Decyzja wykonawcza 2019/709 w sprawie wyznaczenia menedżera sieci ds. funkcji sieciowych zarządzania ruchem lotniczym (ATM) w jednolitej europejskiej przestrzeni powietrznej

DECYZJA WYKONAWCZA KOMISJI (UE) 2019/709
z dnia 6 maja 2019 r.
w sprawie wyznaczenia menedżera sieci ds. funkcji sieciowych zarządzania ruchem lotniczym (ATM) w jednolitej europejskiej przestrzeni powietrznej

(notyfikowana jako dokument nr C(2019) 3228)

(Dz.U.UE L z dnia 8 maja 2019 r.)

KOMISJA EUROPEJSKA,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

uwzględniając rozporządzenie (WE) nr 551/2004 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 10 marca 2004 r. w sprawie organizacji i użytkowania przestrzeni powietrznej w Jednolitej Europejskiej Przestrzeni Powietrznej (rozporządzeniem w sprawie przestrzeni powietrznej) 1 , w szczególności jego art. 6 ust. 2 lit. b),

po konsultacji z Komitetem ds. Jednolitej Przestrzeni Powietrznej,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Zgodnie z art. 6 ust. 6 rozporządzenia (WE) nr 551/2004 państwa członkowskie powierzyły organizacji Eurocontrol realizację zarządzania przepływem ruchu lotniczego przez utworzenie centralnej jednostki ds. zarządzania przepływem ruchu lotniczego (Central Flow Management Unit, CFMU).

(2) Decyzją C(2011) 4130 final z dnia 7 lipca 2011 r. Komisja wyznaczyła Eurocontrol jako menedżera sieci do wykonywania od lipca 2011 r. do grudnia 2019 r. zadań niezbędnych do realizacji funkcji sieciowych ATM w jednolitej europejskiej przestrzeni powietrznej.

(3) Komisja regularnie weryfikowała skuteczność realizacji tych zadań przez Eurocontrol w latach 2011-2016. Komisja stwierdziła, że Eurocontrol wypełniła zadania w sposób zadowalający z operacyjnego punktu widzenia.

(4) W 2017 r. Komisja dokonała przeglądu zarządzania, ustaleń finansowych oraz bazy kosztowej i opłacalności funkcji sieciowych ATM i stwierdziła, że menedżer sieci powinien cieszyć się większą niezależnością w sprawowaniu swojej funkcji zarządzającej. Dyrektor generalny Eurocontrol przyznał tę niezależność dyrektorowi zarządzającemu siecią, który pełni w Eurocontrol funkcję menedżera sieci, decyzją nr XI/91 (2017) z dnia 1 listopada 2017 r. 2 .

(5) Komisja stwierdziła również, że funkcje sieciowe ATM powinny być wykonywane w sposób bardziej efektywny i bardziej opłacalny niż w okresie 2011-2016, w szczególności poprzez unikanie powielania działań, co pozwoli ograniczyć środki finansowe i zasoby ludzkie potrzebne do wykonywania tych funkcji w państwach członkowskich lub przynajmniej utrzymać je na stałym poziomie.

(6) Ze względu na ogólną pozytywną ocenę gospodarności w realizacji zadań menedżera sieci przez Eurocontrol w pierwszym i drugim okresie odniesienia w ramach systemu skuteczności działania określonego w art. 8 rozporządzenia wykonawczego Komisji (UE) nr 390/2013 3 , jak również na potrzebę zapewnienia ciągłości działania funkcji sieciowych ATM, w dniu 17 lipca 2018 r. Komisja poprosiła Eurocontrol o przedstawienie wniosku. Komisja zwróciła się do Eurocontrol o potwierdzenie gotowości i zdolności do ponownego wyznaczenia jej na menedżera sieci zgodnie z kryteriami przewidzianymi w art. 6 ust. 2 rozporządzenia (WE) nr 551/2004. W związku z powyższym poproszono Eurocontrol również o opisanie, w jaki sposób spełnia warunki określone w art. 4 ust. 3 rozporządzenia wykonawczego Komisji (UE) 2019/123 4  oraz o określenie, w jaki sposób zamierza po wyznaczeniu spełnić wymogi określone w art. 4 ust. 4 tego rozporządzenia.

(7) We wniosku przedłożonym w dniu 17 grudnia 2018 r. Eurocontrol przedstawił informacje dotyczące wymogów określonych w art. 4 ust. 3 i art. 4 ust. 4 rozporządzenia wykonawczego (UE) 2019/123.

(8) Wezwany przez Komisję, Eurocontrol udzielił dodatkowych wyjaśnień.

(9) Komisja oceniła elementy przedstawione przez Eurocontrol i stwierdziła, że wymogi określone w art. 4 ust. 3 rozporządzenia wykonawczego (UE) 2019/123 zostały spełnione.

(10) W swoim wniosku, który odnosi się w szczególności do wyników osiągniętych przez Eurocontrol w roli menedżera sieci w pierwszym i drugim okresie odniesienia, dotyczy kwestii, o których mowa w art. 4 ust. 3 lit. a) rozporządzenia wykonawczego (UE) 2019/123. Wniosek dowodzi kompetencji i zdolności organizacji do wykonywania zadań określonych w art. 7 tego rozporządzenia.

(11) Zgodnie z art. 4 ust. 3 lit. b) rozporządzenia wykonawczego (UE) 2019/123 w swoim wniosku organizacja Eurocontrol opisała pod względem jakości i ilości główne cele, jakie zamierza osiągnąć w zakresie zarządzania funkcjami sieciowymi oraz sposób, w jaki zapewni dobrą jakość usług świadczonych zainteresowanym stronom zaangażowanym w działalność operacyjną.

(12) Zgodnie z art. 4 ust. 3 lit. c) rozporządzenia wykonawczego (UE) 2019/123, odnosząc się między innymi do wniosków wyciągniętych z pierwszego i drugiego okresu odniesienia, Eurocontrol opisała podejście i środki, jakie zamierza stosować, pełniąc funkcję menedżera sieci.

(13) W przypadku gdy menedżer sieci realizuje również inne działania poza istotnymi z punktu widzenia realizacji funkcji sieciowych, art. 4 ust. 3 lit. d) rozporządzenia wykonawczego (UE) 2019/123 wymaga wykazania, że te "inne" działania będą realizowane niezależnie od zadań menedżera sieci określonych w art. 7. Eurocontrol wskazała w swoim wniosku, że zadania menedżera sieci mające znaczenie dla realizacji funkcji sieciowych zostaną powierzone jej dyrekcji ds. zarządzania siecią oraz że działalność tej części organizacji będzie odpowiednio oddzielona od pozostałej działalności.

(14) Poza spełnieniem wymogów art. 4 ust. 3 Eurocontrol zaproponowała dalszą poprawę efektywności kosztowej w zakresie realizacji zadań menedżera sieci w okresie, na jaki będzie wyznaczona.

(15) Eurocontrol należy zatem wyznaczyć na menedżera sieci.

(16) Biorąc pod uwagę inwestycje niezbędne do wdrożenia najnowocześniejszych systemów w celu wsparcia realizacji funkcji sieciowych ATM oraz potrzebę zapewnienia stabilności i ciągłości funkcjonowania sieci, wyznaczenie to powinno obejmować zarówno trzeci, jak i czwarty okres odniesienia, określone w art. 7 rozporządzenia wykonawczego Komisji (UE) 2019/317 5 .

(17) Zgodnie z art. 4 ust. 4 lit. a) rozporządzenia wykonawczego (UE) 2019/123 przed rozpoczęciem trzeciego okresu odniesienia menedżer sieci powinien uzyskać certyfikat Agencji Bezpieczeństwa Lotniczego Unii Europejskiej.

(18) Aby zagwarantować autonomię menedżera sieci, ważne jest aby odpowiednio wydzielić tę działalność w organizacji wyznaczonej na menedżera sieci. Zgodnie z art. 4 ust. 3 lit. d) rozporządzenia wykonawczego (UE) 2019/123 Eurocontrol wykonuje swoje zadania w charakterze menedżera sieci niezależnie od wszelkiej innej działalności, w tym związanej z działalnością organizacji międzynarodowych.

(19) Aby zapewnić sprawiedliwe warunki państwom członkowskich i państwom trzecim, na rzecz których menedżer sieci świadczy usługi, menedżer sieci powinien dysponować odpowiednimi mechanizmami finansowania i wydatków oraz przestrzegać specjalnych przepisów dotyczących prowadzenia rachunkowości.

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł  1

Wyznaczenie menedżera sieci

1. 
Na menedżera sieci wyznacza się Eurocontrol.
2. 
Wyznaczenie, o którym mowa w ust. 1, obejmuje trzeci i czwarty okres odniesienia określone w art. 7 rozporządzenia wykonawczego (UE) 2019/317.
Artykuł  2

Zadania menedżera sieci

1. 
Pełniąc funkcję menedżera sieci, Eurocontrol wykonuje zadania niezbędne do pełnienia funkcji sieciowych ATM, o których mowa w art. 7 rozporządzenia wykonawczego (UE) 2019/123.
2. 
Pełniąc funkcję menedżera sieci, Eurocontrol wykonuje te zadania zgodnie z wymogami określonymi w art. 4 rozporządzenia wykonawczego (UE) 2019/123.
Artykuł  3

Certyfikacja

Przed rozpoczęciem wykonywania powierzonych jej zadań, do dnia 2 stycznia 2020 r. organizacja Eurocontrol musi zostać certyfikowana jako menedżer sieci przez Agencję zgodnie z rozporządzeniem wykonawczym Komisji (UE) 2017/373 6 .

Artykuł  4

Menedżer sieci i Rada ds. Zarządzania Siecią

1. 
Kierownikiem reprezentującym menedżera sieci, o którym mowa w art. 18 ust. 4 lit. c) rozporządzenia wykonawczego (UE) 2019/123, jest Dyrektor Dyrekcji Eurocontrol ds. zarządzania siecią.
2. 
Przedstawicielem Eurocontrol, o którym mowa w art. 18 ust. 4 lit. f) rozporządzenia wykonawczego (UE) 2019/123, jest Dyrektor Generalny Eurocontrol.
3. 
Menedżer sieci pokrywa koszty wsparcia administracyjnego przewodniczącego Rady ds. Zarządzania Siecią.
Artykuł  5

Udział w konsultacjach z państwami członkowskimi

Na wniosek Komisji menedżer sieci uczestniczy w konsultacjach z państwami członkowskimi, o których mowa w art. 21 rozporządzenia wykonawczego (UE) 2019/123.

Artykuł  6

Niezależne wykonywanie zadań

Zgodnie z art. 4 ust. 3 lit. d) rozporządzenia wykonawczego (UE) 2019/123 Eurocontrol wykonuje swoje zadania menedżera sieci niezależnie od wszelkiej innej działalności, w tym w odniesieniu do działalności organizacji międzynarodowych.

Artykuł  7

Finansowanie menedżera sieci i ustalenia dotyczące wydatków oraz rozdział rachunkowości

1. 
Bez uszczerbku dla umów, o których mowa w art. 24 ust. 1 rozporządzenia wykonawczego (UE) 2019/123, menedżer sieci wprowadza rozwiązania gwarantujące, że wkład finansowy wnoszony przez państwa członkowskie i państwa trzecie, o których mowa w art. 24 ust. 1 i 2 tego rozporządzenia, na zadania powierzone menedżerowi sieci jest sprawiedliwy i proporcjonalny. Menedżer sieci zarządza rachunkowością, za którą jest odpowiedzialny, przestrzegając ust. 3 i 4.
2. 
Menedżer sieci dopilnowuje, aby płatności dokonywanych przez państwa członkowskie Unii zgodnie z art. 25 ust. 1 rozporządzenia wykonawczego (UE) 2019/123 nie wykorzystywano do finansowania wydatków na działania inne niż objęte zadaniami, o których mowa w art. 7 tego rozporządzenia, lub poniesione w związku z udziałem państw trzecich na podstawie art. 24 ust. 3 i 4 tego rozporządzenia.
3. 
Zgodnie z art. 25 ust. 3 lit. c) rozporządzenia wykonawczego (UE) 2019/123, zadania Eurocontrol jako menedżera sieci są finansowane z oddzielnego rachunku w ramach budżetu Eurocontrol.
4. 
Na rachunku, o którym mowa w ust. 3, menedżer sieci prezentuje oddzielnie koszty poniesione i płatności dokonane z tytułu wszelkich ustaleń dotyczących współpracy, o których mowa w art. 24 ust. 3 i 4 rozporządzenia wykonawczego (UE) 2019/123.
Artykuł  8

Wejście w życie

Niniejsza decyzja wchodzi w życie dwudziestego dnia po jej opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Sporządzono w Brukseli dnia 6 maja 2019 r.
W imieniu Komisji
Violeta BULC
Członek Komisji
1 Dz.U. L 96 z 31.3.2004, s. 20.
2 Decyzja w sprawie przekazania dyrektorowi zarządzającemu siecią uprawnień decyzyjnych lub uprawnień do zawierania umów w sprawach dotyczących usług pomocniczych innych jednostek agencji, procesu budżetowego zarządzania siecią, spotkań technicznych związanych z zarządzaniem siecią w ramach dialogu społecznego pracowników operacyjnych oraz operacyjnych i technicznych porozumień niezbędnych do pełnienia przez Eurocontrol funkcji sieciowych.
3 Rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) nr 390/2013 z dnia 3 maja 2013 r. ustanawiające system skuteczności działania dla służb żeglugi powietrznej i funkcji sieciowych (Dz.U. L 128 z 9.5.2013, s. 1).
4 Rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) 2019/123 z dnia 24 stycznia 2019 r. ustanawiające szczegółowe przepisy wykonawcze dotyczące funkcji sieciowych zarządzania ruchem lotniczym (ATM) oraz uchylające rozporządzenie Komisji (UE) nr 677/2011 (Dz.U. L 28 z 31.1.2019, s. 1).
5 Rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) 2019/317 z dnia 11 lutego 2019 r. ustanawiającego system skuteczności działania i opłat w jednolitej europejskiej przestrzeni powietrznej oraz uchylającego rozporządzenia wykonawcze (UE) nr 390/2013 i (UE) nr 391/2013 (Dz.U. L 56 z 25.2.2019, s. 1).
6 Rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) 2017/373 z dnia 1 marca 2017 r. ustanawiające wspólne wymogi dotyczące instytucji zapewniających zarządzanie ruchem lotniczym/służby żeglugi powietrznej i inne funkcje sieciowe zarządzania ruchem lotniczym oraz nadzoru nad nimi, uchylające rozporządzenie (WE) nr 482/2008, rozporządzenia wykonawcze (UE) nr 1034/2011, (UE) nr 1035/2011 i (UE) 2016/1377 oraz zmieniające rozporządzenie (UE) nr 677/2011 (Dz.U. L 62 z 8.3.2017, s. 1.).

Zmiany w prawie

ZUS: Renta wdowia - wnioski od stycznia 2025 r.

Od Nowego Roku będzie można składać wnioski o tzw. rentę wdowią, która dotyczy ustalenia zbiegu świadczeń z rentą rodzinną. Renta wdowia jest przeznaczona dla wdów i wdowców, którzy mają prawo do co najmniej dwóch świadczeń emerytalno-rentowych, z których jedno stanowi renta rodzinna po zmarłym małżonku. Aby móc ją pobierać, należy jednak spełnić określone warunki.

Grażyna J. Leśniak 20.11.2024
Zmiany w składce zdrowotnej od 1 stycznia 2026 r. Rząd przedstawił założenia

Przedsiębiorcy rozliczający się według zasad ogólnych i skali podatkowej oraz liniowcy będą od 1 stycznia 2026 r. płacić składkę zdrowotną w wysokości 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia, jeśli będą osiągali w danym miesiącu dochód do wysokości 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez prezesa GUS. Będzie też dodatkowa składka w wysokości 4,9 proc. od nadwyżki ponad 1,5-krotność przeciętnego wynagrodzenia, a liniowcy stracą możliwość rozliczenia zapłaconych składek w podatku dochodowym.

Grażyna J. Leśniak 18.11.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności

Usprawnienie i zwiększenie efektywności systemu wdrażania Rozwoju Lokalnego Kierowanego przez Społeczność (RLKS) przewiduje ustawa z dnia 11 października 2024 r. o zmianie ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności. Jak poinformowała w czwartek Kancelaria Prezydenta, Andrzej Duda podpisał ją w środę, 13 listopada. Ustawa wejdzie w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 14.11.2024
Do poprawki nie tylko emerytury czerwcowe, ale i wcześniejsze

Problem osób, które w latach 2009-2019 przeszły na emeryturę w czerwcu, przez co - na skutek niekorzystnych zasad waloryzacji - ich świadczenia były nawet o kilkaset złotych niższe od tych, jakie otrzymywały te, które przeszły na emeryturę w kwietniu lub w maju, w końcu zostanie rozwiązany. Emerytura lub renta rodzinna ma - na ich wniosek złożony do ZUS - podlegać ponownemu ustaleniu wysokości. Zdaniem prawników to dobra regulacja, ale równie ważna i paląca jest sprawa wcześniejszych emerytur. Obie powinny zostać załatwione.

Grażyna J. Leśniak 06.11.2024
Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Nowy urlop dla rodziców wcześniaków coraz bliżej - rząd przyjął projekt ustawy

Rada Ministrów przyjęła we wtorek przygotowany w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej projekt ustawy wprowadzający nowe uprawnienie – uzupełniający urlop macierzyński dla rodziców wcześniaków i rodziców dzieci urodzonych w terminie, ale wymagających dłuższej hospitalizacji po urodzeniu. Wymiar uzupełniającego urlopu macierzyńskiego będzie wynosił odpowiednio do 8 albo do 15 tygodni.

Grażyna J. Leśniak 29.10.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2019.120.27

Rodzaj: Decyzja
Tytuł: Decyzja wykonawcza 2019/709 w sprawie wyznaczenia menedżera sieci ds. funkcji sieciowych zarządzania ruchem lotniczym (ATM) w jednolitej europejskiej przestrzeni powietrznej
Data aktu: 06/05/2019
Data ogłoszenia: 08/05/2019
Data wejścia w życie: 28/05/2019