a także mając na uwadze, co następuje:(1) Celem rozporządzenia (WE) nr 216/2008 jest ustanowienie oraz utrzymanie wysokiego jednolitego poziomu bezpieczeństwa lotnictwa cywilnego w Europie.
(2) Wykonanie rozporządzenia (WE) nr 216/2008 wymaga ustanowienia szczegółowych przepisów wykonawczych, w szczególności dotyczących bezpieczeństwa lotnisk, w celu utrzymania wysokiego jednolitego poziomu bezpieczeństwa lotnictwa cywilnego w Unii, przy jednoczesnym dążeniu do realizacji celu, jakim jest ogólne podniesienie poziomu bezpieczeństwa lotnisk.
(3) Komisja zobowiązana jest do przyjęcia do dnia 31 grudnia 2013 r. niezbędnych przepisów wykonawczych ustanawiających warunki dotyczące projektowania i bezpiecznej eksploatacji lotnisk, o których mowa w art. 8a ust. 5.
(4) Aby zapewnić sprawne przejście na nowy system oraz wysoki poziom bezpieczeństwa lotnictwa cywilnego w Unii Europejskiej, przepisy wykonawcze powinny: odzwierciedlać najnowszy stan wiedzy i najlepsze praktyki w zakresie lotnisk; uwzględniać obowiązujące normy i zalecane praktyki Organizacji Międzynarodowego Lotnictwa Cywilnego (zwanej dalej "ICAO"), przestrzegając w ten sposób stosownych klasyfikacji ICAO w ramach systemu zasad, a także zdobyte na całym świecie doświadczenia w eksploatacji lotnisk, jak również postęp naukowy i techniczny w tym obszarze; być proporcjonalne do wielkości, nasilenia ruchu, kategorii i złożoności danego lotniska oraz charakteru i zakresu prowadzonych na nim operacji; zapewniać niezbędną elastyczność przepisów stosownie do danego przypadku; oraz uwzględniać przypadki infrastruktury lotniskowej, która powstała przed wejściem w życie niniejszego rozporządzenia, zgodnie z różnymi wymaganiami zawartymi w prawodawstwie krajowym państw członkowskich.
(5) Branży lotniskowej i administracjom państw członkowskich należy zapewnić wystarczającą ilość czasu na dostosowanie się do nowych ram regulacyjnych oraz na weryfikację ciągłej ważności certyfikatów wydanych przed wejściem w życie niniejszego rozporządzenia.
(6) Aby zapewnić jednolite stosowanie wspólnych wymagań, niezbędne jest stosowanie wspólnych norm przez właściwe organy oraz w stosownych przypadkach - przez Agencję podczas przeprowadzania oceny ich przestrzegania; Agencja powinna opracować akceptowalne sposoby spełnienia wymagań oraz materiały zawierające wytyczne, aby ułatwić konieczną jednolitość regulacji. Wspólne wymagania powinny obejmować takie same procedury w ramach właściwych organów w poszczególnych dziedzinach lotnictwa. Nie powinny one jednakże uniemożliwiać stosowania nieco odmiennych procedur, kiedykolwiek i gdziekolwiek jest to konieczne lub przynosi korzyści, na przykład w przypadku rozdziału podmiotów odpowiedzialnych za nadzór nad lotniskami od podmiotów odpowiedzialnych za nadzór nad operacjami lotniczymi. Różne sposoby zapewniania zgodności technicznej nie powinny wpływać niekorzystnie na realizację celu tych wymagań, jakim jest bezpieczeństwo.
(7) Jeśli chodzi o zarządzanie przeszkodami w otoczeniu lotnisk oraz o inną działalność poza granicami lotnisk, każde państwo członkowskie może wyznaczyć różne organy i inne podmioty odpowiedzialne za monitorowanie, ocenę i łagodzenie ryzyka. Celem niniejszego rozporządzenia nie jest zmiana aktualnego podziału zadań w ramach państw członkowskich. Jednakże w każdym państwie członkowskim należy zapewnić sprawną organizację kompetencji dotyczących zabezpieczenia otoczenia lotnisk, a także monitorowania i łagodzenia ryzyka powodowanego działalnością człowieka. Należy zatem zapewnić przyznanie organom, którym powierzono obowiązek zabezpieczenia otoczenia lotnisk, odpowiednich kompetencji do wypełniania swoich obowiązków.
(8) Określone służby, o których mowa w podczęści B załącznika IV (część ADR.OPS), powinny być zapewniane na terenie lotniska. W niektórych przypadkach służby te nie są zapewniane bezpośrednio przez operatora lotniska, ale przez inną organizację, organ państwowy lub wspólnie przez te podmioty. W takich przypadkach operator lotniska, który jest odpowiedzialny za funkcjonowanie lotniska, powinien wdrożyć mechanizmy współpracy i współdziałania z tymi organizacjami lub podmiotami, tak aby zapewnić świadczenie usług zgodnie z wymaganiami określonymi w załączniku IV. W przypadku wdrożenia takich mechanizmów uznaje się, że operator lotniska wykonał swoje zobowiązania i nie będzie bezpośrednio odpowiedzialny za wszelkie niezgodności, jakich dopuści się inny podmiot objęty danym mechanizmem, pod warunkiem że spełnił on wszystkie stosowne wymagania i obowiązki określone w niniejszym rozporządzeniu mające znaczenie dla jego zobowiązań w ramach przedmiotowego mechanizmu.
(9) Rozporządzenie (WE) nr 216/2008 dotyczy certyfikatów dla lotnisk wydawanych przez właściwe organy jedynie w zakresie, który obejmuje kwestie bezpieczeństwa. Tak więc te aspekty istniejących krajowych certyfikatów dla lotnisk, które nie są związane z kwestiami bezpieczeństwa, pozostają nienaruszone.
(10) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu opierają się na opinii wydanej przez Europejską Agencję Bezpieczeństwa Lotniczego zgodnie z art. 17 ust. 2 lit. b) i art. 19 ust. 1 rozporządzenia (WE) nr 216/2008.
(11) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią komitetu ustanowionego na mocy art. 65 rozporządzenia (WE) nr 216/2008,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
1 Dz.U. L 79 z 13.3.2008, s. 1.
2 Dz.U. L 309 z 24.11.2009, s. 51.
3 Art. 1 ust. 1 lit. h zmieniona przez art. 1 pkt 1 lit. a rozporządzenia nr 2020/1234 z dnia 9 czerwca 2020 r. (Dz.U.UE.L.2020.282.1) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 20 września 2020 r.
4 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/1139 z dnia 4 lipca 2018 r. w sprawie wspólnych zasad w dziedzinie lotnictwa cywilnego i utworzenia Agencji Unii Europejskiej ds. Bezpieczeństwa Lotniczego oraz zmieniające rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 2111/2005, (WE) nr 1008/2008, (UE) nr 996/2010, (UE) nr 376/2014 i dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2014/30/UE i 2014/53/UE, a także uchylające rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 552/2004 i (WE) nr 216/2008 i rozporządzenie Rady (EWG) nr 3922/91 (Dz.U. L 212 z 22.8.2018, s. 1).
5 Art. 1 ust. 3 zmieniony przez art. 1 pkt 1 lit. b rozporządzenia nr 2020/1234 z dnia 9 czerwca 2020 r. (Dz.U.UE.L.2020.282.1) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 20 września 2020 r.
6 Art. 1 ust. 4 uchylony przez art. 1 pkt 1 lit. c rozporządzenia nr 2020/1234 z dnia 9 czerwca 2020 r. (Dz.U.UE.L.2020.282.1) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 20 września 2020 r.
7 Art. 3 tytuł zmieniony przez art. 1 pkt 2 lit. a rozporządzenia nr 2020/1234 z dnia 9 czerwca 2020 r. (Dz.U.UE.L.2020.282.1) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 20 września 2020 r.
8 Art. 3 ust. 1 zmieniony przez art. 1 pkt 2 lit. b rozporządzenia nr 2020/1234 z dnia 9 czerwca 2020 r. (Dz.U.UE.L.2020.282.1) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 20 września 2020 r.
9 Art. 8 ust. 1 zmieniony przez pkt 1 sprostowania z dnia 26 lutego 2016 r. (Dz.U.UE.L.2016.50.37) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 6 marca 2014 r.
10 Art. 8 ust. 2 zmieniony przez pkt 2 sprostowania z dnia 26 lutego 2016 r. (Dz.U.UE.L.2016.50.37) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 6 marca 2014 r.
11 Art. 9 lit. e) zmieniona przez pkt 1 sprostowania z dnia 19 marca 2018 r. (Dz.U.UE.L.2018.75.41) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 6 marca 2014 r.
12 Art. 10 zmieniony przez pkt 2 sprostowania z dnia 19 marca 2018 r. (Dz.U.UE.L.2018.75.41) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 6 marca 2014 r.
13 Art. 11 ust. 5 uchylony przez art. 1 pkt 3 rozporządzenia nr 2020/1234 z dnia 9 czerwca 2020 r. (Dz.U.UE.L.2020.282.1) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 20 września 2020 r.
14 Załącznik I:- zmieniony przez pkt 3 sprostowania z dnia 19 marca 2018 r. (Dz.U.UE.L.2018.75.41) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 6 marca 2014 r.
- zmieniony przez art. 1 rozporządzenia nr 2018/401 z dnia 14 marca 2018 r. (Dz.U.UE.L.2018.72.17) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 4 kwietnia 2018 r.
- zmieniony przez art. 1 rozporządzenia nr 2148/2020 z dnia 8 października 2020 r. (Dz.U.UE.L.2020.428.10) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 7 stycznia 2021 r.
- zmieniony przez art. 1 rozporządzenia nr 2022/697 z dnia 10 lutego 2022 r. (Dz.U.UE.L.2022.130.1) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 24 maja 2022 r.
- zmieniony przez art. 1 rozporządzenia nr 2022/208 z dnia 14 grudnia 2021 r. (Dz.U.UE.L.2022.35.1) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 sierpnia 2022 r.
- zmieniony przez art. 1 rozporządzenia nr 2022/2074 z dnia 20 lipca 2022 r. (Dz.U.UE.L.2022.280.4) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 17 listopada 2022 r.
15 Załącznik II:- zmieniony przez pkt 3 sprostowania z dnia 26 lutego 2016 r. (Dz.U.UE.L.2016.50.37) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 6 marca 2014 r.
- zmieniony przez art. 1 pkt 4 rozporządzenia nr 2020/1234 z dnia 9 czerwca 2020 r. (Dz.U.UE.L.2020.282.1) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 20 września 2020 r.
16 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 376/2014 z dnia 3 kwietnia 2014 r. w sprawie zgłaszania i analizy zdarzeń w lotnictwie cywilnym oraz podejmowanych w związku z nimi działań następczych, zmiany rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 996/2010 oraz uchylenia dyrektywy 2003/42/WE Parlamentu Europejskiego i Rady i rozporządzeń Komisji (WE) nr 1321/2007 i (WE) nr 1330/2007 (Dz.U. L 122 z 24.4.2014, s. 18).
17 Załącznik III:- zmieniony przez pkt 4 sprostowania z dnia 26 lutego 2016 r. (Dz.U.UE.L.2016.50.37) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 6 marca 2014 r.
- zmieniony przez sprostowanie z dnia 18 listopada 2021 r. (Dz.U.UE.L.2021.410.200) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 6 marca 2014 r.
- zmieniony przez art. 1 rozporządzenia nr 2148/2020 z dnia 8 października 2020 r. (Dz.U.UE.L.2020.428.10) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 7 stycznia 2021 r.
- zmieniony przez art. 2 rozporządzenia nr 2020/469 z dnia 14 lutego 2020 r. (Dz.U.UE.L.2020.104.1) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 27 stycznia 2022 r.
- zmieniony przez art. 1 rozporządzenia nr 2020/2148 z dnia 8 października 2020 r. (Dz.U.UE.L.2020.428.10) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 27 stycznia 2022 r.
- zmieniony przez art. 1 pkt 5 rozporządzenia nr 2020/1234 z dnia 9 czerwca 2020 r. (Dz.U.UE.L.2020.282.1) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 20 września 2020 r.
- zmieniony przez art. 1 rozporządzenia nr 2022/208 z dnia 14 grudnia 2021 r. (Dz.U.UE.L.2022.35.1) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 sierpnia 2022 r.
18 Rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) 2017/373 z dnia 1 marca 2017 r. ustanawiające wspólne wymogi dotyczące instytucji zapewniających zarządzanie ruchem lotniczym/służby żeglugi powietrznej i inne funkcje sieciowe zarządzania ruchem lotniczym oraz nadzoru nad nimi, uchylające rozporządzenie (WE) nr 482/2008, rozporządzenia wykonawcze (UE) nr 1034/2011, (UE) nr 1035/2011 i (UE) 2016/1377 oraz zmieniające rozporządzenie (UE) nr 677/2011 (Dz.U. L 62 z 8.3.2017, s. 1).
19 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 996/2010 z dnia 20 października 2010 r. w sprawie badania wypadków i incydentów w lotnictwie cywilnym oraz zapobiegania im oraz uchylające dyrektywę 94/56/WE (Dz.U. L 295 z 12.11.2010, s. 35).
20 Załącznik IV:- zmieniony przez pkt 4 sprostowania z dnia 19 marca 2018 r. (Dz.U.UE.L.2018.75.41) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 6 marca 2014 r.
- zmieniony przez art. 1 rozporządzenia nr 2148/2020 z dnia 8 października 2020 r. (Dz.U.UE.L.2020.428.10) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 7 stycznia 2021 r.
- zmieniony przez art. 1 rozporządzenia nr 2020/2148 z dnia 8 października 2020 r. (Dz.U.UE.L.2020.428.10) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 12 sierpnia 2021 r.
- zmieniony przez art. 1 rozporządzenia nr 2020/2148 z dnia 8 października 2020 r. (Dz.U.UE.L.2020.428.10) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 27 stycznia 2022 r.
- zmieniony przez art. 1 pkt 6 rozporządzenia nr 2020/1234 z dnia 9 czerwca 2020 r. (Dz.U.UE.L.2020.282.1) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 20 września 2020 r.
- zmieniony przez art. 1 rozporządzenia nr 2022/208 z dnia 14 grudnia 2021 r. (Dz.U.UE.L.2022.35.1) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 sierpnia 2022 r.
- zmieniony przez art. 1 rozporządzenia nr 2023/369 z dnia 29 listopada 2022 r. (Dz.U.UE.L.2023.51.23) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 12 marca 2023 r.
* Rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) 2017/373 z dnia 1 marca 2017 r. ustanawiające wspólne wymogi dotyczące instytucji zapewniających zarządzanie ruchem lotniczym/służby żeglugi powietrznej i inne funkcje sieciowe zarządzania ruchem lotniczym oraz nadzoru nad nimi, uchylające rozporządzenie (WE) nr 482/ 2008, rozporządzenia wykonawcze (UE) nr 1034/2011, (UE) nr 1035/2011 i (UE) 2016/1377 oraz zmieniające rozporządzenie (UE) nr 677/2011 (Dz.U. L 62 z 8.3.2017, s. 1).";
* Rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) nr 923/2012 z dnia 26 września 2012 r. ustanawiające wspólne zasady w odniesieniu do przepisów lotniczych i operacyjnych dotyczących służb i procedur żeglugi powietrznej oraz zmieniające rozporządzenie wykonawcze (UE) nr 1035/2011 oraz rozporządzenia (WE) nr 1265/2007, (WE) nr 1794/2006, (WE) nr 730/2006, (WE) nr 1033/2006 i (UE) nr 255/2010 (Dz.U. L 281 z 13.10.2012, s. 1).";
21 Rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) nr 923/2012 z dnia 26 września 2012 r. ustanawiające wspólne zasady w odniesieniu do przepisów lotniczych i operacyjnych dotyczących służb i procedur żeglugi powietrznej oraz zmieniające rozporządzenie wykonawcze (UE) nr 1035/2011 oraz rozporządzenia (WE) nr 1265/2007, (WE) nr 1794/2006, (WE) nr 730/2006, (WE) nr 1033/2006 i (UE) nr 255/2010 (Dz.U. L 281 z 13.10.2012, s. 1).