(notyfikowana jako dokument nr C(2017) 1815)(Tekst mający znaczenie dla EOG)
(Dz.U.UE L z dnia 25 kwietnia 2017 r.)
KOMISJA EUROPEJSKA,
uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady 2008/106/WE z dnia 19 listopada 2008 r. w sprawie minimalnego poziomu wyszkolenia marynarzy 1 , w szczególności jej art. 19 ust. 3,
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) Zgodnie z dyrektywą 2008/106/WE państwa członkowskie mogą podjąć decyzję o zatwierdzeniu świadectw kompetencji marynarzy, wydawanych przez państwa trzecie, pod warunkiem że odpowiednie państwo trzecie jest uznane przez Komisję. Takie państwa trzecie muszą spełnić wszystkie wymogi konwencji Międzynarodowej Organizacji Morskiej o wymaganiach w zakresie wyszkolenia marynarzy, wydawania im świadectw oraz pełnienia wacht (konwencja STCW) z 1978 r.
(2) Pismem z dnia 29 marca 2011 r. władze Grecji wniosły o uznanie Czarnogóry. W odpowiedzi na ten wniosek Komisja skontaktowała się z władzami Czarnogóry, aby przeprowadzić ocenę systemu szkolenia marynarzy oraz wydawania im świadectw w celu sprawdzenia, czy kraj ten spełnia wszystkie wymogi konwencji STCW i czy podjęto odpowiednie działania w celu zapobieżenia oszustwom w odniesieniu do świadectw. Wyjaśniono, że ocena będzie się opierała na wynikach inspekcji stanu faktycznego, którą przeprowadzą eksperci z Europejskiej Agencji Bezpieczeństwa Morskiego ("agencja").
(3) Komisja przeprowadziła ocenę systemu szkolenia marynarzy oraz wydawania im świadectw w Czarnogórze, opierając się na wynikach inspekcji przeprowadzonej w lutym 2012 r. i biorąc pod uwagę dobrowolny plan działań naprawczych przedłożony przez władze Czarnogóry w czerwcu 2013 r.
(4) W ocenie wskazano kilka obszarów, które powinny zostać właściwie uwzględnione przez władze Czarnogóry, w tym niedociągnięcia dotyczące przepisów krajowych, takie jak brak przepisów dotyczących kwalifikacji niektórych kategorii instruktorów i niewystarczające lub niekompletne wymogi w zakresie certyfikacji, a także procedury dotyczące jakości i programów szkoleniowych. W związku z tym uznano za konieczne, aby agencja przeprowadziła dodatkową inspekcję, która odbyła się w marcu 2015 r.
(5) Po przeprowadzeniu dodatkowej inspekcji władze Czarnogóry przedłożyły uaktualniony plan działań naprawczych w listopadzie 2015 r. W maju 2016 r. Komisja przekazała władzom Czarnogóry sprawozdanie oceniające - w oparciu o wyniki inspekcji z marca 2015 r. i biorąc pod uwagę uaktualniony plan działań naprawczych - oraz zwróciła się o dodatkowe wyjaśnienia, które zostały udzielone przez władze Czarnogóry w lipcu, wrześniu i październiku 2016 r.
(6) Na podstawie wszystkich zebranych informacji można stwierdzić, że władze Czarnogóry podjęły działania w celu dostosowania swojego systemu szkolenia marynarzy i wydawania im świadectw do wymogów konwencji STCW, łącznie z dostarczeniem odpowiednich dowodów w postaci dokumentów.
(7) W szczególności Czarnogóra przyjęła nowe prawodawstwo w celu rozwiązania zidentyfikowanych niedociągnięć dotyczących przepisów krajowych, uaktualniła procedury dotyczące jakości swojej administracji oraz instytucji kształcenia morskiego oraz programy nauczania i programy szkoleniowe swoich instytucji kształcenia morskiego.
(8) Ostateczne wyniki oceny wskazują, że Czarnogóra spełnia wymogi konwencji STCW i jednocześnie podjęła ona stosowne środki zapobiegające oszustwom w odniesieniu do świadectw.
(9) Państwa członkowskie otrzymały sprawozdanie z wyników oceny.
(10) Środki przewidziane w niniejszej decyzji są zgodne z opinią Komitetu ds. Bezpiecznych Mórz i Zapobiegania Zanieczyszczeniom Morza przez Statki,
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ: