Rozporządzenie wykonawcze 2017/699 ustanawiające wspólną metodę obliczania masy sprzętu elektrycznego i elektronicznego (EEE) wprowadzanego do obrotu w każdym państwie członkowskim oraz wspólną metodę obliczania masy zużytego sprzętu elektrycznego i elektronicznego (WEEE) wytworzonego w każdym państwie członkowskim

ROZPORZĄDZENIE WYKONAWCZE KOMISJI (UE) 2017/699
z dnia 18 kwietnia 2017 r.
ustanawiające wspólną metodę obliczania masy sprzętu elektrycznego i elektronicznego (EEE) wprowadzanego do obrotu w każdym państwie członkowskim oraz wspólną metodę obliczania masy zużytego sprzętu elektrycznego i elektronicznego (WEEE) wytworzonego w każdym państwie członkowskim
(Tekst mający znaczenie dla EOG)

KOMISJA EUROPEJSKA,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

uwzględniając dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady 2012/19/UE z dnia 4 lipca 2012 r. w sprawie zużytego sprzętu elektrycznego i elektronicznego (WEEE) 1 , w szczególności jej art. 7 ust. 5,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) W celu zapewnienia jednolitych warunków obliczania minimalnego rocznego poziomu zbierania WEEE przez państwa członkowskie zgodnie z dyrektywą 2012/19/UE należy ustanowić wspólną metodę do stosowania przez państwa członkowskie przy obliczaniu poziomu zbierania w oparciu o masę sprzętu elektrycznego i elektronicznego (EEE) wprowadzanego na ich odpowiednie rynki, jak również wspólną metodę obliczania całkowitej masy WEEE wytworzonego w każdym państwie członkowskim, do stosowania, gdy opcja ta stanie się dostępna dla państw członkowskich zgodnie z dyrektywą 2012/19/UE.

(2) W niniejszym rozporządzeniu należy określić konkretne parametry, w tym "masę EEE" i "wytworzonego WEEE", aby umożliwić jednolite stosowanie wspólnych metod obliczania masy EEE wprowadzonego do obrotu oraz obliczania całkowitej masy wytworzonego WEEE.

(3) W celu łatwiejszego stosowania wspólnych metod obliczania masy EEE wprowadzonego do obrotu oraz obliczania całkowitej masy WEEE wytworzonego w danym państwie członkowskim metody te przewidują narzędzie obliczeniowe dostosowane do każdego państwa członkowskiego.

(4) Jeżeli dane, które mają być przekazywane przez producentów lub ich upoważnionych przedstawicieli zgodnie z art. 16 i częścią B załącznika X do dyrektywy 2012/19/UE, są niedostępne lub niekompletne, państwa członkowskie mogą dokonać uzasadnionych oszacowań masy EEE wprowadzonego na ich rynki. W celu zapewnienia jednolitych warunków w zakresie sprawozdawczości, monitorowania i oceny danych, jeżeli konieczne jest przeprowadzenie takich oszacowań, należy zastosować wspólną metodę.

(5) Wspólna metoda obliczania uzasadnionych oszacowań masy EEE wprowadzonego do obrotu powinna również wziąć pod uwagę fakt, że masę EEE wprowadzonego do obrotu na terytorium danego państwa członkowskiego należy ujmować jako masę EEE udostępnionego na jego rynku, z wyłączeniem wszelkiego EEE, które opuściło jego terytorium po wprowadzeniu na rynek. W związku z tym oraz w świetle dostępnych informacji statystycznych obliczanie masy EEE wprowadzonego do obrotu powinno opierać się na danych dotyczących krajowej produkcji EEE w danym państwie członkowskim, jak również na danych dotyczących przywozu do tego państwa członkowskiego EEE pochodzącego z innego państwa członkowskiego lub z państwa trzeciego oraz na danych dotyczących wywozu EEE z tego państwa członkowskiego do innego państwa członkowskiego lub do państwa trzeciego. Dane należy uzyskiwać z bazy danych Eurostatu (Eurobase), w szczególności kiedy krajowa produkcja EEE jest zarejestrowana w ramach wspólnotowego systemu produkcji (z kodami PRODCOM). Kody te są również powiązane z kodami w statystykach handlowych (kody Nomenklatury scalonej). Statystyki dotyczące handlu towarami umożliwiają pomiar ilości towarów będących przedmiotem handlu między państwami członkowskimi (handel wewnątrzunijny) oraz towarów będących przedmiotem handlu między państwami członkowskimi a państwami trzecimi (handel poza unijny).

(6) Krajowe dane dotyczące krajowej produkcji EEE, przywozu i wywozu wykazuje się w ramach wspólnotowego systemu produkcji, przy użyciu kodów PRODCOM, a nie kategorii EEE określonych w załącznikach I i III do dyrektywy 2012/19/UE. Jednak w przypadku gdy państwa członkowskie dokonują oszacowań masy EEE wprowadzonego do obrotu, ważne jest, aby stosowały one wspólną metodę klasyfikacji do przekształcenia statystyk dotyczących krajowej produkcji, przywozu i wywozu na dane odpowiadające masie EEE wprowadzonego na ich rynki w ramach kategorii EEE określonych w dyrektywie 2012/19/UE.

(7) W celu obliczenia całkowitej masy WEEE wytworzonego w danym roku na terytorium danego państwa członkowskiego ważne jest, aby państwa członkowskie stosowały wspólną metodę, która musi uwzględniać dane dotyczące masy EEE wprowadzonego do obrotu w każdym państwie członkowskim w przeszłości, dane dotyczące trwałości różnych EEE w zależności od ich rodzaju, stopień nasycenia rynku krajowego oraz zróżnicowane cykle życia EEE w państwach członkowskich. Należy udostępnić do użytku państwom członkowskim narzędzie obliczeniowe WEEE opracowane na podstawie tej metody, z wprowadzonymi wstępnie danymi niezbędnymi do jego bezpośredniego stosowania. Państwa członkowskie powinny mieć możliwość aktualizowania danych wykorzystywanych w narzędziu, jeśli chodzi o dane dotyczące EEE wprowadzone do obrotu w poprzednich latach lub dane dotyczące trwałości, dostarczając odpowiednich danych i dowodów na poparcie takiej aktualizacji.

(8) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią komitetu ustanowionego na podstawie art. 39 dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2008/98/WE 2 ,

PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:

Artykuł  1

Przedmiot

Niniejsze rozporządzenie ustanawia wspólną metodę obliczania masy sprzętu elektrycznego i elektronicznego (EEE) wprowadzanego do obrotu w każdym państwie członkowskim oraz wspólną metodę obliczania całkowitej masy zużytego sprzętu elektrycznego i elektronicznego (WEEE) wytworzonego w danym państwie członkowskim, które to metody państwa członkowskie powinny stosować, w zależności od przypadku, do obliczania poziomu zbierania WEEE. W tym celu niniejsze rozporządzenie przewiduje także udostępnienie narzędzia obliczeniowego WEEE, dostosowanego do każdego państwa członkowskiego, które jest opracowane i udostępnione przez Komisję jako integralna część tych metod.

Artykuł  2

Definicje

Do celów niniejszego rozporządzenia stosuje się następujące definicje:

a)
"masa EEE" oznacza masę brutto (masa wysyłkowa) każdego EEE wchodzącego w zakres dyrektywy 2012/19/UE, w tym wszystkich akcesoriów elektrycznych i elektronicznych, ale z wyłączeniem opakowań, baterii/akumulatorów, instrukcji, podręczników, akcesoriów nieelektrycznych i nieelektronicznych oraz zużywających się w trakcie eksploatacji EEE materiałów nieelektrycznych i nieelektronicznych;
b)
"WEEE wytworzony w danym państwie członkowskim" oznacza całkowitą masę WEEE pochodzącego z EEE objętego zakresem dyrektywy 2012/19/UE, który został wprowadzony na rynek danego państwa członkowskiego przed rozpoczęciem jakichkolwiek działań, takich jak zbieranie, przygotowanie do ponownego użycia, przetwarzanie, odzysk, w tym recykling, lub wywóz.
Artykuł  3

Obliczanie masy EEE wprowadzonego do obrotu w danym państwie członkowskim

1. 
Przy obliczaniu przez dane państwo członkowskie poziomu zbierania w oparciu o średnią masę EEE wprowadzonego na rynek państwo członkowskie oblicza masę EEE wprowadzonego na swój rynek w danym roku na podstawie informacji przedstawionych przez producentów EEE lub ich upoważnionych przedstawicieli, w stosownych przypadkach, zgodnie z art. 16 ust. 2 lit. c) dyrektywy 2012/19/UE i częścią B załącznika X do tej dyrektywy.
2. 
Jeżeli państwo członkowskie nie jest w stanie obliczyć masy EEE wprowadzonego na jego rynek zgodnie z ust. 1, ma ono obowiązek przedstawić zamiast tego uzasadnione oszacowanie masy EEE wprowadzonego do obrotu w danym roku na podstawie danych dotyczących produkcji krajowej EEE, przywozu go na jego terytorium i wywozu z jego terytorium. W tym celu państwo członkowskie stosuje metodę określoną w załączniku I do niniejszego rozporządzenia.
Artykuł  4

Obliczanie całkowitej masy WEEE wytworzonego w danym państwie członkowskim

Przy obliczaniu przez dane państwo członkowskie poziomu zbierania w oparciu o całkowitą masę WEEE wytworzonego na swoim terytorium państwo członkowskie oblicza całkowitą masę WEEE wytworzonego na swoim terytorium w danym roku zgodnie z metodą określoną w załączniku II.

Artykuł  5

Wejście w życie

Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie dwudziestego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich państwach członkowskich.
Sporządzono w Brukseli dnia 18 kwietnia 2017 r.
W imieniu Komisji
Jean-Claude JUNCKER
Przewodniczący

ZAŁĄCZNIKI

ZAŁĄCZNIK  I

Metoda obliczania uzasadnionych oszacowań masy EEE wprowadzonego do obrotu w danym państwie członkowskim

1.
Uzasadnione oszacowania masy EEE wprowadzonego do obrotu w danym państwie członkowskim w roku odniesienia oblicza się za pomocą metody widocznej konsumpcji, która opiera się na równaniu:

EEE wprowadzony do obrotu(t) = Produkcja krajowa(t) + Przywóz(t) - Wywóz(t)

gdzie:

Produkcja krajowa(t) = masa (w tonach) ukończonego EEE wyprodukowanego w roku odniesienia t w danym państwie członkowskim.

Przywóz(t) = masa (w tonach) EEE przywiezionego do danego państwa członkowskiego w roku odniesienia t z innego państwa członkowskiego lub z państwa trzeciego do celów dystrybucji, konsumpcji lub używania.

Wywóz(t) = masa (w tonach) EEE wywiezionego z danego państwa członkowskiego w roku odniesienia t do innego państwa członkowskiego lub do państwa trzeciego do celów dystrybucji, konsumpcji lub używania.

2.
Państwa członkowskie wykorzystują dane dotyczące krajowej produkcji EEE wagowo zgłoszone w ramach wspólnotowego systemu klasyfikacji (kody PRODCOM).

Państwa członkowskie wykorzystują dane dotyczące przywozu i wywozu EEE wagowo, zgłoszone w ramach kodów Nomenklatury scalonej (kody CN).

3.
Państwa członkowskie korzystają z narzędzia obliczeniowego WEEE, o którym mowa w art. 1 niniejszego rozporządzenia, do przeliczenia masy EEE wyprodukowanego w kraju, przywiezionego i wywiezionego, który zgłasza się według kodów CN, na masę EEE wprowadzonego do obrotu na rynku według kategorii EEE wymienionych w załącznikach I i III do dyrektywy 2012/19/UE.

ZAŁĄCZNIK  II

Metoda obliczania całkowitej masy WEEE wytworzonego w danym państwie członkowskim

1.
Całkowitą masę WEEE wytworzonego w danym państwie członkowskim w danym roku oblicza się na podstawie masy EEE wprowadzonego do obrotu w tym państwie członkowskim w poprzednich latach oraz odpowiedniego okresu trwałości każdego produktu oszacowanego na podstawie poziomu odpadów według produktów, zgodnie z następującym równaniem:

gdzie:

W(n) = masa (w tonach) wytworzonego WEEE w roku oceny n

POM(t) = masa (w tonach) EEE wprowadzonego do obrotu w jakimś roku t

t0 = pierwszy rok, w którym dany EEE wprowadzono do obrotu

L (p)(t, n) = oparty na zużyciu profil trwałości partii EEE wprowadzonego do obrotu w roku t, który odpowiada jego prawdopodobnemu poziomowi odpadów w roku oceny n (zużyty sprzęt jako odsetek całkowitej sprzedaży w roku n) i jest obliczany przy wykorzystaniu rozkładu Weibulla zależnego od zmiennego w czasie parametru kształtu α(t) i parametru skali β(t) w następujący sposób:

Jeżeli te same parametry trwałości stosuje się w czasie, rozkład trwałości EEE upraszcza się do poniższego wzoru:

gdzie:

α (alpha) = "parametr kształtu" rozkładu prawdopodobieństwa

β (beta) = "parametr skali" rozkładu prawdopodobieństwa

2.
Państwa członkowskie korzystają z narzędzia obliczeniowego WEEE, o którym mowa w art. 1 niniejszego rozporządzenia, opracowanego na podstawie metody opisanej w pkt 1, aby obliczyć całkowitą ilość WEEE wytworzonego na ich terytorium w danym roku.
3.
Do narzędzia obliczeniowego WEEE wprowadza się wstępnie dane dotyczące masy EEE wprowadzonego do obrotu w okresie 1980-2014 dla każdego państwa członkowskiego, obliczone przy pomocy metody widocznej konsumpcji opisanej w załączniku I, oraz dane dotyczące trwałości produktu za okres 1980-2030. Parametry kształtu i skali rozkładu prawdopodobieństwa, o których mowa w pkt 1, ustalone dla każdego państwa członkowskiego, są wprowadzane do narzędzia jako wartości domyślne.
4.
Państwa członkowskie wprowadzają do narzędzia obliczeniowego WEEE roczne dane dotyczące EEE wprowadzonego do obrotu od 2015 r. do roku poprzedzającego rok odniesienia, aby umożliwić obliczenie masy WEEE wytworzonego w danym roku.
5.
Państwa członkowskie mogą aktualizować dane dotyczące EEE wprowadzonego do obrotu lub trwałości produktu wykorzystywane w narzędziu obliczeniowym WEEE, o których mowa w pkt 3. Przed przystąpieniem do takich aktualizacji państwa członkowskie informują o tym Komisję oraz dostarczają odpowiednie dowody na poparcie takich aktualizacji, w tym oficjalne badania rynku, wyniki audytów lub przeanalizowane i potwierdzone dane wynikające z konsultacji z zainteresowanymi stronami.
1 Dz.U. L 197 z 24.7.2012, s. 38.
2 Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady 2008/98/WE z dnia 19 listopada 2008 r. w sprawie odpadów oraz uchylająca niektóre dyrektywy (Dz.U. L 312 z 22.11.2008, s. 3).

Zmiany w prawie

ZUS: Renta wdowia - wnioski od stycznia 2025 r.

Od Nowego Roku będzie można składać wnioski o tzw. rentę wdowią, która dotyczy ustalenia zbiegu świadczeń z rentą rodzinną. Renta wdowia jest przeznaczona dla wdów i wdowców, którzy mają prawo do co najmniej dwóch świadczeń emerytalno-rentowych, z których jedno stanowi renta rodzinna po zmarłym małżonku. Aby móc ją pobierać, należy jednak spełnić określone warunki.

Grażyna J. Leśniak 20.11.2024
Zmiany w składce zdrowotnej od 1 stycznia 2026 r. Rząd przedstawił założenia

Przedsiębiorcy rozliczający się według zasad ogólnych i skali podatkowej oraz liniowcy będą od 1 stycznia 2026 r. płacić składkę zdrowotną w wysokości 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia, jeśli będą osiągali w danym miesiącu dochód do wysokości 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez prezesa GUS. Będzie też dodatkowa składka w wysokości 4,9 proc. od nadwyżki ponad 1,5-krotność przeciętnego wynagrodzenia, a liniowcy stracą możliwość rozliczenia zapłaconych składek w podatku dochodowym.

Grażyna J. Leśniak 18.11.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności

Usprawnienie i zwiększenie efektywności systemu wdrażania Rozwoju Lokalnego Kierowanego przez Społeczność (RLKS) przewiduje ustawa z dnia 11 października 2024 r. o zmianie ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności. Jak poinformowała w czwartek Kancelaria Prezydenta, Andrzej Duda podpisał ją w środę, 13 listopada. Ustawa wejdzie w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 14.11.2024
Do poprawki nie tylko emerytury czerwcowe, ale i wcześniejsze

Problem osób, które w latach 2009-2019 przeszły na emeryturę w czerwcu, przez co - na skutek niekorzystnych zasad waloryzacji - ich świadczenia były nawet o kilkaset złotych niższe od tych, jakie otrzymywały te, które przeszły na emeryturę w kwietniu lub w maju, w końcu zostanie rozwiązany. Emerytura lub renta rodzinna ma - na ich wniosek złożony do ZUS - podlegać ponownemu ustaleniu wysokości. Zdaniem prawników to dobra regulacja, ale równie ważna i paląca jest sprawa wcześniejszych emerytur. Obie powinny zostać załatwione.

Grażyna J. Leśniak 06.11.2024
Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Nowy urlop dla rodziców wcześniaków coraz bliżej - rząd przyjął projekt ustawy

Rada Ministrów przyjęła we wtorek przygotowany w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej projekt ustawy wprowadzający nowe uprawnienie – uzupełniający urlop macierzyński dla rodziców wcześniaków i rodziców dzieci urodzonych w terminie, ale wymagających dłuższej hospitalizacji po urodzeniu. Wymiar uzupełniającego urlopu macierzyńskiego będzie wynosił odpowiednio do 8 albo do 15 tygodni.

Grażyna J. Leśniak 29.10.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2017.103.17

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Rozporządzenie wykonawcze 2017/699 ustanawiające wspólną metodę obliczania masy sprzętu elektrycznego i elektronicznego (EEE) wprowadzanego do obrotu w każdym państwie członkowskim oraz wspólną metodę obliczania masy zużytego sprzętu elektrycznego i elektronicznego (WEEE) wytworzonego w każdym państwie członkowskim
Data aktu: 18/04/2017
Data ogłoszenia: 19/04/2017
Data wejścia w życie: 09/05/2017