KOMISJA EUROPEJSKA,uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 910/2014 z dnia 23 lipca 2014 r. w sprawie identyfikacji elektronicznej i usług zaufania w odniesieniu do transakcji elektronicznych na rynku wewnętrznym oraz uchylające dyrektywę 1999/93/WE 1 , w szczególności jego art. 27 ust. 5 i art. 37 ust. 5,
a także mając na uwadze, co następuje:(1) Państwa członkowskie muszą wdrożyć niezbędne środki techniczne umożliwiające im przetwarzanie elektronicznie podpisanych dokumentów wymaganych przy korzystaniu z usług on-line oferowanych przez podmiot sektora publicznego lub w jego imieniu.
(2) Rozporządzenie (UE) nr 910/2014 zobowiązuje państwa członkowskie wymagające zaawansowanego podpisu elektronicznego lub pieczęci elektronicznej do korzystania z usługi online oferowanej przez podmiot sektora publicznego lub w jego imieniu do uznania zaawansowanych podpisów i pieczęci elektronicznych opartych na kwalifikowanym certyfikacie oraz kwalifikowanych podpisów i pieczęci elektronicznych w określonych formatach lub formatach alternatywnych zatwierdzonych zgodnie ze szczególnymi metodami referencyjnymi.
(3) Przy definiowaniu poszczególnych formatów i metod referencyjnych należy brać pod uwagę istniejące praktyki, normy i unijne akty prawne.
(4) W decyzji wykonawczej Komisji 2014/148/UE 2 określono szereg najbardziej rozpowszechnionych formatów zaawansowanego podpisu elektronicznego, które mają być obsługiwane technicznie przez państwa członkowskie w przypadkach gdy w internetowych procedurach administracyjnych wymagane są zaawansowane podpisy elektroniczne. Celem ustanowienia formatów referencyjnych jest ułatwienie transgranicznej walidacji podpisów elektronicznych oraz udoskonalenie transgranicznej interoperacyjności procedur elektronicznych.
(5) Normy wymienione w załączniku do niniejszej decyzji są zgodne z istniejącymi normami formatów zaawansowanych podpisów elektronicznych. Z uwagi na trwający proces przeglądu przez organy normalizacyjne formatów do celów długoterminowej archiwizacji, normy określające długoterminową archiwizację wyłącza się z zakresu niniejszej decyzji. Gdy dostępne będą nowe wersje odnośnych norm, odniesienia do norm i klauzule dotyczące długoterminowego archiwizowania zostaną poddane przeglądowi.
(6) Zaawansowane podpisy elektroniczne i zaawansowane pieczęcie elektroniczne są podobne pod względem technicznym. W związku z tym normy dotyczące formatów zaawansowanych podpisów elektronicznych powinny mieć zastosowanie mutatis mutandis do formatów zaawansowanych pieczęci elektronicznych.
(7) W przypadku gdy do podpisania lub opatrzenia pieczęcią stosowane są formaty podpisu elektronicznego lub pieczęci elektronicznej inne niż formaty powszechnie technicznie obsługiwane, należy zapewnić środki walidacji umożliwiające weryfikację podpisu elektronicznego lub pieczęci w ruchu transgranicznym. Aby zapewnić państwom członkowskim będących odbiorcami możliwość polegania na tych narzędziach walidacji innego państwa członkowskiego, należy dostarczyć łatwo dostępne informacje dotyczące takich narzędzi walidacji poprzez włączenie tych informacji do dokumentów elektronicznych, podpisów elektronicznych lub kontenerów dokumentów elektronicznych.
(8) Jeżeli metody walidacji podpisu elektronicznego lub pieczęci elektronicznej umożliwiające automatyczne przetwarzanie są dostępne w usługach publicznych państw członkowskich, takie metody walidacji powinny zostać udostępnione i przekazane odbierającemu państwu członkowskiemu. Niniejsza decyzja nie powinna jednak utrudniać stosowania art. 27 ust. 1 i 2 oraz art. 37 ust. 1 i 2 rozporządzenia (UE) nr 910/2014, jeżeli automatyczne przetwarzanie metod walidacji w odniesieniu do metod alternatywnych nie jest możliwe.
(9) Aby zapewnić porównywalne wymagania dotyczące walidacji oraz zwiększyć zaufanie do metod walidacji ustanowionych przez państwa członkowskie w odniesieniu do formatów podpisu elektronicznego lub pieczęci elektronicznej innych niż powszechnie obsługiwane, wymagania określone w niniejszej decyzji odnośnie do narzędzi walidacji są oparte na wymaganiach w zakresie walidacji kwalifikowanych podpisów elektronicznych i pieczęci elektronicznych, o których mowa w art. 32 i 40 rozporządzenia (UE) nr 910/2014.
(10) Środki przewidziane w niniejszej decyzji są zgodne z opinią komitetu ustanowionego na podstawie art. 48 rozporządzenia (UE) nr 910/2014,
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:
Niniejsza decyzja wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowana we wszystkich państwach członkowskich.Sporządzono w Brukseli dnia 8 września 2015 r.
|
W imieniu Komisji |
|
Jean-Claude JUNCKER |
|
Przewodniczący |