Udzielanie pomocy publicznej za pośrednictwem Centrum Łukasiewicz.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA NAUKI 1
z dnia 12 września 2024 r.
w sprawie udzielania pomocy publicznej za pośrednictwem Centrum Łukasiewicz

Na podstawie art. 34l ust. 2 ustawy z dnia 21 lutego 2019 r. o Sieci Badawczej Łukasiewicz (Dz. U. z 2024 r. poz. 925 i 1089) zarządza się, co następuje:

Rozdział  1

Przepisy ogólne

§  1. 
Rozporządzenie określa warunki i tryb udzielania pomocy publicznej za pośrednictwem Centrum Łukasiewicz, w tym:
1)
przeznaczenie pomocy;
2)
rodzaje kosztów kwalifikujących się do objęcia pomocą, zwanych dalej "kosztami kwalifikowalnymi";
3)
sposób kumulowania pomocy;
4)
maksymalne wielkości pomocy.
§  2. 
Pomoc publiczna może być udzielana za pośrednictwem Centrum Łukasiewicz jako:
1)
pomoc zgodna z przepisami rozporządzenia Komisji (UE) nr 651/2014 z dnia 17 czerwca 2014 r. uznającego niektóre rodzaje pomocy za zgodne z rynkiem wewnętrznym w zastosowaniu art. 107 i 108 Traktatu (Dz. Urz. UE L 187 z 26.06.2014, str. 1, z późn. zm. 2 ), zwanego dalej "rozporządzeniem nr 651/2014", przeznaczona na:
a)
prowadzenie badań podstawowych, badań przemysłowych i eksperymentalnych prac rozwojowych oraz przygotowanie studiów wykonalności - zgodnie z art. 25 rozporządzenia nr 651/2014,
b)
wspieranie innowacyjności - zgodnie z art. 28 rozporządzenia nr 651/2014,
c)
prowadzenie badań podstawowych, badań przemysłowych i eksperymentalnych prac rozwojowych w sektorze rybołówstwa i akwakultury - zgodnie z art. 30 rozporządzenia nr 651/2014,
d)
wspieranie przedsiębiorców rozpoczynających prowadzenie działalności badawczej, rozwojowej i innowacyjnej, zwanej dalej "działalnością B+R+I" - zgodnie z art. 22 rozporządzenia nr 651/2014,
e)
usługi doradcze - zgodnie z art. 18 rozporządzenia nr 651/2014,
f)
wspieranie wdrażania wyników badań podstawowych, badań przemysłowych i eksperymentalnych prac rozwojowych przez finansowanie inwestycji początkowych oraz inwestycji początkowych, które zapoczątkowują nową działalność gospodarczą na danym obszarze - zgodnie z art. 14 rozporządzenia nr 651/2014

- zwana dalej "pomocą w ramach wyłączeń grupowych";

2)
pomoc de minimis zgodna z przepisami rozporządzenia Komisji (UE) 2023/2831 z dnia 13 grudnia 2023 r. w sprawie stosowania art. 107 i 108 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej do pomocy de minimis (Dz. Urz. UE L 2023/2831 z 15.12.2023), zwanego dalej "rozporządzeniem 2023/2831", przeznaczona na wspieranie komercjalizacji oraz innych form transferu do gospodarki wyników badań podstawowych, badań przemysłowych i eksperymentalnych prac rozwojowych lub know-how związanego z tymi wynikami.
§  3. 
1. 
Przepisów rozporządzenia nie stosuje się do pomocy w ramach wyłączeń grupowych, która:
1)
jest bezpośrednio związana z ilością wywożonych produktów, z tworzeniem i prowadzeniem sieci dystrybucyjnej lub z innymi wydatkami bieżącymi, związanymi z prowadzeniem działalności wywozowej;
2)
jest uwarunkowana pierwszeństwem użycia towarów produkcji krajowej w stosunku do towarów sprowadzanych z zagranicy;
3)
jest udzielana w sektorze:
a)
rybołówstwa i akwakultury zgodnie z rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1379/2013 z dnia 11 grudnia 2013 r. w sprawie wspólnej organizacji rynków produktów rybołówstwa i akwakultury, zmieniającym rozporządzenia Rady (WE) nr 1184/2006 i (WE) nr 1224/2009 oraz uchylającym rozporządzenie Rady (WE) nr 104/2000 (Dz. Urz. UE L 354 z 28.12.2013, str. 1, z późn. zm. 3 ), z wyłączeniem pomocy, o której mowa w § 2 pkt 1 lit. a-d,
b)
produkcji podstawowej produktów rolnych, z wyłączeniem pomocy, o której mowa w § 2 pkt 1 lit. a-e,
c)
przetwarzania i wprowadzania do obrotu produktów rolnych, jeżeli:
jej wielkość jest ustalana na podstawie ceny lub ilości takich produktów zakupionych od producentów surowców lub wprowadzonych na rynek przez przedsiębiorców objętych pomocą, lub
jej przyznanie zależy od przekazania części albo całości pomocy producentom surowców;
4)
służy ułatwieniu zamykania niekonkurencyjnych kopalń węgla i jest udzielana zgodnie z decyzją Rady 2010/787/UE z dnia 10 grudnia 2010 r. w sprawie pomocy państwa ułatwiającej zamykanie niekonkurencyjnych kopalń węgla (Dz. Urz. UE L 336 z 21.12.2010, str. 24);
5)
jest zaliczana do którejkolwiek z kategorii pomocy regionalnej, o których mowa w art. 13 rozporządzenia nr 651/2014;
6)
ze względu na warunki lub metody finansowania jest nierozerwalnie związana z naruszeniem prawa Unii Europejskiej, w szczególności jeżeli przewiduje zastosowanie środków pomocy:
a)
w przypadku których jej udzielenie jest uwarunkowane obowiązkiem:
posiadania przez przedsiębiorcę siedziby w danym państwie członkowskim Unii Europejskiej lub prowadzenia działalności w przeważającej mierze w danym państwie członkowskim Unii Europejskiej,
korzystania przez przedsiębiorcę z towarów produkcji krajowej lub usług krajowych,
b)
ograniczających możliwości przedsiębiorców w zakresie wykorzystania wyników działalności B+R+I w innych państwach członkowskich Unii Europejskiej.
2. 
Przepisów rozporządzenia nie stosuje się do pomocy de minimis, która jest:
1)
bezpośrednio związana z ilością wywożonych produktów, z tworzeniem i prowadzeniem sieci dystrybucyjnej lub z innymi wydatkami bieżącymi, związanymi z prowadzeniem działalności wywozowej;
2)
uwarunkowana pierwszeństwem użycia towarów i usług produkcji krajowej w stosunku do towarów i usług sprowadzanych z zagranicy;
3)
udzielana w sektorze:
a)
produkcji podstawowej produktów rybołówstwa i akwakultury,
b)
przetwarzania i wprowadzania produktów rybołówstwa i akwakultury do obrotu, jeżeli kwota pomocy jest ustalana na podstawie ceny lub ilości produktów nabytych lub wprowadzonych do obrotu,
c)
produkcji podstawowej produktów rolnych,
d)
przetwarzania i wprowadzania do obrotu produktów rolnych, jeżeli:
jej wielkość jest ustalana na podstawie ceny lub ilości takich produktów zakupionych od producentów surowców lub wprowadzonych na rynek przez przedsiębiorców objętych pomocą, lub
jej udzielenie zależy od przekazania części albo całości pomocy producentom surowców.
§  4. 
Ilekroć w rozporządzeniu jest mowa o:
1)
przedsiębiorcy - oznacza to przedsiębiorstwo w rozumieniu art. 1 załącznika I do rozporządzenia nr 651/2014;
2)
mikro-, małym lub średnim przedsiębiorcy - oznacza to mikro-, małe lub średnie przedsiębiorstwo w rozumieniu art. 2 załącznika I do rozporządzenia nr 651/2014;
3)
dużym przedsiębiorcy - oznacza to przedsiębiorcę innego niż określony w pkt 2;
4)
organizacji badawczej - oznacza to podmiot systemu szkolnictwa wyższego i nauki, o którym mowa w art. 7 ust. 1 pkt 1, 2, 4-6 i 6b-8 ustawy z dnia 20 lipca 2018 r. - Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce (Dz. U. z 2023 r. poz. 742, z późn. zm. 4 ), będący organizacją prowadzącą badania i upowszechniającą wiedzę w rozumieniu art. 2 pkt 83 rozporządzenia nr 651/2014;
5)
badaniach podstawowych - oznacza to badania podstawowe w rozumieniu art. 2 pkt 84 rozporządzenia nr 651/2014;
6)
badaniach przemysłowych - oznacza to badania przemysłowe w rozumieniu art. 2 pkt 85 rozporządzenia nr 651/2014;
7)
eksperymentalnych pracach rozwojowych - oznacza to eksperymentalne prace rozwojowe w rozumieniu art. 2 pkt 86 rozporządzenia nr 651/2014;
8)
inwestycji początkowej - oznacza to inwestycję początkową w rozumieniu art. 2 pkt 49 rozporządzenia nr 651/2014;
9)
inwestycji początkowej, która zapoczątkowuje nową działalność gospodarczą - oznacza to inwestycję początkową, która zapoczątkowuje nową działalność gospodarczą, w rozumieniu art. 2 pkt 51 rozporządzenia nr 651/2014.
§  5. 
O otrzymanie pomocy publicznej, o której mowa w § 2, mogą ubiegać się:
1)
przedsiębiorca,
2)
grupa podmiotów, w skład której wchodzi co najmniej jedna organizacja badawcza i co najmniej jeden przedsiębiorca

- spełniający warunek, o którym mowa w art. 34b ust. 2 ustawy z dnia 21 lutego 2019 r. o Sieci Badawczej Łukasiewicz.

§  6. 
Jeżeli przedsiębiorca ubiegający się o otrzymanie pomocy publicznej, o której mowa w § 2, prowadzi działalność w sektorach, o których mowa w § 3 ust. 1 pkt 3 albo ust. 2 pkt 3, w związku z którą nie może być udzielona taka pomoc, oraz inną działalność, pomoc może zostać mu udzielona pod warunkiem, że przedsiębiorca ten zobowiąże się do:
1)
zapewnienia rozdzielności rachunkowej działalności, o której mowa w § 3 ust. 1 pkt 3 albo ust. 2 pkt 3, od pozostałej działalności, w tym do przypisywania przychodów i kosztów na podstawie konsekwentnie stosowanych i mających uzasadnienie metod;
2)
określenia w dokumentacji, o której mowa w art. 10 ust. 1 ustawy z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości (Dz. U. z 2023 r. poz. 120, 295 i 1598 oraz z 2024 r. poz. 619), sposobu zapewnienia rozdzielności rachunkowej, w tym określenia metod przypisywania przychodów i kosztów, zgodnie z pkt 1.
§  7. 
Pomoc w ramach wyłączeń grupowych nie może zostać udzielona przedsiębiorcy:
1)
na którym ciąży obowiązek, o którym mowa w art. 25 ust. 1 ustawy z dnia 30 kwietnia 2004 r. o postępowaniu w sprawach dotyczących pomocy publicznej (Dz. U. z 2023 r. poz. 702), zwanej dalej "ustawą o pomocy publicznej";
2)
znajdującemu się w trudnej sytuacji w rozumieniu art. 2 pkt 18 rozporządzenia nr 651/2014, z wyjątkiem pomocy, o której mowa w § 2 pkt 1 lit. d.
§  8. 
1. 
Pomoc publiczna, o której mowa w § 2, jest udzielana na wykonanie projektów w ramach jednego z programów, o których mowa w art. 2 ust. 2a ustawy z dnia 21 lutego 2019 r. o Sieci Badawczej Łukasiewicz, zwanych dalej "projektami", wyłonionych w ramach naboru wniosków w konkursie ogłoszonym przez Centrum Łukasiewicz.
2. 
W imieniu grupy podmiotów, o której mowa w § 5 pkt 2, wniosek składa jeden z podmiotów wchodzących w jej skład.
3. 
Pomoc w ramach wyłączeń grupowych, o której mowa w § 2 pkt 1 lit. a-c i e oraz f, może zostać udzielona, jeżeli wniosek został złożony przed rozpoczęciem prac nad projektem. W przypadku pomocy w ramach wyłączeń grupowych, o której mowa w § 2 pkt 1 lit. d, oraz pomocy de minimis wniosek może zostać złożony również po rozpoczęciu prac nad projektem.
4. 
Wniosek zawiera:
1)
firmę przedsiębiorcy i informację o jego wielkości w rozumieniu art. 2 załącznika I do rozporządzenia nr 651/2014;
2)
opis projektu;
3)
datę rozpoczęcia i zakończenia wykonywania projektu;
4)
lokalizację projektu;
5)
wykaz kosztów projektu;
6)
kwotę finansowania publicznego, koniecznego do wykonania projektu, w tym wnioskowaną kwotę pomocy publicznej, o której mowa w § 2, i jej preferowaną formę, wybraną spośród następujących:
a)
dotacja,
b)
pożyczka,
c)
gwarancja,
d)
zaliczka zwrotna;
7)
inne elementy niż wymienione w pkt 1-6, określone w ogłoszeniu o konkursie na wykonanie projektów.
5. 
Do wniosku przedsiębiorca dołącza:
1)
w przypadku pomocy w ramach wyłączeń grupowych - informacje dotyczące tego przedsiębiorcy i prowadzonej przez niego działalności gospodarczej oraz informacje o otrzymanej pomocy publicznej albo oświadczenie o nieotrzymaniu takiej pomocy, określone w przepisach wydanych na podstawie art. 37 ust. 6 ustawy o pomocy publicznej;
2)
w przypadku pomocy de minimis:
a)
kopie wszystkich zaświadczeń o otrzymanej pomocy de minimis i pomocy de minimis w rolnictwie lub rybołówstwie, które otrzymał w okresie trzech lat poprzedzających dzień złożenia wniosku, albo oświadczenie o wielkości takiej pomocy otrzymanej w tym okresie, albo oświadczenie o nieotrzymaniu takiej pomocy w tym okresie,
b)
informacje niezbędne do jej udzielenia, dotyczące w szczególności tego przedsiębiorcy i prowadzonej przez niego działalności gospodarczej oraz wielkości i przeznaczenia pomocy publicznej otrzymanej w odniesieniu do tych samych kosztów kwalifikowalnych, na pokrycie których ma być przeznaczona pomoc de minimis, określone w przepisach wydanych na podstawie art. 37 ust. 2a ustawy o pomocy publicznej;
3)
inne informacje lub dokumenty niż wymienione w pkt 1 i 2, określone w ogłoszeniu o konkursie na wykonanie projektów.
§  9. 
1. 
Pomoc w ramach wyłączeń grupowych może zostać udzielona, jeżeli jej wielkość nie przekracza:
1)
równowartości 55 000 000 euro na przedsiębiorcę i na projekt - jeżeli ponad połowa całkowitych kosztów kwalifikowalnych projektu zostanie poniesiona na badania podstawowe;
2)
równowartości 35 000 000 euro na przedsiębiorcę i na projekt - jeżeli ponad połowa całkowitych kosztów kwalifikowalnych projektu zostanie poniesiona na badania przemysłowe albo łącznie na badania przemysłowe i na badania podstawowe;
3)
równowartości 25 000 000 euro na przedsiębiorcę i na projekt - jeżeli ponad połowa całkowitych kosztów kwalifikowalnych projektu zostanie poniesiona na eksperymentalne prace rozwojowe;
4)
równowartości 8 250 000 euro na jedno studium wykonalności poprzedzające badania podstawowe, badania przemysłowe lub eksperymentalne prace rozwojowe;
5)
równowartości 10 000 000 euro na przedsiębiorcę i na projekt - w przypadku pomocy, o której mowa w § 2 pkt 1 lit. b;
6)
równowartości 2 200 000 euro na przedsiębiorcę i na projekt - w przypadku pomocy, o której mowa w § 2 pkt 1 lit. e;
7)
dla inwestycji objętej projektem, której koszty kwalifikowalne, o których mowa w § 33 ust. 1, wynoszą co najmniej 110 000 000 euro, jeżeli maksymalna intensywność pomocy regionalnej wynosi:
a)
10 % tych kosztów - równowartości 8 250 000 euro na przedsiębiorcę i na projekt,
b)
15 % tych kosztów - równowartości 12 380 000 euro na przedsiębiorcę i na projekt,
c)
20 % tych kosztów - równowartości 16 500 000 euro na przedsiębiorcę i na projekt,
d)
25 % tych kosztów - równowartości 20 630 000 euro na przedsiębiorcę i na projekt,
e)
30 % tych kosztów - równowartości 24 750 000 euro na przedsiębiorcę i na projekt,
f)
35 % tych kosztów - równowartości 28 880 000 euro na przedsiębiorcę i na projekt,
g)
40 % tych kosztów - równowartości 33 000 000 euro na przedsiębiorcę i na projekt,
h)
50 % tych kosztów - równowartości 41 250 000 euro na przedsiębiorcę i na projekt,
i)
60 % tych kosztów - równowartości 49 500 000 euro na przedsiębiorcę i na projekt,
j)
70 % tych kosztów - równowartości 57 750 000 euro na przedsiębiorcę i na projekt

- w przypadku pomocy, o której mowa w § 2 pkt 1 lit. f.

2. 
Pomoc w ramach wyłączeń grupowych, o której mowa w § 2 pkt 1 lit. a, na wykonanie projektu:
1)
w ramach inicjatywy Eureka lub
2)
przez wspólne przedsiębiorstwo utworzone na podstawie art. 185 albo art. 187 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej, zwanego dalej "Traktatem"

- może zostać udzielona, jeżeli jej wielkość nie przekracza dwukrotności kwot, o których mowa w ust. 1 pkt 1-3.

3. 
Jeżeli pomoc w ramach wyłączeń grupowych, o której mowa w § 2 pkt 1 lit. a, jest udzielana w formie zaliczek zwrotnych, które - przy braku przyjętej metody obliczania ekwiwalentu dotacji brutto - są wyrażone jako odsetek kosztów kwalifikowalnych, a umowa z przedsiębiorcą, na podstawie której środki finansowe stanowiące pomoc są wypłacane, przewiduje, że w przypadku zakładanego rezultatu projektu, na podstawie rozsądnej i ostrożnej hipotezy, zaliczki zostaną spłacone przy zastosowaniu stopy procentowej równej co najmniej stopie dyskontowej obowiązującej w dniu udzielenia pomocy, to kwoty, o których mowa w ust. 1 pkt 1-3, i kwoty ustalone zgodnie z ust. 2 są zwiększane o 50 %.
§  10. 
Pomoc de minimis może zostać udzielona przedsiębiorcy, jeżeli wartość brutto tej pomocy łącznie z wartością brutto innej pomocy de minimis, pomocy de minimis w rolnictwie lub pomocy de minimis w rybołówstwie udzielonej jemu i wszystkim przedsiębiorcom pozostającym z nim w jakimkolwiek stosunku prawnym, o którym mowa w art. 2 ust. 2 rozporządzenia 2023/2831, w okresie 3 lat nie przekroczy kwoty stanowiącej równowartość 300 000 euro.
§  11. 
1. 
Do obliczania maksymalnej wielkości i maksymalnej intensywności pomocy publicznej, o której mowa w § 2, oraz do ustalenia, czy wielkość pomocy w ramach wyłączeń grupowych nie przekracza progów, o których mowa w § 9, uwzględnia się całkowitą kwotę pomocy publicznej dla przedsiębiorcy lub na projekt, z zachowaniem zasad, o których mowa w art. 8 rozporządzenia nr 651/2014 i w art. 5 rozporządzenia 2023/2831.
2. 
Sposób obliczania intensywności oraz wartości pomocy w ramach wyłączeń grupowych i jej kosztów kwalifikowanych określa art. 7 rozporządzenia nr 651/2014.
3. 
Pomoc w ramach wyłączeń grupowych, o której mowa w § 2 pkt 1 lit. a-c i e oraz f, można łączyć z inną pomocą publiczną:
1)
pod warunkiem, że każda z nich dotyczy innych, możliwych do wyodrębnienia kosztów kwalifikowalnych;
2)
w odniesieniu do tych samych - pokrywających się częściowo albo w całości - kosztów kwalifikowalnych, jeżeli nie doprowadzi to do przekroczenia maksymalnej wielkości lub maksymalnej intensywności pomocy określonych dla danego rodzaju pomocy w rozporządzeniu nr 651/2014.
4. 
Pomoc w ramach wyłączeń grupowych, o której mowa w § 2 pkt 1 lit. d, można łączyć z:
1)
pomocą publiczną, w przypadku której można wyodrębnić koszty kwalifikowalne;
2)
inną pomocą publiczną, w przypadku której nie można wyodrębnić kosztów kwalifikowalnych:
a)
do najwyższego, łącznego progu finansowania ustalonego z uwzględnieniem specyficznych uwarunkowań każdego przypadku w rozporządzeniu nr 651/2014, w innym rozporządzeniu w sprawie wyłączeń grupowych albo w decyzji Komisji Europejskiej,
b)
udzieloną w celu zaradzenia poważnym zaburzeniom w gospodarce państwa członkowskiego na podstawie art. 107 ust. 3 lit. b Traktatu, zatwierdzoną decyzją Komisji Europejskiej.
5. 
Pomocy w ramach wyłączeń grupowych nie można łączyć z pomocą de minimis w odniesieniu do tych samych kosztów kwalifikowalnych, jeżeli doprowadziłoby to do przekroczenia maksymalnej intensywności pomocy określonej dla danego rodzaju pomocy w rozporządzeniu nr 651/2014.
6. 
Pomocy de minimis nie można łączyć z pomocą publiczną w odniesieniu do tych samych kosztów kwalifikowalnych, jeżeli doprowadziłoby to do przekroczenia maksymalnej intensywności lub maksymalnej wielkości pomocy określonych dla danego rodzaju pomocy w rozporządzeniu nr 651/2014 albo w decyzji Komisji Europejskiej.
§  12. 
Przed zawarciem umowy, o której mowa w art. 34g ustawy z dnia 21 lutego 2019 r. o Sieci Badawczej Łukasiewicz, na podstawie której ma być udzielona:
1)
pomoc w ramach wyłączeń grupowych, przedsiębiorca przedkłada informacje o otrzymanej pomocy publicznej albo oświadczenie o nieotrzymaniu takiej pomocy, określone w przepisach wydanych na podstawie art. 37 ust. 6 ustawy o pomocy publicznej,
2)
pomoc de minimis, przedsiębiorca przedkłada:
a)
kopie wszystkich zaświadczeń o otrzymanej pomocy de minimis oraz pomocy de minimis w rolnictwie lub rybołówstwie albo oświadczenie o wielkości takiej pomocy, albo oświadczenie o nieotrzymaniu takiej pomocy,
b)
informacje dotyczące zmian w zakresie prowadzonej działalności gospodarczej,
c)
informacje o wielkości i przeznaczeniu pomocy publicznej otrzymanej w odniesieniu do tych samych kosztów kwalifikowalnych, na pokrycie których ma być przeznaczona pomoc de minimis, określone w przepisach wydanych na podstawie art. 37 ust. 2a ustawy o pomocy publicznej

- dotyczące okresu od dnia złożenia wniosku, w odniesieniu do tego przedsiębiorcy i do wszystkich przedsiębiorców pozostających z nim w jakimkolwiek stosunku prawnym, o którym mowa w art. 2 ust. 2 rozporządzenia 2023/2831.

Rozdział  2

Pomoc w ramach wyłączeń grupowych na prowadzenie badań podstawowych, badań przemysłowych i eksperymentalnych prac rozwojowych oraz przygotowanie studiów wykonalności

§  13. 
1. 
W przypadku pomocy w ramach wyłączeń grupowych udzielanej na projekt obejmujący badania podstawowe, badania przemysłowe lub eksperymentalne prace rozwojowe kosztami kwalifikowalnymi są koszty:
1)
wynagrodzeń wraz z pozapłacowymi kosztami pracy, w tym składkami na ubezpieczenia społeczne i ubezpieczenie zdrowotne, osób zatrudnionych przy wykonywaniu projektu, w części, w jakiej wynagrodzenia te są bezpośrednio związane z jego wykonywaniem;
2)
aparatury i sprzętu w zakresie i przez okres, w jakich są one wykorzystywane przy wykonywaniu projektu; jeżeli nie są one wykorzystywane przy wykonywaniu projektu przez cały okres ich użytkowania, za koszty kwalifikowalne uznaje się tylko koszty amortyzacji w okresie wykonywania projektu, obliczone na podstawie przepisów o rachunkowości;
3)
nieruchomości w zakresie i przez okres, w jakich są one wykorzystywane przy wykonywaniu projektu; w przypadku budynków za koszty kwalifikowalne uznaje się tylko koszty amortyzacji w okresie wykonywania projektu obliczone na podstawie przepisów o rachunkowości, a w przypadku gruntów - koszty związane z przeniesieniem własności lub innych praw rzeczowych, koszty odpłatnego korzystania z gruntu lub faktycznie poniesione koszty kapitałowe;
4)
badań prowadzonych na podstawie umowy, wiedzy i patentów nabytych lub użytkowanych na podstawie licencji udzielonej przez podmioty zewnętrzne na warunkach pełnej konkurencji oraz koszty doradztwa i podobnych usług wykorzystywanych wyłącznie na potrzeby wykonywania projektu;
5)
dodatkowe ogólne i inne operacyjne, w tym koszty materiałów, dostaw i produktów, ponoszone bezpośrednio w związku z wykonywaniem projektu.
2. 
Koszty, o których mowa w ust. 1 pkt 5, można obliczać w oparciu o uproszczoną metodę, w formie stawki ryczałtowej wynoszącej do 20 % całkowitych kosztów kwalifikowalnych, o których mowa w ust. 1 pkt 1-4, określonych na podstawie zwykłych praktyk księgowych w dokumentacji dotyczącej kosztów kwalifikowalnych.
3. 
W przypadku pomocy w ramach wyłączeń grupowych udzielanej na projekt obejmujący studium wykonalności kosztami kwalifikowalnymi są koszty opracowania tego studium.
§  14. 
Intensywność pomocy w ramach wyłączeń grupowych na prowadzenie badań podstawowych, badań przemysłowych i eksperymentalnych prac rozwojowych oraz przygotowanie studiów wykonalności, liczona jako stosunek ekwiwalentu dotacji brutto w rozumieniu art. 2 pkt 22 rozporządzenia nr 651/2014 do kosztów kwalifikowalnych, nie może przekroczyć:
1)
100 % kosztów kwalifikowalnych, o których mowa w § 13 ust. 1 - w przypadku badań podstawowych;
2)
50 % kosztów kwalifikowalnych, o których mowa w § 13 ust. 1 - w przypadku badań przemysłowych;
3)
25 % kosztów kwalifikowalnych, o których mowa w § 13 ust. 1 - w przypadku eksperymentalnych prac rozwojowych;
4)
50 % kosztów kwalifikowalnych, o których mowa w § 13 ust. 3 - w przypadku studiów wykonalności.
§  15. 
1. 
W przypadku badań przemysłowych i eksperymentalnych prac rozwojowych intensywność pomocy w ramach wyłączeń grupowych określona w § 14 pkt 2 i 3 ulega zwiększeniu o:
1)
10 punktów procentowych - dla średnich przedsiębiorców,
2)
20 punktów procentowych - dla mikroi małych przedsiębiorców,
3)
15 punktów procentowych - jeżeli zostanie spełniony co najmniej jeden z następujących warunków:
a)
projekt zakłada efektywną współpracę między:
przedsiębiorcami, z których co najmniej jeden jest mikro-, małym lub średnim przedsiębiorcą, lub współpraca ma charakter międzynarodowy, co oznacza, że badania przemysłowe lub eksperymentalne prace rozwojowe są prowadzone w co najmniej dwóch państwach członkowskich Unii Europejskiej albo w państwie członkowskim Unii Europejskiej i w państwie członkowskim Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu (EFTA) - stronie umowy o Europejskim Obszarze Gospodarczym, a żaden z przedsiębiorców nie ponosi więcej niż 70 % kosztów kwalifikowalnych, lub
przedsiębiorcą a co najmniej jedną organizacją badawczą, która ponosi co najmniej 10 % kosztów kwalifikowalnych i ma prawo do publikowania wyników projektu w zakresie, w jakim pochodzą one z prowadzonych przez nią badań przemysłowych lub eksperymentalnych prac rozwojowych,
b)
wyniki projektu są szeroko rozpowszechniane w co najmniej jeden spośród następujących sposobów:
podczas konferencji naukowych lub technicznych,
w formie publikacji w czasopismach naukowych lub technicznych,
za pośrednictwem powszechnie dostępnych baz danych, zapewniających swobodny dostęp do tych wyników,
za pośrednictwem oprogramowania bezpłatnego lub oprogramowania z licencją otwartego dostępu,
c)
przedsiębiorca zobowiązuje się do terminowego udostępnienia do użytku przez zainteresowane państwa członkowskie Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu (EFTA) - strony umowy o Europejskim Obszarze Gospodarczym licencji związanych z wynikami badań naukowych lub prac rozwojowych osiągniętymi w ramach projektu, chronionych prawami własności intelektualnej, po cenie rynkowej oraz na zasadzie braku wyłączności i niedyskryminacji,
d)
projekt jest wykonywany na obszarze objętym pomocą, który spełnia warunki określone w art. 107 ust. 3 lit. a Traktatu,
4)
5 punktów procentowych, jeżeli projekt jest wykonywany na obszarze objętym pomocą, który spełnia warunki określone w art. 107 ust. 3 lit. c Traktatu

- do maksymalnie 80 % kosztów kwalifikowalnych, o których mowa w § 13 ust. 1, z wykluczeniem możliwości jednoczesnego stosowania zwiększeń, o których mowa w pkt 3 i 4.

2. 
W przypadku studiów wykonalności intensywność pomocy w ramach wyłączeń grupowych określona w § 14 pkt 4 ulega zwiększeniu o:
1)
10 punktów procentowych - dla średnich przedsiębiorców;
2)
20 punktów procentowych - dla mikroi małych przedsiębiorców.

Rozdział  3

Pomoc w ramach wyłączeń grupowych na wspieranie innowacyjności

§  16. 
Pomoc w ramach wyłączeń grupowych na wspieranie innowacyjności jest udzielana mikro-, małemu albo średniemu przedsiębiorcy.
§  17. 
W przypadku pomocy w ramach wyłączeń grupowych na wspieranie innowacyjności kosztami kwalifikowalnymi są koszty:
1)
nabycia oraz ochrony wartości niematerialnych i prawnych w formie patentów, licencji, know-how, a także innych praw własności intelektualnej;
2)
oddelegowania przez organizację badawczą lub dużego przedsiębiorcę wysoko wykwalifikowanego personelu w rozumieniu art. 2 pkt 93 rozporządzenia nr 651/2014, w celu prowadzenia działalności B+R+I na nowo utworzonych stanowiskach pracy u przedsiębiorcy, któremu została udzielona pomoc, pod warunkiem że personel ten nie zastępuje innego personelu;
3)
usług doradczych w zakresie innowacji w rozumieniu art. 2 pkt 94 rozporządzenia nr 651/2014 i usług wsparcia innowacji w rozumieniu art. 2 pkt 95 rozporządzenia nr 651/2014, w tym usług świadczonych:
a)
przez organizacje badawcze lub klastry innowacyjne w rozumieniu art. 2 pkt 92 rozporządzenia nr 651/2014, lub
b)
z wykorzystaniem infrastruktur badawczych w rozumieniu art. 2 pkt 91 rozporządzenia nr 651/2014 lub infrastruktur testowo-doświadczalnych w rozumieniu art. 2 pkt 98a rozporządzenia nr 651/2014.
§  18. 
1. 
Intensywność pomocy w ramach wyłączeń grupowych na wspieranie innowacyjności nie może przekroczyć 50 % kosztów kwalifikowalnych, o których mowa w § 17.
2. 
Intensywność pomocy w ramach wyłączeń grupowych na wspieranie innowacyjności przeznaczonej na pokrycie kosztów kwalifikowalnych, o których mowa w § 17 pkt 3, może zostać zwiększona do 100 % tych kosztów pod warunkiem, że całkowita wielkość tej pomocy nie przekroczy równowartości 220 000 euro dla jednego przedsiębiorcy w okresie 3 lat poprzedzających złożenie wniosku.

Rozdział  4

Pomoc w ramach wyłączeń grupowych na prowadzenie badań podstawowych, badań przemysłowych i eksperymentalnych prac rozwojowych w sektorze rybołówstwa i akwakultury

§  19. 
Pomoc w ramach wyłączeń grupowych na prowadzenie badań podstawowych, badań przemysłowych i eksperymentalnych prac rozwojowych w sektorze rybołówstwa i akwakultury jest udzielana, jeżeli projekt znajduje się w sferze zainteresowania wszystkich przedsiębiorców działających w tym sektorze.
§  20. 
Przed rozpoczęciem wykonywania projektu, o którym mowa w § 19, przedsiębiorca publikuje w internecie informacje o:
1)
zamiarze wykonania tego projektu;
2)
celutego projektu;
3)
przybliżonym terminie udostępnienia wyników tego projektu i o adresie strony internetowej, na której zostaną one udostępnione;
4)
zapewnieniu nieodpłatnej dostępności wyników tego projektu dla wszystkich przedsiębiorców działających w sektorze rybołówstwa i akwakultury.
§  21. 
Wyniki projektu, o którym mowa w § 19, przedsiębiorca udostępnia w internecie:
1)
od dnia zakończenia wykonywania tego projektu albo od dnia udostępnienia informacji dotyczącej tych wyników członkom jakiejkolwiek organizacji, w zależności od tego, która z tych dat nastąpi wcześniej;
2)
przez okres co najmniej 5 lat od dnia zakończenia jego wykonywania.
§  22. 
Pomoc w ramach wyłączeń grupowych na prowadzenie badań podstawowych, badań przemysłowych i eksperymentalnych prac rozwojowych w sektorze rybołówstwa i akwakultury jest udzielana bezpośrednio organizacji badawczej, a w ramach tej pomocy nie może być w sposób bezpośredni udzielana pomoc niezwiązana z badaniami podstawowymi, badaniami przemysłowymi lub eksperymentalnymi pracami rozwojowymi przedsiębiorcom prowadzącym działalność w zakresie produkcji, przetwarzania lub wprowadzania do obrotu produktów rybołówstwa i akwakultury.
§  23. 
W przypadku pomocy w ramach wyłączeń grupowych na prowadzenie badań podstawowych, badań przemysłowych i eksperymentalnych prac rozwojowych w sektorze rybołówstwa i akwakultury kosztami kwalifikowalnymi są koszty, o których mowa w § 13 ust. 1. Do ustalania dodatkowych kosztów ogólnych i innych operacyjnych stosuje się przepis § 13 ust. 2.
§  24. 
Intensywność pomocy w ramach wyłączeń grupowych na prowadzenie badań podstawowych, badań przemysłowych i eksperymentalnych prac rozwojowych w sektorze rybołówstwa i akwakultury nie może przekroczyć 100 % kosztów kwalifikowalnych, o których mowa w § 13 ust. 1.

Rozdział  5

Pomoc w ramach wyłączeń grupowych na wspieranie przedsiębiorców rozpoczynających prowadzenie działalności B+R+I

§  25. 
1. 
Pomoc w ramach wyłączeń grupowych na wspieranie przedsiębiorców rozpoczynających prowadzenie działalności B+R+I jest udzielana małemu przedsiębiorcy, który nie był notowany na giełdzie w okresie 5 lat od dnia wpisania do właściwego rejestru albo ewidencji i spełnia łącznie następujące warunki:
1)
nie dokonał podziału zysków;
2)
nie przejął:
a)
działalności innego przedsiębiorcy, chyba że obrót z przejmowanej działalności,
b)
innego przedsiębiorcy, chyba że obrót przejętego przedsiębiorcy

- stanowi mniej niż 10 % obrotu małego przedsiębiorcy, który dokonał przejęcia, w roku obrotowym poprzedzającym przejęcie;

3)
nie powstał w wyniku połączenia, chyba że:
a)
obrót małego przedsiębiorcy powstałego w wyniku połączenia jest wyższy o mniej niż 10 % od łącznego obrotu łączących się przedsiębiorców w roku obrotowym poprzedzającym połączenie,
b)
połączenie nastąpiło z innym małym przedsiębiorcą, który także nie był notowany na giełdzie w okresie 5 lat od dnia wpisania do właściwego rejestru albo ewidencji.
2. 
W przypadku, o którym mowa w ust. 1 pkt 3 lit. b, pomoc w ramach wyłączeń grupowych na wspieranie przedsiębiorców rozpoczynających prowadzenie działalności B+R+I może być udzielana małemu przedsiębiorcy powstałemu w wyniku połączenia nie dłużej niż przez okres 5 lat od dnia wpisania do właściwego rejestru albo ewidencji najstarszego z łączących się przedsiębiorców.
§  26. 
Pomoc w ramach wyłączeń grupowych na wspieranie przedsiębiorców rozpoczynających prowadzenie działalności B+R+I może być udzielana w formie:
1)
pożyczek o stopach procentowych korzystniejszych od rynkowych, udzielanych na okres:
a)
10 lat, o maksymalnej kwocie nominalnej:
2 200 000 euro dla przedsiębiorców mających siedzibę albo miejsce zamieszkania na obszarach objętych pomocą, które spełniają warunki określone w art. 107 ust. 3 lit. a Traktatu,
1 650 000 euro dla przedsiębiorców mających siedzibę albo miejsce zamieszkania na obszarach objętych pomocą, które spełniają warunki określone w art. 107 ust. 3 lit. c Traktatu,
1 100 000 euro dla pozostałych przedsiębiorców,
b)
od 5 do 10 lat, o maksymalnej kwocie nominalnej określonej jako iloczyn kwot wskazanych w lit. a i ilorazu 10 lat oraz rzeczywistego okresu, na jaki pożyczka została udzielona,
c)
krótszy niż 5 lat, o maksymalnej kwocie nominalnej określonej jak dla pożyczek udzielanych na okres 5 lat;
2)
gwarancji o prowizjach korzystniejszych od rynkowych i o wartości nieprzekraczającej 80 % kwoty kredytu albo pożyczki, na zabezpieczenie których zostają udzielone, udzielanych na okres:
a)
10 lat, w których maksymalna gwarantowana kwota wynosi:
3 300 000 euro dla przedsiębiorców mających siedzibę albo miejsce zamieszkania na obszarach objętych pomocą, które spełniają warunki określone w art. 107 ust. 3 lit. a Traktatu,
2 480 000 euro dla przedsiębiorców mających siedzibę albo miejsce zamieszkania na obszarach objętych pomocą, które spełniają warunki określone w art. 107 ust. 3 lit. c Traktatu,
1 650 000 euro dla pozostałych przedsiębiorców,
b)
od 5 do 10 lat, w których maksymalną gwarantowaną kwotę określa się jako iloczyn kwot wskazanych w lit. a i ilorazu 10 lat oraz rzeczywistego okresu, na jaki gwarancja została udzielona,
c)
krótszy niż 5 lat, w których maksymalną gwarantowaną kwotę określa się jak dla gwarancji udzielanych na okres 5 lat;
3)
dotacji, w tym w formie inwestycji kapitałowych w rozumieniu art. 2 pkt 74 rozporządzenia nr 651/2024, inwestycji quasi-kapitałowych w rozumieniu art. 2 pkt 66 rozporządzenia nr 651/2014, zmniejszenia stóp procentowych lub prowizji gwarancyjnych, o wartości ekwiwalentu dotacji brutto do:
a)
1 000 000 euro dla przedsiębiorców mających siedzibę albo miejsce zamieszkania na obszarach objętych pomocą, które spełniają warunki określone w art. 107 ust. 3 lit. a Traktatu,
b)
750 000 euro dla przedsiębiorców mających siedzibę albo miejsce zamieszkania na obszarach objętych pomocą, które spełniają warunki określone w art. 107 ust. 3 lit. c Traktatu,
c)
500 000 euro dla pozostałych przedsiębiorców;
4)
kombinacji form, o których mowa w pkt 1-3, pod warunkiem że odsetek kwoty przyznanej w jednej formie, obliczony na podstawie maksymalnej wielkości pomocy dopuszczalnej dla tej formy, jest uwzględniony przy ustalaniu pozostałego odsetka maksymalnej wielkości pomocy udzielanej w innych formach wchodzących w skład kombinacji;
5)
przeniesienia na małego przedsiębiorcę, o którym mowa w § 25, praw własności intelektualnej albo przyznania temu przedsiębiorcy powiązanych praw dostępu, bezpłatnie albo poniżej wartości rynkowej, przez organizację badawczą, która samodzielnie albo wspólnie z innym podmiotem opracowała przedmiot przenoszonego lub przyznawanego prawa, na warunkach określonych w art. 22 ust. 7 rozporządzenia nr 651/2014.
§  27. 
W przypadku małych przedsiębiorców spełniających kryteria przedsiębiorstwa innowacyjnego w rozumieniu art. 2 pkt 80 rozporządzenia nr 651/2014 maksymalne wielkości pomocy, o których mowa w § 26, ulegają podwojeniu.

Rozdział  6

Pomoc w ramach wyłączeń grupowych na usługi doradcze

§  28. 
Pomoc w ramach wyłączeń grupowych na usługi doradcze jest udzielana mikro-, małemu albo średniemu przedsiębiorcy, który:
1)
realizuje fazę badań lub rozwoju produktu powstałego w wyniku badań podstawowych, badań przemysłowych lub eksperymentalnych prac rozwojowych albo
2)
wprowadza na rynek po raz pierwszy produkt powstały w wyniku badań podstawowych, badań przemysłowych lub eksperymentalnych prac rozwojowych.
§  29. 
W przypadku pomocy w ramach wyłączeń grupowych na usługi doradcze kosztami kwalifikowalnymi są koszty tych usług:
1)
świadczonych przez konsultantów zewnętrznych;
2)
niemających charakteru ciągłego ani okresowego;
3)
niezwiązanych ze zwykłymi kosztami operacyjnymi przedsiębiorcy, takimi jak stałe usługi doradztwa podatkowego, regularne usługi prawnicze lub reklama.
§  30. 
Intensywność pomocy w ramach wyłączeń grupowych na usługi doradcze nie może przekroczyć 50 % kosztów kwalifikowalnych, o których mowa w § 29.

Rozdział  7

Pomoc w ramach wyłączeń grupowych na wspieranie wdrażania wyników badań podstawowych, badań przemysłowych i eksperymentalnych prac rozwojowych przez finansowanie inwestycji początkowych oraz inwestycji początkowych, które zapoczątkowują nową działalność gospodarczą na danym obszarze

§  31. 
Pomoc w ramach wyłączeń grupowych na wspieranie wdrażania wyników badań podstawowych, badań przemysłowych i eksperymentalnych prac rozwojowych przez finansowanie:
1)
inwestycji początkowych - jest udzielana:
a)
mikro-, małemu albo średniemu przedsiębiorcy, realizującemu tę inwestycję na obszarze wszystkich województw,
b)
dużemu przedsiębiorcy realizującemu tę inwestycję na obszarze wszystkich województw, z wyłączeniem województwa dolnośląskiego i województwa wielkopolskiego oraz obszarów regionu warszawskiego stołecznego należących do gmin: Baranów, Błonie, Dąbrówka, Dobre, Góra Kalwaria, Grodzisk Mazowiecki, Jadów, Jaktorów, Kałuszyn, Kampinos, Kołbiel, Latowicz, Leoncin, Leszno, Mrozy, Nasielsk, Osieck, Prażmów, Serock, Siennica, Sobienie-Jeziory, Strachówka, Tarczyn, Tłuszcz, Zakroczym i Żabia Wola,
2)
inwestycji początkowych, które zapoczątkowują nową działalność gospodarczą na danym obszarze - jest udzielana dużemu przedsiębiorcy realizującemu tę inwestycję na obszarze województw dolnośląskiego i wielkopolskiego oraz na obszarach regionu warszawskiego stołecznego należących do gmin Baranów, Błonie, Dąbrówka, Dobre, Góra Kalwaria, Grodzisk Mazowiecki, Jadów, Jaktorów, Kałuszyn, Kampinos, Kołbiel, Latowicz, Leoncin, Leszno, Mrozy, Nasielsk, Osieck, Prażmów, Serock, Siennica, Sobienie-Jeziory, Strachówka, Tarczyn, Tłuszcz, Zakroczym lub Żabia Wola

- jako regionalna pomoc inwestycyjna.

§  32. 
Pomoc w ramach wyłączeń grupowych na wspieranie wdrażania wyników badań podstawowych, badań przemysłowych i eksperymentalnych prac rozwojowych przez finansowanie inwestycji początkowych oraz inwestycji początkowych, które zapoczątkowują nową działalność gospodarczą na danym obszarze, jest udzielana przedsiębiorcy po zapewnieniu spełnienia warunków, o których mowa w art. 14 ust. 5 i 16 rozporządzenia nr 651/2014.
§  33. 
1. 
W przypadku pomocy w ramach wyłączeń grupowych na wspieranie wdrażania wyników badań podstawowych, badań przemysłowych i eksperymentalnych prac rozwojowych przez finansowanie inwestycji początkowych oraz inwestycji początkowych, które zapoczątkowują nową działalność gospodarczą na danym obszarze, kosztami kwalifikowalnymi są koszty:
1)
nabycia prawa własności nieruchomości, z wyłączeniem lokali mieszkalnych;
2)
nabycia albo wytworzenia środków trwałych innych niż nieruchomości;
3)
nabycia robót i materiałów budowlanych;
4)
nabycia oraz ochrony wartości niematerialnych i prawnych, w formie patentów, licencji, know-how, a także innych praw własności intelektualnej, które:
a)
będą wykorzystywane przez przedsiębiorcę wyłącznie w zakładzie otrzymującym pomoc,
b)
będą podlegały amortyzacji zgodnie z przepisami o rachunkowości,
c)
zostaną nabyte na warunkach rynkowych od osób trzecich, niepowiązanych z przedsiębiorcą,
d)
będą stanowiły aktywa przedsiębiorcy i pozostaną związane z projektem:
w przypadku dużego przedsiębiorcy - przez okres co najmniej 5 lat,
w przypadku mikro-, małego albo średniego przedsiębiorcy - przez okres co najmniej 3 lat
od dnia zakończenia inwestycji;
5)
rat spłaty kapitału środków trwałych, poniesione przez przedsiębiorcę jako korzystającego do dnia zakończenia wykonywania projektu, do wysokości kapitału z dnia zawarcia umowy leasingu, albo rat spłaty kapitału środków trwałych należnej finansującemu z tytułu umowy leasingu, jeżeli we wniosku finansujący jest wskazany przez przedsiębiorcę jako podmiot upoważniony do poniesienia kosztu oraz w przypadku leasingu:
a)
nieruchomości - umowa leasingu została zawarta przez:
dużego przedsiębiorcę na okres co najmniej 5 lat,
mikro-, małego albo średniego przedsiębiorcę na okres co najmniej 3 lat
od dnia przewidywanego zakończenia inwestycji,
b)
środków trwałych innych niż nieruchomości - umowa leasingu prowadzi do przeniesienia własności tych środków na korzystającego, z wyłączeniem leasingu zwrotnego.
2. 
Łączna wartość kosztów kwalifikowalnych, o których mowa w ust. 1 pkt 1 i pkt 5 lit. a, może stanowić nie więcej niż 10 % wszystkich kosztów kwalifikowalnych, o których mowa w ust. 1.
3. 
Pomoc na dywersyfikację produkcji istniejącego zakładu przez wprowadzenie nowych produktów może zostać udzielona pod warunkiem, że koszty kwalifikowalne przekraczają o co najmniej 200 % wartość księgową aktywów, które były wykorzystywane w dotychczasowej produkcji tego zakładu i będą wykorzystywane do produkcji nowych produktów, odnotowaną w roku obrotowym poprzedzającym rozpoczęcie prac nad projektem.
4. 
W przypadku dużego przedsiębiorcy:
1)
wartość kosztów kwalifikowalnych, o których mowa w ust. 1 pkt 4, może wynosić nie więcej niż 50 % wszystkich kosztów kwalifikowalnych, o których mowa w ust. 1;
2)
kosztami kwalifikowalnymi są koszty nabycia wyłącznie nowych środków trwałych, o których mowa w ust. 1 pkt 2;
3)
pomoc na zasadniczą zmianę procesu produkcji może zostać udzielona pod warunkiem, że koszty kwalifikowalne przekraczają koszty amortyzacji aktywów związanych z produkcją, której dotyczy zmiana, w okresie poprzednich 3 lat obrotowych.
5. 
W przypadku pomocy na nabycie aktywów zakładu, który został zamknięty albo zostałby zamknięty, gdyby nabycie nie nastąpiło, zgodnie z art. 2 pkt 49 lit. b i pkt 51 lit. b rozporządzenia nr 651/2014 koszty kwalifikowalne są uwzględniane zgodnie z warunkami określonymi w art. 14 ust. 6 rozporządzenia nr 651/2014.
§  34. 
Maksymalną intensywność pomocy w ramach wyłączeń grupowych na wspieranie wdrażania wyników badań podstawowych, badań przemysłowych i eksperymentalnych prac rozwojowych przez finansowanie inwestycji początkowych oraz inwestycji początkowych, które zapoczątkowują nową działalność gospodarczą na danym obszarze, na pokrycie kosztów kwalifikowalnych, o których mowa w § 33 ust. 1, określa się zgodnie z przepisami wydanymi na podstawie art. 10 ust. 2 ustawy o pomocy publicznej.
§  35. 
Maksymalną wielkość pomocy w ramach wyłączeń grupowych na wspieranie wdrażania wyników badań podstawowych, badań przemysłowych i eksperymentalnych prac rozwojowych przez finansowanie inwestycji początkowych oraz inwestycji początkowych, które zapoczątkowują nową działalność gospodarczą na danym obszarze, oblicza się, uwzględniając warunki, o których mowa w art. 14 ust. 12-14 rozporządzenia nr 651/2014.

Rozdział  8

Pomoc de minimis

§  36. 
1. 
W przypadku pomocy de minimis kosztami kwalifikowalnymi są koszty:
1)
wynagrodzeń wraz z pozapłacowymi kosztami pracy, w tym składkami na ubezpieczenia społeczne i ubezpieczenie zdrowotne, osób zatrudnionych przy wykonywaniu projektu, w części, w jakiej wynagrodzenia te są bezpośrednio związane z jego wykonywaniem;
2)
aparatury i sprzętu, ponoszone w zakresie i przez okres, w jakich są one wykorzystywane przy wykonywaniu projektu; jeżeli są one wykorzystywane w okresie dłuższym niż okres wykonywania projektu, za koszty kwalifikowalne uznaje się koszty ich amortyzacji w okresie wykonywania projektu obliczone na podstawie przepisów o rachunkowości;
3)
nieruchomości, ponoszone w zakresie i przez okres, w jakich są one wykorzystywane przy wykonywaniu projektu; w przypadku budynków za koszty kwalifikowalne uznaje się koszty ich amortyzacji w okresie wykonywania projektu obliczone na podstawie przepisów o rachunkowości, a w przypadku gruntów - koszty związane z przeniesieniem własności lub innych praw rzeczowych, koszty wynikające z odpłatnego korzystania z gruntu lub faktycznie poniesione koszty kapitałowe;
4)
doradztwa lub podobnych usług świadczonych wyłącznie w związku z wykonywaniem projektu i nabytych po cenach rynkowych, pod warunkiem że w transakcji nie ma elementów zmowy;
5)
inne operacyjne, w tym koszty dostaw, materiałów i produktów, ponoszone bezpośrednio w związku z wykonywaniem projektu;
6)
opłat urzędowych ponoszone w związku z wykonywaniem czynności objętych projektem;
7)
pomocy prawnej bezpośrednio związanej z wykonywaniem czynności objętych projektem;
8)
dodatkowe ogólne, ponoszone bezpośrednio w związku z wykonywaniem czynności objętych projektem.
2. 
Koszty, o których mowa w:
1)
ust. 1 pkt 4, uwzględnia się do wysokości 70 %,
2)
ust. 1 pkt 8, uwzględnia się do wysokości 15 %

- całkowitych kosztów kwalifikowalnych projektu.

§  37. 
Intensywność pomocy de minimis nie może przekroczyć 90 % wartości kosztów kwalifikowalnych, o których mowa w § 36 ust. 1.

Rozdział  9

Przepis przejściowy i przepis końcowy

§  38. 
1. 
Pomoc w ramach wyłączeń grupowych, o której mowa w:
1)
§ 2 pkt 1 lit. a-e, może być udzielana do końca okresu, o którym mowa w art. 58 ust. 4 zdanie pierwsze rozporządzenia nr 651/2014, w związku z art. 59 zdanie drugie tego rozporządzenia;
2)
§ 2 pkt 1 lit. f, może być udzielana do końca okresu obowiązywania mapy pomocy regionalnej na lata 2022-2027, określonej zgodnie z przepisami wydanymi na podstawie art. 10 ust. 2 ustawy o pomocy publicznej.
2. 
Pomoc de minimis może być udzielana do końca okresu, o którym mowa w art. 7 ust. 3 rozporządzenia 2023/2381, w związku z art. 8 zdanie drugie tego rozporządzenia.
§  39. 
Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.

Minister Nauki: D. Wieczorek

1 Minister Nauki kieruje działem administracji rządowej - szkolnictwo wyższe i nauka, na podstawie § 1 ust. 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 18 grudnia 2023 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Nauki (Dz. U. poz. 2716).
2 Zmiany wymienionego rozporządzenia zostały ogłoszone w Dz. Urz. UE L 329 z 15.12.2015, str. 28, Dz. Urz. UE L 149 z 07.06.2016, str. 10, Dz. Urz. UE L 156 z 20.06.2017, str. 1, Dz. Urz. UE L 236 z 14.09.2017, str. 28, Dz. Urz. UE L 26 z 31.01.2018, str. 53, Dz. Urz. UE L 215 z 07.07.2020, str. 3, Dz. Urz. UE L 270 z 29.07.2021, str. 39, Dz. Urz. UE L 119 z 05.05.2023, str. 159 oraz Dz. Urz. UE L 167 z 30.06.2023, str. 1.
3 Zmiana wymienionego rozporządzenia została ogłoszona w Dz. Urz. UE L 133 z 29.05.2015, str. 1.
4 Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2023 r. poz. 1088, 1234, 1672, 1872 i 2005 oraz z 2024 r. poz. 124, 227 i 1089.

Zmiany w prawie

Bez kary za brak lekarza w karetce do połowy przyszłego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz trzeci czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa medycznego. Ostatnio termin wyznaczono na koniec tego roku, teraz ma to być czerwiec 2025 r.

Beata Dązbłaż 23.09.2024
Darowizny dla ofiar powodzi z zerową stawką VAT

Można już stosować zerową stawkę VAT na darowizny dla ofiar powodzi - rozporządzenie w tej sprawie obowiązuje od 18 września, ale z możliwością stosowania go do darowizn towarów i nieodpłatnych usług przekazanych począwszy od 12 września do 31 grudnia 2024 r. Stawka 0 proc. będzie stosowana do darowizn wszelkiego rodzaju towarów lub usług niezbędnych do wsparcia poszkodowanych.

Monika Sewastianowicz 18.09.2024
Lewiatan: Za reformę płacy minimalnej będą musieli zapłacić pracodawcy

Projekt ustawy o minimalnym wynagrodzeniu jest słaby legislacyjnie. Nie tylko nie realizuje celów zawartych w unijnej dyrektywie, ale może przyczynić się do pogłębienia problemów firm i spadku zatrudnienia. Nie poprawi też jakości pracy w naszym kraju. Utrwala zwiększanie presji płacowej – uważa Konfederacja Lewiatan.

Grażyna J. Leśniak 10.09.2024
Od dziś ważna zmiana dla niektórych kierowców

Nowe przepisy, które zaczną obowiązywać od wtorku, 10 września, zakładają automatyczny zwrot prawa jazdy, bez konieczności składania wniosku. Zmiana ma zapobiegać sytuacji, w której kierowcy, nieświadomi obowiązku, byli karani za prowadzenie pojazdu, mimo formalnego odzyskania uprawnień.

Robert Horbaczewski 09.09.2024
Będą zmiany w ustawie o działaniach antyterrorystycznych oraz w ustawie o ABW oraz AW

Rząd przyjął we wtorek projekt przepisów, który dostosowuje polskie prawo do przepisów Unii Europejskiej, które dotyczą przeciwdziałania rozpowszechnianiu w Internecie treści o charakterze terrorystycznym. Wprowadzony zostanie mechanizm wydawania i weryfikowania nakazów usunięcia lub uniemożliwienia dostępu do takich treści. Za egzekwowanie nowych przepisów odpowiedzialny będzie szef Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego. Od jego decyzji będzie się można odwołać do sądu.

Grażyna J. Leśniak 03.09.2024
Ustawa o rencie wdowiej niekonstytucyjna?

O zawetowanie ustawy o tzw. wdowich emeryturach jako aktu dyskryminującego część obywateli zwróciła się do prezydenta Andrzeja Dudy jedna z emerytek. W jej przekonaniu uchwalona 26 lipca 2024 r. ustawa narusza art. 32 Konstytucji, ponieważ wprowadza zasady dyskryminujące dużą część seniorów. Czy prezydent zdążył się z nią zapoznać – nie wiadomo. Bo petycja wpłynęła do Kancelarii Prezydenta 6 sierpnia, a już 9 sierpnia ustawa została podpisana.

Grażyna J. Leśniak 31.08.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.2024.1438

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Udzielanie pomocy publicznej za pośrednictwem Centrum Łukasiewicz.
Data aktu: 12/09/2024
Data ogłoszenia: 30/09/2024