KOMISJA WSPÓLNOT EUROPEJSKICH,uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską,
uwzględniając Traktat ustanawiający Europejską Wspólnotę Energii Atomowej,
uwzględniając rozporządzenie Rady (WE, Euratom) nr 1605/2002 z dnia 25 czerwca 2002 r. w sprawie rozporządzenia finansowego mającego zastosowanie do budżetu ogólnego Wspólnot Europejskich(1), w szczególności jego art. 95,
uwzględniając rozporządzenie Rady (WE, Euratom) nr 215/2008 z dnia 18 lutego 2008 r. w sprawie rozporządzenia finansowego mającego zastosowanie do 10. Europejskiego Funduszu Rozwoju(2), w szczególności jego art. 98,
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) Komisja, która jest instytucją odpowiedzialną za wykonanie budżetu ogólnego Unii Europejskiej, a także za wszelkie inne środki, którymi zarządzają Wspólnoty, jest zobowiązana do utworzenia i obsługi centralnej bazy danych, zgodnie z przepisami wspólnotowymi dotyczącymi ochrony danych, w celu zapewnienia skutecznego funkcjonowania mechanizmu wykluczania przewidzianego w rozporządzeniu finansowym oraz ochrony interesów finansowych Wspólnot. Baza danych powinna w szczególności obejmować swoim zakresem wykorzystywanie wszystkich wspólnotowych środków finansowych niezależnie od systemu zarządzania stosowanego w danym przypadku.
(2) Rozporządzenie finansowe nakłada na wszystkie instytucje obowiązki związane z udzielaniem zamówień i dotacji osobom trzecim w związku ze scentralizowanym systemem zarządzania wspólnotowymi środkami finansowymi. W szczególności art. 93 oraz art. 114 ust. 3 ustanawiają obowiązek wykluczenia osób trzecich z udziału w procedurach udzielania zamówień i dotacji, jeżeli osoby te znajdują się w jednej z sytuacji wymienionych w art. 93 ust. 1. Przepisy art. 94 oraz art. 114 ust. 3 zakazują udzielania zamówień lub dotacji osobom trzecim, które w trakcie procedury udzielania danego zamówienia lub danej dotacji znajdują się w sytuacji konfliktu interesów lub są winne przedstawienia nieprawdziwych informacji, gdy przedstawienie określonych informacji było warunkiem udziału w procedurze udzielania zamówienia lub dotacji, wymaganym przez instytucję. Ponadto przepisy art. 96 i art. 114 ust. 4 stwarzają instytucji zamawiającej możliwość nałożenia kar administracyjnych i finansowych na osoby trzecie, w szczególności w postaci wykluczenia z możliwości korzystania z wszelkich wspólnotowych środków finansowych przez okres wskazany przez daną instytucję, na mocy art. 133a rozporządzenia Komisji (WE, Euratom) nr 2342/2002 z dnia 23 grudnia 2002 r. ustanawiającego szczegółowe zasady wykonania rozporządzenia Rady (WE, Euratom) nr 1605/2002 w sprawie rozporządzenia finansowego mającego zastosowanie do budżetu ogólnego Wspólnot Europejskich(3).
(3) Artykuły 74 i 75 rozporządzenia Komisji (WE, Euratom) nr 2343/2002 z dnia 23 grudnia 2002 r. w sprawie ramowego rozporządzenia finansowego dotyczącego organów określonych w art. 185 rozporządzenia Rady (WE, Euratom) nr 1605/2002 w sprawie rozporządzenia finansowego mającego zastosowanie do budżetu ogólnego Wspólnot Europejskich(4) nakładają na te organy obowiązek stosowania wyżej wymienionych przepisów.
(4) Artykuł 50 rozporządzenia Komisji (WE) nr 1653/2004 w sprawie typowego rozporządzenia finansowego dla agencji wykonawczych na podstawie rozporządzenia Rady (WE) nr 58/2003 określającego status agencji wykonawczych odpowiedzialnych za niektóre czynności dotyczące obsługi programów wspólnotowych(5) nakłada na agencje wykonawcze wymóg stosowania wyżej wymienionych przepisów rozporządzenia finansowego w celu wykonania ich budżetów operacyjnych.
(5) Zważywszy że agencje wykonawcze na potrzeby wykorzystywania środków operacyjnych, do których stosują przepisy rozporządzenia finansowego, mają status upoważnionych urzędników zatwierdzających Komisji, powinny one mieć taki sam dostęp do bazy danych o wykluczeniach, jakim dysponują służby Komisji.
(6) Należy zdefiniować cele i przeznaczenie bazy danych, aby określić sposób korzystania z danych.
(7) Europejski Urząd ds. Zwalczania Nadużyć Finansowych powinien mieć dostęp do bazy danych o wykluczeniach, by móc wykonywać swoje zadania dochodzeniowe i powadzić działania w zakresie wywiadu i zapobiegania nadużyciom finansowym, wykonywane na mocy art. 1 ust. 2 rozporządzenia (WE) nr 1073/1999 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 25 maja 1999 r. dotyczącego dochodzeń prowadzonych przez Europejski Urząd ds. Zwalczania Nadużyć Finansowych (OLAF)(6) oraz rozporządzenia Rady (Euratom) nr 1074/1999 z dnia 25 maja 1999 r. dotyczącego dochodzeń prowadzonych przez Europejski Urząd ds. Zwalczania Nadużyć Finansowych (OLAF)(7).
(8) Księgowy powinien zapewniać odpowiednie administrowanie bazą danych o wykluczeniach i mieć prawo do wprowadzania zmian w danych zawartych w bazie. Stosowna służba Komisji lub inne instytucje powinny być odpowiedzialne za występowanie z wnioskami o zamieszczenie ostrzeżeń o wykluczeniach w bazie danych o wykluczeniach.
(9) Reguły dostępu do bazy danych o wykluczeniach powinny być inne z jednej strony dla służb Komisji, agencji wykonawczych oraz wszystkich instytucji i organów Wspólnotowych korzystających z systemu rachunkowości udostępnianego przez Komisję (dalej "ABAC") i umożliwiającego bezpośredni dostęp do ostrzeżeń, a drugiej strony dla innych instytucji, a także instytucji i organów wykonawczych, które nie mają takiego dostępu. Dlatego też instytucje te powinny mieć dostęp za pośrednictwem wyznaczonych punktów kontaktowych, a instytucje i organy wykonawcze - za pośrednictwem punktów łącznikowych.
(10) Powinna istnieć możliwość ograniczenia dostępu do bazy danych o wykluczeniach w przypadkach, gdy instytucje lub organy wykonawcze zarządzają środkami finansowymi przy bardzo ograniczonym poziomie decentralizacji, w związku z czym dostęp do bazy danych o wykluczeniach byłby niewskazany, lub w przypadkach gdy istnieje konieczność odmówienia dostępu z przyczyn związanych z ochroną danych.
(11) Należy określić zadania punktów kontaktowych oraz punktów łącznikowych, by jasno zdefiniować ich zakresy odpowiedzialności.
(12) Baza danych powinna być wspólna dla instytucji, co powinno znaleźć swoje odzwierciedlenie w kierunku przepływu danych, które powinny być przekazywane bezpośrednio księgowemu Komisji.
(13) W celu ochrony interesów finansowych Wspólnot w czasie pomiędzy wykluczeniem w oparciu o decyzję na mocy art. 93 ust. 1 rozporządzenia finansowego w odniesieniu do danej procedury udzielania zamówienia lub dotacji a określeniem okresu obowiązywania wykluczenia przez instytucję, ta ostatnia powinna mieć możliwość wystąpienia z wnioskiem o tymczasową rejestrację ostrzeżenia o wykluczeniu.
(14) Aby baza danych nie zawierała nieaktualnych ostrzeżeń, w szczególności dotyczących podmiotów zlikwidowanych, ostrzeżenia wskazujące na wykluczenie na mocy art. 93 ust. 1 lit. a) i d) rozporządzenia finansowego powinny być automatycznie usuwane po pięciu latach.
(15) Z uwagi na to, że wykluczenia na mocy art. 94 rozporządzenia finansowego dotyczą konkretnych procedur udzielania zamówień lub dotacji, a nie - jak w przypadku art. 93 ust. 1 - ogólnej sytuacji skutkującej wykluczeniem, okres rejestracji powinien być ograniczony, a ostrzeżenia powinny być usuwane automatycznie.
(16) Procedura występowania z wnioskiem na podstawie informacji pochodzących od instytucji lub organów wykonawczych, która ma zastosowanie do wszystkich trybów zarządzania z wyjątkiem bezpośredniego zarządzania scentralizowanego, powinna być jasno określona.
(17) Zakres odpowiedzialności instytucji i organów wykonawczych, w odniesieniu do danych przekazywanych, za pośrednictwem punktu łącznikowego z jednej strony i księgowego z drugiej strony, odpowiedniej służbie Komisji, w tym sprostowania, aktualizacji lub usunięcia danych, powinien być jasno określony.
(18) Aby zapewnić jednoznaczny zbiór reguł we wszystkich przypadkach, w których instytucja wykonawcza ani organ wykonawczy nie określili okresu obowiązywania wykluczenia na mocy art. 133a ust. 1 przepisów wykonawczych, należy przewidzieć zapis stanowiący, że decyzja w sprawie okresu obowiązywania wykluczenia powinna być przygotowana przez odpowiednią służbę Komisji i przyjęta przez Komisję.
(19) Przepływ informacji pomiędzy upoważnionymi użytkownikami bazy danych o wykluczeniach powinien być szczegółowo opisany; w przypadku każdego ostrzeżenia powinna być określona osoba do kontaktu, która będzie przekazywać informacje w sprawie danego ostrzeżenia upoważnionym użytkownikom bazy danych o wykluczeniach.
(20) Odpowiedni przepis powinien uwzględniać przypadki, w których informacje wynikające z dokumentów przekazanych przez osoby trzecie nie są zgodnie z danymi zawartymi w bazie danych o wykluczeniach, co powinno zapewnić prawidłowość i aktualność danych zawartych w bazie danych o wykluczeniach.
(21) Aby umożliwić wymianę najlepszych praktyk pomiędzy instytucjami oraz rozwiązać kwestie związane z korzystaniem z bazy danych o wykluczeniach, należy określić odpowiednie zasady ramowe.
(22) Przetwarzanie danych osobowych nieodłącznie związane z obsługą bazy danych o wykluczeniach powinno odbywać się zgodnie z dyrektywą 95/46/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 24 października 1995 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w zakresie przetwarzania danych osobowych i swobodnego przepływu tych danych(8), mającą zastosowanie do państw członkowskich, oraz rozporządzeniem (WE) nr 45/2001 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 18 grudnia 2000 r. o ochronie osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych przez instytucje i organy wspólnotowe i o swobodnym przepływie takich danych(9), które mają pełne zastosowanie.
(23) Niniejszy projekt rozporządzenia opracowano z należytym uwzględnieniem opinii Europejskiego Inspektora Ochrony Danych. Ponadto rozporządzenie (WE) nr 45/2001 stanowi, że takie przetwarzanie danych podlega uprzedniemu sprawdzeniu przez Europejskiego Inspektora Ochrony Danych po przekazaniu powiadomienia przez Inspektora Ochrony Danych Komisji.
(24) Dla zapewnienia jednoznaczności przepisy dotyczące ochrony danych powinny szczegółowo określać prawa osób, których dane są lub mogą zostać wprowadzone do bazy danych o wykluczeniach. Osoby fizyczne i prawne powinny być informowane o wprowadzeniu danych ich dotyczących do bazy danych o wykluczeniach,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich państwach członkowskich.Sporządzono w Brukseli, dnia 17 grudnia 2008 r.
|
W imieniu Komisji |
|
Dalia GRYBAUSKAITĖ |
|
Członek Komisji |
______
(1) Dz.U. L 248 z 16.9.2002, s. 1.
(2) Dz.U. L 78 z 19.3.2008, s. 1.
(3) Dz.U. L 357 z 31.12.2002, s. 1.
(4) Dz.U. L 357 z 31.12.2002, s. 72.
(5) Dz.U. L 297 z 22.9.2004, s. 6.
(6) Dz.U. L 136 z 31.5.1999, s. 1.
(7) Dz.U. L 136 z 31.5.1999, s. 8.
(8) Dz.U. L 281 z 23.11.1995, s. 31.
(9) Dz.U. L 8 z 12.1.2001, s. 1.
(10) Zob. s. 125 niniejszego Dziennika Urzędowego.
ZAŁĄCZNIKI
..................................................Notka Redakcji Systemu Informacji Prawnej LEX
Grafiki zostały zamieszczone wyłącznie w Internecie. Obejrzenie grafik podczas pracy z programem Lex wymaga dostępu do Internetu.
..................................................