KOMISJA EUROPEJSKA,uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 514/2014 z dnia 16 kwietnia 2014 r. ustanawiające przepisy ogólne dotyczące Funduszu Azylu, Migracji i Integracji oraz instrumentu na rzecz wsparcia finansowego współpracy policyjnej, zapobiegania i zwalczania przestępczości oraz zarządzania kryzysowego 1 , w szczególności jego art. 27 ust. 5,
a także mając na uwadze, co następuje:(1) Organy odpowiedzialne odpowiadają za zarządzanie wydatkami i kontrolę nad nimi w ramach rozporządzenia (UE) nr 514/2014. W tym celu przeprowadzają one kontrole administracyjne i kontrole na miejscu.
(2) Skuteczne kontrole administracyjne przeprowadzane przez organy odpowiedzialne powinny przede wszystkim polegać na analizie deklaracji finansowych składanych przez beneficjentów. Bardziej szczegółowe kontrole poszczególnych dokumentów potwierdzających należy przeprowadzać jedynie wtedy, gdy analiza wykaże nieścisłości lub nieprawidłowości. W celu zapewnienia wystarczającego poziomu pewności i jednoczesnego zmniejszenia obciążeń administracyjnych należy również doprecyzować, w jakich okolicznościach organy odpowiedzialne mogą polegać na zaświadczeniu audytora.
(3) Kontrole na miejscu powinny obejmować zarówno aspekty finansowe, jak i operacyjne, i mogą wymagać przeprowadzenia na różnych etapach projektu. Należy zatem określić zakres każdego typu kontroli na miejscu w celu zapewnienia, aby były one przeprowadzane w jak najbardziej efektywny sposób.
(4) Operacyjne kontrole na miejscu powinny odbywać się w trakcie realizacji projektów, tak aby działania naprawcze mogły zostać podjęte w odpowiednim czasie. Kontrole takie powinny mieć zastosowanie zarówno do próby projektów, które są nadal w toku pierwszego dnia danego roku budżetowego, jak i do projektów, które rozpoczną się w ciągu tego roku budżetowego.
(5) W celu zapewnienia wystarczającego poziomu pewności i jednoczesnego zmniejszenia obciążeń administracyjnych należy określić okoliczności, w których ryzyko wystąpienia błędu jest nieznaczne, a w konsekwencji liczba kontroli finansowych na miejscu może ulec ograniczeniu. Należy jednak także określić działania, które należy podjąć w przypadku wystąpienia istotnego poziomu błędu, aby uzyskać wystarczającą pewność co do legalności i prawidłowości wydatków Unii.
(6) Należy doprecyzować główne elementy kontroli finansowych na miejscu. W szczególności organy odpowiedzialne muszą sprawdzać niekomercyjny charakter projektów wspieranych w ramach programów krajowych. Powinny one badać, czy te projekty nie otrzymują podwójnego finansowania wydatków w ramach programów krajowych i innych programów unijnych w odniesieniu do wszystkich okresów programowania, w tym finansowania zapewnianego przez agencje.
(7) Dokumenty potwierdzające powinny być przechowywane przez określony czas po zakończeniu każdego projektu w celu umożliwienia organom odpowiedzialnym, Komisji (w tym OLAF-owi) i Trybunałowi Obrachunkowemu przeprowadzenie kontroli.
(8) Aby umożliwić stosowanie niniejszego rozporządzenia bezpośrednio po zatwierdzeniu krajowych programów, powinno ono wejść w życie następnego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.
(9) Zjednoczone Królestwo i Irlandia są związane rozporządzeniem (UE) nr 514/2014, a w konsekwencji również niniejszym rozporządzeniem.
(10) Nie naruszając motywu 47 rozporządzenia (UE) nr 514/2014, Dania nie jest związana rozporządzeniem (UE) nr 514/2014 ani niniejszym rozporządzeniem.
(11) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Komitetu Funduszu Azylu, Migracji i Integracji oraz Bezpieczeństwa Wewnętrznego,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE: