Decyzja 2017/2389 stwierdzająca, że Rumunia nie podjęła skutecznych działań w odpowiedzi na zalecenie Rady z dnia 16 czerwca 2017 r.

DECYZJA RADY (UE) 2017/2389
z dnia 5 grudnia 2017 r.
stwierdzająca, że Rumunia nie podjęła skutecznych działań w odpowiedzi na zalecenie Rady z dnia 16 czerwca 2017 r.

RADA UNII EUROPEJSKIEJ,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

uwzględniając rozporządzenie Rady (WE) nr 1466/97 z dnia 7 lipca 1997 r. w sprawie wzmocnienia nadzoru pozycji budżetowych oraz nadzoru i koordynacji polityk gospodarczych 1 , w szczególności jego art. 10 ust. 2 akapit czwarty,

uwzględniając zalecenie Komisji Europejskiej,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) W dniu 16 czerwca 2017 r. Rada, zgodnie z art. 121 ust. 4 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej (TFUE), przyjęła decyzję stwierdzającą, że w Rumunii odnotowano znaczące odchylenie od ścieżki dostosowania prowadzącej do średniookresowego celu budżetowego.

(2) W związku ze stwierdzonym znaczącym odchyleniem, w dniu 16 czerwca 2017 r. Rada wydała Rumunii zalecenie podjęcia niezbędnych środków w celu zapewnienia, aby stopa wzrostu nominalnego publicznych wydatków pierwotnych netto 2  nie przekroczyła 3,3 % w 2017 r., co odpowiada rocznej korekcie strukturalnej wynoszącej 0,5 % PKB. Rada zaleciła Rumunii, aby wszelkie nieoczekiwane zyski przeznaczyła na zmniejszenie deficytu, natomiast środki konsolidacji budżetowej powinny zapewnić trwałą poprawę ogólnego salda sektora instytucji rządowych i samorządowych w sposób sprzyjający wzrostowi. Rada wyznaczyła Rumunii termin na dzień 15 października 2017 r. na poinformowanie jej o działaniach podjętych w odpowiedzi na zalecenie.

(3) W dniach 26-27 września 2017 r. Komisja przeprowadziła w Rumunii misje wzmocnionego nadzoru w celu monitorowania sytuacji na miejscu, zgodnie z art. -11 ust. 2 rozporządzenia Rady (WE) nr 1466/97. Po przekazaniu swoich wstępnych ustaleń władzom rumuńskim w celu przedstawienia uwag, Komisja przedstawiła swoje ustalenia Radzie w dniu 24 października 2017 r. Ustalenia te zostały następnie podane do wiadomości publicznej. W sprawozdaniu Komisji stwierdzono, że władze rumuńskie nie zamierzają działać zgodnie z zaleceniem Rady z dnia 16 czerwca 2017 r. Wskazały one, że ich cel na rok 2017 r. przewiduje deficyt nominalny wynoszący 3 % PKB. Ponieważ luka produktowa ma wartość dodatnią i rośnie, doprowadziłoby to do pogorszenia deficytu strukturalnego w 2017 r. wbrew zaleceniu Rady. Wskazuje to na wyraźnie ekspansywną politykę budżetową.

(4) W dniu 13 października 2017 r. władze rumuńskie przedłożyły sprawozdanie na temat działań podjętych w odpowiedzi na zalecenie Rady z dnia 16 czerwca 2017 r. W sprawozdaniu powtórzyły, że ich cel na rok 2017 r. przewiduje deficyt nominalny wynoszący 3 % PKB. Jedynym wymienionym w sprawozdaniu środkiem o znaczących skutkach budżetowych w 2017 r. jest podniesienie akcyzy na produkty energetyczne do poziomu z 2016 r. (a mianowicie odwrócenie uprzednio przyjętej obniżki akcyzy, która weszła w życie w styczniu 2017 r.). Skutki budżetowe środków, o których poinformowała Rumunia, zdecydowanie nie spełniają zatem wymogów określonych w zaleceniu Rady.

(5) Prognoza Komisji z jesieni 2017 r. przewiduje, że saldo strukturalne pogorszy się o 1,1 % PKB, co sprawi, że w 2017 r. deficyt wyniesie 3,3 %. Jest to sprzeczne z zalecaną jego poprawą o 0,5 % PKB w stosunku do wartości z 2016 r. Odpowiedni wzrost publicznych wydatków pierwotnych netto wyniósł 4,9 %, czyli znacznie powyżej wartości odniesienia dotyczącej wydatków, która wynosi 3,3 %. To pogorszenie sytuacji w porównaniu z 2016 r. jest wynikiem obniżenia podatków pośrednich, w szczególności podatku VAT i akcyzy, które weszło w życie na początku roku, jak również wprowadzonych w ciągu roku podwyżek wynagrodzeń w sektorze publicznym oraz świadczeń socjalnych. Od czasu wydania zalecenia Rady z dnia 16 czerwca 2017 r. podwyższenie akcyzy na produkty energetyczne do poziomu z 2016 r., a także cięcia w inwestycjach publicznych przewidziane w korekcie budżetu z września 2017 r. miały pozytywny wpływ na deficyt publiczny, pomimo że ich skutki zostały w dużej mierze zniesione przez podwyżki wynagrodzeń w sektorze publicznym, także przewidziane w korekcie budżetu.

(6) Powyższe ustalenia prowadzą do wniosku, że odpowiedź Rumunii na zalecenie Rady z dnia 16 czerwca 2017 r. jest niewystarczająca. Wysiłek fiskalny odbiega od rocznej korekty strukturalnej na poziomie 0,5 % PKB w 2017 r., która odpowiada stopie wzrostu nominalnego publicznych wydatków pierwotnych netto nieprzekraczającej 3,3 % w 2017 r.,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł  1

Rumunia nie podjęła skutecznych działań w odpowiedzi na zalecenie Rady z dnia 16 czerwca 2017 r.

Artykuł  2

Niniejsza decyzja skierowana jest do Rumunii.

Sporządzono w Brukseli dnia 5 grudnia 2017 r.
W imieniu Rady
T. TÕNISTE
Przewodniczący
1 Dz.U. L 209 z 2.8.1997, s. 1.
2 Wydatki publiczne netto to suma wydatków publicznych z wyłączeniem wydatków z tytułu odsetek, wydatków na programy unijne w pełni równoważonych dochodami z funduszy unijnych oraz niedyskrecjonalnych zmian w wydatkach na zasiłki dla bezrobotnych. Nakłady brutto na środki trwałe finansowane z zasobów krajowych rozkłada się na okres czterech lat. Uwzględnia się działania dyskrecjonalne po stronie dochodów lub prawnie przewidziany wzrost dochodów. Działania jednorazowe, zarówno po stronie dochodów, jak i wydatków, są saldowane.

Zmiany w prawie

ZUS: Renta wdowia - wnioski od stycznia 2025 r.

Od Nowego Roku będzie można składać wnioski o tzw. rentę wdowią, która dotyczy ustalenia zbiegu świadczeń z rentą rodzinną. Renta wdowia jest przeznaczona dla wdów i wdowców, którzy mają prawo do co najmniej dwóch świadczeń emerytalno-rentowych, z których jedno stanowi renta rodzinna po zmarłym małżonku. Aby móc ją pobierać, należy jednak spełnić określone warunki.

Grażyna J. Leśniak 20.11.2024
Zmiany w składce zdrowotnej od 1 stycznia 2026 r. Rząd przedstawił założenia

Przedsiębiorcy rozliczający się według zasad ogólnych i skali podatkowej oraz liniowcy będą od 1 stycznia 2026 r. płacić składkę zdrowotną w wysokości 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia, jeśli będą osiągali w danym miesiącu dochód do wysokości 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez prezesa GUS. Będzie też dodatkowa składka w wysokości 4,9 proc. od nadwyżki ponad 1,5-krotność przeciętnego wynagrodzenia, a liniowcy stracą możliwość rozliczenia zapłaconych składek w podatku dochodowym.

Grażyna J. Leśniak 18.11.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności

Usprawnienie i zwiększenie efektywności systemu wdrażania Rozwoju Lokalnego Kierowanego przez Społeczność (RLKS) przewiduje ustawa z dnia 11 października 2024 r. o zmianie ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności. Jak poinformowała w czwartek Kancelaria Prezydenta, Andrzej Duda podpisał ją w środę, 13 listopada. Ustawa wejdzie w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 14.11.2024
Do poprawki nie tylko emerytury czerwcowe, ale i wcześniejsze

Problem osób, które w latach 2009-2019 przeszły na emeryturę w czerwcu, przez co - na skutek niekorzystnych zasad waloryzacji - ich świadczenia były nawet o kilkaset złotych niższe od tych, jakie otrzymywały te, które przeszły na emeryturę w kwietniu lub w maju, w końcu zostanie rozwiązany. Emerytura lub renta rodzinna ma - na ich wniosek złożony do ZUS - podlegać ponownemu ustaleniu wysokości. Zdaniem prawników to dobra regulacja, ale równie ważna i paląca jest sprawa wcześniejszych emerytur. Obie powinny zostać załatwione.

Grażyna J. Leśniak 06.11.2024
Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Nowy urlop dla rodziców wcześniaków coraz bliżej - rząd przyjął projekt ustawy

Rada Ministrów przyjęła we wtorek przygotowany w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej projekt ustawy wprowadzający nowe uprawnienie – uzupełniający urlop macierzyński dla rodziców wcześniaków i rodziców dzieci urodzonych w terminie, ale wymagających dłuższej hospitalizacji po urodzeniu. Wymiar uzupełniającego urlopu macierzyńskiego będzie wynosił odpowiednio do 8 albo do 15 tygodni.

Grażyna J. Leśniak 29.10.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2017.340.49

Rodzaj: Decyzja
Tytuł: Decyzja 2017/2389 stwierdzająca, że Rumunia nie podjęła skutecznych działań w odpowiedzi na zalecenie Rady z dnia 16 czerwca 2017 r.
Data aktu: 05/12/2017
Data ogłoszenia: 20/12/2017