RADA UNII EUROPEJSKIEJ,uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając dyrektywę Rady 2006/112/WE z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej 1 , w szczególności jej art. 396 ust. 1,
uwzględniając wniosek Komisji Europejskiej,
a także mając na uwadze, co następuje:(1) Zgodnie z art. 5 dyrektywy 2006/112/WE, dotyczącym zakresu terytorialnego tej dyrektywy, system podatku od wartości dodanej ("VAT") ma zastosowanie, co do zasady, na terytorium państwa członkowskiego.
(2) W piśmie, które wpłynęło do Komisji w dniu 24 września 2015 r., Francja wystąpiła z wnioskiem o upoważnienie do zawarcia umowy z Konfederacją Szwajcarską (zwaną dalej "Szwajcarią") dotyczącej portu lotniczego Bazylea-Miluza (zwanego dalej "portem lotniczym"), obejmującej postanowienia, które stanowią odstępstwo od dyrektywy 2006/112/WE.
(3) Zgodnie z art. 396 ust. 2 akapit drugi dyrektywy 2006/112/WE Komisja poinformowała pozostałe państwa członkowskie pismem z dnia 24 października 2016 r. o wniosku złożonym przez Francję. Pismem z dnia 25 października 2016 r. Komisja powiadomiła Francję, że posiada wszystkie informacje niezbędne do rozpatrzenia wniosku.
(4) Port lotniczy znajduje się w całości na terytorium Unii. Jednakże francusko-szwajcarska konwencja z dnia 4 lipca 1949 r. w sprawie budowy i eksploatacji portu lotniczego Bazylea-Miluza w Blotzheim (zwana dalej "konwencją") przewiduje specjalny szwajcarski sektor celny na wyznaczonym obszarze w porcie lotniczym, gdzie organy szwajcarskie są upoważnione do kontrolowania towarów i pasażerów wyjeżdżających ze Szwajcarii lub wjeżdżających do Szwajcarii. W konwencji tej przewidziano także, że pomiędzy danymi państwami zostanie zawarta umowa dotycząca między innymi reguł fiskalnych regulujących ten sektor.
(5) Wystąpiły problemy związane ze szwajcarskim sektorem celnym, w szczególności w odniesieniu do kontroli stosowania unijnych przepisów w zakresie VAT przez podmioty mające siedzibę w tym sektorze.
(6) W 2015 r. Francja i Szwajcaria uzgodniły, że podpiszą umowę międzynarodową, na mocy której szwajcarski sektor celny zostanie uznany za terytorium Szwajcarii do celów podatku VAT. Ponieważ stanowiłoby to odstępstwo od dyrektywy 2006/112/WE, wymagane jest uzyskanie upoważnienia na mocy art. 396 tej dyrektywy.
(7) Francja zapewni, aby odstępstwo nie miało wpływu na zasoby własne Unii z tytułu VAT,
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ: