Absolutorium z wykonania budżetu Europejskiej Agencji ds. Zarządzania Operacyjnego Wielkoskalowymi Systemami Informatycznymi w Przestrzeni Wolności, Bezpieczeństwa i Sprawiedliwości (obecnie Agencja Unii Europejskiej ds. Zarządzania Operacyjnego Wielkoskalowymi Systemami Informatycznymi w Przestrzeni Wolności, Bezpieczeństwa i Sprawiedliwości) za rok budżetowy 2017.

DECYZJA PARLAMENTU EUROPEJSKIEGO (UE) 2019/1506
z dnia 26 marca 2019 r.
w sprawie absolutorium z wykonania budżetu Europejskiej Agencji ds. Zarządzania Operacyjnego Wielkoskalowymi Systemami Informatycznymi w Przestrzeni Wolności, Bezpieczeństwa i Sprawiedliwości (obecnie Agencja Unii Europejskiej ds. Zarządzania Operacyjnego Wielkoskalowymi Systemami Informatycznymi w Przestrzeni Wolności, Bezpieczeństwa i Sprawiedliwości) za rok budżetowy 2017

PARLAMENT EUROPEJSKI,
-
uwzględniając końcowe sprawozdanie finansowe Europejskiej Agencji ds. Zarządzania Operacyjnego Wielkoskalowymi Systemami Informatycznymi w Przestrzeni Wolności, Bezpieczeństwa i Sprawiedliwości za rok budżetowy 2017,
-
uwzględniając sprawozdanie roczne Trybunału Obrachunkowego dotyczące sprawozdania finansowego Europejskiej Agencji ds. Zarządzania Operacyjnego Wielkoskalowymi Systemami Informatycznymi w Przestrzeni Wolności, Bezpieczeństwa i Sprawiedliwości za rok budżetowy 2017 wraz z odpowiedzią Agencji 1 ,
-
uwzględniając poświadczenie wiarygodności 2  rachunków, jak również legalności i prawidłowości operacji leżących u ich podstaw przedłożone przez Trybunał Obrachunkowy za rok budżetowy 2017 zgodnie z art. 287 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
-
uwzględniając zalecenie Rady z dnia 12 lutego 2019 r. w sprawie udzielenia Agencji absolutorium z wykonania budżetu za rok budżetowy 2017 (05825/2019 - C8-0099/2019),
-
uwzględniając art. 319 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
-
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE, Euratom) nr 966/2012 z dnia 25 października 2012 r. w sprawie zasad finansowych mających zastosowanie do budżetu ogólnego Unii oraz uchylające rozporządzenie Rady (WE, Euratom) nr 1605/2002 3 , w szczególności jego art. 208,
-
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE, Euratom) 2018/1046 z dnia 18 lipca 2018 r. w sprawie zasad finansowych mających zastosowanie do budżetu ogólnego Unii, zmieniające rozporządzenia (UE) nr 1296/2013, (UE) nr 1301/2013, (UE) nr 1303/2013, (UE) nr 1304/2013, (UE) nr 1309/2013, (UE) nr 1316/2013, (UE) nr 223/2014 i (UE) nr 283/2014 oraz decyzję nr 541/2014/UE, a także uchylające rozporządzenie (UE, Euratom) nr 966/2012 4 , w szczególności jego art. 70,
-
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1077/2011 z dnia 25 października 2011 r. ustanawiające Europejską Agencję ds. Zarządzania Operacyjnego Wielkoskalowymi Systemami Informatycznymi w Przestrzeni Wolności, Bezpieczeństwa i Sprawiedliwości 5 , w szczególności jego art. 33, oraz
-
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/1726 z dnia 14 listopada 2018 r. w sprawie Agencji Unii Europejskiej ds. Zarządzania Operacyjnego Wielkoskalowymi Systemami Informatycznymi w Przestrzeni Wolności, Bezpieczeństwa i Sprawiedliwości (eu-LISA), zmiany rozporządzenia (WE) nr 1987/2006 i decyzji Rady 2007/533/WSiSW oraz uchylenia rozporządzenia (UE) nr 1077/2011 6 , w szczególności jego art.

47,

-
uwzględniając rozporządzenie delegowane Komisji (UE) nr 1271/2013 z dnia 30 września 2013 r. w sprawie ramowego rozporządzenia finansowego dotyczącego organów, o których mowa w art. 208 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE, Euratom) nr 966/2012 7 , w szczególności jego art. 108,
-
uwzględniając art. 94 Regulaminu i załącznik IV do Regulaminu,
-
uwzględniając sprawozdanie Komisji Kontroli Budżetowej oraz opinię Komisji Wolności Obywatelskich, Sprawiedliwości i Spraw Wewnętrznych (A8-0145/2019),
1.
udziela dyrektorowi wykonawczemu Agencji Unii Europejskiej ds. Zarządzania Operacyjnego Wielkoskalowymi Systemami Informatycznymi w Przestrzeni Wolności, Bezpieczeństwa i Sprawiedliwości absolutorium z wykonania budżetu Agencji za rok budżetowy 2017;
2.
przedstawia swoje uwagi w poniższej rezolucji;
3.
zobowiązuje swojego przewodniczącego do przekazania niniejszej decyzji wraz z rezolucją, która stanowi jej integralną część, dyrektorowi wykonawczemu Agencji Unii Europejskiej ds. Zarządzania Operacyjnego Wielkoskalowymi Systemami Informatycznymi w Przestrzeni Wolności, Bezpieczeństwa i Sprawiedliwości, Radzie, Komisji i Trybunałowi Obrachunkowemu oraz do zarządzenia jej publikacji w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej (seria L).
Antonio TAJANI Klaus WELLE
Przewodniczący Sekretarz Generalny

REZOLUCJA PARLAMENTU EUROPEJSKIEGO (UE) 2019/1507

z dnia 26 marca 2019 r.

zawierająca uwagi stanowiące integralną część decyzji w sprawie absolutorium z wykonania budżetu Europejskiej Agencji ds. Zarządzania Operacyjnego Wielkoskalowymi Systemami Informatycznymi w Przestrzeni Wolności, Bezpieczeństwa i Sprawiedliwości (obecnie Agencja Unii Europejskiej ds. Zarządzania Operacyjnego Wielkoskalowymi Systemami Informatycznymi w Przestrzeni Wolności, Bezpieczeństwa i Sprawiedliwości) za rok budżetowy 2017

PARLAMENT EUROPEJSKI,

-
uwzględniając swoją decyzję w sprawie absolutorium z wykonania budżetu Europejskiej Agencji ds. Zarządzania Operacyjnego Wielkoskalowymi Systemami Informatycznymi w Przestrzeni Wolności, Bezpieczeństwa i Sprawiedliwości (obecnie Agencja Unii Europejskiej ds. Zarządzania Operacyjnego Wielkoskalowymi Systemami Informatycznymi w Przestrzeni Wolności, Bezpieczeństwa i Sprawiedliwości) za rok budżetowy 2017,
-
uwzględniając art. 94 Regulaminu i załącznik IV do Regulaminu,
-
uwzględniając sprawozdanie Komisji Kontroli Budżetowej oraz opinię Komisji Wolności Obywatelskich, Sprawiedliwości i Spraw Wewnętrznych (A8-0145/2019),
A.
mając na uwadze, że według zestawienia dochodów i wydatków 8  Agencji ds. Zarządzania Operacyjnego Wielkoskalowymi Systemami Informatycznymi w Przestrzeni Wolności, Bezpieczeństwa i Sprawiedliwości (zwanej dalej "Agencją") jej ostateczny budżet na rok 2017 wynosił 155 801 818 EUR, co stanowi wzrost o 89,38 % w porównaniu z rokiem 2016; mając na uwadze, że wzrost ten był związany z dodatkowymi zadaniami Agencji wynikającymi z rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/1726 9 , które weszło w życie w dniu 11 grudnia 2018 r.; mając na uwadze, że budżet Agencji pochodzi głównie z budżetu Unii;
B.
mając na uwadze, że Trybunał Obrachunkowy (zwany dalej "Trybunałem") w sprawozdaniu dotyczącym sprawozdania finansowego Agencji za rok budżetowy 2017 (zwanym dalej "sprawozdaniem Trybunału") stwierdził, iż uzyskał wystarczającą pewność, że sprawozdanie finansowe Agencji jest wiarygodne oraz że transakcje leżące u jego podstaw są legalne i prawidłowe;

Zarządzanie budżetem i finansami

1.
zauważa z uznaniem, że wysiłki związane z monitorowaniem budżetu w ciągu roku budżetowego 2017 doprowadziły do osiągnięcia wskaźnika wykonania budżetu w wysokości 100 %, co oznacza wzrost o 2,1 % w porównaniu z rokiem 2016; ponadto zwraca uwagę, że wskaźnik wykonania w odniesieniu do środków na płatności wyniósł 91,53 %, co stanowi wzrost o 0,68 % w stosunku do 2016 r.;
2.
zauważa, że według sprawozdania Trybunału, chociaż Agencja w 2016 r. zapłaciła pełną cenę za roboty budowlane w nowej siedzibie w Strasburgu, roboty te nie zostały jeszcze ukończone z powodu niezdolności wykonawcy do ich wykonania, a jedynie 70 % robót jest objętych zatwierdzonymi sprawozdaniami z postępu prac; przyjmuje do wiadomości, że zaliczki dla wykonawcy są objęte gwarancjami bankowymi, stopniowo zwalnianymi po odbiorze robót; zauważa, że wykonawca przedłożył roszczenie finansowe i wystąpił do sądu przeciwko Agencji; zauważa, że według Agencji złożyła ona odpowiedź na pozew przed sądem administracyjnym w Strasburgu oraz że sąd nie wydał jeszcze wyroku; wzywa Agencję, aby poinformowała organ udzielający absolutorium o ostatecznym wyroku sądu administracyjnego w Strasburgu;

Anulowane środki przeniesione

3.
z żalem zauważa, że kwota anulowanych środków przeniesionych z 2016 r. na 2017 r. wyniosła 658 000 EUR, co stanowi 12,20 % całkowitej przeniesionej kwoty i oznacza istotny spadek - o 7,11 % - w porównaniu z 2016 r.;

Wyniki

4.
z zadowoleniem zauważa, że Agencja wykorzystuje szereg kluczowych wskaźników efektywności w obszarach takich jak wydajność systemów, bezpieczeństwo i poziom zadowolenia klientów do mierzenia wartości dodanej wynikającej z jej działalności, a także różne inne kluczowe wskaźniki efektywności w celu usprawnienia zarządzania budżetem;
5.
z zadowoleniem odnotowuje, że Agencja prowadzi stałą współpracę z sieciami agencji działających w obszarze sprawiedliwości i spraw wewnętrznych, w szczególności z Europejską Jednostką Współpracy Sądowej, Agencją Unii Europejskiej ds. Bezpieczeństwa Sieci i Informacji, Agencją Unii Europejskiej ds. Szkolenia w dziedzinie Ścigania oraz Europejskim Urzędem Wsparcia w dziedzinie Azylu, dzieląc się z nimi wszystkimi najlepszymi praktykami;
6.
zauważa, że w 2016 r. Agencja przeszła ocenę zewnętrzną, w wyniku której stwierdzono, że wypełnia ona swój mandat skutecznie, oraz zaproponowano szczególne sposoby poprawy jej operacji i wskazano potencjalne możliwości rozszerzenia jej mandatu; odnotowuje, że w 2017 r. Agencja wdrożyła plan działania, aby zastosować się do tych zaleceń; zauważa ponadto, że Komisja uwzględniła te ustalenia we wniosku dotyczącym zmiany aktu założycielskiego Agencji, który to wniosek stał się rozporządzeniem (UE) 2018/1726;
7.
podkreśla znaczenie sprawozdania końcowego grupy ekspertów wysokiego szczebla ds. systemów informacyjnych i interoperacyjności oraz z zadowoleniem przyjmuje wnioski Komisji dotyczące rozporządzeń w sprawie interoperacyjności między unijnymi systemami informacyjnymi w odniesieniu do współpracy policyjnej i sądowej, azylu i migracji oraz granic i wiz;
8.
z niepokojem zauważa, że według sprawozdania Trybunału Agencja zarządza obecnie trzema oddzielnymi, niezintegrowanymi systemami informatycznymi na dużą skalę, co może uniemożliwić Agencji osiągnięcie korzyści skali i synergii między tymi trzema systemami, oraz że w nadchodzących latach oczekuje się rozszerzenia mandatu Agencji o zarządzanie kilkoma dodatkowymi systemami informatycznymi; z zadowoleniem przyjmuje propozycję Trybunału, by Agencja przygotowała szczegółową analizę kosztów i korzyści jako wkład do dyskusji na temat rozwoju strategii dotyczącej zarządzanych przez nią systemów informatycznych w przyszłości; zauważa, że - jak wynika z odpowiedzi Agencji - przeprowadzono badanie w celu uzyskania wyraźnego obrazu przyszłej architektury interoperacyjnych systemów informatycznych; wzywa Agencję, aby poinformowała organ udzielający absolutorium o wynikach tego badania i planowanych działaniach naprawczych;
9.
zauważa, że w listopadzie 2017 r. zarząd przyjął uaktualnioną długoterminową strategię dla Agencji na lata 2018-2022 wyznaczającą kierunek przyszłego rozwoju Agencji, i oczekuje, że wdrożenie tej strategii przyczyni się do dalszej poprawy wyników Agencji;

Polityka kadrowa

10.
z niepokojem zauważa, że na dzień 31 grudnia 2017 r. plan zatrudnienia zrealizowano jedynie w 87,02 % i choć budżet Unii przewidywał 131 stanowisk dla pracowników na czas określony, przyjęto tylko 114 osoby (w porównaniu z 118 zatwierdzonymi stanowiskami w 2016 r.); przyjmuje do wiadomości, że różnica między liczbą 114 pracowników zatrudnionych na czas określony a zatwierdzoną liczbą 131 takich pracowników jest uzasadniona faktem, że dwa stanowiska dodano w oczekiwaniu na wersję przekształconą rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 603/2013 10  i że 14 stanowisk przewidziano na mocy rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2017/2226 11 , które weszło w życie 29 grudnia 2017 r., co sprawiło, że Agencja mogła rozpocząć procedurę naboru dopiero po tej dacie; z zadowoleniem zauważa, że oferta pracy na stanowisku kierownika Działu ds. Informacji o Operacjach została wysłana i zaakceptowana przed końcem 2017 r; zauważa, że w 2017 r. w Agencji pracowało również 32 pracowników kontraktowych i 7 ekspertów oddelegowanych;
11.
zauważa, że Agencja przyjęła wzór decyzji Komisji w sprawie polityki ochrony godności osoby i zapobiegania molestowaniu; przyjmuje do wiadomości, że Agencja oferuje materiały szkoleniowe w internecie i opublikowała zaproszenia do składania ofert na stanowisko zaufanych doradców;
12.
ubolewa nad brakiem równowagi płci w 52-osobowym zarządzie Agencji, w którego skład wchodzi 46 mężczyzn i 6 kobiet; w związku z tym zwraca się do Komisji, państw członkowskich i innych zainteresowanych stron o uwzględnienie znaczenia zapewnienia równowagi płci przy przedstawianiu kandydatów na członków zarządu;
13.
z niepokojem zauważa, że według sprawozdania Trybunału niewielka liczba pracowników stwarza poważne ryzyko dla ciągłości pracy Agencji, w szczególności biorąc pod uwagę, że kierownik działu ds. zarządzania i utrzymania aplikacji również zajmował tymczasowe stanowiska kierownika działu operacyjnego i kierownika działu ds. operacji i infrastruktury i tym samym połączył trzy najwyższe stanowiska kierownicze w dziale operacyjnym; przyjmuje do wiadomości, że Agencja z powodzeniem zrealizowała powierzony jej mandat w ciągu 2017 r., mimo braku zasobów w zakresie funkcji operacyjnych i horyzontalnych w Agencji; popiera kontynuację wysiłków niezbędnych do utrzymania poziomu zatrudnienia i zwiększenia personelu Agencji; w związku z tym z zadowoleniem przyjmuje wprowadzony przez Agencję środek polegający na powołaniu innego pracownika na stanowisko tymczasowego szefa Działu ds. Operacji i Infrastruktury; wzywa Agencję do niezwłocznego obsadzenia wszystkich stanowisk personelem zatrudnionym na czas nieokreślony;
14.
wzywa Agencję do kontynuacji wysiłków na rzecz zapewnienia utrzymania poziomu zatrudnienia i rozwoju personelu Agencji; z zadowoleniem przyjmuje fakt, że Agencja odpowiednio sprostała zwiększonemu obciążeniu pracą w 2017 r., pomimo dużej rotacji ekspertów;
15.
z zadowoleniem przyjmuje propozycję Trybunału, by z myślą o nagłośnieniu organizowanych naborów publikować ogłoszenia również na stronie internetowej Europejskiego Urzędu Doboru Kadr; rozumie obawy Agencji dotyczące kosztów tłumaczenia pisemnego;

Zamówienia

16.
z niepokojem zauważa, że ze sprawozdania Trybunału wynika, iż Agencja napotkała trudności w przyciągnięciu wystarczającej liczby oferentów przy zamówieniach średniej wielkości - w odnośnych procedurach otrzymała tylko jedną ofertę;
17.
zauważa z ubolewaniem, że w wyniku audytu przeprowadzonego przez Służbę Audytu Wewnętrznego Komisji w odniesieniu do procedur udzielania zamówień w Agencji stwierdzono znaczące niedociągnięcia, w tym dwie "bardzo istotne" kwestie dotyczące oszacowania wartości umów oraz kluczowych mechanizmów kontroli. a także trzy inne ustalenia ocenione jako "ważne"; dostrzega, że wiele niedociągnięć jest związanych z niewystarczającą liczbą pracowników w Dziale ds. Finansów i Udzielania Zamówień, w szczególności w obszarze udzielania zamówień; zauważa, że Agencja wprowadziła plan działania dotyczący ustaleń audytu i zaleceń Służby Audytu Wewnętrznego; wzywa Agencję, aby poinformowała organ udzielający absolutorium o środkach przyjętych w celu usunięcia tych nieprawidłowości;
18.
odnotowuje, że ze sprawozdania Trybunału wynika, iż Agencja w szerokim zakresie korzysta z usług podmiotów zewnętrznych oraz że 90 % prac związanych z opracowaniem i realizacją projektów informatycznych wykonywanych jest wspólnym wysiłkiem Agencji i podmiotów zewnętrznych; zauważa z zaniepokojeniem, że chociaż Agencja kontroluje wszystkie etapy projektów informatycznych, outsourcing rozwoju newralgicznych systemów informatycznych w takim zakresie stwarza znaczne ryzyko nadmiernego polegania na wykonawcach i nadmiernej zależności od nich; przyjmuje do wiadomości odpowiedź Agencji, iż pełny rozwój tych systemów wewnątrz Agencji i ograniczenie outsourcingu zadań wymagałyby znacznego zwiększenia personelu Agencji oraz że w celu zapewnienia odpowiedniego rozdzielenia obowiązków wykonawcy zaangażowani w zapewnianie jakości nie są zaangażowani w zapewnianie wsparcia zewnętrznego dla zarządzania operacyjnego wielkoskalowymi systemami informatycznymi; w związku z tym wzywa Agencję do ograniczenia zależności od podmiotów zewnętrznych przez lepsze wykorzystanie zasobów własnych oraz do wprowadzenia odpowiedniej polityki w celu ograniczenia korzystania z usług podmiotów zewnętrznych;
19.
zwraca się do Agencji o podjęcie wszelkich niezbędnych środków w celu dopilnowania, by wykonawcy mający dostęp do informacji szczególnie chronionych dotyczących systemów informatycznych lub danych, które przetwarzają, byli prawnie zobowiązani do przestrzegania surowych zasad poufności, a także wzywa Agencję do domagania się, by w chwili uzyskiwania dostępu do takich informacji wykonawcy posiadali oficjalne krajowe poświadczenia bezpieczeństwa; zwraca się do Agencji o dopilnowanie, by jej wykonawcy nie byli związani żadnymi przepisami państw trzecich, które to przepisy mogłyby stać w sprzeczności z ustaleniami dotyczącymi poufności ustanowionymi przez Agencję;
20.
zauważa, że według sprawozdania Trybunału do końca 2017 r. Agencja nie wprowadziła jeszcze wszystkich narzędzi oferowanych przez Komisję w celu wprowadzenia jednolitego rozwiązania w zakresie elektronicznej wymiany informacji z osobami trzecimi uczestniczącymi w procedurach udzielania zamówień publicznych (e-zamówienia); na podstawie informacji uzyskanych od Agencji zauważa, że wprowadziła już ona elektroniczne fakturowanie i elektroniczne procedury przetargowe w niektórych postępowaniach, lecz nie wprowadziła elektronicznego systemu składania ofert; wzywa Agencję, aby wprowadziła wszystkie niezbędne narzędzia i poinformowała organ udzielający absolutorium o ich wdrożeniu;

Zapobieganie konfliktom interesów i zarządzanie nimi oraz przejrzystość

21.
odnotowuje już zrealizowane i aktualnie wdrażane działania Agencji służące zapewnieniu przejrzystości, zapobieganiu konfliktom interesów i zarządzaniu nimi oraz ochronie sygnalistów; zauważa z zaniepokojeniem, że poza życiorysem dyrektora wykonawczego Agencja w ogóle nie publikuje życiorysów członków zarządu ani kadry kierowniczej; wzywa Agencję do publikowania życiorysów wszystkich członków zarządu i kadry kierowniczej oraz do informowania organu udzielającego absolutorium o środkach przyjętych w tym zakresie; zachęca Agencję do stosowania polityki niezależności Europejskiej Agencji Chemikaliów (ECHA) jako najlepszej praktyki i wzorcowego systemu monitorowania konfliktów interesów i zapobiegania im;
22.
ubolewa, że mimo wcześniejszych wezwań Agencja nie publikuje deklaracji interesów członków zarządu, całej kadry kierowniczej i dyrektora wykonawczego; wzywa do opublikowania deklaracji interesów wymieniających członkostwo we wszystkich innych organizacjach; podkreśla, że to nie członkowie zarządu, kadra kierownicza czy dyrektor wykonawczy powinni deklarować, że nie znajdują się w sytuacji konfliktu interesów, ale że to neutralny organ powinien ocenić, czy istnieje konflikt interesów;

Kontrole wewnętrzne

23.
przyjmuje do wiadomości, że na dzień 31 grudnia 2017 r. Agencja miała 23 otwarte zalecenia z audytu, które oceniono jako "bardzo ważne", w tym dziewięć niedawno wydanych, z których trzy straciły ważność, a cztery były nadal w toku; zauważa, że brak jest otwartych kwestii "krytycznych"; wzywa Agencję, aby poinformowała organ udzielający absolutorium o wdrożeniu tych zaleceń pokontrolnych;

Inne uwagi

24.
odnotowuje przebudowę centrum operacyjnego Agencji w Strasburgu (Francja) oraz budowę nowej siedziby w Tallinie (Estonia); zauważa, że Agencja posiada również centrum wsparcia w Sankt Johann im Pongau (Austria), a także biuro łącznikowe w Brukseli (Belgia); z niepokojem zauważa, że przeniesienie do nowej siedziby w Strasburgu odbyło się ze znacznym opóźnieniem oraz że stwierdzono szereg uchybień ze strony odpowiedzialnego wykonawcy;
25.
w odniesieniu do innych uwag towarzyszących decyzji w sprawie absolutorium, które mają charakter przekrojowy, odsyła do swojej rezolucji z dnia 26 marca 2019 r. 12  w sprawie wyników, zarządzania finansami i kontroli agencji.
1 Dz.U. C 434 z 30.11.2018, s. 153.
2 Dz.U. C 434 z 30.11.2018, s. 153.
3 Dz.U. L 298 z 26.10.2012, s. 1.
4 Dz.U. L 193 z 30.7.2018, s. 1.
5 Dz.U. L 286 z 1.11.2011, s. 1.
6 Dz.U. L 295 z 21.11.2018, s. 99.
7 Dz.U. L 328 z 7.12.2013, s. 42.
8 Dz.U. C 108 z 22.3.2018, s. 270.
9 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/1726 z dnia 14 listopada 2018 r. w sprawie Agencji Unii Europejskiej ds. Zarządzania Operacyjnego Wielkoskalowymi Systemami Informatycznymi w Przestrzeni Wolności, Bezpieczeństwa i Sprawiedliwości (eu-LISA), zmiany rozporządzenia (WE) nr 1987/2006 i decyzji Rady 2007/533/WSiSW oraz uchylenia rozporządzenia (UE) nr 1077/2011 (Dz.U. L 295 z 21.11.2018, s. 99).
10 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 603/2013 z dnia 26 czerwca 2013 r. w sprawie ustanowienia systemu Eurodac do porównywania odcisków palców w celu skutecznego stosowania rozporządzenia (UE) nr 604/2013 w sprawie ustanowienia kryteriów i mechanizmów ustalania państwa członkowskiego odpowiedzialnego za rozpatrzenie wniosku o udzielenie ochrony międzynarodowej złożonego w jednym z państw członkowskich przez obywatela państwa trzeciego lub bezpaństwowca oraz w sprawie występowania o porównanie z danymi Eurodac przez organy ścigania państw członkowskich i Europol na potrzeby ochrony porządku publicznego, oraz zmieniające rozporządzenie (UE) nr 1077/2011 ustanawiające Europejską Agencję ds. Zarządzania Operacyjnego Wielkoskalowymi Systemami Informatycznymi w Przestrzeni Wolności, Bezpieczeństwa i Sprawiedliwości (Dz.U. L 180 z 29.6.2013, s. 1).
11 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2017/2226 z dnia 30 listopada 2017 r. ustanawiające system wjazdu/wyjazdu (EES) w celu rejestrowania danych dotyczących wjazdu i wyjazdu obywateli państw trzecich przekraczających granice zewnętrzne państw członkowskich i danych dotyczących odmowy wjazdu w odniesieniu do takich obywateli oraz określające warunki dostępu do EES na potrzeby ochrony porządku publicznego i zmieniające konwencję wykonawczą do układu z Schengen i rozporządzenia (WE) nr 767/2008 i (UE) nr 1077/2011 (Dz.U. L 327 z 9.12.2017, s. 20).
12 Teksty przyjęte, P8_TA(2019)0254 (zob. s. 361 niniejszego Dziennika Urzędowego).

Zmiany w prawie

Nalewki już bez barwników, soków i dodatkowych aromatów

We wtorek, 20 sierpnia, zaczęły obowiązywać przepisy rozporządzenia ministra rolnictwa dotyczące znakowania napojów alkoholowych. Z uwagi na tradycyjne praktyki produkcyjne stosowane przy wyrobie "nalewek", nowe zasady wykluczają możliwość ich barwienia, aromatyzowania czy też dodawania do nich soków owocowych.

Krzysztof Koślicki 20.08.2024
Nowe wzory wniosków o wydanie interpretacji podatkowych

Nowe wzory dotyczą zarówno wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej, interpretacji ogólnej przepisów prawa podatkowego, jak i wniosku wspólnego o wydanie w indywidualnej sprawie interpretacji przepisów prawa podatkowego. Oparto je na wzorach dotychczas obowiązujących z 2022 roku. Wprowadzono do nich jednak zmiany porządkujące i aktualizujące.

Agnieszka Matłacz 08.08.2024
Nowe wymagania dotyczące laboratoriów diagnostycznych

W Dzienniku Ustaw opublikowano rozporządzenie w sprawie medycznych laboratoriów diagnostycznych. W dokumencie określono szczegółowe warunki, jakim powinny odpowiadać pod względem infrastruktury. Uszczegółowiono także kwalifikacje personelu i kierownika laboratorium. Nowe zalecenia obowiązują od 7 sierpnia. Przewidziano jednak czas przejściowy na ich wprowadzenie.

Monika Stelmach 07.08.2024
Jest regulamin działania Zespołu do spraw Świadczeń z Funduszu Kompensacyjnego

Minister zdrowia wydał kolejne przepisy dotyczące Funduszu Kompensacyjnego Zdarzeń Medycznych. Określił regulamin Zespołu do spraw Świadczeń z tego funduszu, działającego przy Rzeczniku Praw Pacjenta, do zadań którego należy sporządzanie opinii o wystąpieniu zdarzenia medycznego i jego skutkach. Określono też wynagrodzenie członków tego zespołu.

Agnieszka Matłacz 07.08.2024
ZUS przesłucha bliskich i sąsiadów, by ustalić, jak żyli małżonkowie?

Nie wiadomo, dlaczego ustawodawca uzależnił prawo do renty wdowiej od pozostawania we wspólności małżeńskiej do dnia śmierci małżonka. W efekcie rozwiedziona małżonka lub wdowa, która do dnia śmierci męża nie pozostawała z nim we wspólności małżeńskiej, nie otrzyma nie tylko renty rodzinnej, ale i renty wdowiej. Zdaniem prawników ustawa nadaje się do zmiany - i to pilnej.

Grażyna J. Leśniak 06.08.2024
Od piątku nowe sankcje UE w obszarze transportu drogowego

2 sierpnia br. wchodzą w życie nowe zasady dotyczące przedsiębiorstw transportu drogowego, w związku z przyjęciem kolejnego pakietu sankcji wobec Białorusi - przypomina resort finansów. Przedsiębiorstwa transportu drogowego zostały zobowiązane do ujawniania właściwym organom krajowym na ich żądanie swojej struktury własnościowej.

Krzysztof Koślicki 01.08.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2019.249.268

Rodzaj: Decyzja
Tytuł: Absolutorium z wykonania budżetu Europejskiej Agencji ds. Zarządzania Operacyjnego Wielkoskalowymi Systemami Informatycznymi w Przestrzeni Wolności, Bezpieczeństwa i Sprawiedliwości (obecnie Agencja Unii Europejskiej ds. Zarządzania Operacyjnego Wielkoskalowymi Systemami Informatycznymi w Przestrzeni Wolności, Bezpieczeństwa i Sprawiedliwości) za rok budżetowy 2017.
Data aktu: 26/03/2019
Data ogłoszenia: 27/09/2019