(notyfikowana jako dokument nr C(2017) 3382)(Jedynie tekst w języku angielskim jest autentyczny)
(Dz.U.UE L z dnia 23 maja 2017 r.)
KOMISJA EUROPEJSKA,
uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 211/2011 z dnia 16 lutego 2011 r. w sprawie inicjatywy obywatelskiej 1 , w szczególności jego art. 4,
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) Proponowana inicjatywa obywatelska "Let us reduce the wage and economic differences that tear the EU apart!" (Zmniejszyć różnice w wynagrodzeniach i nierówności ekonomiczne, które dzielą UE) dotyczy "aktów prawnych, które świadczą o wyraźnym unijnym zamiarze wyeliminowania różnic w wynagrodzeniach pomiędzy państwami członkowskimi i które umożliwiają w tym celu bardziej skuteczne osiąganie spójności pomiędzy tymi państwami".
(2) W inicjatywie obywatelskiej w następujący sposób określono jej cele: "Z powodu znacznej rozpiętości płac pracownicy przemieszczają się w jednym kierunku. Masowa emigracja prowadzi do tego, że państwom członkowskim, które znajdują się w gorszej sytuacji, jeszcze trudniej jest nadrobić zaległości. Jednocześnie zamożniejsze państwa członkowskie borykają się z masowym napływem pracowników, co narusza ich interesy i prowadzi do podziałów wewnętrznych w UE. UE powinna jasno dowieść, że zamierza wyeliminować nierówności w wynagrodzeniach, które mają wpływ na swobodny przepływ pracowników; w tym celu potrzebuje skuteczniejszej polityki spójności, aby zapewnić swoje przetrwanie".
(3) W celu wprowadzenia w życie Traktatów można przyjąć unijne akty prawne:
- w sprawie wytycznych, które państwa członkowskie uwzględniają w krajowych politykach zatrudnienia,
- dotyczące Europejskiego Funduszu Społecznego, który dąży do ułatwienia zatrudniania pracowników i zwiększania ich mobilności geograficznej i zawodowej wewnątrz Unii, jak również do ułatwienia im dostosowania się do zmian w przemyśle i systemach produkcyjnych, zwłaszcza przez kształcenie zawodowe i przekwalifikowanie,
- określające zadania, cele priorytetowe i organizację funduszy strukturalnych, pod warunkiem że finansowane działania prowadzą do wzmocnienia spójności gospodarczej, społecznej i terytorialnej Unii.
(4) Akty prawne Unii w celu wprowadzenia w życie Traktatów, mające wspierać i uzupełniać działania podejmowane przez państwa członkowskie, mogą być przyjmowane między innymi w dziedzinie warunków pracy; zabezpieczenia społecznego i ochrony socjalnej pracowników; ochrony pracowników w przypadku wypowiedzenia umowy o pracę; informacji i konsultacji z pracownikami; reprezentacji i obrony zbiorowej interesów pracowników i pracodawców, w tym współdecydowania; integracji osób wyłączonych z rynku pracy; zwalczania wykluczenia społecznego; modernizacji systemów zabezpieczenia społecznego. Takie akty nie mogą mieć zastosowania do wynagrodzeń, prawa zrzeszania się, prawa strajku czy prawa lokautu.
(5) Traktat o Unii Europejskiej (TUE) wzmacnia obywatelstwo Unii i jeszcze bardziej usprawnia demokratyczne funkcjonowanie Unii, stanowiąc między innymi, że każdy obywatel ma mieć prawo do uczestnictwa w życiu demokratycznym Unii za pośrednictwem europejskiej inicjatywy obywatelskiej.
(6) W tym celu procedury i warunki wymagane dla inicjatywy obywatelskiej powinny być jasne, proste, przyjazne użytkownikowi i proporcjonalne do charakteru inicjatywy obywatelskiej, tak aby zachęcić obywateli do udziału i zwiększyć dostępność Unii.
(7) Z tego względu należy uznać, że proponowana inicjatywa obywatelska nie wykracza w sposób wyraźny poza kompetencje Komisji w zakresie przedkładania wniosku dotyczącego unijnego aktu prawnego w celu wprowadzenia w życie Traktatów zgodnie z art. 4 ust. 2 lit. b) rozporządzenia.
(8) Należy zatem zarejestrować proponowaną inicjatywę obywatelską "Let us reduce the wage and economic differences that tear the EU apart!". Deklaracje poparcia dla tej proponowanej inicjatywy obywatelskiej powinny być jednak zbierane w zakresie, w jakim jej celem są wnioski Komisji dotyczące unijnych aktów prawnych w celu wprowadzenia w życie Traktatów w zakresie, o którym mowa w motywie 3 i 4,
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:
Sporządzono w Brukseli dnia 16 maja 2017 r.
|
W imieniu Komisji |
|
Frans TIMMERMANS |
|
Pierwszy Wiceprzewodniczący |