Rozporządzenie wykonawcze 2016/1313 zmieniające rozporządzenie wykonawcze (UE) nr 540/2011 w odniesieniu do warunków zatwierdzenia substancji czynnej glifosat

ROZPORZĄDZENIE WYKONAWCZE KOMISJI (UE) 2016/1313
z dnia 1 sierpnia 2016 r.
zmieniające rozporządzenie wykonawcze (UE) nr 540/2011 w odniesieniu do warunków zatwierdzenia substancji czynnej glifosat
(Tekst mający znaczenie dla EOG)

KOMISJA EUROPEJSKA,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1107/2009 z dnia 21 października 2009 r. dotyczące wprowadzania do obrotu środków ochrony roślin i uchylające dyrektywy Rady 79/117/EWG i 91/414/EWG 1 , w szczególności pierwszej z możliwości wymienionych w art. 21 ust. 3,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Dyrektywą Komisji 2001/99/WE 2 wpisano przedmiotową substancję czynną do załącznika I do dyrektywy Rady 91/414/EWG 3 .

(2) Substancje czynne włączone do załącznika I do dyrektywy 91/414/EWG uznaje się za zatwierdzone na podstawie rozporządzenia (WE) nr 1107/2009 i są one wymienione w części A załącznika do rozporządzenia wykonawczego Komisji (UE) nr 540/2011 4 .

(3) Zgodnie z załącznikiem do rozporządzenia wykonawczego (UE) nr 540/2011 zatwierdzenie substancji czynnej glifosat upływa 6 miesięcy od daty otrzymania przez Komisję opinii Komitetu ds. Oceny Ryzyka Europejskiej Agencji Chemikaliów lub dnia 31 grudnia 2017 r., w zależności od tego, która z tych dat przypada wcześniej.

(4) W dniu 30 października 2015 r. 5 Europejski Urząd ds. Bezpieczeństwa Żywności (zwany dalej "Urzędem") przekazał Komisji oświadczenie w sprawie oceny toksykologicznej polietoksylowanej aminy łojowej (nr CAS 61791-26-2), która to substancja jest często stosowana jako składnik obojętny w środkach ochrony roślin zawierających glifosat. W opinii tej stwierdzono, że - w porównaniu z glifosatem - odnotowano znaczącą toksyczność polietoksylowanej aminy łojowej we wszystkich badanych punktach końcowych. Wskazano na dodatkowe obawy związane z potencjalnym negatywnym wpływem na zdrowie ludzi polietoksylowanej aminy łojowej stosowanej w środkach ochrony roślin zawierających glifosat. Urząd uznał ponadto, że toksyczność, która wynika z danych medycznych dotyczących działania środków ochrony roślin zawierających glifosat na organizm ludzki, najprawdopodobniej wynika w przeważającym stopniu z obecności polietoksylowanej aminy łojowej w postaci użytkowej.

(5) Zgodnie z dyrektywą Parlamentu Europejskiego i Rady 2009/128/WE 6 , w związku z art. 55 rozporządzenia (WE) nr 1107/2009, państwa członkowskie powinny zachęcać do opracowywania i wdrażania integrowanej ochrony roślin oraz stosowania alternatywnych podejść lub technik mających na celu zmniejszenie zależności od stosowania pestycydów. Jako że środki ochrony roślin zawierające glifosat są powszechnie stosowane w ramach zastosowań nierolniczych, państwa członkowskie powinny zapewnić zminimalizowanie lub zakazanie stosowania środków ochrony roślin zawierających glifosat na takich obszarach, jak parki i ogrody publiczne, tereny sportowe i rekreacyjne, tereny szkół i place zabaw oraz tereny położone w bliskim sąsiedztwie placówek opieki zdrowotnej.

(6) Środki ochrony roślin zawierające glifosat stosuje się również w ramach zastosowań przed zbiorami. W pewnych sytuacjach stosowanie przed zbiorami mające na celu zahamowanie lub uniemożliwienie niepożądanego wzrostu chwastów są zgodne z dobrą praktyką rolniczą. Okazuje się jednak, że środki ochrony roślin zawierające glifosat stosuje się również w celu kontroli czasu zbioru lub optymalizacji młócki, choć zastosowań takich nie można uznać za zgodne z dobrą praktyką rolniczą. Takie zastosowania mogą więc być niezgodne z przepisami art. 55 rozporządzenia (WE) nr 1107/2009. Przy udzielaniu zezwoleń na stosowanie środków ochrony roślin państwa członkowskie powinny zatem zwracać szczególną uwagę na zgodność zastosowań przed zbiorami z dobrą praktyką rolniczą.

(7) Komisja zwróciła się do powiadamiających o przedłożenie uwag.

(8) W świetle obecnej wiedzy naukowej i technicznej należy zmienić warunki stosowania przedmiotowej substancji czynnej, w szczególności poprzez wykluczenie stosowania składnika obojętnego - polietoksylowanej aminy łojowej (nr CAS 61791-26-2) w środkach ochrony roślin zawierających glifosat.

(9) Należy odpowiednio zmienić rozporządzenie wykonawcze (UE) nr 540/2011.

(10) Zgodnie z art. 27 ust. 2 rozporządzenia (WE) nr 1107/2009 sporządza się wykaz składników obojętnych, których włączanie w skład środka ochrony roślin nie jest dozwolone. Komisja, Urząd i państwa członkowskie rozpoczęły prace nad stworzeniem takiego wykazu. W pracach tych Komisja zwróci szczególną uwagę na potencjalnie szkodliwe składniki obojętne stosowane w środkach ochrony roślin zawierających glifosat. Wykaz niedopuszczalnych składników obojętnych ustanowiony zostanie w przyszłości odrębnym aktem zgodnie z wymogami proceduralnymi określonymi w art. 27 ust. 2 rozporządzenia (WE) nr 1107/2009.

(11) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Stałego Komitetu ds. Roślin, Zwierząt, Żywności i Pasz,

PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:

Artykuł  1

W części A załącznika do rozporządzenia wykonawczego (UE) nr 540/2011 tekst wpisu 25 dotyczącego glifosatu zawarty w kolumnie siódmej zatytułowanej "Przepisy szczegółowe" otrzymuje brzmienie:

"Zezwala się wyłącznie na stosowanie w charakterze środka chwastobójczego.

W celu wprowadzenia w życie jednolitych zasad, o których mowa w art. 29 ust. 6 rozporządzenia (WE) nr 1107/2009, uwzględnia się wnioski ze sprawozdania z przeglądu dotyczącego glifosatu, w szczególności jego dodatki I i II, w wersji zmienionej przez Stały Komitet ds. Roślin, Zwierząt, Żywności i Pasz w dniu 27 czerwca 2016 r. W swojej ogólnej ocenie państwa członkowskie:

- zwracają szczególną uwagę na ochronę wód podziemnych na obszarach podatnych na zagrożenia, w szczególności w odniesieniu do zastosowań innych niż pod uprawy,

- zwracają szczególną uwagę na zagrożenia wynikające ze stosowania na szczególnych obszarach, o których mowa w art. 12 akapit pierwszy lit. a) dyrektywy 2009/128/WE,

- zwracają szczególną uwagę na zgodność zastosowań przed zbiorami z dobrą praktyką rolniczą.

Państwa członkowskie zapewniają, by środki ochrony roślin zawierające glifosat nie zawierały składnika obojętnego polietoksylowanej aminy łojowej (nr CAS 61791-26-2)".

Artykuł  2

Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie dwudziestego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich państwach członkowskich.

Sporządzono w Brukseli dnia 1 sierpnia 2016 r.

W imieniu Komisji
Jean-Claude JUNCKER
Przewodniczący
1 Dz.U. L 309 z 24.11.2009, s. 1.
2 Dyrektywa Komisji 2001/99/WE z dnia 20 listopada 2001 r. zmieniająca załącznik I do dyrektywy Rady 91/414/EWG dotyczącej wprowadzania do obrotu środków ochrony roślin, w celu włączenia glifosatu oraz tifensulfuronu metylowego jako substancji czynnych (Dz.U. L 304 z 21.11.2001, s. 14).
3 Dyrektywa Rady 91/414/EWG z dnia 15 lipca 1991 r. dotycząca wprowadzania do obrotu środków ochrony roślin (Dz.U. L 230 z 19.8.1991, s. 1).
4 Rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) nr 540/2011 z dnia 25 maja 2011 r. w sprawie wykonania rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1107/2009 w odniesieniu do wykazu zatwierdzonych substancji czynnych (Dz.U. L 153 z 11.6.2011, s. 1).
5 Dziennik EFSA 2015; 13(11): 4303. Dostępne na stronie internetowej: www.efsa.europa.eu.
6 Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady 2009/128/WE z dnia 21 października 2009 r. ustanawiająca ramy wspólnotowego działania na rzecz zrównoważonego stosowania pestycydów (Dz.U. L 309 z 24.11.2009, s. 71).

Zmiany w prawie

ZUS: Renta wdowia - wnioski od stycznia 2025 r.

Od Nowego Roku będzie można składać wnioski o tzw. rentę wdowią, która dotyczy ustalenia zbiegu świadczeń z rentą rodzinną. Renta wdowia jest przeznaczona dla wdów i wdowców, którzy mają prawo do co najmniej dwóch świadczeń emerytalno-rentowych, z których jedno stanowi renta rodzinna po zmarłym małżonku. Aby móc ją pobierać, należy jednak spełnić określone warunki.

Grażyna J. Leśniak 20.11.2024
Zmiany w składce zdrowotnej od 1 stycznia 2026 r. Rząd przedstawił założenia

Przedsiębiorcy rozliczający się według zasad ogólnych i skali podatkowej oraz liniowcy będą od 1 stycznia 2026 r. płacić składkę zdrowotną w wysokości 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia, jeśli będą osiągali w danym miesiącu dochód do wysokości 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez prezesa GUS. Będzie też dodatkowa składka w wysokości 4,9 proc. od nadwyżki ponad 1,5-krotność przeciętnego wynagrodzenia, a liniowcy stracą możliwość rozliczenia zapłaconych składek w podatku dochodowym.

Grażyna J. Leśniak 18.11.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności

Usprawnienie i zwiększenie efektywności systemu wdrażania Rozwoju Lokalnego Kierowanego przez Społeczność (RLKS) przewiduje ustawa z dnia 11 października 2024 r. o zmianie ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności. Jak poinformowała w czwartek Kancelaria Prezydenta, Andrzej Duda podpisał ją w środę, 13 listopada. Ustawa wejdzie w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 14.11.2024
Do poprawki nie tylko emerytury czerwcowe, ale i wcześniejsze

Problem osób, które w latach 2009-2019 przeszły na emeryturę w czerwcu, przez co - na skutek niekorzystnych zasad waloryzacji - ich świadczenia były nawet o kilkaset złotych niższe od tych, jakie otrzymywały te, które przeszły na emeryturę w kwietniu lub w maju, w końcu zostanie rozwiązany. Emerytura lub renta rodzinna ma - na ich wniosek złożony do ZUS - podlegać ponownemu ustaleniu wysokości. Zdaniem prawników to dobra regulacja, ale równie ważna i paląca jest sprawa wcześniejszych emerytur. Obie powinny zostać załatwione.

Grażyna J. Leśniak 06.11.2024
Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Nowy urlop dla rodziców wcześniaków coraz bliżej - rząd przyjął projekt ustawy

Rada Ministrów przyjęła we wtorek przygotowany w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej projekt ustawy wprowadzający nowe uprawnienie – uzupełniający urlop macierzyński dla rodziców wcześniaków i rodziców dzieci urodzonych w terminie, ale wymagających dłuższej hospitalizacji po urodzeniu. Wymiar uzupełniającego urlopu macierzyńskiego będzie wynosił odpowiednio do 8 albo do 15 tygodni.

Grażyna J. Leśniak 29.10.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2016.208.1

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Rozporządzenie wykonawcze 2016/1313 zmieniające rozporządzenie wykonawcze (UE) nr 540/2011 w odniesieniu do warunków zatwierdzenia substancji czynnej glifosat
Data aktu: 01/08/2016
Data ogłoszenia: 02/08/2016
Data wejścia w życie: 22/08/2016