Ostateczne przyjęcie budżetu ogólnego Unii Europejskiej na rok budżetowy 2016.

OSTATECZNE PRZYJĘCIE (UE, Euratom) 2016/150
budżetu ogólnego Unii Europejskiej na rok budżetowy 2016 *

PRZEWODNICZĄCY PARLAMENTU EUROPEJSKIEGO,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej, w szczególności jego art. 314,

uwzględniając Traktat ustanawiający Europejską Wspólnotę Energii Atomowej, w szczególności jego art. 106a,

uwzględniając decyzję Rady 2007/436/WE, Euratom z dnia 7 czerwca 2007 r. w sprawie systemu zasobów własnych Wspólnot Europejskich 1 ,

uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE, Euratom) nr 966/2012 z dnia 25 października 2012 r. w sprawie zasad finansowych mających zastosowanie do budżetu ogólnego Unii oraz uchylające rozporządzenie Rady (WE, Euratom) nr 1605/2002 2 ,

uwzględniając rozporządzenie Rady (UE, Euratom) nr 1311/2013 z dnia 2 grudnia 2013 r. określające wieloletnie ramy finansowe na lata 2014-2020 3 ,

uwzględniając Porozumienie międzyinstytucjonalne z dnia 2 grudnia 2013 r. pomiędzy Parlamentem Europejskim, Radą i Komisją w sprawie dyscypliny budżetowej, współpracy w kwestiach budżetowych i należytego zarządzania finansami 4 ,

uwzględniając projekt budżetu ogólnego Unii Europejskiej na rok budżetowy 2016, przyjęty przez Komisję dnia 24 czerwca 2015 r.,

uwzględniając stanowisko w sprawie projektu budżetu ogólnego Unii Europejskiej na rok budżetowy 2016, przyjęte przez Radę dnia 4 września 2015 r. i przekazane Parlamentowi Europejskiemu dnia 17 września 2015 r.,

uwzględniając listy w sprawie poprawek nr 1/2016 i 2/2016 do projektu budżetu ogólnego Unii Europejskiej na rok budżetowy 2016 przygotowane przez Komisję,

uwzględniając rezolucję przyjętą przez Parlament Europejski dnia 28 października 2015 r. dotyczącą stanowiska Rady w sprawie projektu budżetu ogólnego Unii Europejskiej na rok budżetowy 2016,

uwzględniając poprawki do projektu budżetu ogólnego przyjęte przez Parlament Europejski dnia 28 października 2015 r.,

uwzględniając pismo wystosowane przez przewodniczącego Rady dnia 28 października 2015 r. informujące, że Rada nie mogła zatwierdzić wszystkich poprawek przyjętych przez Parlament,

uwzględniając pismo z dnia 28 października 2015 r. skierowane do przewodniczącego Rady dotyczące zwołania komitetu pojednawczego,

uwzględniając fakt, że komitet pojednawczy osiągnął porozumienie w sprawie wspólnego projektu w terminie dwudziestu jeden dni, o którym mowa w art. 314 ust. 6 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

uwzględniając zatwierdzenie wspólnego projektu przez Radę dnia 24 listopada 2015 r.,

uwzględniając zatwierdzenie wspólnego projektu przez Parlament dnia 25 listopada 2015 r.,

uwzględniając art. 90 i art. 91 Regulaminu Parlamentu Europejskiego,

STWIERDZA:

Artykuł

Procedura przewidziana w art. 314 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej została zakończona i budżet ogólny Unii Europejskiej na rok budżetowy 2016 został ostatecznie przyjęty.

Sporządzono w Strasburgu dnia 25 listopada 2015 r.
M. SCHULZ
Przewodniczący

BUDŻET OGÓLNY UNII EUROPEJSKIEJ NA ROK BUDŻETOWY 2016

A. 

WPROWADZENIE I FINANSOWANIE BUDŻETU OGÓLNEGO

WPROWADZENIE

Budżet ogólny Unii jest instrumentem, w którym dla każdego roku budżetowego określa się i zatwierdza łączne kwoty dochodów i wydatków uznanych za niezbędne dla Unii Europejskiej oraz Europejskiej Wspólnoty Energii Atomowej.

Budżet tworzy się i wykonuje zgodnie z zasadami jednolitości, rzetelności budżetowej, jednoroczności, równowagi, jednostki rozliczeniowej, uniwersalności, specyfikacji, należytego zarządzania finansami oraz przejrzystości.

-
Zasady jednolitości oraz rzetelności budżetowej oznaczają, że całokształt dochodów oraz wydatków Unii pokrywanych z budżetu ujęty jest w jednym dokumencie.
-
Zasada jednoroczności oznacza, że budżet jest przyjmowany każdorazowo na jeden rok budżetowy oraz że zarówno środki na pokrycie zobowiązań, jak i na pokrycie płatności na dany rok budżetowy muszą być zasadniczo wykorzystane w trakcie tego roku.
-
Zasada równowagi oznacza, że prognozy dochodów w danym roku budżetowym muszą być równe środkom na pokrycie płatności na ten rok: zaciąganie długu w celu pokrycia ewentualnego deficytu budżetowego jest niezgodne z systemem środków własnych i jest niedozwolone.
-
Zgodnie z zasadą jednostki rozliczeniowej budżet sporządza się i wykonuje w euro; w euro przedstawia się również rozliczenia.
-
Zasada uniwersalności oznacza, że łączna kwota dochodów musi pokryć łączne środki na pokrycie płatności, z wyjątkiem ograniczonej liczby pozycji dochodów, które są przeznaczone na sfinansowanie konkretnych pozycji wydatków. Wszystkie dochody i wydatki uwzględnia się w budżecie w pełnej wysokości, bez dokonywania jakichkolwiek korekt między nimi.
-
Zasada specyfikacji oznacza, że każda pozycja środków musi mieć konkretne przeznaczenie i być przypisana do konkretnego celu, aby uniknąć ewentualnych pomyłek między różnymi środkami.
-
Zasada należytego zarządzania finansami jest definiowana poprzez odwołanie do gospodarności, skuteczności i efektywności.
-
Budżet ustanawia się zgodnie z zasadą przejrzystości, przy zapewnieniu rzetelnej informacji o jego wykonaniu i rozliczeniu.

Środki i zasoby są przedstawione w budżecie według ich przeznaczenia (budżet zadaniowy) w celu zwiększenia przejrzystości zarządzania budżetem w odniesieniu do celów należytego zarządzania finansami, w szczególności do efektywności i skuteczności.

Wydatki zatwierdzone w niniejszym budżecie obejmują środki na zobowiązania w łącznej kwocie 155 004 173 148 EUR oraz środki na płatności w łącznej kwocie 143 885 295 484 EUR, co stanowi różnicę o odpowiednio - 4,48 % i + 1,84 % w porównaniu z budżetem na 2015 r.

Dochody budżetowe wynoszą łącznie 143 885 295 484 EUR. Jednolita stawka poboru stosowana w odniesieniu do zasobów opartych na VAT wynosi 0,30 % natomiast stawka poboru w odniesieniu do zasobów opartych na DNB wynosi 0,7134 %. Budżet na 2016 r. finansowany jest w 12,92 % z tradycyjnych zasobów własnych (cła i opłaty wyrównawcze od cukru), w 13,07 % z zasobów opartych na VAT i w 72,88 % z zasobów opartych na DNB. Inne dochody na ten rok budżetowy szacuje się na 1 616 701 373 EUR.

Kwota zasobów własnych niezbędna do sfinansowania budżetu na 2016 r. odpowiada 0,97 % łącznego DNB, czyli znajduje się poniżej pułapu 1,23 % DNB obliczonego według metody opisanej w art. 3 ust. 1 decyzji Rady 2007/436/WE, Euratom z dnia 7 czerwca 2007 r. w sprawie systemu zasobów własnych Wspólnot Europejskich (Dz.U. L 163 z 23.6.2007, s. 17).

W poniższych tabelach przedstawiono krok po kroku metodę wykorzystaną do obliczenia kwot niezbędnych do sfinansowania budżetu na 2016 r.

grafika

B. 

OGÓLNE ZESTAWIENIE DOCHODÓW WEDŁUG POZYCJI W BUDŻECIE

C. 

PLAN ZATRUDNIENIA PERSONELU

D. 

BUDYNKI

grafika

STAN DOCHODÓW I WYDATKÓW W PODZIALE NA SEKCJE

SEKCJA  I

PARLAMENT

SEKCJA  II

RADA EUROPEJSKA I RADA

SEKCJA  III

KOMISJA

TYTUŁ  4

DOCHODY POCHODZĄCE OD OSÓB PRACUJĄCYCH W INSTYTUCJACH I INNYCH ORGANACH UNII

TYTUŁ  5

DOCHODY Z DZIAŁALNOŚCI ADMINISTRACYJNEJ INSTYTUCJI

TYTUŁ  6

WKŁADY I ZWROTY ZWIĄZANE Z REALIZACJA POROZUMIEŃ I PROGRAMÓW UNIJNYCH

TYTUŁ  7

ODSETKI OD ZALEGŁYCH PŁATNOŚCI I GRZYWNY

TYTUŁ  8

OPERACJE ZACIĄGANIA I UDZIELANIA POŻYCZEK

TYTUŁ  9

DOCHODY RÓŻNE

grafika

OGÓLNE ZESTAWIENIE ŚRODKÓW (LATA 2016 I 2015) I WYNIK (2014)

grafika

TYTUŁ  XX

WYDATKI ADMINISTRACYJNE PRZYPISANE OBSZAROM POLITYKI

TYTUŁ  01

SPRAWY GOSPODARCZE I FINANSOWE

TYTUŁ  02

RYNEK WEWNĘTRZNY, PRZEMYSŁ, PRZEDSIĘBIORCZOŚĆ I MŚP

TYTUŁ  03

KONKURENCJA

TYTUŁ  04

ZATRUDNIENIE, SPRAWY SPOŁECZNE I WŁĄCZENIE SPOŁECZNE

TYTUŁ  05

ROLNICTWO I ROZWÓJ OBSZARÓW WIEJSKICH

TYTUŁ  06

MOBILNOŚĆ I TRANSPORT

TYTUŁ  07

ŚRODOWISKO

TYTUŁ  08

BADANIA NAUKOWE I INNOWACJE

TYTUŁ  09

SIECI KOMUNIKACYJNE, TREŚCI I TECHNOLOGIE

TYTUŁ  10

BEZPOŚREDNIE BADANIA NAUKOWE

TYTUŁ  11

GOSPODARKA MORSKA I RYBOŁÓWSTWO

TYTUŁ  12

STABILNOŚĆ FINANSOWA, USŁUGI FINANSOWE I UNIA RYNKÓW KAPITAŁOWYCH

TYTUŁ  13

POLITYKA REGIONALNA I MIEJSKA

TYTUŁ  14

PODATKI I UNIA CELNA

TYTUŁ  15

EDUKACJA I KULTURA

TYTUŁ  16

KOMUNIKACJA SPOŁECZNA

TYTUŁ  17

ZDROWIE I BEZPIECZEŃSTWO ŻYWNOŚCI

TYTUŁ  18

MIGRACJA I SPRAWY WEWNĘTRZNE

TYTUŁ  19

INSTRUMENTY POLITYKI ZAGRANICZNEJ

TYTUŁ  20

HANDEL

TYTUŁ  21

WSPÓŁPRACA MIĘDZYNARODOWA I ROZWÓJ

TYTUŁ  22

POLITYKA SĄSIEDZTWA I NEGOCJACJE W SPRAWIE ROZSZERZENIA

TYTUŁ  23

POMOC HUMANITARNA I OCHRONA LUDNOŚCI

TYTUŁ  24

ZWALCZANIE NADUŻYĆ FINANSOWYCH

TYTUŁ  25

KOORDYNACJA POLITYK KOMISJI I DORADZTWO PRAWNE

TYTUŁ  26

ADMINISTRACJA KOMISJI

TYTUŁ  27

BUDŻET

TYTUŁ  28

KONTROLA

TYTUŁ  29

STATYSTYKA

TYTUŁ  30

EMERYTURY I WYDATKI POWIĄZANE

TYTUŁ  31

SŁUŻBY JĘZYKOWE

TYTUŁ  32

ENERGIA

TYTUŁ  33

SPRAWIEDLIWOŚĆ I KONSUMENCI

TYTUŁ  34

DZIAŁANIA W DZIEDZINIE KLIMATU

TYTUŁ  40

REZERWY

ZAŁĄCZNIKI

EUROPEJSKI OBSZAR GOSPODARCZY

grafika

LISTA POZYCJI I ARTYKUŁÓW BUDŻETU OTWARTYCH DLA KRAJÓW KANDYDUJĄCYCH ORAZ W STOSOWNYCH PRZYPADKACH DLA POTENCJALNYCH KANDYDATÓW Z BAŁKANÓW ZACHODNICH

grafika

OPERACJE UDZIELANIA I ZACIĄGANIA POŻYCZEK - OPERACJE UDZIELANIA I ZACIĄGANIA POŻYCZEK GWARANTOWANYCH Z BUDŻETU UNII (ORIENTACYJNIE)

grafika

INFORMACJE NA TEMAT INSTRUMENTÓW FINANSOWYCH ZGODNIE Z ART. 49 UST. 1 LIT. E) ROZPORZĄDZENIA FINANSOWEGO

grafika

URZĄD PUBLIKACJI

grafika

EUROPEJSKI URZĄD DS. ZWALCZANIA NADUŻYĆ FINANSOWYCH

grafika

EUROPEJSKI URZĄD DOBORU KADR

grafika

URZĄD ADMINISTRACJI I WYPŁACANIA NALEŻNOŚCI INDYWIDUALNYCH

grafika

URZĄD INFRASTRUKTURY I LOGISTYKI W BRUKSELI

grafika

URZĄD INFRASTRUKTURY I LOGISTYKI W LUKSEMBURGU

grafika

SEKCJA  IV  5

TRYBUNAŁ SPRAWIEDLIWOŚCI UNII EUROPEJSKIEJ

SEKCJA  V

TRYBUNAŁ OBRACHUNKOWY

SEKCJA  VI

EUROPEJSKI KOMITET EKONOMICZNO-SPOŁECZNY

SEKCJA  VII

KOMITET REGIONÓW

SEKCJA  VIII

EUROPEJSKI RZECZNIK PRAW OBYWATELSKICH

SEKCJA  IX

EUROPEJSKI INSPEKTOR OCHRONY DANYCH

SEKCJA  X

EUROPEJSKA SŁUŻBA DZIAŁAŃ ZEWNĘTRZNYCH

* Budżet ogólny:

- poprawiony przez budżet korygujący nr 1 Unii Europejskiej na rok 2016, przyjęty dnia 13 kwietnia 2016 r. (Dz.U.UE.L.2016.53.24).

- poprawiony przez budżet korygujący nr 2 Unii Europejskiej na rok 2016, przyjęty dnia 15 września 2016 r. (Dz.U.UE.L.2016.248.1).

- poprawiony przez budżet korygujący nr 3 Unii Europejskiej na rok 2016, przyjęty dnia 16 grudnia 2016 r. (Dz.U.UE.L.2016.343.1).

- poprawiony przez budżet korygujący nr 4 Unii Europejskiej na rok 2016, przyjęty dnia 28 lutego 2017 r. (Dz.U.UE.L.2017.52.1).

- poprawiony przez budżet korygujący nr 5 Unii Europejskiej na rok 2016, przyjęty dnia 28 lutego 2017 r. (Dz.U.UE.L.2017.52.116).

- poprawiony przez budżet korygujący nr 6 Unii Europejskiej na rok 2016, przyjęty dnia 28 lutego 2017 r. (Dz.U.UE.L.2017.52.181).

5 Sekcja IV zmieniona przez sprostowanie z dnia 1 marca 2016 r. (Dz.U.UE.L.2016.53.24). Zmiany nie zostały naniesione na tekst.

Zmiany w prawie

Przedłużenie ważności rozporządzenia o warunkach zabudowy z podpisem prezydenta

Podczas ostatniego posiedzenia Senat nie wniósł poprawek do noweli ustawy o dostępności wydłużającej o dwa lata ważność rozporządzenia w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie. Ma ono wygasnąć 20 września br. Brak rozporządzenia sparaliżowałby realizację inwestycji. W piątek prezydent podpisał ustawę.

Renata Krupa-Dąbrowska 19.07.2024
Nieczytelna preskrypcja? Farmaceuta sam zadecyduje o dawkowaniu leku

Jeśli na recepcie w ogóle nie wypisano dawkowania leku albo jest ono niemożliwe do rozczytania, farmaceuta sam będzie mógł zadecydować, jaka dawka będzie odpowiednia dla pacjenta. Będzie mógł wydać też pacjentowi maksymalnie cztery opakowania leku, a nie jak do tej pory dwa. Te zasady nie będą jednak dotyczyły leków zawierających substancje psychotropowe lub środki odurzające.

Inga Stawicka 19.07.2024
Renta wdowia będzie dużo kosztować

Współmałżonek zmarłej osoby będzie mógł pobierać równocześnie rentę rodzinną i inne świadczenie emerytalno-rentowe w wybranym przez siebie wariancie – tzw. rentę wdowią. Nie będzie już musiał, jak obecnie, decydować się na wybór tylko jednego świadczenia. Nowe przepisy miałyby wejść w życie od początku 2025 roku. Koszt wprowadzenia renty wdowiej dla państwa wyniesie tylko na początku 8-10 mld zł rocznie.

Beata Dązbłaż 18.07.2024
Nowe podstawy programowe dla kilku zawodów szkolnictwa branżowego

Od września zmienią się podstawy programowe kształcenia w zawodach: elektromechanik pojazdów samochodowych oraz technik pojazdów samochodowych, operator obrabiarek skrawających i technik weterynarii. Określona też została podstawa programowa kształcenia w nowym zawodzie technik elektromobilności.

Agnieszka Matłacz 08.07.2024
Kary za wykroczenia i przestępstwa skarbowe rosną od lipca po raz drugi w tym roku

41 mln 281 tys. 920 złotych może od lipca wynieść maksymalna kara za przestępstwo skarbowe. Najniższa grzywna za wykroczenie wynosi natomiast 430 złotych. Wzrost kar ma związek z podwyższeniem wysokości minimalnego wynagrodzenia. Od lipca 2024 roku wynosi ono 4300 złotych.

Krzysztof Koślicki 01.07.2024
Przepisy o głosowaniu korespondencyjnym bez poprawek Senatu

W środę Senat nie zgłosił poprawek do noweli kodeksu wyborczego, która umożliwia głosowanie korespondencyjne wszystkim obywatelom zarówno w kraju, jak i za granicą. 54 senatorów było za, a 30 przeciw. Ustawa trafi teraz do prezydenta. Poprzedniego dnia takie rozwiązanie rekomendowały jednomyślnie senackie komisje Praw Człowieka i Praworządności, Samorządu Terytorialnego i Administracji Państwowej oraz Komisja Ustawodawcza.

Grażyna J. Leśniak 26.06.2024