Wytyczne EBC/2009/1 (2009/101/WE) zmieniające wytyczne EBC/2000/7 w sprawie instrumentów i procedur polityki pieniężnej Eurosystemu

WYTYCZNE EUROPEJSKIEGO BANKU CENTRALNEGO
z dnia 20 stycznia 2009 r.
zmieniające wytyczne EBC/2000/7 w sprawie instrumentów i procedur polityki pieniężnej Eurosystemu

(EBC/2009/1)

(2009/101/WE)

(Dz.U.UE L z dnia 5 lutego 2009 r.)

RADA PREZESÓW EUROPEJSKIEGO BANKU CENTRALNEGO,

uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską, w szczególności jego art. 105 ust. 2 tiret pierwsze,

uwzględniając Statut Europejskiego Systemu Banków Centralnych i Europejskiego Banku Centralnego (zwany dalej "Statutem ESBC"), w szczególności jego art. 12 ust. 1 oraz art. 14 ust. 3 w związku z art. 3 ust. 1 tiret pierwsze, art. 18 ust. 2 oraz art. 20 akapit pierwszy,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Osiągnięcie jednolitej polityki pieniężnej wymaga zdefiniowania instrumentów i procedur, które mają być stosowane przez Eurosystem, składający się z krajowych banków centralnych (KBC) państw członkowskich, które przyjęły euro (zwanych dalej "uczestniczącymi państwami członkowskimi"), oraz Europejskiego Banku Centralnego (EBC), tak aby możliwe było prowadzenie polityki pieniężnej w jednolity sposób we wszystkich uczestniczących państwach członkowskich.

(2) Biorąc pod uwagę obecną sytuację na rynku papierów wartościowych zabezpieczonych aktywami, niezbędne jest wprowadzenie zmian w definiowaniu i wdrażaniu jednolitej polityki pieniężnej Eurosystemu. W szczególności konieczna jest zmiana wymogów ratingowych dla papierów wartościowych zabezpieczonych aktywami oraz wyłączenie niektórych kategorii takich papierów wartościowych z operacji kredytowych Eurosystemu w celu wypełnienia wymogu określonego w art. 18 ust. 1 Statutu ESBC, zgodnie z którym wszystkie operacje kredytowe przeprowadzane z instytucjami kredytowymi oraz innymi uczestnikami rynku powinny być właściwie zabezpieczone.

(3) Jednym ze sposobów ochrony przed ryzykiem, który może zostać zastosowany w ramach Eurosystemu w celu zapewnienia właściwej ochrony przed ryzykiem w myśl art. 18 ust. 1 Statutu ESBC jest wprowadzenie ograniczeń dotyczących emitentów lub aktywów stosowanych jako zabezpieczenie. Ochrona Eurosystemu przed ryzykiem kredytowym wymaga wprowadzenia limitów w zakresie wykorzystywania niezabezpieczonych obligacji bankowych jednego emitenta jako zabezpieczenia,

PRZYJMUJE NINIEJSZE WYTYCZNE:

Artykuł  1

Zmiany w załączniku I

W załączniku I do wytycznych EBC/2000/7 z dnia 31 sierpnia 2000 r. w sprawie instrumentów i procedur polityki pieniężnej Eurosystemu(1) wprowadza się zmiany zgodnie z załącznikiem do niniejszych wytycznych.

Artykuł  2

Weryfikacja

KBC przesyłają EBC szczegółowe dane dotyczące dokumentów oraz środków, za pomocą których zamierzają dostosować się do niniejszych wytycznych w terminie do dnia 30 stycznia 2009 r.

Artykuł  3

Wejście w życie

Niniejsze wytyczne wchodzą w życie z dniem 20 stycznia 2009 r. Artykuł 1 stosuje się od dnia 1 marca 2009 r.

Artykuł  4

Adresaci

Niniejsze wytyczne są skierowane do KBC uczestniczących państw członkowskich.

Sporządzono we Frankfurcie nad Menem, dnia 20 stycznia 2009 r.

W imieniu Rady Prezesów EBC
Jean-Claude TRICHET
Prezes EBC

______

(1) Dz.U. L 310 z 11.12.2000, s. 1.

ZAŁĄCZNIK 

W załączniku I do wytycznych EBC/2000/7 wprowadza się następujące zmiany:

1) w punkcie 6.2.1 (nagłówek "Rodzaj aktywów") litera c) akapitu czwartego otrzymuje brzmienie:

"c) nie mogą składać się - w całości ani w części, faktycznie ani potencjalnie - z papierów dłużnych indeksowanych do zdarzeń kredytowych ani z podobnych wierzytelności wynikających z przeniesienia ryzyka kredytowego za pomocą kredytowych instrumentów pochodnych lub transzy innych papierów wartościowych zabezpieczonych aktywami(*). Papiery wartościowe zabezpieczone aktywami wyemitowane przed dniem 1 marca 2009 r. są zwolnione z obowiązku niezawierania transz innych papierów wartościowych zabezpieczonych aktywami do dnia 1 marca 2010 r.

______

(*) Wymóg ten nie wyklucza papierów wartościowych zabezpieczonych aktywami tam, gdzie struktura emisji obejmuje dwie spółki celowe utworzone na potrzeby sekurytyzacji, oraz w odniesieniu do takich spółek celowych spełniony jest wymóg prawdziwej sprzedaży (true sale) w taki sposób, iż instrumenty dłużne wyemitowane przez drugą spółkę celową są bezpośrednio lub pośrednio zabezpieczone pierwotną pula aktywów, bez dzielenia na transze. Ponadto pojęcie transz innych papierów wartościowych zabezpieczonych aktywami nie obejmuje zabezpieczonych obligacji spełniających wymogi określone w art. 22 ust. 4 dyrektywy Rady 85/611/EWG z dnia 20 grudnia 1985 r. w sprawie koordynacji przepisów ustawowych, wykonawczych i administracyjnych odnoszących się do przedsiębiorstw zbiorowego inwestowania w zbywalne papiery wartościowe (UCITS) (Dz.U. L 375 z 31.12.1985, s. 3).";

2) w akapicie piątym punktu 6.3.1 po zdaniu drugim dodaje się zdanie w brzmieniu:

"Dla papierów wartościowych zabezpieczonych aktywami, emitowanych od dnia 1 marca 2009 r., wymogi Eurosystemu w zakresie standardów wysokiej jakości kredytowej określa się jako ocenę kredytową »AAA« w momencie emisji, przy czym minimalny wymóg jakości kredytowej przez cały okres trwania papieru wartościowego ustalony jest na poziomie »jednego A«(*).

______

(*) »AAA« oznacza długoterminowy rating »AAA« w klasyfikacji agencji Fitch, Standard & Poor's lub DBRS bądź »Aaa« w klasyfikacji agencji Moody's.";

3) w pierwszym akapicie punktu 6.4.2 dodaje się tiret trzecie w brzmieniu:

"- Eurosystem ogranicza wykorzystanie niezabezpieczonych obligacji bankowych wyemitowanych przez danego emitenta lub podmiot z nim blisko powiązany zgodnie z wymogami prawnymi określonymi w pkt 6.2.3. Niezabezpieczone obligacje bankowe wyemitowane przez danego emitenta lub podmiot z nim blisko powiązany mogą być wykorzystywane przez danego kontrahenta jako zabezpieczenie wyłącznie w zakresie, w jakim wartość przypisana takiemu zabezpieczeniu przez Eurosystem po zastosowaniu redukcji wartości (haircut) nie przekracza 10 % wartości (z uwzględnieniem redukcji wartości) ogółu zabezpieczeń złożonych przez takiego kontrahenta. Ograniczenie to nie ma zastosowania do niezabezpieczonych obligacji bankowych w przypadku, gdy ich gwarantem jest organ administracji publicznej uprawniony do nakładania podatków, lub gdy wartość takich niezabezpieczonych obligacji bankowych, z uwzględnieniem redukcji wartości, nie przekracza 50 milionów EUR. Niezabezpieczone obligacje bankowe złożone w Eurosystemie jako zabezpieczenie do dnia 20 stycznia 2009 r. nie podlegają temu ograniczeniu do dnia 1 marca 2010 r. W przypadku połączenia dwóch lub większej ilości emitentów niezabezpieczonych obligacji bankowych lub ustanowienia między mini bliskiego powiązania emitentów tych traktuje się jako jedną grupę emitentów w kontekście tego ograniczenia tylko przez rok od daty połączenia lub ustanowienia bliskiego powiązania.";

4) ramka 7 w pkt 6.4.1 otrzymuje brzmienie:

"RAMKA 7
Środki kontroli ryzyka
Eurosystem stosuje następujące środki kontroli ryzyka:
- Redukcje wartości w wycenie
Eurosystem stosuje redukcje wartości w wycenie aktywów zabezpieczających. Oznacza to, że wartość aktywów zabezpieczających oblicza się jako wartość rynkową aktywów pomniejszoną o pewien procent.
- Zmienne depozyty zabezpieczające (według wyceny rynkowej)
Eurosystem wymaga, by skorygowana wartość rynkowa aktywów zabezpieczających wykorzystywanych w zasilających w płynność transakcjach odwracalnych nie zmieniała się w czasie. Innymi słowy, jeżeli mierzona regularnie wartość aktywów zabezpieczających spadnie poniżej pewnego poziomu, krajowy bank centralny wezwie kontrahenta do dostarczenia dodatkowych aktywów lub środków pieniężnych (wystosuje wezwanie do uzupełnienia depozytu zabezpieczającego). Podobnie, jeżeli w wyniku aktualizacji wyceny wartość aktywów zabezpieczających przekroczy określony poziom, kontrahent może odzyskać nadwyżkę aktywów lub środków pieniężnych. (Obliczenia dotyczące wezwań do uzupełnienia depozytu zabezpieczającego przedstawiono w ramce 8).
- Limity dotyczące wykorzystywania niezabezpieczonych obligacji bankowych
Wykorzystywanie niezabezpieczonych obligacji bankowych podlega limitom określonych w pkt 6.4.2. Jeśli jest to konieczne do zapewnienia odpowiedniej ochrony Eurosystemu zgodnie z art. 18 ust. 1 Statutu ESBC, Eurosystem może w każdej chwili zastosować następujące środki kontroli ryzyka:
- Depozyty początkowe
W zapewniających płynność transakcjach odwracalnych Eurosystem może stosować depozyty początkowe. Oznacza to, że kontrahenci muszą przedstawić aktywa zabezpieczające o wartości nie niższej niż kwota płynności zapewnianej przez Eurosystem powiększona o wartość depozytu początkowego.
- Limity w stosunku do emitentów/dłużników lub gwarantów
Eurosystem może stosować dodatkowe limity ryzyka w stosunku do emitentów/dłużników lub gwarantów (poza limitami stosowanymi do niezabezpieczonych obligacji bankowych). Limity te stosuje się również do określonych kontrahentów, zwłaszcza jeśli ich jakość kredytowa wykazuje wysoki stopień korelacji z jakością kredytową zdeponowanych przez nich aktywów zabezpieczających.
- Dodatkowe gwarancje
Przed zaakceptowaniem pewnych aktywów Eurosystem może żądać dodatkowych gwarancji wystawionych przez podmioty mające dobrą sytuację finansową.
- Wyłączenie
Eurosystem może wyłączyć pewne aktywa z wykorzystania w operacjach polityki pieniężnej. Ograniczenia te mogą być również stosowane do określonych kontrahentów, zwłaszcza jeśli ich jakość kredytowa wykazuje wysoki stopień korelacji z jakością kredytową zdeponowanych przez nich aktywów zabezpieczających.";

5) tabela w dodatku 5 otrzymuje brzmienie:

"STRONY INTERNETOWE EUROSYSTEMU

Bank centralny Strona internetowa
Europejski Bank Centralny www.ecb.europa.eu
Nationale Bank van België/Banque Nationale de Belgique www.nbb.be lub www.bnb.be
Deutsche Bundesbank www.bundesbank.de
Central Bank and Financial Services Authority of Ireland www.centralbank.ie
Bank of Greece www.bankofgreece.gr
Banco de Espańa www.bde.es
Banque de France www.banque-france.fr
Banca d'Italia www.bancaditalia.it
Central Bank of Cyprus www.centralbank.gov.cy
Banque centrale du Luxembourg www.bcl.lu
Bank Ċentrali ta' Malta/ Central Bank of Malta www.centralbankmalta.org
De Nederlandsche Bank www.dnb.nl
Österreichische Nationalbank www.oenb.at
Banco de Portugal www.bportugal.pt
Národná banka Slovenska www.nbs.sk
Banka Slovenije www.bsi.si
Suomen Pankki www.bof.fi"

Zmiany w prawie

ZUS: Renta wdowia - wnioski od stycznia 2025 r.

Od Nowego Roku będzie można składać wnioski o tzw. rentę wdowią, która dotyczy ustalenia zbiegu świadczeń z rentą rodzinną. Renta wdowia jest przeznaczona dla wdów i wdowców, którzy mają prawo do co najmniej dwóch świadczeń emerytalno-rentowych, z których jedno stanowi renta rodzinna po zmarłym małżonku. Aby móc ją pobierać, należy jednak spełnić określone warunki.

Grażyna J. Leśniak 20.11.2024
Zmiany w składce zdrowotnej od 1 stycznia 2026 r. Rząd przedstawił założenia

Przedsiębiorcy rozliczający się według zasad ogólnych i skali podatkowej oraz liniowcy będą od 1 stycznia 2026 r. płacić składkę zdrowotną w wysokości 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia, jeśli będą osiągali w danym miesiącu dochód do wysokości 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez prezesa GUS. Będzie też dodatkowa składka w wysokości 4,9 proc. od nadwyżki ponad 1,5-krotność przeciętnego wynagrodzenia, a liniowcy stracą możliwość rozliczenia zapłaconych składek w podatku dochodowym.

Grażyna J. Leśniak 18.11.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności

Usprawnienie i zwiększenie efektywności systemu wdrażania Rozwoju Lokalnego Kierowanego przez Społeczność (RLKS) przewiduje ustawa z dnia 11 października 2024 r. o zmianie ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności. Jak poinformowała w czwartek Kancelaria Prezydenta, Andrzej Duda podpisał ją w środę, 13 listopada. Ustawa wejdzie w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 14.11.2024
Do poprawki nie tylko emerytury czerwcowe, ale i wcześniejsze

Problem osób, które w latach 2009-2019 przeszły na emeryturę w czerwcu, przez co - na skutek niekorzystnych zasad waloryzacji - ich świadczenia były nawet o kilkaset złotych niższe od tych, jakie otrzymywały te, które przeszły na emeryturę w kwietniu lub w maju, w końcu zostanie rozwiązany. Emerytura lub renta rodzinna ma - na ich wniosek złożony do ZUS - podlegać ponownemu ustaleniu wysokości. Zdaniem prawników to dobra regulacja, ale równie ważna i paląca jest sprawa wcześniejszych emerytur. Obie powinny zostać załatwione.

Grażyna J. Leśniak 06.11.2024
Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Nowy urlop dla rodziców wcześniaków coraz bliżej - rząd przyjął projekt ustawy

Rada Ministrów przyjęła we wtorek przygotowany w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej projekt ustawy wprowadzający nowe uprawnienie – uzupełniający urlop macierzyński dla rodziców wcześniaków i rodziców dzieci urodzonych w terminie, ale wymagających dłuższej hospitalizacji po urodzeniu. Wymiar uzupełniającego urlopu macierzyńskiego będzie wynosił odpowiednio do 8 albo do 15 tygodni.

Grażyna J. Leśniak 29.10.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2009.36.59

Rodzaj: Wytyczne
Tytuł: Wytyczne EBC/2009/1 (2009/101/WE) zmieniające wytyczne EBC/2000/7 w sprawie instrumentów i procedur polityki pieniężnej Eurosystemu
Data aktu: 20/01/2009
Data ogłoszenia: 05/02/2009
Data wejścia w życie: 01/03/2009, 20/01/2009