a także mając na uwadze, co następuje:(1) W celu zapewnienia jednolitych warunków obliczania minimalnego rocznego poziomu zbierania WEEE przez państwa członkowskie zgodnie z dyrektywą 2012/19/UE należy ustanowić wspólną metodę do stosowania przez państwa członkowskie przy obliczaniu poziomu zbierania w oparciu o masę sprzętu elektrycznego i elektronicznego (EEE) wprowadzanego na ich odpowiednie rynki, jak również wspólną metodę obliczania całkowitej masy WEEE wytworzonego w każdym państwie członkowskim, do stosowania, gdy opcja ta stanie się dostępna dla państw członkowskich zgodnie z dyrektywą 2012/19/UE.
(2) W niniejszym rozporządzeniu należy określić konkretne parametry, w tym "masę EEE" i "wytworzonego WEEE", aby umożliwić jednolite stosowanie wspólnych metod obliczania masy EEE wprowadzonego do obrotu oraz obliczania całkowitej masy wytworzonego WEEE.
(3) W celu łatwiejszego stosowania wspólnych metod obliczania masy EEE wprowadzonego do obrotu oraz obliczania całkowitej masy WEEE wytworzonego w danym państwie członkowskim metody te przewidują narzędzie obliczeniowe dostosowane do każdego państwa członkowskiego.
(4) Jeżeli dane, które mają być przekazywane przez producentów lub ich upoważnionych przedstawicieli zgodnie z art. 16 i częścią B załącznika X do dyrektywy 2012/19/UE, są niedostępne lub niekompletne, państwa członkowskie mogą dokonać uzasadnionych oszacowań masy EEE wprowadzonego na ich rynki. W celu zapewnienia jednolitych warunków w zakresie sprawozdawczości, monitorowania i oceny danych, jeżeli konieczne jest przeprowadzenie takich oszacowań, należy zastosować wspólną metodę.
(5) Wspólna metoda obliczania uzasadnionych oszacowań masy EEE wprowadzonego do obrotu powinna również wziąć pod uwagę fakt, że masę EEE wprowadzonego do obrotu na terytorium danego państwa członkowskiego należy ujmować jako masę EEE udostępnionego na jego rynku, z wyłączeniem wszelkiego EEE, które opuściło jego terytorium po wprowadzeniu na rynek. W związku z tym oraz w świetle dostępnych informacji statystycznych obliczanie masy EEE wprowadzonego do obrotu powinno opierać się na danych dotyczących krajowej produkcji EEE w danym państwie członkowskim, jak również na danych dotyczących przywozu do tego państwa członkowskiego EEE pochodzącego z innego państwa członkowskiego lub z państwa trzeciego oraz na danych dotyczących wywozu EEE z tego państwa członkowskiego do innego państwa członkowskiego lub do państwa trzeciego. Dane należy uzyskiwać z bazy danych Eurostatu (Eurobase), w szczególności kiedy krajowa produkcja EEE jest zarejestrowana w ramach wspólnotowego systemu produkcji (z kodami PRODCOM). Kody te są również powiązane z kodami w statystykach handlowych (kody Nomenklatury scalonej). Statystyki dotyczące handlu towarami umożliwiają pomiar ilości towarów będących przedmiotem handlu między państwami członkowskimi (handel wewnątrzunijny) oraz towarów będących przedmiotem handlu między państwami członkowskimi a państwami trzecimi (handel poza unijny).
(6) Krajowe dane dotyczące krajowej produkcji EEE, przywozu i wywozu wykazuje się w ramach wspólnotowego systemu produkcji, przy użyciu kodów PRODCOM, a nie kategorii EEE określonych w załącznikach I i III do dyrektywy 2012/19/UE. Jednak w przypadku gdy państwa członkowskie dokonują oszacowań masy EEE wprowadzonego do obrotu, ważne jest, aby stosowały one wspólną metodę klasyfikacji do przekształcenia statystyk dotyczących krajowej produkcji, przywozu i wywozu na dane odpowiadające masie EEE wprowadzonego na ich rynki w ramach kategorii EEE określonych w dyrektywie 2012/19/UE.
(7) W celu obliczenia całkowitej masy WEEE wytworzonego w danym roku na terytorium danego państwa członkowskiego ważne jest, aby państwa członkowskie stosowały wspólną metodę, która musi uwzględniać dane dotyczące masy EEE wprowadzonego do obrotu w każdym państwie członkowskim w przeszłości, dane dotyczące trwałości różnych EEE w zależności od ich rodzaju, stopień nasycenia rynku krajowego oraz zróżnicowane cykle życia EEE w państwach członkowskich. Należy udostępnić do użytku państwom członkowskim narzędzie obliczeniowe WEEE opracowane na podstawie tej metody, z wprowadzonymi wstępnie danymi niezbędnymi do jego bezpośredniego stosowania. Państwa członkowskie powinny mieć możliwość aktualizowania danych wykorzystywanych w narzędziu, jeśli chodzi o dane dotyczące EEE wprowadzone do obrotu w poprzednich latach lub dane dotyczące trwałości, dostarczając odpowiednich danych i dowodów na poparcie takiej aktualizacji.
(8) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią komitetu ustanowionego na podstawie art. 39 dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2008/98/WE 2 ,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE: