Decyzja 2016/1859 w sprawie trójstronnego szczytu społecznego ds. wzrostu i zatrudnienia oraz uchylająca decyzję 2003/174/WE

DECYZJA RADY (UE) 2016/1859
z dnia 13 października 2016 r.
w sprawie trójstronnego szczytu społecznego ds. wzrostu i zatrudnienia oraz uchylająca decyzję 2003/174/WE

RADA UNII EUROPEJSKIEJ,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej, w szczególności jego art. 352,

uwzględniając wniosek Komisji Europejskiej,

po przekazaniu projektu aktu ustawodawczego parlamentom narodowym,

uwzględniając zgodę Parlamentu Europejskiego,

stanowiąc zgodnie ze specjalną procedurą ustawodawczą,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Art. 3 ust. 3 Traktatu o Unii Europejskiej (TUE) stanowi, że jednym z celów Unii jest praca na rzecz społecznej gospodarki rynkowej o wysokiej konkurencyjności, zmierzającej do pełnego zatrudnienia i postępu społecznego.

(2) Przy określaniu i realizowaniu polityk i działań Unia ma wziąć pod uwagę ich wymiar społeczny, w szczególności, zgodnie z art. 9 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej (TFUE), wymogi związane ze wspieraniem wysokiego poziomu zatrudnienia, zapewnianiem odpowiedniej ochrony socjalnej, zwalczaniem wyłączenia społecznego, a także z wysokim poziomem kształcenia, szkolenia oraz ochrony zdrowia ludzkiego.

(3) Unia uznaje i wspiera rolę partnerów społecznych działających na jej poziomie oraz ułatwia dialog między nimi, szanując ich autonomię, zgodnie z art. 152 TFUE. W celu wspierania uzgodnień z europejskimi partnerami społecznymi na wysokim szczeblu w zakresie całościowej strategii ustanowionej na posiedzeniu Rady Europejskiej w Lizbonie w dniach 23 i 24 marca 2000 r., w decyzji Rady 2003/174/WE 1 ustanowiono trójstronny szczyt społeczny ds. wzrostu i zatrudnienia (zwany dalej "szczytem"). Szczyt jest uznany obecnie w art. 152 TFUE za podstawowy element dialogu społecznego na poziomie Unii.

(4) Unia oraz jej państwa członkowskie zobowiązały się do współpracy w ramach strategii "Europa 2020" -zintegrowanej strategii służącej zwiększeniu potencjału Unii w zakresie wzrostu gospodarczego i zatrudnienia w latach 2010-2020 (zwanej dalej »strategią "Europa 2020"«). Strategia "Europa 2020" ma na celu zwiększenie koordynacji pomiędzy politykami na szczeblu krajowym i unijnym. Unia uznała ponadto, że należy zwiększyć poziom zaangażowania partnerów społecznych w tę strategię oraz ich utożsamiania się z jej celami, aby mogli oni aktywnie przyczyniać się do realizacji tych celów.

(5) W rozporządzeniu Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1175/2011 2 podkreślono, że w odniesieniu do głównych założeń strategii politycznych, w razie potrzeby, w europejski semestr są również włączeni partnerzy społeczni, zgodnie z postanowieniami TFUE i systemem prawnym i politycznym państwa członkowskiego.

(6) W konkluzjach z dnia 28 czerwca 2013 r. Rada Europejska stwierdziła, że należy wzmocnić społeczny wymiar unii gospodarczej i walutowej, i w tym kontekście podkreśliła kluczową rolę partnerów społecznych i dialogu społecznego. W związku z tym Komisja w komunikacie z dnia 2 października 2013 r. zatytułowanym "Wzmocnienie społecznego wymiaru unii gospodarczej i walutowej" poruszyła kwestię promowania dialogu społecznego na szczeblu krajowym i unijnym oraz zapowiedziała opracowanie wniosku dotyczącego zmiany decyzji 2003/174/WE, wskazując na szczyt jako okazję do zaangażowania partnerów społecznych w europejski semestr.

(7) Od momentu jego ustanowienia na mocy decyzji 2003/174/WE szczyt spełniał swoje podstawowe zadanie - umożliwiał uzgodnienia na wysokim szczeblu. Przyczynił się on do pozytywnego rozwoju dialogu społecznego na szczeblu Unii w ramach strategii lizbońskiej w latach 2000-2010 oraz w ramach strategii "Europa 2020".

(8) We wspólnej deklaracji na temat zaangażowania partnerów społecznych w europejskie zarządzanie gospodarcze wydanej w dniu 24 października 2013 r., podpisanej ze strony pracowników przez Europejską Konfederację Związków Zawodowych (ETUC), a ze strony pracodawców przez Konfederację Europejskiego Biznesu (BUSINES-SEUROPE), Europejskie Centrum Przedsiębiorstw Publicznych (CEEP) i Europejskie Stowarzyszenie Rzemiosła oraz Małych i Średnich Przedsiębiorstw (UEAPME), europejscy partnerzy społeczni zaapelowali o opracowanie spójnego procesu konsultacji z partnerami społecznymi w kontekście europejskiego semestru i potwierdzili swe poparcie dla szczytu.

(9) Zadania szczytu oraz skład jego uczestników powinny być dostosowane do zmian instytucjonalnych wprowadzonych w następstwie Traktatu z Lizbony, w szczególności do ustanowienia funkcji przewodniczącego Rady Europejskiej, jak określono w art. 15 TUE.

(10) Niniejsza decyzja nie narusza struktury i działania systemów krajowych w zakresie stosunków przemysłowych i dialogu społecznego.

(11) Do celów przyjęcia niniejszej decyzji TFUE nie przewiduje innych kompetencji niż określone w art. 352 TFUE.

(12) Należy zatem uchylić decyzję 2003/174/WE,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł  1

Zadanie

Zadaniem trójstronnego szczytu społecznego ds. wzrostu i zatrudnienia jest zapewnienie, zgodnie z TFUE i TUE oraz z należytym uwzględnieniem kompetencji instytucji i organów Unii, procesu nieustannych uzgodnień między Radą Europejską, Radą, Komisją oraz partnerami społecznymi. Szczyt umożliwia europejskim partnerom społecznym udział - w ramach dialogu społecznego - w realizacji poszczególnych elementów unijnej strategii na rzecz wzrostu gospodarczego i zatrudnienia. Ułatwia on uzyskiwanie synergii pomiędzy działaniami Rady Europejskiej, Rady, Komisji i partnerów społecznych służącymi promowaniu wzrostu, wysokiego poziomu zatrudnienia, zapewniania odpowiedniej ochrony socjalnej, zwalczania wyłączenia społecznego, oraz wysokiego poziomu kształcenia, szkolenia oraz ochrony zdrowia ludzkiego. W tym celu w ramach szczytu wykorzystuje się prace przygotowawcze Rady, Komisji i partnerów społecznych oraz dyskusje pomiędzy nimi prowadzone na różnych forach uzgodnień poświęconych sprawom gospodarczym, społecznym i kwestiom dotyczącym zatrudnienia.

Artykuł  2

Członkostwo

1.
W szczycie biorą udział przewodniczący Rady Europejskiej, przewodniczący Komisji oraz, reprezentowani na najwyższym szczeblu, bieżąca prezydencja Rady, dwie kolejne prezydencje Rady oraz partnerzy społeczni. W szczycie biorą również udział kompetentni w tym zakresie ministrowie tych trzech prezydencji Rady oraz komisarz ds. zatrudnienia i spraw społecznych. W zależności od porządku dziennego do wzięcia udziału w szczycie mogą zostać zaproszeni inni ministrowie tych trzech prezydencji Rady oraz inni komisarze.
2.
Przedstawiciele partnerów społecznych dzielą się na dwie delegacje o równej liczbie członków, jednej składającej się z 10 przedstawicieli pracowników i drugiej składającej się z 10 przedstawicieli pracodawców, przy uwzględnieniu potrzeby zapewnienia zrównoważonego udziału mężczyzn i kobiet.
3.
Obie delegacje składają się z przedstawicieli europejskich organizacji międzybranżowych, reprezentujących albo ogólne interesy, albo bardziej konkretne interesy kadr odpowiedzialnych za nadzór i zarządzanie, oraz małe i średnie przedsiębiorstwa na szczeblu europejskim.

Koordynację techniczną w odniesieniu do delegacji pracowników zapewnia Europejska Konfederacja Związków Zawodowych (ETUC), a w odniesieniu do delegacji pracodawców Konfederacja Europejskiego Biznesu (BUSINES-SEUROPE). ETUC i BUSINESSEUROPE zapewniają uwzględnienie poglądów wyrażonych przez poszczególne i branżowe organizacje w ich uwagach i włączają, w stosownych przypadkach, przedstawicieli niektórych z tych organizacji do swoich delegacji.

Artykuł  3

Przygotowanie

1.
Porządek dzienny szczytu jest ustalany wspólnie przez Radę, Komisję i organizacje międzybranżowe pracowników i pracodawców uczestniczące w pracach szczytu. W tym celu odbywają się spotkania przygotowawcze pomiędzy Radą, Komisją, ETUC i BUSINESSEUROPE.
2.
Sprawy ujęte w porządku dziennym są dyskutowane na posiedzeniu Rady w jej składzie do spraw zatrudnienia, polityki społecznej, zdrowia i ochrony konsumentów w oparciu, w stosownych przypadkach, o informacje przygotowane przez jej organy przygotowawcze.
3.
Komisja zapewnia obsługę sekretariatu dla szczytu. Sekretariat gwarantuje w szczególności terminową dystrybucję dokumentów. Do celów przygotowania i organizacji spotkań sekretariat szczytu nawiązuje właściwe kontakty z ETUC i BUSINESSEUROPE, które są odpowiedzialne za koordynację ich odpowiednich delegacji.
Artykuł  4

Działanie

1.
Szczyt odbywa się co najmniej dwa razy w roku. Posiedzenia odbywają się przed wiosennymi i jesiennymi sesjami Rady Europejskiej.
2.
Szczytowi przewodniczą wspólnie przewodniczący Rady Europejskiej i przewodniczący Komisji przy udziale bieżącej prezydencji Rady.
3.
Posiedzenia szczytu są zwoływane przez działających wspólnie przewodniczących z ich inicjatywy, w porozumieniu z partnerami społecznymi.
4.
Przewodniczący Rady Europejskiej składa Radzie Europejskiej sprawozdanie z dyskusji i wyników szczytu.
Artykuł  5

Informacje

Działający wspólnie przewodniczący opracowują podsumowanie dyskusji szczytu w celu poinformowania o tym odpowiednich składów Rady, Parlamentu Europejskiego oraz ogółu społeczeństwa.

Artykuł  6

Uchylenie

Decyzja 2003/174/WE traci moc z dniem 21 października 2016 r.

Artykuł  7

Wejście w życie

Niniejsza decyzja wchodzi w życie następnego dnia po jej opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Sporządzono w Luksemburgu dnia 13 października 2016 r.

W imieniu Rady

J. RICHTER

Przewodniczący

1 Decyzja Rady 2003/174/WE z dnia 6 marca 2003 r. ustanawiająca Trójstronny Szczyt Społeczny ds. Wzrostu i Zatrudnienia (Dz.U. L 70 z 14.3.2003, s. 31).
2 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1175/2011 z dnia 16 listopada 2011 r. zmieniające rozporządzenie Rady (WE) nr 1466/97 w sprawie wzmocnienia nadzoru pozycji budżetowych oraz nadzoru i koordynacji polityk gospodarczych (Dz.U. L 306 z 23.11.2011, s. 12).

Zmiany w prawie

Przedłużenie ważności rozporządzenia o warunkach zabudowy z podpisem prezydenta

Podczas ostatniego posiedzenia Senat nie wniósł poprawek do noweli ustawy o dostępności wydłużającej o dwa lata ważność rozporządzenia w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie. Ma ono wygasnąć 20 września br. Brak rozporządzenia sparaliżowałby realizację inwestycji. W piątek prezydent podpisał ustawę.

Renata Krupa-Dąbrowska 19.07.2024
Nieczytelna preskrypcja? Farmaceuta sam zadecyduje o dawkowaniu leku

Jeśli na recepcie w ogóle nie wypisano dawkowania leku albo jest ono niemożliwe do rozczytania, farmaceuta sam będzie mógł zadecydować, jaka dawka będzie odpowiednia dla pacjenta. Będzie mógł wydać też pacjentowi maksymalnie cztery opakowania leku, a nie jak do tej pory dwa. Te zasady nie będą jednak dotyczyły leków zawierających substancje psychotropowe lub środki odurzające.

Inga Stawicka 19.07.2024
Renta wdowia będzie dużo kosztować

Współmałżonek zmarłej osoby będzie mógł pobierać równocześnie rentę rodzinną i inne świadczenie emerytalno-rentowe w wybranym przez siebie wariancie – tzw. rentę wdowią. Nie będzie już musiał, jak obecnie, decydować się na wybór tylko jednego świadczenia. Nowe przepisy miałyby wejść w życie od początku 2025 roku. Koszt wprowadzenia renty wdowiej dla państwa wyniesie tylko na początku 8-10 mld zł rocznie.

Beata Dązbłaż 18.07.2024
Nowe podstawy programowe dla kilku zawodów szkolnictwa branżowego

Od września zmienią się podstawy programowe kształcenia w zawodach: elektromechanik pojazdów samochodowych oraz technik pojazdów samochodowych, operator obrabiarek skrawających i technik weterynarii. Określona też została podstawa programowa kształcenia w nowym zawodzie technik elektromobilności.

Agnieszka Matłacz 08.07.2024
Kary za wykroczenia i przestępstwa skarbowe rosną od lipca po raz drugi w tym roku

41 mln 281 tys. 920 złotych może od lipca wynieść maksymalna kara za przestępstwo skarbowe. Najniższa grzywna za wykroczenie wynosi natomiast 430 złotych. Wzrost kar ma związek z podwyższeniem wysokości minimalnego wynagrodzenia. Od lipca 2024 roku wynosi ono 4300 złotych.

Krzysztof Koślicki 01.07.2024
Przepisy o głosowaniu korespondencyjnym bez poprawek Senatu

W środę Senat nie zgłosił poprawek do noweli kodeksu wyborczego, która umożliwia głosowanie korespondencyjne wszystkim obywatelom zarówno w kraju, jak i za granicą. 54 senatorów było za, a 30 przeciw. Ustawa trafi teraz do prezydenta. Poprzedniego dnia takie rozwiązanie rekomendowały jednomyślnie senackie komisje Praw Człowieka i Praworządności, Samorządu Terytorialnego i Administracji Państwowej oraz Komisja Ustawodawcza.

Grażyna J. Leśniak 26.06.2024