RADA UNII EUROPEJSKIEJ,uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając dyrektywę Rady 2006/112/WE z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej 1 , w szczególności jej art. 395 ust. 1,
uwzględniając wniosek Komisji Europejskiej,
a także mając na uwadze, co następuje:(1) Zgodnie z art. 287 pkt 14 dyrektywy 2006/112/WE Polska jest upoważniona do przyznania zwolnienia z podatku od wartości dodanej (VAT) podatnikom, których roczny obrót nie przekracza równowartości 10 000 EUR w walucie krajowej zgodnie z kursem wymiany w dniu przystąpienia.
(2) Decyzją Rady 2009/790/WE 2 Polska została upoważniona, do dnia 31 grudnia 2012 r. i w drodze odstępstwa, do przyznania zwolnienia z podatku VAT podatnikom, których roczny obrót nie przekracza równowartości 30 000 EUR w walucie krajowej zgodnie z kursem wymiany w dniu przystąpienia.
(3) Decyzją wykonawczą Rady 2012/769/UE 3 środek w postaci odstępstwa przewidziany w decyzji 2009/790/WE został przedłużony do dnia 31 grudnia 2015 r.
(4) W piśmie, które wpłynęło do Komisji dnia 23 grudnia 2014 r., Polska wystąpiła z wnioskiem o upoważnienie dotyczące dalszego przedłużenia środka stanowiącego odstępstwo od art. 287 pkt 14 dyrektywy 2006/112/WE w celu dalszego stosowania zwolnienia z podatku VAT w odniesieniu do podatników, których roczny obrót nie przekracza równowartości 30 000 EUR w walucie krajowej, zgodnie z kursem wymiany obowiązującym w dniu przystąpienia. Z zastosowaniem tego środka podatnicy ci byliby w dalszym ciągu zwolnieni z niektórych lub wszystkich obowiązków zwiąanych z VAT, o których mowa w rozdziałach 2-6 tytułu XI dyrektywy 2006/112/WE.
(5) Pismem z dnia 6 lutego 2015 r. Komisja poinformowała pozostałe państwa członkowskie o wniosku złożonym przez Polskę. Pismem z dnia 9 lutego 2015 r. Komisja powiadomiła Polskę, że posiada wszystkie informacje konieczne do rozpatrzenia wniosku.
(6) Z informacji przedstawionych przez Polskę wynika, że ze stosowania tego środka skorzystało 103 617 podatników, co doprowadziło do szacowanego zmniejszenia dochodów budżetu państwa z tytułu podatku VAT o około 0,32 % w 2013 r.
(7) Ponieważ wyższy próg wynikał z ograniczenia obowiązków w zakresie podatku VAT w odniesieniu do najmniejszych przedsiębiorstw, chociaż te ostatnie wciąż mogą wybrać stosowanie zasad ogólnych VAT zgodnie z art. 290 dyrektywy 2006/112/WE, Polska powinna zostać upoważniona do dalszego stosowania środka przez określony czas.
(8) Odstępstwo nie ma wpływu na zasoby własne Unii pochodzące z VAT.
(9) Należy zatem odpowiednio zmienić decyzję 2009/790/UE,
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ: