(Jedynie teksty w języku niemieckim, francuskim i włoskim są autentyczne)(Tekst mający znaczenie dla EOG)
(Dz.U.UE L z dnia 24 marca 2017 r.)
KOMISJA EUROPEJSKA,
uwzględniając Umowę między Wspólnotą Europejską a Konfederacją Szwajcarską w sprawie transportu lotniczego ("Umowa") 1 ,
uwzględniając rozporządzenie (WE) nr 549/2004 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 10 marca 2004 r. ustanawiające ramy tworzenia Jednolitej Europejskiej Przestrzeni Powietrznej (Rozporządzenie ramowe) 2 , uwzględnione w Umowie, w szczególności jego art. 11 ust. 3 lit. c),
uwzględniając rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) nr 390/2013 z dnia 3 maja 2013 r. ustanawiające system skuteczności działania dla służb żeglugi powietrznej i funkcji sieciowych 3 , w szczególności jego art. 15 ust. 2,
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) Zgodnie z rozporządzeniem (WE) nr 549/2004, uwzględnionym w Umowie, państwa członkowskie i Szwajcaria przyjmują plany krajowe lub plany dotyczące funkcjonalnego bloku przestrzeni powietrznej (FAB), zawierające wiążące krajowe parametry docelowe lub wiążące parametry docelowe na szczeblu funkcjonalnych bloków przestrzeni powietrznej, zapewniające zgodność z ogólnounijnymi docelowymi parametrami skuteczności działania. W rozporządzeniu (WE) nr 549/2004 przewidziano również, że Komisja dokonuje oceny zgodności tych docelowych parametrów na podstawie kryteriów oceny, o których mowa w art. 11 ust. 6 lit. d) rozporządzenia. Szczegółowe przepisy w tym zakresie zostały określone w rozporządzeniu wykonawczym (UE) nr 390/2013.
(2) Szwajcaria przedstawiła Komisji taki plan w odniesieniu do funkcjonalnego bloku przestrzeni powietrznej Europa Centralna ("FABEC"). Zgodnie z decyzją wykonawczą Komisji (UE) 2015/1056 4 Szwajcaria skorygowała wspomniany plan i zawarte w nim docelowe parametry. W drodze decyzji wykonawczej (UE) 2017/258 5 Komisja ustaliła jednak, że zmienione docelowe parametry skuteczności działania w zakresie kluczowych obszarów działania dotyczących przepustowości w odniesieniu do FABEC jako całości, a także efektywności kosztowej w odniesieniu do Szwajcarii, jak również odpowiednie środki zawarte w zmienionym planie w dalszym ciągu nie były właściwe oraz że Szwajcaria jest zobowiązana wprowadzić określone środki naprawcze prowadzące do kolejnej korekty docelowych parametrów skuteczności działania w celu wyeliminowania niezgodności z ogólnounijnymi docelowymi parametrami.
(3) W dniu 30 stycznia 2017 r. Szwajcaria przedłożyła zmieniony po raz kolejny plan zawierający środki naprawcze prowadzące do kolejnej korekty docelowych parametrów skuteczności działania. Komisja dokonała następnie oceny tych skorygowanych docelowych parametrów oraz środków naprawczych.
(4) Jeśli chodzi o kluczowy obszar działania dotyczący przepustowości, zgodność odnośnych docelowych parametrów w odniesieniu do opóźnień w zarządzaniu przepływem ruchu lotniczego (ATMF) na trasie oceniono zgodnie z zasadą określoną w pkt 4 załącznika IV do rozporządzenia wykonawczego (UE) nr 390/2013, to jest w oparciu o wartości odniesienia w zakresie przepustowości, obliczone dla danego FAB przez menedżera sieci i ujęte w najnowszej wersji planu operacyjnego sieci (2014-2018/2019), których stosowanie zapewnia osiągnięcie na szczeblu Unii ogólnounijnych docelowych parametrów skuteczności działania. Ocena ta wykazała, że wspomniane docelowe parametry są zgodne ze stosownym ogólnounijnymi docelowymi parametrami skuteczności działania.
(5) Jeśli chodzi o kluczowy obszar działania dotyczący efektywności kosztowej, odnośne docelowe parametry, w postaci ustalonych kosztów jednostkowych na trasie, oceniono zgodnie z zasadami określonymi w pkt 5 załącznika IV do rozporządzenia wykonawczego (UE) nr 390/2013, w związku z pkt 1 tegoż załącznika, uwzględniając trend ustalonych kosztów jednostkowych na trasie w drugim okresie odniesienia oraz łącznie w pierwszym i drugim okresie odniesienia (2012-2019), liczbę jednostek usługowych (prognoza ruchu) i poziom ustalonych kosztów jednostkowych na trasie w porównaniu z państwami członkowskimi o podobnym otoczeniu operacyjnym i gospodarczym. Ocena ta wykazała, że wspomniane docelowe parametry są zgodne ze stosownym ogólnounijnymi docelowymi parametrami skuteczności działania.
(6) W związku z tym środki naprawcze wprowadzone przez Szwajcarię w odniesieniu do FABEC są zgodne z decyzją wykonawczą (UE) 2017/258, a docelowe parametry w zakresie kluczowych obszarów działania dotyczących przepustowości i efektywności kosztowej, zawarte w zmienionym planie skuteczności działania przedłożonym przez Szwajcarię, są zgodne z ogólnounijnymi docelowymi parametrami skuteczności działania w tych obszarach ustanowionymi na drugi okres odniesienia (2015-2019). Należy zatem, z uwagi na jasność i pewność prawa, potwierdzić to ustalenie w drodze niniejszej decyzji i poinformować o tym fakcie Szwajcarię.
(7) Komisja skonsultowała się ze Szwajcarią w sprawie niniejszej decyzji, zgodnie z art. 19 ust. 2 Umowy.
(8) Środki przewidziane w niniejszej decyzji są zgodne z opinią Komitetu ds. Jednolitej Przestrzeni Powietrznej,
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ: