a także mając na uwadze, co następuje:(1) W rozporządzeniu Rady (UE) 2017/127 1 ustalono uprawnienia do połowów na 2017 r. dla pewnych stad ryb i grup stad ryb, stosowane w wodach Unii oraz dla unijnych statków rybackich w niektórych wodach nienależących do Unii.
(2) Odstępstwo dopuszczające połowy labraksa przy użyciu niektórych kategorii narzędzi połowowych jest związane z historycznymi danymi połowowymi z zastosowaniem tych narzędzi. Należy doprecyzować, że to odstępstwo pozostaje utrzymane w przypadku zastąpienia statków rybackich, pod warunkiem zapewnienia, że liczba statków objętych odstępstwem i ich ogólna zdolność połowowa nie ulegną zwiększeniu.
(3) W swojej opinii z 2017 r. i zgodnie z poziomem referencyjnym z 2016 r. Międzynarodowa Rada Badań Morza (ICES) wprowadziła zmiany obszarów zarządzania dobijakami. Obszar zarządzania dobijakami 3r zlokalizowany jest głównie w wodach Norwegii, jego część obejmuje jednak również wody Unii, a niektóre ważne ławice rozciągają się przez obszary zarządzania 2r i 3r. Należy zapewnić unijnym statkom rybackim dostęp do ławic dobijaków zlokalizowanych w wodach Unii obszaru zarządzania 3r. Uprawnienia do połowów ustanowione w odniesieniu do obszaru zarządzania 2r powinny zatem obejmować także wody Unii obszaru zarządzania 3r.
(4) W dniu 27 marca 2017 r. ICES wydała opinię dotyczącą połowów krewetki północnej (Pandalus borealis) w rejonie ICES IVa w części wschodniej oraz podrejonie ICES 20 (północna część Morza Północnego, w Rynnie Norweskiej i cieśninie Skagerrak). Na podstawie tej opinii oraz po konsultacji z Norwegią należy ustalić unijny przydział krewetki północnej w cieśninie Skagerrak na poziomie 3 856 ton oraz zmienić kwotę przyznaną Unii w Rynnie Norweskiej.
(5) W poprzednich latach całkowity dopuszczalny połów (TAC) w odniesieniu do szprota (Sprattus sprattus) w Morzu Północnym był ustalany na rok kalendarzowy, natomiast ICES wydaje swoje opinie na okres od dnia 1 lipca danego roku do dnia 30 czerwca roku następnego. Okresy te powinny być dostosowane w taki sposób, aby okres stosowania TAC był dopasowany do opinii ICES. Wyjątkowo i wyłącznie ze względu na to przejście należy zmienić TAC w odniesieniu do szprota, aby objąć okres 18 miesięcy kończący się w dniu 30 czerwca 2018 r. Wszelkie kolejne uprawnienia do połowów należy ustalać zgodnie z okresem, w odniesieniu do którego ICES wyda swoją opinię.
(6) W rozporządzeniu (UE) 2017/127 TAC w odniesieniu do szprota został ustalony na poziomie 33 830 ton, aby objąć połowy szprota w pierwszej połowie 2017 r. ICES zalecił, aby połowy w okresie od dnia 1 lipca 2017 r. do dnia 30 czerwca 2018 r. nie przekraczały 170 387 ton. Zatem TAC w odniesieniu do szprota na okres 18 miesięcy należy ustalić tak, aby objąć rzeczywiste połowy, które miały miejsce w pierwszej połowie 2017 r. w ramach limitów TAC określonych w rozporządzeniu (UE) 2017/127 oraz poziom połowów określony w opinii ICES na pozostałe 12 miesięcy, tj. od dnia 1 lipca 2017 r. do dnia 30 czerwca 2018 r.
(7) W rozporządzeniu Rady (UE) 2017/595 2 usunięto tabelę z uprawnieniami do połowów zimnicy (Limanda limanda) i storni (Platichthys flesus) w wodach Unii rejonu ICES IIa i podobszaru IV, określonymi w załączniku IA do rozporządzenia (UE) 2017/127. Należy zatem usunąć zimnicę z tych przypisów w załączniku IA do rozporządzenia (UE) 2017/127, w których zimnica jest uznawana za gatunek będący powiązanym przyłowem.
(8) W zaleceniu Komisji ds. Rybołówstwa Północno-Wschodniego Atlantyku (NEAFC) 1: 2014 zakazano połowów karmazyna (Sebastes mentella) w wodach międzynarodowych podobszarów ICES I i II od dnia 1 stycznia do dnia 30 czerwca 2014 r. Po zakończeniu tego okresu zakaz na mocy tego zalecenia nie miał już zastosowania. Należy zatem zmienić uprawnienia do połowów, aby umożliwić rozpoczęcie połowów karmazyna przez cały 2017 r.
(9) Na dorocznym posiedzeniu w 2016 r. Międzynarodowa Komisja ds. Ochrony Tuńczyka Atlantyckiego (ICCAT) przyjęła zalecenie 16-05 (zwane dalej "zaleceniem 16-05"), w którym określono TAC w odniesieniu do włócznika w Morzu Śródziemnym (Xiphias gladius) na poziomie 10 500 ton i powołano grupę roboczą w celu określenia sprawiedliwego i zrównoważonego systemu przydziału TAC w odniesieniu do włócznika w Morzu Śródziemnym, ustanowienia kwot na rok 2017 dla umawiających się stron, dla współpracujących stron niebędących umawiającymi się stronami, dla podmiotów lub podmiotów rybołówczych oraz ustanowienia mechanizmu zarządzania TAC.
(10) Pismem skierowanym do sekretariatu ICCAT w dniu 23 grudnia 2016 r. Unia potwierdziła, że z dniem 1 stycznia 2017 r. wdroży zalecenie 16-05. W szczególności Unia potwierdziła, że począwszy od 2017 r. w okresie od dnia 1 stycznia do dnia 31 marca wprowadzi okres zamknięcia dotyczący połowów włócznika w Morzu Śródziemnym, o którym mowa w pkt 11 zalecenia 16-05. Należy zatem wprowadzić takie zamknięcie jako warunek funkcjonalnie związany z ustalaniem i przydziałem uprawnień do połowów włócznika w Morzu Śródziemnym.
(11) Grupa robocza ustanowiona na mocy zalecenia 16-05 odbyła posiedzenie w dniach 20-22 lutego 2017 r. i zaproponowała klucz przydziału oraz kompromis w sprawie zarządzania wykorzystaniem kwot na 2017 r. W ramach tego kompromisu udział Unii został ustalony na poziomie 70,756 % TAC dla ICCAT, co stanowi 7 410,48 ton w 2017 r. Należy zatem wdrożyć udział Unii do prawa Unii oraz określić kwoty dla państw członkowskich. Przydział ten powinien być oparty na historycznych połowach w okresie referencyjnym 2012-2015.
(12) Limity połowowe, które wprowadzono w rozporządzeniu (UE) 2017/127, stosuje się od dnia 1 stycznia 2017 r. Przepisy wprowadzone niniejszym rozporządzeniem zmieniającym dotyczące limitów połowowych powinny zatem również być stosowane od tego dnia. Takie stosowanie z mocą wsteczną nie narusza zasady pewności prawa ani ochrony uzasadnionych oczekiwań, ponieważ uprawnienia do połowów, których to dotyczy, nie zostały jeszcze wyczerpane.
(13) Należy zatem odpowiednio zmienić rozporządzenie (UE) 2017/127,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE: