Decyzja 2014/565/UE w sprawie udzielenia absolutorium z wykonania budżetu Europejskiego Centrum Rozwoju Kształcenia Zawodowego za rok budżetowy 2012

DECYZJA PARLAMENTU EUROPEJSKIEGO
z dnia 3 kwietnia 2014 r.
w sprawie udzielenia absolutorium z wykonania budżetu Europejskiego Centrum Rozwoju Kształcenia Zawodowego za rok budżetowy 2012

(2014/565/UE)

(Dz.U.UE L z dnia 5 września 2014 r.)

PARLAMENT EUROPEJSKI,

-
uwzględniając ostateczne roczne sprawozdania finansowe Europejskiego Centrum Rozwoju Kształcenia Zawodowego za rok budżetowy 2012,
-
uwzględniając sprawozdanie Trybunału Obrachunkowego dotyczące sprawozdania finansowego Europejskiego Centrum Rozwoju Kształcenia Zawodowego za rok budżetowy 2012 wraz z odpowiedziami Centrum 1 ,
-
uwzględniając zalecenie Rady z dnia 18 lutego 2014 r. (05849/2014 - C7-0054/2014),
-
uwzględniając art. 319 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
-
uwzględniając rozporządzenie Rady (WE, Euratom) nr 1605/2002 z dnia 25 czerwca 2002 r. w sprawie rozporządzenia finansowego mającego zastosowanie do budżetu ogólnego Wspólnot Europejskich 2 , w szczególności jego art. 185,
-
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE, Euratom) nr 966/2012 z dnia 25 października 2012 r. w sprawie zasad finansowych mających zastosowanie do budżetu ogólnego Unii oraz uchylające rozporządzenie Rady (WE, Euratom) nr 1605/2002 3 , w szczególności jego art. 208,
-
uwzględniając rozporządzenie Rady (EWG) nr 337/75 z dnia 10 lutego 1975 r. ustanawiające Europejskie Centrum Rozwoju Kształcenia Zawodowego 4 , w szczególności jego art. 12a,
-
uwzględniając rozporządzenie Komisji (WE, Euratom) nr 2343/2002 z dnia 19 listopada 2002 r. w sprawie ramowego rozporządzenia finansowego dotyczącego organów określonych w artykule 185 rozporządzenia Rady (WE, Euratom) nr 1605/2002 w sprawie rozporządzenia finansowego mającego zastosowanie do budżetu ogólnego Wspólnot Europejskich 5 ,
-
uwzględniając rozporządzenie delegowane Komisji (UE) nr 1271/2013 z dnia 30 września 2013 r. w sprawie ramowego rozporządzenia finansowego dotyczącego organów, o których mowa w art. 208 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE, Euratom) nr 966/2012 6 , w szczególności jego art. 108,
-
uwzględniając art. 77 Regulaminu i załącznik VI do Regulaminu,
-
uwzględniając sprawozdanie Komisji Kontroli Budżetowej oraz opinię Komisji Zatrudnienia i Spraw Socjalnych (A7-0207/2014),
1.
udziela dyrektorowi Europejskiego Centrum Rozwoju Kształcenia Zawodowego absolutorium z wykonania budżetu Centrum za rok budżetowy 2012;
2.
przedstawia swoje uwagi w poniższej rezolucji;
3.
zobowiązuje swojego przewodniczącego do przekazania niniejszej decyzji, wraz z rezolucją, która stanowi jej integralną część, dyrektorowi Europejskiego Centrum Rozwoju Kształcenia Zawodowego, Radzie, Komisji, Trybunałowi Obrachunkowemu oraz do zarządzenia jej publikacji w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej (seria L).
Martin SCHULZ Klaus WELLE
Przewodniczący Sekretarz Generalny

REZOLUCJA PARLAMENTU EUROPEJSKIEGO

z dnia 3 kwietnia 2014 r.

zawierająca uwagi stanowiące integralną część decyzji w sprawie udzielenia absolutorium z wykonania budżetu Europejskiego Centrum Rozwoju Kształcenia Zawodowego za rok budżetowy 2012

PARLAMENT EUROPEJSKI,

-
uwzględniając ostateczne roczne sprawozdania finansowe Europejskiego Centrum Rozwoju Kształcenia Zawodowego za rok budżetowy 2012,
-
uwzględniając sprawozdanie Trybunału Obrachunkowego dotyczące sprawozdania finansowego Europejskiego Centrum Rozwoju Kształcenia Zawodowego za rok budżetowy 2012 wraz z odpowiedziami Centrum 7 ,
-
uwzględniając zalecenie Rady z dnia 18 lutego 2014 r. (05849/2014 - C7-0054/2014),
-
uwzględniając art. 319 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
-
uwzględniając rozporządzenie Rady (WE, Euratom) nr 1605/2002 z dnia 25 czerwca 2002 r. w sprawie rozporządzenia finansowego mającego zastosowanie do budżetu ogólnego Wspólnot Europejskich 8 , w szczególności jego art. 185,
-
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE, Euratom) nr 966/2012 z dnia 25 października 2012 r. w sprawie zasad finansowych mających zastosowanie do budżetu ogólnego Unii oraz uchylające rozporządzenie Rady (WE, Euratom) nr 1605/2002 9 , w szczególności jego art. 208,
-
uwzględniając rozporządzenie Rady (EWG) nr 337/75 z dnia 10 lutego 1975 r. ustanawiające Europejskie Centrum Rozwoju Kształcenia Zawodowego 10 , w szczególności jego art. 12a,
-
uwzględniając rozporządzenie Komisji (WE, Euratom) nr 2343/2002 z dnia 19 listopada 2002 r. w sprawie ramowego rozporządzenia finansowego dotyczącego organów określonych w artykule 185 rozporządzenia Rady (WE, Euratom) nr 1605/2002 w sprawie rozporządzenia finansowego mającego zastosowanie do budżetu ogólnego Wspólnot Europejskich 11 ,
-
uwzględniając rozporządzenie delegowane Komisji (UE) nr 1271/2013 z dnia 30 września 2013 r. w sprawie ramowego rozporządzenia finansowego dotyczącego organów, o których mowa w art. 208 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE, Euratom) nr 966/2012 12 , w szczególności jego art. 108,
-
uwzględniając swoje wcześniejsze decyzje i rezolucje w sprawie absolutorium,
-
uwzględniając art. 77 Regulaminu i załącznik VI do Regulaminu,
-
uwzględniając sprawozdanie Komisji Kontroli Budżetowej oraz opinię Komisji Zatrudnienia i Spraw Socjalnych (A7-0207/2014),
A.
mając na uwadze, że zgodnie ze sprawozdaniem finansowym budżet Europejskiego Centrum Rozwoju Kształcenia Zawodowego (zwanego dalej Centrum) na rok budżetowy 2012 zamknął się kwotą 19 216 951 EUR, co stanowi wzrost o 1,83 % w porównaniu z 2011 r.;
B.
mając na uwadze, że zgodnie ze sprawozdaniem finansowym ogólny wkład Unii do budżetu Centrum na rok 2012 wyniósł 16 933 900 EUR, co stanowi spadek o 0,31 % w porównaniu z 2011 r.;
C.
mając na uwadze, że Trybunał Obrachunkowy stwierdził, iż uzyskał wystarczającą pewność, że sprawozdanie finansowe Centrum za rok budżetowy 2012 jest wiarygodne, a transakcje leżące u jego podstaw są zgodne z prawem i prawidłowe;
1.
docenia istotną rolę Centrum w promowaniu kształcenia i szkolenia zawodowego w Unii w okresie charakteryzującym się potrzebą nowych metod szkolenia; podkreśla jego ważny wkład do strategii politycznych, których celem jest zbadanie potencjału kształcenia i szkolenia zawodowego w dziedzinie wspierania rozwoju gospodarczego i ułatwiania przechodzenia z etapu nauki do etapu zatrudnienia, zwłaszcza w kontekście recesji gospodarczej; zauważa, że obecność różnych zainteresowanych podmiotów wskazuje na coraz większe zapotrzebowanie na wiedzę fachową Centrum i jego zdolności analityczne;

Działania podjęte w następstwie udzielenia absolutorium za rok 2011

2.
na podstawie sprawozdania Trybunału Obrachunkowego stwierdza, że jedno działanie naprawcze podjęte w odpowiedzi na uwagi z roku poprzedniego jest oznaczone jako "znajdujące się w fazie realizacji", jedno jako "ukończone", a jedno jako "częściowo ukończone" i "częściowo w fazie realizacji";
3.
zauważa, że z rocznego sprawozdania z działalności Centrum wynika, iż program jego prac zrealizowano zgodnie z planem; z zadowoleniem przyjmuje osiągnięcia Centrum w dziedzinach określonych w priorytetach średnioterminowych (na lata 2012-2014), na co wskazuje system pomiaru wyników Centrum powiązany z programem prac;
4.
na podstawie informacji uzyskanych od Centrum uznaje, że:
-
opracowano kompleksową procedurę planowania zamówień i monitorowania sytuacji budżetowej, co pozwoliło obniżyć liczbę przesunięć w roku 2012 o ponad 25 %, oraz że opracowano metodologię usprawnienia prognoz dotyczących wydatków w tytule I (wraz z odpowiednimi parametrami, przewidywaniami i etapami działania),
-
wdrożono środki strukturalne w celu rozwiązania problemów w dziedzinie finansowania dotacji na rzecz kształcenia i szkolenia zawodowego, które obejmują dostosowany harmonogram realizacji celów przez sieć oraz końcowe sprawozdania z realizacji w pierwszej połowie semestru, przygotowanie operacyjnej kontroli przy wykorzystaniu list kontrolnych koncentrujących się na kursach wymiany, spójności świadectw audytu i sprawozdań z kontroli oraz wykryciu błędów obliczeniowych, opracowanie udoskonalonych wytycznych dla członków sieci dotyczących przygotowywania końcowych sprawozdań z realizacji, aby uniknąć częstego lub długiego zawieszania faktur, a także stosowanie miesięcznego mechanizmu monitorującego przedkładanie końcowych sprawozdań z realizacji,
-
w celu wdrożenia zaleceń Służby Audytu Wewnętrznego Komisji z roku 2010 opracowano i zatwierdzono kompleksowy plan ciągłości działania, który zawiera ocenę potencjalnych zakłóceń, określa funkcje o zasadniczym znaczeniu oraz potrzebny czas reakcji, a także obejmuje plan działań wdrożeniowych;

Zarządzanie budżetem i finansami

5.
zwraca uwagę, że wysiłki związane z monitorowaniem budżetu w ciągu roku budżetowego 2012 doprowadziły do osiągnięcia wskaźnika wykonania budżetu w wysokości 99,68 % oraz że wskaźnik wykonania w odniesieniu do środków na płatności wyniósł 94,44 %;

Zobowiązania i przeniesienia

6.
zwraca uwagę, że w tytule II stwierdzono wysoki poziom przeniesień środków, na które zaciągnięto zobowiązania (39 %); przyznaje, że zgodnie z rocznym sprawozdaniem Trybunału wynikało to w dużej mierze z przyczyn, na które Centrum nie miało wpływu;

Przesunięcia

7.
zauważa, że zgodnie z rocznym sprawozdaniem z działalności i ustaleniami w ramach kontroli przeprowadzonej przez Trybunał Obrachunkowy poziom i charakter przesunięć w roku 2012 nie wykracza poza ramy określone w przepisach finansowych oraz wyraża uznanie dla Centrum za dobre planowanie budżetowe;

Procedury udzielania zamówień i procedury naboru

8.
zauważa, że w odniesieniu do 2012 r. ani wybrane do kontroli transakcje, ani inne ustalenia w ramach kontroli nie dały podstaw do sformułowania przez Trybunał Obrachunkowy w sprawozdaniu z kontroli rocznej jakichkolwiek uwag dotyczących procedur przetargowych Centrum;
9.
z niepokojem zauważa, że zgodnie z ustaleniami Trybunału Obrachunkowego członkowie komisji preselekcyjnej nie podpisywali deklaracji o braku konfliktu interesów w związku z dwoma procedurami rekrutacji na stanowisko dyrektora Centrum, które rozpoczęto w roku 2010 i 2011 i w ramach których nie wyłoniono kandydata; wyraża zaniepokojenie faktem, że pytania na rozmowy kwalifikacyjne i ich wagę oraz progi punktowe warunkujące umieszczenie na liście odpowiednich kandydatów ustalano po dokonaniu przeglądu kandydatur;

Zapobieganie konfliktom interesów i zarządzanie nimi oraz przejrzystość

10.
uznaje, że Centrum dokona oceny swojej strategii zapobiegania konfliktom interesów i zarządzania nimi na podstawie wytycznych Komisji dotyczących zapobiegania konfliktom interesów i zarządzania nimi w zdecentralizowanych agencjach UE; wzywa Centrum do poinformowania organu udzielającego absolutorium o wynikach tej oceny, kiedy będą dostępne;
11.
zauważa, że życiorysy i deklaracje o braku konfliktu interesów członków zarządu oraz deklaracje o braku konfliktu interesów dyrektora wykonawczego i kadry kierowniczej wyższego szczebla nie są publicznie dostępne; wzywa Centrum do naprawy tej sytuacji w trybie pilnym;

Uwagi dotyczące mechanizmów kontrolnych

12.
wyraża ubolewanie, że zgodnie z rocznym sprawozdaniem Trybunału Obrachunkowego koszty personalne deklarowane przez beneficjentów zazwyczaj nie podlegają weryfikacji w oparciu o oryginalne dokumenty potwierdzające, choć przeprowadzana przez Centrum weryfikacja ex ante w odniesieniu do dotacji (przyznawanych corocznie partnerom krajowym współpracującym w ramach sieci) obejmuje kompleksową analizę deklaracji kosztów złożonych przez beneficjentów dotacji, a także przegląd świadectw uzyskanych od audytorów zewnętrznych zaangażowanych przez beneficjentów lub świadectw wystawionych przez niezależnych urzędników publicznych; ubolewa, że odpowiednie weryfikacje ex post po raz ostatni przeprowadzono w 2009 r. i podkreśla potrzebę przeprowadzania weryfikacji ex post w celu wzmocnienia procedury; z niepokojem zauważa, że z ustaleń Trybunału Obrachunkowego wynika, iż weryfikacje ex ante dają jedynie ograniczoną pewność i sugeruje wzmocnienie procedur w zakresie weryfikacji ex ante; wzywa Centrum do zajęcia się tą kwestią i przedłożenia władzy budżetowej sprawozdania na temat kroków podjętych w ramach działań realizowanych w następstwie udzielenia absolutorium za rok 2012;

Kontrola wewnętrzna

13.
na podstawie informacji otrzymanych od Centrum przyjmuje do wiadomości, że Służba Audytu Wewnętrznego przeprowadziła ocenę ryzyka w odniesieniu do roku 2012 oraz zidentyfikowała pięć zagrożeń o zasadniczym znaczeniu; zwraca uwagę, że zagrożenia te uwzględniono w rocznym planie zarządzania ryzykiem Centrum na rok 2012, stanowiącym część programu prac Centrum na tenże rok; dostrzega, że działania podjęte w związku z trzema spośród tych zagrożeń zostały ukończone, a działania dotyczące dwóch pozostałych zagrożeń o zasadniczym znaczeniu są w trakcie realizacji;

Wyniki

14.
zwraca się do Centrum o przedstawienie europejskim obywatelom wyników i efektów jego pracy w sposób łatwo dostępny, głównie za pośrednictwem jego strony internetowej;
15.
w odniesieniu do pozostałych uwag towarzyszących decyzji w sprawie absolutorium, które mają charakter przekrojowy, odsyła do swojej rezolucji z dnia 3 kwietnia 2014 r. 13 w sprawie wyników, gospodarowania środkami finansowymi i kontroli agencji.
1 Dz.U. C 365 z 13.12.2013, s. 21.
2 Dz.U. L 248 z 16.9.2002, s. 1.
3 Dz.U. L 298 z 26.10.2012, s. 1.
4 Dz.U. L 39 z 13.2.1975, s. 1.
5 Dz.U. L 357 z 31.12.2002, s. 72.
6 Dz.U. L 328 z 7.12.2013, s. 42.
7 Dz.U. C 365 z 13.12.2013, s. 21.
8 Dz.U. L 248 z 16.9.2002, s. 1.
9 Dz.U. L 298 z 26.10.2012, s. 1.
10 Dz.U. L 39 z 13.2.1975, s. 1.
11 Dz.U. L 357 z 31.12.2002, s. 72.
12 Dz.U. L 328 z 7.12.2013, s. 42.
13 Teksty przyjęte, P7_TA(2014)0299 (zob. s. 359 niniejszego Dziennika Urzędowego).

Zmiany w prawie

Kary za wykroczenia i przestępstwa skarbowe rosną od lipca po raz drugi w tym roku

41 mln 281 tys. 920 złotych może od lipca wynieść maksymalna kara za przestępstwo skarbowe. Najniższa grzywna za wykroczenie wynosi natomiast 430 złotych. Wzrost kar ma związek z podwyższeniem wysokości minimalnego wynagrodzenia. Od lipca 2024 roku wynosi ono 4300 złotych.

Krzysztof Koślicki 01.07.2024
Przepisy o głosowaniu korespondencyjnym bez poprawek Senatu

W środę Senat nie zgłosił poprawek do noweli kodeksu wyborczego, która umożliwia głosowanie korespondencyjne wszystkim obywatelom zarówno w kraju, jak i za granicą. 54 senatorów było za, a 30 przeciw. Ustawa trafi teraz do prezydenta. Poprzedniego dnia takie rozwiązanie rekomendowały jednomyślnie senackie komisje Praw Człowieka i Praworządności, Samorządu Terytorialnego i Administracji Państwowej oraz Komisja Ustawodawcza.

Grażyna J. Leśniak 26.06.2024
Rząd zmienia przepisy o układach zbiorowych pracy

Katalog spraw regulowanych w układzie zbiorowym pracy będzie otwarty i będzie mógł obejmować sprawy dotyczące w szczególności wymiaru i norm czasu pracy, systemów i rozkładów czasu pracy, pracy w godzinach nadliczbowych, wymiaru urlopu wypoczynkowego, warunków wynagradzania czy organizacji pracy. Do uzgodnień międzyresortowych trafił dziś projekt zupełnie nowej ustawy o układach zbiorowych pracy i porozumieniach zbiorowych. Jego autorzy zakładają, że nowe przepisy zaczną obowiązywać od 1 stycznia 2025 roku.

Grażyna J. Leśniak 25.06.2024
Nowe zasady przeprowadzania kontroli w pomocy społecznej

Dziś (piątek, 21 czerwca) weszły w życie nowe przepisy dotyczące przeprowadzania kontroli w pomocy społecznej. Dotyczą m.in. rozszerzenia nadzoru nad realizacją zaleceń pokontrolnych i objęcia procedurą kontrolną mieszkań treningowych i wspomaganych.

Robert Horbaczewski 21.06.2024
Nowelizacja kodeksu pracy o substancjach reprotoksycznych wejdzie w życie pod koniec czerwca

W dniu 14 czerwca opublikowana została nowelizacja kodeksu pracy dotycząca ochrony pracowników przed substancjami reprotoksycznymi, które są szkodliwe m.in. dla płodności i funkcji seksualnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów.

Grażyna J. Leśniak 17.06.2024
Bez polskiego prawa jazdy obcokrajowiec nie zostanie taksówkarzem

​Od 17 czerwca wszyscy kierowcy, którzy pracują w Polsce w charakterze taksówkarzy lub świadczą usługi odpłatnego przewozu osób, będą musieli posiadać polskie prawo jazdy. Zapewne nie wszystkim kierowcom z zagranicy uda się to prawo jazdy zdobyć, więc liczba obcokrajowców świadczących usługi przewozu osób może spaść.

Regina Skibińska 15.06.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2014.266.169

Rodzaj: Decyzja
Tytuł: Decyzja 2014/565/UE w sprawie udzielenia absolutorium z wykonania budżetu Europejskiego Centrum Rozwoju Kształcenia Zawodowego za rok budżetowy 2012
Data aktu: 03/04/2014
Data ogłoszenia: 05/09/2014