Decyzja wykonawcza 2017/319 zmieniająca decyzję wykonawczą 2013/677/UE upoważniającą Luksemburg do wprowadzenia szczególnego środka stanowiącego odstępstwo od art. 285 dyrektywy 2006/112/WE w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej

DECYZJA WYKONAWCZA RADY (UE) 2017/319
z dnia 21 lutego 2017 r.
zmieniająca decyzję wykonawczą 2013/677/UE upoważniającą Luksemburg do wprowadzenia szczególnego środka stanowiącego odstępstwo od art. 285 dyrektywy 2006/112/WE w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej

RADA UNII EUROPEJSKIEJ,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

uwzględniając dyrektywę Rady 2006/112/WE z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej 1 , w szczególności jej art. 395,

uwzględniając wniosek Komisji Europejskiej,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Zgodnie z art. 285 dyrektywy 2006/112/WE, państwa członkowskie, które nie skorzystały z możliwości przewidzianej w art. 14 drugiej dyrektywy Rady 67/228/EWG 2 , mogą przyznać zwolnienie z podatku od wartości dodanej (VAT) podatnikom, których roczny obrót nie przekracza 5 000 EUR lub równowartości tej kwoty w walucie krajowej. Mogą one również przyznać stopniowe obniżenie podatku w odniesieniu do podatników, których roczny obrót przekracza pułap określony przez to państwo do celów stosowania zwolnienia.

(2) Decyzją wykonawczą Rady 2013/677/UE 3  upoważniono Luksemburg, w drodze środka stanowiącego odstępstwo od art. 285 dyrektywy 2006/112/WE (zwanego dalej "środkiem stanowiącym odstępstwo"), do przyznania do dnia 31 grudnia 2016 r. zwolnienia z VAT podatnikom, których roczny obrót nie przekracza 25 000 EUR.

(3) W piśmie, które wpłynęło do Komisji w dniu 26 września 2016 r., Luksemburg zwrócił się o upoważnienie do przedłużenia środka stanowiącego odstępstwo od dnia 1 stycznia 2017 r., z jednoczesnym podwyższeniem progu z 25 000 EUR do 30 000 EUR.

(4) Pismem z dnia 4 października 2016 r. Komisja poinformowała pozostałe państwa członkowskie o wniosku złożonym przez Luksemburg. Pismem z dnia 5 października 2016 r. Komisja powiadomiła Luksemburg, że posiada wszystkie informacje konieczne do rozpatrzenia wniosku.

(5) Z informacji przedstawionych przez Luksemburg wynika, że ze środka stanowiącego odstepstwo mogłoby potencjalnie skorzystać dodatkowych 970 podatników w celu zmniejszenia swoich zobowiązań w zakresie VAT, o których mowa w tytule XI rozdziały 2-6 dyrektywy 2006/112/WE. Pozwoliłoby to również na zmniejszenie obciążenia organów podatkowych związanego z pobieraniem podatków i przeprowadzaniem kontroli małych przedsiębiorstw.

(6) Zważywszy, że środek stanowiący odstępstwo będzie skutkował ograniczeniem zobowiązań w zakresie podatku VAT w odniesieniu do małych przedsiębiorstw, które nadal będą mogły wybrać stosowanie zasad ogólnych VAT zgodnie z art. 290 dyrektywy 2006/112/WE- Luksemburg powinien zostać upoważniony do stosowania podwyższonego progu do dnia 31 grudnia 2019 r.

(7) Odstępstwa przyznaje się zazwyczaj na ograniczony okres, aby umożliwić ocenę stosowności i skuteczności danego środka szczególnego. Ponadto ze względu na fakt, że art. 281-294 dyrektywy 2006/112/WE w sprawie procedury szczególnej dla małych przedsiębiorstw podlegają przeglądowi, możliwe jest, że dyrektywa zmieniająca te przepisy wejdzie w życie przed dniem 31 grudnia 2019 r. Środek stanowiący odstępstwo powinien zatem być ograniczony w czasie i powinna mu towarzyszyć klauzula wygaśnięcia.

(8) W celu zapewnienia, aby zamierzone cele środka stanowiącego odstępstwo, w szczególności w zakresie unikania zakłóceń i zapewnienia równych warunków konkurencji, zostały osiągnięte, niniejsza decyzja powinna mieć zastosowanie od dnia 1 stycznia 2017 r. Stosowanie środka stanowiącego odstępstwo z mocą wsteczną nie narusza uzasadnionych oczekiwań zainteresowanych osób, ponieważ środek stanowiący odstępstwo nie narusza praw i obowiązków przedsiębiorców ani osób fizycznych.

(9) Według informacji przedstawionych przez Luksemburg podwyższony próg będzie miał znikomy wpływ na ogólną kwotę dochodów podatkowych pobranych na etapie ostatecznej konsumpcji.

(10) Środek stanowiący odstępstwo jest zgodny z celami komunikatu Komisji "Najpierw myśl na małą skalę" - Program "Small Business Act" dla Europy z dnia 25 czerwca 2008 r.

(11) Środek stanowiący odstępstwo nie wpływa na zasoby własne Unii z tytułu VAT, ponieważ Luksemburg obliczy rekompensatę zgodnie z art. 6 rozporządzenia Rady (EWG, Euratom) nr 1553/89 4 .

(12) Należy zatem odpowiednio zmienić decyzję wykonawczą 2013/677/UE,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł  1

Art. 1 i 2 decyzji wykonawczej 2013/677/UE otrzymują brzmienie:

"Artykuł 1

W drodze odstępstwa od art. 285 dyrektywy 2006/112/WE Luksemburg zostaje upoważniony do przyznania zwolnienia z VAT podatnikom, których roczny obrót nie przekracza 30 000 EUR.

Artykuł 2

Niniejsza decyzja staje się skuteczna z dniem jej notyfikacji.

Niniejszą decyzję stosuje się od dnia 1 stycznia 2017 r. do dnia 31 grudnia 2019 r. lub do dnia wejścia w życie dyrektywy zmieniającej art. 281-294 dyrektywy 2006/112/WE w sprawie procedury szczególnej dla małych przedsiębiorstw, w zależności od tego, która z tych dat będzie wcześniejsza.".

Artykuł  2

Niniejsza decyzja skierowana jest do Wielkiego Księstwa Luksemburga.

Sporządzono w Brukseli dnia 21 lutego 2017 r.

W imieniu Rady

E. SCICLUNA

Przewodniczący

1 Dz.U. L 347 z 11.12.2006, s. 1.
2 Druga dyrektywa Rady 67/228/EWG z dnia 11 kwietnia 1967 r. w sprawie harmonizacji przepisów państw członkowskich dotyczących podatków obrotowych - struktura i procedury stosowania wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz.U. 71 z 14.4.1967, s. 1303/67).
3 Decyzja wykonawcza Rady 2013/677/UE z dnia 15 listopada 2013 r. w sprawie upoważnienia Luksemburga do wprowadzenia szczególnego środka stanowiącego odstępstwo od art. 285 dyrektywy 2006/112/WE w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz.U. L 316 z 27.11.2013, s. 33).
4 Rozporządzenie Rady (EWG, Euratom) nr 1553/89 z dnia 29 maja 1989 r. sprawie ostatecznych jednolitych warunków poboru środków własnych pochodzących z podatku od wartości dodanej (Dz.U. L 155 z 7.6.1989, s. 9).

Zmiany w prawie

ZUS: Renta wdowia - wnioski od stycznia 2025 r.

Od Nowego Roku będzie można składać wnioski o tzw. rentę wdowią, która dotyczy ustalenia zbiegu świadczeń z rentą rodzinną. Renta wdowia jest przeznaczona dla wdów i wdowców, którzy mają prawo do co najmniej dwóch świadczeń emerytalno-rentowych, z których jedno stanowi renta rodzinna po zmarłym małżonku. Aby móc ją pobierać, należy jednak spełnić określone warunki.

Grażyna J. Leśniak 20.11.2024
Zmiany w składce zdrowotnej od 1 stycznia 2026 r. Rząd przedstawił założenia

Przedsiębiorcy rozliczający się według zasad ogólnych i skali podatkowej oraz liniowcy będą od 1 stycznia 2026 r. płacić składkę zdrowotną w wysokości 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia, jeśli będą osiągali w danym miesiącu dochód do wysokości 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez prezesa GUS. Będzie też dodatkowa składka w wysokości 4,9 proc. od nadwyżki ponad 1,5-krotność przeciętnego wynagrodzenia, a liniowcy stracą możliwość rozliczenia zapłaconych składek w podatku dochodowym.

Grażyna J. Leśniak 18.11.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności

Usprawnienie i zwiększenie efektywności systemu wdrażania Rozwoju Lokalnego Kierowanego przez Społeczność (RLKS) przewiduje ustawa z dnia 11 października 2024 r. o zmianie ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności. Jak poinformowała w czwartek Kancelaria Prezydenta, Andrzej Duda podpisał ją w środę, 13 listopada. Ustawa wejdzie w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 14.11.2024
Do poprawki nie tylko emerytury czerwcowe, ale i wcześniejsze

Problem osób, które w latach 2009-2019 przeszły na emeryturę w czerwcu, przez co - na skutek niekorzystnych zasad waloryzacji - ich świadczenia były nawet o kilkaset złotych niższe od tych, jakie otrzymywały te, które przeszły na emeryturę w kwietniu lub w maju, w końcu zostanie rozwiązany. Emerytura lub renta rodzinna ma - na ich wniosek złożony do ZUS - podlegać ponownemu ustaleniu wysokości. Zdaniem prawników to dobra regulacja, ale równie ważna i paląca jest sprawa wcześniejszych emerytur. Obie powinny zostać załatwione.

Grażyna J. Leśniak 06.11.2024
Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Nowy urlop dla rodziców wcześniaków coraz bliżej - rząd przyjął projekt ustawy

Rada Ministrów przyjęła we wtorek przygotowany w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej projekt ustawy wprowadzający nowe uprawnienie – uzupełniający urlop macierzyński dla rodziców wcześniaków i rodziców dzieci urodzonych w terminie, ale wymagających dłuższej hospitalizacji po urodzeniu. Wymiar uzupełniającego urlopu macierzyńskiego będzie wynosił odpowiednio do 8 albo do 15 tygodni.

Grażyna J. Leśniak 29.10.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2017.47.7

Rodzaj: Decyzja
Tytuł: Decyzja wykonawcza 2017/319 zmieniająca decyzję wykonawczą 2013/677/UE upoważniającą Luksemburg do wprowadzenia szczególnego środka stanowiącego odstępstwo od art. 285 dyrektywy 2006/112/WE w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej
Data aktu: 21/02/2017
Data ogłoszenia: 24/02/2017