Dyrektywa 2009/42/WE w sprawie sprawozdań statystycznych w odniesieniu do przewozu rzeczy i osób drogą morską (wersja przekształcenie)

DYREKTYWA PARLAMENTU EUROPEJSKIEGO I RADY 2009/42/WE
z dnia 6 maja 2009 r.
w sprawie sprawozdań statystycznych w odniesieniu do przewozu rzeczy i osób drogą morską
(Tekst mający znaczenie dla EOG)

(wersja przekształcenie)

(Dz.U.UE L z dnia 6 czerwca 2009 r.)

PARLAMENT EUROPEJSKI I RADA UNII EUROPEJSKIEJ,

uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską, w szczególności jego art. 285 ust. 1,

uwzględniając wniosek Komisji,

stanowiąc zgodnie z procedurą określoną w art. 251 Traktatu(1),

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Dyrektywa Rady 95/64/WE z dnia 8 grudnia 1995 r. w sprawie sprawozdań statystycznych w odniesieniu do przewozu rzeczy i osób drogą morską(2) została kilkakrotnie znacząco zmieniona(3). Ponieważ mają być do niej wprowadzone kolejne zmiany, należy ją przeredagować w celu zapewnienia jasności.

(2) Aby wypełnić powierzone jej zadania w kontekście wspólnej polityki transportu morskiego, Komisja (Eurostat) powinna mieć do swojej dyspozycji porównywalne, rzetelne, jednoczesne i regularne dane statystyczne dotyczące skali i rozwoju przewozu rzeczy i osób drogą morską do i ze Wspólnoty, między państwami członkowskimi oraz krajowego transportu morskiego.

(3) Posiadanie dobrej wiedzy o rynku transportu morskiego jest również ważne dla państw członkowskich i podmiotów gospodarczych.

(4) Gromadzenie wspólnotowych danych statystycznych opartych na porównywalnych lub jednolitych podstawach sprawi, że możliwe stanie się ustanowienie zintegrowanego systemu dostarczającego rzetelnych, zgodnych i aktualnych informacji.

(5) Dane dotyczące transportu rzeczy i osób drogą morską muszą stać się porównywalne między państwami członkowskimi oraz między różnymi środkami transportu.

(6) Zgodnie z zasadą pomocniczości, tworzenie wspólnych standardów statystycznych umożliwiających wytworzenie jednolitej informacji może być efektywnie rozpoczęte jedynie na poziomie wspólnotowym. Dane będą zbierane w każdym państwie członkowskim przez upoważnione organy i instytucje, odpowiedzialne za opracowywanie oficjalnych statystyk.

(7) Środki niezbędne do wykonania niniejszej dyrektywy powinny zostać przyjęte zgodnie z decyzją Rady 1999/468/WE z dnia 28 czerwca 1999 r. ustanawiającą warunki wykonywania uprawnień wykonawczych przyznanych Komisji(4).

(8) W szczególności Komisji należy przyznać uprawnienie do przyjęcia pewnych szczegółowych zasad w celu wykonania niniejszej dyrektywy. Ponieważ środki te mają zasięg ogólny i mają na celu zmianę elementów innych niż istotne niniejszej dyrektywy, między innymi poprzez jej uzupełnienie nowymi innymi niż istotne elementami, środki te należy przyjąć zgodnie z procedurą regulacyjną połączoną z kontrolą, określoną w art. 5a decyzji 1999/468/WE.

(9) Nowe elementy wprowadzone do niniejszej dyrektywy dotyczą wyłącznie procedury komitetowej. Nie wymagają one zatem transpozycji przez państwa członkowskie.

(10) Niniejsza dyrektywa nie powinna naruszać zobowiązań państw członkowskich odnoszących się do terminów przeniesienia do prawa krajowego dyrektywy określonej w załączniku IX, część B,

PRZYJMUJĄ NINIEJSZĄ DYREKTYWĘ:

Artykuł  1

Gromadzenie danych statystycznych

Państwa członkowskie gromadzą statystyki wspólnotowe dotyczące przewozu rzeczy i osób statkami pełnomorskimi zawijającymi do portów na ich terytoriach.

Artykuł  2

Definicje

Do celów niniejszej dyrektywy:

a)
"przewóz rzeczy i osób drogą morską" oznacza przepływ rzeczy i osób przy użyciu statków pełnomorskich, w podróżach, które podejmowane są drogą morską w całości lub częściowo.

Zakres niniejszej dyrektywy obejmuje również towary:

(i)
wysłane do instalacji morskich;
(ii)
odzyskane z dna morskiego i wyładowane w portach.

Zbiorniki i zapasy dostarczane do statków są wyłączone z zakresu niniejszej dyrektywy;

b)
"statki pełnomorskie" oznaczają statki inne niż te, które pływają wyłącznie po wodach śródlądowych lub ich częściach, lub przylegających do nich wodach chronionych lub obszarach, gdzie stosuje się przepisy portowe.

Niniejszej dyrektywy nie stosuje się do połowowych statków rybackich, statków-przetwórni, statków służących do wierceń i poszukiwań, holowników, statków-pchaczy, statków badawczych i pomiarowych, pogłębiarek, okrętów wojennych lub statków wykorzystywanych jedynie do celów niehandlowych;

c)
"port" oznacza miejsce posiadające urządzenia dla statków handlowych, do cumowania oraz ładowania lub rozładowywania ładunku albo do wysadzenia lub zabrania pasażerów na lub ze statków;
d)
"przynależność państwowa przewoźnika morskiego" oznacza tę, która odpowiada krajowi, w którym skupia się rzeczywista działalność handlowa przewoźnika;
e)
"przewoźnik morski" oznacza każdą osobę, która zawiera lub w imieniu której jest zawierana z załadowcą lub pasażerem umowa o przewóz morski rzeczy lub osób.
Artykuł  3

Właściwości gromadzenia danych

1.
Państwa członkowskie gromadzą dane dotyczące:
a)
informacji o pasażerach i ładunku;
b)
informacji dotyczących statków.

Statki o tonażu brutto mniejszym niż 100 mogą być wyłączone z gromadzenia danych.

2.
Właściwości gromadzenia danych, a mianowicie zmienne statystyczne w każdej dziedzinie oraz nazewnictwa do ich klasyfikacji, jak również powtarzalność okresowa obserwacji, wymienione są w załącznikach I do VIII.
3.
Gromadzenie danych opiera się tak dalece, jak jest to możliwe, na dostępnych źródłach, ograniczając obciążenie respondentów.
4. 1
Komisja dostosowuje właściwości gromadzonych danych oraz treści załączników I do VIII do rozwoju technicznego i gospodarczego, w zakresie, w jakim takie dostosowanie nie pociąga za sobą znaczącego wzrostu kosztu dla państw członkowskich lub obciążenia dla respondentów.

Komisja może przyjąć te środki w formie aktów delegowanych zgodnie z art. 10a oraz z zastrzeżeniem warunków określonych w art. 10b i 10c.

Artykuł  4

Porty

1. 2
Do celów niniejszej dyrektywy, Komisja sporządza wykaz portów oznaczonych kodem i sklasyfikowanych według krajów i morskich obszarów przybrzeżnych.

Komisja może przyjąć te środki w formie aktów delegowanych zgodnie z art. 10a oraz z zastrzeżeniem warunków określonych w art. 10b i 10c.

2.
Każde państwo członkowskie wybiera z wykazu określonego w ust. 1 jakikolwiek port obsługujący więcej niż jeden milion ton towarów lub rejestrujący przepływ więcej niż 200.000 pasażerów rocznie.

Dla każdego wybranego portu dostarcza się szczegółowe dane, zgodnie z załącznikiem VIII, dla dziedzin (rzeczy i osoby), w których port spełnia kryterium selekcyjne, oraz z danymi podsumowującymi, jeżeli ma to zastosowanie, w innych dziedzinach.

3.
W przypadku portów, które nie zostały wybrane z wykazu, dostarczane są dane podsumowujące zgodnie z załącznikiem VIII, zbiór danych A3.
Artykuł  5 3

Dokładność statystyk

Metody gromadzenia danych są takie, że Wspólnotowe statystyki transportu morskiego przedstawiają precyzję wymaganą dla zbiorów danych statystycznych, opisaną w załączniku VIII.

Komisja ustanawia standardy dokładności.

Komisja może przyjąć te środki w formie aktów delegowanych zgodnie z art. 10a oraz z zastrzeżeniem warunków określonych w art. 10b i 10c.

Artykuł  6

Przetwarzanie wyników gromadzenia danych

Państwa członkowskie przetwarzają informacje statystyczne zebrane na podstawie art. 3 w celu otrzymania porównywalnych statystyk, ze standardem dokładności określonym w art. 5.

Artykuł  7

Przekazywanie wyników gromadzenia danych

1.
Państwa członkowskie przekazują wyniki gromadzenia danych, o których mowa w art. 3, Komisji (Eurostat), włączając dane zgłaszane przez państwo członkowskie jako tajne zgodnie z ustawodawstwem krajowym lub praktyką dotyczącą poufności informacji statystycznych, zgodnie z rozporządzeniem (WE) nr 223/2009 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 11 marca 2009 r. w sprawie statystyki europejskiej(5).
2.
Wyniki są przekazywane zgodnie ze strukturą zbiorów danych statystycznych, określoną w załączniku VIII. Szczegóły techniczne przekazywania wyników określa się zgodnie z procedurą zarządzania, o której mowa w art. 10 ust. 2.
3.
Przekazanie wyników odbywa się w ciągu pięciu miesięcy od ukończenia okresu obserwacji dla danych o kwartalnej powtarzalności okresowej oraz w ciągu ośmiu miesięcy dla danych o rocznej powtarzalności okresowej.

Pierwszy przekaz obejmuje pierwszy kwartał 1997 r.

Artykuł  8

Sprawozdania

Państwa członkowskie dostarczają Komisji (Eurostat) wszystkie istotne informacje dotyczące metod użytych przy opracowywaniu danych. Wysyłają one również szczegóły istotnych zmian metod użytych do gromadzenia danych.

Artykuł  9

Rozpowszechnianie danych statystycznych

Komisja (Eurostat) rozpowszechnia właściwe dane statystyczne z powtarzalnością okresową porównywalną do tej, z jaką są przekazywane wyniki.

Ustalenia dotyczące publikacji lub rozpowszechniania danych statystycznych przez Komisję (Eurostat) są podejmowane zgodnie z procedurą zarządzania, określoną w art. 10 ust. 2.

Artykuł  10

Procedura komitetu

1.
Komisję wspomaga Komitet ds. Europejskiego Systemu Statystycznego, powołany Rozporządzeniem (WE) nr 223/2009.
2.
W przypadku odesłania do niniejszego ustępu, stosuje się art. 4 i 7 decyzji 1999/468/WE, uwzględniając przepisy zawarte w jej art. 8.

Okres ustanowiony w art. 4 ust. 3 decyzji 1999/468/WE ustala się na trzy miesiące.

3. 4
(uchylony).
Artykuł  10a 5

Przekazanie uprawnień

1.
Uprawnienia do przyjmowania aktów delegowanych, o których mowa w art. 3 ust. 4, art. 4 ust. 1 i art. 5 akapit trzeci, przyznaje się Komisji na okres pięciu lat od dnia 29 grudnia 2010 r. Komisja sporządza sprawozdanie dotyczące przekazanych uprawnień najpóźniej na sześć miesięcy przed końcem tego pięcioletniego okresu. Przekazanie uprawnień zostaje automatycznie przedłużone na taki sam okres, chyba że Parlament Europejski lub Rada odwoła je zgodnie z art. 10b.
2.
Niezwłocznie po przyjęciu aktu delegowanego Komisja powiadamia o tym równocześnie Parlament Europejski i Radę.
3.
Uprawnienia do przyjmowania aktów delegowanych przyznaje się Komisji na warunkach określonych w art. 10b i 10c.
Artykuł  10b 6

Odwołanie przekazania uprawnień

1.
Parlament Europejski lub Rada mogą w dowolnym momencie odwołać przekazanie uprawnień, o którym mowa w art. 3 ust. 4, art. 4 ust. 1 i art. 5 akapit trzeci.
2.
Instytucja, która rozpoczęła wewnętrzną procedurę podejmowania decyzji o uchyleniu przekazania uprawnień, stara się poinformować o tym drugą instytucję oraz Komisję w rozsądnym czasie przed podjęciem ostatecznej decyzji, określając delegowane uprawnienia, które mogą być przedmiotem uchylenia, a także możliwe powody uchylenia.
3.
Decyzja o odwołaniu kończy przekazanie uprawnień określonych w tej decyzji. Wchodzi ona w życie natychmiastowo lub w późniejszym terminie, który jest w niej określony. Decyzja ta nie wpływa na ważność obowiązujących już aktów delegowanych. Jest ona publikowana w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.
Artykuł  10c 7

Sprzeciw wobec aktów delegowanych

1.
Parlament Europejski lub Rada mogą wyrazić sprzeciw wobec aktu delegowanego w terminie dwóch miesięcy od daty powiadomienia.

Z inicjatywy Parlamentu Europejskiego lub Rady termin ten jest przedłużany o dwa miesiące.

2.
Jeżeli przed upływem terminu, o którym mowa w ust. 1, ani Parlament Europejski, ani Rada nie wyrażą sprzeciwu wobec aktu delegowanego, jest on publikowany w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej i wchodzi w życie w terminie w nim określonym.

Akt delegowany może zostać opublikowany w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej i wejść w życie przed upływem tego terminu, jeżeli zarówno Parlament Europejski, jak i Rada poinformowały Komisję o zamiarze niewyrażania sprzeciwu.

3.
Jeśli Parlament Europejski lub Rada wyrażą sprzeciw wobec aktu delegowanego w terminie, o którym mowa w ust. 1, nie wchodzi on w życie. Zgodnie z art. 293 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej instytucja, która wyraża sprzeciw wobec aktu delegowanego, podaje jego uzasadnienie.
Artykuł  11

Przekazanie przepisów krajowych

Państwa członkowskie przekazują Komisji teksty podstawowych przepisów prawa krajowego, przyjętych w dziedzinach objętych niniejszą dyrektywą.

Artykuł  12

Uchylenie

Dyrektywa 95/64/WE, zmieniona aktami wymienionymi w załączniku IX, część A zostaje uchylona, bez uszczerbku dla zobowiązań państw członkowskich odnoszących się do terminów przeniesienia do prawa krajowego dyrektywy określonej w załączniku IX, część B.

Odesłania do uchylonej dyrektywy odczytuje się jako odesłania do niniejszej dyrektywy, zgodnie z tabelą korelacji w załączniku X.

Artykuł  13

Wejście w życie

Niniejsza dyrektywa wchodzi w życie dwudziestego dnia po jej opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Artykuł  14

Adresaci

Niniejsza dyrektywa skierowana jest do państw członkowskich.

Sporządzono w Strasburgu, dnia 6 maja 2009 r.

W imieniu Parlamentu Europejskiego

W imieniu Rady

H.-G. PÖTTERING

J. KOHOUT

Przewodniczący

Przewodniczący

______

(1) Opinia Parlamentu Europejskiego z dnia 21 października 2008 r. (dotychczas nieopublikowana w Dzienniku Urzędowym) i decyzja Rady z dnia 23 kwietnia 2009 r.

(2) Dz.U. L 320 z 30.12.1995, s. 25.

(3) Zobacz załącznik IX, część A.

(4) Dz.U. L 184 z 17.7.1999, s. 23.

(5) Dz.U. L 87 z 31.3.2009, s. 164.

ZAŁĄCZNIKI

ZAŁĄCZNIK  I

  8 ZMIENNE I DEFINICJE

1. Zmienne statystyczne

a) Informacje dotyczące ładunków i pasażerów

– waga towarów brutto w tonach,

– rodzaj ładunku, zgodnie z nomenklaturą podaną w załączniku II,

– opis towarów przy użyciu nomenklatury podanej w załączniku III,

– port sprawozdawczy,

– kierunek ruchu, przychodzący lub wychodzący,

– port/strefa partnerska dla ładunków przychodzących: port załadunku (to jest port, w którym ładunek został załadowany na statek, na którym przybył do portu sprawozdawczego), przy użyciu indywidualnego nazewnictwa portów z Europejskiego Obszaru Gospodarczego (EOG) podanego w wykazie portów oraz morskich obszarów przybrzeżnych dla krajów spoza EOG podanego w załączniku IV,

– port/strefa partnerska dla ładunków wychodzących: port wyładunku (to jest port, w którym ładunek ma być wyładowany ze statku, na którym opuścił port sprawozdawczy), przy użyciu indywidualnego nazewnictwa portów z Europejskiego Obszaru Gospodarczego (EOG) podanego w wykazie portów oraz morskich obszarów przybrzeżnych dla krajów spoza EOG podanego w załączniku IV,

– liczba pasażerów rozpoczynających lub kończących podróż oraz liczba pasażerów wycieczkowców na wycieczce,

– port/strefa partnerska dla pasażera przyjeżdżającego: port zaokrętowania (to jest port, w którym pasażer został zaokrętowany na statek, na którym przybył do portu sprawozdawczego), przy użyciu indywidualnego nazewnictwa portów z Europejskiego Obszaru Gospodarczego (EOG) podanego w wykazie portów oraz morskich obszarów przybrzeżnych dla krajów spoza EOG podanego w załączniku IV,

– port/strefa partnerska dla pasażera wyjeżdżającego: port wyokrętowania (to jest port, w którym pasażer jest wyokrętowany ze statku, na którym opuścił port sprawozdawczy), przy użyciu indywidualnego nazewnictwa portów z Europejskiego Obszaru Gospodarczego (EOG) podanego w wykazie portów oraz morskich obszarów przybrzeżnych dla krajów spoza EOG podanego w załączniku IV.

Dla towarów przewożonych w kontenerach lub jednostkach typu ro-ro dostarcza się następujących dodatkowych danych szczegółowych:

– liczba kontenerów ogółem (z ładunkiem i bez),

– liczba kontenerów bez ładunku,

– liczba tocznych jednostek typu ro-ro ogółem z ładunkiem i bez,

– liczba tocznych jednostek typu ro-ro bez ładunku.

b) Informacja na temat statków

– liczba statków,

– nośność statków lub pojemność brutto,

– kraj lub terytorium rejestracji statków, przy użyciu nomenklatury podanej w załączniku V,

– typy statków, przy użyciu nomenklatury podanej w załączniku VI,

– wielkość statków, przy użyciu nomenklatury podanej w załączniku VII.

2. Definicje

a) "Kontener ładunkowy" oznacza przedmiot wyposażenia transportowego:

1. o trwałym charakterze i odpowiednio dostatecznie wytrzymały, aby stosować go wielokrotnie;

2. specjalnie zaprojektowany w celu ułatwienia transportu towarów, jednym lub większą liczbą środków transportu, bez przeładunku;

3. wyposażony w urządzenia pozwalające na jego łatwe przenoszenie, w szczególności przenoszenie z jednego środka transportu na inny;

4. tak zaprojektowany, aby łatwo go było załadować i rozładować;

5. mający długość 20 stóp lub więcej.

b) "Jednostka typu ro-ro" oznacza sprzęt na kołach do przewozu ładunku, taki jak samochód ciężarowy, przyczepa lub naczepa, który może wjechać lub może być zaholowany na statek. Definicja ta obejmuje przyczepy portowe lub statkowe. Klasyfikacja idzie w ślad za zaleceniem EKG ONZ nr 21 "Kody dla typów ładunku, opakowań oraz materiałów do pakowania".

c) "Ładunek skonteneryzowany" oznacza kontenery z ładunkiem lub bez, które są podnoszone na statki lub ze statków, które przewożą je drogą morską.

d) "Ładunek typu ro-ro" oznacza towary w kontenerach lub bez nich, na jednostkach typu ro-ro oraz jednostki typu ro-ro, które są wtaczane i wytaczane ze statków, które przewożą je drogą morską.

e) "Waga towarów brutto" oznacza tonaż przewożonych ładunków, włączając ich opakowanie, ale wyłączając wagę kontenera lub jednostki typu ro-ro.

f) "Nośność (DWT)" oznacza różnicę w tonach między wypornością statku przy letniej linii ładunkowej w wodzie o ciężarze właściwym 1,025 i całkowitym ciężarem statku, to jest wypornością w tonach statku bez ładunku, paliwa, oleju smarowego, wody balastowej, świeżej wody i wody pitnej w zbiornikach, używalnych zapasów, jak również pasażerów, załogi i ich własności.

g) "Pojemność brutto" oznacza pomiar całkowitej wielkości statku określony zgodnie z przepisami Międzynarodowej konwencji o mierzeniu pojemności statków z 1969 r.

h) "Pasażer statku wycieczkowego" oznacza pasażera podróżującego drogą morską na wycieczkowcu. Pasażerowie na wycieczkach jednodniowych są wyłączeni.

i) "Wycieczkowiec" oznacza statek pasażerski zapewniający pasażerom pełny zakres usług turystycznych. Wszyscy pasażerowie mają zapewnione kabiny. Na pokładzie znajdują się urządzenia służące rozrywce. Wyłącza się statki prowadzące zwykłe usługi promowe, nawet jeżeli niektórzy pasażerowie uważają te usługi za wycieczkę. Ponadto statki do przewozu ładunku zdolne do przewozu niewielkiej liczby pasażerów, którzy mają zapewnione kabiny, są również wyłączone. Wyłącza się również statki przeznaczone jedynie do odbywania jednodniowych wycieczek.

j) "Wycieczka pasażera wycieczkowcem" oznacza krótką wizytę pasażera statku wycieczkowego w miejscu atrakcji turystycznej związanej z portem, podczas której pasażer posiada kabinę na pokładzie statku.

k) "Ładunek skonteneryzowany typu ro-ro" oznacza kontenery z ładunkiem lub bez, które są załadowane na jednostki typu ro-ro, które są następnie wtaczane i wytaczane ze statków, które przewożą je drogą morską.

l) "Przyczepa pokładowa" oznacza przyczepę przeznaczoną do przewozu ładunku (łącznie z kontenerami) pomiędzy dwoma portami na statkach typu ro-ro. Jest ona przeznaczone głównie do pracy na pokładzie statków typu ro-ro lub na obszarach na lądzie podlegających kontroli władz portowych.

m) "Statek typu ro-ro" oznacza statek przeznaczony do przewozu jednostek typu ro-ro.

ZAŁĄCZNIK  II

  9 Klasyfikacja typów ładunków

Kategoria(1) Kod 1-cyfrowy Kod 2-cyfrowy Wyszczególnienie Waga Liczba jednostek
Masowe ciekłe 1 1X Towary masowe ciekłe (niezjednostkowane) X
11 Gaz skroplony X
12 Ropa naftowa X
13 Produkty z ropy naftowej X
19 Inne towary masowe ciekłe X
Masowe suche 2 2X Towary masowe suche (niezjednostkowane) X
21 Rudy
22 Węgiel
23 Produkty rolne (np. zboże, soja, tapioka) X
29 Inne towary masowe suche X
Kontenery 3 3X Duże kontenery X(2) X
31 Jednostki ładunkowe - 20' X(2) X
Ładunki toczne ro-ro (samobieżne) 32 Jednostki ładunkowe - 40' X(2) X
33 Jednostki ładunkowe > 20' i < 40' X(2) X
34 Jednostki ładunkowe > 40' X(2) X
5 5X Jednostki toczne samobieżne X X
51 Drogowe pojazdy ciężarowe i towarzyszące im przyczepy X(2) X
52 Samochody osobowe, motocykle oraz towarzyszące przyczepy/przyczepy kempingowe X(3)
53 Autobusy i autokary X(3)
54 Pojazdy będące przedmiotem handlu (łącznie z pojazdami silnikowymi będącymi przedmiotem wwozu/wywozu) X X(3)
56 Żywe zwierzęta wchodzące na statek (lub wychodzące) "na własnych nogach" (ang. on the hoof) X X(3)
Ładunki toczne ro-ro (niesamobieżne) 59 Inne jednostki toczne samobieżne X X
6 6X Jednostki toczne niesamobieżne X X
61 Przyczepy i naczepy towarowe niesprzęgnięte z samochodem/ciągnikiem X(2) X
62 Przyczepy kempingowe i inne pojazdy drogowe, rolnicze i przemysłowe niesprzęgnięte z samochodem/ciągnikiem X X(3)
64 Wagony kolejowe używane do transportu towarów X (2) X
65 Przyczepy pokładowe używane do transportu towarów X (2) X
66 Barki pokładowe używane do transportu towarów X (2) X
69 Inne jednostki toczne niesamobieżne X X
Inne ładunki drobnicowe

(w tym małe kontenery)

9 9X Inne ładunki, gdzie indziej niewymienione X
91 Produkty leśne X
92 Wyroby żelazne i stalowe X
99 Inne ładunki drobnicowe X
Uzupełnienie do klasyfikacji typów ładunków dla kontenerów typu ro-ro
Duże kontenery typu ro-ro R RX Duże kontenery typu ro-ro X
R1 Jednostki ładunkowe - 20' X
R2 Jednostki ładunkowe - 40' X
R3 Jednostki ładunkowe > 20' i < 40' X
R4 Jednostki ładunkowe > 40' X
(1) Kategorie te są zgodne z zaleceniem EKG ONZ nr 21.

(2) Ilość zapisana stanowi wagę towarów brutto, wraz z opakowaniem, ale bez tary kontenerów i jednostek typu ro-ro.

(3) Jedynie liczba jednostek ogółem.

ZAŁĄCZNIK  III

 NST 2007

Sekcja Opis
01 Produkty rolnictwa, łowiectwa i leśnictwa; ryby i pozostałe produkty rybołówstwa i rybactwa
02 Węgiel kamienny i brunatny; ropa naftowa i gaz ziemny
03 Rudy metali i inne produkty górnictwa i kopalnictwa; torf; uran i torf
04 Produkty spożywcze, napoje i tytoń
05 Wyroby włókiennicze i odzieżowe; skóra i produkty
06 Drewno i wyroby z drewna oraz z korka (z wyłączeniem mebli); artykuły ze słomy i z materiałów do wyplatania; masa włóknista, papier i wyroby z papieru; druki i zapisane nośniki informacji
07 Koks i produkty rafinacji ropy naftowej
08 Chemikalia, produkty chemiczne, włókna sztuczne; produkty z gumy i tworzyw sztucznych; paliwo jądrowe
09 Inne niemetaliczne wyroby mineralne
10 Metale podstawowe; wyroby metalowe gotowe, z wyłączeniem maszyn i wyposażenia
11 Maszyny i sprzęt gdzie indziej niesklasyfikowane; urządzenia biurowe i komputery; maszyny i urządzenia gdzie indziej niesklasyfikowane; sprzęt i urządzenia radiowe, telewizyjne i komunikacyjne; narzędzia medyczne, precyzyjne i optyczne; zegarki i zegary
12 Sprzęt transportowy
13 Meble; inne wyroby, gdzie indziej niesklasyfikowane
14 Surowce wtórne; odpady miejskie i inne odpady
15 Listy, paczki
16 Wyposażenie i materiały wykorzystywane w transporcie towarów
17 Towary przewożone w ramach przeprowadzek mieszkaniowych i biurowych; bagaż transportowany oddzielnie od pasażera; pojazdy silnikowe przewożone do naprawy; inne towary nierynkowe gdzie indziej niesklasyfikowane
18 Towary pogrupowane; zbiór różnych rodzajów towarów transportowanych razem
19 Towary, których nie można zdefiniować; towary, których z jakichkolwiek powodów nie można zdefiniować, a przez to przypisać do grup 01-16
20 Inne towary gdzie indziej niesklasyfikowane.

ZAŁĄCZNIK  IV

  10 MORSKIE OBSZARY PRZYBRZEŻNE

Należy stosować Geonomenklaturę (nomenklatura krajów i terytoriów na potrzeby statystyki handlu zagranicznego Wspólnoty i statystyki handlu między państwami członkowskimi)(1) obowiązującą w roku, do którego odnoszą się dane.

Kod składa się z czterech znaków: standardowego kodu ISO alfa-2 dla każdego kraju z wyżej wymienionej nomenklatury, a następnie dwóch zer (np. kod GR00 dla Grecji), z wyjątkiem państw, które są podzielone na dwa lub więcej morskich obszarów przybrzeżnych, gdyż w tym wypadku czwarty znak jest różny od zera (są to cyfry z przedziału 1-7), jak poniżej:

Kod Morskie obszary przybrzeżne

FR01 Francja: Atlantyk i Morze Północne

FR02 Francja: Morze Śródziemne

FR03 Francuskie departamenty zamorskie: Gujana Francuska

FR04 Francuskie departamenty zamorskie: Martynika i Gwadelupa

FR05 Francuskie departamenty zamorskie: Reunion

DE01 Niemcy: Morze Północne

DE02 Niemcy: Morze Bałtyckie

DE03 Niemcy: wody śródlądowe

GB01 Zjednoczone Królestwo

GB02 Wyspa Man

GB03 Wyspy Normandzkie

ES01 Hiszpania: Atlantyk (północ)

ES02 Hiszpania: Morze Śródziemne i Atlantyk (południe), włącznie z Balearami i Wyspami Kanaryjskimi

SE01 Szwecja: Morze Bałtyckie

SE02 Szwecja: Morze Północne

TR01 Turcja: Morze Czarne

TR02 Turcja: Morze Śródziemne

RU01 Rosja: Morze Czarne

RU03 Rosja: Azja

RU04 Rosja: Morze Barentsa i Morze Białe

RU05 Rosja: Morze Bałtyckie, tylko Zatoka Fińska

RU06 Rosja: Morze Bałtyckie, z wyłączeniem Zatoki Fińskiej

RU07 Rosja: europejskie wody śródlądowe, włącznie z Morzem Kaspijskim

MA01 Maroko: Morze Śródziemne

MA02 Maroko: Afryka Zachodnia

EG01 Egipt: Morze Śródziemne

EG02 Egipt: Morze Czerwone

IL01 Izrael: Morze Śródziemne

IL02 Izrael: Morze Czerwone

SA01 Arabia Saudyjska: Morze Czerwone

SA02 Arabia Saudyjska: Zatoka Perska

US01 Stany Zjednoczone Ameryki: Atlantyk (północ)

US02 Stany Zjednoczone Ameryki: Atlantyk (południe)

US03 Stany Zjednoczone Ameryki: Zatoka Meksykańska

US04 Stany Zjednoczone Ameryki: Pacyfik (południe)

US05 Stany Zjednoczone Ameryki: Pacyfik (północ)

US06 Stany Zjednoczone Ameryki: Wielkie Jeziora

US07 Portoryko

CA01 Kanada: Atlantyk

CA02 Kanada: Wielkie Jeziora oraz górny bieg rzeki Świętego Wawrzyńca

CA03 Kanada: wybrzeże zachodnie

CO01 Kolumbia: wybrzeże północne

CO02 Kolumbia: wybrzeże zachodnie

MX01 Meksyk: Atlantyk

MX02 Meksyk: Pacyfik

Z dodatkowymi kodami

ZZ01 Instalacje morskie gdzie indziej niewymienione

ZZ02 Połączone lub gdzie indziej niewymienione

______

(1) Obecnie obowiązująca wersja określona jest w rozporządzeniu Komisji (WE) nr 1883/2006 z dnia 13 grudnia 2006 r. w sprawie nomenklatury krajów i terytoriów na potrzeby statystyki handlu zagranicznego Wspólnoty oraz statystyki handlu między państwami członkowskimi (Dz.U. L 354 z 14.12.2006, s. 19).

ZAŁĄCZNIK  V

  11 PRZYNALEŻNOŚĆ PAŃSTWOWA STATKU WEDŁUG REJESTRACJI

Należy stosować Geonomenklaturę (nomenklatura krajów i terytoriów na potrzeby statystyki handlu zagranicznego Wspólnoty i statystyki handlu między państwami członkowskimi)(1) obowiązującą w roku, do którego odnoszą się dane.

Kod składa się z czterech znaków: standardowego kodu ISO alfa-2 dla każdego kraju z wyżej wymienionej nomenklatury, a następnie dwóch zer (np. kod GR00 dla Grecji), z wyjątkiem państw, w których istnieje więcej niż jeden rejestr, gdyż w tym wypadku czwarty znak jest różny od zera, jak poniżej:

FR01 Francja

FR02 Francuskie Terytorium Antarktyczne (w tym Wyspy Kerguelena) [z końcem 2007 r. zaprzestano prowadzenia rejestru]

FR03 Francja (RIF) [nowy rejestr wprowadzony w maju 2007 r.]

IT01 Włochy - pierwszy rejestr

IT02 Włochy - rejestr międzynarodowy

GB01 Zjednoczone Królestwo

GB02 Wyspa Man

GB03 Wyspy Normandzkie

GB04 Gibraltar

DK01 Dania

DK02 Dania (DIS)

PT01 Portugalia

PT02 Portugalia (MAR)

ES01 Hiszpania

ES02 Hiszpania (Rebeca)

NO01 Norwegia

NO02 Norwegia (NIS)

US01 Stany Zjednoczone Ameryki

US02 Portoryko

______

(1) Obecnie obowiązująca wersja określona jest w rozporządzeniu Komisji (WE) nr 1883/2006 z dnia 13 grudnia 2006 r. w sprawie nomenklatury krajów i terytoriów na potrzeby statystyki handlu zagranicznego Wspólnoty oraz statystyki handlu między państwami członkowskimi, Dz.U. L 354 z 14.12.2006, s. 19.

ZAŁĄCZNIK  VI

 KLASYFIKACJA TYPÓW STATKÓW (ICST-COM)

Typ Kategorie statków
10 Masowe ciekłe Zbiornikowiec ropowiec

Chemikaliowiec

Gazowiec na gaz płynny

Barka zbiornikowa

Inny zbiornikowiec

20 Masowe suche Ropomasowiec

Masowiec

31 Kontenery Pełnokontenerowiec
32 Specjalistyczne Barkowiec

Chemikaliowiec

Statek do przewozu materiałów radioatywnych

Statek do przewozu żywego inwentarza

Pojazdowiec

Inne statki specjalistyczne

33 Ładunki drobnicowe, niespecjalistyczne Chłodniowiec

Statek pasażerski typu ro-ro

Kontenerowiec typu ro-ro

Statek do przewozu innych ładunków tocznych

Statek kombinowany drobnicowo-pasażerski

Statek kombinowany drobnicowo-kontenerowy

Statek jednopokładowy

Statek wielopokładowy

34 Barka do przewozu ładunków suchych Barka pokładowa

Szalanda

Barka do przewozu w systemie lash-seabee

Barka otwarta do przewozu ładunków suchych

Barka kryta do przewozu ładunków suchych

Inne barki do przewozu ładunków suchych gdzie indziej niewymienione

35 Pasażerowie Statki pasażerskie (wyłączając wycieczkowce)
36 Pasażerowie rejsów wycieczkowych Wyłącznie wycieczkowce
41 Rybołóstwo Statki łowcze(*)

Statki przetwórnie(*)

42 Działalność przybrzeżna Wiertnicze i badawcze(*)

Przybrzeżne statki pomocnicze(*)

43 Holowanie Holowniki(*)

Pchacze(*)

49 Różne Pogłębiarki(*)

Statki badawcze/hydrograficzne(*)

Inne statki gdzie indziej niewymienione(*)

XX Nieokreślone Nieokreślone typy statków
(*) Nieobjęte niniejszą dyrektywą.

ZAŁĄCZNIK  VII

 KLASY WIELKOŚCI STATKÓW

według nośności całkowitej (DWT) lub tonażu brutto (GT)

Klasyfikacja dotyczy wyłącznie statków o tonażu brutto większym lub równym 100.

Klasa Dolna granica Górna granica
DWT GT DWT GT
01 - 100 do 499 do 499
02 500 500 999 999
03 1.000 1.000 1.999 1.999
04 2.000 2.000 2.999 2.999
05 3.000 3.000 3.999 3.999
06 4.000 4.000 4.999 4.999
07 5.000 5.000 5.999 5.999
08 6.000 6.000 6.999 6.999
09 7.000 7.000 7.999 7.999
10 8.000 8.000 8.999 8.999
11 9.000 9.000 9.999 9.999
12 10.000 10.000 19.999 19.999
13 20.000 20.000 29.999 29.999
14 30.000 30.000 39.999 39.999
15 40.000 40.000 49.999 49.999
16 50.000 50.000 79.999 79.999
17 80.000 80.000 99.999 99.999
18 100.000 100.000 149.999 149.999
19 150.000 150.000 199.999 199.999
20 200.000 200.000 249.999 249.999
21 250.000 250.000 299.999 299.999
22 ≥ 300.000 ≥ 300.000 - -
Notabene: Gdyby, zgodnie z dyrektywą, dołączyć statki o tonażu brutto mniejszym niż 100, statki te otrzymałyby kod klasy "99".

ZAŁĄCZNIK  VIII

  12 STRUKTURA ZESTAWÓW DANYCH STATYSTYCZNYCH

Zestawy danych wymienione w niniejszym załączniku określają częstotliwość okresów sprawozdawczych w statystyce transportu morskiego wymaganych przez Wspólnotę. Każdy zestaw danych określa klasyfikację krzyżową ograniczonego zestawu wielkości na różnych poziomach nomenklatury, zebranych razem poprzez wszystkie inne wielkości, dla których wymagane są statystyki dobrej jakości.

ZBIORCZE I SZCZEGÓŁOWE STATYSTYKI

– Zestawy danych, które mają być dostarczane dla wybranych portów w zakresie towarów i pasażerów, to A1, A2, A3, B1, C1, C2, D1, E1, F1 i F2.

– Zestawy danych, które mają być dostarczane dla wybranych portów w zakresie towarów, ale nie pasażerów, to A1, A2, A3, B1, C1, C2, E1, F1 i F2.

– Zestawy danych, które mają być dostarczane dla wybranych portów w zakresie pasażerów, ale nie towarów to A3, D1, F1 i F2.

– Zestaw danych, które mają być dostarczane dla portów, które nie zostały wybrane (albo dla towarów albo dla pasażerów) to A3.

STATUS PRAWNY ZESTAWÓW DANYCH

– Zestawy danych A1, A2, A3, B1, C1, D1, E1 i F2 są obowiązkowe.

– Zestawy danych C2 i F1 są dobrowolne.

Zestaw danych A1: Transport morski w głównych portach europejskich według portu, rodzaju ładunku i portu/strefy partnerskiej

Okresowość przekazywania danych: kwartalna

Zmienne Szczegóły dotyczące kodowania Nomenklatura
Wielkość Zestaw danych Dwuznakowe alfanumeryczne A1
Rok referencyjny Czteroznakowe alfanumeryczne (np. 1997)
Kwartał referencyjny Jednoznakowe alfanumeryczne (1, 2, 3, 4)
Port sprawozdawczy Pięcioznakowe alfanumeryczne Wybrane porty EOG z wykazu portów
Kierunek Jednoznakowe alfanumeryczne Przychodzący, wychodzący (1, 2)
Port załadunku/wyładunku Pięcioznakowe alfanumeryczne Porty EOG z wykazu portów
Morski obszar przybrzeżny Czteroznakowe alfanumeryczne Morskie obszary przybrzeżne, załącznik IV
Rodzaj ładunku Jednoznakowe alfanumeryczne Rodzaj ładunku, załącznik II
Dane: Waga towarów brutto w tonach.

Zestaw danych A2: Transport morski ładunków niezjednostkowanych w głównych portach europejskich według portu, rodzaju ładunku i portu/strefy partnerskiej

Okresowość przekazywania danych: kwartalna

Zmienne Szczegóły dotyczące kodowania Nomenklatura
Wielkość Zestaw danych Dwuznakowe alfanumeryczne A2
Rok referencyjny Czteroznakowe alfanumeryczne (np. 1997)
Kwartał referencyjny Jednoznakowe alfanumeryczne (1, 2, 3, 4)
Port sprawozdawczy Pięcioznakowe alfanumeryczne Wybrane porty EOG z wykazu portów
Kierunek Jednoznakowe alfanumeryczne Przychodzący, wychodzący (1, 2)
Port załadunku/wyładunku Pięcioznakowe alfanumeryczne Porty EOG z wykazu portów
Morski obszar przybrzeżny Czteroznakowe alfanumeryczne Morskie obszary przybrzeżne, załącznik IV
Rodzaj ładunku Dwuznakowe alfanumeryczne Rodzaj ładunku (wyłącznie ładunki niezjednostkowane), załącznik II (podkategorie 1X, 11, 12, 13, 19, 2X, 21, 22, 23, 29, 9X, 91, 92 i 99)
Dane: Waga towarów brutto w tonach.

Zestaw danych A3: Dane wymagane dla wybranych portów oraz portów, dla których nie są wymagane szczegółowe statystyki (zob. art. 4 ust. 3)

Okresowość przekazywania danych: roczna

Zmienne Szczegóły dotyczące kodowania Nomenklatura
Wielkość Zestaw danych Dwuznakowe alfanumeryczne A3
Rok referencyjny Czteroznakowe alfanumeryczne (np. 1997)
Kwartał referencyjny Jednoznakowe alfanumeryczne (0)
Port sprawozdawczy Pięcioznakowe alfanumeryczne Wszystkie porty z wykazu portów
Kierunek Jednoznakowe alfanumeryczne Przychodzący, wychodzący (1, 2)
Dane: Waga towarów brutto w tonach.

Liczba pasażerów (z wyłączeniem pasażerów statków wycieczkowych).

Liczba pasażerów statków wycieczkowych rozpoczynających i kończących rejs.

Liczba pasażerów statków wycieczkowych na wycieczce: kierunek: tylko przychodzący (1) - (opcjonalnie)

Zestaw danych B1: Transport morski w głównych portach europejskich według portu, rodzaju ładunku, towarów i portu/strefy partnerskiej

Okresowość przekazywania danych: roczna

Zmienne Szczegóły dotyczące kodowania Nomenklatura
Wielkość Zestaw danych Dwuznakowe alfanumeryczne B1
Rok referencyjny Czteroznakowe alfanumeryczne (np. 1997)
Kwartał referencyjny Jednoznakowe alfanumeryczne (0)
Port sprawozdawczy Pięcioznakowe alfanumeryczne Wybrane porty EOG z wykazu portów
Kierunek Jednoznakowe alfanumeryczne Przychodzący, wychodzący (1, 2)
Port załadunku/wyładunku Pięcioznakowe alfanumeryczne Porty EOG z wykazu portów
Morski obszar przybrzeżny Czteroznakowe alfanumeryczne Morskie obszary przybrzeżne, załącznik IV
Rodzaj ładunku Jednoznakowe alfanumeryczne Rodzaj ładunku, załącznik II
Towar Dwuznakowe alfanumeryczne Nomenklatura towarów, załącznik III
Dane: Waga towarów brutto w tonach.

Zestaw danych C1: Transport morski ładunków zjednostkowanych w głównych portach europejskich według portu, rodzaju ładunku, portu/strefy partnerskiej i statusu załadowania

Okresowość przekazywania danych: kwartalna

Zmienne Szczegóły dotyczące kodowania Nomenklatura
Wielkość Zestaw danych Dwuznakowe alfanumeryczne C1
Rok referencyjny Czteroznakowe alfanumeryczne (np. 1997)
Kwartał referencyjny Jednoznakowe alfanumeryczne (1, 2, 3, 4)
Port sprawozdawczy Pięcioznakowe alfanumeryczne Wybrane porty EOG z wykazu portów
Kierunek Jednoznakowe alfanumeryczne Przychodzący, wychodzący (1, 2)
Port załadunku/wyładunku Pięcioznakowe alfanumeryczne Porty EOG z wykazu portów
Morski obszar przybrzeżny Czteroznakowe alfanumeryczne Morskie obszary przybrzeżne, załącznik IV
Rodzaj ładunku Dwuznakowe alfanumeryczne Rodzaj ładunku (wyłącznie kontenery typu ro-ro), załącznik II (podkategorie 3X, 31, 32, 33, 34, 5X, 51, 52, 53, 54, 56, 59, 6X, 61, 62, 64, 65, 66 i 69)
Dane: Waga towarów brutto w tonach (rodzaj ładunku: podkategorie 3X, 31, 32, 33, 34, 5X, 51, 54, 56, 59, 6X, 61, 62, 64, 65, 66 i 69).

Liczba jednostek ogółem (rodzaj ładunku: podkategorie 3X, 31, 32, 33, 34, 5X, 51, 52, 53, 54, 56, 59, 6X, 61, 62, 64, 65, 66 i 69).

Liczba jednostek bez ładunku (rodzaj ładunku: podkategorie 3X, 31, 32, 33, 34, 5X, 51, 59, 6X, 61, 64, 65, 66 i 69).

Zestaw danych C2: Transport morski kontenerów typu ro-ro w głównych portach europejskich według portu, rodzaju ładunku, portu/strefy partnerskiej i statusu załadowania

Okresowość przekazywania danych: roczna

Zmienne Szczegóły dotyczące kodowania Nomenklatura
Wielkość Zestaw danych Dwuznakowe alfanumeryczne C2
Rok referencyjny Czteroznakowe alfanumeryczne (np. 1997)
Kwartał referencyjny Jednoznakowe alfanumeryczne (0)
Port sprawozdawczy Pięcioznakowe alfanumeryczne Wybrane porty EOG z wykazu portów
Kierunek Jednoznakowe alfanumeryczne Przychodzący, wychodzący (1, 2)
Port załadunku/wyładunku (opcjonalnie) Pięcioznakowe alfanumeryczne Porty EOG z wykazu portów
Morski obszar przybrzeżny (opcjonalnie) Czteroznakowe alfanumeryczne Morskie obszary przybrzeżne, załącznik IV
Rodzaj ładunku Dwuznakowe alfanumeryczne Rodzaj ładunku (wyłącznie kontenery typu ro-ro) załącznik II (podkategorie RX, R1, R2, R3, R4)
Dane: Liczba jednostek ogółem (rodzaj ładunku: podkategorie RX, R1, R2, R3, R4).

Liczba jednostek bez ładunku (rodzaj ładunku: podkategorie RX, R1, R2, R3, R4) - (opcjonalnie).

Zestaw danych D1: Transport pasażerów w głównych portach europejskich według portu/strefy partnerskiej oraz przynależności państwowej statku według rejestracji

Okresowość przekazywania danych: roczna

Zmienne Szczegóły dotyczące kodowania Nomenklatura
Wielkość Zestaw danych Dwuznakowe alfanumeryczne D1
Rok referencyjny Czteroznakowe alfanumeryczne (np. 1997)
Kwartał referencyjny Jednoznakowe alfanumeryczne (0)
Port sprawozdawczy Pięcioznakowe alfanumeryczne Wybrane porty EOG z wykazu portów
Kierunek Jednoznakowe alfanumeryczne Przychodzący, wychodzący (1, 2)
Port zaokrętowania/wyokrętowania Pięcioznakowe alfanumeryczne Porty EOG z wykazu portów
Morski obszar przybrzeżny Czteroznakowe alfanumeryczne Morskie obszary przybrzeżne, załącznik IV
Przynależność państwowa statku według rejestracji (opcjonalnie) Czteroznakowe alfanumeryczne Przynależność państwowa statku według rejestracji, załącznik V
Dane: Liczba pasażerów z wyłączeniem pasażerów statków wycieczkowych rozpoczynających i kończących rejs oraz pasażerów statków wycieczkowych na wycieczce.

Zestaw danych E1: Transport morski w głównych portach europejskich według portu, rodzaju ładunku, portu/strefy partnerskiej i przynależności państwowej statku według rejestracji

Okresowość przekazywania danych: roczna

Zmienne Szczegóły dotyczące kodowania Nomenklatura
Wielkość Zestaw danych Dwuznakowe alfanumeryczne E1
Rok referencyjny Czteroznakowe alfanumeryczne (np. 1997)
Kwartał referencyjny Jednoznakowe alfanumeryczne (0)
Port sprawozdawczy Pięcioznakowe alfanumeryczne Wybrane porty EOG z wykazu portów
Kierunek Jednoznakowe alfanumeryczne Przychodzący, wychodzący (1, 2)
Port załadunku/wyładunku Pięcioznakowe alfanumeryczne Porty EOG z wykazu portów
Morski obszar przybrzeżny Czteroznakowe alfanumeryczne Morskie obszary przybrzeżne, załącznik IV
Rodzaj ładunku Jednoznakowe alfanumeryczne Rodzaj ładunku, załącznik II
Przynależność państwowa statku według rejestracji Czteroznakowe alfanumeryczne Przynależność państwowa statku według rejestracji, załącznik V
Dane: Waga towarów brutto w tonach.

Zestaw danych F1: Ruch statków w głównych portach europejskich według portu, rodzaju i wielkości statku, na który załadowano lub z którego wyładowano ładunek, zaokrętowano lub wyokrętowano pasażerów (łącznie z pasażerami statków wycieczkowych na wycieczce)

Okresowość przekazywania danych: roczna

Zmienne Szczegóły dotyczące kodowania Nomenklatura
Wielkość Zestaw danych Dwuznakowe alfanumeryczne F1
Rok referencyjny Czteroznakowe alfanumeryczne (np. 1997)
Kwartał referencyjny Jednoznakowe alfanumeryczne (1, 2, 3, 4)
Port sprawozdawczy Pięcioznakowe alfanumeryczne Wybrane porty EOG z wykazu portów
Kierunek Jednoznakowe alfanumeryczne Tylko przychodzący (1)
Rodzaj statku Dwuznakowe alfanumeryczne Rodzaj statku, załącznik VI
Wielkość statku (DWT) Dwuznakowe alfanumeryczne Klasy nośności, załącznik VII
Dane: Liczba statków.

Nośność statków w tonach.

Zestaw danych F2: Ruch statków w głównych portach europejskich, według portu, rodzaju i wielkości statku, na który załadowano lub z którego wyładowano ładunek, zaokrętowano lub wyokrętowano pasażerów (łącznie z pasażerami statków wycieczkowych na wycieczce)

Okresowość przekazywania danych: roczna

Zmienne Szczegóły dotyczące kodowania Nomenklatura
Wielkość Zestaw danych Dwuznakowe alfanumeryczne F2
Rok referencyjny Czteroznakowe alfanumeryczne (np. 1997)
Kwartał referencyjny Jednoznakowe alfanumeryczne (1, 2, 3, 4)
Port sprawozdawczy Pięcioznakowe alfanumeryczne Wybrane porty EOG z wykazu portów
Kierunek Jednoznakowe alfanumeryczne Tylko przychodzący (1)
Rodzaj statku Dwuznakowe alfanumeryczne Rodzaj statku, załącznik VI
Wielkość statku (GT) Dwuznakowe alfanumeryczne Klasy pojemności brutto, załącznik VII
Dane: Liczba statków.

Pojemność statków brutto.

ZAŁĄCZNIK  IX

 

CZĘŚĆ  A

Uchylona dyrektywa i wykaz jej kolejnych zmian

(określone w art. 12)

Dyrektywa Rady 95/64/WE

(Dz.U. L 320 z 30.12.1995, s. 25)

Decyzja Komisji 98/385/WE Wyłącznie art. 3

(Dz.U. L 174 z 18.6.1998, s. 1)

Decyzja Komisji 2000/363/WE Wyłącznie art. 1

(Dz.U. L 132 z 5.6.2000, s. 1)

Rozporządzenie (WE) nr 1882/2003 Wyłącznie załącznik II pkt 20

Parlamentu Europejskiego i Rady

(Dz.U. L 284 z 31.10.2003, s. 1)

Decyzja Komisji 2005/366/WE Wyłącznie art. 1

(Dz.U. L 123 z 17.5.2005, s. 1)

Rozporządzenie Komisji (WE) nr 1304/2007 Wyłącznie art. 1

(Dz.U. L 290 z 8.11.2007, s. 14)

CZĘŚĆ  B

Terminy przeniesienia do prawa krajowego

(określone w art. 12)
Dyrektywa Termin przeniesienia
95/64/WE 31 grudnia 1996 r.

ZAŁĄCZNIK  X

 TABELA KORELACJI

Dyrektywa 95/64/WE Niniejsze rozporządzenie
art. 1 art. 1
art. 2 ust. 1 akapit pierwszy art. 2 lit. a) akapit pierwszy
art. 2 ust. 1 akapit drugi lit. a) i b) art. 2 lit. a) akapit drugi ppkt (i) i (ii)
art. 2 ust. 1 akapit trzeci art. 2 lit. a) akapit trzeci
art. 2 ust. 2 do 5 art. 2 lit. b) do e)
art. 3 art. 3
art. 4 ust. 1 art. 4 ust. 1
art. 4 ust. 2 akapit pierwszy art. 4 ust. 2 akapit pierwszy
art. 4 ust. 2 akapit drugi -
art. 4 ust. 2 akapit trzeci art. 4 ust. 2 akapit drugi
art. 4 ust. 3 art. 4 ust. 3
art. 5, 6 i 7 art. 5, 6 i 7
art. 8 ust. 1 art. 8
art. 8 ust. 2 -
art. 9 art. 9
art. 10 -
art. 11 -
art. 12 -
art. 13 ust. 1 i 2 art. 10 ust. 1 i 2
- art. 10 ust. 3
art. 13 ust. 3 -
art. 14 ust. 1 -
art. 14 ust. 2 art. 11
- art. 12
art. 15 art. 13
art. 16 art. 14
Załącznik I do VIII Załączniki I do VIII
- Załącznik IX
- Załącznik X
1 Art. 3 ust. 4 zmieniony przez art. 1 pkt 1 rozporządzenia nr 1090/2010 z dnia 24 listopada 2010 r. (Dz.U.UE.L.10.325.1) zmieniającego nin. dyrektywę z dniem 29 grudnia 2010 r.
2 Art. 4 ust. 1 zmieniony przez art. 1 pkt 2 rozporządzenia nr 1090/2010 z dnia 24 listopada 2010 r. (Dz.U.UE.L.10.325.1) zmieniającego nin. dyrektywę z dniem 29 grudnia 2010 r.
3 Art. 5 zmieniony przez art. 1 pkt 3 rozporządzenia nr 1090/2010 z dnia 24 listopada 2010 r. (Dz.U.UE.L.10.325.1) zmieniającego nin. dyrektywę z dniem 29 grudnia 2010 r.
4 Art. 10 ust. 3 uchylony przez art. 1 pkt 4 rozporządzenia nr 1090/2010 z dnia 24 listopada 2010 r. (Dz.U.UE.L.10.325.1) zmieniającego nin. dyrektywę z dniem 29 grudnia 2010 r.
5 Art. 10a dodany przez art. 1 pkt 5 rozporządzenia nr 1090/2010 z dnia 24 listopada 2010 r. (Dz.U.UE.L.10.325.1) zmieniającego nin. dyrektywę z dniem 29 grudnia 2010 r.
6 Art. 10b dodany przez art. 1 pkt 5 rozporządzenia nr 1090/2010 z dnia 24 listopada 2010 r. (Dz.U.UE.L.10.325.1) zmieniającego nin. dyrektywę z dniem 29 grudnia 2010 r.
7 Art. 10c dodany przez art. 1 pkt 5 rozporządzenia nr 1090/2010 z dnia 24 listopada 2010 r. (Dz.U.UE.L.10.325.1) zmieniającego nin. dyrektywę z dniem 29 grudnia 2010 r.
8 Załącznik I zmieniony przez art. 1 decyzji Komisji nr 2012/186/UE z dnia 3 lutego 2012 r. (Dz.U.UE.L.12.101.5) zmieniającej nin. dyrektywę z dniem 12 kwietnia 2012 r.
9 Załącznik II zmieniony przez art. 1 decyzji Komisji nr 2012/186/UE z dnia 3 lutego 2012 r. (Dz.U.UE.L.12.101.5) zmieniającej nin. dyrektywę z dniem 12 kwietnia 2012 r.
10 Załącznik IV:

-zmieniony przez art. 1 decyzji Komisji nr 2010/216/UE z dnia 14 kwietnia 2010 r. (Dz.U.UE.L.10.94.33) zmieniającej nin. dyrektywę z dniem 16 kwietnia 2010 r.

- zmieniony przez art. 1 decyzji Komisji nr 2012/186/UE z dnia 3 lutego 2012 r. (Dz.U.UE.L.12.101.5) zmieniającej nin. dyrektywę z dniem 12 kwietnia 2012 r.

11 Załącznik V zmieniony przez art. 1 decyzji Komisji nr 2010/216/UE z dnia 14 kwietnia 2010 r. (Dz.U.UE.L.10.94.33) zmieniającej nin. dyrektywę z dniem 16 kwietnia 2010 r.
12 Załącznik VIII:

-zmieniony przez art. 1 decyzji Komisji nr 2010/216/UE z dnia 14 kwietnia 2010 r. (Dz.U.UE.L.10.94.33) zmieniającej nin. dyrektywę z dniem 16 kwietnia 2010 r.

- zmieniony przez art. 1 pkt 6 rozporządzenia nr 1090/2010 z dnia 24 listopada 2010 r. (Dz.U.UE.L.10.325.1) zmieniającego nin. dyrektywę z dniem 29 grudnia 2010 r.

- zmieniony przez art. 1 decyzji Komisji nr 2012/186/UE z dnia 3 lutego 2012 r. (Dz.U.UE.L.12.101.5) zmieniającej nin. dyrektywę z dniem 12 kwietnia 2012 r.

Zmiany w prawie

ZUS: Renta wdowia - wnioski od stycznia 2025 r.

Od Nowego Roku będzie można składać wnioski o tzw. rentę wdowią, która dotyczy ustalenia zbiegu świadczeń z rentą rodzinną. Renta wdowia jest przeznaczona dla wdów i wdowców, którzy mają prawo do co najmniej dwóch świadczeń emerytalno-rentowych, z których jedno stanowi renta rodzinna po zmarłym małżonku. Aby móc ją pobierać, należy jednak spełnić określone warunki.

Grażyna J. Leśniak 20.11.2024
Zmiany w składce zdrowotnej od 1 stycznia 2026 r. Rząd przedstawił założenia

Przedsiębiorcy rozliczający się według zasad ogólnych i skali podatkowej oraz liniowcy będą od 1 stycznia 2026 r. płacić składkę zdrowotną w wysokości 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia, jeśli będą osiągali w danym miesiącu dochód do wysokości 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez prezesa GUS. Będzie też dodatkowa składka w wysokości 4,9 proc. od nadwyżki ponad 1,5-krotność przeciętnego wynagrodzenia, a liniowcy stracą możliwość rozliczenia zapłaconych składek w podatku dochodowym.

Grażyna J. Leśniak 18.11.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności

Usprawnienie i zwiększenie efektywności systemu wdrażania Rozwoju Lokalnego Kierowanego przez Społeczność (RLKS) przewiduje ustawa z dnia 11 października 2024 r. o zmianie ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności. Jak poinformowała w czwartek Kancelaria Prezydenta, Andrzej Duda podpisał ją w środę, 13 listopada. Ustawa wejdzie w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 14.11.2024
Do poprawki nie tylko emerytury czerwcowe, ale i wcześniejsze

Problem osób, które w latach 2009-2019 przeszły na emeryturę w czerwcu, przez co - na skutek niekorzystnych zasad waloryzacji - ich świadczenia były nawet o kilkaset złotych niższe od tych, jakie otrzymywały te, które przeszły na emeryturę w kwietniu lub w maju, w końcu zostanie rozwiązany. Emerytura lub renta rodzinna ma - na ich wniosek złożony do ZUS - podlegać ponownemu ustaleniu wysokości. Zdaniem prawników to dobra regulacja, ale równie ważna i paląca jest sprawa wcześniejszych emerytur. Obie powinny zostać załatwione.

Grażyna J. Leśniak 06.11.2024
Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Nowy urlop dla rodziców wcześniaków coraz bliżej - rząd przyjął projekt ustawy

Rada Ministrów przyjęła we wtorek przygotowany w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej projekt ustawy wprowadzający nowe uprawnienie – uzupełniający urlop macierzyński dla rodziców wcześniaków i rodziców dzieci urodzonych w terminie, ale wymagających dłuższej hospitalizacji po urodzeniu. Wymiar uzupełniającego urlopu macierzyńskiego będzie wynosił odpowiednio do 8 albo do 15 tygodni.

Grażyna J. Leśniak 29.10.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2009.141.29

Rodzaj: Dyrektywa
Tytuł: Dyrektywa 2009/42/WE w sprawie sprawozdań statystycznych w odniesieniu do przewozu rzeczy i osób drogą morską (wersja przekształcenie)
Data aktu: 06/05/2009
Data ogłoszenia: 06/06/2009
Data wejścia w życie: 26/06/2009