/WE w odniesieniu do takich dostaw.
(10) Szczególny środek nie wpłynie negatywnie na zasoby własne Unii z tytułu VAT,
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ: