KOMISJA EUROPEJSKA,uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie (WE) nr 715/2007 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie homologacji typu pojazdów silnikowych w odniesieniu do emisji zanieczyszczeń pochodzących z lekkich pojazdów pasażerskich i użytkowych (Euro 5 i Euro 6) oraz w sprawie dostępu do informacji dotyczących naprawy i utrzymania pojazdów 1 , w szczególności jego art. 14 ust. 3,
a także mając na uwadze, co następuje:(1) Zgodnie z rozporządzeniem (WE) nr 715/2007 nowe lekkie pojazdy dostawcze muszą być zgodne z limitami dotyczącymi emisji, w tym emisji par. Szczegółowe przepisy techniczne niezbędne do wykonania tego rozporządzenia przyjęto rozporządzeniem Komisji (WE) nr 692/2008 2 .
(2) W marcu 2011 r. Komisja powołała grupę roboczą z udziałem wszystkich zainteresowanych stron w celu dokonania przeglądu obecnej metodyki pomiaru emisji par oraz opracowania nowej metodyki, skoncentrowanej przede wszystkim na kwestii strategii usuwania par, wpływu etanolu na pojemność roboczą pochłaniacza, trwałości, przenikania paliwa i emisji podczas tankowania.
(3) Grupa robocza oparła swoje prace na wielu elementach zawartych w dwóch sprawozdaniach publikowanych przez Wspólne Centrum Badawcze Komisji zatytułowanych: "Estimating the Costs and Benefits of Introducing a new European Evaporative Emissions Test Procedure" ("Oszacowanie kosztów i korzyści wprowadzenia nowej europejskiej procedury badania emisji par") oraz "Review of the European Test Procedure for Evaporative Emissions: Main Issues and Proposed Solutions" ("Przegląd wspólnotowej procedury badania emisji par: główne kwestie problematyczne i proponowane rozwiązania").
(4) W swojej analizie grupa robocza wskazała szereg niedociągnięć, które podważają skuteczność kontroli emisji par i muszą zostać usunięte, aby zapewnić zadowalający poziom ochrony środowiska. Do obowiązującej obecnie procedury homologacji typu należy zatem wprowadzić dwie nowe procedury dotyczące poddawania starzeniu pochłaniacza z węglem aktywnym oraz definicję przepuszczalności układu paliwowego.
(5) Dodanie etanolu do stosowanej w Europie benzyny, zwłaszcza po zmieszaniu (ang. splash blending), wpływa na prężność pary paliwa. Do badań powinno być zatem wykorzystywane paliwo wzorcowe E10, tak by lepiej odzwierciedlać paliwa wykorzystywane obecnie w Unii.
(6) Jednowarstwowe zbiorniki z tworzyw sztucznych są wciąż sprzedawane w Unii i oczekuje się, że stanowić będą wyposażenie znacznej części europejskiej floty do 2030 r. Zbiorniki te są jednak przepuszczalne dla etanolu, który jest emitowany do środowiska. W związku z tym niezbędna jest specjalna procedura pomiaru przepuszczania etanolu w celu uwzględnienia tego wpływu.
(7) W wyniku badań prowadzonych przez szwedzką administrację dróg i TUV Nord okazało się, że dodanie etanolu wpływa również na trwałość pochłaniaczy z węglem aktywnym. Z tego względu należy dodać nową procedurę, aby poddać starzeniu pochłaniacz. Poddany starzeniu pochłaniacz należy następnie wykorzystać w badanym pojeździe podczas badania SHED.
(8) Obecne strategie usuwania par stosowane w pojazdach w Unii nie są odpowiednie, zwłaszcza w odniesieniu do jazdy miejskiej, co może skutkować zwiększeniem emisji. Dlatego badanie zachowania na drodze przeprowadzane przed badaniem SHED zostało poddane przeglądowi, a czas trwania tego dobowego badania należy wydłużyć do 48 godzin.
(9) Należy zatem odpowiednio zmienić rozporządzenie (WE) nr 692/2008.
(10) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Komitetu Technicznego ds. Pojazdów Silnikowych,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
1 Dz.U. L 171 z 29.6.2007, s. 1.
2 Rozporządzenie Komisji (WE) nr 692/2008 z dnia 18 lipca 2008 r. wykonujące i zmieniające rozporządzenie (WE) nr 715/2007 Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie homologacji typu pojazdów silnikowych w odniesieniu do emisji zanieczyszczeń pochodzących z lekkich pojazdów pasażerskich i użytkowych (Euro 5 i Euro 6) oraz w sprawie dostępu do informacji dotyczących naprawy i utrzymania pojazdów (Dz.U. L 199 z 28.7.2008, s. 1).
* Dz.U. L 174, 7.7.2017 s. 3.
3 Art. 2 zmieniony przez art. 3 rozporządzenia nr (UE) 2017/1347 z dnia 13 lipca 2017 r. (Dz.U.UE.L.2017.192.1) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 27 lipca 2017 r.
4 Grms: średnia kwadratowa (rms) wartości sygnału drgań jest obliczana przez podniesienie do kwadratu natężenia sygnału w każdym punkcie, ustalenie średniej wartości podniesionego do kwadratu natężenia, a następnie wyciągnięcie pierwiastka kwadratowego z tej średniej wartości. Otrzymany wynik stanowi wskaźnik Grms.