Rozporządzenie wykonawcze 2019/1859 ustanawiające zasady stosowania art. 10 rozporządzenia (UE) 2019/1242 Parlamentu Europejskiego i Rady w odniesieniu do gromadzenia niektórych danych

ROZPORZĄDZENIE WYKONAWCZE KOMISJI (UE) 2019/1859
z dnia 6 listopada 2019 r.
ustanawiające zasady stosowania art. 10 rozporządzenia (UE) 2019/1242 Parlamentu Europejskiego i Rady w odniesieniu do gromadzenia niektórych danych
(Tekst mający znaczenie dla EOG)

KOMISJA EUROPEJSKA,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/1242 z dnia 20 czerwca 2019 r. określające normy emisji CO2 dla nowych pojazdów ciężkich oraz zmieniające rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 595/2009 i (UE) 2018/956 oraz dyrektywę Rady 96/53/WE 1 , w szczególności jego art. 10,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) W celu ustanowienia metody do oceny stosowania warunków, w których określa się emisje odniesienia CO2 ("metoda"), Komisja powinna mieć dostęp do niektórych danych udostępnionych producentom podczas działania narzędzia symulacyjnego, o którym mowa w art. 5 ust. 1 lit. a) rozporządzenia Komisji (UE) 2017/2400 2 , w szczególności do pliku "sum exec data file".

(2) Plik "sum exec data file" pozwoliłby Komisji ocenić wynikający ze stosowania metody wpływ ilościowy na emisje CO2 z pojazdów. W szczególności pliki "sum exec data file" są niezbędne do określenia - na podstawie korekt danych dotyczących elementów pojazdu, które służą jako dane wejściowe dla narzędzia symulacyjnego - wynikających z nich korekt poziomu emisji CO2 ustanowionego w przepisach. Pliki "sum exec data file" są zatem niezbędne do oszacowania ewentualnej konieczności korekt z jednej strony, a w razie takiej konieczności, do stosowania korekt emisji CO2 z pojazdu z drugiej strony, na podstawie skorygowanych danych dotyczących elementów, które stanowią dane wejściowe w narzędziu symulacyjnym.

(3) Producenci powinni zatem monitorować i zgłaszać Komisji pliki "sum exec data file" dotyczące pojazdów, w odniesieniu do których przeprowadzono symulację w okresach sprawozdawczych 2019 i 2020. Ponieważ zgłaszanie takich informacji w odniesieniu do pojazdów wyprodukowanych przed dniem 1 października 2019 r. może wymagać większego wysiłku ze strony producentów, termin zgłaszania tych danych powinien zostać ustalony na późniejszy dzień składania sprawozdań, czyli na dzień 30 września 2021 r.

(4) Należy zapewnić, aby monitorowane i zgłaszane dane były rzetelne i wiarygodne. W związku z tym Komisja powinna mieć możliwość weryfikacji i, w razie konieczności, zastosowania środków, które zagwarantują prawidłowość końcowych danych.

(5) Aby ułatwić gromadzenie danych producentom Komisja powinna korzystać z repozytorium danych biznesowych (Business Data Repository) zarządzanego przez Europejską Agencję Środowiska, która powinna przekazywać te dane wraz z danymi zgłoszonymi zgodnie z rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/956 3 .

(6) Niniejsze rozporządzenie powinno wejść w życie w możliwie najkrótszym terminie po jego opublikowaniu w celu zapewnienia solidności i reprezentatywności emisji odniesienia CO2 jako podstawy do ustalenia docelowych poziomów emisji dla unijnego parku pojazdów.

(7) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Komitetu ds. Zmian Klimatu,

PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:

Artykuł  1

Monitorowanie i zgłaszanie danych przez producentów

1. 
Zgodnie z niniejszym rozporządzeniem producenci monitorują i zgłaszają Komisji plik "comma separated values file" (z tą samą nazwą co plik "job file" i z rozszerzaniem.vsum) zawierający zagregowane wyniki w podziale na symulowany profil zadań i stan ładunku użytkowego, generowany przez narzędzie symulacyjne, o którym mowa w art. 5 ust. 1 lit. a) rozporządzenia (UE) 2017/2400, w jego wersji graficznej interfejsu użytkownika (GUI) ("sum exec data file") w odniesieniu do nowych pojazdów ciężkich, dla których data symulacji przypada przed dniem 1 lipca 2021 r.
2. 
Producenci monitorują plik "sum exec data file" dla każdego nowego pojazdu ciężkiego,
a)
dla którego data symulacji przypada w okresie od dnia 1 października 2019 r. do dnia 30 czerwca 2020 r., i przekazują te dane najpóźniej do dnia 30 września 2020 r.;
b) 4
 (uchylona).
c)
dla którego data symulacji przypada w okresie od dnia 1 lipca 2020 r. do dnia 30 czerwca 2021 r., i przekazują te dane najpóźniej do dnia 30 września 2021 r.
3. 
Punkt kontaktowy producenta przekazuje pliki "sum exec data file" za pomocą elektronicznego transferu danych do systemu repozytorium danych biznesowych zarządzanego przez Europejską Agencję Środowiska ("Agencja"). Punkt kontaktowy powiadamia Komisję i Agencję o przekazaniu danych, wysyłając e-mail na adresy określone w ust. 5 niniejszego artykułu.
4. 
Punktem kontaktowym odpowiedzialnym za przesyłanie danych w odniesieniu do każdego producenta jest punkt wyznaczony przez producenta na podstawie rozporządzenia (UE) 2018/956, chyba że producent poinformuje Komisję o innym rozwiązaniu do dnia 1 września 2020 r.
5. 
Powiadomienia są przesyłane na następujące adresy: "EC-CO2-HDV-IMPLEMENTATION@ec.europa.eu" oraz "HDV-monitoring@eea.europa.eu".
Artykuł  2

Weryfikacja

1. 
Za poprawność i jakość danych zgłaszanych zgodnie z art. 1 ust. 2 odpowiadają producenci. Bezzwłocznie informują oni Komisję o wszelkich błędach wykrytych w zgłoszonych danych.
2. 
Komisja może zweryfikować jakość danych zgłoszonych zgodnie z art. 1 ust. 2.
3. 
W przypadku gdy Komisja zostanie poinformowana o błędach w danych albo na podstawie własnej weryfikacji stwierdzi rozbieżności w danych, podejmuje, w stosownych przypadkach, niezbędne działania w celu skorygowania danych po konsultacji z producentem.
Artykuł  3

Wejście w życie

Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie trzeciego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich państwach członkowskich.
Sporządzono w Brukseli dnia 6 listopada 2019 r.
W imieniu Komisji
Jean-Claude JUNCKER
Przewodniczący
1 Dz.U. L 198 z 25.7.2019, s. 202.
2 Rozporządzenie Komisji (UE) 2017/2400 z dnia 12 grudnia 2017 r. w sprawie wykonania rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 595/2009 w odniesieniu do określania emisji CO2 i zużycia paliwa przez pojazdy ciężkie i zmieniające dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady 2007/46/WE oraz rozporządzenie Komisji (UE) nr 582/2011 (Dz.U. L 349 z 29.12.2017, s. 1).
3 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/956 z dnia 28 czerwca 2018 r. w sprawie monitorowania i sprawozdawczości w odniesieniu do emisji CO2 z nowych pojazdów ciężkich i zużycia paliwa przez takie pojazdy (Dz.U. L 173 z 9.7.2018, s. 1).
4 Art. 1 ust. 2 lit. b) uchylona przez art. 1 rozporządzenia nr 2022/96 z dnia 25 stycznia 2022 r. (Dz.U.UE.L.2022.17.1) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 29 stycznia 2022 r.

Zmiany w prawie

ZUS: Renta wdowia - wnioski od stycznia 2025 r.

Od Nowego Roku będzie można składać wnioski o tzw. rentę wdowią, która dotyczy ustalenia zbiegu świadczeń z rentą rodzinną. Renta wdowia jest przeznaczona dla wdów i wdowców, którzy mają prawo do co najmniej dwóch świadczeń emerytalno-rentowych, z których jedno stanowi renta rodzinna po zmarłym małżonku. Aby móc ją pobierać, należy jednak spełnić określone warunki.

Grażyna J. Leśniak 20.11.2024
Zmiany w składce zdrowotnej od 1 stycznia 2026 r. Rząd przedstawił założenia

Przedsiębiorcy rozliczający się według zasad ogólnych i skali podatkowej oraz liniowcy będą od 1 stycznia 2026 r. płacić składkę zdrowotną w wysokości 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia, jeśli będą osiągali w danym miesiącu dochód do wysokości 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez prezesa GUS. Będzie też dodatkowa składka w wysokości 4,9 proc. od nadwyżki ponad 1,5-krotność przeciętnego wynagrodzenia, a liniowcy stracą możliwość rozliczenia zapłaconych składek w podatku dochodowym.

Grażyna J. Leśniak 18.11.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności

Usprawnienie i zwiększenie efektywności systemu wdrażania Rozwoju Lokalnego Kierowanego przez Społeczność (RLKS) przewiduje ustawa z dnia 11 października 2024 r. o zmianie ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności. Jak poinformowała w czwartek Kancelaria Prezydenta, Andrzej Duda podpisał ją w środę, 13 listopada. Ustawa wejdzie w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 14.11.2024
Do poprawki nie tylko emerytury czerwcowe, ale i wcześniejsze

Problem osób, które w latach 2009-2019 przeszły na emeryturę w czerwcu, przez co - na skutek niekorzystnych zasad waloryzacji - ich świadczenia były nawet o kilkaset złotych niższe od tych, jakie otrzymywały te, które przeszły na emeryturę w kwietniu lub w maju, w końcu zostanie rozwiązany. Emerytura lub renta rodzinna ma - na ich wniosek złożony do ZUS - podlegać ponownemu ustaleniu wysokości. Zdaniem prawników to dobra regulacja, ale równie ważna i paląca jest sprawa wcześniejszych emerytur. Obie powinny zostać załatwione.

Grażyna J. Leśniak 06.11.2024
Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Nowy urlop dla rodziców wcześniaków coraz bliżej - rząd przyjął projekt ustawy

Rada Ministrów przyjęła we wtorek przygotowany w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej projekt ustawy wprowadzający nowe uprawnienie – uzupełniający urlop macierzyński dla rodziców wcześniaków i rodziców dzieci urodzonych w terminie, ale wymagających dłuższej hospitalizacji po urodzeniu. Wymiar uzupełniającego urlopu macierzyńskiego będzie wynosił odpowiednio do 8 albo do 15 tygodni.

Grażyna J. Leśniak 29.10.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2019.286.10

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Rozporządzenie wykonawcze 2019/1859 ustanawiające zasady stosowania art. 10 rozporządzenia (UE) 2019/1242 Parlamentu Europejskiego i Rady w odniesieniu do gromadzenia niektórych danych
Data aktu: 06/11/2019
Data ogłoszenia: 07/11/2019
Data wejścia w życie: 10/11/2019