KOMISJA EUROPEJSKA,uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie (WE) nr 853/2004 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 29 kwietnia 2004 r. ustanawiające szczególne przepisy dotyczące higieny w odniesieniu do żywności pochodzenia zwierzęcego 1 , w szczególności jego art. 10 ust. 1,
a także mając na uwadze, co następuje:(1) W rozporządzeniu (WE) nr 853/2004 ustanowiono szczególne przepisy dotyczące higieny w odniesieniu do żywności pochodzenia zwierzęcego, odnoszące się do podmiotów prowadzących przedsiębiorstwo spożywcze. Rozporządzenie to stanowi między innymi, że podmioty prowadzące przedsiębiorstwo spożywcze mogą wprowadzać do obrotu produkty pochodzenia zwierzęcego wyłącznie w przypadku, gdy zostały one przygotowane oraz poddane obróbce w zakładach spełniających określone wymogi, w tym odpowiednie wymogi ustanowione w załączniku III do tego rozporządzenia.
(2) W sekcji VII załącznika III do rozporządzenia (WE) nr 853/2004 określono, że sekcja ta ma zastosowanie do żywych małży oraz - z wykluczeniem przepisów dotyczących oczyszczania - ma także zastosowanie do żywych szkarłupni, żywych osłonic i żywych ślimaków morskich. W sekcji tej określono również, że szczególne wymogi mają zastosowanie do niebędących filtratorami Pectinidae i ślimaków morskich odławianych poza sklasyfikowanymi obszarami produkcyjnymi.
(3) W rozporządzeniu (WE) nr 854/2004 Parlamentu Europejskiego i Rady 2 ustanowiono szczególne przepisy dotyczące organizacji urzędowych kontroli produktów pochodzenia zwierzęcego. Stanowi ono, że państwa członkowskie gwarantują, że produkcja i wprowadzanie do obrotu żywych małży oraz żywych szkarłupni, żywych osłonic i żywych ślimaków morskich są poddawane urzędowym kontrolom zgodnie z załącznikiem II do tego rozporządzenia. Rozdział II załącznika II do rozporządzenia (WE) nr 854/2004 stanowi, że obszary produkcyjne muszą zostać sklasyfikowane stosownie do poziomu zanieczyszczenia odchodami. Filtratory, takie jak małże, mogą kumulować mikroorganizmy stanowiące zagrożenie dla zdrowia publicznego.
(4) Szkarłupnie nie są co do zasady filtratorami. W rezultacie ryzyko, że takie zwierzęta kumulowałyby mikroorganizmy związane z zanieczyszczeniem odchodami, jest niewielkie. Ponadto nie zgłoszono żadnych danych epidemiologicznych, które wykazywałyby związek przepisów dotyczących klasyfikacji obszarów produkcyjnych, określonych w załączniku II do rozporządzenia (WE) nr 854/2004, z zagrożeniami dla zdrowia publicznego związanymi ze szkarłupniami niebędącymi filtratorami. Z tego względu takie szkarłupnie należy również wyłączyć z zakresu zastosowania przepisów dotyczących klasyfikacji obszarów produkcyjnych ustanowionych w sekcji VII rozdział II załącznika III do rozporządzenia (WE) nr 853/2004.
(5) Ponadto w sekcji VII rozdział IX załącznika III do rozporządzenia (WE) nr 853/2004 określono szczególne wymogi dotyczące niebędących filtratorami Pectinidae i żywych ślimaków morskich odławianych poza sklasyfikowanymi obszarami produkcyjnymi. Takie wymogi powinno się stosować również w odniesieniu do szkarłupni niebędących filtratorami.
(6) Należy zatem odpowiednio zmienić sekcję VII załącznika III do rozporządzenia (WE) nr 853/2004.
(7) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Stałego Komitetu ds. Roślin, Zwierząt, Żywności i Pasz,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE: