Rozporządzenie 867/2008 ustanawiające szczegółowe zasady stosowania rozporządzenia Rady (WE) nr 1234/2007 w odniesieniu do organizacji podmiotów gospodarczych w sektorze oliwek, ich programów prac oraz ich finansowania

ROZPORZĄDZENIE KOMISJI (WE) NR 867/2008
z dnia 3 września 2008 r.
ustanawiające szczegółowe zasady stosowania rozporządzenia Rady (WE) nr 1234/2007 w odniesieniu do organizacji podmiotów gospodarczych w sektorze oliwek, ich programów prac oraz ich finansowania

KOMISJA WSPÓLNOT EUROPEJSKICH,

uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską,

uwzględniając rozporządzenie Rady (WE) nr 1234/2007 z dnia 22 października 2007 r. ustanawiające wspólną organizację rynków rolnych oraz przepisy szczegółowe dotyczące niektórych produktów rolnych ("rozporządzenie o jednolitej wspólnej organizacji rynku")(1), w szczególności jego art. 103 ust. 2 akapit trzeci w związku z art. 4,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Zgodnie z art. 201 ust. 1 lit. c) rozporządzenia (WE) nr 1234/2007 rozporządzenie Rady (WE) nr 865/2004 z dnia 29 kwietnia 2004 r. w sprawie wspólnej organizacji rynku oliwy z oliwek i oliwek stołowych oraz zmieniające rozporządzenie (EWG) nr 827/68(2) uchyla się z dniem 1 lipca 2008 r. Zważywszy na liczne odniesienia do szczegółowych przepisów rozporządzenia (WE) nr 865/2004 zawarte w rozporządzeniu Komisji (WE) nr 2080/2005(3), które ustanawia zasady stosowania rozporządzenia (WE) nr 865/2004, oraz w celu zachowania jasności i racjonalizacji rozporządzenie (WE) nr 2080/2005 należy uchylić i zastąpić nowym rozporządzeniem odwołującym się do nowej podstawy prawnej oraz zawierającym odniesienia do właściwych przepisów podstawowych. Nowe rozporządzenie powinno również uwzględnić niektóre zmiany, które w świetle doświadczenia nabytego w trakcie dwóch lat realizacji programów prac wydają się niezbędne.

(2) W celu zapewnienia skuteczności zatwierdzonych organizacji podmiotów gospodarczych zatwierdzane powinny być różne kategorie podmiotów gospodarczych mające duży wpływ w sektorach oliwy z oliwek lub oliwek stołowych, przy jednoczesnym upewnieniu się, że organizacje te będą w stanie spełniać pewne minimalne wymagania niezbędne do osiągania znaczących wyników gospodarczych.

(3) Aby umożliwić państwom członkowskim będącym producentami oliwek wdrożenie skutecznego zarządzania systemem zatwierdzonych organizacji podmiotów gospodarczych w tym sektorze, należy ustanowić procedury i nieprzekraczalne terminy zatwierdzania takich organizacji oraz kryteria selekcji ich programów prac, a także poczynić uzgodnienia dotyczące przekazywania i rozdzielania finansowania wspólnotowego.

(4) Artykuł 110i ust. 4 rozporządzenia Rady (WE) nr 1782/2003(4) ustanawiającego wspólne zasady dla systemów wsparcia bezpośredniego w ramach wspólnej polityki rolnej i ustanawiającego określone systemy wsparcia dla rolników przewiduje, że państwa członkowskie mogą zatrzymać do 10 % kwoty pomocy odnoszącej się do oliwy z oliwek z pułapu krajowego określonego w art. 41 wymienionego rozporządzenia w celu zapewnienia finansowania przez Wspólnotę programów prac opracowanych przez organizacje podmiotów gospodarczych zatwierdzone w jednym lub kilku obszarach działań określonych w art. 103 ust. 1 rozporządzenia (WE) nr 1234/2007.

(5) Zgodnie ze wspólnymi zasadami finansowania programów pomocy bezpośredniej oraz w celu umożliwienia wykorzystania przez państwo członkowskie wspomnianej kwoty niezbędne jest, by roczne wydatki przeznaczone na realizację programów prac nie przewyższały kwot zatrzymywanych co roku przez państwa członkowskie zgodnie z art. 110i ust. 4 rozporządzenia (WE) nr 1782/2003.

(6) Aby zapewnienić spójność działań prowadzonych przez poszczególne zatwierdzone organizacje podmiotów gospodarczych, należy ustalić rodzaje działań kwalifikujących się do wsparcia oraz do niego niekwalifikujących się. Należy również określić warunki przedstawiania programów i kryteria ich selekcji. Biorąc pod uwagę wpływ nowych technologii na wzrost wydajności, należałoby rozważyć uznanie za kwalifikujące się ulepszenia z zakresu przechowywania lub przetwarzania, które również mogą pośrednio prowadzić do zwiększenia wydajności. Zainteresowane państwa członkowskie powinny jednak mieć możliwość ustanawiania dodatkowych warunków kwalifikacji, co pozwalałoby im na precyzyjniejsze dostosowanie działań do krajowych realiów w sektorze oliwek.

(7) Biorąc pod uwagę dotychczasowe doświadczenia, należy ustalić progi finansowania wspólnotowego przynajmniej w odniesieniu do obszarów działań związanych z poprawą skutków środowiskowych uprawy oliwek i identyfikacją pochodzenia, certyfikacją i ochroną przez organy władzy krajowej jakości oliwy z oliwek i oliwek stołowych za pośrednictwem, między innymi, kontroli jakościowej oliwy z oliwek sprzedawanej konsumentowi końcowemu, tak aby w newralgicznych obszarach uznawanych za priorytetowe zapewnić realizację minimum działań. Uwzględniając dotychczasowe doświadczenia, należy dostosować odpowiedni próg w obszarze działań związanym z poprawą skutków środowiskowych uprawy oliwek, tak aby odzwierciedlał on ewolucję w tym obszarze. Mając na uwadze odnośne programy prac oraz ich łatwiejszą realizację, właściwe jest ustanowienie kosztów ogólnych na wyższym poziomie.

(8) W celu zapewnienia realizacji programów prac w określonych terminach i zgodnie z art. 103 ust. 1 rozporządzenia (WE) nr 1234/2007 oraz aby zapewnić skuteczne zarządzanie systemem zatwierdzonych organizacji podmiotów gospodarczych w sektorze oliwek, należy określić procedury dotyczące składania wniosków o zatwierdzenie oraz selekcji i zatwierdzania programów prac. Przy selekcji programów prac państwa członkowskie powinny również wziąć pod uwagę ocenę progamów zrealizowanych przez organizacje podmiotów gospodarczych w ramach niniejszego rozporządzenia, rozporządzenia Komisji (WE) nr 1334/2002 z dnia 23 lipca 2002 r. ustanawiającego szczegółowe zasady stosowania rozporządzenia Rady (WE) nr 1638/98 w zakresie programów działań podmiotów gospodarczych w sektorze oliwek na lata gospodarcze 2002/2003, 2003/2004 i 2004/2005(5) oraz rozporządzenia (WE) nr 2080/2005.

(9) Aby zapewnić prawidłową i pełną realizację zatwierdzonych programów prac, nieodzowne jest zwiększenie kwoty zabezpieczenia bankowego, warunkującego zatwierdzenie wniosku, oraz zezwolenie na jego zwolnienie dopiero po udanym zakończeniu realizacji całego programu prac.

(10) W celu umożliwienia poprawnego wykorzystania przez państwo członkowskie dostępnego finansowania niezbędne jest ustanowienie procedury corocznej modyfikacji programów prac zatwierdzanych na następny rok, która pozwoliłaby uwzględnić ewentualne odpowiednio uzasadnione zmiany w stosunku do warunków początkowych. Niezbędne jest również, by państwa członkowskie mogły określić warunki wprowadzania zmian do programów prac oraz ponownego przydzielania przyznanych kwot w taki sposób, aby nie nastąpiło przekroczenie rocznych kwot zatrzymywanych przez państwa członkowskie będące producentami oliwek w zastosowaniu art. 110i ust. 4 rozporządzenia (WE) nr 1782/2003. W przypadku wystąpienia o wprowadzenie zmian do programu przez organizacje podmiotów gospodarczych, mając na uwadze sprawną realizację programów prac, należałoby skrócić wymagany termin zgłoszenia tego faktu właściwym organom.

(11) Aby umożliwić rozpoczęcie prac we właściwym czasie, organizacje podmiotów gospodarczych powinny mieć możliwość otrzymania, pod warunkiem ustanowienia zabezpieczenia na warunkach przewidzianych w rozporządzeniu Komisji (EWG) nr 2220/85 z dnia 22 lipca 1985 r. ustanawiającym wspólne szczegółowe zasady stosowania systemu zabezpieczeń w odniesieniu do produktów rolnych(6), maksymalnej zaliczki w wysokości 90 % rocznych wydatków kwalifikowanych zatwierdzonego programu prac. Aby ułatwić i przyśpieszyć realizację programu prac, należałoby wprowadzić bardziej zrównoważony podział kwot zaliczek.

(12) Aby zwiększyć ogólny wpływ programów prac realizowanych w dziedzinie monitorowania rynku i zarządzania w sektorze oliwy z oliwek i oliwek stołowych, należy ustanowić przepisy nakładające na organizacje podmiotów gospodarczych i państwa członkowskie obowiązek zamieszczania na swoich stronach internetowych wyników podjętych działań.

(13) W celu zapewnienia właściwego zarządzania zasadami funkcjonowania organizacji podmiotów gospodarczych w sektorze oliwek zainteresowane państwa członkowskie powinny sporządzić plan kontroli i określić system kar za wszelkie popełnione nieprawidłowości. Należy również ustanowić przepis nakładający na organizacje podmiotów gospodarczych obowiązek powiadamiania organów krajowych w zainteresowanych państwach członkowskich o wynikach ich działalności oraz dalszego przekazywania tych wyników do Komisji. Biorąc pod uwagę ostateczny termin, w którym organizacje podmiotów gospodarczych mogą składać wnioski o dofinansowanie, a państwa członkowskie przeprowadzić niezbędne kontorole, należy ustalić nowy termin przekazywania informacji przez państwa członkowskie.

(14) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Komitetu Zarządzającego ds. Wspólnej Organizacji Rynków Rolnych,

PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:

Artykuł  1

Zakres

Niniejsze rozporządzenie ustanawia zasady stosowania art. 103 i 125 rozporządzenia (WE) nr 1234/2007 w odniesieniu do zatwierdzania organizacji podmiotów gospodarczych, działań kwalifikujących się do finansowania przez Wspólnotę, zatwierdzania programów prac i realizacji zatwierdzonych programów prac.

Artykuł  2

Warunki zatwierdzania podmiotów gospodarczych w sektorze oliwek

1.
Państwo członkowskie zatwierdza organizacje podmiotów gospodarczych kwalifikujące się do objęcia finansowaniem przez Wspólnotę ich programów prac określonych w art. 103 rozporządzenia (WE) nr 1234/2007.
2.
Państwa członkowskie ustanawiają warunki zatwierdzania wspomnianych organizacji, uwzględniające co najmniej następujące kryteria:
a)
organizacje producentów składają się wyłącznie z producentów oliwek nienależących do innej zatwierdzonej organizacji producentów;
b)
stowarzyszenia organizacji producentów składają się wyłącznie z zatwierdzonych organizacji producentów nienależących do innego zatwierdzonego stowarzyszenia organizacji producentów;
c)
inne organizacje podmiotów gospodarczych składają się wyłącznie z podmiotów gospodarczych działających w sektorze oliwek nienależących do innej zatwierdzonej organizacji podmiotów gospodarczych;
d)
organizacje międzybranżowe stanowią szeroką i zrównoważoną reprezentację wszystkich rodzajów działalności gospodarczej związanej z produkcją i przetwarzaniem oliwy z oliwek lub oliwek stołowych oraz handlem nimi;
e)
organizacja podmiotów gospodarczych jest w stanie przedstawić program prac obejmujący co najmniej jeden z obszarów działań określonych w art. 5 ust. 1 akapit pierwszy lit. a), b), c), d) i e);
f)
organizacja podmiotów gospodarczych przyjmuje obowiązek poddania się kontrolom przewidzianym w art. 14 niniejszego rozporządzenia.
3.
Przy ocenie wniosków o zatwierdzenie złożonych przez organizacje podmiotów gospodarczych państwa członkowskie biorą pod uwagę w szczególności następujące aspekty:
a)
cechy sektora oliwek charakterystyczne dla poszczególnych regionów upraw określonych przez państwa członkowskie (zwanych dalej "regionami upraw");
b)
interes konsumentów i równowagę rynkową;
c)
poprawę jakości produkcji oliwy z oliwek i oliwek stołowych;
d)
ocenę skuteczności przedstawionych programów prac.
Artykuł  3

Procedura zatwierdzania organizacji podmiotów gospodarczych w sektorze oliwek

1.
W celu uzyskania zatwierdzenia organizacje podmiotów gospodarczych w sektorze oliwek składają, w terminie ustalonym przez państwo członkowskie, ale nie później niż do dnia 15 lutego każdego roku, wniosek wykazujący, że spełniają one warunki określone w art. 2 ust. 2.

Wniosek o zatwierdzenie sporządzany jest zgodnie z modelem dostarczanym przez właściwy organ państwa członkowskiego, tak aby umożliwić kontrolę przestrzegania warunków określonych w art. 2 ust. 2. Zawiera on w szczególności elementy pozwalające na identyfikację każdego członka danej organizacji podmiotów gospodarczych.

2.
Nie później niż do dnia 1 kwietnia każdego roku realizacji przyjętego programu prac państwo członkowskie zatwierdza organizację podmiotów gospodarczych i nadaje jej odpowiedni numer zatwierdzenia.
3.
Zatwierdzenia odmawia się, zostaje ono bezzwłocznie zawieszone lub wycofane, jeżeli organizacja podmiotów gospodarczych nie spełnia warunków określonych w art. 2 ust. 2.
4.
Jednakże organizacja podmiotów gospodarczych zachowuje prawa wynikające z jej zatwierdzenia do chwili jego cofnięcia, pod warunkiem że działała ona w dobrej wierze, jeżeli chodzi o zgodność z warunkami, o których mowa w art. 2 ust. 2.

W przypadku gdy cofnięcie zatwierdzenia wynika z faktu, że organizacja podmiotów gospodarczych nie dopełniła celowo lub w wyniku poważnego zaniedbania warunków zatwierdzenia, o których mowa w art. 2 ust. 2, decyzja o cofnięciu staje się skuteczna w chwili, gdy warunki zatwierdzenia przestały być spełniane.

5.
Zatwierdzenia odmawia się, zostaje ono bezzwłocznie zawieszone lub wycofane, jeżeli organizacja podmiotów gospodarczych:
a)
w latach gospodarczych 2002/2003-2004/2005 była karana za złamanie przepisów dotyczących programu pomocy produkcyjnej przewidzianego w rozporządzeniu Rady nr 136/66/EWG(7);
b)
w latach gospodarczych 2002/2003-2004/2005 była karana za złamanie przepisów dotyczących systemu finansowania działalności organizacji podmiotów gospodarczych przewidzianego w rozporządzeniu Rady (WE) nr 1638/98(8);
c) 1
była karana za złamanie przepisów dotyczących systemu finansowania programów działalności organizacji podmiotów gospodarczych przewidzianego w art. 103 rozporządzenia (WE) nr 1234/2007 lub za złamanie przepisów w ramach zastosowania środka rozwoju obszarów wiejskich przewidzianego w rozporządzeniu Rady (WE) nr 1698/2005(9).
6.
Organizacje podmiotów gospodarczych, które zostały zatwierdzone przez państwo członkowskie na podstawie rozporządzenia (WE) nr 1334/2002 lub które skorzystały z finansowania programów prac organizacji podmiotów gospodarczych w latach gospodarczych 2002/2003-2004/2005, mogą zostać uznane za zatwierdzone na mocy niniejszego rozporządzenia, jeżeli spełniają warunki określone w art. 2 ust. 2.
Artykuł  4

Finansowanie wspólnotowe

1.
Coroczne finansowanie wspólnotowe programów prac organizacji podmiotów gospodarczych jest zapewniane do wysokości kwoty zatrzymywanej na podstawie art. 110i ust. 4 rozporządzenia (WE) nr 1782/2003.

Państwa członkowskie upewniają się, że roczne wydatki przeznaczone na realizację przyjętych programów prac nie przekraczają kwoty określonej w akapicie pierwszym.

2.
Państwa członkowskie gwarantują, że finansowanie wspólnotowe jest przyznawane proporcjonalnie do okresu przewidzianego w art. 8 ust. 1.
Artykuł  5

Działania kwalifikujące się do finansowania wspólnotowego

1.
Do finansowania wspólnotowego na podstawie art. 103 ust. 1 rozporządzenia (WE) nr 1234/2007 kwalifikują się następujące działania (zwane dalej "działaniami kwalifikującymi się"):
a)
monitorowanie rynku i zarządzanie administracyjne w sektorze oliwy z oliwek i oliwek stołowych:
(i)
gromadzenie danych o sektorze i rynku, zgodnie ze specyfikacjami odnoszącymi się do metody, reprezentatywności geograficznej i dokładności, ustanowionymi przez właściwy organ krajowy;
(ii) 2
sporządzanie badań na tematy związane z innymi działaniami przewidzianymi w programie prac danej organizacji podmiotów gospodarczych;
b)
w dziedzinie poprawy wpływu uprawy oliwek na środowisko:
(i)
zbiorowe działania na rzecz utrzymania gajów oliwnych o wysokiej wartości dla środowiska wobec ryzyka ich zaniechania, w określonych warunkach, na podstawie obiektywnych kryteriów określonych przez właściwy organ krajowy, szczególnie w odniesieniu do regionów upraw, które mogą się kwalifikować do otrzymania takiej pomocy, oraz powierzchni i minimalnej liczby producentów oliwy z oliwek, którzy muszą być zaangażowani, by określone działania stały się skuteczne;
(ii)
rozwój dobrych praktyk rolniczych w zakresie uprawy oliwek, opartych na kryteriach środowiskowych przystosowanych do warunków lokalnych, ich upowszechnianie między plantatorami oliwek oraz monitorowanie ich praktycznego stosowania;
(iii)
praktyczne pokazy technik uprawy alternatywnych do stosowania produktów chemicznych wykorzystywanych w walce z muszką oliwną;
(iv)
praktyczne pokazy technik uprawy oliwek ukierunkowane na ochronę środowiska i kształtowanie krajobrazu, takie jak rolnictwo ekologiczne, niskonakładowe i zintegrowane;
(v)
dodawanie danych środowiskowych do systemu informacji geograficznej dotyczącego uprawy oliwek, określonego w art. 20 rozporządzenia (WE) nr 1782/2003;
c) 3
w dziedzinie podnoszenia jakości produkcyjnej oliwy z oliwek i oliwek stołowych:
(i)
poprawa warunków uprawy, zbiorów, przewozu i składowania oliwek przed przetworzeniem, zgodnie ze specyfikacjami technicznymi przewidzianymi przez właściwy organ krajowy;
(ii)
ulepszanie odmianowe gajów oliwnych należących do gospodarstw indywidualnych, pod warunkiem że przyczyniają się one do realizacji celów programów prac;
(iii)
poprawa warunków składowania i utylizacji wytłoczyn oliwy z oliwek i produkcji oliwek stołowych oraz poprawa warunków butelkowania oliwy z oliwek;
(iv)
pomoc techniczna w odniesieniu do produkcji, przemysłu przetwórczego oliwy z oliwek, przedsiębiorstw produkujących oliwki stołowe, młynów i pakowania w aspektach związanych z jakością produktów;
(v)
zakładanie i doskonalenie laboratoriów do badań oliwy z oliwek z pierwszego tłoczenia;
(vi)
szkolenie degustatorów przeprowadzających kontrolę organoleptyczną oliwy z oliwek z pierwszego tłoczenia i oliwek stołowych;
d)
w dziedzinie identyfikacji pochodzenia, certyfikacji i ochrony przez organy administracji krajowej jakości oliwy z oliwek i oliwek stołowych w drodze kontroli jakościowej oliwy z oliwek sprzedawanej konsumentowi końcowemu:
(i)
tworzenie systemów umożliwiających identyfikację pochodzenia produktów od momentu ich wyprodukowania przez plantatora oliwek do etapu objemującego pakowanie i etykietowanie oraz zarządzanie tymi systemami zgodnie ze specyfikacjami określonymi przez właściwy organ krajowy;
(ii)
tworzenie systemów certyfikacji jakości opartych na systemie analizy ryzyka i kontroli punktów krytycznych odpowiadających kryteriom technicznym przyjętym przez właściwy organ krajowy oraz zarządzanie tymi systemami;
(iii)
tworzenie systemów monitorowania przestrzegania norm zaświadczających o autentyczności i jakości oliwy z oliwek i oliwek stołowych oraz obrocie nimi, zgodnie ze specyfikacjami technicznymi ustanowionymi przez właściwy organ krajowy;
e)
w dziedzinie upowszechniania informacji dotyczących działań prowadzonych przez organizacje podmiotów gospodarczych w celu poprawy jakości oliwy z oliwek i oliwek stołowych:
(i)
upowszechnianie informacji dotyczących prac zrealizowanych przez organizacje podmiotów gospodarczych w dziedzinach określonych w lit. a), b), c) i d);
(ii)
tworzenie i utrzymywanie strony internetowej na temat działań prowadzonych przez organizacje podmiotów gospodarczych w dziedzinach określonych w lit. a), b), c) i d).

W przypadku działania przewidzianego w akapicie pierwszym lit. c) ppkt (ii) państwa członkowskie upewniają się, że ustanowiono odpowiednie przepisy w celu odzyskania inwestycji lub jej wartości końcowej w razie wystąpienia któregoś z członków z organizacji podmiotów gospodarczych.

2.
Państwo członkowskie może ustanowić dodatkowe warunki określające działania kwalifikujące się, pod warunkiem że nie powodują one niemożności przedstawienia lub realizacji tych działań.
Artykuł  6 4

Podział finansowania wspólnotowego

Na szczeblu każdego państwa członkowskiego co najmniej 30 % kwoty finansowania unijnego dostępnego na podstawie art. 103 rozporządzenia (WE) nr 1234/2007 przeznacza się na obszary działań określone w art. 5 ust. 1 akapit pierwszy lit. b) niniejszego rozporządzenia oraz co najmniej 12 % kwoty finansowania unijnego przeznacza się na obszary działań określone w art. 5 ust. 1 akapit pierwszy lit. d).

Jeżeli minimalna wartość procentowa określona w akapicie pierwszym nie zostanie całkowicie wykorzystana w wymienionych powyżej obszarach działań, niewykorzystane kwoty nie mogą zostać przeznaczone na inne obszary działań i podlegają zwrotowi do budżetu Wspólnoty.

Artykuł  7

Rodzaje działalności i koszty niekwalifikujące się do finansowania wspólnotowego

1.
Na podstawie art. 103 rozporządzenia (WE) nr 1234/2007 do finansowania wspólnotowego nie kwalifikują się następujące rodzaje działalności:
a)
działalność otrzymująca finansowanie wspólnotowe inne niż określone w art. 103 rozporządzenia (WE) nr 1234/2007;
b)
działalność mająca na celu bezpośredni wzrost produkcji, zapasów lub potencjału przetwórczego;
c)
działalność związana z zakupem albo składowaniem oliwy z oliwek lub oliwek stołowych albo mająca wpływ na ich ceny;
d)
działalność związana z promocją handlową oliwy z oliwek lub oliwek stołowych;
e)
działalność związana z badaniami naukowymi;
f)
działalność mogąca powodować zakłócenia konkurencji w innych rodzajach działalności podmiotów gospodarczych;
g) 5
działania i działalność związana z walką z muszką oliwną, z wyjątkiem działań przewidzianych w art. 5 ust. 1 lit. b) ppkt (iii).
2.
Aby zapewnić przestrzeganie przepisów ust. 1 lit. a), organizacje podmiotów gospodarczych zobowiązują się pisemnie, w imieniu własnym i swoich członków, do rezygnacji z jakiegokolwiek finansowania pochodzącego z innego źródła wsparcia na szczeblu wspólnotowym lub krajowym w przypadku działań już finansowanych na podstawie art. 103 rozporządzenia (WE) nr 1234/2007.
3.
W przypadku realizacji działań określonych w art. 5 do finansowania wspólnotowego nie kwalifikują się koszty:
a)
zwrotu (w tym w formie rocznych wypłat) pożyczek zaciągniętych na działania przeprowadzane w całości lub w części przed rozpoczęciem realizacji programu prac;
b)
wypłat dla podmiotów gospodarczych uczestniczących w spotkaniach i programach szkoleniowych w celu zrekompensowania im straty dochodu;
c)
wydatków związanych z kosztami admnistracyjnymi i kosztami zatrudnienia, poniesionych przez państwa członkowskie i beneficjentów pomocy pochodzącej ze środków EFRG;
d)
zakupu ziemi niezabudowanej;
e)
zakupu sprzętu używanego;
f)
wydatków związanych z umowami najmu, w tym podatków, odsetek i kosztów ubezpieczenia;
g)
wypożyczenia, jeżeli jest ono preferowane od zakupu, i utrzymania wynajętych towarów.
4.
Państwa członkowskie mogą ustanowić dodatkowe warunki, które określą niekwalifikujące się działalności, i koszty, o których mowa w ust. 1 i 3.
Artykuł  8

Programy prac i wnioski o zatwierdzenie

1.
Programy prac kwalifikujące się do finansowania wspólnotowego na podstawie art. 103 ust. 1 rozporządzenia (WE) nr 1234/2007 są realizowane przez okres maksymalnie trzech lat. Pierwszy okres rozpoczyna się dnia 1 kwietnia 2006 r. Kolejne okresy rozpoczynają się co trzy lata w dniu 1 kwietnia.
2.
Każda organizacja podmiotów gospodarczych zatwierdzona na podstawie niniejszego rozporządzenia może złożyć wniosek o zatwierdzenie pojedynczego programu prac w terminie ustalonym przez państwo członkowskie, lecz nie później niż do dnia 15 lutego każdego roku.

Wniosek o zatwierdzenie zawiera następujące elementy:

a)
szczegóły dotyczące danej organizacji podmiotów gospodarczych;
b)
informacje o kryteriach selekcji przewidzianych w art. 9 ust. 1;
c)
opis i uzasadnienie każdego proponowanego działania oraz harmonogram jego wykonania;
d) 6
plan wydatków z rozbiciem na działania i na obszary działań określone w art. 5 ust. 1 oraz poszczególne okresy 12-miesięczne, licząc od daty zatwierdzenia programu prac, z rozróżnieniem na koszty ogólne, które nie mogą przekroczyć 5 % kosztów całkowitych, i na inne podstawowe rodzaje kosztów;
e)
plan finansowania przypadającego na poszczególne obszary działań, określone w art. 5, z wyszczególnieniem - w odniesieniu do każdego maksymalnie 12-miesięcznego okresu, licząc od daty zatwierdzenia programu prac - zwłaszcza wnioskowanych kwot dofinansowania wspólnotowego i, w odpowiednim przypadku, udziału finansowego podmiotów gospodarczych oraz udziału krajowego;
f)
opis ilościowy i jakościowy wskaźników skuteczności umożliwiający ocenę programu podczas jego realizacji oraz ocenę ex post na podstawie ogólnych zasad ustanowionych przez państwo członkowskie;
g)
dowód wniesienia zabezpieczenia bankowego w wysokości co najmniej 10 % wnioskowanej sumy finansowania wspólnotowego zgodnie z rozporządzeniem (EWG) nr 2220/85;
h)
wniosek o zaliczkę na podstawie art. 11;
i)
deklarację, o której mowa w art. 7 ust. 2;
j)
w przypadku organizacji międzybranżowych i stowarzyszeń organizacji producentów - szczegóły na temat organizacji podmiotów gospodarczych odpowiedzialnych za rzeczywiste wykonanie działań zleconych w ramach ich programów;
k)
w przypadku organizacji podmiotów gospodarczych będących częścią stowarzyszenia producentów lub organizacji międzybranżowej - deklarację, że działania przewidziane w ich programach nie są objęte żadnym innym wnioskiem o finansowanie wspólnotowe na podstawie niniejszego rozporządzenia.
Artykuł  9

Selekcja i zatwierdzanie programów prac

1.
Państwo członkowskie dokonuje selekcji programów prac na podstawie następujących kryteriów:
a)
ogólnej jakości programu i jego spójności z celami i priorytetami sektora oliwek ustanowionymi przez dane państwo członkowskie dla odnośnego regionu upraw;
b)
wiarygodności finansowej i wystarczających zasobów finansowych danej organizacji podmiotów gospodarczych, niezbędnych do realizacji proponowanych działań;
c)
obszaru regionu upraw objętego programem prac;
d)
zróżnicowanych sytuacji gospodarczych występujących w danym regionie upraw, uwzględnionych w programie prac;
e)
występowania wielu obszarów działań i wysokości udziału finansowego wniesionego przez podmioty gospodarcze;
f)
przyjętych przez państwo członkowskie ilościowych i jakościowych wskaźników skuteczności pozwalających na ocenę programu podczas jego realizacji oraz ex post;
g)
oceny programów prac, które zostały wcześniej zrealizowane przez organizację podmiotów gospodarczych w ramach niniejszego rozporządzenia lub rozporządzeń (WE) nr 1334/2002 lub (WE) nr 2080/2005.

Państwo członkowskie bierze pod uwagę równomierne rozłożenie wniosków pod względem reprezentatywności poszczególnych organizacji podmiotów gospodarczych w każdym regionie upraw.

2.
Państwo członkowskie odrzuca niepełne lub zawierające niedokładne informacje programy prac lub programy obejmujące którykolwiek z niekwalifikujących się rodzajów działalności przewidzianych w art. 7.
3.
Nie później niż do dnia 15 marca każdego roku państwa członkowskie informują organizacje podmiotów gospodarczych o zatwierdzonych programach prac i, w odpowiednim przypadku, o programach prac, którym zostało przyznane finansowanie wspólnotowe.

Ostateczne zatwierdzenie programu prac może podlegać zastrzeżeniu wniesienia zmian, które państwo członkowskie uzna za niezbędne. W takim przypadku dana organizacja podmiotów gospodarczych wyraża zgodę w terminie 15 dni od daty powiadomienia o zmianach.

4.
Jeżeli proponowany program prac nie zostanie wybrany, państwo członkowskie niezwłocznie zwraca zabezpieczenie określone w art. 8 ust. 2 lit. g).
5.
Państwa członkowskie gwarantują, że kwota finansowania wspólnotowego przyznawana w obrębie każdej kategorii organizacji podmiotów gospodarczych uwzględnia wartość oliwy z oliwek wyprodukowanej lub wprowadzonej do obrotu przez członków tej organizacji.
Artykuł  10

Zmiany wprowadzane do programów prac

1.
Organizacja podmiotów gospodarczych może, stosując procedurę określoną przez państwo członkowskie, zwrócić się o wprowadzenie zmian do treści i budżetu swojego już zatwierdzonego programu prac, o ile nie powodują one przekroczenia kwoty zatrzymywanej w zastosowaniu art. 110i ust. 4 rozporządzenia (WE) nr 1782/2003.
2.
Do wniosku o wprowadzenie zmian w programie prac dołącza się dokumenty uzupełniające określające powody, charakter i następstwa proponowanych zmian. Organizacja podmiotów gospodarczych przedstawia wniosek odpowiedniemu organowi co najmniej trzy miesiące przed planowanym rozpoczęciem realizacji danego działania.
3.
Jeżeli organizacje podmiotów gospodarczych, które połączyły się, realizowały uprzednio odrębne programy prac, kontynuują one ich realizację równolegle i w odrębny sposób do dnia 1 stycznia roku następującego po połączeniu. Organizacje te przystępują do połączenia ich programów prac poprzez złożenie wniosku o zmianę każdego z programów zgodnie z ust. 1 i 2.

Niezależnie od przepisów akapitu pierwszego państwa członkowskie mogą zezwolić tym organizacjom podmiotów gospodarczych, które się o to zwrócą z odpowiednio uzasadnionych powodów, na odrębną realizację programów prac, unikając w ten sposób ich łączenia.

4.
Najpóźniej w dwa miesiące po otrzymaniu wniosku o wprowadzenie zmian w programie prac przewidzianego w ust. 2 i rozpatrzeniu dostarczonych dokumentów właściwy organ państwa członkowskiego powiadamia o swojej decyzji zainteresowaną organizację podmiotów gospodarczych. Wszelkie wnioski o wprowadzenie zmian, co do których nie podjęto decyzji w terminie, uważa się za przyjęte.
5.
W przypadku gdy finansowanie wspólnotowe uzyskane przez organizację podmiotów gospodarczych jest niższe niż kwota przewidziana w zatwierdzonym programie, beneficjenci mogą dostosować swój program do otrzymanego finansowania.
6. 7
W drodze odstępstwa od ust. 2 i 4, jeżeli zmiana programu prac dotyczy zastąpienia jednego działania innym działaniem należącym do tego samego obszaru, a budżet przewidziany na każde z tych działań wynosi mniej niż 10.000 EUR, organizacja podmiotów gospodarczych musi zgłosić zmianę właściwemu organowi dwa miesiące przed rozpoczęciem realizacji nowego działania. Jeżeli właściwy organ nie wyrazi sprzeciwu w terminie jednego miesiąca od dokonania zgłoszenia, zmianę uznaje się za zatwierdzoną. Zgłoszeniu muszą towarzyszyć dokumenty uzupełniające określające przyczynę, rodzaj i następstwa zaproponowanej zmiany oraz zaświadczające, że odnośna zmiana nie zmienia początkowego celu przedmiotowego programu.
Artykuł  11

Zaliczki

1.
Organizacja podmiotów gospodarczych, która przedkłada wniosek zgodnie z art. 8 ust. 2 lit. h), otrzymuje, zgodnie z warunkami określonymi w ust. 2 niniejszego artykułu, zaliczkę w wysokości maksimum 90 % wydatków kwalifikujących się przewidzianych w zatwierdzonym programie prac na dany rok.
2. 8
Przed upływem miesiąca następującego po miesiącu rozpoczęcia realizacji zatwierdzonego programu prac na odnośny rok państwo członkowskie wypłaca danej organizacji podmiotów gospodarczych pierwszą transzę w wysokości połowy kwoty określonej w ust. 1.

Druga transza, w wysokości pozostałej połowy kwoty określonej w ust. 1, jest wypłacana po przeprowadzeniu weryfikacji przewidzianej w ust. 3.

Na zasadzie odstępstwa od akapitu pierwszego i w odniesieniu do pierwszego roku realizacji zatwierdzonych programów prac na lata 2012-2015, przed dniem 30 września 2012 r. Grecja może wypłacić przedmiotowym organizacjom podmiotów gospodarczych pierwszą transzę w wysokości połowy kwoty określonej w ust. 1.

3.
Przed wypłaceniem kolejnej transzy państwo członkowskie sprawdza, czy każda wypłacona transza zaliczki została rzeczywiście wydana.

Weryfikacji tej dokonuje państwo członkowskie na podstawie sprawozdania określonego w art. 13 lub na podstawie kontroli na miejscu określonej w art. 14.

4.
Wypłaty określone w ust. 2 są uzależnione od złożenia przez daną organizację podmiotów gospodarczych zabezpieczenia, zgodnie z rozporządzeniem (EWG) nr 2220/85, w wysokości równej 110 % sumy wnioskowanej zaliczki. Głównym wymogiem w rozumieniu art. 20 ust. 2 tego rozporządzenia jest realizacja działań ujętych w zatwierdzonym programie prac.
5. 9
Przed upływem terminu określonego przez państwo członkowskie i najpóźniej do końca każdego roku realizacji programu pracy dane organizacje podmiotów gospodarczych mogą złożyć wniosek o zwrot zabezpieczenia określonego w ust. 4, w kwocie nie wyższej niż cała kwota pierwszej transzy wydatków rzeczywiście poniesionych i zweryfikowanych przez państwo członkowskie. To ostatnie określa dokumenty uzupełniające, które należy dołączyć do takiego wniosku, sprawdza je i zwraca zabezpieczenia proporcjonalnie do poniesionych wydatków, najpóźniej w ciągu dwóch miesięcy od daty złożenia wniosku.
Artykuł  12

Wniosek o finansowanie wspólnotowe

1.
Do celów wypłaty finansowania wspólnotowego na podstawie art. 103 rozporządzenia (WE) nr 1234/2007 organizacja podmiotów gospodarczych składa wniosek o finansowanie do agencji płatniczej w terminie określonym przez państwo członkowskie, jednak nie później niż trzy miesiące po zakończeniu roku, w którym program prac był realizowany.

Państwo członkowskie może wypłacić organizacjom podmiotów gospodarczych pozostałą część finansowania wspólnotowego, przypadającą na każdy rok realizacji programu prac, po upewnieniu się na podstawie sprawozdania określonego w art. 13 lub na postawie kontroli na miejscu określonej w art. 14, że obie transze zaliczki określonej w art. 11 ust. 2 zostały rzeczywiście wydane.

Wszelkie wnioski o finansowanie wspólnotowe przedstawione po terminie określonym w akapicie pierwszym nie będą uwzględniane, a kwoty otrzymane z tytułu finansowania wspólnotowego programu będą zwracane zgodnie z procedurą przewidzianą w art. 17.

2.
Wniosek o finansowanie wspólnotowe sporządzany jest zgodnie z modelem przewidzianym przez właściwy organ państwa członkowskiego. Aby wniosek został uwzględniony, muszą mu towarzyszyć:
a)
uzupełniające dokumenty poświadczające:
(i)
dokumenty poświadczające wydatki poniesione w czasie realizacji programu prac (rachunki i dokumenty bankowe potwierdzające ich zapłatę);
(ii)
w odpowiednim przypadku, dokument poświadczający wniesienie udziałów finansowych podmiotów gospodarczych oraz danego państwa członkowskiego;
b)
sprawozdanie złożone z następujących elementów:
(i)
szczegółowego opisu zakończonych etapów programu, w rozbiciu na obszary działań określone w art. 5;
(ii)
w odpowiednim przypadku, uzasadnienia i konsekwencji finansowych rozbieżności pomiędzy etapami programu prac zatwierdzonego przez państwo członkowskie a etapami programu, które zostały rzeczywiście zrealizowane;
(iii)
oceny programu prac w oparciu o wskaźniki przewidziane w art. 8 ust. 2 lit. f).
3.
Wszelkie wnioski o finansowanie niespełniające warunków ustanowionych w ust. 1 i 2 są odrzucane. Zainteresowana organizacja podmiotów gospodarczych może złożyć nowy wniosek o finansowanie w terminie ustalonym przez państwo członkowskie.
4.
Wszelkie wnioski dotyczące wydatków poniesionych później niż dwa miesiące po zakończeniu okresu realizacji programu prac są odrzucane.
5.
Nie później niż trzy miesiące od daty złożenia wniosku o finansowanie i dokumentów uzupełniających określonych w ust. 2 oraz po rozpatrzeniu dokumentów uzupełniających i przeprowadzeniu kontroli określonych w art. 14, państwo członkowskie wypłaca należne finansowanie wspólnotowe i, w odpowiednim przypadku, zwraca zabezpieczenie określone w art. 11 ust. 4.

Zabezpieczenie określone w art. 8 ust. 2 lit. g) podlega zwrotowi po zakończeniu realizacji programu prac, rozpatrzeniu dokumentów uzupełniających oraz przeprowadzeniu kontroli określonych w art. 14.

Artykuł  13

Sprawozdania organizacji podmiotów gospodarczych

1.
Począwszy od 2007 r., organizacje podmiotów gospodarczych przedstawiają do dnia 1 maja każdego roku roczne sprawozdania z realizacji programów prac za poprzedni rok kalendarzowy. Sprawozdania te obejmują następujące elementy:
a)
etapy programu prac zrealizowane lub będące w trakcie realizacji;
b)
podstawowe zmiany wprowadzone do programu prac;
c)
ocenę wyników już uzyskanych w oparciu o wskaźniki przewidziane w art. 8 ust. 2 lit. f).

W przypadku ostatniego roku realizacji programu prac sprawozdania określone w akapicie pierwszym zastępuje sprawozdanie końcowe.

2.
W przypadku programów prac trwających krócej niż jeden rok sprawozdanie końcowe powinno zostać przedstawione najpóźniej dwa miesiące po zakończeniu realizacji programu.
3.
Sprawozdanie końcowe stanowi ocenę programu prac i zawiera co najmniej następujące elementy:
a)
wyjaśnienie, opierające się przynajmniej na wskaźnikach przewidzianych w art. 9 ust. 1 lit. f) oraz na wszelkich innych mających znaczenie kryteriach, pozwalających wykazać, w jakim stopniu cele wyznaczone przez program zostały osiągnięte;
b)
wyjaśnienie zmian wprowadzonych do programu prac;
c)
w odpowiednim przypadku, wykaz czynników, które należy uwzględnić podczas opracowywania kolejnego programu prac.
4.
Zgromadzone dane oraz opracowania sporządzone w trakcie działań realizowanych na mocy art. 5 ust. 1 lit. a) są, po zakończeniu realizacji odnośnego działania, publikowane na strone internetowej organizacji podmiotów gospodarczych.
Artykuł  14

Kontrole na miejscu

1.
Państwa członkowskie sprawdzają, czy spełnione są warunki przyznawania finansowania wspólnotowego, szczególnie w odniesieniu do następujących aspektów:
a)
przestrzeganie warunków zatwierdzania;
b)
realizacja zatwierdzonych programów prac, w szczególności działań inwestycyjnych;
c)
wydatki rzeczywiście poniesione w stosunku do wnioskowanego finansowania oraz udział finansowy danych podmiotów gospodarczych.
2.
Właściwy organ wprowadza plany kontroli na miejscu obejmujące próbę organizacji podmiotów gospodarczych zgodnie z art. 103 ust. 3 rozporządzenia (WE) nr 1234/2007. Właściwy organ dokonuje doboru próby w oparciu o analizę ryzyka w taki sposób, aby:
a)
organizacje producentów i stowarzyszenia organizacji producentów były kontrolowane na miejscu co najmniej jeden raz po wypłaceniu zaliczki i przed ostatnią wypłatą finansowania wspólnotowego;
b)
pozostałe organizacje podmiotów gospodarczych i organizacje międzybranżowe były kontrolowane w każdym roku realizacji danego zatwierdzonego programu prac, chyba że w trakcie tego roku skorzystały z zaliczki. W takim przypadku kontrola nastąpi po dacie wypłacenia tej zaliczki.

Jeżeli kontrole wykryją nieprawidłowości, właściwy organ przeprowadza w danym roku kontrole dodatkowe i zwiększa liczbę organizacji podmiotów gospodarczych, które mają zostać skontrolowane w roku następnym.

3.
Kontrole na miejscu są niezapowiedziane. Jednakże aby ułatwić praktyczną realizację kontroli, dopuszczalne jest powiadomienie kontrolowanej organizacji podmiotów gospodarczych z wyprzedzeniem nieprzekraczającym 48 godzin.
4.
Właściwy organ określa organizacje podmiotów gospodarczych, które mają zostać poddane kontroli, na podstawie analizy ryzyka opartej o następujące kryteria:
a)
kwota finansowania odnosząca się do zatwierdzonego programu prac;
b)
charakter działań finansowanych w ramach programu prac;
c)
postęp osiągnięty w realizacji programów prac;
d)
ustalenia z poprzednich kontroli na miejscu i weryfikacji dokonanych podczas procedury zatwierdzania;
e)
inne kryteria ryzyka określone przez państwa członkowskie.
5.
Czas trwania każdej kontroli na miejscu zależy od etapu zaawansowania realizacji zatwierdzonego programu prac.
Artykuł  15

Sprawozdania z kontroli

Każda kontrola na miejscu jest przedmiotem szczegółowego sprawozdania z kontroli, wskazującego w szczególności:

a)
datę i czas trwania kontroli;
b)
listę obecnych osób;
c)
listę skontrolowanych rachunków;
d)
numery referencyjne wybranych rachunków w dokumentacji księgowej (rejestr zakupów lub sprzedaży i rejestr VAT, w których zaksięgowano wybrane rachunki);
e)
dokumenty bankowe potwierdzające zapłatę wybranych kwot;
f)
wykaz działań już zrealizowanych, które w szczególności zostały poddane analizie w trakcie kontroli na miejscu.
Artykuł  16

Korekty i kary

1.
W przypadku gdy cofnięcie zatwierdzenia określone w art. 3 ust. 3 wynika z faktu, że organizacja podmiotów gospodarczych celowo lub w wyniku poważnego zaniedbania nie dopełniła swoich obowiązków, organizacja podmiotów gospodarczych zostaje pozbawiona finansowania na całość programu prac oraz wypłaca właściwemu organowi kwotę równą kwocie finansowania, którego została pozbawiona.
2.
Jeżeli dane działanie nie zostanie wykonane zgodnie z programem prac, organizacja podmiotów gospodarczych zostaje pozbawiona możliwości korzystania z finansowania na dane działanie. Wyłączenie to nie stosuje się, jeżeli organizacja podmiotów gospodarczych złożyła prawidłowe informacje co do stanu faktycznego lub może w inny sposób wykazać, że nie ponosi winy.
3.
Następujące kary mają zastosowanie do organizacji podmiotów gospodarczych w przypadku stwierdzenia nieprawidłowości przy realizacji programu prac:
a)
w przypadku nieprawidłowości polegającej na zaniedbaniu organizacja podmiotów gospodarczych:
(i)
zostaje pozbawiona możliwości korzystania z finansowania na dane działanie;
(ii)
wypłaca także właściwemu organowi kwotę równą kwocie finansowania, którego została pozbawiona;
b)
w przypadku umyślnej nieprawidłowości, w tym fałszywych deklaracji, organizacja podmiotów gospodarczych:
(i)
zostaje pozbawiona finansowania na całość programu prac;
(ii)
wypłaca także właściwemu organowi kwotę równą kwocie finansowania, którego została pozbawiona;
(iii)
zostaje pozbawiona możliwości korzystania z finansowania wspólnotowego na podstawie art. 103 rozporządzenia (WE) nr 1234/2007 na cały trzyletni okres następujący po okresie, w którym nieprawidłowość została stwierdzona.
4.
Kwoty wynikające z zastosowania korekt lub kar na podstawie niniejszego artykułu są wypłacane agencji płatniczej i odejmowane od wydatków finansowanych w ramach Europejskiego Funduszu Rolniczego Gwarancji.
Artykuł  17

Zwrot nienależnych wypłat

1.
Właściwy organ państwa członkowskiego egzekwuje każdą nienależnie wypłaconą kwotę powiększoną, w odpowiednim przypadku, o odsetki naliczone zgodnie z ust. 2.
2.
Odsetki są naliczane:
a)
na podstawie okresu, który upłynął między wypłaceniem a zwrotem należności przez beneficjenta;
b)
według stawek stosowanych przez Europejski Bank Centralny przy głównych operacjach refinansowania publikowanych w serii "C" Dziennika Urzędowego Unii Europejskiej i obowiązujących w dniu, w którym dokonano nienależnej wypłaty, powiększonych o trzy punkty procentowe.
3.
W przypadku działania, co do którego w późniejszym terminie okazało się, że nie kwalifikuje się, a które było realizowane zgodnie z zatwierdzonym programem prac, państwo członkowskie może zadecydować o wypłacie należnego finansowania lub o nieprzystępowaniu do egzekwowania kwot już wypłaconych, jeżeli taka decyzja jest dopuszczalna w porównywalnych przypadkach finansowanych z budżetu krajowego oraz jeżeli dana organizacja podmiotów gospodarczych nie działała przez zaniedbanie lub umyślnie.
4.
Kwoty wyegzekwowane lub wypłacone na podstawie niniejszego artykułu są wypłacane agencji płatniczej i odejmowane od wydatków finansowanych w ramach Europejskiego Funduszu Rolniczego Gwarancji.
Artykuł  18

Informacje przekazywane przez państwa członkowskie

1. 10
Nie później niż do dnia 31 stycznia następującego po każdym trzyletnim okresie rozpoczynającym się dnia 1 kwietnia zgodnie z art. 8, państwa członkowskie produkujące oliwę z oliwek powiadamiają Komisję o krajowych środkach wykonawczych do niniejszego rozporządzenia, a w szczególności o środkach dotyczących:
a)
warunków zatwierdzania organizacji podmiotów gospodarczych określonych w art. 2 ust. 2;
b)
dodatkowych warunków określających działania kwalifikujące się, ustanowionych w zastosowaniu art. 5 ust. 2;
c)
celów i priorytetów sektora oliwek określonych w art. 9 ust. 1 lit. a) i wskaźników ilościowych i jakościowych określonych w art. 9 ust. 1 lit. f);
d)
uzgodnień dotyczących systemu zaliczek określonych w art. 11 oraz, w odpowiednim przypadku, systemu płatności finansowania krajowego;
e)
zastosowania kontroli określonych w art. 14 oraz kar i korekt przewidzianych w art. 16;
f)
terminu określonego w art. 12 ust. 3.
2.
Nie później niż do dnia 1 maja każdego roku realizacji zatwierdzonego programu prac państwa członkowskie przekazują Komisji dane dotyczące:
a)
zatwierdzonych organizacji podmiotów gospodarczych;
b)
programów prac i ich charakterystyki, z rozbiciem na typy organizacji podmiotów gospodarczych, obszary działań i regiony upraw;
c)
kwoty finansowania przyznanej na każdy program prac;
d)
harmonogramu finansowania wspólnotowego przewidzianego na poszczególne lata budżetowe w całym okresie realizacji programów prac.
3.
Nie później niż do dnia 20 października każdego roku ralizacji zatwierdzonych programów prac państwa członkowskie przekazują Komisji sprawozdanie z wykonania niniejszego rozporządzenia zawierające co najmniej następujące elementy:
a)
liczbę sfinansowanych programów prac, beneficjentów, obszary upraw oliwek, liczbę młynów, rozmiary infrastruktury przetwórczej oraz przedmiotowe ilości oliwy z oliwek i oliwek stołowych;
b)
cechy charakterystyczne działań prowadzonych w każdym obszarze działań;
c)
rozbieżności między działaniami planowanymi a działaniami rzeczywiście zrealizowanymi i ich następstwa w odniesieniu do wydatków;
d)
opis i ocenę wyników, sporządzone w szczególności na podstawie ocen programów prac określonych w art. 12 ust. 2 lit. b) ppkt (iii);
e)
statystyki z kontroli przeprowadzonych zgodnie z art. 14 i 15 oraz kary lub korekty zastosowane zgodnie z art. 16;
f)
wydatki w rozbiciu na programy prac i obszary działań oraz udział finansowy Wspólnoty, udział krajowy i udział podmiotów gospodarczych.
4. 11
Powiadomienia, o których mowa w niniejszym artykule, są przesyłane zgodnie z rozporządzeniem Komisji (WE) nr 792/2009(10).
5.
Właściwe organy państw członkowskich publikują na swoich stronach internetowych wszystkie zgromadzone dane oraz, po ich zakończniu, opracowania sporządzone w trakcie działań realizowanych na mocy art. 5 ust. 1 lit. a).
Artykuł  19

Przepisy przejściowe

1.
Państwa członkowskie mogą wypłacić zaliczkę na poczet finansowania wspólnotowego na pierwszy rok realizacji programu.
2.
Zaliczka ta powinna ograniczać się wyłącznie do kwoty odpowiadającej finansowaniu wspólnotowemu.
3.
Wydatki wynikające z wypłaty zaliczki przewidzianej w ust. 2 są księgowane jako wydatki poniesione w dniach 16-31 października 2006 r.
4.
Właściwe organy państw członkowskich publikują na swoich stronach internetowych wszystkie zgromadzone dane oraz, po ich zakończeniu, opracowania sporządzone w wyniku działań realizowanych na mocy art. 5 ust. 1 lit. a) rozporządzenia (WE) nr 2080/2005.
Artykuł  20

Uchylenie

Rozporządzenie (WE) nr 2080/2005 traci moc.

Odesłania do uchylonego rozporządzenia należy odczytywać jako odesłania do niniejszego rozporządzenia, zgodnie z tabelą korelacji znajdującą się w załączniku.

Artykuł  21

Wejście w życie

Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie trzeciego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Niniejsze rozporządzenie stosuje się od dnia 1 kwietnia 2009 r. Jednakże art. 19 ust. 4 stosuje się od dnia wejścia rozporządzenia w życie.

Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich państwach członkowskich.

Sporządzono w Brukseli, dnia 3 września 2008 r.

W imieniu Komisji
Mariann FISCHER BOEL
Członek Komisji
______

(1) Dz.U. L 299 z 16.11.2007, s. 1.

(2) Dz.U. L 161 z 30.4.2004, s. 97.

(3) Dz.U. L 333 z 20.12.2005, s. 8.

(4) Dz.U. L 270 z 21.10.2003, s. 1.

(5) Dz.U. L 195 z 24.7.2002, s. 16. Rozporządzenie uchylone rozporządzeniem (WE) nr 2080/2005.

(6) Dz.U. L 205 z 3.8.1985, s. 5.

(7) Dz.U. 172 z 30.9.1966, s. 3025/66.

(8) Dz.U. L 210 z 28.7.1998, s. 32.

(9) Dz.U. L 277 z 21.10.2005, s. 1.

(10) Dz.U. L 228 z 1.9.2009, s. 3.

ZAŁĄCZNIK 

Tabela korelacji wymieniona w art. 20 akapit drugi

Rozporządzenie (WE) nr 2080/2005 Niniejsze rozporządzenie
Artykuł 1 Artykuł 1
Artykuł 2 Artykuł 2
Artykuł 3 Artykuł 3
Artykuł 4 Artykuł 4
Artykuł 5 Artykuł 5
Artykuł 6 Artykuł 6
Artykuł 7 Artykuł 7
Artykuł 8 Artykuł 8
Artykuł 9 ust. 1 akapit pierwszy lit. a)-f) Artykuł 9 ust. 1 akapit pierwszy lit. a)-f)
- Artykuł 9 ust. 1 akapit pierwszy lit. g)
Artykuł 9 ust. 1 akapit drugi Artykuł 9 ust. 1 akapit drugi
Artykuł 9 ust. 2-5 Artykuł 9 ust. 2-5
Artykuł 10 Artykuł 10
Artykuł 11 ust. 1, 2 i 3 Artykuł 11 ust. 1, 2 i 3
Artykuł 11 ust. 4 akapit pierwszy Artykuł 11 ust. 4 akapit pierwszy
Artykuł 11 ust. 4 akapit drugi -
Artykuł 11 ust. 5 Artykuł 11 ust. 5
Artykuł 12 ust. 1-4 Artykuł 12 ust. 1-4
Artykuł 12 ust. 5 Artykuł 12 ust. 5 akapit pierwszy
- Artykuł 12 ust. 5 akapit drugi
Artykuł 13 ust. 1, 2 i 3 Artykuł 13 ust. 1, 2 i 3
- Artykuł 13 ust. 4
Artykuł 14 ust. 1 Artykuł 14 ust. 1
Artykuł 14 ust. 2 akapit pierwszy zdanie wprowadzające Artykuł 14 ust. 2 akapit pierwszy zdanie wprowadzające
Artykuł 14 ust. 2 tiret pierwsze i drugie Artykuł 14 ust. 2 lit. a) i b)
Artykuł 14 ust. 2 akapit drugi Artykuł 14 ust. 2 akapit drugi
Artykuł 14 ust. 3, 4 i 5 Artykuł 14 ust. 3, 4 i 5
Artykuł 15 Artykuł 15
Artykuł 16 Artykuł 16
Artykuł 17 Artykuł 17
Artykuł 18 ust. 1-4 Artykuł 18 ust. 1-4
- Artykuł 18 ust. 5
Artykuł 19 ust. 1-3 Artykuł 19 ust. 1-3
- Artykuł 19 ust. 4
Artykuł 20 akapit pierwszy Artykuł 20 akapit pierwszy
Artykuł 20 akapit drugi -
- Artykuł 20 akapit drugi
Artykuł 21 akapit pierwszy Artykuł 21 akapit pierwszy
- Artykuł 21 akapit drugi
1 Art. 3 ust. 5 lit. c) dodana przez art. 1 pkt 1 rozporządzenia nr 1220/2011 z dnia 25 listopada 2011 r. (Dz.U.UE.L.11.313.6) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 3 grudnia 2011 r.
2 Art. 5 ust. 1 lit. a) ppkt (ii) zmieniony przez art. 1 pkt 2 lit. a) rozporządzenia nr 1220/2011 z dnia 25 listopada 2011 r. (Dz.U.UE.L.11.313.6) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 3 grudnia 2011 r.
3 Art. 5 ust. 1 lit. c) zmieniona przez art. 1 pkt 2 lit. b) rozporządzenia nr 1220/2011 z dnia 25 listopada 2011 r. (Dz.U.UE.L.11.313.6) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 3 grudnia 2011 r.
4 Art. 6 zmieniony przez art. 1 pkt 3 rozporządzenia nr 1220/2011 z dnia 25 listopada 2011 r. (Dz.U.UE.L.11.313.6) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 3 grudnia 2011 r.
5 Art. 7 ust. 1 lit. g) dodana przez art. 1 pkt 4 rozporządzenia nr 1220/2011 z dnia 25 listopada 2011 r. (Dz.U.UE.L.11.313.6) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 3 grudnia 2011 r.
6 Art. 8 ust. 2 lit. d) zmieniona przez art. 1 pkt 5 rozporządzenia nr 1220/2011 z dnia 25 listopada 2011 r. (Dz.U.UE.L.11.313.6) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 3 grudnia 2011 r.
7 Art. 10 ust. 6 dodany przez art. 1 pkt 6 rozporządzenia nr 1220/2011 z dnia 25 listopada 2011 r. (Dz.U.UE.L.11.313.6) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 3 grudnia 2011 r.
8 Art. 11 ust. 2 zmieniony przez art. 1 rozporządzenia nr 865/2012 z dnia 21 września 2012 r. (Dz.U.UE.L.12.256.18) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 23 września 2012 r.
9 Art. 11 ust. 5 zmieniony przez art. 1 pkt 7 rozporządzenia nr 1220/2011 z dnia 25 listopada 2011 r. (Dz.U.UE.L.11.313.6) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 3 grudnia 2011 r.
10 Art. 18 ust. 1 zmieniony przez art. 1 pkt 8 rozporządzenia nr 1220/2011 z dnia 25 listopada 2011 r. (Dz.U.UE.L.11.313.6) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 3 grudnia 2011 r.
11 Art. 18 ust. 4 zmieniony przez art. 4 rozporządzenia nr 565/2013 z dnia 18 czerwca 2013 r. (Dz.U.UE.L.13.167.26) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 lipca 2013 r.

Zmiany w prawie

ZUS: Renta wdowia - wnioski od stycznia 2025 r.

Od Nowego Roku będzie można składać wnioski o tzw. rentę wdowią, która dotyczy ustalenia zbiegu świadczeń z rentą rodzinną. Renta wdowia jest przeznaczona dla wdów i wdowców, którzy mają prawo do co najmniej dwóch świadczeń emerytalno-rentowych, z których jedno stanowi renta rodzinna po zmarłym małżonku. Aby móc ją pobierać, należy jednak spełnić określone warunki.

Grażyna J. Leśniak 20.11.2024
Zmiany w składce zdrowotnej od 1 stycznia 2026 r. Rząd przedstawił założenia

Przedsiębiorcy rozliczający się według zasad ogólnych i skali podatkowej oraz liniowcy będą od 1 stycznia 2026 r. płacić składkę zdrowotną w wysokości 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia, jeśli będą osiągali w danym miesiącu dochód do wysokości 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez prezesa GUS. Będzie też dodatkowa składka w wysokości 4,9 proc. od nadwyżki ponad 1,5-krotność przeciętnego wynagrodzenia, a liniowcy stracą możliwość rozliczenia zapłaconych składek w podatku dochodowym.

Grażyna J. Leśniak 18.11.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności

Usprawnienie i zwiększenie efektywności systemu wdrażania Rozwoju Lokalnego Kierowanego przez Społeczność (RLKS) przewiduje ustawa z dnia 11 października 2024 r. o zmianie ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności. Jak poinformowała w czwartek Kancelaria Prezydenta, Andrzej Duda podpisał ją w środę, 13 listopada. Ustawa wejdzie w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 14.11.2024
Do poprawki nie tylko emerytury czerwcowe, ale i wcześniejsze

Problem osób, które w latach 2009-2019 przeszły na emeryturę w czerwcu, przez co - na skutek niekorzystnych zasad waloryzacji - ich świadczenia były nawet o kilkaset złotych niższe od tych, jakie otrzymywały te, które przeszły na emeryturę w kwietniu lub w maju, w końcu zostanie rozwiązany. Emerytura lub renta rodzinna ma - na ich wniosek złożony do ZUS - podlegać ponownemu ustaleniu wysokości. Zdaniem prawników to dobra regulacja, ale równie ważna i paląca jest sprawa wcześniejszych emerytur. Obie powinny zostać załatwione.

Grażyna J. Leśniak 06.11.2024
Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Nowy urlop dla rodziców wcześniaków coraz bliżej - rząd przyjął projekt ustawy

Rada Ministrów przyjęła we wtorek przygotowany w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej projekt ustawy wprowadzający nowe uprawnienie – uzupełniający urlop macierzyński dla rodziców wcześniaków i rodziców dzieci urodzonych w terminie, ale wymagających dłuższej hospitalizacji po urodzeniu. Wymiar uzupełniającego urlopu macierzyńskiego będzie wynosił odpowiednio do 8 albo do 15 tygodni.

Grażyna J. Leśniak 29.10.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2008.237.5

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Rozporządzenie 867/2008 ustanawiające szczegółowe zasady stosowania rozporządzenia Rady (WE) nr 1234/2007 w odniesieniu do organizacji podmiotów gospodarczych w sektorze oliwek, ich programów prac oraz ich finansowania
Data aktu: 03/09/2008
Data ogłoszenia: 04/09/2008
Data wejścia w życie: 01/04/2009, 07/09/2008