Rozporządzenie delegowane 2016/247 uzupełniające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1308/2013 w odniesieniu do pomocy unijnej na dostarczanie i dystrybucję owoców i warzyw, przetworzonych owoców i warzyw oraz produktów z bananów w ramach programu "Owoce i warzywa w szkole"

ROZPORZĄDZENIE DELEGOWANE KOMISJI (UE) 2016/247
z dnia 17 grudnia 2015 r.
uzupełniające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1308/2013 w odniesieniu do pomocy unijnej na dostarczanie i dystrybucję owoców i warzyw, przetworzonych owoców i warzyw oraz produktów z bananów w ramach programu "Owoce i warzywa w szkole"

KOMISJA EUROPEJSKA,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1308/2013 z dnia 17 grudnia 2013 r. ustanawiające wspólną organizację rynków produktów rolnych oraz uchylające rozporządzenia Rady (EWG) nr 922/72, (EWG) nr 234/79, (WE) nr 1037/2001 i (WE) nr 1234/2007 1 , w szczególności jego art. 24,

uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1306/2013 z dnia 17 grudnia 2013 r. w sprawie finansowania wspólnej polityki rolnej, zarządzania nią i monitorowania jej oraz uchylające rozporządzenia Rady (EWG) nr 352/78, (WE) nr 165/94, (WE) nr 2799/98, (WE) nr 814/2000, (WE) nr 1290/2005 i (WE) nr 485/2008 2 , w szczególności jego art. 64 ust. 6 lit. a),

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Rozporządzenie (UE) nr 1308/2013 zastępuje rozporządzenie Rady (WE) nr 1234/2007 3 i ustanawia nowe przepisy dotyczące programu "Owoce i warzywa w szkole" (zwanego dalej "programem"). Ponadto uprawnia ono Komisję do przyjęcia aktów delegowanych i wykonawczych w tym zakresie. W celu zapewnienia sprawnego funkcjonowania programu w nowych ramach prawnych niektóre przepisy muszą zostać przyjęte w drodze takich aktów. Akty te powinny zastąpić rozporządzenie Komisji (WE) nr 288/2009 4 , które należy zatem uchylić.

(2) Celem programu jest zwiększenie spożycia owoców i warzyw w perspektywie krótko- i długoterminowej oraz promowanie zdrowych nawyków żywieniowych.

(3) Zgodnie z art. 23 ust. 2 rozporządzenia (UE) nr 1308/2013 państwa członkowskie, które chcą wziąć udział w programie na poziomie krajowym lub regionalnym, przygotowują uprzednio strategię dotyczącą jego realizacji i przewidują niezbędne środki towarzyszące. Jeżeli państwa członkowskie zdecydują się na wdrożenie programu na poziomie regionalnym, powinny opracować strategię dla każdego regionu.

(4) Zgodnie z art. 5 ust. 2 rozporządzenia Rady (UE) nr 1370/2013 5 Komisja powinna ustalić orientacyjny przydział pomocy Unii przeznaczonej na program dostarczania owoców i warzyw, przetworzonych owoców i warzyw oraz produktów z bananów objętych programem ("produktów"). W celu maksymalizacji potencjału dostępnych środków należy przewidzieć ponowny rozdział pomocy Unii, o którą nie wnioskowano, pomiędzy państwa uczestniczące w programie, które powiadomiły Komisję o swoich zamiarach wykorzystania środków w ilości przekraczającej ich orientacyjny przydział pomocy Unii.

(5) Koszty poniesione na zakup produktów, jak również niektóre koszty, które są bezpośrednio powiązane z realizacją programu, powinny kwalifikować się do pomocy unijnej, jeśli zostało to przewidziane w strategii państwa członkowskiego. Jednakże aby zapewnić skuteczność programu, na te powiązane koszty powinna być przeznaczona jedynie niewielka część pomocy. Przez wzgląd na kontrolę i zarządzanie finansowe koszty te nie powinny przekraczać określonych progów.

(6) W interesie należytego zarządzania administracyjnego i budżetowego oraz odpowiedniego nadzoru należy określić warunki przyznawania pomocy oraz wyboru i zatwierdzania wnioskodawców występujących o pomoc.

(7) W celu oceny skuteczności programu, a także dla umożliwienia wzajemnej weryfikacji oraz wymiany najlepszych praktyk państwa członkowskie powinny regularnie monitorować i cyklicznie oceniać wdrażanie swych programów "Owoce w szkole", przekazując wyniki i ustalenia Komisji.

(8) Należy określić kary zniechęcające wnioskodawców do dopuszczania się nadużyć lub ciężkich zaniedbań.

(9) Zgodnie z art. 23 ust. 10 rozporządzenia (UE) nr 1308/2013 społeczeństwo musi być wystarczająco poinformowane o wkładzie finansowym Unii do programu. W tym celu państwa członkowskie powinny mieć możliwość wykorzystania plakatu, który może być prezentowany w uczestniczących instytucjach edukacyjnych. Plakat ten powinien być wyprodukowany zgodnie z minimalnymi wymogami,

PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:

Artykuł  1

Zakres

Niniejsze rozporządzenie ustanawia przepisy uzupełniające rozporządzenie (UE) nr 1308/2013 w odniesieniu do pomocy unijnej na dostarczanie i dystrybucję owoców i warzyw, przetworzonych owoców i warzyw oraz produktów z bananów ("produktów") dla dzieci, a także pomocy na niektóre koszty powiązane w ramach programu "Owoce i warzywa w szkole" ("programu"), o którym mowa w art. 23 tego rozporządzenia.

Artykuł  2

Strategia państw członkowskich

1.
Przy opracowywaniu swoich strategii, o których mowa w art. 23 ust. 2 rozporządzenia (UE) nr 1308/2013, państwa członkowskie mogą zadecydować o zakresie geograficznym i poziomie administracyjnym, na jakim zamierzają wdrażać program. Jeżeli zdecydują się one na wdrożenie programu na poziomie regionalnym, powinny opracować strategię dla każdego regionu.

Państwo członkowskie, które realizuje program na poziomie regionalnym, ustanawia pojedynczy punkt kontaktowy do udzielania informacji i powiadamiania Komisji.

Strategia może obejmować więcej niż jeden rok szkolny w rozumieniu art. 1 ust. 2 rozporządzenia wykonawczego Komisji (UE) 2016/248 6 .

2.
Środki towarzyszące, o których mowa w art. 23 ust. 2 rozporządzenia (UE) nr 1308/2013, wspierają dystrybucję produktów oraz są bezpośrednio powiązane z celami programu. Środki te mogą obejmować również udział rodziców i nauczycieli.
3.
Państwa członkowskie, które pragną uczestniczyć w programie, zgłaszają Komisji swoje strategie w terminie do dnia 31 stycznia roku, który poprzedza pierwszy rok szkolny objęty strategią.
4.
Jeżeli państwo członkowskie zmienia swoją strategię, powiadamia Komisję o zmienionej strategii do dnia 31 stycznia roku następującego po zmianie.
Artykuł  3

Ponowny rozdział pomocy Unii

1.
Jeżeli państwo członkowskie nie złożyło wniosku o pomoc unijną w terminie, o którym mowa w art. 3 rozporządzenia wykonawczego Komisji (UE) 2016/248, lub występuje jedynie o część swego wstępnego przydziału pomocy, o którym mowa w art. 23 ust. 5 rozporządzenia (UE) nr 1308/2013 i który ustalono w załączniku do rozporządzenia wykonawczego (UE) 2016/248, jego wstępny przydział lub część przydziału, o którą to państwo nie wystąpiło, rozdziela się ponownie pomiędzy państwa członkowskie, które powiadomiły Komisję w tym samym terminie o swoich zamiarach wykorzystania środków w ilości przekraczającej ich wstępny przydział.
2.
Ten ponowny rozdział jest ograniczony zgodnie z poziomem wykorzystania ostatecznego przydziału pomocy Unii na dane państwo członkowskie na rok szkolny, który zakończył się przed złożeniem wniosku o pomoc. Poziom wykorzystania ustalany jest na podstawie deklaracji wydatków przekazanych Komisji do dnia 15 października następnego roku szkolnego zgodnie z art. 10 rozporządzenia wykonawczego Komisji (UE) nr 908/2014 7 .

Ograniczenia dotyczące ponownego rozdziału ustala się następująco:

a)
jeżeli wykorzystanie ostatecznego przydziału jest mniejsze lub równe 50 % - nie przyznaje się dodatkowego przydziału;
b)
jeżeli wykorzystanie ostatecznego przydziału jest wyższe niż 50 %, lecz niższe lub równe 75 % - maksymalna kwota dodatkowego przydziału nie przekracza 50 % wstępnego przydziału;
c)
jeżeli wykorzystanie ostatecznego przydziału jest wyższe niż 75 % - maksymalna kwota dodatkowego przydziału nie jest ograniczona.

Ograniczenia te nie mają zastosowania w trakcie pierwszych dwóch lat szkolnych stosowania programu przez dane państwo członkowskie.

Artykuł  4

Koszty kwalifikowalne

1.
Następujące koszty kwalifikują się do objęcia pomocą unijną:
a)
koszt produktów dostarczanych w ramach programu oraz udostępnianych dzieciom w placówkach oświatowych, o których mowa w art. 22 rozporządzenia (UE) nr 1308/2013, w tym koszty zakupu, dzierżawy, wynajmu lub leasingu wyposażenia stosowanego w dostarczaniu i dystrybucji produktów, jak przewidziano w strategii danego państwa członkowskiego;
b)
następujące koszty powiązane, które są bezpośrednio związane z realizacją programu:
(i)
koszty związane z obowiązkiem monitorowania i oceny przez państwo członkowskie, o którym mowa w art. 8 niniejszego rozporządzenia;
(ii)
koszty promocji programu, która ma bezpośrednio służyć informowaniu społeczeństwa o programie, w tym:
-
koszty plakatu określone w art. 10 niniejszego rozporządzenia,
-
koszty kampanii informacyjnych poprzez transmisje w mediach, za pośrednictwem komunikacji elektronicznej, gazet i podobnych środków komunikacji,
-
koszty sesji informacyjnych, konferencji, seminariów i warsztatów poświęconych informowaniu społeczeństwa o programie i podobnych wydarzeniach,
-
koszty materiałów informacyjnych i promocyjnych, takich jak listy, ulotki, broszury, drobne upominki i tym podobne;
(iii)
koszty środków towarzyszących, o których mowa w art. 2 ust. 2 niniejszego rozporządzenia, w tym:
-
koszty organizowania degustacji, organizowania i prowadzenia zajęć ogrodniczych, zwiedzania gospodarstw i podobnych działań służących zainteresowaniu dzieci rolnictwem,
-
koszty środków służących kształceniu dzieci w zakresie rolnictwa, zdrowych nawyków żywieniowych i kwestii dotyczących ochrony środowiska związanych z produkcją, dystrybucją i spożywaniem produktów z warzyw i owoców.
2.
Jeżeli transport i dystrybucja produktów są fakturowane oddzielnie, takie koszty kwalifikują się do pomocy unijnej, pod warunkiem że nie przekraczają 3 % kosztów produktów.

Jeżeli produkty dostarczane są do placówek oświatowych nieodpłatnie, koszty transportu i dystrybucji tych produktów mogą kwalifikować się do pomocy unijnej, na podstawie faktur, z zachowaniem pułapów określonych w strategii danego państwa członkowskiego.

3.
Koszty promocji i środków towarzyszących nie mogą być finansowane w ramach innych unijnych programów pomocy.
4.
Podatek od wartości dodanej (VAT) i wydatki odnoszące się do kosztów personelu nie kwalifikują się do pomocy unijnej, jeżeli koszty personelu są finansowane ze środków publicznych państwa członkowskiego.
5.
Łączna kwota kosztów kwalifikowalnych kosztów promocji nie może przekroczyć dla każdego zainteresowanego państwa członkowskiego 5 % rocznego ostatecznego przydziału, o którym mowa w art. 23 ust. 5 rozporządzenia (UE) nr 1308/2013.

Łączna kwota kwalifikowalnych kosztów związanych z zakupem, dzierżawą, wynajmem lub leasingiem wyposażenia oraz z monitorowaniem i oceną nie może przekroczyć dla każdego zainteresowanego państwa członkowskiego 10 % rocznego ostatecznego przydziału.

Łączna kwota kwalifikowalnych kosztów środków towarzyszących nie może przekroczyć dla każdego zainteresowanego państwa członkowskiego 15 % rocznego ostatecznego przydziału.

Artykuł  5

Ogólne warunki przyznawania pomocy i wyboru wnioskodawców występujących o pomoc

1.
Pomoc przyznana państwu członkowskiemu w ramach programu jest przekazywana wnioskodawcy, który złożył do właściwego organu wniosek o pomoc, która odnosi się do realizacji jednego lub więcej następujących działań:
a)
dostarczanie produktów dzieciom uczęszczającym do placówek oświatowych objętych programem lub ich dystrybucja wśród dzieci;
b)
monitorowanie i ocena działań;
c)
promocja;
d)
środki towarzyszące.

Wnioski o pomoc są składane jedynie przez wnioskodawców zatwierdzonych zgodnie z art. 6.

2.
Państwa członkowskie mogą wybierać wnioskodawców spośród:
a)
placówek oświatowych;
b)
organów odpowiedzialnych za edukację;
c)
dostawców lub dystrybutorów produktów;
d)
organizacji występujących w imieniu przynajmniej jednej placówki oświatowej lub organów odpowiedzialnych za edukację i powołanych specjalnie w tym celu;
e)
wszelkich innych jednostek publicznych lub prywatnych, które są zaangażowane w zapewnianie jakichkolwiek działań, o których mowa w ust. 1, i zarządzanie nimi.
Artykuł  6

Warunki zatwierdzania wnioskujących o pomoc

1.
Wnioskujący o pomoc muszą być zatwierdzeni przez właściwy organ państwa członkowskiego, w którym znajduje się placówka oświatowa, do której dostarczane są produkty lub w której są one dystrybuowane. Zatwierdzenie jest uzależnione od złożenia przez wnioskodawcę następujących pisemnych zobowiązań obejmujących:
a)
zagwarantowanie, że produkty finansowane przez Unię w ramach tego programu są udostępniane do spożycia dzieciom w placówkach oświatowych, w odniesieniu do których wystąpuje on o pomoc;
b)
wykorzystanie przydzielonej pomocy na monitorowanie, ocenę i reklamę lub na środki towarzyszące zgodnie z celami programu;
c)
zwrot wszelkiej nienależnie wypłaconej pomocy w odniesieniu do danych ilości produktów, jeżeli ustalono, że produkty nie zostały rozdzielone wśród dzieci lub nie kwalifikują się do objęcia pomocą;
d)
zwrot wszelkiej nienależnie wypłaconej pomocy w odniesieniu do środków towarzyszących, jeżeli ustalono, że środki te nie zostały właściwie zrealizowane;
e)
udostępnienie (na żądanie) właściwym organom dokumentów towarzyszących;
f)
poddanie się wszelkim kontrolom, o jakich zadecyduje właściwy organ państwa członkowskiego, w szczególności kontroli rejestrów oraz kontroli fizycznej.
2.
W odniesieniu do wniosków o przyznanie pomocy na dostarczanie i dystrybucję produktów wnioskodawcy powinni zobowiązać się ponadto pisemnie do prowadzenia rejestru nazw i adresów placówek oświatowych lub, w stosownych przypadkach, organów odpowiedzialnych za edukację, oraz produktów i ilości sprzedanych bądź dostarczonych do tych placówek lub organów.
3.
W przypadku wniosków o przyznanie pomocy dotyczących monitorowania, oceny i reklamy stosuje się wyłącznie ust. 1 lit. b) i e).
4.
W przypadku wniosków o przyznanie pomocy dotyczących środków towarzyszących stosuje się wyłącznie ust. 1 lit. b), d), e) i f). Ponadto właściwy organ może określić wszelkie pisemne zobowiązania, które mają zostać podjęte przez wnioskodawcę, w szczególności w odniesieniu do:
a)
środków towarzyszących realizowanych w szkołach, jeżeli szkoły te nie są wnioskodawcami;
b)
środków towarzyszących, które obejmują dystrybucję produktów.
Artykuł  7

Zawieszenie i wycofanie zatwierdzenia

Jeżeli zatwierdzony wnioskodawca nie wypełnia zobowiązań przewidzianych w niniejszym rozporządzeniu, właściwy organ zawiesza zatwierdzenie wnioskodawcy na okres od jednego do dwunastu miesięcy lub je wycofuje, w zależności od wagi naruszenia i zgodnie z zasadą proporcjonalności.

Wspomnianego działania nie stosuje się w przypadkach, o których mowa w art. 64 ust. 2 lit. a)-d) rozporządzenia (UE) nr 1306/2013, lub jeżeli niewypełnienie zobowiązań jest mało istotne.

Na prośbę wnioskodawcy oraz jeżeli powody wycofania zostały usunięte, właściwy organ może przywrócić zatwierdzenie wnioskodawcy po upływie co najmniej 12 miesięcy od dnia, w którym powody wycofania zostały usunięte.

Artykuł  8

Monitorowanie i ocena

1.
Państwa członkowskie zapewniają odpowiednie struktury i procedury w celu zagwarantowania corocznego monitorowania wykonania programu.
2.
Państwa członkowskie oceniają wykonanie programu, aby ocenić jego skuteczność w stosunku do założonych celów.
3.
Jeżeli państwo członkowskie nie przedstawi Komisji sprawozdania z oceny zawierającego wyniki oceny, o której mowa w ust. 2 niniejszego artykułu, w terminach określonych w art. 6 ust. 2 rozporządzenia wykonawczego (UE) 2016/248, kwotę kolejnego przysługującego ostatecznego przydziału zmniejsza się w następujący sposób:
a)
o 5 %, jeżeli termin został przekroczony o 1 do 30 dni;
b)
o 10 %, jeżeli termin został przekroczony o 31 do 60 dni.

Jeżeli termin został przekroczony o ponad 60 dni, ostateczny przydział zmniejsza się o 1 % za każdy dodatkowy dzień, obliczany w stosunku do pozostałej ilości.

Artykuł  9

Kary

W przypadku nieprawidłowych płatności, które nie są wynikiem oczywistych błędów, oraz w przypadku stwierdzenia nadużycia lub ciężkiego zaniedbania, za które odpowiedzialność ponosi wnioskodawca, oprócz zwrotu nienależnie wypłaconych kwot, płaci on kwotę odpowiadającą różnicy między kwotą pierwotnie wypłaconą a kwotą, do której jest uprawniony.

Artykuł  10

Unijny plakat programu "Owoce i warzywa w szkole"

Do celów art. 23 ust. 10 rozporządzenia (UE) nr 1308/2013 państwa członkowskie mogą wykorzystać plakat spełniający minimalne wymogi określone w załączniku do niniejszego rozporządzenia, umieszczając go na stałe w sposób widoczny i czytelny przy głównym wejściu do uczestniczących placówek oświatowych.

Artykuł  11

Uchylenie

Rozporządzenie (WE) nr 288/2009 traci moc.

Artykuł  12

Wejście w życie i stosowanie

Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie trzeciego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Niniejsze rozporządzenie stosuje się do pomocy na rok szkolny 2016/2017 i kolejnych lat szkolnych.

Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich państwach członkowskich.

Sporządzono w Brukseli dnia 17 grudnia 2015 r.

W imieniu Komisji
Jean-Claude JUNCKER
Przewodniczący

ZAŁĄCZNIK

Minimalne wymogi dotyczące plakatu, o którym mowa w art. 10

Rozmiar plakatu: A3 lub większy

Litery: 1 cm lub większe

Tytuł: Program Unii Europejskiej "Owoce i warzywa w szkole"

Treść: umieszczenie co najmniej następujących sformułowań:

"Nasz(-a) [rodzaj placówki oświatowej (np. żłobek/przedszkole/szkoła)] bierze udział w programie Unii Europejskiej »Owoce i warzywa w szkole« przy wsparciu finansowym Unii Europejskiej."

Plakat powinien być opatrzony symbolem Unii Europejskiej.

1 Dz.U. L 347 z 20.12.2013, s. 671.
2 Dz.U. L 347 z 20.12.2013, s. 549.
3 Rozporządzenie Rady (WE) nr 1234/2007 z dnia 22 października 2007 r. ustanawiające wspólną organizację rynków rolnych oraz przepisy szczegółowe dotyczące niektórych produktów rolnych (rozporządzenie o jednolitej wspólnej organizacji rynku) (Dz.U. L 299 z 16.11.2007, s. 1).
4 Rozporządzenie Komisji (WE) nr 288/2009 z dnia 7 kwietnia 2009 r. ustanawiające szczegółowe zasady stosowania rozporządzenia Rady (WE) nr 1234/2007 w odniesieniu do pomocy wspólnotowej przeznaczonej na dostarczanie dzieciom w placówkach oświatowych owoców i warzyw świeżych i przetworzonych oraz produktów z bananów w ramach programu "Owoce w szkole" (Dz.U. L 94 z 8.4.2009, s. 38).
5 Rozporządzenie Rady (UE) nr 1370/2013 z dnia 16 grudnia 2013 r. określające środki dotyczące ustalania niektórych dopłat i refundacji związanych ze wspólną organizacją rynków produktów rolnych (Dz.U. L 346 z 20.12.2013, s. 12).
6 Rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) 2016/248 z dnia 17 grudnia 2015 r. ustanawiające zasady wykonania rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1308/2013 w odniesieniu do pomocy unijnej na dostarczanie i dystrybucję owoców i warzyw, przetworzonych owoców i warzyw oraz produktów z bananów w ramach programu "Owoce i warzywa w szkole" (zob. s. 8 niniejszego Dziennika Urzędowego).
7 Rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) nr 908/2014 z dnia 6 sierpnia 2014 r. ustanawiające zasady dotyczące stosowania rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1306/2013 w odniesieniu do agencji płatniczych i innych organów, zarządzania finansami, rozliczania rachunków, przepisów dotyczących kontroli, zabezpieczeń i przejrzystości (Dz.U. L 255 z 28.8.2014, s. 59).

Zmiany w prawie

ZUS: Renta wdowia - wnioski od stycznia 2025 r.

Od Nowego Roku będzie można składać wnioski o tzw. rentę wdowią, która dotyczy ustalenia zbiegu świadczeń z rentą rodzinną. Renta wdowia jest przeznaczona dla wdów i wdowców, którzy mają prawo do co najmniej dwóch świadczeń emerytalno-rentowych, z których jedno stanowi renta rodzinna po zmarłym małżonku. Aby móc ją pobierać, należy jednak spełnić określone warunki.

Grażyna J. Leśniak 20.11.2024
Zmiany w składce zdrowotnej od 1 stycznia 2026 r. Rząd przedstawił założenia

Przedsiębiorcy rozliczający się według zasad ogólnych i skali podatkowej oraz liniowcy będą od 1 stycznia 2026 r. płacić składkę zdrowotną w wysokości 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia, jeśli będą osiągali w danym miesiącu dochód do wysokości 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez prezesa GUS. Będzie też dodatkowa składka w wysokości 4,9 proc. od nadwyżki ponad 1,5-krotność przeciętnego wynagrodzenia, a liniowcy stracą możliwość rozliczenia zapłaconych składek w podatku dochodowym.

Grażyna J. Leśniak 18.11.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności

Usprawnienie i zwiększenie efektywności systemu wdrażania Rozwoju Lokalnego Kierowanego przez Społeczność (RLKS) przewiduje ustawa z dnia 11 października 2024 r. o zmianie ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności. Jak poinformowała w czwartek Kancelaria Prezydenta, Andrzej Duda podpisał ją w środę, 13 listopada. Ustawa wejdzie w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 14.11.2024
Do poprawki nie tylko emerytury czerwcowe, ale i wcześniejsze

Problem osób, które w latach 2009-2019 przeszły na emeryturę w czerwcu, przez co - na skutek niekorzystnych zasad waloryzacji - ich świadczenia były nawet o kilkaset złotych niższe od tych, jakie otrzymywały te, które przeszły na emeryturę w kwietniu lub w maju, w końcu zostanie rozwiązany. Emerytura lub renta rodzinna ma - na ich wniosek złożony do ZUS - podlegać ponownemu ustaleniu wysokości. Zdaniem prawników to dobra regulacja, ale równie ważna i paląca jest sprawa wcześniejszych emerytur. Obie powinny zostać załatwione.

Grażyna J. Leśniak 06.11.2024
Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Nowy urlop dla rodziców wcześniaków coraz bliżej - rząd przyjął projekt ustawy

Rada Ministrów przyjęła we wtorek przygotowany w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej projekt ustawy wprowadzający nowe uprawnienie – uzupełniający urlop macierzyński dla rodziców wcześniaków i rodziców dzieci urodzonych w terminie, ale wymagających dłuższej hospitalizacji po urodzeniu. Wymiar uzupełniającego urlopu macierzyńskiego będzie wynosił odpowiednio do 8 albo do 15 tygodni.

Grażyna J. Leśniak 29.10.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2016.46.1

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Rozporządzenie delegowane 2016/247 uzupełniające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1308/2013 w odniesieniu do pomocy unijnej na dostarczanie i dystrybucję owoców i warzyw, przetworzonych owoców i warzyw oraz produktów z bananów w ramach programu "Owoce i warzywa w szkole"
Data aktu: 17/12/2015
Data ogłoszenia: 23/02/2016
Data wejścia w życie: 26/02/2016