a także mając na uwadze, co następuje:(1) Rozporządzenie (WE) nr 549/2004 stanowi, że system skuteczności działania dla służb żeglugi powietrznej i funkcji sieciowych ma zostać ustanowiony w drodze przepisów wykonawczych.
(2) System skuteczności działania powinien sprzyjać zrównoważonemu rozwojowi systemu transportu lotniczego dzięki ogólnej poprawie skuteczności służb żeglugi powietrznej we wszystkich kluczowych obszarach działalności, dotyczących bezpieczeństwa, ochrony środowiska, przepustowości i efektywności pod względem kosztów, odpowiadających obszarom określonym ramami skuteczności centralnego planu ATM, uwzględniając w pełni nadrzędne cele w zakresie bezpieczeństwa.
(3) System skuteczności działania powinien określać wskaźniki i wiążące cele dla kluczowych obszarów działania, zgodnie z którymi w pełni przestrzegane i utrzymywane będą wymagane poziomy bezpieczeństwa, równocześnie umożliwiając ustalenie celów w zakresie skuteczności dla innych kluczowych obszarów działania.
(4) System skuteczności działania powinien być ustanowiony i realizowany w perspektywie długoterminowej w oparciu o wysoko postawione cele społeczne.
(5) System skuteczności działania powinien dotyczyć służb żeglugi powietrznej w ramach podejścia "od drzwi do drzwi" (gate-to-gate), obejmującego także porty lotnicze, w celu podniesienia ogólnej skuteczności działania sieci.
(6) Na etapie przygotowania i monitorowania systemu skuteczności działania należy odpowiednio uwzględnić współzależności pomiędzy poziomem krajowym i poziomem funkcjonalnego bloku przestrzeni powietrznej oraz poziomem sieci, a także współzależności pomiędzy celami w zakresie skuteczności działania, uwzględniając w pełni nadrzędne cele w zakresie bezpieczeństwa.
(7) Plany skuteczności działania powinny zawierać zobowiązanie państw członkowskich, na czas trwania okresu odniesienia, co do realizacji celów Jednolitej Europejskiej Przestrzeni Powietrznej oraz uzyskania równowagi pomiędzy potrzebami wszystkich użytkowników przestrzeni powietrznej oraz obsługą ze strony instytucji zapewniających służby żeglugi powietrznej.
(8) Krajowe organy nadzoru odgrywają kluczową rolę w zakresie realizacji systemu skuteczności działania. Państwa członkowskie powinny zatem zapewnić sobie możliwości skutecznego wykonywania tych dodatkowych obowiązków.
(9) Plany skuteczności działania powinny określać środki, takie jak systemy zachęt, mające na celu ukierunkowanie zachowań zainteresowanych stron na poprawę skuteczności działania na poziomie krajowym, poziomie funkcjonalnego bloku przestrzeni powietrznej i poziomie europejskim.
(10) Zważywszy na okoliczności, niemożliwe do przewidzenia w momencie przyjmowania planów skuteczności działania i które są nie do przezwyciężenia oraz pozostają poza kontrolą państw członkowskich i podmiotów objętych celami w zakresie skuteczności działania, ustanowienie odpowiednich mechanizmów ostrzegawczych powinno umożliwić wdrożenie właściwych środków służących utrzymaniu wymogów w zakresie bezpieczeństwa, a także ciągłości obsługi.
(11) Należy przeprowadzić skuteczne konsultacje z zainteresowanymi stronami na poziomie krajowym lub poziomie funkcjonalnego bloku przestrzeni powietrznej, a także na poziomie Unii Europejskiej.
(12) Biorąc pod uwagę skuteczność misji wojskowych, ogromne znaczenie dla realizacji celów w zakresie skuteczności działania ma współpraca i koordynacja cywilno-wojskowa.
(13) System skuteczności działania nie powinien naruszać przepisów art. 13 rozporządzenia (WE) nr 549/2004 mających na celu ochronę ważnych interesów w zakresie ochrony lotnictwa lub polityki obronnej.
(14) Należy wybrać takie kluczowe wskaźniki skuteczności działania, aby miały one charakter szczegółowy i wymierny, a także aby pozwalały ustalić odpowiedzialność za realizację celów w zakresie skuteczności działania. Stosowne cele powinny być osiągalne, realistyczne i określone w czasie, a także zapewniać skuteczne sterowanie zrównoważoną działalnością służb żeglugi powietrznej.
(15) Wdrożenie wiążących celów w zakresie skuteczności działania, wspomagane zachętami, które mogą mieć charakter finansowy, wymaga odpowiedniego powiązania z rozporządzeniem Komisji (WE) nr 1794/2006 z dnia 6 grudnia 2006 r. ustanawiającym wspólny schemat opłat za korzystanie ze służb żeglugi powietrznej(2).
(16) Ustanowienie i wdrożenie kluczowych wskaźników skuteczności działania oraz celów w zakresie skuteczności działania wymaga odpowiedniej zgodności z celami w zakresie bezpieczeństwa oraz normami bezpieczeństwa określonymi w rozporządzeniu Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 216/2008 z dnia 20 lutego 2008 r. w sprawie wspólnych zasad w zakresie lotnictwa cywilnego i utworzenia Europejskiej Agencji Bezpieczeństwa Lotniczego oraz uchylającym dyrektywę Rady 91/670/EWG, rozporządzenie (WE) nr 1592/2002 i dyrektywę 2004/36/WE(3) oraz w przepisach wykonawczych do dyrektywy wraz ze środkami podjętymi przez Unię Europejską na rzecz osiągnięcia i utrzymania tych celów.
(17) Należy uruchomić proces monitorowania skuteczności działania w okresach odniesienia, aby zapewnić, w zależności od rozwoju skuteczności działania, możliwość realizacji celów oraz, w razie konieczności, wprowadzenia odpowiednich środków.
(18) Przyjmując ogólnounijne cele w zakresie skuteczności działania dla pierwszego okresu odniesienia, Komisja powinna wziąć pod uwagę faktyczną sytuację finansową instytucji zapewniających służby żeglugi powietrznej, wynikającą zwłaszcza z podjętych już działań ograniczających koszty, szczególnie od 2009 r., a także ewentualne saldo wynikające z niepełnego lub nadmiernego pokrycia kosztów z tytułu opłat trasowych przeniesione z poprzednich lat. Należy także wziąć pod uwagę postęp uzyskany dzięki istniejącym funkcjonalnym blokom przestrzeni powietrznej.
(19) Zgodnie z art. 11 ust. 1 rozporządzenia (WE) nr 549/2004 niniejsze rozporządzenie powinno mieć zastosowanie do funkcji sieci zarządzania ruchem lotniczym, o których mowa w art. 6 rozporządzenia (WE) nr 551/2004 Parlamentu Europejskiego i Rady(4), poprzez odpowiednią zmianę tego rozporządzenia.
(20) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Komitetu ds. Jednolitej Przestrzeni Powietrznej,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
______(1) Dz.U. L 96 z 31.3.2004, s. 1.
(2) Dz.U. L 341 z 7.12.2006, s. 3.
(3) Dz.U. L 79 z 19.3.2008, s. 1.
(4) Dz.U. L 96 z 31.3.2004, s. 20.
(5) Dz.U. L 96 z 31.3.2004, s. 10.
(6) Dz.U. L 167 z 4.7.2003, s. 23.
(7) Dz.U. L 294 z 13.11.2007, s. 3.
(8) Dz.U. L 295 z 14.11.2007, s. 7.
(9) Dz.U. L 14 z 22.1.1993, s. 1.
(10) Dz.U. L 185 z 15.7.2011, s. 1.
(11) Dz.U. L 335 z 21.12.2005, s. 13.
(12) Dz.U. L 145 z 31.5.2001, s. 43.
1 Art. 3 ust. 3 lit. m) dodana przez art. 26 pkt 1 rozporządzenia nr 677/2011 z dnia 7 lipca 2011 r. ustanawiającego szczegółowe przepisy wykonawcze dotyczące funkcji sieciowych zarządzania ruchem lotniczym (ATM) oraz zmieniającego rozporządzenie (UE) nr 691/2010 (Dz.U.UE.L.11.185.1) z dniem 4 sierpnia 2011 r.
2 Art. 5a dodany przez art. 26 pkt 2 rozporządzenia nr 677/2011 z dnia 7 lipca 2011 r. ustanawiającego szczegółowe przepisy wykonawcze dotyczące funkcji sieciowych zarządzania ruchem lotniczym (ATM) oraz zmieniającego rozporządzenie (UE) nr 691/2010 (Dz.U.UE.L.11.185.1) z dniem 4 sierpnia 2011 r.
3 Art. 11 ust. 3 zmieniony przez pkt 1 sprostowania z dnia 6 września 2011 r. (Dz.U.UE.L.11.229.18).
4 Art. 13 ust. 2 zmieniony przez pkt 2 sprostowania z dnia 6 września 2011 r. (Dz.U.UE.L.11.229.18).
5 Art. 14 ust. 1 zmieniony przez art. 1 pkt 1 lit. a) rozporządzenia nr 1216/2011 z dnia 24 listopada 2011 r. (Dz.U.UE.L.11.310.3) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 15 grudnia 2011 r.
6 Art. 14 ust. 2:- zmieniony przez pkt 3 sprostowania z dnia 6 września 2011 r. (Dz.U.UE.L.11.229.18).
- zmieniony przez art. 1 pkt 1 lit. b) rozporządzenia nr 1216/2011 z dnia 24 listopada 2011 r. (Dz.U.UE.L.11.310.3) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 15 grudnia 2011 r.
7 Art. 1 ust. 3 zmieniony przez art. 1 pkt 1 lit. c) rozporządzenia nr 1216/2011 z dnia 24 listopada 2011 r. (Dz.U.UE.L.11.310.3) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 15 grudnia 2011 r.
8 Art. 15 zmieniony przez pkt 4 sprostowania z dnia 6 września 2011 r. (Dz.U.UE.L.11.229.18).
9 Art. 17 ust. 2a dodany przez art. 26 pkt 3 rozporządzenia nr 677/2011 z dnia 7 lipca 2011 r. ustanawiającego szczegółowe przepisy wykonawcze dotyczące funkcji sieciowych zarządzania ruchem lotniczym (ATM) oraz zmieniającego rozporządzenie (UE) nr 691/2010 (Dz.U.UE.L.11.185.1) z dniem 4 sierpnia 2011 r.
10 Art. 25 skreślony przez art. 14 rozporządzenia nr 1035/2011 z dnia 17 października 2011 r. ustanawiającego wspólne wymogi dotyczące zapewniania służb żeglugi powietrznej oraz zmieniającego rozporządzenia (WE) nr 482/2008 i (UE) nr 691/2010 (Dz.U.UE.L.11.271.23) z dniem 7 listopada 2011 r.
11 Załącznik I:-zmieniony przez pkt 6 i 8 sprostowania z dnia 6 września 2011 r. (Dz.U.UE.L.11.229.18).
- zmieniony przez art. 1 pkt 2 rozporządzenia nr 1216/2011 z dnia 24 listopada 2011 r. (Dz.U.UE.L.11.310.3) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 15 grudnia 2011 r.
12 Załącznik II zmieniony przez pkt 9 sprostowania z dnia 6 września 2011 r. (Dz.U.UE.L.11.229.18).
13 Załącznik III zmieniony przez art. 26 pkt 4 rozporządzenia nr 677/2011 z dnia 7 lipca 2011 r. ustanawiającego szczegółowe przepisy wykonawcze dotyczące funkcji sieciowych zarządzania ruchem lotniczym (ATM) oraz zmieniającego rozporządzenie (UE) nr 691/2010 (Dz.U.UE.L.11.185.1) z dniem 4 sierpnia 2011 r.
14 Załącznik IV:- zmieniony przez pkt 10-12 sprostowania z dnia 6 września 2011 r. (Dz.U.UE.L.11.229.18).
- zmieniony przez art. 19 rozporządzenia nr 1034/2011 z dnia 17 października 2011 r. z dnia 17 października 2011 r. w sprawie nadzoru nad bezpieczeństwem w zarządzaniu ruchem lotniczym i służbach żeglugi powietrznej oraz zmieniającego rozporządzenie (UE) nr 691/2010 (Dz.U.UE.L.11.271.15) z dniem 7 listopada 2011 r.