(notyfikowana jako dokument nr C(2013) 7095)(2013/631/UE)
(Dz.U.UE L z dnia 31 października 2013 r.)
KOMISJA EUROPEJSKA,
uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie (WE) nr 550/2004 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 10 marca 2004 r. w sprawie zapewniania służb żeglugi powietrznej w Jednolitej Europejskiej Przestrzeni Powietrznej (rozporządzenie w sprawie zapewniania służb) 1 , w szczególności jego art. 15,
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) Rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) nr 391/2013 2 ustanawia wspólny system opłat za korzystanie ze służb żeglugi powietrznej. Wspólny system opłat jest integralnym elementem realizacji celów systemu skuteczności działania ustanowionego na mocy art. 11 rozporządzenia (WE) nr 549/2004 Parlamentu Europejskiego i Rady 3 oraz rozporządzenia wykonawczego Komisji (UE) nr 390/2013 4 .
(2) Decyzja Komisji 2011/121/UE 5 ustanawia ogólnounijne docelowe parametry skuteczności działania, w tym cel w zakresie efektywności pod względem kosztów dla zapewniania służb żeglugi powietrznej na lata 2012-2014. Pismami z dnia 19 lipca 2012 r. i 17 grudnia 2012 r. Komisja poinformowała państwa członkowskie, że ich zrewidowane plany skuteczności działania i docelowe parametry są spójne z przyjętymi ogólnounijnymi docelowymi parametrami skuteczności działania oraz wnoszą odpowiedni wkład na rzecz ich realizacji. Docelowe parametry efektywności kosztowej wyrażane są w określonych stawkach jednostkowych.
(3) Art. 17 ust. 1 lit. c) rozporządzenia wykonawczego (UE) nr 391/2013 przewiduje dokonanie przez Komisję oceny stawek jednostkowych w strefach pobierania opłat na rok 2014, przedłożonych jej przez państwa członkowskie do dnia 1 czerwca 2013 r. zgodnie z wymogami art. 9 ust. 1 i 2 wspomnianego rozporządzenia. W ramach tej oceny sprawdzana jest zgodność stawek jednostkowych na rok 2014 z przepisami rozporządzeń wykonawczych (UE) nr 390/2013 i (UE) nr 391/2013.
(4) Komisja przeprowadziła ocenę stawek jednostkowych w strefach pobierania opłat na rok 2014 przy wsparciu ze strony organu weryfikującego skuteczność działania (PRB) i Centralnego Biura Opłat Trasowych organizacji Eurocontrol oraz z wykorzystaniem danych i dodatkowych informacji dostarczonych przez państwa członkowskie do czerwca 2013 r. Przy ocenie uwzględniono również wyjaśnienia i korekty dokonane przed spotkaniem konsultacyjnym, które odbyło się w dniu 26 czerwca 2013 r., w zastosowaniu art. 9 ust. 1 rozporządzenia wykonawczego (UE) nr 391/2013, jak również późniejszą korespondencję między Komisją a Danią, Estonią, Irlandią, Hiszpanią, Francją, Włochami, Węgrami, Maltą, Niderlandami, Rumunią, Szwecją i Zjednoczonym Królestwem.
(5) Dania, Francja, Włochy, Niderlandy i Rumunia zaproponowały częściowe lub pełne skompensowanie korekt przewidzianych zgodnie z rozporządzeniem wykonawczym (UE) nr 391/2013, czego skutkiem będzie obniżenie lub utrzymanie określonego poziomu stawki jednostkowej, co leży w interesie użytkowników przestrzeni powietrznej. W związku z tym przedmiotowe kwoty nie powinny być odzyskiwane w kolejnych latach.
(6) Komisja odnotowuje, że Hiszpania zamierza zastosować przepis przejściowy zgodnie z art. 2 rozporządzenia Komisji (UE) nr 1191/2010 6 . Komisja zweryfikowała informacje przedstawione w tym względzie przez Hiszpanię i zgadza się, że Hiszpania spełnia warunki określone w art. 2 rozporządzenia (UE) nr 1191/2010 i może podjąć decyzję o wyłączeniu ustalonych kosztów instytucji zapewniających służby żeglugi powietrznej spod art. 11a ust. 3 rozporządzenia Komisji (WE) nr 1794/2006 7 . W związku z tym mechanizm podziału ryzyka związanego z ruchem między instytucjami zapewniającymi służby żeglugi powietrznej i użytkownikami przestrzeni powietrznej w stosunku 30/70 odnośnie do zysków lub strat, które wynikają z różnicy między faktycznymi jednostkami usługowymi a prognozowanymi jednostkami usługowymi, należy stosować już od progu 0 % różnicy zamiast 2 % różnicy. Zgodnie z art. 2 rozporządzenia (UE) nr 1191/2010 oraz z uwzględnieniem redukcji stawki jednostkowej podjętej przez Hiszpanię dla roku 2012, przedmiotowe wyłączenie jest ograniczone do podziału ryzyka związanego z ruchem w odniesieniu do dochodów ze wspomnianego roku. Hiszpania zamierza rozłożyć wynikające z powyższego przeniesienie na kolejne lata, począwszy od roku 2015.
(7) Artykuł 17 ust. 1 lit. d) rozporządzenia wykonawczego (UE) nr 391/2013 stanowi, że w przypadku gdy stawki jednostkowe są zgodne z przepisami rozporządzeń wykonawczych (UE) nr 390/2013 i (UE) nr 391/2013, Komisja powiadamia o tym zainteresowane państwa członkowskie.
(8) Powiadomienie o zgodności stawek jednostkowych w strefach pobierania opłat z przepisami rozporządzeń wykonawczych (UE) nr 390/2013 i (UE) nr 391/2013 powinno pozostawać bez uszczerbku dla art. 16 rozporządzenia (WE) nr 550/2004,
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ: