a także mając na uwadze, co następuje:(1) Nasilenie transportu drogowego w Unii związane ze wzrostem gospodarki europejskiej oraz wymogami obywateli w zakresie mobilności jest podstawową przyczyną coraz większego zatłoczenia infrastruktury drogowej i zwiększonego zużycia energii, jak również źródłem problemów ekologicznych i społecznych.
(2) Odpowiedź na te problemy nie może być ograniczona do tradycyjnych metod, takich jak, między innymi, rozbudowa istniejącej infrastruktury transportu drogowego. Innowacja odegra główną rolę w znalezieniu odpowiednich rozwiązań dla Unii.
(3) Inteligentne systemy transportowe (ITS) to zaawansowane aplikacje, które - choć same w sobie są tylko nośnikami informacji - mają na celu świadczenie innowacyjnych usług związanych z różnymi rodzajami transportu i zarządzaniem ruchem oraz pozwalają na lepsze informowanie różnych użytkowników oraz zapewniają bezpieczniejsze, bardziej skoordynowane i "inteligentniejsze" korzystanie z sieci transportowych.
(4) ITS łączą w sobie telekomunikację, elektronikę i technologie informatyczne z inżynierią transportu w celu planowania, projektowania, obsługi, utrzymywania i zarządzania systemami transportu. Zastosowanie technologii informatycznych i komunikacyjnych w sektorze transportu drogowego oraz jego interfejsów z innymi rodzajami transportu przyczyni się znacząco do poprawy oddziaływania na środowisko, efektywności, w tym efektywności energetycznej, bezpieczeństwa i ochrony transportu drogowego, w tym transportu towarów niebezpiecznych, bezpieczeństwa publicznego oraz mobilności pasażerów i towarów, przy jednoczesnym zapewnieniu funkcjonowania rynku wewnętrznego, jak również zwiększonych poziomów konkurencyjności i zatrudnienia. Aplikacje ITS powinny jednak pozostawać bez uszczerbku dla kwestii dotyczących bezpieczeństwa narodowego lub niezbędnych ze względu na wymogi obronności.
(5) Postępy w dziedzinie zastosowania technologii informatycznych i komunikacyjnych do innych rodzajów transportu powinny obecnie znaleźć odzwierciedlenie w rozwoju sektora transportu drogowego, szczególnie w celu zapewnienia wyższych poziomów integracji pomiędzy transportem drogowym a innymi rodzajami transportu.
(6) W niektórych państwach członkowskich krajowe aplikacje tych technologii są już wdrażane w sektorze transportu drogowego. Wdrażanie to pozostaje jednak fragmentaryczne i nieskoordynowane i nie może zapewnić ciągłości geograficznej usług ITS w całej Unii i na jej granicach zewnętrznych.
(7) Aby zapewnić skoordynowane i skuteczne wdrażanie ITS na terenie całej Unii, należy wprowadzić specyfikacje, w tym - w stosownych przypadkach - normy definiujące dalsze szczegółowe przepisy i procedury. Przed przyjęciem jakichkolwiek specyfikacji Komisja powinna ocenić ich zgodność z określonymi zasadami, o których mowa w załączniku II. Należy potraktować priorytetowo cztery główne obszary rozwoju i wdrażania ITS. W ramach tych czterech obszarów powinny zostać ustalone działania priorytetowe służące rozwojowi i wykorzystaniu specyfikacji i norm. Podczas dalszego wdrażania ITS należy uwzględniać istniejącą infrastrukturę ITS wdrożoną przez dane państwo członkowskie, w zakresie postępu technicznego i poniesionych nakładów finansowych.
(8) W przypadku przyjęcia aktu ustawodawczego, o czym mowa w art. 6 ust. 2 akapit drugi niniejszej dyrektywy, należy odpowiednio zmienić art. 5 ust. 1 zdanie drugie.
(9) Specyfikacje powinny między innymi uwzględniać i wykorzystywać doświadczenia i wyniki już uzyskane w dziedzinie ITS, szczególnie w kontekście inicjatywy eBezpieczeństwo (eSafety), uruchomionej przez Komisję w kwietniu 2002 r. W ramach tej inicjatywy Komisja ustanowiła Forum eSafety w celu promowania i dalszej realizacji zaleceń na rzecz wsparcia rozwoju, wdrażania i wykorzystania systemów eBezpieczeństwa.
(10) Pojazdy użytkowane głównie ze względu na swoją wartość historyczną i po raz pierwszy zarejestrowane, homologowane lub dopuszczone do ruchu przed wejściem w życie niniejszej dyrektywy i przepisów wykonawczych do niej nie powinny być objęte zasadami i procedurami ustalonymi w niniejszej dyrektywie.
(11) ITS powinny głównie korzystać z interoperacyjnych systemów opartych na otwartych i publicznych normach, dostępnych na zasadach niedyskryminacyjnych dla wszystkich dostawców i użytkowników aplikacji i usług.
(12) Wdrażanie i stosowanie aplikacji i usług ITS będzie wiązało się z przetwarzaniem danych osobowych. Takie przetwarzanie powinno odbywać się zgodnie z przepisami Unii, określonymi w szczególności w dyrektywie 95/46/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 24 października 1995 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w zakresie przetwarzania danych osobowych i swobodnego przepływu tych danych 3 oraz w dyrektywie 2002/58/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 12 lipca 2002 r. dotyczącej przetwarzania danych osobowych i ochrony prywatności w sektorze łączności elektronicznej 4 . Do aplikacji ITS należy między innymi stosować zasady ograniczenia celu i minimalizowania danych.
(13) Należy zachęcać do przestrzegania anonimowości jako jednej z zasad zwiększania prywatności osób fizycznych. W kwestii ochrony danych i prywatności w kontekście wdrażania aplikacji i usług ITS Komisja powinna, w stosownych przypadkach, konsultować się z Europejskim Inspektorem Ochrony Danych i zasięgać opinii Grupy Roboczej ds. Ochrony Osób Fizycznych w zakresie Przetwarzania Danych Osobowych ustanowionej na mocy art. 29 dyrektywy 95/46/WE.
(14) Wdrażanie i stosowanie aplikacji i usług ITS, a w szczególności usług informacyjnych dotyczących ruchu i podróży, będzie się wiązało z przetwarzaniem i wykorzystaniem danych o drogach, ruchu i podróży, stanowiących część dokumentów będących w posiadaniu podmiotów sektora publicznego państw członkowskich. Takie przetwarzanie i wykorzystywanie powinno odbywać się zgodnie z dyrektywą 2003/98/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 17 listopada 2003 r. w sprawie ponownego wykorzystywania informacji sektora publicznego 5 .
(15) W stosownych przypadkach, specyfikacje powinny obejmować szczegółowe przepisy określające procedury oceny zgodności lub przydatności do wykorzystania części składowych. Przepisy te powinny opierać się na decyzji Parlamentu Europejskiego i Rady nr 768/2008/WE z dnia 9 lipca 2008 r. w sprawie wspólnych ram dotyczących wprowadzania produktów do obrotu 6 , w szczególności w odniesieniu do modułów stosowanych w różnych fazach procedur oceny zgodności. Dyrektywa 2007/46/WE Parlamentu Europejskiego i Rady 7 ustanawia już ramy dla homologacji pojazdów silnikowych i ich części lub wyposażenia, a dyrektywa 2002/24/WE Parlamentu Europejskiego i Rady 8 i dyrektywa 2003/37/WE Parlamentu Europejskiego i Rady 9 ustanawiają zasady dotyczące homologacji typu dwu- lub trzykołowych pojazdów mechanicznych oraz ciągników rolniczych lub leśnych i ich części lub wyposażenia. Tworzenie przepisów dotyczących oceny zgodności sprzętu i aplikacji wchodzących w zakres stosowania tych dyrektyw byłoby zatem powielaniem pracy. Jednocześnie, mimo że dyrektywy te mają zastosowanie do urządzeń związanych z elementami ITS zainstalowanymi w pojazdach, to nie mają zastosowania do urządzeń i oprogramowania ITS stosowanych do zewnętrznej infrastruktury drogowej. W takich przypadkach specyfikacje mogłyby przewidywać procedury oceny zgodności. Procedury te powinny być ograniczone do czynności koniecznych w poszczególnych przypadkach.
(16) W przypadku aplikacji i usług ITS, dla których wymagane są dokładne i gwarantowane usługi określania czasu i położenia, zastosować należy satelitarne urządzenia infrastruktury lub inną technologię zapewniająca równorzędny poziom dokładności, przewidziane w rozporządzeniu Rady (WE) nr 1/2005 z dnia 22 grudnia 2004 r. w sprawie ochrony zwierząt podczas transportu i związanych z tym działań 10 oraz w rozporządzeniu Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 683/2008 z dnia 9 lipca 2008 r. w sprawie dalszej realizacji europejskich programów nawigacji satelitarnej (EGNOS i Galileo) 11 .
(17) Przy wdrażaniu aplikacji ITS, w szczególności służących do śledzenia przewozów towarowych na całej trasie i we wszystkich rodzajach transportu, należy stosować innowacyjne technologie, takie jak urządzenia do identyfikacji radiowej (RFID) czy EGNOS/Galileo.
(18) Główne zainteresowane strony, takie jak dostawcy usług ITS, stowarzyszenia użytkowników ITS, przewoźnicy i operatorzy obiektów, przedstawiciele przemysłu wytwórczego, partnerzy społeczni, stowarzyszenia branżowe i władze lokalne, powinny mieć możliwość doradzania Komisji w zakresie gospodarczych i technicznych aspektów wdrażania ITS na terenie Unii. W tym celu Komisja, w ścisłej współpracy z zainteresowanymi stronami i państwami członkowskimi, powinna ustanowić grupę doradczą ds. ITS. Prace grupy doradczej powinny przebiegać w sposób zgodny z zasadami przejrzystości, a wyniki powinny zostać udostępnione komitetowi ustanowionemu na mocy niniejszej dyrektywy.
(19) Należy zapewnić jednolite warunki wykonywania do celów przyjmowania wytycznych i niewiążących środków służących ułatwieniu współpracy państw członkowskich w odniesieniu do obszarów priorytetowych ITS, jak również wytycznych dotyczących sprawozdawczości państw członkowskich oraz programu roboczego.
(20) Zgodnie z art. 291 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej (TFUE) przepisy i zasady ogólne dotyczące trybu kontroli przez państwa członkowskie wykonywania uprawnień wykonawczych przez Komisję ustanawiane są z wyprzedzeniem w drodze rozporządzenia przyjmowanego zgodnie ze zwykłą procedurą ustawodawczą. Do czasu przyjęcia tego nowego rozporządzenia zastosowanie ma nadal decyzja Rady 1999/468/WE z dnia 28 czerwca 1999 r. ustanawiająca warunki wykonywania uprawnień wykonawczych przyznanych Komisji 12 , z wyjątkiem procedury regulacyjnej połączonej z kontrolą, której nie stosuje się.
(21) W odniesieniu do przyjmowania specyfikacji Komisja powinna być uprawniona do przyjmowania aktów delegowanych zgodnie z art. 290 TFUE. Szczególnie ważne jest, aby w czasie prac przygotowawczych Komisja prowadziła stosowne konsultacje, w tym z ekspertami.
(22) W celu zagwarantowania skoordynowanego podejścia Komisja powinna zapewnić spójność pomiędzy działaniami komitetu ustanowionego na mocy niniejszej dyrektywy a działaniami komitetu ustanowionego na mocy dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2004/52/WE z dnia 29 kwietnia 2004 r. w sprawie interoperacyjności systemów elektronicznych opłat drogowych we Wspólnocie 13 , komitetu ustanowionego na mocy rozporządzenia Rady (EWG) nr 3821/85 z dnia 20 grudnia 1985 r. w sprawie urządzeń rejestrujących stosowanych w transporcie drogowym 14 , komitetu ustanowionego na mocy dyrektywy 2007/46/WE oraz komitetu ustanowionego na mocy dyrektywy 2007/2/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 14 marca 2007 r. ustanawiającej infrastrukturę informacji przestrzennej we Wspólnocie Europejskiej (INSPIRE) 15 .
(23) Ponieważ cel niniejszej dyrektywy, a mianowicie zapewnienie skoordynowanego i spójnego wdrażania interoperacyjnych inteligentnych systemów transportowych w całej Unii, nie może zostać osiągnięty w sposób wystarczający przez państwa członkowskie lub sektor prywatny, a ze względu na swoje rozmiary i skutki możliwe jest jego lepsze osiągnięcie na poziomie Unii, Unia może przyjąć środki zgodnie z zasadą pomocniczości określoną w art. 5 Traktatu o Unii Europejskiej. Zgodnie z zasadą proporcjonalności określoną w tym artykule niniejsza dyrektywa nie wykracza poza to, co jest konieczne do osiągnięcia tego celu.
(24) Zgodnie z pkt 34 Porozumienia międzyinstytucjonalnego w sprawie lepszego stanowienia prawa zachęca się państwa członkowskie do sporządzania - do własnych celów i w interesie Unii - własnych tabel, które w możliwie najszerszym zakresie odzwierciedlą korelacje pomiędzy niniejszą dyrektywą a środkami transpozycji, oraz do podania ich do wiadomości publicznej,
PRZYJMUJĄ NINIEJSZĄ DYREKTYWĘ:
1 Dz.U. C 277 z 17.11.2009, s. 85.
2 Stanowisko Parlamentu Europejskiego z dnia 23 kwietnia 2009 r. (dotychczas nieopublikowane w Dzienniku Urzędowym), stanowisko Rady z dnia 10 maja 2010 r. (dotychczas nieopublikowane w Dzienniku Urzędowym), stanowisko Parlamentu Europejskiego z dnia 6 lipca 2010 r. (dotychczas nieopublikowane w Dzienniku Urzędowym).
3 Dz.U. L 281 z 23.11.1995, s. 31.
4 Dz.U. L 201 z 31.7.2002, s. 37.
5 Dz.U. L 345 z 31.12.2003, s. 90.
6 Dz.U. L 218 z 13.8.2008, s. 82.
7 Dz.U. L 263 z 9.10.2007, s. 1.
8 Dz.U. L 124 z 9.5.2002, s. 1.
9 Dz.U. L 171 z 9.7.2003, s. 1.
10 Dz.U. L 3 z 5.1.2005, s. 1.
11 Dz.U. L 196 z 24.7.2008, s. 1.
12 Dz.U. L 184 z 17.7.1999, s. 23.
13 Dz.U. L 166 z 30.4.2004, s. 124.
14 Dz.U. L 370 z 31.12.1985, s. 8.
15 Dz.U. L 108 z 25.4.2007, s. 1.
16 Art. 1 ust. 2a dodany przez art. 1 pkt 1 dyrektywa nr 2023/2661 z dnia 22 listopada 2023 r. (Dz.U.UE.L.2023.2661) zmieniającego nin. dyrektywa z dniem 20 grudnia 2023 r.
17 Art. 2 ust. 1 zmieniony przez art. 1 pkt 2 dyrektywa nr 2023/2661 z dnia 22 listopada 2023 r. (Dz.U.UE.L.2023.2661) zmieniającego nin. dyrektywa z dniem 20 grudnia 2023 r.
18 Art. 4 pkt 2 zmieniony przez art. 1 pkt 3 lit. a dyrektywa nr 2023/2661 z dnia 22 listopada 2023 r. (Dz.U.UE.L.2023.2661) zmieniającego nin. dyrektywa z dniem 20 grudnia 2023 r.
19 Art. 4 pkt 4 zmieniony przez art. 1 pkt 3 lit. b dyrektywa nr 2023/2661 z dnia 22 listopada 2023 r. (Dz.U.UE.L.2023.2661) zmieniającego nin. dyrektywa z dniem 20 grudnia 2023 r.
20 Art. 4 pkt 14 zmieniony przez art. 1 pkt 3 lit. c dyrektywa nr 2023/2661 z dnia 22 listopada 2023 r. (Dz.U.UE.L.2023.2661) zmieniającego nin. dyrektywa z dniem 20 grudnia 2023 r.
21 Art. 4a dodany przez art. 1 pkt 4 dyrektywa nr 2023/2661 z dnia 22 listopada 2023 r. (Dz.U.UE.L.2023.2661) zmieniającego nin. dyrektywa z dniem 20 grudnia 2023 r.
* Decyzja Komisji z dnia 4 maja 2011 r. w sprawie ustanowienia Europejskiej Grupy Doradczej ds. ITS (2011/C 135/03) (Dz.U. C 135 z 5.5.2011, s. 3).";
22 Art. 4 pkt 18 zmieniony przez art. 1 pkt 3 lit. d dyrektywa nr 2023/2661 z dnia 22 listopada 2023 r. (Dz.U.UE.L.2023.2661) zmieniającego nin. dyrektywa z dniem 20 grudnia 2023 r.
* Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1025/2012 z dnia 25 października 2012 r. w sprawie normalizacji europejskiej, zmieniające dyrektywy Rady 89/686/EWG i 93/15/EWG oraz dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 94/9/WE, 94/25/WE, 95/16/WE, 97/23/WE, 98/34/WE, 2004/22/WE, 2007/23/WE, 2009/23/WE i 2009/105/WE oraz uchylające decyzję Rady 87/95/EWG i decyzję Parlamentu Europejskiego i Rady nr 1673/2006/WE (Dz.U. L 316 z 14.11.2012, s. 12).";
23 Art. 5 zmieniony przez art. 1 pkt 5 dyrektywa nr 2023/2661 z dnia 22 listopada 2023 r. (Dz.U.UE.L.2023.2661) zmieniającego nin. dyrektywa z dniem 20 grudnia 2023 r.
24 Art. 6 ust. 5 zmieniony przez art. 1 pkt 6 lit. a dyrektywa nr 2023/2661 z dnia 22 listopada 2023 r. (Dz.U.UE.L.2023.2661) zmieniającego nin. dyrektywa z dniem 20 grudnia 2023 r.
* Dyrektywa (UE) 2015/1535 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 9 września 2015 r. ustanawiająca procedurę udzielania informacji w dziedzinie przepisów technicznych oraz zasad dotyczących usług społeczeństwa informacyjnego (Dz.U. L 241 z 17.9.2015, s. 1).";
25 Art. 6 ust. 6 zmieniony przez art. 1 pkt 6 lit. b dyrektywa nr 2023/2661 z dnia 22 listopada 2023 r. (Dz.U.UE.L.2023.2661) zmieniającego nin. dyrektywa z dniem 20 grudnia 2023 r.
26 Art. 6 ust. 8 dodany przez art. 1 pkt 6 lit. c dyrektywa nr 2023/2661 z dnia 22 listopada 2023 r. (Dz.U.UE.L.2023.2661) zmieniającego nin. dyrektywa z dniem 20 grudnia 2023 r.
27 Art. 6a dodany przez art. 1 pkt 7 dyrektywa nr 2023/2661 z dnia 22 listopada 2023 r. (Dz.U.UE.L.2023.2661) zmieniającego nin. dyrektywa z dniem 20 grudnia 2023 r.
28 Art. 7 zmieniony przez art. 1 pkt 8 dyrektywa nr 2023/2661 z dnia 22 listopada 2023 r. (Dz.U.UE.L.2023.2661) zmieniającego nin. dyrektywa z dniem 20 grudnia 2023 r.
29 Art. 7a dodany przez art. 1 pkt 9 dyrektywa nr 2023/2661 z dnia 22 listopada 2023 r. (Dz.U.UE.L.2023.2661) zmieniającego nin. dyrektywa z dniem 20 grudnia 2023 r.
* Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/1148 z dnia 6 lipca 2016 r. w sprawie środków na rzecz wysokiego wspólnego poziomu bezpieczeństwa sieci i systemów informatycznych na terytorium Unii (Dz.U. L 194 z 19.7.2016, s. 1).";
30 Art. 8 zmieniony przez art. 1 pkt 10 dyrektywa nr 2023/2661 z dnia 22 listopada 2023 r. (Dz.U.UE.L.2023.2661) zmieniającego nin. dyrektywa z dniem 20 grudnia 2023 r.
* Dyrektywa (UE) 2015/1535 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 9 września 2015 r. ustanawiająca procedurę udzielania informacji w dziedzinie przepisów technicznych oraz zasad dotyczących usług społeczeństwa informacyjnego (Dz.U. L 241 z 17.9.2015, s. 1).";
31 Art. 10 zmieniony przez art. 1 pkt 11 dyrektywa nr 2023/2661 z dnia 22 listopada 2023 r. (Dz.U.UE.L.2023.2661) zmieniającego nin. dyrektywa z dniem 20 grudnia 2023 r.
* Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) (Dz.U. L 119 z 4.5.2016, s. 1).";
32 Art. 10a dodany przez art. 1 pkt 12 dyrektywa nr 2023/2661 z dnia 22 listopada 2023 r. (Dz.U.UE.L.2023.2661) zmieniającego nin. dyrektywa z dniem 20 grudnia 2023 r.
33 Dz.U. L 210 z 7.8.1985, s. 29.
34 Art. 12 zmieniony przez art. 1 pkt 1 decyzji nr 2017/2380 z dnia 12 grudnia 2017 r. (Dz.U.UE.L.2017.340.1) zmieniającej nin. dyrektywa z dniem 9 stycznia 2018 r.
35 Art. 12 ust. 2 zmieniony przez art. 1 pkt 13 lit. a dyrektywa nr 2023/2661 z dnia 22 listopada 2023 r. (Dz.U.UE.L.2023.2661) zmieniającego nin. dyrektywa z dniem 20 grudnia 2023 r.
36 Art. 12 ust. 3 zmieniony przez art. 1 pkt 13 lit. b dyrektywa nr 2023/2661 z dnia 22 listopada 2023 r. (Dz.U.UE.L.2023.2661) zmieniającego nin. dyrektywa z dniem 20 grudnia 2023 r.
37 Art. 12 ust. 6 zmieniony przez art. 1 pkt 13 lit. c dyrektywa nr 2023/2661 z dnia 22 listopada 2023 r. (Dz.U.UE.L.2023.2661) zmieniającego nin. dyrektywa z dniem 20 grudnia 2023 r.
38 Art. 13 uchylony przez art. 1 pkt 2 decyzji nr 2017/2380 z dnia 12 grudnia 2017 r. (Dz.U.UE.L.2017.340.1) zmieniającej nin. dyrektywa z dniem 9 stycznia 2018 r.
39 Art. 14 uchylony przez art. 1 pkt 2 decyzji nr 2017/2380 z dnia 12 grudnia 2017 r. (Dz.U.UE.L.2017.340.1) zmieniającej nin. dyrektywa z dniem 9 stycznia 2018 r.
40 Art. 15 zmieniony przez art. 1 pkt 14 dyrektywa nr 2023/2661 z dnia 22 listopada 2023 r. (Dz.U.UE.L.2023.2661) zmieniającego nin. dyrektywa z dniem 20 grudnia 2023 r.
* Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 182/2011 z dnia 16 lutego 2011 r. ustanawiające przepisy i zasady ogólne dotyczące trybu kontroli przez państwa członkowskie wykonywania uprawnień wykonawczych przez Komisję (Dz.U. L 55 z 28.2.2011, s. 13).";
41 Art. 17 zmieniony przez art. 1 pkt 15 dyrektywa nr 2023/2661 z dnia 22 listopada 2023 r. (Dz.U.UE.L.2023.2661) zmieniającego nin. dyrektywa z dniem 20 grudnia 2023 r.
42 Art. 18a dodany przez art. 1 pkt 16 dyrektywa nr 2023/2661 z dnia 22 listopada 2023 r. (Dz.U.UE.L.2023.2661) zmieniającego nin. dyrektywa z dniem 20 grudnia 2023 r.
43 Załącznik I zmieniony przez art. 1 pkt 17 dyrektywa nr 2023/2661 z dnia 22 listopada 2023 r. (Dz.U.UE.L.2023.2661) zmieniającego nin. dyrektywa z dniem 20 grudnia 2023 r.
44 * Jak np. rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2020/1056 z dnia 15 lipca 2020 r. w sprawie elektronicznych informacji dotyczących transportu towarowego (Dz.U. L 249 z 31.7.2020, s. 33) oraz prace prowadzone przez Forum Cyfrowego Transportu i Logistyki (DTLF).
46 * Protokół dodatkowy do konwencji o umowie międzynarodowego przewozu drogowego towarów (CMR) dotyczący elektronicznego listu przewozowego.
47 * Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 167/2013 z dnia 5 lutego 2013 r. w sprawie homologacji i nadzoru rynku pojazdów rolniczych i leśnych (Dz.U. L 60 z 2.3.2013, s. 1).
48 * Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 168/2013 z dnia 15 stycznia 2013 r. w sprawie homologacji i nadzoru rynku pojazdów dwu- lub trzykołowych oraz czterokołowców (Dz.U. L 60 z 2.3.2013, s. 52).
49 * Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/858 z dnia 30 maja 2018 r. w sprawie homologacji i nadzoru rynku pojazdów silnikowych i ich przyczep oraz układów, komponentów i oddzielnych zespołów technicznych przeznaczonych do tych pojazdów, zmieniające rozporządzenie (WE) nr 715/2007 i (WE) nr 595/2009 oraz uchylające dyrektywę 2007/46/WE (Dz.U. L 151 z 14.6.2018, s. 1).".
50 Załącznik II zmieniony przez art. 1 pkt 18 dyrektywa nr 2023/2661 z dnia 22 listopada 2023 r. (Dz.U.UE.L.2023.2661) zmieniającego nin. dyrektywa z dniem 20 grudnia 2023 r.
51 Załącznik III dodany przez art. 1 pkt 19 dyrektywa nr 2023/2661 z dnia 22 listopada 2023 r. (Dz.U.UE.L.2023.2661) zmieniającego nin. dyrektywa z dniem 20 grudnia 2023 r.
52 RozporzRozporząądzeniedzenieParlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1315/2013 z dnia 11 grudnia 2013 r. w sprawie unijnych wytycznych dotyczących rozwoju transeuropejskiej sieci transportowej i uchylające decyzję nr 661/2010/UE (Dz.U. L 348 z 20.12.2013, s. 1).
53 Załącznik IV dodany przez art. 1 pkt 20 dyrektywa nr 2023/2661 z dnia 22 listopada 2023 r. (Dz.U.UE.L.2023.2661) zmieniającego nin. dyrektywa z dniem 20 grudnia 2023 r.