KOMISJA EUROPEJSKA,uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając dyrektywę Rady 2008/118/WE z dnia 16 grudnia 2008 r. w sprawie ogólnych zasad dotyczących podatku akcyzowego, uchylającą dyrektywę 92/12/EWG 1 , w szczególności jej art. 29 ust. 1,
a także mając na uwadze, co następuje:(1) W załącznikach do rozporządzenia Komisji (WE) nr 684/2009 2 określono strukturę i treść komunikatów elektronicznych stosowanych do celów przemieszczania wyrobów akcyzowych w procedurze zawieszenia poboru akcyzy, jak również kody wymagane do uzupełnienia niektórych elementów danych w tych komunikatach.
(2) Czas przewozu oszacowuje wysyłający w chwili przekazywania projektu elektronicznego dokumentu administracyjnego. Obecny szacunkowy czas przewozu zakładający maksymalną możliwą wartość wynoszącą 92 dni nie jest dostosowany do realnych czasów przewozu w Europie i stanowi ryzyko nadużyć. By dane przekazywane przez podmioty w projekcie elektronicznego dokumentu administracyjnego były dokładniejsze i by zmniejszyć ryzyko nadużyć, należy wprowadzić krótsze limity czasów przewozu podane w tabelach 1, 3 i 5 w załącznikach I i II do rozporządzenia (WE) nr 684/2009, biorąc jednocześnie pod uwagę stosowany rodzaj transportu.
(3) By poprawić spójność i jakość danych przekazywanych przez podmioty w przypadku zmiany: miejsca przeznaczenia, odbiorcy lub rodzaju transportu, należy umożliwić aktualizację informacji na temat gwarancji i, w stosownych przypadkach, uwzględnić informacje o nowej gwarancji w dokumencie zastępującym elektroniczny dokument administracyjny. Należy zatem zaktualizować tabele 1 i 3 w załączniku I do rozporządzenia (WE) nr 684/2009.
(4) By poprawić integralność danych w numerycznych pozycjach danych w różnych komunikatach elektronicznych wymienianych w trakcie przemieszczania wyrobów akcyzowych w procedurze zawieszenia poboru akcyzy, należy zaktualizować opis pozycji danych dotyczących masy brutto i netto w tabelach 1 i 5 w załączniku I do rozporządzenia (WE) nr 684/2009.
(5) W stosownych przypadkach należy wskazać rzeczywistą objętościową zawartość alkoholu w wyrobie akcyzowym zgodnie z tabelą 1 w załączniku I do rozporządzenia (WE) nr 684/2009 jako procentową zawartość objętościową w temperaturze 20 °C. Tylko wyroby z rzeczywistą objętościową zawartością alkoholu przekraczającą 0,5 % mogą podlegać akcyzie nakładanej na alkohol i napoje alkoholowe. By uniknąć dwuznaczności w opisie wartości "zawartość alkoholu", należy założyć, że wartość w pozycji danych "zawartość alkoholu" musi wynosić powyżej 0,5 % i nie może przekraczać 100 %. Należy zatem zaktualizować wyjaśnienie dotyczące uzupełniania odnośnej pozycji danych.
(6) Należy zatem odpowiednio zmienić rozporządzenie (WE) nr 684/2009.
(7) By zsynchronizować datę stosowania niniejszego rozporządzenia z datą wprowadzenia nowej wersji skomputeryzowanego systemu ustanowionego decyzją nr 1152/2003 Parlamentu Europejskiego i Rady 3 , a także by dać państwom członkowskim wystarczającą ilość czasu na przygotowanie się do zmian wynikających z niniejszego rozporządzenia, niniejsze rozporządzenie powinno mieć zastosowanie od dnia 15 lutego 2018 r.
(8) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Komitetu ds. Podatku Akcyzowego,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE: