KOMISJA EUROPEJSKA,uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1107/2009 z dnia 21 października 2009 r. dotyczące wprowadzania do obrotu środków ochrony roślin i uchylające dyrektywy Rady 79/117/EWG i 91/414/EWG 1 , w szczególności pierwszej z możliwości wymienionych w art. 21 ust. 3,
a także mając na uwadze, co następuje:(1) Dyrektywą Komisji 2001/99/WE 2 wpisano przedmiotową substancję czynną do załącznika I do dyrektywy Rady 91/414/EWG 3 .
(2) Substancje czynne włączone do załącznika I do dyrektywy 91/414/EWG uznaje się za zatwierdzone na podstawie rozporządzenia (WE) nr 1107/2009 i są one wymienione w części A załącznika do rozporządzenia wykonawczego Komisji (UE) nr 540/2011 4 .
(3) Zgodnie z załącznikiem do rozporządzenia wykonawczego (UE) nr 540/2011 zatwierdzenie substancji czynnej glifosat upływa 6 miesięcy od daty otrzymania przez Komisję opinii Komitetu ds. Oceny Ryzyka Europejskiej Agencji Chemikaliów lub dnia 31 grudnia 2017 r., w zależności od tego, która z tych dat przypada wcześniej.
(4) W dniu 30 października 2015 r. 5 Europejski Urząd ds. Bezpieczeństwa Żywności (zwany dalej "Urzędem") przekazał Komisji oświadczenie w sprawie oceny toksykologicznej polietoksylowanej aminy łojowej (nr CAS 61791-26-2), która to substancja jest często stosowana jako składnik obojętny w środkach ochrony roślin zawierających glifosat. W opinii tej stwierdzono, że - w porównaniu z glifosatem - odnotowano znaczącą toksyczność polietoksylowanej aminy łojowej we wszystkich badanych punktach końcowych. Wskazano na dodatkowe obawy związane z potencjalnym negatywnym wpływem na zdrowie ludzi polietoksylowanej aminy łojowej stosowanej w środkach ochrony roślin zawierających glifosat. Urząd uznał ponadto, że toksyczność, która wynika z danych medycznych dotyczących działania środków ochrony roślin zawierających glifosat na organizm ludzki, najprawdopodobniej wynika w przeważającym stopniu z obecności polietoksylowanej aminy łojowej w postaci użytkowej.
(5) Zgodnie z dyrektywą Parlamentu Europejskiego i Rady 2009/128/WE 6 , w związku z art. 55 rozporządzenia (WE) nr 1107/2009, państwa członkowskie powinny zachęcać do opracowywania i wdrażania integrowanej ochrony roślin oraz stosowania alternatywnych podejść lub technik mających na celu zmniejszenie zależności od stosowania pestycydów. Jako że środki ochrony roślin zawierające glifosat są powszechnie stosowane w ramach zastosowań nierolniczych, państwa członkowskie powinny zapewnić zminimalizowanie lub zakazanie stosowania środków ochrony roślin zawierających glifosat na takich obszarach, jak parki i ogrody publiczne, tereny sportowe i rekreacyjne, tereny szkół i place zabaw oraz tereny położone w bliskim sąsiedztwie placówek opieki zdrowotnej.
(6) Środki ochrony roślin zawierające glifosat stosuje się również w ramach zastosowań przed zbiorami. W pewnych sytuacjach stosowanie przed zbiorami mające na celu zahamowanie lub uniemożliwienie niepożądanego wzrostu chwastów są zgodne z dobrą praktyką rolniczą. Okazuje się jednak, że środki ochrony roślin zawierające glifosat stosuje się również w celu kontroli czasu zbioru lub optymalizacji młócki, choć zastosowań takich nie można uznać za zgodne z dobrą praktyką rolniczą. Takie zastosowania mogą więc być niezgodne z przepisami art. 55 rozporządzenia (WE) nr 1107/2009. Przy udzielaniu zezwoleń na stosowanie środków ochrony roślin państwa członkowskie powinny zatem zwracać szczególną uwagę na zgodność zastosowań przed zbiorami z dobrą praktyką rolniczą.
(7) Komisja zwróciła się do powiadamiających o przedłożenie uwag.
(8) W świetle obecnej wiedzy naukowej i technicznej należy zmienić warunki stosowania przedmiotowej substancji czynnej, w szczególności poprzez wykluczenie stosowania składnika obojętnego - polietoksylowanej aminy łojowej (nr CAS 61791-26-2) w środkach ochrony roślin zawierających glifosat.
(9) Należy odpowiednio zmienić rozporządzenie wykonawcze (UE) nr 540/2011.
(10) Zgodnie z art. 27 ust. 2 rozporządzenia (WE) nr 1107/2009 sporządza się wykaz składników obojętnych, których włączanie w skład środka ochrony roślin nie jest dozwolone. Komisja, Urząd i państwa członkowskie rozpoczęły prace nad stworzeniem takiego wykazu. W pracach tych Komisja zwróci szczególną uwagę na potencjalnie szkodliwe składniki obojętne stosowane w środkach ochrony roślin zawierających glifosat. Wykaz niedopuszczalnych składników obojętnych ustanowiony zostanie w przyszłości odrębnym aktem zgodnie z wymogami proceduralnymi określonymi w art. 27 ust. 2 rozporządzenia (WE) nr 1107/2009.
(11) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Stałego Komitetu ds. Roślin, Zwierząt, Żywności i Pasz,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich państwach członkowskich.Sporządzono w Brukseli dnia 1 sierpnia 2016 r.
|
W imieniu Komisji |
|
Jean-Claude JUNCKER |
|
Przewodniczący |