KOMISJA EUROPEJSKA,uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady 2009/138/WE z dnia 25 listopada 2009 r. w sprawie podejmowania i prowadzenia działalności ubezpieczeniowej i reasekuracyjnej (Wypłacalność II) 1 , w szczególności jej art. 211 ust. 2a i 2b,
a także mając na uwadze, co następuje:(1) Tworzenie spółek celowych (podmiotów specjalnego przeznaczenia) wymaga uzyskania zezwolenia organu nadzoru zanim przejmą one ryzyko od zakładów ubezpieczeń lub zakładów reasekuracji. Warunki i procedury udzielania i wycofywania tego zezwolenia, w tym wymogi związane z dokumentacją, zostały określone w dyrektywie 2009/138/WE i powinny zostać uzupełnione niniejszym rozporządzeniem.
(2) W przypadku gdy spółka celowa (podmiot specjalnego przeznaczenia) przejmuje ryzyko od więcej niż jednego zakładu ubezpieczeń lub zakładu reasekuracji, powinna ona posiadać aktywa o wartości co najmniej równej jej zagregowanej maksymalnej ekspozycji na ryzyko, z uwzględnieniem każdego indywidualnego zobowiązania umownego. Przed udzieleniem zezwolenia organu nadzoru dany organ nadzoru powinien ocenić, czy zobowiązanie to zostało spełnione oraz wziąć pod uwagę wszystkie indywidualne postanowienia umowne i przeniesienia ryzyka.
(3) Istotne jest, by ustanowić procedury współpracy i wymiany informacji pomiędzy organami nadzoru w przypadkach, w których spółka celowa (podmiot specjalnego przeznaczenia) ma siedzibę w państwie członkowskim niebędącym państwem członkowskim, w którym zakład ubezpieczeń lub zakład reasekuracji, od których przejmuje ona ryzyko, ma swoją siedzibę. Współpraca i wymiana informacji między tymi organami nadzoru jest szczególnie ważna podczas udzielania zezwolenia organu nadzoru dla spółki celowej (podmiotu specjalnego przeznaczenia). Ponadto jeżeli nastąpią istotne zmiany, które potencjalnie mogłyby wpłynąć na spełnianie przez spółki celowe (podmioty specjalnego przeznaczenia) wymogów określonych w art. 211 dyrektywy 2009/138/WE, oraz w przypadku gdy zezwolenie zostaje cofnięte lub wygasa, współpraca i wymiana informacji między tymi organami nadzoru jest niezbędna dla zapewnienia skutecznego i efektywnego nadzoru.
(4) Wymogi w zakresie informacji przekazywanych organom nadzoru, które określono w art. 325 rozporządzenia delegowanego Komisji (UE) 2015/35 2 , powinny umożliwić organom nadzoru właściwym dla danych spółek celowych (podmiotów specjalnego przeznaczenia) przeprowadzenie oceny stałego spełniania odpowiednich wymogów. Wymogi te należy uzupełnić o wzory formularzy i formaty określone w niniejszym rozporządzeniu.
(5) Dla lepszego zrozumienia odpowiednich przepisów technicznych, które mają zostać ustanowione, należy zdefiniować termin spółka celowa (podmiot specjalnego przeznaczenia) będąca stroną wielu umów.
(6) Podstawę niniejszego rozporządzenia stanowi projekt wykonawczych standardów technicznych przedłożony Komisji przez Europejski Urząd Nadzoru Ubezpieczeń i Pracowniczych Programów Emerytalnych (EIOPA).
(7) EIOPA przeprowadził otwarte konsultacje społeczne na temat projektu wykonawczych standardów technicznych, który stanowi podstawę niniejszego rozporządzenia, dokonał analizy potencjalnych powiązanych kosztów i korzyści oraz zwrócił się o wydanie opinii do Grupy Interesariuszy z Sektora Ubezpieczeń i Reasekuracji powołanej na podstawie art. 37 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1094/2010 3 .
(8) W celu zwiększenia pewności prawa w zakresie systemu nadzoru w fazie wprowadzenia przewidzianej w art. 308a dyrektywy 2009/138/WE, która rozpocznie się dnia 1 kwietnia 2015 r., należy zapewnić jak najszybsze wejście w życie niniejszego rozporządzenia, w dniu następującym po jego publikacji w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich państwach członkowskich.Sporządzono w Brukseli dnia 19 marca 2015 r.
|
W imieniu Komisji |
|
Jean-Claude JUNCKER |
|
Przewodniczący |