(notyfikowana jako dokument nr C(2013) 9003)(Jedynie teksty w języku angielskim, francuskim i niderlandzkim są autentyczne)
(2014/13/UE)
(Dz.U.UE L z dnia 31 stycznia 2014 r.)
KOMISJA EUROPEJSKA,
uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Rady (WE) nr 2371/2002 z dnia 20 grudnia 2002 r. w sprawie ochrony i zrównoważonej eksploatacji zasobów rybołówstwa w ramach wspólnej polityki rybołówstwa 1 , w szczególności jego art. 9 w powiązaniu z jego art. 8 ust. 3,
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) Dyrektywa Rady 92/43/EWG z dnia 21 maja 1992 r. w sprawie ochrony siedlisk przyrodniczych oraz dzikiej fauny i flory 2 przewiduje możliwość wyznaczenia na poziomie UE szczególnych obszarów ochrony. Zgodnie z art. 3 i art. 4 tej dyrektywy państwa członkowskie są zobowiązane do utworzenia szczególnych obszarów ochrony a zgodnie z jej art. 6 są zobowiązane do wprowadzenia środków koniecznych do ochrony tych obszarów w celu uniknięcia niepokojenia gatunków i pogorszenia stanu siedlisk.
(2) Decyzją wykonawczą Komisji 2012/13/UE 3 obszary o nazwach Haisborough, Hammond & Winterton (UK0030369), Start Point to Plymouth Sound & Eddystone (UK0030373) and Land's End & Cape Bank (UK0030375) zostały włączone do wykazu terenów mających znaczenie dla Wspólnoty na mocy art. 4 ust. 2 dyrektywy 92/43/EWG.
(3) Środki dotyczące ochrony, zarządzania i eksploatacji żywych zasobów wodnych podlegają zasadom wspólnej polityki rybołówstwa.
(4) Art. 9 rozporządzenia Rady (WE) nr 2371/2002 pozwala państwom członkowskim podjąć niedyskryminacyjne środki w celu zminimalizowania wpływu rybołówstwa na ochronę morskich ekosystemów w strefie 12 mil morskich od linii podstawowej, pod warunkiem że Wspólnota nie przyjęła dla tej strefy szczególnych środków skierowanych na ochronę i zarządzanie. Dyrektywa 92/43/EWG ustanawia obowiązek przyjęcia środków koniecznych do zapewnienia ochrony tych obszarów. Środki przyjęte przez państwo członkowskie mają być zgodne z celami wspólnej polityki rybołówstwa ustanowionymi w art. 2 rozporządzenia Rady (WE) nr 2371/2002 i nie mniej surowe niż istniejące prawodawstwo Unii. Jeżeli środki mają mieć zastosowanie do statków rybackich innych państw członkowskich, Komisja, państwa członkowskie oraz zainteresowane regionalne komitety doradcze muszą zostać o tych środkach poinformowane, a następnie Komisja musi środki te zatwierdzić.
(5) W dniu 18 listopada 2013 r. Zjednoczone Królestwo poinformowało Belgię i Francję o środkach, jakie zamierza wprowadzić w odniesieniu do wyżej wymienionych trzech obszarów ochrony ze względu na to, że proponowane środki będą miały wpływ na oba te państwa członkowskie; poinformowane zostały także Regionalny Komitet Doradczy ds. Morza Północnego, Regionalny Komitet Doradczy ds. Wód Północno-Zachodnich oraz Komisja Europejska.
(6) Środki zaproponowane przez Zjednoczone Królestwo zgodnie z dyrektywą 92/43/EWG ustanawiają podział na strefy trzech obszarów ochrony i ustanawiają zakaz używania wszelkich dennych narzędzi połowowych na określonych obszarach w każdym z trzech wyznaczonych obszarów ochrony. Do celów środków będących przedmiotem niniejszej decyzji Zjednoczone Królestwo definiuje denne narzędzia połowowe jako wszelkie narzędzia połowowe ciągnięte lub pchane przez morze i mające kontakt z dnem morza. Są to denne włoki rozpornicowe, przydenne włoki ramowe oraz dragi holowane i dragi wyposażone w pompy ssące.
(7) Środki zaproponowane przez Zjednoczone Królestwo mają przyczyniać się do wdrożenia przepisów dyrektywy 92/43/EWG i są zgodne z celami ustanowionymi w art. 2 rozporządzenia Rady (WE) nr 2371/2002, a w szczególności z zasadą stosowania podejścia ostrożnościowego przy przedsiębraniu środków mających na celu ochronę i utrzymanie żywych zasobów wodnych.
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ
1 Dz.U. L 358 z 31.12.2002, s. 59.
2 Dz.U. L 206 z 22.7.1992, s. 7.
3 Dz.U. L 11 z 13.1.2012, s. 1.
4 Tereny mające znaczenie dla Wspólnoty (SCI) to tereny, które wybrano jako specjalne obszary ochrony (SOO) i przedstawiono Komisji do zatwierdzenia, stanowiące część serii morskich obszarów Natura 2000.
8 Urząd ds. Gospodarki Morskiej został utworzony na mocy art. 1 ustawy o dostępie do wód morskich i wybrzeża z 2009 r.
9 Ustawowy instrument 2010/490, zmieniony przez ustawowy instrument 2012/1927.
10 2009 nr 29.
11 Dz.U. L 358 z 31.12.2002 s. 59: zmienione rozporządzeniem Rady (WE) nr 865/2007 z dnia 10 lipca 2007 r. (Dz.U. L 192 z 24.7.2007 s. 1); Rozporządzenie Rady (WE) nr 1224/2009 z dnia 20 listopada 2009 r. (Dz.U. L 343 z 22.12.2009 s. 1); Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1152/2012 z dnia 21 listopada 2012 r. (Dz.U. L 343 z 14.12.2012 s. 30).
12 Urząd ds. Gospodarki Morskiej został utworzony na mocy art. 1 ustawy o dostępie do wód morskich i wybrzeża z 2009 r.
13 Ustawowy instrument 2010/490, zmieniony przez ustawowy instrument 2012/1927.
14 2009 nr 29.
15 Dz.U. L 358 z 31.12.2002 s. 59: zmienione rozporządzeniem Rady (WE) nr 865/2007 z dnia 10 lipca 2007 r. (Dz.U. L 192 z 24.7.2007 s. 1); Rozporządzenie Rady (WE) nr 1224/2009 z dnia 20 listopada 2009 r. (Dz.U. L 343 z 22.12.2009 s. 1); Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1152/2012 z dnia 21 listopada 2012 r. (Dz.U. L 343 z 14.12.2012 s. 30).
16 1965 III s. 6452A, zmienione przez poprawkę do rozporządzenia królewskiego dotyczącego wód terytorialnych (Territorial Waters (Amendment) Order in Council) z 1979 r., 1979 III s. 2866.
17 Urząd ds. Gospodarki Morskiej został utworzony na mocy art. 1 ustawy o dostępie do wód morskich i wybrzeża z 2009 r.
18 Ustawowy instrument 2010/490, zmieniony przez ustawowy instrument 2012/1927.
19 2009 nr 29.
20 Dz.U. L 358 z 31.12.2002 s. 59: zmienione rozporządzeniem Rady (WE) nr 865/2007 z dnia 10 lipca 2007 r. (Dz.U. L 192 z 24.7.2007 s. 1); Rozporządzenie Rady (WE) nr 1224/2009 z dnia 20 listopada 2009 r. (Dz.U. L 343 z 22.12.2009 s. 1); Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1152/2012 z dnia 21 listopada 2012 r. (Dz.U. L 343 z 14.12.2012 s. 30).
21 Tereny mające znaczenie dla Wspólnoty (SCI) to obszary, które zostały uznane przez Komisję Europejską, ale nie zostały oficjalnie oznaczone jako specjalne obszary ochrony (SOO) przez rząd Zjednoczonego Królestwa.
23 Dyrektywa Rady 92/43/EWG z dnia 21 maja 1992 r. w sprawie ochrony siedlisk przyrodniczych oraz dzikiej fauny i flory.
28 Oficjalne pismo doradcze od organizacji Natural England z 2013 r.
29 Rada organizacji Natural England dotycząca strefy buforowej (projekt), kwiecień 2013 r. Dalsze informacje można uzyskać od organizacji Natural England.
33 Posiadane przez nas dane za lata 2010 i 2011 także wskazują na ograniczoną działalność.
36 Ocena stopnia ryzyka jest oparta na dokumencie Defra dotyczącym zmiany podejścia przedłożonym ministrowi.
39 Rees, S.E., Attrill, M.J., Austen, M.C., Mangi, S.C., Rodwell, L.D. (2013). A thematic cost-benefit analysis of a marine protected area. Journal of Environment management, 114, 476-485.
40 Chae, D., Wattage, P., Pascoe, S(2012). Recreational benefits from marine protected area: A travel cost analysis of Lundy. Tourism Management, 33, 971-977.
43 Tereny mające znaczenie dla Wspólnoty (SCI) to obszary, które zostały uznane przez Komisję Europejską, ale nie zostały oficjalnie oznaczone jako specjalne obszary ochrony (SOO) przez rząd Zjednoczonego Królestwa.
45 Dyrektywa Rady 92/43/EWG z dnia 21 maja 1992 r. w sprawie ochrony siedlisk przyrodniczych oraz dzikiej fauny i flory.
50 Tereny mające znaczenie dla Wspólnoty (SCI) to obszary, które zostały uznane przez Komisję Europejską, ale nie zostały oficjalnie oznaczone jako specjalne obszary ochrony (SOO) przez rząd Zjednoczonego Królestwa.
51 Oficjalne pismo doradcze od organizacji Natural England z 2013 r.
52 Rada organizacji Natural England (projekt), kwiecień 2013 r. Dalsze informacje można uzyskać od organizacji Natural England.
57 Posiadane przez nas dane za lata 2010 i 2011 także wskazują na ograniczoną działalność.
58 Rees, S.E., Attrill, M.J, Austen, M.C,.Mangi, S.C,. Rodwell, L.D (2013). A thematic cost-benefit analysis of a marine protected area. Journal of Environment management, 114, 476 - 485.
61 Ocena stopnia ryzyka jest oparta na dokumencie Defra dotyczącym zmiany podejścia przedłożonym ministrowi.
64 Rees, S.E., Attrill, M.J, Austen, M.C,.Mangi, S.C,. Rodwell, L.D (2013). A thematic cost-benefit analysis of a marine protected area. Journal of Environment management, 114, 476 - 485.
65 Chae, D., Wattage, P.,Pascoe,. S(2012). Recreational benefits from marine protected area: A travel cost analysis of Lundy. Tourism Management, 33, 971-977.
68 Tereny mające znaczenie dla Wspólnoty (SCI) to obszary, które zostały uznane przez Komisję Europejską, ale nie zostały oficjalnie oznaczone jako specjalne obszary ochrony (SOO) przez rząd Zjednoczonego Królestwa.
70 Dyrektywa Rady 92/43/EWG z dnia 21 maja 1992 r. w sprawie ochrony siedlisk przyrodniczych oraz dzikiej fauny i flory.
74 Oficjalne pismo doradcze od organizacji Natural England z 2013 r.
75 Rada organizacji Natural England dotycząca strefy buforowej (projekt), kwiecień 2013 r. Dalsze informacje można uzyskać od organizacji Natural England.
81 Uwaga: z uwagi na ograniczony charakter danych i danych z systemu VNS niemożliwe było dokonanie szacunków dla przedmiotowego terenu EMS.
84 Rees, S.E., Attrill, M.J, Austen, M.C,Mangi, S.C,. Rodwell, L.D (2013). A thematic cost-benefit analysis of a marine protected area. Journal of Environment management, 114, 476 - 485.
85 Chae, D., Wattage, P.,Pascoe,. S(2012). Recreational benefits from marine protected area: A travel cost analysis of Lundy. Tourism Management, 33, 971-977.