a także mając na uwadze, co następuje:(1) Zgodnie z art. 285 dyrektywy 2006/112/WE, państwa członkowskie, które nie skorzystały z możliwości przewidzianej w art. 14 drugiej dyrektywy Rady 67/228/EWG 2 , mogą przyznać zwolnienie z podatku od wartości dodanej (VAT) podatnikom, których roczny obrót nie przekracza 5 000 EUR lub równowartości tej kwoty w walucie krajowej. Mogą one również przyznać stopniowe obniżenie podatku w odniesieniu do podatników, których roczny obrót przekracza pułap określony przez to państwo do celów stosowania zwolnienia.
(2) Decyzją wykonawczą Rady 2013/677/UE 3 upoważniono Luksemburg, w drodze środka stanowiącego odstępstwo od art. 285 dyrektywy 2006/112/WE (zwanego dalej "środkiem stanowiącym odstępstwo"), do przyznania do dnia 31 grudnia 2016 r. zwolnienia z VAT podatnikom, których roczny obrót nie przekracza 25 000 EUR.
(3) W piśmie, które wpłynęło do Komisji w dniu 26 września 2016 r., Luksemburg zwrócił się o upoważnienie do przedłużenia środka stanowiącego odstępstwo od dnia 1 stycznia 2017 r., z jednoczesnym podwyższeniem progu z 25 000 EUR do 30 000 EUR.
(4) Pismem z dnia 4 października 2016 r. Komisja poinformowała pozostałe państwa członkowskie o wniosku złożonym przez Luksemburg. Pismem z dnia 5 października 2016 r. Komisja powiadomiła Luksemburg, że posiada wszystkie informacje konieczne do rozpatrzenia wniosku.
(5) Z informacji przedstawionych przez Luksemburg wynika, że ze środka stanowiącego odstepstwo mogłoby potencjalnie skorzystać dodatkowych 970 podatników w celu zmniejszenia swoich zobowiązań w zakresie VAT, o których mowa w tytule XI rozdziały 2-6 dyrektywy 2006/112/WE. Pozwoliłoby to również na zmniejszenie obciążenia organów podatkowych związanego z pobieraniem podatków i przeprowadzaniem kontroli małych przedsiębiorstw.
(6) Zważywszy, że środek stanowiący odstępstwo będzie skutkował ograniczeniem zobowiązań w zakresie podatku VAT w odniesieniu do małych przedsiębiorstw, które nadal będą mogły wybrać stosowanie zasad ogólnych VAT zgodnie z art. 290 dyrektywy 2006/112/WE- Luksemburg powinien zostać upoważniony do stosowania podwyższonego progu do dnia 31 grudnia 2019 r.
(7) Odstępstwa przyznaje się zazwyczaj na ograniczony okres, aby umożliwić ocenę stosowności i skuteczności danego środka szczególnego. Ponadto ze względu na fakt, że art. 281-294 dyrektywy 2006/112/WE w sprawie procedury szczególnej dla małych przedsiębiorstw podlegają przeglądowi, możliwe jest, że dyrektywa zmieniająca te przepisy wejdzie w życie przed dniem 31 grudnia 2019 r. Środek stanowiący odstępstwo powinien zatem być ograniczony w czasie i powinna mu towarzyszyć klauzula wygaśnięcia.
(8) W celu zapewnienia, aby zamierzone cele środka stanowiącego odstępstwo, w szczególności w zakresie unikania zakłóceń i zapewnienia równych warunków konkurencji, zostały osiągnięte, niniejsza decyzja powinna mieć zastosowanie od dnia 1 stycznia 2017 r. Stosowanie środka stanowiącego odstępstwo z mocą wsteczną nie narusza uzasadnionych oczekiwań zainteresowanych osób, ponieważ środek stanowiący odstępstwo nie narusza praw i obowiązków przedsiębiorców ani osób fizycznych.
(9) Według informacji przedstawionych przez Luksemburg podwyższony próg będzie miał znikomy wpływ na ogólną kwotę dochodów podatkowych pobranych na etapie ostatecznej konsumpcji.
(10) Środek stanowiący odstępstwo jest zgodny z celami komunikatu Komisji "Najpierw myśl na małą skalę" - Program "Small Business Act" dla Europy z dnia 25 czerwca 2008 r.
(11) Środek stanowiący odstępstwo nie wpływa na zasoby własne Unii z tytułu VAT, ponieważ Luksemburg obliczy rekompensatę zgodnie z art. 6 rozporządzenia Rady (EWG, Euratom) nr 1553/89 4 .
(12) Należy zatem odpowiednio zmienić decyzję wykonawczą 2013/677/UE,
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ: