Rozporządzenie 1131/2008 zmieniające rozporządzenie (WE) nr 474/2006 ustanawiające wspólnotowy wykaz przewoźników lotniczych podlegających zakazowi wykonywania przewozów w ramach Wspólnoty

ROZPORZĄDZENIE KOMISJI (WE) NR 1131/2008
z dnia 14 listopada 2008 r.
zmieniające rozporządzenie (WE) nr 474/2006 ustanawiające wspólnotowy wykaz przewoźników lotniczych podlegających zakazowi wykonywania przewozów w ramach Wspólnoty
(Tekst mający znaczenie dla EOG)

KOMISJA WSPÓLNOT EUROPEJSKICH,

uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską,

uwzględniając rozporządzenie (WE) nr 2111/2005 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 14 grudnia 2005 r. w sprawie ustanowienia wspólnotowego wykazu przewoźników lotniczych podlegających zakazowi wykonywania przewozów w ramach Wspólnoty i informowania pasażerów korzystających z transportu lotniczego o tożsamości przewoźnika lotniczego wykonującego przewóz oraz uchylające art. 9 dyrektywy 2004/36/WE(1), w szczególności jego art. 4,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Rozporządzeniem Komisji (WE) nr 474/2006 z dnia 22 marca 2006 r. ustanowiono wspólnotowy wykaz przewoźników lotniczych podlegających zakazowi wykonywania przewozów w ramach Wspólnoty, określonemu w rozdziale II rozporządzenia (WE) nr 2111/2005(2).

(2) Zgodnie z art. 4 ust. 3 rozporządzenia (WE) nr 2111/2005 niektóre państwa członkowskie przekazały Komisji informacje, które są istotne w kontekście uaktualnienia wspólnotowego wykazu. Istotne informacje przekazały także kraje trzecie. Na tej podstawie należy uaktualnić wspólnotowy wykaz.

(3) Komisja poinformowała wszystkich zainteresowanych przewoźników lotniczych, bezpośrednio lub, gdy było to niemożliwe, poprzez organy odpowiedzialne za nadzór regulacyjny nad nimi, podając istotne fakty i względy stanowiące podstawę decyzji o nałożeniu zakazu wykonywania przewozów w ramach Wspólnoty lub o zmianie warunków zakazu wykonywania przewozów nałożonego na przewoźnika lotniczego ujętego w wykazie wspólnotowym.

(4) Komisja umożliwiła zainteresowanym przewoźnikom lotniczym zapoznanie się z dokumentacją przekazaną przez państwa członkowskie, zgłoszenie Komisji swoich uwag na piśmie oraz w formie ustnej prezentacji, w terminie 10 dni roboczych, a także zgłoszenie uwag Komitetowi ds. Bezpieczeństwa Lotniczego ustanowionemu na mocy rozporządzenia Rady (EWG) nr 3922/91 z dnia 16 grudnia 1991 r. w sprawie harmonizacji wymagań technicznych i procedur administracyjnych w dziedzinie lotnictwa cywilnego(3).

(5) Komisja, a także w określonych przypadkach niektóre państwa członkowskie, przeprowadziły konsultacje z organami odpowiedzialnymi za nadzór regulacyjny nad zainteresowanymi przewoźnikami lotniczymi.

(6) W związku z tym należy odpowiednio zmienić rozporządzenie (WE) nr 474/2006.

Przewoźnicy wspólnotowi

(7) W związku z informacjami wynikającymi z kontroli na ziemi SZAFA, przeprowadzonych w statkach powietrznych należących do kilku wspólnotowych przewoźników lotniczych, a także z inspekcji i audytów przeprowadzonych w określonych obszarach przez ich krajowe urzędy lotnictwa cywilnego, wobec następujących przewoźników ich krajowe urzędy lotnictwa cywilnego odpowiedzialne za nadzór zastosowały środki prawne: właściwy organ Niemiec, pomimo iż był zadowolony z działań naprawczych wdrożonych przez przewoźnika MSR Flug Charter GmbH, podjął decyzję o zawieszeniu z dniem 31 października 2008 r. jego koncesji, po tym jak przewoźnik ten wystąpił o ogłoszenie upadłości i zaistniało niebezpieczeństwo wystąpienia trudności ze spełnieniem przez niego wymogów bezpieczeństwa; właściwy organ Portugalii zawiesił z dniem 10 października 2008 r. AOC przewoźnika Luzair, w oczekiwaniu na ponowną certyfikację w pełni zgodną z obowiązującymi przepisami Wspólnoty; właściwy organ Hiszpanii rozpoczął w dniu 28 października 2008 r. procedurę mającą na celu zawieszenie AOC przewoźnika Bravo Airlines; właściwy organ Grecji zawiesił z dniem 24 października 2008 r. na okres trzech miesięcy AOC przewoźnika Hellenic Imperial Airways. Przewoźnik ten poprosił o możliwość wystąpienia przed Komitetem ds. Bezpieczeństwa Lotniczego, co nastąpiło w dniu 3 listopada 2008 r.

Przewoźnicy lotniczy z Angoli

(8) W związku z przyjęciem rozporządzenia (WE) nr 715/2008 Komisja otrzymała nowe informacje potwierdzające występowanie w ramach INAVIC systemowych uchybień w zakresie bezpieczeństwa. Dnia 1 października 2008 r. ICAO opublikowało sprawozdanie końcowe z kontroli w Angoli prowadzonej w dniach od 26 listopada do 5 grudnia 2007 r. w ramach globalnego programu kontroli nadzoru nad bezpieczeństwem (USOAP). Sprawozdanie zawiera także uwagi kontrolowanego organu oraz działania naprawcze przedstawione organizacji ICAO w celu usunięcia uchybień. Liczba uchybień w poszczególnych obszarach objętych załącznikami do Konwencji chicagowskiej nr 1, 6, 8 i 13 wynosi czterdzieści sześć (46). Uchybienia te wskazują na ogromny brak skuteczności we wdrażaniu norm i zalecanych praktyk (SARP) ICAO w odniesieniu do wszystkich ośmiu krytycznych elementów systemu nadzoru nad bezpieczeństwem. W szczególności krytyczne elementy, w przypadku których przepisy nie zostały wdrożone w ponad 80 %, to pierwotne prawodawstwo dotyczące lotnictwa (84 %), szczegółowe rozporządzenia dotyczące eksploatacji (89 %), kwalifikacje i przeszkolenie personelu technicznego (81 %), obowiązki w zakresie licencjonowania i certyfikacji (81 %), obowiązki w zakresie nadzoru (80 %) oraz rozwiązywanie kwestii bezpieczeństwa (100 %). Ponadto ICAO wyraziło poważne zastrzeżenia co do bezpieczeństwa w obszarze certyfikacji eksploatacji statków powietrznych i nadzoru, zastanawiając się, czy, nawet po przedłożeniu planu działań naprawczych i wdrożeniu środków przez INAVIC, "przewoźnicy lotniczy obsługujący międzynarodowe połączenia będą w stanie wykazać zgodność z normami ustalonymi przez INAVIC w celu spełnienia postanowień załącznika 6 ICAO". W dniu opublikowania sprawozdania 50 % działań naprawczych powinno było zostać już zrealizowanych.

(9) Sytuację tę potwierdza sprawozdanie zespołu ekspertów Komisji i państw członkowskich, którzy odbyli misję informacyjną w Angoli w dniach od 18 do 22 lutego 2008 r. Sprawozdanie z kontroli USOAP potwierdza, że obecnie wszyscy przewoźnicy z Angoli posiadają certyfikaty przewoźnika lotniczego (AOC) niezgodne z załącznikiem 6 Konwencji chicagowskiej. Nie przewiduje się sfinalizowania certyfikacji tych przewoźników, zgodnie z przedstawionym organizacji ICAO planem działań naprawczych, przed dniem 31 maja 2009 r.

(10) W dniu 6 października 2008 r., zgodnie z art. 7 rozporządzenia (WE) nr 2111/2005 Komisja wystosowała pismo do właściwego organu Angoli, w którym organowi temu i każdej linii lotniczej, której koncesję wydano w Angoli, umożliwiono zapoznanie się z odpowiednią dokumentacją, zanim podjęta zostanie decyzja. Ponadto każda z tych linii lotniczych została równocześnie poproszona o przedstawienie swoich uwag na piśmie i/lub w formie ustnej prezentacji Komisji oraz Komitetowi ds. Bezpieczeństwa Lotniczego.

(11) Komisja docenia wysiłki INAVIC, jeśli chodzi o stopniową realizację działań naprawczych zaproponowanych przez ICAO. Jednak do czasu otrzymania dowodów potwierdzających skuteczną realizację planu działań naprawczych, w szczególności w odniesieniu do ponownej certyfikacji przewoźników lotniczych zgodnie z załącznikiem 6 Konwencji chicagowskiej, Komisja, w oparciu o wspólne kryteria, uważa, że wszyscy prze- woźnicy certyfikowani w Angoli powinni podlegać zakazowi wykonywania przewozów i zostać w związku z tym wpisani do załącznika A. Komisja niezwłocznie skontaktuje się w tej sprawie z organami Angoli.

Przewoźnicy lotniczy z Królestwa Kambodży

(12) Istnieją potwierdzone dowody braku dostatecznych możliwości zajęcia się uchybieniami w zakresie bezpieczeństwa przez organy odpowiedzialne za nadzór nad przewoźnikami lotniczymi certyfikowanymi w Królestwie Kambodży, jak wykazała kontrola USOAP, przeprowadzona przez ICAO w listopadzie i grudniu 2007 r., w trakcie której stwierdzono szereg przypadków braku zgodności z międzynarodowymi normami. Ponadto ICAO zgłosiło wszystkim umawiającym się stronom poważne zastrzeżenia co do możliwości wypełniania zadań związanych z nadzorem nad bezpieczeństwem lotniczym przez urząd lotnictwa cywilnego Kambodży. W związku z tym, zgodnie z motywem 35 rozporządzenia (WE) nr 715/2008, w dniu 3 października 2008 r. Komisja wezwała właściwy organ Kambodży (SSCA) i wszystkich przewoźników certyfikowanych w Kambodży do terminowego przedstawienia wszystkich istotnych informacji dotyczących realizacji działań naprawczych odnoszących się do uchybień w zakresie bezpieczeństwa stwierdzonych przez ICAO, a w szczególności do ponownej certyfikacji linii lotniczych.

(13) SSCA poinformował Komisję o cofnięciu AOC następującym przewoźnikom lotniczym: Sarika Air Services, Royal Air Services, Royal Khmer Airlines i Imtrec Aviation. Ponadto zawieszono do dnia 12 kwietnia 2009 r. AOC dla PMT Air z powodu braku zgodności z kambodżańskimi przepisami dotyczącymi lotnictwa cywilnego.

(14) Jednak nadal występują zastrzeżenia w zakresie bezpieczeństwa odnośnie do przewoźnika Siem Reap Airways International. AOC tego przewoźnika jest nadal ważne bez żadnych ograniczeń geograficznych, natomiast uzyskano dowody, że przewoźnik ten nie spełnia wymogów kambodżańskich przepisów dotyczących lotnictwa cywilnego ani wymogów ICAO. W związku z tym, w oparciu o wspólne kryteria, ocenia się, że przewoźnik ten powinien podlegać zakazowi wykonywania przewozów i zostać wpisany do załącznika A. Komisja jest gotowa udzielić pomocy technicznej właściwym organom Królestwa Kambodży i na najbliższym posiedzeniu Komitetu ds. Bezpieczeństwa Lotniczego ponownie przeanalizuje sytuację tego przewoźnika w zakresie bezpieczeństwa na podstawie dokumentacji przedłożonej przez właściwe organy Królestwa Kambodży.

Wszyscy przewoźnicy lotniczy z Republiki Filipin

(15) Istnieją potwierdzone dowody poważnych uchybień w zakresie bezpieczeństwa po stronie wszystkich przewoźników lotniczych certyfikowanych w Republice Filipin oraz braku dostatecznych możliwości zajęcia się uchybieniami w zakresie bezpieczeństwa przez organy odpowiedzialne za nadzór nad przewoźnikami lotniczymi certyfikowanymi na Filipinach, jak wskazuje utrzymanie obniżonego ratingu bezpieczeństwa tego kraju na poziomie kategorii drugiej przez Federalną Administrację Lotnictwa Cywilnego Stanów Zjednoczonych (FAA) w swoim programie IASA, ponieważ Republika Filipin nie spełnia międzynarodowych norm bezpieczeństwa ICAO.

(16) Dnia 13 października 2008 r. właściwe organy Filipin przedstawiły Komisji szczegółowy plan działań naprawczych w zakresie bezpieczeństwa filipińskiego lotnictwa cywilnego, który, po jego wdrożeniu, pozwoli Filipinom wykazać trwałą zgodność z normami ICAO, zarówno w odniesieniu do systemu nadzoru, jak i działalności przewoźników lotniczych, którym organ ten wydał koncesje. Zgodnie z tym planem około połowy działań naprawczych ma zostać zakończonych do dnia 31 grudnia 2008 r., a pozostałe do dnia 31 marca 2009 r.

(17) W ramach USOAP właściwe organy Filipin wystąpiły do ICAO o przesunięcie na październik 2009 r. szczegółowej kontroli krajowego urzędu transportu lotniczego, pierwotnie planowanej na listopad 2008 r.

(18) Na początku 2009 r. Komisja Europejska zamierza przeprowadzić, przy pomocy państw członkowskich, ocenę bezpieczeństwa właściwych organów Filipin, obejmującą także sprawdzenie realizacji wyżej wymienionego planu działań naprawczych, aby zdecydować o właściwych metodach działania na najbliższym posiedzeniu Komitetu ds. Bezpieczeństwa Lotniczego.

Przewoźnicy lotniczy z Gwinei Równikowej

(19) Właściwe organy Gwinei Równikowej przekazały Komisji informacje o wydaniu certyfikatu przewoźnika lotniczego następującym przewoźnikom lotniczym: EGAMS i Star Equatorial Airlines. Ponieważ powyższe organy wykazały brak możliwości sprawowania stosownego nadzoru bezpieczeństwa nad przewoźnikami przez nie certyfikowanymi, wymienieni dwaj przewoźnicy powinni zostać ujęci w załączniku A.

Przewoźnicy lotniczy z Kirgistanu

(20) Organy Republiki Kirgiskiej przekazały Komisji dowody na wycofanie certyfikatów przewoźnika lotniczego następujących przewoźników: Asia Alpha Airways, Artik Avia, Esen Air, Kyrgyzstan Airlines i Osh Avia. Jako że przewoźnicy ci w konsekwencji zaprzestali prowadzenia działalności, należy wykreślić ich z załącznika A.

Przewoźnicy lotniczy z Sierra Leone

(21) Właściwe organy Sierra Leone przekazały Komisji dowody potwierdzające wycofanie AOC przewoźnikowi Bellview Airlines (SL). Ponieważ przewoźnik ten zaprzestał działalności, powinien zostać wykreślony z załącznika A.

Yemenia - Yemen Airways

(22) W związku z przyjęciem rozporządzenia (WE) nr 715/2008 Komisja otrzymała informację od właściwych organów Republiki Jemenu oraz od przewoźnika Yemenia, że plan działań naprawczych został omówiony i zweryfikowany z Airbusem, który przeprowadził kontrolę przewoźnika w zakresie obsługi technicznej i eksploatacji. Dnia 17 września 2008 r. Komisja otrzymała wyniki tych rozmów.

(23) Komisja uważne przygląda się kwestii bezpieczeństwa tego przewoźnika i uważa, że wyniki kontroli na ziemi, przeprowadzone w odniesieniu do statków powietrznych eksploatowanych przez Yemenia na trasach do Wspólnoty w okresie po przyjęciu rozporządzenia (WE) nr 715/2008, potwierdzają konsekwentną realizację przez przewoźnika planu działań naprawczych w zakresie obsługi technicznej i dyscypliny eksploatacyjnej, aby zapobiec ponownemu wystąpieniu istotnych uchybień w zakresie bezpieczeństwa. W związku z kontrolami na ziemi statków powietrznych Yemenia, w wyniku których stwierdzono poważne uchybienia, w dniu 15 października Komisja wysłuchała stanowiska przewoźnika oraz otrzymała od niego dokumenty potwierdzające, że przewoźnik odpowiednio zareagował oraz terminowo i skutecznie usunął uchybienia. Dlatego też, na podstawie tych informacji, Komisja uważa, że nie jest konieczne podejmowanie dalszych działań. Państwa członkowskie będą regularnie sprawdzać skuteczność przestrzegania odpowiednich norm bezpieczeństwa w drodze priorytetowych kontroli na ziemi dotyczących statków powietrznych tego przewoźnika, zgodnie z rozporządzeniem (WE) nr 351/2008.

Nouvelle Air Affaires Gabon

(24) Przewoźnik Nouvelle Air Affaires Gabon poprosił o możliwość wystąpienia w formie ustnej prezentacji przed Komitetem ds. Bezpieczeństwa Lotniczego, co nastąpiło dnia 3 listopada 2008 r. Komisja przyjęła do wiadomości, że linia ta przeprowadziła reorganizację i rozpoczęła szereg działań naprawczych w celu ostatecznego wykazania zgodności z międzynarodowymi normami bezpieczeństwa lotniczego. Jednak przewoźnik nie przedstawił udokumentowanych dowodów, iż plan działań naprawczych został zatwierdzony przez właściwe organy Gabonu i zweryfikowana została jego realizacja.

(25) Jeśli chodzi o sprawowanie nadzoru w zakresie bezpieczeństwa nad tym przewoźnikiem, właściwe organy Gabonu nie przedstawiły dowodów na to, że nadzór w zakresie eksploatacji statków powietrznych jest sprawowany zgodnie z międzynarodowymi normami i że środki, o których mowa w motywie 15 rozporządzenia (WE) nr 715/2008, zostały w przypadku tego przewoźnika wdrożone. Dnia 5 listopada 2008 r. właściwe organy Gabonu przekazały informacje dotyczące sprawowania nadzoru nad określonymi przewoźnikami, którym certyfikaty wydano w Gabonie. Informacje te nie zawierały żadnych dowodów odnoszących się do nadzoru w zakresie eksploatacji statków powietrznych.

(26) W związku z tym, w oparciu o wspólne kryteria, Komisja uważa, że na obecnym etapie przewoźnik nie może zostać wykreślony z załącznika A wspólnotowego wykazu.

Przewoźnicy lotniczy z Ukrainy

Ukraine Cargo Airways

(27) Dnia 14 sierpnia 2008 r., w związku z przyjęciem rozporządzenia (WE) nr 715/2008, właściwe organy Ukrainy przekazały Komisji nowy AOC przewoźnika ważny od dnia 4 sierpnia 2008 r., informując, że w następstwie kontroli przewoźnika z czerwca i lipca 2008 r. podjęły decyzję o cofnięciu wszelkich uprzednio nałożonych ograniczeń i wydały zgodę na wpisanie do AOC następujących statków powietrznych przewoźnika: pięć IL-76 o znakach rejestracyjnych UR-UCC, UR-UCA, UR-UCT, UR-UCU, UR-UCO; jeden AN-12 o znaku rejestracyjnym UR-UCN oraz dwa AN-26 o znakach rejestracyjnych UR-UDM i UR-UDS. Ponadto, zgodnie z nowym AOC przewoźnika, następujące statki powietrzne zostały wykreślone, gdyż nie spełniają międzynarodowych norm bezpieczeństwa: cztery IL-76 o znakach rejestracyjnych UR-UCD, UR-UCH, UR-UCQ, UR-UCW; jeden AN-26 o znaku rejestracyjnym UR-UCP oraz jeden TU-154-B2 o znaku rejestracyjnym UR-UCZ. Dnia 31 października właściwe organy Austrii poinformowały właściwe organy Ukrainy o zamknięciu sprawy ustaleń z kontroli na ziemi SAFA, przeprowadzonych w 2007 i 2008 r., w statku powietrznym AN-12 o znaku rejestracyjnym UR-UCK, należącym do tego przewoźnika. Statek powietrzny został wykreślony z AOC przewoźnika.

(28) Przewoźnik poprosił o możliwość wystąpienia przed Komitetem ds. Bezpieczeństwa Lotniczego, co nastąpiło w dniu 3 listopada 2008 r. Na posiedzeniu Komitetu ds. Bezpieczeństwa Lotniczego właściwe organy Ukrainy ponownie potwierdziły, że poprzedni brak zgodności dotyczący szeregu statków powietrznych, których eksploatacji zabroniono na mocy decyzji z lutego 2008 r., był spowodowany "decyzjami technologicznymi i ekonomicznymi". Jednak organy Ukrainy nie wyjaśniły, w jaki sposób przewoźnik pokonał owe "technologiczne i ekonomiczne" trudności. Ponadto nie przekazano informacji na temat nowej sytuacji przewoźnika, pozwalającej stwierdzić, czy jakiekolwiek działania naprawcze, podjęte w celu usunięcia uchybień w zakresie bezpieczeństwa całej floty, przyniosły trwałe rozwiązania.

(29) Komisja docenia wysiłki przewoźnika zmierzające do realizacji działań naprawczych w celu usunięcia stwierdzonych uchybień w zakresie bezpieczeństwa. Jednak wobec braku dowodów ze strony właściwych organów Ukrainy, dotyczących sprawdzenia realizacji działań naprawczych oraz ich skuteczności w zakresie trwałego usunięcia stwierdzonych uchybień, Komisja uważa, w oparciu o wspólne kryteria, że na obecnym etapie przewoźnik nie może zostać wykreślony z załącznika A wspólnotowego wykazu. Przed podjęciem jakichkolwiek decyzji w sprawie zmiany zakazu wykonywania przewozów nałożonego na przewoźnika, Komisja powinna przeprowadzić kontrolę na miejscu wraz z państwami członkowskimi. W trakcie posiedzenia Komitetu ds. Bezpieczeństwa Lotniczego przewoźnik zgodził się z takim stanowiskiem.

Ukrainian Mediterranean Airlines

(30) Dnia 15 października 2008 r. przewoźnik poinformował Komisję o zakończeniu realizacji planu działań naprawczych, w wyniku którego usunięto wszystkie stwierdzone uprzednio uchybienia w zakresie bezpieczeństwa i poprosił o możliwość wystąpienia na posiedzeniu Komitetu ds. Bezpieczeństwa Lotniczego. Dnia 3 listopada 2008 r. wysłuchano Ukrainian Mediterranean Airlines. W trakcie wystąpienia przewoźnik ogólnie odniósł się do swojej sytuacji ekonomicznej spowodowanej wpisaniem go do załącznika A oraz stwierdził, że stan bezpieczeństwa uległ poprawie, czego potwierdzeniem jest mniejsza liczba poważnych incydentów z jego udziałem na Ukrainie od 2007 r. w porównaniu do innych przewoźników ukraińskich. Dodał też, że jego AOC został przedłużony w dniu 31 października 2008 r. po kontroli przeprowadzonej przez właściwe organy Ukrainy. Przewoźnik przedstawił rzeczowe dowody dotyczące zatwierdzenia realizacji planu działań naprawczych przez Państwowy Urząd Lotnictwa Cywilnego Ukrainy w dniu 31 października 2008 r.

(31) Dnia 24 października poproszono właściwe organy Ukrainy o przesłanie Komisji szczegółowego sprawozdania z kontroli realizacji działań naprawczych przez Ukraine Mediterranean Airlines, aby umożliwić Komisji i Komitetowi ds. Bezpieczeństwa Lotniczego dokonanie oceny zasadności działań naprawczych. Ponadto poproszono o przekazanie informacji dotyczących audytów i inspekcji, które organy te przeprowadziły u przewoźnika w odniesieniu do jego AOC oraz zgodności z odpowiednimi normami ICAO i zalecanymi praktykami. Komisja nie otrzymała żadnych dokumentów w tej sprawie od właściwych organów Ukrainy.

(32) Ponieważ organy odpowiedzialne za nadzór regulacyjny nad tym przewoźnikiem nie wykazały, iż zostały wdrożone i są egzekwowane odpowiednie normy bezpieczeństwa, Komisja uznaje, że nie otrzymała koniecznych i dostatecznych dowodów pozwalających na dokonanie oceny zasadności planu działań naprawczych mających na celu trwałe usunięcie uchybień w zakresie bezpieczeństwa, które doprowadziły do nałożenia zakazu wykonywania przewozów na przewoźnika zgodnie z rozporządzeniem Wspólnoty (WE) nr 1043/2007 z dnia 11 września 2007 r.

(33) Dlatego też, w oparciu o wspólne kryteria, ocenia się, że na obecnym etapie przewoźnik nie może zostać wykreślony z załącznika A. Przed podjęciem jakichkolwiek decyzji w sprawie zmiany zakazu wykonywania prze wozów nałożonego na przewoźnika, Komisja powinna przeprowadzić kontrolę na miejscu wraz z państwami członkowskimi. W trakcie posiedzenia Komitetu ds. Bezpieczeństwa Lotniczego przewoźnik zgodził się z takim stanowiskiem.

Ogólny nadzór w zakresie bezpieczeństwa nad przewoźnikami z Ukrainy

(34) Komisja zwróciła uwagę właściwych organów Ukrainy na fakt, że, pomimo wzmożonego nadzoru ze strony tych organów, monitorowanie działalności przewoźników lotniczych, którym wydano koncesje na Ukrainie, nadal charakteryzuje się niepokojącymi wynikami kontroli na ziemi. Poproszono właściwe organy Ukrainy o przedstawienie wyjaśnień i podjęcie niezbędnych działań, tam gdzie jest to konieczne. Dnia 10 października organy te poinformowały Komisję o swojej działalności w zakresie nadzoru i egzekwowania przepisów w odniesieniu do ukraińskich przewoźników.

(35) Zgodnie z rozporządzeniem (WE) nr 715/2008 Komisja poprosiła właściwe organy Ukrainy o przedstawienie sprawozdania z postępów w realizacji planu działań naprawczych wdrożonego w celu poprawy i wzmocnienia nadzoru w zakresie bezpieczeństwa lotniczego na Ukrainie. Dnia 10 października 2008 r. właściwe organy Ukrainy przedstawiły sprawozdanie z postępów w realizacji działań naprawczych. Sprawozdanie to pokazuje wzmocnienie nadzoru sprawowanego przez właściwe organy Ukrainy, skutkujące licznymi kontrolami statków powietrznych, weryfikacją AOC i działaniami mającymi na celu egzekwowanie przepisów. Ze sprawozdania wynika również, że konieczne było przesunięcie na koniec roku większości działań, które przewidziano na wrzesień 2008 r., w tym przyjęcia kodeksu lotniczego oraz działań naprawczych dotyczących eksploatacji statków powietrznych. Komisja zweryfikuje realizację tego planu działań przed kolejnym spotkaniem Komitetu ds. Bezpieczeństwa Lotniczego, zanim zaproponuje dalsze kroki.

Ogólne uwagi dotyczące pozostałych przewoźników ujętych w załącznikach A i B

(36) Do chwili obecnej Komisja nie uzyskała dowodów pełnego wdrożenia odpowiednich działań naprawczych przez pozostałych przewoźników ujętych we wspólnotowym wykazie uaktualnionym w dniu 24 lipca 2008 r., ani przez organy sprawujące nadzór regulacyjny nad tymi przewoźnikami, pomimo skierowania do nich konkretnych wezwań. W związku z powyższym, w oparciu o wspólne kryteria, ocenia się, że przewoźnicy ci powinni w dalszym ciągu podlegać, stosownie do przypadku, zakazowi wykonywania przewozów (załącznik A) lub ograniczeniom w wykonywaniu przewozów (załącznik B).

(37) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Komitetu ds. Bezpieczeństwa Lotniczego,

PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:

Artykuł  1

W rozporządzeniu (WE) nr 474/2006 wprowadza się następujące zmiany:

1) Załącznik A zastępuje się załącznikiem A do niniejszego rozporządzenia.

2) Załącznik B zastępuje się załącznikiem B do niniejszego rozporządzenia.

Artykuł  2

Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie w dniu następującym po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich państwach członkowskich.

Sporządzono w Brukseli, dnia 14 listopada 2008 r.

W imieniu Komisji
Günter VERHEUGEN
Wiceprzewodniczący

______

(1) Dz.U. L 344 z 27.12.2005, s. 15.

(2) Dz.U. L 84 z 23.3.2006, s. 14.

(3) Dz.U. L 373 z 31.12.1991, s. 4.

ZAŁĄCZNIKI

ZAŁĄCZNIK  A

WYKAZ PRZEWOŹNIKÓW LOTNICZYCH PODLEGAJĄCYCH PEŁNEMU ZAKAZOWI WYKONYWANIA PRZEWOZÓW W RAMACH WSPÓLNOTY(1)

Nazwa osoby prawnej przewoźnika lotniczego wskazana w certyfikacie przewoźnika lotniczego (AOC) (oraz nazwa handlowa w przypadku różnic) Numer certyfikatu przewoźnika lotniczego (AOC) lub numer koncesji Numer linii lotniczych ICAO Państwo przewoźnika
AIR KORYO nieznany KOR Koreańska Republika Ludowo-Demokratyczna
AIR WEST CO. LTD 004/A AWZ Sudan
ARIANA AFGHAN AIRLINES 009 AFG Afganistan
SIEM REAP AIRWAYS INTERNATIONAL AOC/013/00 SRH Kambodża
SILVERBACK CARGO FREIGHTERS nieznany VRB Rwanda
UKRAINE CARGO AIRWAYS 145 UKS Ukraina
UKRAINIAN MEDITERRANEAN AIRLINES 164 UKM Ukraina
VOLARE AVIATION ENTREPRISE 143 VRE Ukraina
Wszyscy przewoźnicy lotniczy posiadający certyfikaty wydane przez organy odpowiedzialne za nadzór regulacyjny w Angoli, w tym: Angola
AEROJET nieznany nieznany Angola
AIR26 nieznany nieznany Angola
AIR GEMINI 02/2008 nieznany Angola
AIR GICANGO nieznany nieznany Angola
AIR JET nieznany nieznany Angola
AIR NAVE nieznany nieznany Angola
ALADA nieznany nieznany Angola
ANGOLA AIR SERVICES nieznany nieznany Angola
DIEXIM nieznany nieznany Angola
GIRA GLOBO nieznany nieznany Angola
HELIANG nieznany nieznany Angola
HELIMALONGO 11/2008 nieznany Angola
MAVEWA nieznany nieznany Angola
RUI & CONCEICAO nieznany nieznany Angola
SAL nieznany nieznany Angola
SONAIR 14/2008 nieznany Angola
TAAG ANGOLA AIRLINES 001 DTA Angola
Wszyscy przewoźnicy lotniczy certyfikowani przez organy odpowiedzialne za nadzór regulacyjny w Demokratycznej Republice Konga, w tym: - Demokratyczna Republika Konga (DRK)
AFRICA ONE 409/CAB/MIN/TC/0114/2006 CFR Demokratyczna Republika Konga (DRK)
AFRICAN AIR SERVICES COMMUTER SPRL 409/CAB/MIN/TC/0005/2007 nieznany Demokratyczna Republika Konga (DRK)
AIGLE AVIATION 409/CAB/MIN/TC/0042/2006 nieznany Demokratyczna Republika Konga (DRK)
AIR BENI 409/CAB/MIN/TC/0019/2005 nieznany Demokratyczna Republika Konga (DRK)
AIR BOYOMA 409/CAB/MIN/TC/0049/2006 nieznany Demokratyczna Republika Konga (DRK)
AIR INFINI 409/CAB/MIN/TC/006/2006 nieznany Demokratyczna Republika Konga (DRK)
AIR KASAI 409/CAB/MIN/TC/0118/2006 nieznany Demokratyczna Republika Konga (DRK)
AIR NAVETTE 409/CAB/MIN/TC/015/2005 nieznany Demokratyczna Republika Konga (DRK)
AIR TROPIQUES S.P.R.L. 409/CAB/MIN/TC/0107/2006 nieznany Demokratyczna Republika Konga (DRK)
BEL GLOB AIRLINES 409/CAB/MIN/TC/0073/2006 nieznany Demokratyczna Republika Konga (DRK)
BLUE AIRLINES 409/CAB/MIN/TC/0109/2006 BUL Demokratyczna Republika Konga (DRK)
BRAVO AIR CONGO 409/CAB/MIN/TC/0090/2006 nieznany Demokratyczna Republika Konga (DRK)
BUSINESS AVIATION S.P.R.L. 409/CAB/MIN/TC/0117/2006 nieznany Demokratyczna Republika Konga (DRK)
BUTEMBO AIRLINES 409/CAB/MIN/TC/0056/2006 nieznany Demokratyczna Republika Konga (DRK)
CARGO BULL AVIATION 409/CAB/MIN/TC/0106/2006 nieznany Demokratyczna Republika Konga (DRK)
CETRACA AVIATION SERVICE 409/CAB/MIN/TC/037/2005 CER Demokratyczna Republika Konga (DRK)
CHC STELLAVIA 409/CAB/MIN/TC/0050/2006 nieznany Demokratyczna Republika Konga (DRK)
COMAIR 409/CAB/MIN/TC/0057/2006 nieznany Demokratyczna Republika Konga (DRK)
COMPAGNIE AFRICAINE DAVIATION (CAA) 409/CAB/MIN/TC/0111/2006 nieznany Demokratyczna Republika Konga (DRK)
DOREN AIR CONGO 409/CAB/MIN/TC/0054/2006 nieznany Demokratyczna Republika Konga (DRK)
EL SAM AIRLIFT 409/CAB/MIN/TC/0002/2007 nieznany Demokratyczna Republika Konga (DRK)
ESPACE AVIATION SERVICE 409/CAB/MIN/TC/0003/2007 nieznany Demokratyczna Republika Konga (DRK)
FILAIR 409/CAB/MIN/TC/0008/2007 nieznany Demokratyczna Republika Konga (DRK)
FREE AIRLINES 409/CAB/MIN/TC/0047/2006 nieznany Demokratyczna Republika Konga (DRK)
GALAXY INCORPORATION 409/CAB/MIN/TC/0078/2006 nieznany Demokratyczna Republika Konga (DRK)
GOMA EXPRESS 409/CAB/MIN/TC/0051/2006 nieznany Demokratyczna Republika Konga (DRK)
GOMAIR 409/CAB/MIN/TC/0023/2005 nieznany Demokratyczna Republika Konga (DRK)
GREAT LAKE BUSINESS COMPANY 409/CAB/MIN/TC/0048/2006 nieznany Demokratyczna Republika Konga (DRK)
HEWA BORA AIRWAYS (HBA) 409/CAB/MIN/TC/0108/2006 ALX Demokratyczna Republika Konga (DRK)
I.T.A.B. - INTERNATIONAL TRANS AIR BUSINESS 409/CAB/MIN/TC/0022/2005 nieznany Demokratyczna Republika Konga (DRK)
KATANGA AIRWAYS 409/CAB/MIN/TC/0088/2006 nieznany Demokratyczna Republika Konga (DRK)
KIVU AIR 409/CAB/MIN/TC/0044/2006 nieznany Demokratyczna Republika Konga (DRK)
LIGNES AERIENNES CONGOLAISES podpis ministerialny (postanowienie 78/205) LCG Demokratyczna Republika Konga (DRK)
MALU AVIATION 409/CAB/MIN/TC/0113/2006 nieznany Demokratyczna Republika Konga (DRK)
MALILA AIRLIFT 409/CAB/MIN/TC/0112/2006 MLC Demokratyczna Republika Konga (DRK)
MANGO AIRLINES 409/CAB/MIN/TC/0007/2007 nieznany Demokratyczna Republika Konga (DRK)
PIVA AIRLINES 409/CAB/MIN/TC/0001/2007 nieznany Demokratyczna Republika Konga (DRK)
RWAKABIKA BUSHI EXPRESS 409/CAB/MIN/TC/0052/2006 nieznany Demokratyczna Republika Konga (DRK)
SAFARI LOGISTICS SPRL 409/CAB/MIN/TC/0076/2006 nieznany Demokratyczna Republika Konga (DRK)
SAFE AIR COMPANY 409/CAB/MIN/TC/0004/2007 nieznany Demokratyczna Republika Konga (DRK)
SERVICES AIR 409/CAB/MIN/TC/0115/2006 nieznany Demokratyczna Republika Konga (DRK)
SUN AIR SERVICES 409/CAB/MIN/TC/0077/2006 nieznany Demokratyczna Republika Konga (DRK)
TEMBO AIR SERVICES 409/CAB/MIN/TC/0089/2006 nieznany Demokratyczna Republika Konga (DRK)
THOM'S AIRWAYS 409/CAB/MIN/TC/0009/2007 nieznany Demokratyczna Republika Konga (DRK)
TMK AIR COMMUTER 409/CAB/MIN/TC/020/2005 nieznany Demokratyczna Republika Konga (DRK)
TRACEP CONGO 409/CAB/MIN/TC/0055/2006 nieznany Demokratyczna Republika Konga (DRK)
TRANS AIR CARGO SERVICE 409/CAB/MIN/TC/0110/2006 nieznany Demokratyczna Republika Konga (DRK)
TRANSPORTS AERIENS CONGOLAIS (TRACO) 409/CAB/MIN/TC/0105/2006 nieznany Demokratyczna Republika Konga (DRK)
VIRUNGA AIR CHARTER 409/CAB/MIN/TC/018/2005 nieznany Demokratyczna Republika Konga (DRK)
WIMBI DIRA AIRWAYS 409/CAB/MIN/TC/0116/2006 WDA Demokratyczna Republika Konga (DRK)
ZAABU INTERNATIONAL 409/CAB/MIN/TC/0046/2006 nieznany Demokratyczna Republika Konga (DRK)
Wszyscy przewoźnicy lotniczy posiadający certyfikaty wydane przez organy odpowiedzialne za nadzór regulacyjny w Gwinei Równikowej, w tym: Gwinea Równikowa
CRONOS AIRLINES nieznany nieznany Gwinea Równikowa
CEIBA INTERCONTINENTAL nieznany CEL Gwinea Równikowa
EGAMS nieznany EGM Gwinea Równikowa
EUROGUINEANA DE AVIACION Y TRANSPORTES 2006/001/MTTCT/DGAC/SOPS EUG Gwinea Równikowa
GENERAL WORK AVIACION 002/ANAC bd Gwinea Równikowa
GETRA - GUINEA ECUATORIAL DE TRANS-PORTES AEREOS 739 GET Gwinea Równikowa
GUINEA AIRWAYS 738 bd Gwinea Równikowa
STAR EQUATORIAL AIRLINES nieznany nieznany Gwinea Równikowa
UTAGE - UNION DE TRANSPORT AEREO DE GUINEA ECUATORIAL 737 UTG Gwinea Równikowa
Wszyscy przewoźnicy lotniczy posiadający certyfikaty wydane przez organy odpowiedzialne za nadzór regulacyjny w Indonezji, w tym: Indonezja
AIR PACIFIC UTAMA 135-020 nieznany Indonezja
AIRFAST INDONESIA 135-002 AFE Indonezja
ASCO NUSA AIR TRANSPORT 135-022 nieznany Indonezja
ASI PUDJIASTUTI 135-028 nieznany Indonezja
ATLAS DELTASATYA 135-023 nieznany Indonezja
AVIASTAR MANDIRI 135-029 nieznany Indonezja
BALAI KALIBRASI FASITAS PENERBANGAN 135-031 nieznany Indonezja
DABI AIR NUSANTARA 135-030 nieznany Indonezja
DERAYA AIR TAXI 135-013 DRY Indonezja
DERAZONA AIR SERVICE 135-010 nieznany Indonezja
DIRGANTARA AIR SERVICE 135-014 DIR Indonezja
EASTINDO 135-038 nieznany Indonezja
EKSPRES TRANSPORTASI ANTAR BENUA 135-032 nieznany Indonezja
GARUDA INDONESIA 121-001 GIA Indonezja
GATARI AIR SERVICE 135-018 GHS Indonezja
HELIZONA 135-003 nieznany Indonezja
INDONESIA AIR ASIA 121-009 AWQ Indonezja
INDONESIA AIR TRANSPORT 135-017 IDA Indonezja
INTAN ANGKASA AIR SERVICE 135-019 nieznany Indonezja
KARTIKA AIRLINES 121-003 KAE Indonezja
KURA-KURA AVIATION 135-016 nieznany Indonezja
LION MENTARI ARILINES 121-010 LNI Indonezja
LINUS AIRWAYS 121-029 nieznany Indonezja
MANDALA AIRLINES 121-005 MDL Indonezja
MANUNGGAL AIR SERVICE 121-020 nieznany Indonezja
MEGANTARA AIRLINES 121-025 nieznany Indonezja
MERPATI NUSANTARA 121-002 MNA Indonezja
METRO BATAVIA 121-007 BTV Indonezja
NATIONAL UTILITY HELICOPTER 135-011 nieznany Indonezja
PELITA AIR SERVICE 121-008 PAS Indonezja
PELITA AIR SERVICE 135-001 PAS Indonezja
PENERBANGAN ANGKASA SEMESTA 135-026 nieznany Indonezja
PURA WISATA BARUNA 135-025 nieznany Indonezja
REPUBLIC EXPRES AIRLINES 121-040 RPH Indonezja
RIAU AIRLINES 121-017 RIU Indonezja
SAMPURNA AIR NUSANTARA 135-036 nieznany Indonezja
SAYAP GARUDA INDAH 135-004 nieznany Indonezja
SMAC 135-015 SMC Indonezja
SRIWIJAYA AIR 121-035 SJY Indonezja
SURVEI UDARA PENAS 135-006 nieznany Indonezja
TRANSWISATA PRIMA AVIATION 135-021 nieznany Indonezja
TRAVEL EXPRES AIRLINES 121-038 XAR Indonezja
TRAVIRA UTAMA 135-009 nieznany Indonezja
TRI MG INTRA AIRLINES 121-018 TMG Indonezja
TRI MG INTRA AIRLINES 135-037 TMG Indonezja
TRIGANA AIR SERVICE 121-006 TGN Indonezja
WING ABADI NUSANTARA 121-012 WON Indonezja
Wszyscy przewoźnicy lotniczy posiadający certyfikaty wydane przez organy odpowiedzialne za nadzór regulacyjny w Republice Kirgiskiej, w tym: - Republika Kirgiska
AIR MANAS 17 MBB Republika Kirgiska
AVIA TRAFFIC COMPANY 23 AVJ Republika Kirgiska
AEROSTAN (EX BISTAIR-FEZ BISHKEK) 08 BSC Republika Kirgiska
CLICK AIRWAYS 11 CGK Republika Kirgiska
DAMES 20 DAM Republika Kirgiska
EASTOK AVIA 15 nieznany Republika Kirgiska
GOLDEN RULE AIRLINES 22 GRS Republika Kirgiska
ITEK AIR 04 IKA Republika Kirgiska
KYRGYZ TRANS AVIA 31 KTC Republika Kirgiska
KYRGYZSTAN 03 LYN Republika Kirgiska
MAX AVIA 33 MAI Republika Kirgiska
S GROUP AVIATION 6 nieznany Republika Kirgiska
SKY GATE INTERNATIONAL AVIATION 14 SGD Republika Kirgiska
SKY WAY AIR 21 SAB Republika Kirgiska
TENIR AIRLINES 26 TEB Republika Kirgiska
TRAST AERO 05 TSJ Republika Kirgiska
VALOR AIR 07 nieznany Republika Kirgiska
Wszyscy przewoźnicy lotniczy posiadający certyfikaty wydane przez organy odpowiedzialne za nadzór regulacyjny w Liberii - Liberia
Wszyscy przewoźnicy lotniczy posiadający certyfikaty wydane przez organy odpowiedzialne za nadzór regulacyjny w Republice Gabońskiej, z wyjątkiem Gabon Airlines i Afrijet, w tym: Republika Gabońska
AIR SERVICES SA 0002/MTACCMDH/SGACC/ DTA nieznany Republika Gabońska
AIR TOURIST (ALLEGIANCE) 0026/MTACCMDH/SGACC/ DTA NIL Republika Gabońska
NATIONALE ET REGIONALE TRANSPORT (NATIONALE) 0020/MTACCMDH/SGACC/ DTA nieznany Republika Gabońska
NOUVELLE AIR AFFAIRES GABON (SN2AG) 0045/MTACCMDH/SGACC/ DTA NVS Republika Gabońska
SCD AVIATION 0022/MTACCMDH/SGACC/ DTA nieznany Republika Gabońska
SKY GABON 0043/MTACCMDH/SGACC/ DTA SKG Republika Gabońska
SOLENTA AVIATION GABON 0023/MTACCMDH/SGACC/ DTA nieznany Republika Gabońska
Wszyscy przewoźnicy lotniczy posiadający certyfikaty wydane przez organy odpowiedzialne za nadzór regulacyjny w Sierra Leone, w tym: - - Sierra Leone
AIR RUM, LTD nieznany RUM Sierra Leone
DESTINY AIR SERVICES, LTD nieznany DTY Sierra Leone
HEAVYLIFT CARGO nieznany nieznany Sierra Leone
ORANGE AIR SIERRA LEONE LTD nieznany ORJ Sierra Leone
PARAMOUNT AIRLINES, LTD nieznany PRR Sierra Leone
SEVEN FOUR EIGHT AIR SERVICES LTD nieznany SVT Sierra Leone
TEEBAH AIRWAYS nieznany nieznany Sierra Leone
Wszyscy przewoźnicy lotniczy posiadający certyfikaty wydane przez organy odpowiedzialne za nadzór regulacyjny w Suazi, w tym: - - Suazi
AERO AFRICA (PTY) LTD nieznany RFC Suazi
JET AFRICA SWAZILAND nieznany OSW Suazi
ROYAL SWAZI NATIONAL AIRWAYS CORPORATION nieznany RSN Suazi
SCAN AIR CHARTER, LTD nieznany nieznany Suazi
SWAZI EXPRESS AIRWAYS nieznany SWX Suazi
SWAZILAND AIRLINK nieznany SZL Suazi
______

(1) Przewoźnikom lotniczym wymienionym w załączniku A można zezwolić na wykonywanie prawa przewozowego poprzez dzierżawę statków powietrznych z załogą (tzw. leasing mokry) od przewoźnika lotniczego niepodlegającego zakazowi wykonywania przewozów, pod warunkiem spełnienia wymagań odpowiednich norm bezpieczeństwa.

ZAŁĄCZNIK  B

WYKAZ PRZEWOŹNIKÓW LOTNICZYCH PODLEGAJĄCYCH OGRANICZENIOM W WYKONYWANIU PRZEWOZÓW W RAMACH WSPÓLNOTY(1)

Nazwa osoby prawnej przewoźnika lotniczego wskazana w certyfikacie przewoźnika lotniczego

(AOC) (oraz nazwa handlowa

w przypadku różnic)

Numer certyfikatu przewoźnika lotniczego (AOC) Numer linii lotniczych ICAO Państwo przewoźnika Typ statku powietrznego Znak rejestracyjny oraz

numer seryjny, o ile jest

dostępny

Państwo, w którym dokonano rejestracji
AFRIJET(1) 0027/MTAC/ SGACC/DTA Republika Gabońska Cała flota

z wyjątkiem:

2 statków powietrznych typu Falcon 50; 1 statku powietrznego typu Falcon 900

Cała flota

z wyjątkiem:

TR-LGV; TR-LGY; TR-AFJ

Republika Gabońska
AIR BANGLADESH 17 BGD Bangladesz B747-269B S2-ADT Bangladesz
AIR SERVICE COMORES 06-819/TA-15/ DGACM KMD Komory Cała flota z wyjątkiem: LET 410 UVP Cała flota

z wyjątkiem:

D6-CAM (851336)

Komory
GABON AIRLINES(2) 0040/MTAC/ SGACC/DTA GBK Republika Gabońska Cała flota

z wyjątkiem:

1 statku powietrznego typu Boeing B-767-200

Cała flota

z wyjątkiem:

TR-LHP

Republika Gabońska
(1) Afrijet może w swojej działalności na terytorium Wspólnoty Europejskiej eksploatować wyłącznie określone statki powietrzne.
(2) Gabon Airlines mogą w swojej działalności na terytorium Wspólnoty Europejskiej eksploatować wyłącznie określone statki powietrzne.
______

(1) Przewoźnikom lotniczym wymienionym w załączniku B można zezwolić na wykonywanie prawa przewozowego poprzez dzierżawę statków powietrznych z załogą (tzw. leasing mokry) od przewoźnika lotniczego niepodlegającego zakazowi wykonywania przewozów, pod warunkiem spełnienia wymagań odpowiednich norm bezpieczeństwa.

Zmiany w prawie

ZUS: Renta wdowia - wnioski od stycznia 2025 r.

Od Nowego Roku będzie można składać wnioski o tzw. rentę wdowią, która dotyczy ustalenia zbiegu świadczeń z rentą rodzinną. Renta wdowia jest przeznaczona dla wdów i wdowców, którzy mają prawo do co najmniej dwóch świadczeń emerytalno-rentowych, z których jedno stanowi renta rodzinna po zmarłym małżonku. Aby móc ją pobierać, należy jednak spełnić określone warunki.

Grażyna J. Leśniak 20.11.2024
Zmiany w składce zdrowotnej od 1 stycznia 2026 r. Rząd przedstawił założenia

Przedsiębiorcy rozliczający się według zasad ogólnych i skali podatkowej oraz liniowcy będą od 1 stycznia 2026 r. płacić składkę zdrowotną w wysokości 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia, jeśli będą osiągali w danym miesiącu dochód do wysokości 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez prezesa GUS. Będzie też dodatkowa składka w wysokości 4,9 proc. od nadwyżki ponad 1,5-krotność przeciętnego wynagrodzenia, a liniowcy stracą możliwość rozliczenia zapłaconych składek w podatku dochodowym.

Grażyna J. Leśniak 18.11.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności

Usprawnienie i zwiększenie efektywności systemu wdrażania Rozwoju Lokalnego Kierowanego przez Społeczność (RLKS) przewiduje ustawa z dnia 11 października 2024 r. o zmianie ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności. Jak poinformowała w czwartek Kancelaria Prezydenta, Andrzej Duda podpisał ją w środę, 13 listopada. Ustawa wejdzie w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 14.11.2024
Do poprawki nie tylko emerytury czerwcowe, ale i wcześniejsze

Problem osób, które w latach 2009-2019 przeszły na emeryturę w czerwcu, przez co - na skutek niekorzystnych zasad waloryzacji - ich świadczenia były nawet o kilkaset złotych niższe od tych, jakie otrzymywały te, które przeszły na emeryturę w kwietniu lub w maju, w końcu zostanie rozwiązany. Emerytura lub renta rodzinna ma - na ich wniosek złożony do ZUS - podlegać ponownemu ustaleniu wysokości. Zdaniem prawników to dobra regulacja, ale równie ważna i paląca jest sprawa wcześniejszych emerytur. Obie powinny zostać załatwione.

Grażyna J. Leśniak 06.11.2024
Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Nowy urlop dla rodziców wcześniaków coraz bliżej - rząd przyjął projekt ustawy

Rada Ministrów przyjęła we wtorek przygotowany w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej projekt ustawy wprowadzający nowe uprawnienie – uzupełniający urlop macierzyński dla rodziców wcześniaków i rodziców dzieci urodzonych w terminie, ale wymagających dłuższej hospitalizacji po urodzeniu. Wymiar uzupełniającego urlopu macierzyńskiego będzie wynosił odpowiednio do 8 albo do 15 tygodni.

Grażyna J. Leśniak 29.10.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2008.306.47

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Rozporządzenie 1131/2008 zmieniające rozporządzenie (WE) nr 474/2006 ustanawiające wspólnotowy wykaz przewoźników lotniczych podlegających zakazowi wykonywania przewozów w ramach Wspólnoty
Data aktu: 14/11/2008
Data ogłoszenia: 15/11/2008
Data wejścia w życie: 16/11/2008