RADA UNII EUROPEJSKIEJ,uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Rady (WE) nr 1466/97 z dnia 7 lipca 1997 r. w sprawie wzmocnienia nadzoru pozycji budżetowych oraz nadzoru i koordynacji polityk gospodarczych 1 , w szczególności jego art. 10 ust. 2 akapit czwarty,
uwzględniając zalecenie Komisji Europejskiej,
a także mając na uwadze, co następuje:(1) W dniu 16 czerwca 2017 r. Rada, zgodnie z art. 121 ust. 4 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej (TFUE), przyjęła decyzję stwierdzającą, że w Rumunii odnotowano znaczące odchylenie od ścieżki dostosowania prowadzącej do średniookresowego celu budżetowego.
(2) W związku ze stwierdzonym znaczącym odchyleniem, w dniu 16 czerwca 2017 r. Rada wydała Rumunii zalecenie podjęcia niezbędnych środków w celu zapewnienia, aby stopa wzrostu nominalnego publicznych wydatków pierwotnych netto 2 nie przekroczyła 3,3 % w 2017 r., co odpowiada rocznej korekcie strukturalnej wynoszącej 0,5 % PKB. Rada zaleciła Rumunii, aby wszelkie nieoczekiwane zyski przeznaczyła na zmniejszenie deficytu, natomiast środki konsolidacji budżetowej powinny zapewnić trwałą poprawę ogólnego salda sektora instytucji rządowych i samorządowych w sposób sprzyjający wzrostowi. Rada wyznaczyła Rumunii termin na dzień 15 października 2017 r. na poinformowanie jej o działaniach podjętych w odpowiedzi na zalecenie.
(3) W dniach 26-27 września 2017 r. Komisja przeprowadziła w Rumunii misje wzmocnionego nadzoru w celu monitorowania sytuacji na miejscu, zgodnie z art. -11 ust. 2 rozporządzenia Rady (WE) nr 1466/97. Po przekazaniu swoich wstępnych ustaleń władzom rumuńskim w celu przedstawienia uwag, Komisja przedstawiła swoje ustalenia Radzie w dniu 24 października 2017 r. Ustalenia te zostały następnie podane do wiadomości publicznej. W sprawozdaniu Komisji stwierdzono, że władze rumuńskie nie zamierzają działać zgodnie z zaleceniem Rady z dnia 16 czerwca 2017 r. Wskazały one, że ich cel na rok 2017 r. przewiduje deficyt nominalny wynoszący 3 % PKB. Ponieważ luka produktowa ma wartość dodatnią i rośnie, doprowadziłoby to do pogorszenia deficytu strukturalnego w 2017 r. wbrew zaleceniu Rady. Wskazuje to na wyraźnie ekspansywną politykę budżetową.
(4) W dniu 13 października 2017 r. władze rumuńskie przedłożyły sprawozdanie na temat działań podjętych w odpowiedzi na zalecenie Rady z dnia 16 czerwca 2017 r. W sprawozdaniu powtórzyły, że ich cel na rok 2017 r. przewiduje deficyt nominalny wynoszący 3 % PKB. Jedynym wymienionym w sprawozdaniu środkiem o znaczących skutkach budżetowych w 2017 r. jest podniesienie akcyzy na produkty energetyczne do poziomu z 2016 r. (a mianowicie odwrócenie uprzednio przyjętej obniżki akcyzy, która weszła w życie w styczniu 2017 r.). Skutki budżetowe środków, o których poinformowała Rumunia, zdecydowanie nie spełniają zatem wymogów określonych w zaleceniu Rady.
(5) Prognoza Komisji z jesieni 2017 r. przewiduje, że saldo strukturalne pogorszy się o 1,1 % PKB, co sprawi, że w 2017 r. deficyt wyniesie 3,3 %. Jest to sprzeczne z zalecaną jego poprawą o 0,5 % PKB w stosunku do wartości z 2016 r. Odpowiedni wzrost publicznych wydatków pierwotnych netto wyniósł 4,9 %, czyli znacznie powyżej wartości odniesienia dotyczącej wydatków, która wynosi 3,3 %. To pogorszenie sytuacji w porównaniu z 2016 r. jest wynikiem obniżenia podatków pośrednich, w szczególności podatku VAT i akcyzy, które weszło w życie na początku roku, jak również wprowadzonych w ciągu roku podwyżek wynagrodzeń w sektorze publicznym oraz świadczeń socjalnych. Od czasu wydania zalecenia Rady z dnia 16 czerwca 2017 r. podwyższenie akcyzy na produkty energetyczne do poziomu z 2016 r., a także cięcia w inwestycjach publicznych przewidziane w korekcie budżetu z września 2017 r. miały pozytywny wpływ na deficyt publiczny, pomimo że ich skutki zostały w dużej mierze zniesione przez podwyżki wynagrodzeń w sektorze publicznym, także przewidziane w korekcie budżetu.
(6) Powyższe ustalenia prowadzą do wniosku, że odpowiedź Rumunii na zalecenie Rady z dnia 16 czerwca 2017 r. jest niewystarczająca. Wysiłek fiskalny odbiega od rocznej korekty strukturalnej na poziomie 0,5 % PKB w 2017 r., która odpowiada stopie wzrostu nominalnego publicznych wydatków pierwotnych netto nieprzekraczającej 3,3 % w 2017 r.,
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:
1 Dz.U. L 209 z 2.8.1997, s. 1.
2 Wydatki publiczne netto to suma wydatków publicznych z wyłączeniem wydatków z tytułu odsetek, wydatków na programy unijne w pełni równoważonych dochodami z funduszy unijnych oraz niedyskrecjonalnych zmian w wydatkach na zasiłki dla bezrobotnych. Nakłady brutto na środki trwałe finansowane z zasobów krajowych rozkłada się na okres czterech lat. Uwzględnia się działania dyskrecjonalne po stronie dochodów lub prawnie przewidziany wzrost dochodów. Działania jednorazowe, zarówno po stronie dochodów, jak i wydatków, są saldowane.