KOMISJA EUROPEJSKA,uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/1242 z dnia 20 czerwca 2019 r. określające normy emisji CO2 dla nowych pojazdów ciężkich oraz zmieniające rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 595/2009 i (UE) 2018/956 oraz dyrektywę Rady 96/53/WE 1 , w szczególności jego art. 10,
a także mając na uwadze, co następuje:(1) W celu ustanowienia metody do oceny stosowania warunków, w których określa się emisje odniesienia CO2 ("metoda"), Komisja powinna mieć dostęp do niektórych danych udostępnionych producentom podczas działania narzędzia symulacyjnego, o którym mowa w art. 5 ust. 1 lit. a) rozporządzenia Komisji (UE) 2017/2400 2 , w szczególności do pliku "sum exec data file".
(2) Plik "sum exec data file" pozwoliłby Komisji ocenić wynikający ze stosowania metody wpływ ilościowy na emisje CO2 z pojazdów. W szczególności pliki "sum exec data file" są niezbędne do określenia - na podstawie korekt danych dotyczących elementów pojazdu, które służą jako dane wejściowe dla narzędzia symulacyjnego - wynikających z nich korekt poziomu emisji CO2 ustanowionego w przepisach. Pliki "sum exec data file" są zatem niezbędne do oszacowania ewentualnej konieczności korekt z jednej strony, a w razie takiej konieczności, do stosowania korekt emisji CO2 z pojazdu z drugiej strony, na podstawie skorygowanych danych dotyczących elementów, które stanowią dane wejściowe w narzędziu symulacyjnym.
(3) Producenci powinni zatem monitorować i zgłaszać Komisji pliki "sum exec data file" dotyczące pojazdów, w odniesieniu do których przeprowadzono symulację w okresach sprawozdawczych 2019 i 2020. Ponieważ zgłaszanie takich informacji w odniesieniu do pojazdów wyprodukowanych przed dniem 1 października 2019 r. może wymagać większego wysiłku ze strony producentów, termin zgłaszania tych danych powinien zostać ustalony na późniejszy dzień składania sprawozdań, czyli na dzień 30 września 2021 r.
(4) Należy zapewnić, aby monitorowane i zgłaszane dane były rzetelne i wiarygodne. W związku z tym Komisja powinna mieć możliwość weryfikacji i, w razie konieczności, zastosowania środków, które zagwarantują prawidłowość końcowych danych.
(5) Aby ułatwić gromadzenie danych producentom Komisja powinna korzystać z repozytorium danych biznesowych (Business Data Repository) zarządzanego przez Europejską Agencję Środowiska, która powinna przekazywać te dane wraz z danymi zgłoszonymi zgodnie z rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/956 3 .
(6) Niniejsze rozporządzenie powinno wejść w życie w możliwie najkrótszym terminie po jego opublikowaniu w celu zapewnienia solidności i reprezentatywności emisji odniesienia CO2 jako podstawy do ustalenia docelowych poziomów emisji dla unijnego parku pojazdów.
(7) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Komitetu ds. Zmian Klimatu,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
1 Dz.U. L 198 z 25.7.2019, s. 202.
2 Rozporządzenie Komisji (UE) 2017/2400 z dnia 12 grudnia 2017 r. w sprawie wykonania rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 595/2009 w odniesieniu do określania emisji CO2 i zużycia paliwa przez pojazdy ciężkie i zmieniające dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady 2007/46/WE oraz rozporządzenie Komisji (UE) nr 582/2011 (Dz.U. L 349 z 29.12.2017, s. 1).
3 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/956 z dnia 28 czerwca 2018 r. w sprawie monitorowania i sprawozdawczości w odniesieniu do emisji CO2 z nowych pojazdów ciężkich i zużycia paliwa przez takie pojazdy (Dz.U. L 173 z 9.7.2018, s. 1).
4 Art. 1 ust. 2 lit. b) uchylona przez art. 1 rozporządzenia nr 2022/96 z dnia 25 stycznia 2022 r. (Dz.U.UE.L.2022.17.1) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 29 stycznia 2022 r.