a także mając na uwadze, co następuje:(1) Operatorzy systemów obrotu powinni mieć swobodę w decydowaniu o sposobie przechowywania zapisów właściwych danych dotyczących wszystkich zleceń, których przedmiotem są instrumenty finansowe. Aby jednak umożliwić skuteczne i wydajne gromadzenie, porównywanie i analizowanie właściwych danych dotyczących zleceń do celów monitorowania rynku, informacje te należy udostępniać właściwym organom z wykorzystaniem jednolitych standardów i formatów, w przypadku gdy właściwy organ zażąda tych informacji na podstawie art. 25 ust. 2 rozporządzenia (UE) nr 600/2014.
(2) W celu zapewnienia jasności, pewności prawa oraz uniknięcia podwójnego przechowywania tych samych informacji niniejsze rozporządzenie powinno obejmować wszystkie elementy danych dotyczące zleceń, w tym szczegóły, które podlegają zgłoszeniu zgodnie z art. 26 ust. 1 i 3.
(3) W celu skutecznego wykrywania i badania potencjalnych nadużyć na rynku lub usiłowania tych nadużyć właściwe organy muszą być w stanie bezzwłocznie identyfikować osoby i podmioty, które mogą być w istotnym zakresie zaangażowane w proces realizacji zlecenia, w tym członków lub uczestników systemów obrotu, podmioty odpowiedzialne za decyzje inwestycyjne i decyzje o wykonaniu zlecenia, brokerów niebiorących udziału w wykonaniu zlecenia oraz klientów, w których imieniu zainicjowano zlecenia. Operatorzy systemów obrotu powinni zatem przechowywać oznaczenia używane do identyfikacji tych stron.
(4) Aby umożliwić właściwym organom skuteczniejszą identyfikację przejawianych przez danego klienta schematów zachowań potencjalnie noszących znamiona nadużyć, w tym również wtedy gdy klient działa za pośrednictwem szeregu firm inwestycyjnych, operatorzy systemów obrotu powinni dokumentować tożsamość klientów, w których imieniu ich członkowie lub uczestnicy przekazują zlecenia. Operatorzy ci powinni identyfikować wspomnianych klientów za pomocą niepowtarzalnych identyfikatorów, aby ułatwić niebudzącą wątpliwości i wydajną identyfikację tych osób, a tym samym ułatwić skuteczniejszą analizę potencjalnych nadużyć na rynku, w które zamieszani mogą być klienci.
(5) Od operatorów systemów obrotu nie należy wymagać ewidencjonowania identyfikatorów klienta dla wszystkich klientów w łańcuchu transakcji, lecz wyłącznie klientów, w których imieniu członek lub uczestnik systemu obrotu złożył zlecenie.
(6) Aby umożliwić skuteczne wykrywanie manipulacji na rynku, istotna jest identyfikacja strategii animowania rynku lub podobnych działań. Pozwoli to właściwym organom odróżnić napływ zleceń pochodzących z firmy inwestycyjnej działającej w oparciu o warunki ustalone z góry przez emitenta instrumentu, którego dotyczy zlecenie, lub przez system obrotu, do którego przekazywane jest zlecenie, od napływu zleceń pochodzących z firmy inwestycyjnej działającej według własnego uznania lub według uznania swojego klienta.
(7) Należy przechowywać zapis dokładnej daty i godziny oraz szczegółowych informacji dotyczących każdego złożenia, modyfikacji, anulowania, odrzucenia i wykonania zlecenia. Pozwoli to na monitorowanie zmian zlecenia przez cały okres jego istnienia, co może odegrać istotną rolę w wykrywaniu i ocenie potencjalnych manipulacji na rynku i praktyk polegających na dokonywaniu własnych transakcji na podstawie wiedzy o zleceniach klientów (ang. front running).
(8) Aby uzyskać dokładny i pełny obraz arkusza zleceń w systemie obrotu, właściwe organy wymagają informacji dotyczących sesji, podczas których prowadzony jest obrót instrumentami finansowymi. Informacje te można w szczególności wykorzystać do ustalenia momentu rozpoczęcia i zakończenia fazy ustalania kursu jednolitego lub notowań ciągłych oraz stwierdzenia, czy zlecenia powodują nieplanowane uruchomienie automatycznych mechanizmów zawieszania obrotu. Informacje te są również potrzebne, by ustalić sposób interakcji zleceń, zwłaszcza w przypadku gdy sesje kończą się w losowych momentach, jak ma to miejsce np. w fazie ustalania kursu jednolitego. Pomocą w analizie ewentualnych manipulacji w fazie ustalania kursu jednolitego służyć również mogłyby informacje na temat teoretycznych kursów i wolumenów równowagi. Mając na względzie fakt, że pojedyncze zlecenie może wpłynąć na teoretyczny kurs równowagi, teoretyczny wolumen równowagi lub na obie te wartości, właściwe organy muszą widzieć wpływ każdego zlecenia na te wartości. Bez tych informacji trudno byłoby wskazać, które zlecenie wywarło na nie wpływ. Ponadto każdemu istotnemu zdarzeniu należy przypisać numer kolejny, aby móc ustalić kolejność zdarzeń, w przypadku gdy dwa zdarzenia lub większa ich liczba mają miejsce w tym samym czasie.
(9) Określenie pozycji zleceń w arkuszu zleceń umożliwia odtworzenie tego arkusza oraz analizę kolejności wykonania zleceń, co stanowi istotny aspekt nadzoru pod kątem nadużyć na rynku. Pozycja przypisana zleceniu zależy od tego, w jaki sposób system obrotu ustala priorytet realizacji zleceń. Dlatego też operatorzy systemów obrotu powinni nadawać priorytet zleceniom w oparciu o metodę, zgodnie z którą o pierwszeństwie realizacji zlecenia decydują kolejno cena/widoczność/czas złożenia zlecenia lub też wielkość/czas złożenia zlecenia, oraz ewidencjonować szczegółowe informacje dotyczące nadanego priorytetu.
(10) W celu umożliwienia skutecznego monitorowania rynku należy zapewnić możliwość powiązania zleceń z transakcjami, które ich dotyczą. Operatorzy systemów obrotu powinni zatem przechowywać indywidualne kody identyfikacyjne transakcji pozwalające powiązać zlecenia z transakcjami.
(11) Operatorzy systemów obrotu powinni - dla każdego otrzymanego zlecenia - ewidencjonować i przechowywać informacje o rodzaju zlecenia oraz związane z nim konkretne dyspozycje, które łącznie decydują o tym, w jaki sposób każde zlecenie zostanie przetworzone przez ich mechanizmy zestawiania zleceń, zgodnie z ich własnymi klasyfikacjami. Te szczegółowe informacje mają istotne znaczenie dla właściwych organów, gdyż umożliwią im monitorowanie - w ramach prowadzonego przez nie nadzoru pod kątem nadużyć na rynku - transakcji w arkuszu zleceń danego systemu obrotu, a w szczególności odtworzenie tego, w jaki sposób każde zlecenie zachowuje się w tym arkuszu. Zważywszy jednak na szeroki wachlarz istniejących i potencjalnych nowych rodzajów zleceń opracowanych przez operatorów systemów obrotu oraz szczególne kwestie techniczne związane z tymi nowymi zleceniami, gromadzenie tych szczegółowych informacji w oparciu o systemy wewnętrznej klasyfikacji stosowane przez tych operatorów może obecnie nie pozwolić właściwym organom na odtworzenie w spójny sposób przebiegu transakcji w arkuszu zleceń wszystkich systemów obrotu. Dlatego też, aby zapewnić właściwym organom możliwość dokładnego zlokalizowania każdego zlecenia w arkuszu zleceń, operatorzy systemów obrotu powinni również klasyfikować każde otrzymane zlecenie jako zlecenie z limitem ceny, w przypadku gdy zlecenie znajduje się w obrocie, lub jako zlecenie z limitem aktywacji, w przypadku gdy zlecenie trafia do obrotu dopiero w momencie wystąpienia uprzednio określonego scenariusza cenowego.
(12) Ze względów spójności oraz w celu zapewnienia sprawnego funkcjonowania rynków finansowych konieczne jest, aby przepisy ustanowione niniejszym rozporządzeniem oraz przepisy ustanowione rozporządzeniem (UE) nr 600/2014 były stosowane od tej samej daty.
(13) Podstawę niniejszego rozporządzenia stanowią projekty regulacyjnych standardów technicznych przedstawione Komisji przez Europejski Urząd Nadzoru Giełd i Papierów Wartościowych (ESMA).
(14) ESMA przeprowadził otwarte konsultacje publiczne na temat projektu regulacyjnych standardów technicznych, który stanowi podstawę niniejszego rozporządzenia, dokonał analizy potencjalnych powiązanych kosztów i korzyści oraz zwrócił się o opinię do Grupy Interesariuszy z Sektora Giełd i Papierów Wartościowych powołanej zgodnie z art. 37 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1095/2010 2 ,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE: