a także mając na uwadze, co następuje:(1) Na mocy rozporządzenia (UE) nr 1286/2014 wprowadzono nowy standardowy dokument zawierający kluczowe informacje, aby poprawić zrozumienie detalicznych produktów zbiorowego inwestowania i ubezpieczeniowych produktów inwestycyjnych ("PRIIP") wśród inwestorów indywidualnych oraz zwiększyć porównywalność tych produktów.
(2) Aby dostarczyć inwestorom indywidualnym kluczowe informacje, które łatwo odczytać, zrozumieć i porównać, należy ustalić wspólny wzór dokumentu zawierającego kluczowe informacje.
(3) Dane identyfikacyjne i kontaktowe, o których mowa w art. 8 ust. 3 lit. a) rozporządzenia (UE) nr 1286/2014, powinny zawierać międzynarodowy kod identyfikujący papier wartościowy lub niepowtarzalny identyfikator produktu odnoszący się do PRIIP, jeżeli taki identyfikator jest dostępny, aby ułatwić inwestorowi indywidualnemu odnalezienie dodatkowych informacji na temat PRIIP.
(4) W celu zapewnienia, aby inwestorzy indywidualni rozumieli i porównywali cechy PRIIP o charakterze ekonomicznym i prawnym, a także w celu zapewnienia im właściwego przeglądu polityki i strategii inwestycyjnej PRIIP, dokument zawierający kluczowe informacje powinien zawierać zestandaryzowane informacje dotyczące rodzaju PRIIP, jego celów inwestycyjnych i sposobu ich realizacji oraz kluczowych właściwości lub aspektów produktu, takich jak ochrona ubezpieczeniowa.
(5) Informacje przekazywane inwestorom indywidualnym powinny umożliwić im zrozumienie i porównanie ryzyk związanych z inwestycjami w PRIIP, tak aby mogli podejmować świadome decyzje inwestycyjne. Ryzyka związane z PRIIP mogą być różne. Do najważniejszych należą: ryzyko rynkowe, ryzyko kredytowe i ryzyko płynności. Aby inwestorzy indywidualni mogli w pełni zrozumieć te ryzyka, należy w miarę możliwości połączyć informacje na temat ryzyk i przedstawić je liczbowo jako pojedynczy ogólny wskaźnik ryzyka, uzupełniony o wystarczające opisowe wyjaśnienia.
(6) Oceniając ryzyko kredytowe, twórcy PRIIP powinni uwzględnić pewne czynniki, które mogą zmniejszać ryzyko kredytowe dla inwestora indywidualnego. W tym zakresie ocena dotycząca tego, czy aktywa w ramach PRIIP lub odpowiednie zabezpieczenie bądź aktywa zabezpieczające zobowiązania płatnicze w ramach PRIIP są w każdym momencie przed upływem terminu zapadalności równe zobowiązaniom płatniczym w ramach PRIIP wobec podmiotów inwestujących w ten produkt, powinna odzwierciedlać fakt, że aktywa będące w posiadaniu zakładu ubezpieczeń odpowiadają w każdym momencie kwocie bieżącej, jaką zakład ubezpieczeń musiałby zapłacić za przeniesienie swoich zobowiązań z tytułu PRIIP na inny zakład ubezpieczeniowy.
(7) Obecnie ratingi kredytowe zewnętrznych instytucji oceny wiarygodności kredytowej (ECAI) zapewniają stały wskaźnik zastępczy ryzyka kredytowego w różnych sektorach unijnych. Należy jednak w miarę możliwości ograniczać opieranie się na ratingach kredytowych. Dlatego też istotne jest, aby ogólny wskaźnik ryzyka był obiektywnie rzetelny i zapewniał porównywalność różnych PRIIP oraz aby był odpowiednio monitorowany w odniesieniu do ryzyka rynkowego i ryzyka kredytowego w celu zapewnienia możliwości udostępnienia dowodów na praktyczną skuteczność pomiaru ryzyka na potrzeby przeglądu rozporządzenia (UE) nr 1286/2014, który ma zostać przeprowadzony do dnia 31 grudnia 2018 r. Przegląd powinien uwzględniać zakres, w jakim ratingi ECAI faktycznie odzwierciedlają wiarygodność kredytową twórcy PRIIP oraz ryzyko kredytowe ponoszone przez podmioty inwestujące w poszczególne PRIIP.
(8) Jeżeli istnieje ryzyko, że płynność PRIIP może się zmieniać w związku z możliwością wcześniejszego wyjścia z PRIIP lub znalezienia nabywcy na rynku wtórnym, należy zamieścić specjalne ostrzeżenie. Ostrzeżenie to powinno obejmować również okoliczności, w jakich istnieje ryzyko, że wypłaty z PRIIP mogą się znacznie różnić od oczekiwanych w przypadku wcześniejszego wyjścia, między innymi w wyniku nałożenia kar za wyjście.
(9) Chociaż opracowanie i zrozumienie szacunków dotyczących zwrotu z PRIIP nastręcza trudności, informacje na temat takich szacunków stanowią główny przedmiot zainteresowania inwestorów indywidualnych i należy je uwzględnić w dokumencie zawierającym kluczowe informacje. Należy zapewnić inwestorom indywidualnym jasne informacje na temat szacowanego zwrotu z inwestycji, które są spójne z realistycznymi założeniami dotyczącymi możliwych wyników i z szacunkami dotyczącymi poziomu ryzyka rynkowego związanego z PRIIP, oraz przedstawić je w taki sposób, aby było jasne, że informacje te są niepewne i że możliwe jest uzyskanie lepszych lub gorszych wyników.
(10) Aby inwestorzy indywidualni mogli ocenić ryzyko, dokument zawierający kluczowe informacje powinien dostarczyć im informacji na temat potencjalnych konsekwencji w sytuacji, w której twórca PRIIP nie ma możliwości dokonania wypłaty. Należy wyraźnie określić stopień ochrony inwestora indywidualnego w takich sytuacjach w ramach systemów gwarancji inwestycyjnych, ubezpieczeniowych systemów gwarancyjnych lub systemów gwarantowania depozytów.
(11) Informacje na temat kosztów są istotne dla inwestorów indywidualnych przy porównywaniu różnych PRIIP, które mogą mieć różne struktury kosztów, oraz przy analizowaniu, w jaki sposób struktura kosztów danego PRIIP może mieć do nich zastosowanie, co zależy od czasu trwania inwestycji, jej kwoty oraz wyników PRIIP. Z tego względu dokument zawierający kluczowe informacje powinien zawierać informacje, które pozwalają inwestorowi indywidualnemu na porównanie poziomów całkowitych kosztów różnych PRIIP w przypadku ich utrzymywania przez zalecane okresy utrzymywania oraz przez krótsze okresy oraz na zrozumienie, jak te koszty mogą się różnić i zmieniać w czasie.
(12) Badanie przeprowadzone wśród konsumentów pokazało, że inwestorzy indywidualni łatwiej mogą zrozumieć dane pieniężne niż dane procentowe. Niewielkie różnice w kosztach wyrażone w wartościach procentowych mogą przekładać się na duże różnice w kosztach, jakie ponosi inwestor indywidualny, jeżeli wyrazi się je w wartościach pieniężnych. Z tej przyczyny dokument zawierający kluczowe informacje powinien zawierać również łączne koszty dla zalecanych okresów utrzymywania oraz dla krótszych okresów, zarówno w wartościach pieniężnych, jak i procentowych.
(13) Ze względu na to, że wpływ różnych rodzajów kosztów na zwrot z inwestycji może być zmienny, dokument zawierający kluczowe informacje powinien zawierać także podział różnych rodzajów kosztów. Podział kosztów należy przedstawić w wartościach zestandaryzowanych oraz w wartościach procentowych, tak aby ich kwoty dla różnych PRIIP można było łatwo porównać.
(14) Może nastąpić zmiana sytuacji osobistej inwestorów indywidualnych, stwarzająca nieoczekiwanie konieczność wyjścia z inwestycji długoterminowych. Wyjście z inwestycji może być również konieczne ze względu na zmiany na rynku. Ze względu na trudności, jakie napotykają inwestorzy indywidualni w przewidywaniu poziomu płynności, którego mogą potrzebować w swoich portfelach inwestycyjnych ogółem, szczególnie ważne są informacje na temat zalecanych okresów utrzymywania i minimalnych wymaganych okresów utrzymywania, a także na temat możliwości częściowego lub zupełnego wcześniejszego wyjścia z inwestycji - informacje te powinny znaleźć się w dokumencie zawierającym kluczowe informacje. Z tych samych przyczyn należy jasno zaznaczyć dostępność i konsekwencje takiego wcześniejszego wyjścia z inwestycji. W szczególności należy wyjaśnić, czy takie konsekwencje wynikają z wyraźnie wskazanych opłat, kar lub ograniczeń praw do wyjścia z inwestycji czy też z faktu, że wartość danego PRIIP, z którego inwestor chce wyjść, jest wyjątkowo uzależniona od momentu wyjścia z inwestycji.
(15) Ze względu na fakt, że dokument zawierający kluczowe informacje może być również wykorzystywany przez inwestorów indywidualnych jako podsumowanie głównych cech PRIIP, powinien on zawierać wyraźne informacje na temat tego, w jaki sposób można złożyć skargę dotyczącą produktu lub zachowania twórcy PRIIP lub osoby doradzającej w zakresie danego produktu lub go sprzedającej.
(16) Niektórzy inwestorzy indywidualni mogą chcieć uzyskać dalsze informacje na temat szczególnych aspektów PRIIP. Dokument zawierający kluczowe informacje powinien zatem zawierać jasne i szczegółowe odniesienia do miejsc, gdzie można znaleźć dalsze szczegółowe informacje, w przypadku gdy zgodnie z rozporządzeniem (UE) nr 1286/2014 należy uwzględnić takie informacje w dokumencie zawierającym kluczowe informacje. Jeżeli zgodnie z prawem krajowym lub prawem Unii twórca PRIIP ma obowiązek ujawnić pewne inne informacje, należy poinformować inwestora indywidualnego o tym fakcie oraz o sposobie, w jaki można uzyskać takie inne dokumenty, nawet jeżeli są one udostępniane jedynie na żądanie. Aby zapewnić jak największą zwięzłość dokumentu zawierającego kluczowe informacje, odnośnik do takich innych dokumentów można udostępnić na stronie internetowej, pod warunkiem że ich istnienie zostanie wyraźnie zaznaczone i że można uzyskać do nich dostęp za pomocą takiej strony internetowej.
(17) Dokument zawierający kluczowe informacje dla PRIIP oferującego wiele bazowych wariantów inwestycyjnych nie może być przedstawiony w takim samym formacie jak dokument zawierający kluczowe informacje dla innego PRIIP, ponieważ każdy bazowy wariant inwestycyjny charakteryzuje się specyficznym profilem ryzyka, wyników i kosztów, co uniemożliwia zawarcie wszystkich niezbędnych informacji w pojedynczym, zwięzłym, odrębnym dokumencie. Bazowe warianty inwestycyjne mogą obejmować inwestycje w PRIIP lub inne inwestycje o podobnym charakterze bądź zestandaryzowane portfele inwestycji bazowych. Tego rodzaju bazowe warianty inwestycyjne mogą charakteryzować się różnymi ryzykami, zyskami i kosztami. W zależności od charakteru i liczby bazowych wariantów inwestycyjnych twórca PRIIP powinien zatem mieć możliwość, jeżeli uważa to za stosowne, przygotowania osobnych dokumentów zawierających kluczowe informacje dla każdego wariantu. Wspomniane dokumenty zawierające kluczowe informacje powinny również zawierać ogólne informacje na temat PRIIP.
(18) Jeżeli twórca PRIIP nie uzna za stosowne sporządzenia dla inwestorów indywidualnych dokumentów zawierających kluczowe informacje dla każdego wariantu, należy dostarczyć osobno szczegółowe informacje na temat bazowych wariantów inwestycyjnych oraz ogólne informacje na temat PRIIP. Aby uniknąć nieporozumień, ogólne informacje na temat PRIIP przedstawione w dokumencie zawierającym kluczowe informacje powinny wskazywać zakres ryzyka, wyników i kosztów, jakich można się spodziewać w odniesieniu do różnych oferowanych bazowych wariantów inwestycyjnych. Ponadto szczegółowe informacje na temat bazowych wariantów inwestycyjnych powinny zawsze odzwierciedlać cechy PRIIP, za pośrednictwem których oferowane są bazowe warianty inwestycyjne. Tego rodzaju szczegółowe informacje można przedstawiać w różnych formach, na przykład w formie pojedynczego dokumentu zawierającego niezbędne informacje na temat wszystkich poszczególnych bazowych wariantów inwestycyjnych lub w formie odrębnych dokumentów dla każdego bazowego wariantu inwestycyjnego. Funduszom UCITS lub funduszom innym niż UCITS, do których zastosowanie mają art. 78-81 dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2009/65/WE 2 w odniesieniu do formatu i treści dokumentu zawierającego kluczowe informacje na ich temat, przyznaje się okres przejściowy na podstawie rozporządzenia (UE) nr 1286/2014. W celu zapewnienia spójnych środków przejściowych w odniesieniu do tych funduszy twórcy PRIIP powinni mieć możliwość dalszego wykorzystywania dokumentów zawierających kluczowe informacje w przypadku PRIIP oferujących tego typu fundusze jako jedyne bazowe warianty inwestycyjne lub wraz z innymi bazowymi wariantami inwestycyjnymi. W przypadku gdy twórcy PRIIP zdecydują się wykorzystywać dokumenty zawierające kluczowe informacje w przypadku PRIIP oferujących tego typu fundusze wraz z innymi wariantami inwestycyjnymi, wówczas ogólny dokument zawierający kluczowe informacje powinien zawierać wskazanie jednolitego zakresu klas ryzyka w formie skali ryzyka dla danego PRIIP. Zakres klas ryzyka wszystkich bazowych wariantów inwestycyjnych oferowany w ramach danego PRIIP powinien łączyć syntetyczny wskaźnik ryzyka i zysku zgodnie z art. 8 rozporządzenia Komisji (UE) nr 583/2010 3 w przypadku funduszy UCITS lub funduszy innych niż UCITS oraz ogólny wskaźnik ryzyka zgodnie z niniejszym rozporządzeniem w przypadku innych bazowych wariantów inwestycyjnych. W przypadku gdy PRIIP oferuje jako warianty inwestycyjne wyłącznie fundusze UCITS lub fundusze inne niż UCITS, wówczas twórca PRIIP powinien mieć możliwość korzystania z prezentacji i metodyki zgodnie z art. 10 rozporządzenia (UE) nr 583/2010. Bez względu na wybraną formę szczegółowe informacje powinny być zawsze spójne z informacjami znajdującymi się w dokumencie zawierającym kluczowe informacje.
(19) Twórcy PRIIP muszą przygotowywać dokładne, rzetelne i przejrzyste dokumenty zawierające kluczowe informacje, które nie wprowadzają w błąd. Inwestor indywidualny powinien móc opierać się na informacjach zawartych w dokumencie przy podejmowaniu decyzji inwestycyjnej, również w miesiącach i latach następujących po pierwotnym opracowaniu dokumentu zawierającego kluczowe informacje, w odniesieniu do tych PRIIP, które są nadal dostępne dla inwestorów indywidualnych. W związku z tym należy ustanowić normy w celu zapewnienia terminowego i odpowiedniego przeglądu i zmiany dokumentów zawierających kluczowe informacje, tak by zagwarantować, że dokumenty te są dokładne, rzetelne i przejrzyste.
(20) Dane wykorzystywane do przygotowania informacji znajdujących się w dokumencie zawierającym kluczowe informacje, takie jak dane dotyczące kosztów, ryzyka i scenariuszy dotyczących wyników, mogą zmieniać się w czasie. Zmieniające się dane mogą prowadzić do zmian w informacji, jakie należy zawrzeć w dokumencie, na przykład do zmiany wskaźników ryzyka lub kosztów. Z tego względu twórcy PRIIP powinni ustalić procedury okresowego przeglądu informacji znajdujących się w dokumencie zawierającym kluczowe informacje. Procedury takie powinny obejmować ocenę dotyczącą tego, czy zmiany danych będą wymagały zmiany i ponownej publikacji dokumentu. Podejście stosowane przez twórców PRIIP powinno odzwierciedlać zakres, w jakim zmieniają się informacje, jakie należy uwzględnić w dokumencie zawierającym kluczowe informacje, na przykład w przypadku giełdowych instrumentów pochodnych, takich jak zestandaryzowane kontrakty terminowe typu future, opcje kupna lub opcje sprzedaży, stałe aktualizowanie dokumentu zawierającego kluczowe informacje nie powinno być konieczne, ponieważ wymagane dla tych instrumentów informacje dotyczące ryzyk, zysków i kosztów nie będą się zmieniać. Okresowe przeglądy mogą być niewystarczające w przypadkach, w których twórca PRIIP dowie się lub powinien się dowiedzieć o zmianach nieobjętych procedurą okresowego przeglądu, które mogą w znacznym stopniu wpłynąć na informacje znajdujące się w dokumencie zawierającym kluczowe informacje, na przykład istotne dla inwestorów indywidualnych zmiany ujawnionej wcześniej polityki lub strategii inwestycyjnej PRIIP lub znaczne zmiany w strukturze kosztów lub profilu ryzyka. Z tej przyczyny twórcy PRIIP powinni również mieć obowiązek ustalić procedury identyfikowania sytuacji, w których należy dokonać doraźnego przeglądu i doraźnej zmiany informacji znajdujących się w dokumencie zawierającym kluczowe informacje.
(21) Jeżeli w trakcie okresowego lub doraźnego przeglądu dokumentu zawierającego kluczowe informacje wykryte zostaną zmiany w informacjach, jakie należy przedstawiać w dokumencie, lub jeżeli przegląd ten wykaże, że informacje znajdujące się w dokumencie zawierającym kluczowe informacje nie są już dokładne, rzetelne i przejrzyste, a także mogą wprowadzać w błąd, twórca PRIIP powinien mieć obowiązek dokonania zmiany dokumentu zawierającego kluczowe informacje, aby uwzględnić takie zmienione informacje.
(22) Ze względu na fakt, że zmiany mogą być istotne dla inwestorów indywidualnych oraz ich późniejszej alokacji aktywów inwestycyjnych, inwestorzy indywidualni powinni mieć możliwość łatwego odnalezienia nowego dokumentu zawierającego kluczowe informacje, który w związku z tym należy opublikować na stronie internetowej twórcy PRIIP i zadbać o jego wyraźną identyfikowalność. W miarę możliwości twórca PRIIP powinien informować inwestorów indywidualnych o każdorazowej zmianie dokumentów zawierających kluczowe informacje, na przykład za pośrednictwem list mailingowych lub powiadomień wysyłanych w wiadomości elektronicznej.
(23) Aby zapewnić spójne przestrzeganie terminów dostarczania dokumentów zawierających kluczowe informacje w całej Unii, twórcy PRIIP powinni mieć obowiązek dostarczać dokumenty zawierające kluczowe informacje z należytym wyprzedzeniem, zanim inwestorzy indywidualni zaczną być związani jakąkolwiek umową lub ofertą dotyczącą takiego PRIIP.
(24) Dokumenty zawierające kluczowe informacje należy udostępniać inwestorom indywidualnym z wystarczającym wyprzedzeniem przed podjęciem przez nich decyzji inwestycyjnej, tak aby mogli oni zrozumieć i uwzględnić istotne informacje o PRIIP przy podejmowaniu takiej decyzji. Ponieważ decyzję inwestycyjną podejmuje się przed rozpoczęciem obowiązkowego okresu odstąpienia, dokument zawierający kluczowe informacje należy przekazać przed rozpoczęciem takiego okresu.
(25) Wprawdzie we wszystkich przypadkach inwestorzy indywidualni powinni otrzymywać dokumenty zawierające kluczowe informacje z należytym wyprzedzeniem, zanim zaczną być związani jakąkolwiek umową lub ofertą dotyczącą PRIIP, czas, jaki można uznać za wystarczające wyprzedzenie, aby inwestor indywidualny mógł zrozumieć i uwzględnić otrzymane informacje, może być różny ze względu na różne potrzeby, doświadczenie i wiedzę poszczególnych inwestorów indywidualnych. Osoba doradzająca w zakresie PRIIP lub go sprzedająca powinna zatem uwzględnić takie czynniki w odniesieniu do poszczególnych inwestorów indywidualnych podczas ustalania, ile czasu będą potrzebować ci inwestorzy indywidualni, aby przeanalizować treść dokumentu zawierającego kluczowe informacje.
(26) Aby podjąć świadomą decyzję inwestycyjną, inwestor indywidualny może potrzebować dodatkowego czasu na przeanalizowanie dokumentu zawierającego kluczowe informacje na temat skomplikowanego PRIIP lub PRIIP, którego inwestor nie zna. W związku z powyższym należy uwzględnić takie czynniki przy ustalaniu, co oznacza przekazanie dokumentu zawierającego kluczowe informacje z należytym wyprzedzeniem.
(27) Podczas rozważania zakresu kryterium należytego wyprzedzenia należy również uwzględnić pilny charakter sytuacji, na przykład gdy zakup PRIIP po danej cenie jest ważny dla inwestora indywidualnego, a cena jest uzależniona od momentu realizacji transakcji.
(28) Ze względów spójności oraz w celu zapewnienia sprawnego funkcjonowania rynków finansowych konieczne jest, aby przepisy niniejszego rozporządzenia oraz przepisy ustanowione rozporządzeniem (UE) nr 1286/2014 były stosowane od tej samej daty.
(29) Podstawę niniejszego rozporządzenia stanowi projekt regulacyjnych standardów technicznych przekazany Komisji przez Europejski Urząd Nadzoru Bankowego, Europejski Urząd Nadzoru Ubezpieczeń i Pracowniczych Programów Emerytalnych oraz Europejski Urząd Nadzoru Giełd i Papierów Wartościowych ("Europejskie Urzędy Nadzoru").
(30) Europejskie Urzędy Nadzoru przeprowadziły otwarte konsultacje publiczne na temat projektu regulacyjnych standardów technicznych, który stanowi podstawę niniejszego rozporządzenia, dokonały analizy potencjalnych
powiązanych kosztów i korzyści oraz zwróciły się o opinię do Bankowej Grupy Interesariuszy powołanej zgodnie z art. 37 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1093/2010 4 , do Grupy Interesariuszy z Sektora Ubezpieczeń i Reasekuracji powołanej zgodnie z art. 37 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1094/2010 5 oraz do Grupy Interesariuszy z Sektora Giełd i Papierów Wartościowych powołanej zgodnie z art. 37 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1095/2010 6 ,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
1 Dz.U. L 352 z 9.12.2014, s. 1.
2 Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady 2009/65/WE z dnia 13 lipca 2009 r. w sprawie koordynacji przepisów ustawowych, wykonawczych i administracyjnych odnoszących się do przedsiębiorstw zbiorowego inwestowania w zbywalne papiery wartościowe (UCITS) (wersja przekształcona) (Dz.U. L 302 z 17.11.2009, s. 32).
3 Rozporządzenie Komisji (UE) nr 583/2010 z dnia 1 lipca 2010 r. w sprawie wykonania dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2009/65/WE w zakresie kluczowych informacji dla inwestorów i warunków, które należy spełnić w przypadku dostarczania kluczowych informacji dla inwestorów lub prospektu emisyjnego na trwałym nośniku innym niż papier lub za pośrednictwem strony internetowej (Dz.U. L 176 z 10.7.2010, s. 1).
4 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1093/2010 z dnia 24 listopada 2010 r. w sprawie ustanowienia Europejskiego Urzędu Nadzoru (Europejskiego Urzędu Nadzoru Bankowego), zmiany decyzji nr 716/2009/WE oraz uchylenia decyzji Komisji 2009/78/WE (Dz.U. L 331 z 15.12.2010, s. 12).
5 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1094/2010 z dnia 24 listopada 2010 r. w sprawie ustanowienia Europejskiego Urzędu Nadzoru (Europejskiego Urzędu Nadzoru Ubezpieczeń i Pracowniczych Programów Emerytalnych), zmiany decyzji nr 716/2009/WE i uchylenia decyzji Komisji 2009/79/WE (Dz.U. L 331 z 15.12.2010, s. 48).
6 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1095/2010 z dnia 24 listopada 2010 r. w sprawie ustanowienia Europejskiego Urzędu Nadzoru (Europejskiego Urzędu Nadzoru Giełd i Papierów Wartościowych), zmiany decyzji nr 716/2009/WE i uchylenia decyzji Komisji 2009/77/WE (Dz.U. L 331 z 15.12.2010, s. 84).
7 Art. 1 zmieniony przez art. 1 pkt 1 rozporządzenia nr 2021/2268 z dnia 6 września 2021 r. (Dz.U.UE.L.2021.455I.1) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 stycznia 2023 r.
8Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady 2011/61/UE z dnia 8 czerwca 2011 r. w sprawie zarządzających alternatywnymi funduszami inwestycyjnymi i zmiany dyrektyw 2003/41/WE i 2009/65/WE oraz rozporządzeń (WE) nr 1060/2009 i (UE) nr 1095/2010 (Dz.U. L 174 z 1.7.2011, s. 1).
9 Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/97 z dnia 20 stycznia 2016 r. w sprawie dystrybucji ubezpieczeń (Dz.U. L 26 z 2.2.2016, s. 19).
10 Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady 2014/65/UE z dnia 15 maja 2014 r. w sprawie rynków instrumentów finansowych oraz zmieniająca dyrektywę 2002/92/WE i dyrektywę 2011/61/UE (Dz.U. L 173 z 12.6.2014, s. 349)
11 Art. 2 zmieniony przez art. 1 pkt 2 rozporządzenia nr 2021/2268 z dnia 6 września 2021 r. (Dz.U.UE.L.2021.455I.1) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 stycznia 2023 r.
12 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 600/2014 z dnia 15 maja 2014 r. w sprawie rynków instrumentów finansowych oraz zmieniające rozporządzenie (UE) nr 648/2012 (Dz.U. L 173 z 12.6.2014, s. 84).
13 Art. 5 zmieniony przez art. 1 pkt 3 rozporządzenia nr 2021/2268 z dnia 6 września 2021 r. (Dz.U.UE.L.2021.455I.1) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 stycznia 2023 r.
14 Art. 5 ust. 1 zmieniony przez sprostowanie z dnia 10 czerwca 2024 r. (Dz.U.UE.L.2024.90334) zmieniające nin. rozporządzenie z dniem 2 maja 2017 r.
15 Art. 8 ust. 3 dodany przez art. 1 pkt 4 rozporządzenia nr 2021/2268 z dnia 6 września 2021 r. (Dz.U.UE.L.2021.455I.1) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 stycznia 2023 r.
16 RozdziałII tytułzmieniony przez art. 1 pkt 5 rozporządzenia nr 2021/2268 z dnia 6 września 2021 r. (Dz.U.UE.L.2021.455I.1) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 stycznia 2023r.
17 Art. 10 zmieniony przez art. 1 pkt 6 rozporządzenia nr 2021/2268 z dnia 6 września 2021 r. (Dz.U.UE.L.2021.455I.1) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 stycznia 2023 r.
18 Art. 11 lit. c) skreślona przez art. 1 pkt 7 rozporządzenia nr 2021/2268 z dnia 6 września 2021 r. (Dz.U.UE.L.2021.455I.1) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 stycznia 2023 r.
19 Art. 12 zmieniony przez art. 1 pkt 8 rozporządzenia nr 2021/2268 z dnia 6 września 2021 r. (Dz.U.UE.L.2021.455I.1) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 stycznia 2023 r.
20 Art. 13 zmieniony przez art. 1 pkt 9 rozporządzenia nr 2021/2268 z dnia 6 września 2021 r. (Dz.U.UE.L.2021.455I.1) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 stycznia 2023 r.
21 Art. 14 zmieniony przez art. 1 pkt 9 rozporządzenia nr 2021/2268 z dnia 6 września 2021 r. (Dz.U.UE.L.2021.455I.1) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 stycznia 2023 r.
22 Rozdział 2a dodany przez art. 1 pkt 10 rozporządzenia nr 2021/2268 z dnia 6 września 2021 r. (Dz.U.UE.L.2021.455I.1) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 stycznia 2023 r.
23 Art. 15 ust. 2 lit. d) dodana przez art. 1 pkt 11 rozporządzenia nr 2021/2268 z dnia 6 września 2021 r. (Dz.U.UE.L.2021.455I.1) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 stycznia 2023 r.
24 Rozdział 4a dodany przez art. 1 pkt 12 rozporządzenia nr 2021/2268 z dnia 6 września 2021 r. (Dz.U.UE.L.2021.455I.1) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 stycznia 2023 r.
25 Art. 18:- zmieniony przez art. 1 rozporządzenia nr 1866/2019 z dnia 3 lipca 2019 r. (Dz.U.UE.L.2019.289.4) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 28 listopada 2019 r.
- zmieniony przez art. 1 pkt 13 rozporządzenia nr 2021/2268 z dnia 6 września 2021 r. (Dz.U.UE.L.2021.455I.1) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 stycznia 2022 r.
- zmieniony przez art. 1 rozporządzenia nr 2022/975 z dnia 17 marca 2022 r. (Dz.U.UE.L.2022.167.35) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 14 lipca 2022 r.
26 Załącznik I zmieniony przez art. 1 pkt 14 rozporządzenia nr 2021/2268 z dnia 6 września 2021 r. (Dz.U.UE.L.2021.455I.1) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 stycznia 2023 r.
27 Załącznik II:- zmieniony przez sprostowanie z dnia 11 maja 2017 r. (Dz.U.UE.L.2017.120.31) zmieniające nin. rozporządzenie z dniem 11 maja 2017 r.
- zmieniony przez sprostowanie z dnia 10 czerwca 2024 r. (Dz.U.UE.L.2024.90334) zmieniające nin. rozporządzenie z dniem 2 maja 2017 r.
- zmieniony przez art. 1 pkt 15 rozporządzenia nr 2021/2268 z dnia 6 września 2021 r. (Dz.U.UE.L.2021.455I.1) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 stycznia 2023 r.
28 Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady 2014/65/UE z dnia 15 maja 2014 r. w sprawie rynków instrumentów finansowych oraz zmieniająca dyrektywę 2002/92/WE i dyrektywę 2011/61/UE (Dz.U. L 173 z 12.6.2014, s. 349).
29 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1060/2009 z dnia 16 września 2009 r. w sprawie agencji ratingowych (Dz.U. L 302 z 17.11.2009, s. 1).
30 Rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) 2016/1800 z dnia 11 października 2016 r. ustanawiające wykonawcze standardy techniczne dotyczące przyporządkowania ocen kredytowych wystawianych przez zewnętrzne instytucje oceny wiarygodności kredytowej do obiektywnej skali stopni jakości kredytowej zgodnie z dyrektywą Parlamentu Europejskiego i Rady 2009/138/WE (Dz.U. L 275 z 12.10.2016, s. 19).
31 Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady 2011/61/UE z dnia 8 czerwca 2011 r. w sprawie zarządzających alternatywnymi funduszami inwestycyjnymi i zmiany dyrektyw 2003/41/WE i 2009/65/WE oraz rozporządzeń (WE) nr 1060/2009 i (UE) nr 1095/2010 (Dz.U. L 174 z 1.7.2011, s. 1).
32 Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady 2014/91/UE z dnia 23 lipca 2014 r. zmieniająca dyrektywę 2009/65/WE w sprawie koordynacji przepisów ustawowych, wykonawczych i administracyjnych odnoszących się do przedsiębiorstw zbiorowego inwestowania w zbywalne papiery wartościowe (UCITS) w zakresie funkcji depozytariusza, polityki wynagrodzeń oraz sankcji (Dz.U. L 257 z 28.8.2014, s. 186).
33 Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady 2009/138/WE z dnia 25 listopada 2009 r. w sprawie podejmowania i prowadzenia działalności ubezpieczeniowej i reasekuracyjnej (Wypłacalność II) (Dz.U. L 335 z 17.12.2009, s. 1).
34 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 575/2013 z dnia 26 czerwca 2013 r. w sprawie wymogów ostrożnościowych dla instytucji kredytowych i firm inwestycyjnych, zmieniające rozporządzenie (UE) nr 648/2012 (Dz.U. L 176 z 27.6.2013, s. 1).
35 Załącznik III zmieniony przez art. 1 pkt 16 rozporządzenia nr 2021/2268 z dnia 6 września 2021 r. (Dz.U.UE.L.2021.455I.1) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 stycznia 2023 r.
36 Załącznik IV zmieniony przez art. 1 pkt 17 rozporządzenia nr 2021/2268 z dnia 6 września 2021 r. (Dz.U.UE.L.2021.455I.1) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 stycznia 2023 r.
37 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/1011 z dnia 8 czerwca 2016 r. w sprawie indeksów stosowanych jako wskaźniki referencyjne w instrumentach finansowych i umowach finansowych lub do pomiaru wyników funduszy inwestycyjnych i zmieniające dyrektywy 2008/48/WE i 2014/17/UE oraz rozporządzenie (UE) nr 596/2014 (Dz.U. L 171 z 29.6.2016, s. 1).
38 Załącznik V zmieniony przez art. 1 pkt 18 rozporządzenia nr 2021/2268 z dnia 6 września 2021 r. (Dz.U.UE.L.2021.455I.1) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 stycznia 2023 r.
39 Załącznik VI:- zmieniony przez sprostowanie z dnia 13 października 2017 r. (Dz.U.UE.L.2017.264.25) zmieniające nin. rozporządzenie z dniem 13 października 2017 r.
- zmieniony przez sprostowanie z dnia 10 czerwca 2024 r. (Dz.U.UE.L.2024.90334) zmieniające nin. rozporządzenie z dniem 2 maja 2017 r.
- zmieniony przez art. 1 pkt 19 rozporządzenia nr 2021/2268 z dnia 6 września 2021 r. (Dz.U.UE.L.2021.455I.1) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 stycznia 2023 r.
40 Dyrektywa Komisji 2007/16/WE z dnia 19 marca 2007 r. dotycząca wykonania dyrektywy Rady 85/611/EWG w sprawie koordynacji przepisów ustawowych, wykonawczych i administracyjnych odnoszących się do przedsiębiorstw zbiorowego inwestowania w zbywalne papiery wartościowe (UCITS) w zakresie wyjaśnienia niektórych definicji (Dz.U. L 79 z 20.3.2007, s. 11).
41 Załącznik VII:- zmieniony przez sprostowanie z dnia 15 sierpnia 2017 r. (Dz.U.UE.L.2017.210.16) zmieniające nin. rozporządzenie z dniem 15 sierpnia 2017 r.
- zmieniony przez art. 1 pkt 20 rozporządzenia nr 2021/2268 z dnia 6 września 2021 r. (Dz.U.UE.L.2021.455I.1) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 stycznia 2023 r.
42 Załącznik VIII dodany przez art. 1 pkt 21 rozporządzenia nr 2021/2268 z dnia 6 września 2021 r. (Dz.U.UE.L.2021.455I.1) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 stycznia 2023 r.
43 Rozporządzenie delegowane Komisji (UE) nr 694/2014 z dnia 17 grudnia 2013 r. uzupełniające dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady 2011/61/UE w odniesieniu do regulacyjnych standardów technicznych służących określeniu typów zarządzających alternatywnymi funduszami inwestycyjnymi (Dz.U. L 183 z 24.6.2014, s. 18).