Rozporządzenie 207/2008 przyjmujące specyfikacje modułu ad hoc dla 2009 r. dotyczącego wchodzenia młodych ludzi na rynek pracy, przewidzianego rozporządzeniem Rady (WE) nr 577/98

ROZPORZĄDZENIE KOMISJI (WE) NR 207/2008
z dnia 5 marca 2008 r.
przyjmujące specyfikacje modułu ad hoc dla 2009 r. dotyczącego wchodzenia młodych ludzi na rynek pracy, przewidzianego rozporządzeniem Rady (WE) nr 577/98
(Tekst mający znaczenie dla EOG)

KOMISJA WSPÓLNOT EUROPEJSKICH,

uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską,

uwzględniając rozporządzenie Rady (WE) nr 577/98 z dnia 9 marca 1998 r. w sprawie organizacji badania prób losowych dotyczącego siły roboczej we Wspólnocie(1), w szczególności jego art. 4 ust. 2,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Europejskie wytyczne w zakresie zatrudnienia(2) obejmują szereg wskazówek politycznych istotnych dla zatrudniania młodzieży, podkreślających, że należy zwiększyć wysiłki na rzecz tworzenia ścieżek zatrudnienia dla tej grupy oraz zmniejszenia panującego wśród niej bezrobocia. Wytyczne te również nawiązują do celów i poziomów odniesienia określonych w Europejskiej strategii zatrudnienia od 2003 r. na rzecz zmniejszenia liczby uczniów porzucających wcześnie szkołę, podniesienia ich osiągnięć edukacyjnych i "nowego startu" dla bezrobotnej młodzieży.

(2) Edukacyjne poziomy odniesienia są zapisane w programie pracy "Kształcenie i szkolenie 2010", który jest wdrażany przez państwa członkowskie i Komisję(3). Wspomniane poziomy odniesienia powinny pomóc monitorować podwyższenie poziomów osiągnięć edukacyjnych i uczenia się przez całe życie, a także zmniejszyć liczbę uczniów porzucających wcześnie szkołę - cele polityki zmierzającej do jak najlepszego przygotowania młodzieży do życia zawodowego i społecznego.

(3) Decyzja Rady 2006/702/WE z dnia 6 października 2006 r. w sprawie strategicznych wytycznych Wspólnoty dla spójności(4) wzywa państwa członkowskie do zwrócenia szczególnej uwagi na "wdrażanie założeń Europejskiego paktu na rzecz młodzieży poprzez ułatwianie młodym ludziom dostępu do rynku pracy, łagodzenie przejścia od kształcenia do pracy, co obejmuje doradztwo zawodowe, pomoc w uzupełnianiu wykształcenia, dostęp do odpowiednich szkoleń i praktyk zawodowych".

(4) W konsekwencji istnieje wyraźna potrzeba zgromadzenia kompleksowego i porównywalnego zestawu danych dotyczących wchodzenia młodych ludzi na rynek pracy, co posłużyłoby monitorowaniu postępu w realizacji wspólnych celów europejskiej strategii zatrudnienia oraz procesu integracji społecznej.

(5) Rozporządzenie Komisji (WE) nr 384/2005 z dnia 7 marca 2005 r. zatwierdzające program modułów ad hoc obejmujących lata 2007-2009 w badaniu reprezentacyjnym siły roboczej wprowadzonym rozporządzeniem Rady (WE) nr 577/98(5) zawiera już moduł ad hoc dotyczący wchodzenia młodych ludzi na rynek pracy. Należy zdefiniować wykaz zmiennych dla tego modułu.

(6) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Komitetu ds. Programu Statystycznego,

PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:

Artykuł  1

Szczegółowy wykaz zmiennych podlegających gromadzeniu w 2009 r. w ramach modułu ad hoc dotyczącego wchodzenia młodych ludzi na rynek pracy określa załącznik.

Artykuł  2

Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie siódmego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich państwach członkowskich.

Sporządzono w Brukseli, dnia 5 marca 2008 r.

W imieniu Komisji
Joaquín ALMUNIA
Członek Komisji

______

(1) Dz.U. L 77 z 14.3.1998, s. 3. Rozporządzenie ostatnio zmienione rozporządzeniem (WE) nr 1372/2007 Parlamentu Europejskiego i Rady (Dz.U. L 315 z 3.12.2007, s. 42).

(2)Decyzja Rady z dnia 12 lipca 2005 r. w sprawie wytycznych dla polityki zatrudnienia państw członkowskich (2005/600/WE), Dz.U. L 205 z 6.8.2005, s. 21.

(3) Rada, Szczegółowy program prac dotyczący dalszych działań związanych z celami systemów kształcenia i szkolenia w Europie (2002/C 142/01), Dz.U. C 142 z 14.6.2002, s. 1.

(4) Dz.U. L 291 z 21.10.2006, s. 11.

(5) Dz.U. L 61 z 8.3.2005, s. 23. Rozporządzenie zmienione rozporządzeniem (WE) nr 341/2006 (Dz.U. L 55 z 25.2.2006, s. 9).

ZAŁĄCZNIK

BADANIE SIŁY ROBOCZEJ

Specyfikacje modułu ad hoc na 2009 r. dotyczącego wchodzenia młodych ludzi na rynek pracy

1. Zainteresowane państwa członkowskie i regiony: wszystkie.

2. Zmienne są kodowane w następujący sposób:

Oznaczanie zmiennych występujących w badaniu siły roboczej w kolumnie "Filtry" odnosi się do załącznika II do rozporządzenia Komisji (WE) nr 430/2005.

Kolumna Kod Opis Filtr
203 (PARHAT) Najwyższy poziom kształcenia pomyślnie ukończony przez ojca lub matkę Każda osoba w wieku 15-34 lat
1 Niski: ISCED 0, 1, 2 i krótki 3c
2 Średni: ISCED 3-4 (bez krótkiego 3c)
3 Wysoki: ISCED 5-6
9 Nie dotyczy (osoby w wieku poniżej 15 lub powyżej 34 lat)
Puste Brak odpowiedzi
204-207 PARFOR Kraj urodzenia ojca lub matki Każda osoba w wieku 15-34 lat
(Dla Niemiec: obywatelstwo/dawne obywatelstwo ojca i matki, jeśli w tygodniu odniesienia mieli obywatelstwo niemieckie)
Kody - zob. klasyfikacja krajów ISO
.... 4 cyfry (ojciec - 2 pierwsze cyfry, matka - 2 ostatnie cyfry)
9999 Nie dotyczy
Puste Brak odpowiedzi
208 HATVOC Kierunek najwyższego osiągniętego poziomu kształcenia formalnego (HATLEVEL) Każda osoba w wieku 15-34 lat oraz HATLEVEL = 21-43
1 Wykształcenie ogólne
2 Kształcenie zawodowe głównie (lub wyłącznie) w szkole
3 Połączenie kształcenia zawodowego w szkole i w miejscu pracy
4 Kształcenie zawodowe głównie w miejscu pracy
5 Kształcenie zawodowe, bez możliwości rozróżnienia między 2, 3 i 4
9 Nie dotyczy
Puste Brak odpowiedzi
209-214 STOPDATE ... Miesiąc i rok zakończenia kształcenia formalnego po raz ostatni

Miesiąc i rok

Każda osoba w wieku 15-34 lat oraz EDUCSTAT = 2 i HATLEVEL *00
999999 Nie dotyczy
Puste Brak odpowiedzi
215 WORKEDUC Praca w czasie studiów w kształceniu formalnym Każda osoba w wieku 15-34 lat
0 Brak pracy lub praca wykonywana krócej niż 1 miesiąc w roku
1 Praca (tylko) jako część programu kształcenia
2 Praca w trakcie studiów, ale poza programami kształcenia
3 Praca (tylko) w czasie przerwy w nauce
4 Praca jako połączenie 1 i 2
5 Praca jako połączenie 1 i 3
6 Praca jako połączenie 2 i 3
7 Praca jako połączenie 1, 2 i 3
9 Nie dotyczy
Puste Brak odpowiedzi
216-221 JOBSTART Miesiąc i rok rozpoczęcia pierwszej ponadtrzymiesięcznej pracy po zakończeniu kształcenia formalego po raz ostatni Kolumny 209-214 ≠ 999999 i puste
000000 Nigdy nie pracował dłużej niż 3 miesiące
000001 Aktualna praca jest moją pierwszą pracą
...... Miesiąc i rok
999999 Nie dotyczy
Puste Brak odpowiedzi
222-224 JOBDUR Czas wykonywania pierwszej ponadtrzymiesięcznej pracy (po zakończeniu kształcenia formalnego po raz ostatni) Kolumny 216-221 ≠ 000000 i 000001 i 999999
... Liczba miesięcy
999 Nie dotyczy
Puste Brak odpowiedzi
225 FINDMETH Metoda, która pomogła znaleźć pierwszą ponadtrzymiesięczną pracę (po zakończeniu kształcenia formalnego po raz ostatni) Kolumny 216-221 ≠ 000000 i 999999
1 Poprzez placówkę edukacyjną
2 Poprzez publiczne służby zatrudnienia
3 Poprzez reklamę w prasie lub Internecie
4 Złożenie bezpośredniego (spontanicznie) podania o pracę do pracodawcy
5 Poprzez rodzinę i przyjaciół
6 Praca znaleziona po wcześniej nabytym doświadczeniu (praca letnia/studencka, praktyka zawodowa, staż zawodowy, wolontariat) w tej samej firmie
7 Rozpoczęcie prywatnej działalności gospodarczej
8 Inne
9 Nie dotyczy
Puste Brak odpowiedzi
226-229 JOBOCC Zajęcie wykonywane podczas pierwszej ponadtrzymiesięcznej pracy (po zakończeniu kształcenia formalnego po raz ostatni) Kolumny 216-221 ≠ 000000 i 000001 i 999999
.... ISCO-88 (COM) zakodowane 3 lub, jeśli to możliwe, 4 cyframi
9999 Nie dotyczy
Puste Brak odpowiedzi
230 JOBCONTR Rodzaj pierwszej umowy o ponadtrzymiesięczną pracę (po zakończeniu kształcenia formalnego po Kolumny 216-221 ≠ 000000 i 000001 i 999999
1 Samozatrudniony
2 Pracownik etatowy zatrudniony w pełnym wymiarze godzin
3 Pracownik etatowy zatrudniony w niepełnym wymiarze godzin
4 Pracownik zatrudniony na czas określony w pełnym wymiarze godzin
5 Pracownik zatrudniony na czas określony w niepełnym wymiarze godzin
6 Pracownik rodzinny
9 Nie dotyczy
Puste Brak odpowiedzi
231 TRANSACT 1 Główna działalność po zakończeniu kształcenia formalnego po raz ostatni i przed podjęciem pierwszej co najmniej trzymiesięcznej pracy

Zatrudniony - podjęcie krótkotrwałej pracy (maks. 3 miesiące)

Kolumny 209-214 ≠ 999999 i puste i {początek pierwszej pracy ponad trzy miesiące po dacie w kolumnach 209-214 lub kolumnach 216-221 = 000000}
2 Zasadnicza służba wojskowa lub obowiązkowa praca społeczna
3 Niezatrudniony, aktywnie szukający pracy

Niezatrudniony, nieszukający aktywnie pracy z powodu:

4 Obowiązki rodzinne
5 Uczestnictwo w kształceniu nieformalnym
6 Wolontariat
7 Problemy zdrowotne
8 Inne powody
9 Nie dotyczy
Puste Brak odpowiedzi
232/237 Współczynnik ważenia dla modułu badania siły roboczej 2009 (nieobowiązkowe) Każda osoba w wieku 15-34 lat
0000-9999 Kolumny 232-235 zawierają liczby całkowite
00-99 Kolumny 236-237 zawierają liczby dziesiętne
238 (PARNAT) Narodowość rodziców w chwili ich narodzin (nieobowiązkowo)

Kody - zob. klasyfikacja krajów ISO

Każda osoba w wieku 15-34 lat
9999 Nie dotyczy
Puste Brak odpowiedzi

Zmiany w prawie

Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Nowy urlop dla rodziców wcześniaków coraz bliżej - rząd przyjął projekt ustawy

Rada Ministrów przyjęła we wtorek przygotowany w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej projekt ustawy wprowadzający nowe uprawnienie – uzupełniający urlop macierzyński dla rodziców wcześniaków i rodziców dzieci urodzonych w terminie, ale wymagających dłuższej hospitalizacji po urodzeniu. Wymiar uzupełniającego urlopu macierzyńskiego będzie wynosił odpowiednio do 8 albo do 15 tygodni.

Grażyna J. Leśniak 29.10.2024
Na zwolnieniu w jednej pracy, w drugiej - w pełni sił i... płacy

Przebywanie na zwolnieniu lekarskim w jednej pracy nie wykluczy już możliwości wykonywania pracy i pobierania za nią wynagrodzenia w innej firmie czy firmach. Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej przygotowało właśnie projekt ustawy, który ma wprowadzić też m.in. definicję pracy zarobkowej - nie będzie nią podpisanie w czasie choroby firmowych dokumentów i nie spowoduje to utraty świadczeń. Zwolnienie lekarskie będzie mogło przewidywać miejsce pobytu w innym państwie. To rewolucyjne zmiany. Zdaniem prawników, te propozycje mają sens, nawet jeśli znajdą się tacy, którzy będą chcieli nadużywać nowych przepisów.

Beata Dązbłaż 29.10.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do połowy przyszłego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz trzeci czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa medycznego. Ostatnio termin wyznaczono na koniec tego roku, teraz ma to być czerwiec 2025 r.

Beata Dązbłaż 23.09.2024
Darowizny dla ofiar powodzi z zerową stawką VAT

Można już stosować zerową stawkę VAT na darowizny dla ofiar powodzi - rozporządzenie w tej sprawie obowiązuje od 18 września, ale z możliwością stosowania go do darowizn towarów i nieodpłatnych usług przekazanych począwszy od 12 września do 31 grudnia 2024 r. Stawka 0 proc. będzie stosowana do darowizn wszelkiego rodzaju towarów lub usług niezbędnych do wsparcia poszkodowanych.

Monika Sewastianowicz 18.09.2024
Lewiatan: Za reformę płacy minimalnej będą musieli zapłacić pracodawcy

Projekt ustawy o minimalnym wynagrodzeniu jest słaby legislacyjnie. Nie tylko nie realizuje celów zawartych w unijnej dyrektywie, ale może przyczynić się do pogłębienia problemów firm i spadku zatrudnienia. Nie poprawi też jakości pracy w naszym kraju. Utrwala zwiększanie presji płacowej – uważa Konfederacja Lewiatan.

Grażyna J. Leśniak 10.09.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2008.62.4

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Rozporządzenie 207/2008 przyjmujące specyfikacje modułu ad hoc dla 2009 r. dotyczącego wchodzenia młodych ludzi na rynek pracy, przewidzianego rozporządzeniem Rady (WE) nr 577/98
Data aktu: 05/03/2008
Data ogłoszenia: 06/03/2008
Data wejścia w życie: 13/03/2008