a także mając na uwadze, co następuje:(1) Dyrektywą 2009/125/WE nałożono na Komisję obowiązek określenia wymogów dotyczących ekoprojektu dla produktów związanych z energią, których wielkość sprzedaży jest znacząca, które mają znaczący wpływ na środowisko i które wykazują znaczący potencjał w zakresie poprawy ich wpływu na środowisko poprzez odpowiednie zaprojektowanie, bez powodowania nadmiernych kosztów.
(2) Artykuł 16 ust. 2 lit. a) dyrektywy 2009/125/WE stanowi, że zgodnie z procedurą, o której mowa w art. 19 ust. 3, i z uwzględnieniem kryteriów określonych w art. 15 ust. 2 oraz po konsultacji z forum konsultacyjnym Komisja musi wprowadzić, odpowiednio, środki wykonawcze dla produktów mających duży potencjał ograniczenia emisji gazów cieplarnianych w sposób efektywny kosztowo, takich jak urządzenia gospodarstwa domowego, w tym piekarniki, płyty grzejne i okapy nadkuchenne.
(3) Komisja przeprowadziła badania przygotowawcze w celu dokonania analizy technicznych, środowiskowych i ekonomicznych aspektów stosowanych w gospodarstwie domowym urządzeń kuchennych, takich jak piekarniki, płyty grzejne i okapy nadkuchenne. Powyższe badania przeprowadzono przy udziale zainteresowanych stron z UE i państw trzecich, a ich wyniki zostały podane do publicznej wiadomości.
(4) Głównym aspektem środowiskowym, który uznano za istotny w kontekście niniejszego rozporządzenia, jest zużycie energii w fazie użytkowania przedmiotowych urządzeń.
(5) Funkcje trybu czuwania i wyłączenia mogą odpowiadać za znaczną część całkowitego poboru mocy przez domowe urządzenia kuchenne, np. piekarniki, płyty grzejne i okapy nadkuchenne. Dla takich urządzeń pobór mocy w tych trybach pracy jest jednym z wymogów dotyczących minimalnej efektywności energetycznej. Wymogi dotyczące trybów czuwania i wyłączenia dla domowych piekarników i płyt grzejnych są ustalane na podstawie wymogów dotyczących ekoprojektu określonych w rozporządzeniu Komisji (WE) nr 1275/2008 z dnia 17 grudnia 2008 r. w sprawie wykonania dyrektywy 2005/32/WE Parlamentu Europejskiego i Rady w odniesieniu do wymogów dotyczących ekoprojektu dla zużycia energii przez elektryczne i elektroniczne urządzenia gospodarstwa domowego i urządzenia biurowe w trybie czuwania i wyłączenia 2 .
(6) Roczne zużycie energii przez domowe piekarniki, płyty grzejne i okapy nadkuchenne oszacowano na poziomie 755 PJ (zużycie energii pierwotnej) w UE w 2010 r. Przewiduje się, że jeżeli nie zostaną zastosowane żadne szczególne środki, w 2020 r. roczne zużycie energii wyniesie 779 PJ. Z przeprowadzonych badań przygotowawczych wynika, że zużycie energii przez te produkty może zostać znacznie obniżone.
(7) Połączenie wymogów dotyczących ekoprojektu określonych w niniejszym rozporządzeniu oraz wymogów dotyczących etykietowania określonych w rozporządzeniu delegowanym Komisji (UE) nr 65/2014 3 , prawdopodobnie doprowadzi do rocznych oszczędności energii pierwotnej wynoszących 27 PJ/rok w 2020 r., które zwiększą się do 60 PJ/rok do 2030 r.
(8) Badania przygotowawcze wykazują, że wymogi dotyczące innych parametrów ekoprojektu, o których mowa w pkt 1.3 części 1 załącznika I do dyrektywy 2009/125/WE, nie są konieczne, jako że zużycie w fazie użytkowania energii elektrycznej i gazu przez domowe urządzenia kuchenne, np. piekarniki, płyty grzejne, okapy nadkuchenne, stanowi najistotniejszy aspekt środowiskowy.
(9) Należy zwiększyć efektywność energetyczną produktów objętych niniejszym rozporządzeniem przez zastosowanie istniejących niezastrzeżonych i efektywnych kosztowo technologii, które mogą doprowadzić do zmniejszenia łącznych kosztów zakupu i eksploatacji tych produktów.
(10) Wymogi dotyczące ekoprojektu nie powinny mieć wpływu na funkcjonalność z perspektywy użytkownika końcowego i nie powinny mieć negatywnego wpływu na zdrowie, bezpieczeństwo lub środowisko. W szczególności korzyści płynące z ograniczenia zużycia energii podczas fazy użytkowania powinny zrekompensować z nadwyżką ewentualne dodatkowe oddziaływanie na środowisko na etapach produkcji i unieszkodliwiania.
(11) Wymogi dotyczące ekoprojektu należy wprowadzać stopniowo w trzech etapach w celu zapewnienia producentom wystarczających ram czasowych na dokonanie zmian konstrukcyjnych w produktach objętych niniejszym rozporządzeniem. Odpowiedni harmonogram powinien umożliwiać uniknięcie wszelkich negatywnych skutków dla funkcjonalności urządzeń znajdujących się już na rynku i uwzględnienie kosztów ponoszonych przez użytkowników i producentów, w szczególności przez małe i średnie przedsiębiorstwa, przy jednoczesnym zapewnieniu terminowej realizacji celów niniejszego rozporządzenia.
(12) Pomiary i obliczenia parametrów produktu należy przeprowadzać przy użyciu wiarygodnych, dokładnych i odtwarzalnych metod z uwzględnieniem uznanych najnowocześniejszych metod pomiarów i obliczeń, w tym, w miarę dostępności, zharmonizowanych norm przyjętych przez europejskie organizacje normalizacyjne wymienione w załączniku I do rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1025/2012 z dnia 25 października 2012 r. w sprawie normalizacji europejskiej 4 .
(13) Zgodnie z art. 8 dyrektywy 2009/125/WE w niniejszym rozporządzeniu określa się stosowne procedury oceny zgodności.
(14) Aby ułatwić przeprowadzanie kontroli zgodności, producenci powinni przekazywać informacje w postaci dokumentacji technicznej określonej w załącznikach IV i V do dyrektywy 2009/125/WE, w zakresie, w jakim dotyczą one wymogów określonych w niniejszym rozporządzeniu.
(15) W celu zapewnienia uczciwej konkurencji oraz mając na względzie osiągnięcie potencjalnych zamierzonych oszczędności energii i dostarczanie konsumentom dokładnych informacji dotyczących charakterystyki energetycznej produktów, w niniejszym rozporządzeniu należy jasno sprecyzować, że dopuszczalne odchylenia określone w odniesieniu do krajowych organów nadzoru rynku przeprowadzających badania fizyczne w celu ustalenia, czy określony model produktu związanego z energią jest zgodny z niniejszym rozporządzeniem, nie powinny być wykorzystywane przez producentów do uzyskania możliwości podawania bardziej korzystnych parametrów dla danego modelu niż te, które wynikają z pomiarów i obliczeń deklarowanych w dokumentacji technicznej produktu.
(16) Oprócz prawnie wiążących wymogów określonych w niniejszym rozporządzeniu należy określić orientacyjne poziomy odniesienia dla najlepszych dostępnych na rynku urządzeń w celu zapewnienia szerokiego i łatwego dostępu do informacji dotyczących najbardziej istotnych aspektów środowiskowych w cyklu życia produktów objętych niniejszym rozporządzeniem.
(17) Należy przewidzieć przegląd przepisów niniejszego rozporządzenia w świetle postępu technicznego, w szczególności ocenę skuteczności i zasadności podejścia przyjętego w odniesieniu do określania efektywności energetycznej piekarników.
(18) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią komitetu powołanego na podstawie art. 19 ust. 1 dyrektywy 2009/125/WE,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich państwach członkowskich.Sporządzono w Brukseli dnia 14 stycznia 2014 r.
|
W imieniu Komisji |
|
José Manuel BARROSO |
|
Przewodniczący |
1 Dz.U. L 285 z 31.10.2009, s. 10.
2 Dz.U. L 339 z 18.12.2008, s. 45.
3 Dz.U. L 29 z 31.01.2014, s. 41
4 Dz.U. L 316 z 14.11.2012, s. 12.
5 Dyrektywa 2004/108/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 15 grudnia 2004 r. w sprawie zbliżenia ustawodawstw państw członkowskich odnoszących się do kompatybilności elektromagnetycznej oraz uchylająca dyrektywę 89/336/EWG (Dz.U. L 390 z 31.12.2004, s. 24).
6 Zob. co można uprościć do gdzie:
- Vmax oznacza maksymalną ilość powietrza do odprowadzenia wynoszącą 100 m3,
- Qmax oznacza maksymalną wartość natężenia przepływu powietrza dla domowego okapu nadkuchennego, z uwzględnieniem trybu intensywnego/turbo, jeżeli okap jest w nie wyposażony,
- t oznacza, wyrażany w minutach, czas w zaokrągleniu do najbliższej liczby całkowitej,
- dt oznacza całkowity czas potrzebny do osiągnięcia ilości powietrza wynoszącej 100 m3,
- tlimitoznacza, wyrażaną w minutach, ilość czasu potrzebną do odprowadzenia 100 m3 powietrza, w zaokrągleniu do najbliższej liczby całkowitej.
7 Załącznik III zmieniony przez art. 18 rozporządzenia nr (UE) 2016/2282 z dnia 30 listopada 2016 r. (Dz.U.UE.L.2016.346.51) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 9 stycznia 2017 r.