Decyzja wykonawcza 2013/190/UE dotycząca ważności niektórych wiążących informacji taryfowych

DECYZJA WYKONAWCZA KOMISJI
z dnia 22 kwietnia 2013 r.
dotycząca ważności niektórych wiążących informacji taryfowych

(notyfikowana jako dokument nr C(2013) 2297)

(Jedynie tekst w języku niemieckim jest autentyczny)

(2013/190/UE)

(Dz.U.UE L z dnia 24 kwietnia 2013 r.)

KOMISJA EUROPEJSKA,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

uwzględniając rozporządzenie Rady (EWG) nr 2913/92 z dnia 12 października 1992 r. ustanawiające Wspólnotowy Kodeks Celny(1), w szczególności jego art. 12 ust. 5 lit. a) ppkt (iii) oraz art. 248,

uwzględniając rozporządzenie Komisji (EWG) nr 2454/93 z dnia 2 lipca 1993 r. ustanawiające przepisy w celu wykonania rozporządzenia Rady (EWG) nr 2913/92 ustanawiającego Wspólnotowy Kodeks Celny(2), w szczególności jego art. 9 ust. 1,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) W celu zapewnienia jednolitego stosowania Nomenklatury scalonej Komisja przyjęła rozporządzenie (WE) nr 160/2007 z dnia 15 lutego 2007 r. dotyczące klasyfikacji niektórych towarów w Nomenklaturze scalonej(3), klasyfikując produkt w postaci klarownego, ciemnobrązowego płynu, o aromatycznym ziołowym zapachu i gorzkim, ziołowym smaku, o rzeczywistej objętościowej mocy alkoholu 43 % i składający się z mieszanki 32 rodzajów ekstraktów ziół leczniczych z ekstraktem karmelu, wodą i alkoholem do kodu CN 2208 90 69.

(2) Klasyfikacja ta została przyjęta z następującym uzasadnieniem: "Klasyfikacja wyznaczona jest przez postanowienia reguł 1. i 6. Ogólnych reguł interpretacji Nomenklatury Scalonej, uwagę dodatkową 1(b) do działu 30 oraz brzmienie kodów CN 2208, 2208 90 i 2208 90 69. Produkt ten nie może być uważany za lek objęty działem 30. Ani etykieta, ani załączone zalecenia dla użytkownika, ani opakowanie nie zawierają informacji o rodzaju i stężeniu substancji czynnej(-ych). Podana jest jedynie ilość i rodzaj użytych roślin lub części roślin. Nie są zatem spełnione warunki uwagi dodatkowej 1(b) do działu 30. Produkt ten jest napojem spirytusowym objętym pozycją 2208, posiadającym cechy charakterystyczne suplementu diety, przeznaczonym do utrzymania dobrego stanu zdrowia i samopoczucia, opartym na ekstraktach roślinnych (zob. Noty wyjaśniające do Systemu Zharmonizowanego, do pozycji 2208, akapit trzeci, pkt 16)".

(3) Po opublikowaniu wyżej wymienionego rozporządzenia w dniu 20 lutego 2007 r. wszystkie wcześniej wydane przez państwa członkowskie wiążące informacje taryfowe (WIT), klasyfikujące rozpatrywane produkty jako leki objęte pozycją 3004, przestały być ważne.

(4) Następnie państwa członkowskie wydały wiążące informacje taryfowe klasyfikujące takie produkty do pozycji 2208.

(5) Jednakże Austria wydała WIT, o której mowa w załączniku, klasyfikując podobny produkt do kodu CN 3004 90 00. Czyniąc to, Austria nie wzięła pod uwagę, że rozporządzenie klasyfikacyjne stanowi zastosowanie ogólnej zasady do konkretnego przypadku, i tym samym zawiera wskazówki dotyczące interpretacji zasady, która może być zastosowana przez władze odpowiedzialne za klasyfikację identycznego lub podobnego produktu.

(6) WIT, o której mowa w załączniku, dotyczy produktu, który składa się z przezroczystej, żółtawobrązowej cieczy o specyficznym aromatycznym zapachu i gorzkim, korzenno-aromatycznym smaku. Produkt ma rzeczywistą objętościową moc alkoholu 43,4 % i składa się z mieszaniny kamfory i 26 innych ekstraktów ziół leczniczych z olejkami eterycznymi, środka barwiącego żywność oraz alkoholu. Produkt ten jest wystarczająco podobny do produktu będącego przedmiotem rozporządzenia (WE) nr 160/2007.

(7) Warunki uwagi dodatkowej 1(b) do działu 30 nie są spełnione, ponieważ na etykiecie nie ma dokładnych informacji dotyczących składu ilościowego. Produkt opisany w WIT wydanej przez Austrię składa się z alkoholowej mieszanki kamfory z różnymi ekstraktami ziołowymi. Jednakże brak jest jasnego uzasadnienia zmieszania wszystkich tych ziół ze sobą. Produkt nie leczy konkretnych chorób lub dolegliwości, ani im nie zapobiega. Niektóre ze wskazań dotyczące patofizjologicznych warunków nie zostały wyraźnie zdefiniowane.

(8) W celu zapewnienia równości między podmiotami i jednolitego stosowania CN powinna przestać być ważna WIT, o której mowa w załączniku. Administracja celna, która wydała informację, powinna zatem niezwłocznie ją cofnąć i powiadomić o tym fakcie Komisję.

(9) Zgodnie z art. 12 ust. 6 rozporządzenia (EWG) nr 2913/92 otrzymujący powinien mieć możliwość posługiwania się przez pewien okres wiążącą informacją taryfową, która przestała być ważna, z zastrzeżeniem warunków określonych w art. 14 ust. 1 rozporządzenia (EWG) nr 2454/93.

(10) Środki przewidziane w niniejszej decyzji są zgodne z opinią Komitetu Kodeksu Celnego,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł  1
1.
Wiążąca informacja taryfowa, o której mowa w kolumnie 1 tabeli zamieszczonej w załączniku, która została wydana przez organy celne wyszczególnione w kolumnie 2 dla klasyfikacji taryfowej określonej w kolumnie 3, przestaje być ważna.
2.
Organy celne wyszczególnione w kolumnie 2 tabeli zamieszczonej w załączniku cofają wiążącą informację taryfową określoną w kolumnie 1 w najwcześniej możliwym terminie i w każdym przypadku nie później niż w ciągu 10 dni od notyfikowania niniejszej decyzji.
3.
Organ celny, który cofa wiążącą informację taryfową, powiadamia o tym Komisję.
Artykuł  2

Na wiążącą informację taryfową, o której mowa w załączniku, można nadal powoływać się, zgodnie z przepisami art. 12 ust. 6 rozporządzenia (EWG) nr 2913/92, przez okres sześciu miesięcy, pod warunkiem że zostały spełnione warunki ustanowione w art. 14 ust. 1 rozporządzenia (EWG) nr 2454/93.

Artykuł  3

Niniejsza decyzja skierowana jest do Republiki Austrii.

Sporządzono w Brukseli dnia 22 kwietnia 2013 r.

W imieniu Komisji

Algirdas ŠEMETA

Członek Komisji

______

(1) Dz.U. L 302 z 19.10.1992, s. 1.

(2) Dz.U. L 253 z 11.10.1993, s. 1.

(3) Dz.U. L 51 z 20.2.2007, s. 3.

ZAŁĄCZNIK

Wiążąca informacja taryfowa

Nr referencyjny

Organ celny Klasyfikacja taryfowa
1 2 3
AT 2009/000788 Zollamt Wien 30049000

Zmiany w prawie

Bez kary za brak lekarza w karetce do połowy przyszłego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz trzeci czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa medycznego. Ostatnio termin wyznaczono na koniec tego roku, teraz ma to być czerwiec 2025 r.

Beata Dązbłaż 23.09.2024
Darowizny dla ofiar powodzi z zerową stawką VAT

Można już stosować zerową stawkę VAT na darowizny dla ofiar powodzi - rozporządzenie w tej sprawie obowiązuje od 18 września, ale z możliwością stosowania go do darowizn towarów i nieodpłatnych usług przekazanych począwszy od 12 września do 31 grudnia 2024 r. Stawka 0 proc. będzie stosowana do darowizn wszelkiego rodzaju towarów lub usług niezbędnych do wsparcia poszkodowanych.

Monika Sewastianowicz 18.09.2024
Lewiatan: Za reformę płacy minimalnej będą musieli zapłacić pracodawcy

Projekt ustawy o minimalnym wynagrodzeniu jest słaby legislacyjnie. Nie tylko nie realizuje celów zawartych w unijnej dyrektywie, ale może przyczynić się do pogłębienia problemów firm i spadku zatrudnienia. Nie poprawi też jakości pracy w naszym kraju. Utrwala zwiększanie presji płacowej – uważa Konfederacja Lewiatan.

Grażyna J. Leśniak 10.09.2024
Od dziś ważna zmiana dla niektórych kierowców

Nowe przepisy, które zaczną obowiązywać od wtorku, 10 września, zakładają automatyczny zwrot prawa jazdy, bez konieczności składania wniosku. Zmiana ma zapobiegać sytuacji, w której kierowcy, nieświadomi obowiązku, byli karani za prowadzenie pojazdu, mimo formalnego odzyskania uprawnień.

Robert Horbaczewski 09.09.2024
Będą zmiany w ustawie o działaniach antyterrorystycznych oraz w ustawie o ABW oraz AW

Rząd przyjął we wtorek projekt przepisów, który dostosowuje polskie prawo do przepisów Unii Europejskiej, które dotyczą przeciwdziałania rozpowszechnianiu w Internecie treści o charakterze terrorystycznym. Wprowadzony zostanie mechanizm wydawania i weryfikowania nakazów usunięcia lub uniemożliwienia dostępu do takich treści. Za egzekwowanie nowych przepisów odpowiedzialny będzie szef Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego. Od jego decyzji będzie się można odwołać do sądu.

Grażyna J. Leśniak 03.09.2024
Ustawa o rencie wdowiej niekonstytucyjna?

O zawetowanie ustawy o tzw. wdowich emeryturach jako aktu dyskryminującego część obywateli zwróciła się do prezydenta Andrzeja Dudy jedna z emerytek. W jej przekonaniu uchwalona 26 lipca 2024 r. ustawa narusza art. 32 Konstytucji, ponieważ wprowadza zasady dyskryminujące dużą część seniorów. Czy prezydent zdążył się z nią zapoznać – nie wiadomo. Bo petycja wpłynęła do Kancelarii Prezydenta 6 sierpnia, a już 9 sierpnia ustawa została podpisana.

Grażyna J. Leśniak 31.08.2024