Rozporządzenie 20/2009 przyjmujące specyfikacje modułu ad hoc, obejmującego rok 2010, dotyczącego godzenia pracy z życiem rodzinnym, przewidzianego rozporządzeniem Rady (WE) nr 577/98

ROZPORZĄDZENIE KOMISJI (WE) NR 20/2009
z dnia 13 stycznia 2009 r.
przyjmujące specyfikacje modułu ad hoc, obejmującego rok 2010, dotyczącego godzenia pracy z życiem rodzinnym, przewidzianego rozporządzeniem Rady (WE) nr 577/98
(Tekst mający znaczenie dla EOG)

KOMISJA WSPÓLNOT EUROPEJSKICH,

uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską,

uwzględniając rozporządzenie Rady (WE) nr 577/98 z dnia 9 marca 1998 r. w sprawie organizacji badania reprezentacyjnego dotyczącego siły roboczej we Wspólnocie(1), w szczególności jego art. 4 ust. 2,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Rozporządzenie Komisji (WE) nr 365/2008 z dnia 23 kwietnia 2008 r. zatwierdzające program modułów ad hoc, obejmujących lata 2010, 2011 i 2012 w odniesieniu do badania prób losowych dotyczącego siły roboczej przewidzianego w rozporządzeniu Rady (WE) nr 577/98(2), obejmuje moduł ad hoc dotyczący godzenia pracy z życiem rodzinnym.

(2) Decyzja Rady 2008/618/WE z dnia 15 lipca 2008 r. dotycząca wytycznych w sprawie polityki zatrudnienia państw członkowskich(3), Plan działań Komisji Europejskiej na rzecz równości kobiet i mężczyzn(4) oraz Europejski pakt na rzecz równości płci(5) zachęcają państwa członkowskie do podjęcia działań na rzecz promowania większej równowagi między życiem zawodowym i osobistym poprzez dostęp do ośrodków opieki nad dziećmi i innymi osobami pozostającymi na utrzymaniu oraz upowszechniania urlopu rodzicielskiego zarówno w przypadku kobiet, jak i mężczyzn. W związku z tym istnieje potrzeba zgromadzenia pełnego i porównywalnego zestawu danych dotyczących godzenia pracy z życiem rodzinnym, aby monitorować postęp w osiąganiu celów określonych w europejskiej strategii zatrudnienia oraz zbadać wpływ prowadzonej w ostatnim okresie polityki w tej dziedzinie.

(3) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Komitetu ds. Programu Statystycznego,

PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:

Artykuł  1

Szczegółowy wykaz informacji, które należy zebrać w 2010 r. w module ad hoc dotyczącym godzenia pracy z życiem rodzinnym, określa załącznik.

Artykuł  2

Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie siódmego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich państwach członkowskich.

Sporządzono w Brukseli, dnia 13 stycznia 2009 r.
W imieniu Komisji
Joaquín ALMUNIA
Członek Komisji

______

(1) Dz.U. L 77 z 14.3.1998, s. 3.

(2) Dz.U. L 112 z 24.4.2008, s. 22.

(3) Dz.U. L 198 z 26.7.2008, s. 47.

(4) COM(2006) 0092 wersja ostateczna.

(5) Konkluzje Prezydencji Rady Europejskiej na posiedzeniu w Brukseli w dniach 23-24 marca 2006 r.

ZAŁĄCZNIK 

BADANIE SIŁY ROBOCZEJ

Specyfikacje modułu ad hoc, obejmującego rok 2010, dotyczącego godzenia pracy z życiem rodzinnym

1. Zainteresowane państwa członkowskie i regiony: wszystkie.

2. Zmienne są kodowane następująco:

Oznaczanie zmiennych występujących w badaniu siły roboczej w kolumnie "Filtr" odnosi się do załącznika III do rozporządzenie Komisji (WE) nr 377/2008 z dnia 25 kwietnia 2008 r. wykonującego rozporządzenie Rady (WE) nr 577/98 w sprawie organizacji badania prób losowych dotyczącego siły roboczej we Wspólnocie w odniesieniu do kodowania, które należy stosować w celu przesyłania danych, począwszy od 2009 r., wykorzystania prób cząstkowych do gromadzenia danych dotyczących zmiennych strukturalnych oraz określenia kwartałów referencyjnych(1).

Zmienna Kolumna Kod Opis Filtr
REGCARE 197 Osoba regularnie opiekuje się innymi dziećmi do lat 14 (innymi niż własne dzieci lub dzieci współmałżonka żyjące w gospodarstwie domowym) lub wymagającymi opieki chorymi, niepełnosprawnymi, starszymi krewnymi lub przyjaciółmi w wieku powyżej 15 lat Każda osoba w wieku od 15 do 64 lat
1 Tak, innymi dziećmi do lat 14
2 Tak, wymagającymi opieki krewnymi lub przyjaciółmi w wieku powyżej 15 lat
3 Tak, wymagającymi opieki innymi dziećmi do lat 14 i krewnymi lub przyjaciółmi w wieku powyżej 15 lat
4 Nie
9 Nie dotyczy (nie zawiera się w filtrze)
Puste Brak odpowiedzi
CHILDCAR 198 Korzystanie z usług w zakresie opieki nad dziećmi tygodniowo dla najmłodszego dziecka żyjącego w gospodarstwie domowym (w tym z płatnymi opiekunkami do dziecka, przedszkolem; z wyłączeniem obowiązkowego kształcenia) Każda osoba w wieku od 15 do 64 lat mająca przynajmniej jedno własne dziecko lub dziecko współmałżonka w wieku do lat 14 żyjące w gospodarstwie domowym
Z usług w zakresie opieki nad dziećmi korzysta się ... razy w tygodniu
1 - do 10 godzin
2 - ponad 10 godzin i do 20 godzin
3 - ponad 20 godzin i do 30 godzin
4 - ponad 30 godzin i do 40 godzin
5 - ponad 40 godzin
6 - Nie korzysta się z usług w zakresie opieki nad dziećmi
9 - Nie dotyczy (nie zawiera się w filtrze)
Puste Brak odpowiedzi
IMPFACIL 199 Wpływ dostępności i przystępności cenowej ośrodków opieki na osoby niepracujące lub pracujące w niepełnym wymiarze godzin Każda osoba w wieku od 15 do 64 lat i (FTPTREAS ≠ 3 i SEEKREAS ≠ 3 i (REGCARE = 1-3 lub mająca przynajmniej jedno własne dziecko lub dziecko współmałżonka w wieku do lat 14 żyjące w gospodarstwie domowym)) i FTPT ≠ 1
1 Odpowiednie usługi w zakresie opieki nad dziećmi są niedostępne lub zbyt drogie
2 Odpowiednie usługi w zakresie opieki nad osobami chorymi, niepełnosprawnymi, starszymi są niedostępne lub zbyt drogie
3 Odpowiednie usługi w zakresie zarówno opieki nad dziećmi, jak i osobami chorymi, niepełnosprawnymi i starszymi są niedostępne lub zbyt drogie
4 Ośrodki opieki nie wpływają na decyzję podjęcia zatrudnienia
9 Nie dotyczy (nie zawiera się w filtrze)
Puste Brak odpowiedzi
NOWRECHI 200 Główny powód (związany z opieką nad dziećmi) dla osób niepracujących lub pracujących w niepełnym wymiarze godzin Każda osoba w wieku od 15 do 64 lat i (NEEDCARE = 1,3 lub IMPFACIL = 1,3)
1 Usługi w zakresie opieki nad dziećmi są niedostępne
2 Dostępne usługi w zakresie opieki nad dziećmi są zbyt drogie
3 Jakość dostępnych usług w zakresie opieki nad dziećmi nie jest wystarczająca
4 Inne powody związane z brakiem odpowiednich usług w zakresie opieki nad dziećmi
9 Nie dotyczy (nie zawiera się w filtrze)
Puste Brak odpowiedzi
NOWRECAR 201 Główny powód (związany z opieką nad osobami pozostającymi na utrzymaniu) dla osób niepracujących lub pracujących w niepełnym wymiarze godzin Każda osoba w wieku od 15 do 64 lat i (NEEDCARE = 2,3 lub IMPFACIL = 2,3)
1 Usługi w zakresie opieki są niedostępne
2 Dostępne usługi w zakresie opieki są zbyt drogie
3 Jakość dostępnych usług w zakresie opieki nie jest wystarczająca
4 Inne powody związane z brakiem odpowiednich usług w zakresie opieki
9 Nie dotyczy (nie zawiera się w filtrze)
Puste Brak odpowiedzi
VARHOURS 202 Zmienna dotycząca czasu pracy Każda osoba w wieku od 15 do 64 lat i STAPRO = 3
1 Stałe godziny początku i końca dnia pracy lub zmienne godziny pracy ustalone przez pracodawcę
Rozkład dnia uzgodniony przez pracodawcę w ramach jednego z następujących systemów:
2 Elastyczny czas pracy lub rozliczanie czasu pracy
3 Ustalona liczba dziennych godzin pracy, lecz dopuszczalna pewna elastyczność w czasie dnia
4 Indywidualne ustalanie własnego planu pracy (brak jakichkolwiek oficjalnych ograniczeń)
5 Inne
9 Nie dotyczy (nie zawiera się w filtrze)
Puste Brak odpowiedzi
POSSTEND 203 Możliwość zmiany początku lub końca dnia pracy z powodów rodzinnych (przynajmniej

jedna godzina)

VARHOURS = 1,3,5,puste
1 Ogólnie możliwe
2 Rzadko możliwe
3 Niemożliwe
9 Nie dotyczy (nie zawiera się w filtrze)
Puste Brak odpowiedzi
POSORGWT 204 Możliwość zorganizowania czasu pracy w celu odbierania całych dni roboczych z powodów rodzinnych (bez konieczności wykorzystania do tego celu urlopu) Każda osoba w wieku od 15 do 64 lat i STAPRO = 3
1 Ogólnie możliwe
2 Rzadko możliwe
3 Niemożliwe
9 Nie dotyczy (nie zawiera się w filtrze)
Puste Brak odpowiedzi
REDWORK 205 Zmniejszony wymiar czasu pracy celem opieki nad najmłodszym dzieckiem w gospodarstwie domowym przynajmniej przez miesiąc (z wyjątkiem urlopu macierzyńskiego) Każda osoba w wieku od 15 do 64 lat mająca przynajmniej jedno własne dziecko lub dziecko współmałżonka w wieku do lat 8 żyjące w gospodarstwie domowym i (WSTATOR = 1,2 lub (EXISTPR = 1 i REFYEAR-YEARPR <= wiek najmłodszego dziecka + 1))
1 Tak
2 Nie
9 Nie dotyczy (nie zawiera się w filtrze)
Puste Brak odpowiedzi
STOPWORK 206 Rezygnacja z pracy celem opieki nad najmłodszym dzieckiem w gospodarstwie domowym przynajmniej przez miesiąc (z wyjątkiem urlopu macierzyńskiego) Każda osoba w wieku od 15 do 64 lat mająca przynajmniej jedno własne dziecko lub dziecko współmałżonka w wieku do lat 8 żyjące w gospodarstwie domowym i (WSTATOR = 1,2 lub (EXISTPR = 1 i REFYEAR-YEARPR <= wiek najmłodszego dziecka + 1))
1 Nie
Tak, rezygnacja z pracy na pełny okres:
2 - do 3 miesięcy
3 - ponad 3 miesięcy i do 6 miesięcy
4 - ponad 6 miesięcy i do 1 roku
5 - więcej niż 1 roku
6 Jeszcze nie powrócił(a) do pracy
9 Nie dotyczy (nie zawiera się w filtrze)
Puste Brak odpowiedzi
PARLEAVE 207 Urlop rodzicielski w pełnym wymiarze przez przynajmniej miesiąc celem opieki nad najmłodszym dzieckiem w gospodarstwie domowym (z wyjątkiem urlopu macierzyńskiego) Każda osoba w wieku od 15 do 64 lat mająca przynajmniej jedno własne dziecko lub dziecko współmałżonka w wieku do lat 8 żyjące w gospodarstwie domowym
1 Nie, nie wykorzystano urlopu rodzicielskiego w pełnym wymiarze przez przynajmniej miesiąc
Tak, wykorzystano urlop rodzicielski przez pełen okres:
2 - do 3 miesięcy
3 - ponad 3 miesięcy i do 6 miesięcy
4 - ponad 6 miesięcy i do 1 roku
5 - więcej niż 1 roku
6 Urlop wciąż trwa
9 Nie dotyczy (nie zawiera się w filtrze)
Puste Brak odpowiedzi
210/215 Współczynnik ważenia dla modułu ad hoc obejmującego rok 2010 (nieobowiązkowe) Każda osoba w wieku od 15 do 64 lat
0000-9999 Kolumny 210-213 zawierają liczby całkowite
00-99 Kolumny 214-215 zawierają liczby dziesiętne

______

(1) Dz.U. L 114 z 26.4.2008, s. 57.

Zmiany w prawie

ZUS: Renta wdowia - wnioski od stycznia 2025 r.

Od Nowego Roku będzie można składać wnioski o tzw. rentę wdowią, która dotyczy ustalenia zbiegu świadczeń z rentą rodzinną. Renta wdowia jest przeznaczona dla wdów i wdowców, którzy mają prawo do co najmniej dwóch świadczeń emerytalno-rentowych, z których jedno stanowi renta rodzinna po zmarłym małżonku. Aby móc ją pobierać, należy jednak spełnić określone warunki.

Grażyna J. Leśniak 20.11.2024
Zmiany w składce zdrowotnej od 1 stycznia 2026 r. Rząd przedstawił założenia

Przedsiębiorcy rozliczający się według zasad ogólnych i skali podatkowej oraz liniowcy będą od 1 stycznia 2026 r. płacić składkę zdrowotną w wysokości 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia, jeśli będą osiągali w danym miesiącu dochód do wysokości 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez prezesa GUS. Będzie też dodatkowa składka w wysokości 4,9 proc. od nadwyżki ponad 1,5-krotność przeciętnego wynagrodzenia, a liniowcy stracą możliwość rozliczenia zapłaconych składek w podatku dochodowym.

Grażyna J. Leśniak 18.11.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności

Usprawnienie i zwiększenie efektywności systemu wdrażania Rozwoju Lokalnego Kierowanego przez Społeczność (RLKS) przewiduje ustawa z dnia 11 października 2024 r. o zmianie ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności. Jak poinformowała w czwartek Kancelaria Prezydenta, Andrzej Duda podpisał ją w środę, 13 listopada. Ustawa wejdzie w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 14.11.2024
Do poprawki nie tylko emerytury czerwcowe, ale i wcześniejsze

Problem osób, które w latach 2009-2019 przeszły na emeryturę w czerwcu, przez co - na skutek niekorzystnych zasad waloryzacji - ich świadczenia były nawet o kilkaset złotych niższe od tych, jakie otrzymywały te, które przeszły na emeryturę w kwietniu lub w maju, w końcu zostanie rozwiązany. Emerytura lub renta rodzinna ma - na ich wniosek złożony do ZUS - podlegać ponownemu ustaleniu wysokości. Zdaniem prawników to dobra regulacja, ale równie ważna i paląca jest sprawa wcześniejszych emerytur. Obie powinny zostać załatwione.

Grażyna J. Leśniak 06.11.2024
Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Nowy urlop dla rodziców wcześniaków coraz bliżej - rząd przyjął projekt ustawy

Rada Ministrów przyjęła we wtorek przygotowany w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej projekt ustawy wprowadzający nowe uprawnienie – uzupełniający urlop macierzyński dla rodziców wcześniaków i rodziców dzieci urodzonych w terminie, ale wymagających dłuższej hospitalizacji po urodzeniu. Wymiar uzupełniającego urlopu macierzyńskiego będzie wynosił odpowiednio do 8 albo do 15 tygodni.

Grażyna J. Leśniak 29.10.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2009.9.7

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Rozporządzenie 20/2009 przyjmujące specyfikacje modułu ad hoc, obejmującego rok 2010, dotyczącego godzenia pracy z życiem rodzinnym, przewidzianego rozporządzeniem Rady (WE) nr 577/98
Data aktu: 13/01/2009
Data ogłoszenia: 14/01/2009
Data wejścia w życie: 21/01/2009