(notyfikowana jako dokument nr C(2014) 1194)(Jedynie tekst w języku angielskim jest autentyczny)
(2014/112/UE)
(Dz.U.UE L z dnia 1 marca 2014 r.)
KOMISJA EUROPEJSKA,
uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając dyrektywę Rady 91/676/EWG z dnia 12 grudnia 1991 r. dotyczącą ochrony wód przed zanieczyszczeniami powodowanymi przez azotany pochodzenia rolniczego 1 , w szczególności jej załącznik III pkt 2 akapit trzeci,
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) Jeśli ilość nawozu naturalnego, którą państwo członkowskie zamierza stosować w przeliczeniu na hektar rocznie, różni się od ilości określonej w pkt 2 akapit drugi zdanie pierwsze załącznika III do dyrektywy 91/676/EWG i w lit. a) tego akapitu, należy ją ustalić w taki sposób, by pozostawała bez uszczerbku dla realizacji celów określonych w art. 1 wymienionej dyrektywy, oraz uzasadnić na podstawie obiektywnych kryteriów, takich jak występowanie długich okresów wegetacji i upraw o wysokim poborze azotu.
(2) W dniu 22 października 2007 r. Komisja przyjęła decyzję 2007/697/WE przyznającą odstępstwo Irlandii zgodnie z dyrektywą Rady 91/676/EWG dotyczącą ochrony wód przed zanieczyszczeniami powodowanymi przez azotany pochodzenia rolniczego 2 , zezwalającą na stosowanie nawozu naturalnego w maksymalnej ilości 250 kg azotu na hektar rocznie, na określonych warunkach, w gospodarstwach rolnych, w których co najmniej 80 % powierzchni stanowią użytki zielone, w powiązaniu z irlandzkim programem działań zatytułowanym Irish Action Programme as implemented in the European Communities (Good Agricultural Practice for Protection of Waters) Regulations 2006 (Statutory Instrument No 378 of 2006), z terminem wygaśnięcia w dniu 17 lipca 2010 r.
(3) W dniu 24 lutego 2011 r. Komisja przyjęła decyzję 2011/127/UE 3 zmieniającą decyzję 2007/697/WE i przedłużającą odstępstwo do dnia 31 grudnia 2013 r. w powiązaniu z irlandzkim programem działań zatytułowanym Irish Action Programme as implemented in the European Communities (Good Agricultural Practice for Protection of Waters) Regulations 2010 (Statutory Instrument No 610 of 2010).
(4) Odstępstwo przyznane decyzją 2007/697/WE zmienioną decyzją 2011/127/UE dotyczyło 5 093 gospodarstw rolnych w 2012 r., co odpowiada około 3,34 % całkowitej liczby gospodarstw posiadających zwierzęta wypasane, 11,44 % całkowitej liczby dużych jednostek przeliczeniowych i 5,19 % całkowitej powierzchni gruntów rolnych netto.
(5) W dniu 4 października 2013 r. Irlandia złożyła do Komisji wniosek o przedłużenie odstępstwa na mocy pkt 2 akapit trzeci załącznika III do dyrektywy 91/676/EWG.
(6) Zgodnie z art. 3 ust. 5 dyrektywy 91/676/EWG Irlandia realizuje program działań na całym swoim terytorium.
(7) "Sprawozdanie Komisji dla Rady i Parlamentu Europejskiego w sprawie wdrożenia dyrektywy Rady 91/676/EWG dotyczącej ochrony wód przed zanieczyszczeniami powodowanymi przez azotany pochodzenia rolniczego, oparte na sprawozdaniach państw członkowskich za okres 2008-2011" pokazuje, że w Irlandii w przypadku wód gruntowych we wszystkich stacjach monitorowania odnotowano średnie stężenie azotanów w wysokości poniżej 50 mg/l, a w 87 % stacji monitorowania odnotowano średnie stężenie azotanów w wysokości poniżej 25 mg/l. W przypadku wód powierzchniowych we wszystkich stacjach monitorowania odnotowano średnie stężenie azotanów w wysokości poniżej 50 mg/l, a w ponad 99 % stacji monitorowania odnotowano średnie stężenie azotanów w wysokości poniżej 25 mg/l.
(8) W ostatnich latach spadła liczebność zwierząt gospodarskich oraz wykorzystanie nawozów chemicznych. W latach 2008-2011 liczebność bydła, świń i owiec spadła w porównaniu z okresem 2004-2007 odpowiednio o 4 %, 11 % i 22 %. Średnia ilość azotu pochodzącego z nawozu naturalnego w latach 2008-2011 wyniosła 105 kg/ha, co stanowi spadek o 8 % w porównaniu z okresem 2004-2007. Średnia ilość fosforu w latach 2008-2011 wyniosła 15 kg/ha, co stanowi spadek o 6 % w porównaniu z okresem 2004-2007. Średnie zużycie chemicznych nawozów azotowych w latach 2008-2011 zmniejszyło się o 6 % w porównaniu z okresem 2004-2007. Średnie zużycie chemicznych nawozów fosforowych w latach 2008-2011 zmniejszyło się o 31 % w porównaniu z okresem 2004-2007.
(9) W Irlandii 93 % gruntów rolnych przeznaczonych jest na użytki zielone. Zasadniczo w przypadku gospodarstw posiadających użytki zielone 47 % gruntów uprawianych jest ekstensywnie, a zatem charakteryzuje się stosunkowo małą liczebnością stad oraz ograniczonym stosowaniem nawozów, 32 % gruntów uprawia się w ramach programów rolno-środowiskowych, a tylko 5,2 % uprawiane jest intensywnie. 7 % wykorzystuje się jako grunty orne. Średnie zużycie nawozów chemicznych na użytkach zielonych wynosi 81 kg azotu na hektar i 7 kg fosforu na hektar.
(10) Klimat w Irlandii, charakteryzujący się rocznymi opadami równomiernie rozłożonymi w ciągu roku oraz stosunkowo wąskim zakresem temperatur, sprzyja długiemu okresowi wegetacji od 330 dni w roku na południowym zachodzie do około 250 dni w roku na północnym wschodzie.
(11) Po zbadaniu wniosku Irlandii, po zapoznaniu się z irlandzkim programem działań oraz w świetle doświadczeń zdobytych w związku ze stosowaniem odstępstwa przewidzianego w decyzji 2007/697/WE zmienionej decyzją 2011/127/UE Komisja uznaje, że jeżeli spełnione zostaną pewne rygorystyczne warunki, ilość nawozu naturalnego proponowana przez Irlandię, odpowiadająca 250 kg azotu na hektar rocznie, pozostaje bez uszczerbku dla realizacji celów dyrektywy 91/676/EWG.
(12) Według dodatkowych informacji przedstawionych przez Irlandię proponowana ilość 250 kg azotu na hektar rocznie, stosowana w gospodarstwach posiadających co najmniej 80 % użytków zielonych, jest uzasadniona na podstawie obiektywnych kryteriów, takich jak wysokie opady netto, długie okresy wegetacji i wysokie plony trawy o wysokim poborze azotu.
(13) Decyzja 2007/697/WE zmieniona decyzją 2011/127/UE traci moc z dniem 31 grudnia 2013 r. Aby zapewnić zainteresowanym rolnikom możliwość dalszego korzystania z odstępstwa, należy przyjąć niniejszą decyzję.
(14) Środki przewidziane w niniejszej decyzji są zgodne z opinią Komitetu ds. Azotanów ustanowionego na mocy art. 9 dyrektywy 91/676/EWG,
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ: