RADA UNII EUROPEJSKIEJ,uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając dyrektywę 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej 1 , w szczególności jej art. 395 ust. 1,
uwzględniając wniosek Komisji Europejskiej,
a także mając na uwadze, co następuje:(1) W piśmie, które wpłynęło do Komisji dnia 2 lipca 2018 r., Portugalia zwróciła się o upoważnienie do zastosowania szczególnego środka stanowiącego odstępstwo od art. 193 dyrektywy 2006/112/WE do dostaw korka, drewna, szyszek sosnowych i orzeszków piniowych w łupinkach, jeżeli osoba, na rzecz której realizowane są dostawy tych towarów, jest podatnikiem posiadającym siedzibę statutową, stałe miejsce prowadzenia działalności lub zwykłe miejsce pobytu na terenie Portugalii i prowadzącym transakcje, w przypadku których ma prawo do częściowego lub pełnego odliczenia naliczonego podatku od wartości dodanej (VAT). Następnie w pismach, które wpłynęły do Komisji dnia 27 listopada 2018 r. i 19 marca 2019 r., Portugalia przekazała dalsze informacje.
(2) Zgodnie z art. 395 ust. 2 akapit drugi dyrektywy 2006/112/WE pismem z dnia 27 marca 2019 r. Komisja poinformowała pozostałe państwa członkowskie o wniosku złożonym przez Portugalię. Pismem z dnia 28 marca 2019 r. Komisja zawiadomiła Portugalię, że posiada wszystkie informacje niezbędne do rozpatrzenia wniosku.
(3) Zdaniem Portugalii skala oszustw podatkowych i przypadków uchylania się od opodatkowania w sektorze leśnictwa jest bardzo wysoka. Wynika to z faktu, że w sektorze tym dominuje liczna grupa drobnych producentów i podmiotów dokonujących zbiorów, którzy sprzedają surowce zakładom przetwórczym, nie zgłaszając ani nie płacąc podatku VAT od takiej sprzedaży. Charakter tego rynku oraz przedsiębiorstw na nim działających prowadzi do oszustw związanych z VAT, które są trudne do zwalczenia dla organów podatkowych Portugalii pomimo wzmożonych kontroli i zastosowanych już środków. Aby zwalczać tego rodzaju uchylanie się od opodatkowania, Portugalia zamierza wprowadzić mechanizm odwrotnego obciążenia w odniesieniu do dostaw korka, drewna, szyszek sosnowych i orzeszków piniowych w łupinkach. Skutkowałoby to przeniesieniem obowiązku płacenia VAT na niewielką liczbę łatwych do zidentyfikowania zakładów przetwórczych. Zdaniem Portugalii pozwoliłoby to wyeliminować ten rodzaj oszustw związanych z VAT i zapobiegłoby utracie dochodów z tytułu VAT.
(4) Należy zatem upoważnić Portugalię do wprowadzenia szczególnego środka stanowiącego odstępstwo na ograniczony okres do dnia 31 grudnia 2022 r.
(5) Aby można było ocenić, czy szczególny środek jest odpowiedni i skuteczny, prawo do stosowania szczególnego środka przyznaje się zazwyczaj na czas oznaczony. Odstępstwa dają państwom członkowskim czas na wprowadzenie - do chwili wygaśnięcia szczególnego środka - innych środków konwencjonalnych służących wyeliminowaniu danego problemu, dzięki czemu ustaje potrzeba przedłużenia stosowania odstępstwa. Odstępstwa pozwalające na stosowanie mechanizmu odwrotnego obciążenia są przyznawane tylko wyjątkowo w odniesieniu do obszarów szczególnie podatnych na oszustwa i są stosowane w ostateczności. Portugalia powinna zatem wdrożyć inne konwencjonalne środki w celu zwalczania oszustw związanych z VAT i zapobiegania takim oszustwom w sektorze korka, drewna, szyszek sosnowych i orzeszków piniowych w łupinkach do chwili wygaśnięcia tego szczególnego środka i w rezultacie nie powinna już potrzebować odstępstwa od art. 193 dyrektywy 2006/112/WE w odniesieniu do takich dostaw.
(6) Szczególny środek nie będzie miał negatywnego wpływu na zasoby własne Unii z tytułu VAT,
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ: