a także mając na uwadze, co następuje:(1) Art. 43 ust. 3 Traktatu stanowi, że Rada, na wniosek Komisji, przyjmuje środki dotyczące ustalania i przydziału uprawnień do połowów.
(2) Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1380/2013 1 zawiera wymóg ustanowienia środków zachowania z uwzględnieniem dostępnych opinii naukowych, technicznych i ekonomicznych, obejmujących w stosownych przypadkach sprawozdania przygotowane przez Komitet Naukowo-Techniczny i Ekonomiczny ds. Rybołówstwa (STECF) i inne organy doradcze, jak również z uwzględnieniem wszelkich porad otrzymanych od komitetów doradczych.
(3) Rada zobowiązana jest do przyjęcia środków dotyczących ustalenia i przydziału uprawnień do połowów, w tym -w stosownych przypadkach - określonych warunków funkcjonalnie z nimi związanych. Uprawnienia do połowów należy przydzielić państwom członkowskim w taki sposób, by zapewnić względną stabilność działalności połowowej każdego państwa członkowskiego w odniesieniu do każdego stada lub rodzaju rybołówstwa, i z należytym uwzględnieniem celów wspólnej polityki rybołówstwa określonych w rozporządzeniu (UE) nr 1380/2013.
(4) Całkowite dopuszczalne połowy (TAC) należy zatem ustalać, zgodnie z rozporządzeniem (UE) nr 1380/2013, na podstawie dostępnych opinii naukowych, z uwzględnieniem aspektów biologicznych i społeczno-gospodarczych, przy jednoczesnym zapewnieniu sprawiedliwego traktowania poszczególnych sektorów rybołówstwa, jak również w świetle opinii wyrażanych podczas konsultacji z zainteresowanymi stronami.
(5) Uprawnienia do połowów dla stad objętych szczegółowymi planami wieloletnimi należy ustalać zgodnie z zasadami określonymi w tych planach. W związku z tym limity połowowe dla stad dorsza atlantyckiego w Morzu Bałtyckim należy ustanowić zgodnie z zasadami określonymi w rozporządzeniu Rady (WE) nr 1098/2007 2 .
(6) Ze względu na zmiany w biologii wschodniego stada dorsza atlantyckiego Międzynarodowej Radzie Badań Morza (ICES) nie udało się ustalić biologicznych punktów odniesienia dla stad dorsza atlantyckiego w podrejonach ICES 25-32 i zaleciła ona dla tego stada dorsza atlantyckiego określenie TAC zgodnie z podejściem stosowanym w przypadku ograniczonego dostępu do danych. Brak biologicznych punktów odniesienia sprawił, że w odniesieniu do stad dorsza atlantyckiego w tych podrejonach nie było możliwe zastosowanie zasad ustalania i przydziału uprawnień do połowów ustanowionych w rozporządzeniu (WE) nr 1098/2007. Nieustalenie i nieprzydzielenie uprawnień do połowów mogłoby stanowić poważne zagrożenie dla zrównoważonego charakteru stada dorsza atlantyckiego, należy zatem - z myślą o przyczynieniu się do realizacji celów wspólnej polityki rybołówstwa określonych w rozporządzeniu (UE) nr 1380/2013 - ustalić TAC zgodnie z podejściem stosowanym w przypadku ograniczonego dostępu do danych, na poziomie odpowiadającym podejściu opracowanemu i zalecanemu przez ICES.
(7) W związku z nowym podejściem ICES do opinii naukowych do celów ustalania uprawnień do połowów dorsza atlantyckiego w podrejonach 22-24, należy stosować etapowe podejście do zmniejszania uprawnień do połowów.
(8) W świetle ostatnich opinii naukowych, aby chronić tarliska zachodniego stada dorsza atlantyckiego, należy ustalić uprawnienia do połowów poza okresami tarła (od dnia 15 lutego do dnia 31 marca 2016 r., czyli nie w kwietniu, jak to miało zastosowanie wcześniej). Takie ustalenie uprawnień do połowów przyczyni się do pozytywnego rozwoju stada i tym samym do realizacji celów wspólnej polityki rybołówstwa, określonych w rozporządzeniu (UE) nr 1380/2013.
(9) W rozporządzeniu (UE) nr 1380/2013 ustalono cel wspólnej polityki rybołówstwa polegający na osiągnięciu współczynnika eksploatacji na poziomie maksymalnego podtrzymywalnego połowu do 2015 r. w miarę możliwości i - w sposób stopniowy i rosnący - najpóźniej do 2020 r. dla wszystkich stad. Osiągnięcie tego współczynnika eksploatacji do 2016 r. miałoby poważne skutki dla społecznej i gospodarczej stabilności flot poławiających stada szprota i śledzia atlantyckiego, dlatego dopuszcza się osiągnięcie tego współczynnika eksploatacji nie później niż w 2017 r. Uprawnienia do połowów na 2016 r. dla tych stad powinny być ustalone tak, aby zapewnić osiąganie współczynnika eksploatacji na poziomie maksymalnego podtrzymywalnego połowu w sposób rosnący do tego czasu.
(10) Korzystanie z uprawnień do połowów określonych w niniejszym rozporządzeniu podlega przepisom rozporządzenia Rady (WE) nr 1224/2009 3 , w szczególności jego art. 33 oraz 34 dotyczącym zapisu połowów i nakładu połowowego oraz przekazywania Komisji danych dotyczących wyczerpania uprawnień do połowów. W niniejszym rozporządzeniu należy zatem określić kody dotyczące wyładunków stad objętych niniejszym rozporządzeniem, które państwa członkowskie mają stosować, przesyłając dane Komisji.
(11) W rozporządzeniu Rady (WE) nr 847/96 4 wprowadzono dodatkowe warunki dotyczące corocznego zarządzania TAC, w tym w art. 3 i 4 przepisy dotyczące elastyczności w odniesieniu do zasobów objętych przezornościowymi i analitycznymi TAC. Na podstawie art. 2 tego rozporządzenia, ustalając TAC, Rada określa stada, w odniesieniu do których art. 3 lub 4 nie mają zastosowania, w szczególności na podstawie biologicznego stanu tych stad. Niedawno w art. 15 ust. 9 rozporządzenia (UE) nr 1380/2013 wprowadzono w odniesieniu do wszystkich stad podlegających obowiązkowi wyładunku mechanizm elastyczności obejmującej kolejny rok. W związku z tym, w celu uniknięcia nadmiernej elastyczności, która podważyłaby zasady racjonalnej i odpowiedzialnej eksploatacji żywych zasobów morza, utrudniłaby realizację celów wspólnej polityki rybołówstwa i pogorszyłaby biologiczny stan stad, należy przewidzieć, by art. 3 i 4 rozporządzenia (WE) nr 847/96 miały zastosowanie w odniesieniu do analitycznych TAC tylko wówczas, gdy nie korzysta się z elastyczności obejmującej kolejny rok przewidzianej w art. 15 ust. 9 rozporządzenia (UE) nr 1380/2013.
(12) W 2015 r., w związku z embargiem nałożonym przez Federację Rosyjską na przywóz pewnych produktów rolnych i produktów rybołówstwa z Unii, w odniesieniu do stad, które zostały najostrzej lub bezpośrednio dotknięte rosyjskim embargiem, wprowadzono elastyczność na poziomie 25 % względem przenoszenia niewykorzystanych uprawnień do połowów. W związku z wyjątkowymi okolicznościami obejmującymi przedłużenie i rozszerzenie tego embarga w odniesieniu do Unii, a także niedostępność pewnych tradycyjnych rynków, oraz w związku z opinią naukową należy zezwolić na przeniesienie niewykorzystanych w 2015 r. uprawnień do połowów w odniesieniu do pewnych stad na 2016 r. na poziomie do 25 % oraz - w odniesieniu do północnowschodniego stada makreli - na poziomie do 17,5 % początkowej kwoty na 2015 r. W rozporządzeniu Rady (UE) nr 1221/2014 5 i w rozporządzeniu Rady (UE) 2015/104 6 należy zatem wprowadzić taką elastyczność. W odniesieniu do odnośnych stad nie powinna mieć zastosowania żadna inna elastyczność względem przenoszenia niewykorzystanych uprawnień do połowów.
(13) Aby uniknąć zakłócenia działalności połowowej oraz zapewnić unijnym rybakom środki utrzymania, niniejsze rozporządzenie powinno być stosowane od dnia 1 stycznia 2016 r. W związku z pilnym charakterem niniejsze rozporządzenie powinno wejść w życie natychmiast po jego opublikowaniu. Ze względów określonych w motywie 12 przepisy dotyczące możliwości przeniesienia niewykorzystanych w roku 2015 uprawnień do połowów powinny mieć zastosowanie ze skutkiem od dnia 1 stycznia 2015 r.,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE: