KOMISJA EUROPEJSKA,uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1285/2013 z dnia 11 grudnia 2013 r. w sprawie realizacji i eksploatacji europejskich systemów nawigacji satelitarnej oraz uchylające rozporządzenie Rady (WE) nr 876/2002 i rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 683/2008 1 , w szczególności jego art. 12 ust. 3 lit. c),
a także mając na uwadze, co następuje:(1) Załącznik do decyzji wykonawczej Komisji 2016/413 2 przewiduje, że centrum monitorowania bezpieczeństwa Galileo (GSMC) jest podzielone na dwie części i powstaje stopniowo we Francji i w Zjednoczonym Królestwie.
(2) W dniu 29 marca 2017 r. Zjednoczone Królestwo powiadomiło Radę Europejską o zamiarze wystąpienia z Unii, zgodnie z art. 50 Traktatu o Unii Europejskiej. Tymczasem ze względu na bezpieczeństwo UE i jej państw członkowskich, biorąc pod uwagę w szczególności zasady ochrony informacji niejawnych oraz ograniczenia wywozu sprzętu i technologii kryptograficznych PRS GSMC, powinno znajdować się na terytorium jednego z państw członkowskich Unii.
(3) W wytycznych przyjętych w dniu 29 kwietnia 2017 r. w następstwie brytyjskiej notyfikacji, Rada Europejska stwierdziła, że kwestię przyszłej siedziby obiektów unijnych w Zjednoczonym Królestwie należy rozwiązać szybko i że należy ułatwić ich przenoszenie. Należy zatem przewidzieć niezwłoczne przeniesienie GSMC znajdującego się w Zjednoczonym Królestwie na terytorium innego państwa członkowskiego Unii Europejskiej.
(4) W związku z tym Komisja wszczęła na podstawie art. 12 rozporządzenia (UE) nr 1285/2013 otwartą i przejrzystą procedurę wyboru w celu określenia nowej lokalizacji GSMC, dotychczas znajdującego się w Zjednoczonym Królestwie. Procedura ta przebiegała w dwóch etapach, a Komisja skierowała najpierw do państw członkowskich zaproszenie do wyrażenia zainteresowania, a następnie, w drugiej kolejności, zwróciła się do państw kandydujących do przedstawienia szczegółowych propozycji.
(5) Z procedury oceny wynika, że wniosek Hiszpanii jest najlepszy w świetle wybranych kryteriów oceny, biorąc pod uwagę adekwatność rozwiązania technicznego proponowanego w zakresie udostępnienia urządzeń i świadczenia usług niezbędnych do funkcjonowania centrum, precyzję określenia ryzyka i zarządzania nim, w szczególności w odniesieniu do zagrożeń związanych z bezpieczeństwem i ograniczeń czasowych, przyjęcie przez Hiszpanię warunków umowy w sprawie siedziby, którą ma zawrzeć z Komisją, oraz przyznanie dodatkowych uprawnień, stopień przejrzystości i szczegółowości opisu kosztów budowy i funkcjonowania centrum, jak również korzystne warunki finansowe tego wniosku dla budżetu Unii. W związku z tym należy wybrać wniosek Hiszpanii.
(6) Centrum powinno być zrealizowane w marcu 2018 r. przy ograniczonym zakresie instalacji, tak by mogło jak najszybciej pełnić rolę centrum zapasowego wobec głównego ośrodka, znajdującego się we Francji, natomiast całkowita realizacja powinna zostać zakończona w marcu 2019 r. Należy również zawrzeć z Hiszpanią umowę w sprawie jego siedziby.
(7) Należy odpowiednio zmienić załącznik do decyzji wykonawczej (UE) 2016/413.
(8) Należy również zmienić tekst załącznika do decyzji wykonawczej (UE) 2016/413, aby uwzględnić fakt, że realizację centrum monitorowania bezpieczeństwa Galileo we Francji zakończono zgodnie z planem w 2017 r.
(9) Środki przewidziane w niniejszej decyzji są zgodne z opinią komitetu ustanowionego na mocy art. 36 ust. 1 rozporządzenia (UE) nr 1285/2013,
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ: