Decyzja 2008/68/WE wyłączająca z finansowania wspólnotowego niektóre wydatki poniesione przez państwa członkowskie z tytułu Sekcji Gwarancji Europejskiego Funduszu Orientacji i Gwarancji Rolnej (EFOGR)

DECYZJA KOMISJI
z dnia 20 grudnia 2007 r.
wyłączająca z finansowania wspólnotowego niektóre wydatki poniesione przez państwa członkowskie z tytułu Sekcji Gwarancji Europejskiego Funduszu Orientacji i Gwarancji Rolnej (EFOGR) *

(notyfikowana jako dokument nr C(2007) 6514)

(Jedynie teksty w językach angielskim, czeskim, duńskim, fińskim, francuskim, greckim, hiszpańskim, maltańskim, niderlandzkim, niemieckim, portugalskim, słoweńskim, szwedzkim, węgierskim i włoskim są autentyczne)

(2008/68/WE)

(Dz.U.UE L z dnia 23 stycznia 2008 r.)

KOMISJA WSPÓLNOT EUROPEJSKICH,

uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską,

uwzględniając rozporządzenie Rady (EWG) nr 729/70 z dnia 21 kwietnia 1970 r. w sprawie finansowania wspólnej polityki rolnej(1), w szczególności jego art. 5 ust. 2 lit. c),

uwzględniając rozporządzenie Rady (WE) nr 1258/1999 z dnia 17 maja 1999 r. w sprawie finansowania wspólnej polityki rolnej(2), w szczególności jego art. 7 ust. 4,

po konsultacji z Komitetem ds. Funduszy Rolniczych,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Artykuł 5 rozporządzenia (EWG) nr 729/70 i art. 7 rozporządzenia (WE) nr 1258/1999, a także art. 8 ust. 1 i 2 rozporządzenia Komisji (WE) nr 1663/95 z dnia 7 lipca 1995 r. ustanawiającego szczegółowe zasady stosowania rozporządzenia Rady (EWG) nr 729/70 w odniesieniu do procedury rozliczania rachunków Sekcji Gwarancji EFOGR(3) stanowią, że Komisja dokonuje niezbędnej weryfikacji, informuje państwa członkowskie o wynikach weryfikacji, zapoznaje się z uwagami przez nie zgłoszonymi, zwołuje dwustronne rozmowy w celu wypracowania porozumienia z danymi państwami członkowskimi i oficjalnie informuje je o swoich wnioskach.

(2) Państwa członkowskie miały możliwość złożenia wniosku o rozpoczęcie procedury pojednawczej. W niektórych przypadkach możliwość ta została wykorzystana i Komisja przeanalizowała sprawozdanie sporządzone po zakończeniu tej procedury.

(3) Artykuły 2 i 3 rozporządzenia (EWG) nr 729/70, jak również art. 2 rozporządzenia (WE) nr 1258/1999 stanowią, że finansowane mogą być jedynie refundacje wywozowe przy wywozie do krajów trzecich oraz działania interwencyjne mające na celu ustabilizowanie rynków rolnych, odpowiednio przyznane lub podejmowane zgodnie z zasadami wspólnotowymi w ramach wspólnej organizacji rynków rolnych.

(4) Przeprowadzona weryfikacja, wyniki rozmów dwustronnych i procedury pojednawcze wykazały, że część wydatków zadeklarowanych przez państwa członkowskie nie spełnia warunków i nie może być zatem finansowana przez Sekcję Gwarancji EFOGR.

(5) Należy wskazać, które kwoty nie zostały uznane za kwalifikujące się do zwrotu w ramach Sekcji Gwarancji EFOGR. Kwoty te nie dotyczą wydatków poniesionych wcześniej niż 24 miesiące przed pisemnym powiadomieniem państw członkowskich przez Komisję o wynikach weryfikacji.

(6) Dla przypadków objętych niniejszą decyzją Komisja przedstawiła państwom członkowskim w sprawozdaniu zbiorczym szacunkowe kwoty do wyłączenia z uwagi na ich niezgodność z zasadami wspólnotowymi.

(7) Niniejsza decyzja nie przesądza o skutkach finansowych, wynikających dla Komisji z wyroków Trybunału Sprawiedliwości w sprawach będących w toku w dniu 3 września 2007 r. i dotyczących kwestii z nią związanych,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł  1

Wydatki zatwierdzonych przez państwa członkowskie agencji płatniczych, zadeklarowane z tytułu Sekcji Gwarancji EFOGR,

wskazane w załączniku, wyłącza się z finansowania wspólnotowego z powodu ich niezgodności z zasadami wspólnotowymi.

Artykuł  2

Niniejsza decyzja skierowana jest do Królestwa Belgii, Republiki Czeskiej, Królestwa Danii, Republiki Federalnej Niemiec, Irlandii, Republiki Greckiej, Królestwa Hiszpanii, Republiki Francuskiej, Republiki Włoskiej, Republiki Cypryjskiej, Republiki Węgierskiej, Republiki Malty, Republiki Portugalskiej, Republiki Słowenii, Republiki Finlandii, Królestwa Szwecji oraz Zjednoczonego Królestwa Wielkiej Brytanii i Irlandii Północnej.

Sporządzono w Brukseli, dnia 20 grudnia 2007 r.

W imieniu Komisji
Mariann FISCHER BOEL
Członek Komisji

______

(1) Dz.U. L 94 z 28.4.1970, str. 13. Rozporządzenie ostatnio zmienione rozporządzeniem (WE) nr 1287/95 (Dz.U. L 125 z 8.6.1995, str. 1).

(2) Dz.U. L 160 z 26.6.1999, str. 103.

(3) Dz.U. L 158 z 8.7.1995, str. 6. Rozporządzenie ostatnio zmienione rozporządzeniem (WE) nr 465/2005 (Dz.U. L 77 z 23.3.2005, str. 6).

ZAŁĄCZNIK

Tabela korekt - Pozycja budżetowa 6 7 0 1

Państwo członkowskie Środek Rok budżetowy Przyczyna korekty Rodzaj % Waluta Kwota Wcześniej dokonane zmniejszenia Skutek finansowy
BE Audyt finansowy - płatności nieterminowe 2004 Niedotrzymanie terminów płatności jednorazowa EUR - 5.586,40 0,00 - 5.586,40
BE Audyt finansowy - przekroczenie 2005 Przekroczenie pułapów finansowych jednorazowa EUR -110.897,51 -98.742,45 -12.155,06
BE Środki towarzyszące - Rozwój obszarów wiejskich, sekcja Gwarancja 2001 Niedociągnięcia weryfikacji danych systemu IACS w zestawieniu z wnioskami o przyznanie pomocy tytułem środka rolno-środowiskowego ryczałtowa 5 EUR -196.609,00 0,00 -196.609,00
BE Środki towarzyszące - Rozwój obszarów wiejskich, sekcja Gwarancja 2002 Niedociągnięcia weryfikacji danych systemu IACS w zestawieniu z wnioskami o przyznanie pomocy tytułem środka rolno-środowiskowego ryczałtowa 5 EUR -234.328,00 0,00 -234.328,00
Ogółem BE EUR - 547.420,91 - 98.742,45 - 448.678,46
CY Audyt finansowy - płatności nieterminowe 2006 Niedotrzymanie terminów płatności jednorazowa EUR -161.932,84 -161.932,84 0,00
Ogółem CY EUR -161.932,84 -161.932,84 0,00
CZ Audyt finansowy - płatności nieterminowe 2006 Niedotrzymanie terminów płatności jednorazowa EUR - 34.749,34 - 34.749,34 0,00
CZ Audyt finansowy - przekroczenie 2005 Przekroczenie pułapów finansowych jednorazowa CZK -897.245,29 0,00 -897.245,29
Ogółem CZ EUR - 34.749,34 - 34.749,34 0,00
Ogółem CZ CZK - 897.245,29 0,00 - 897.245,29
DE Premie za mięso - owce maciorki i kozy 2003 Wypłata wsparcia rolnikom, których prawo do premii wynosi mniej niż 10 jednostek jednorazowa EUR -11.491,42 0,00 -11491,42
DE Premie za mięso - owce maciorki i kozy 2004 Wypłata wsparcia rolnikom, których prawo do premii wynosi mniej niż 10 jednostek jednorazowa EUR -10.441,46 0,00 -10.441,46
DE Premie za mięso - owce maciorki i kozy 2005 Wypłata wsparcia rolnikom, których prawo do premii wynosi mniej niż 10 jednostek jednorazowa EUR -9.416,76 0,00 -9.416,76
Ogółem DE EUR - 31.349,64 0,00 - 31.349,64
DK Premie za mięso - premia wołowa 2004 Nieprzestrzeganie 6-miesiecznego okresu utrzymania oraz kryteriów kwalifikowalności, brak danych dotyczących kontroli jednorazowa DKK -506.466,84 0,00 -506.466,84
DK Premie za mięso - premia wołowa 2005 Nieprzestrzeganie 6-miesiecznego okresu utrzymania oraz kryteriów kwalifikowalności, brak danych dotyczących kontroli jednorazowa DKK -851.336,20 0,00 -851.336,20
Ogółem DK DKK -1.357.803,04 0,00 - 1.357.803,04
ES Dopłaty bezpośrednie 2004 Słabości kontroli na miejscu (teledetekcja i klasyczna wizytacja terenowa) ryczałtowa 2 EUR -7.998.628,39 0,00 -7.998.628,39
ES Dopłaty bezpośrednie 2005 Słabości kontroli na miejscu (teledetekcja i klasyczna wizytacja terenowa) ryczałtowa 2 EUR -8.592.899,96 0,00 -8.592.899,96
ES Audyt finansowy - płatności nieterminowe 2006 Niedotrzymanie terminów płatności jednorazowa EUR -4.135.287,21 -4.135.287,21 0,00
ES Audyt finansowy - przekroczenie 2003 Przekroczenie pułapów finansowych jednorazowa EUR -87.144,50 -126.355,45 39.210,95
ES Audyt finansowy - przekroczenie 2006 Przekroczenie pułapów finansowych jednorazowa EUR 678.822,11 678.822,11 0,00
ES Oliwa z oliwek - dotacja produkcyjna 2000 Niewydolność systemu kontroli deklaracji upraw, kontroli wydajności oraz monitorowania kontroli młynów ryczałtowa 5 EUR -47.311.467,25 0,00 -47.311.467,25
ES Oliwa z oliwek - dotacja produkcyjna 2000 Brak kontroli deklaracji upraw, niewydolność systemu kontroli wydajności oraz monitorowania kontroli młynów ryczałtowa 10 EUR -93.474,78 0,00 -93.474,78
ES Oliwa z oliwek - dotacja produkcyjna 2001 Niewydolność systemu kontroli deklaracji upraw, kontroli wydajności oraz monitorowania kontroli młynów ryczałtowa 5 EUR -15.347.930,92 0,00 -15.347.930,92
ES Oliwa z oliwek - dotacja produkcyjna 2001 Brak kontroli deklaracji upraw, niewydolność systemu kontroli wydajności oraz monitorowania kontroli młynów ryczałtowa 10 EUR -69.115.466,84 0,00 -69 115466,84
ES Oliwa z oliwek - dotacja produkcyjna 2002 Niewydolność systemu kontroli deklaracji upraw, kontroli wydajności oraz monitorowania kontroli młynów ryczałtowa 5 EUR -47.950.314,63 0,00 -47.950.314,63
ES Oliwa z oliwek - dotacja produkcyjna 2002 Brak kontroli deklaracji upraw, niewydolność systemu kontroli wydajności oraz monitorowania kontroli młynów ryczałtowa 10 EUR -937.645,09 0,00 -937.645,09
ES Oliwa z oliwek - dotacja produkcyjna 2003 Niewydolność systemu kontroli deklaracji upraw, kontroli wydajności oraz monitorowania kontroli młynów ryczałtowa 5 EUR -2.606.052,04 0,00 -2.606.052,04
ES Oliwa z oliwek - dotacja produkcyjna 2003 Brak kontroli deklaracji upraw, niewydolność systemu kontroli wydajności oraz monitorowania kontroli młynów ryczałtowa 10 EUR -289.665,00 0,00 -289.665,00
ES Oliwa z oliwek - dotacja produkcyjna 2004 Niewydolność systemu kontroli deklaracji upraw, kontroli wydajności oraz monitorowania kontroli młynów ryczałtowa 5 EUR -301.631,26 0,00 -301.631,26
ES Oliwa z oliwek - dotacja produkcyjna 2004 Brak kontroli deklaracji upraw, niewydolność systemu kontroli wydajności oraz monitorowania kontroli młynów ryczałtowa 10 EUR -11.537,73 0,00 -11.537,73
ES POSEI RSA 2005 Nieuzasadnione nieterminowe wypłaty, niezgodne z art. 7 ust. 1 rozporządzenia (WE) nr 20/2002 jednorazowa EUR -1.011.071,88 0,00 -1.011.071,88
ES POSEI RSA 2006 Nieuzasadnione nieterminowe wypłaty, niezgodne z art. 7 ust. 1 rozporządzenia (WE) nr 20/2003 jednorazowa EUR -181.662,46 0,00 -181.662,46
Ogółem ES EUR - 205.293.057,83 3.582.820,55 -201.710.237,28
FI Audyt finansowy - płatności nieterminowe 2006 Niedotrzymanie terminów płatności jednorazowa EUR -10.098,23 -10.098,23 0,00
FI Audyt finansowy - przekroczenie 2006 Przekroczenie pułapów finansowych jednorazowa EUR -7.314.447,47 -7.314.447,47 0,00
Ogółem FI EUR - 7.324.545,70 - 7.324.545,70 0,00
FR Audyt finansowy - płatności nieterminowe 2006 Niedotrzymanie terminów płatności jednorazowa EUR -937.338,17 -937.338,17 0,00
FR Audyt finansowy - przekroczenie 2006 Przekroczenie pułapów finansowych jednorazowa EUR -84.733,89 -84.733,89 0,00
FR Owoce i warzywa - fundusze operacyjne 2004 Koszty personelu/Nieuzasadnione nadmierne wykorzystanie kwot ryczałtowych jednorazowa EUR -323.232,93 0,00 -323.232,93
FR Owoce i warzywa - fundusze operacyjne 2005 Koszty personelu/Nieuzasadnione nadmierne wykorzystanie kwot ryczałtowych jednorazowa EUR -2.568.380,73 0,00 -2.568.380,73
FR Owoce i warzywa - fundusze operacyjne 2006 Koszty personelu/Nieuzasadnione nadmierne wykorzystanie kwot ryczałtowych jednorazowa EUR -2.973.197,30 0,00 -2.973.197,30
FR Owoce i warzywa - grupy producentów 2004 Wytyczne krajowe dotyczące planów działania/Nieterminowe złożenie wniosków o pomoc jednorazowa EUR -429.334,45 0,00 -429.334,45
FR Owoce i warzywa - grupy producentów 2005 Wytyczne krajowe dotyczące planów działania/Nieterminowe złożenie wniosków o pomoc jednorazowa EUR -439.621,75 0,00 -439.621,75
FR Owoce i warzywa - wycofania 2004 Słabości dotyczące kontroli jakości ryczałtowa 10 EUR -510.681,82 0,00 -510.681,82
FR Owoce i warzywa - wycofania 2004 Wspólnotowa rekompensata za wycofania wypłacona indywidualnym producentom jednorazowa EUR -103.558,53 0,00 -103.558,53
FR Owoce i warzywa - wycofania 2005 Wspólnotowa rekompensata za wycofania wypłacona indywidualnym producentom jednorazowa EUR -85.710,57 0,00 -85.710,57
FR POSEI 2003 Słabości dotyczące kontroli fizycznej ilości trzciny dostarczonej do przetwórni i/lub będącej przedmiotem pomocy w zakresie transportu ryczałtowa 5 EUR -82.207,54 0,00 -82.207,54
FR POSEI 2003 Słabości dotyczące kontroli fizycznej ilości trzciny dostarczonej do przetwórni i/lub będącej przedmiotem pomocy w zakresie transportu jednorazowa EUR -296.953,32 0,00 -296.953,32
FR POSEI 2004 Słabości dotyczące kontroli fizycznej ilości trzciny dostarczonej do przetwórni i/lub będącej przedmiotem pomocy w zakresie transportu ryczałtowa 5 EUR -617486,18 0,00 -617486,18
FR POSEI 2004 Słabości dotyczące kontroli fizycznej ilości trzciny dostarczonej do przetwórni i/lub będącej przedmiotem pomocy w zakresie transportu jednorazowa EUR -185.876,12 0,00 -185.876,12
FR POSEI 2005 Słabości dotyczące kontroli fizycznej ilości trzciny dostarczonej do przetwórni i/lub będącej przedmiotem pomocy w zakresie transportu ryczałtowa 5 EUR -658.067,18 0,00 -658.067,18
Ogółem FR EUR - 10.296.380,48 - 1.022.072,06 - 9.274.308,42
GR Owoce i warzywa - przetwórstwo owoców cytrusowych 1998 Niedostateczna kontrola - płatności dokonane czekiem, mające negatywny wpływ na jakość przeprowadzonych kontroli ryczałtowa 2 EUR -213.766,07 0,00 -213.766,07
GR Owoce i warzywa - przetwórstwo owoców cytrusowych 1999 Niedostateczna kontrola - płatności dokonane czekiem, mające negatywny wpływ na jakość przeprowadzonych kontroli ryczałtowa 2 EUR -131.493,86 0,00 -131.493,86
GR Środki towarzyszące - Rozwój obszarów wiejskich, sekcja Gwarancja 2003 Niedostatecznie zadowalające kontrole krzyżowe ryczałtowa 5 EUR -358.060,00 0,00 -358.060,00
GR Środki towarzyszące - Rozwój obszarów wiejskich, sekcja Gwarancja 2004 Niedostatecznie zadowalające kontrole krzyżowe ryczałtowa 5 EUR -972.987,00 0,00 -972.987,00
GR Audyt finansowy - płatności nieterminowe 2004 Niedotrzymanie terminów płatności jednorazowa EUR -5.279.881,28 -5.299.887,55 20.006,27
Ogółem GR EUR - 6.956.188,21 - 5.299.887,55 - 1.656.300,66
IE Audyt finansowy - płatności nieterminowe 2006 Niedotrzymanie terminów płatności jednorazowa EUR -702.633,30 -702.633,30 0,00
IE Audyt finansowy - przekroczenie 2006 Przekroczenie pułapów finansowych jednorazowa EUR -40.077,18 -40.077,18 0,00
IE Owoce i warzywa - fundusze operacyjne 2004 Słabości dotyczące kontroli na miejscu i funkcjonowania administracji ryczałtowa 5 EUR -279.728,23 0,00 -279.728,23
IE Owoce i warzywa - fundusze operacyjne 2005 Słabości dotyczące kontroli na miejscu i funkcjonowania administracji ryczałtowa 5 EUR -281.792,50 0,00 -281.792,50
IE Owoce i warzywa - fundusze operacyjne 2006 Słabości dotyczące kontroli na miejscu i funkcjonowania administracji ryczałtowa 5 EUR -110.165,90 0,00 -110.165,90
IE Owoce i warzywa - fundusze operacyjne 2007 Słabości dotyczące kontroli na miejscu i funkcjonowania administracji ryczałtowa 5 EUR -59.137,95 0,00 -59.137,95
Ogółem IE EUR -1.473.535,06 - 742.710,48 - 730.824,58
IT Owoce i warzywa - przetwórstwo pomidorów 2003 Niedostateczna kontrola administracyjna i księgowa u jednego przetwórcy pomidorów; prowadzona przez przetwórcę księgowość niezgodna z właściwym rozporządzeniem ryczałtowa 10 EUR -7.583,76 0,00 -7.583,76
IT Owoce i warzywa - przetwórstwo pomidorów 2004 Niedostateczna kontrola administracyjna i księgowa u jednego przetwórcy pomidorów; prowadzona przez przetwórcę księgowość niezgodna z właściwym rozporządzeniem ryczałtowa 10 EUR -130.795,56 0,00 -130.795,56
IT Owoce i warzywa - przetwórstwo pomidorów 2005 Niedostateczna kontrola administracyjna i księgowa u jednego przetwórcy pomidorów; prowadzona przez przetwórcę księgowość niezgodna z właściwym rozporządzeniem ryczałtowa 10 EUR -128.059,54 0,00 -128.059,54
IT Nadzwyczajne środki wsparcia 2003 Brak precyzyjnych wytycznych w sprawie kontroli, niedostarczenie wiarygodnych informacji, mankamenty kontroli na miejscu ryczałtowa 2 EUR -276.238,95 0,00 -276.238,95
IT Nadzwyczajne środki wsparcia 2003 Brak precyzyjnych wytycznych w sprawie kontroli, niedostarczenie wiarygodnych informacji, mankamenty kontroli na miejscu ryczałtowa 5 EUR -1.175.882,02 0,00 -1.175.882,02
IT Premie tytoniowe 2003 Słabości w zarządzaniu i kontroli systemu kwot jednorazowa EUR -4.501.699,22 0,00 -4.501.699,22
IT Premie tytoniowe 2004 Słabości w zarządzaniu i kontroli systemu kwot jednorazowa EUR -5.957.257,02 0,00 -5.957.257,02
Ogółem IT EUR -12.177.516,07 0,00 -12.177.516,07
MT Dopłaty bezpośrednie 2005 Kontrole na miejscu zostały przeprowadzone przy pominięciu wymaganych standardów oraz okazały się nieskuteczne ryczałtowa 10 MTL -5.830,91 0,00 -5.830,91
MT Audyt finansowy - przekroczenie 2005 Przekroczenie pułapów finansowych jednorazowa MTL -7.570,93 0,00 -7.570,93
MT Premie za mięso - premia wołowa 2005 Wydatki niekwalifikowalne (płatności za zwierzęta poddane ubojowi przed przystąpieniem do UE) jednorazowa MTL -24.957,38 0,00 -24.957,38
Ogółem MT MTL - 38.359,22 0,00 - 38.359,22
PT Audyt finansowy - płatności nieterminowe 2006 Niedotrzymanie terminów płatności jednorazowa EUR -49.554,59 -49.554,59 0,00
PT Audyt finansowy - przekroczenie 2006 Przekroczenie pułapów finansowych jednorazowa EUR -29.853,58 -29.853,58 0,00
Ogółem PT EUR -79.408,17 -79.408,17 0,00
SE Środki towarzyszące - Rozwój obszarów wiejskich, sekcja Gwarancja 2004 Niezadowalające kontrole dobrych praktyk rolniczych jednorazowa SEK -225.832,00 0,00 -225.832,00
SE Audyt finansowy - przekroczenie 2006 Przekroczenie pułapów finansowych jednorazowa EUR -501.359,87 -501.359,87 0,00
Ogółem SE SEK - 225.832,00 0,00 - 225.832,00
Ogółem SE EUR - 501.359,87 - 501.359,87 0,00
SI Audyt finansowy - przekroczenie 2005 Przekroczenie pułapów finansowych jednorazowa EUR -66.375,30 -66.375,30 0,00
SI Audyt finansowy - przekroczenie 2005 Przekroczenie pułapów finansowych jednorazowa SIT -1.241.956,08 0,00 -1.241.956,08
Ogółem SI EUR - 66.375,30 -66.375,30 0,00
Ogółem SI SIT -1.241.956,08 0,00 - 1.241.956,08
Tabela korekt - Pozycja budżetowa 05 07 01 07
MS Środek Rok budżetowy Przyczyna korekty Rodzaj % Waluta Kwota Wcześniej dokonane zmniejszenia Skutek finansowy
GB Audyt finansowy - płatności nieterminowe 2005 Niedotrzymanie terminów płatności jednorazowa EUR -9.745.763,94 -10.193.240,48 447.476,54
GB Audyt finansowy - przekroczenie 2005 Przekroczenie pułapów finansowych jednorazowa EUR -70.017,95 -70.017,95 0,00
Ogółem GB EUR - 9.815.781,89 - 10.263.258,43 447.476,54
HU Audyt finansowy - płatności nieterminowe 2006 Niedotrzymanie terminów płatności jednorazowa EUR -43.174,16 -43.174,16 0,00
HU Audyt finansowy - przekroczenie 2005 Przekroczenie pułapów finansowych jednorazowa EUR -1.126.881,93 -1.175.988,98 49.107,05
Ogółem HU EUR -1.170.056,09 - 1.219.163,14 49.107,05
* Nin. decyzja została uznana za nieważną ex tunc w zakresie, w jakim wyłącza ona z finansowania wspólnotowego wydatki dokonane przez Królestwo Hiszpanii w sektorze oliwy z oliwek poza terminem 24 miesięcy poprzedzającym datę doręczenia pisma Komisji z dnia 24 listopada 2004 r. zwołującego dwustronne spotkanie w dniu 21 grudnia 2004 r., o ile wydatki te są objęte korektą zastosowaną ze względu na fakt, że propozycje agencji ds. oliwy z oliwek sformułowane po przeprowadzeniu kontroli w młynach nie zostały w wystarczającym zakresie wdrożone przez władze hiszpańskie, zgodnie z wyrokiem Trybunału Sprawiedliwości z dnia 3 maja 2012 r., w sprawie C-24/11 P (Dz.U.UE.C.12.174.12).

Zmiany w prawie

ZUS: Renta wdowia - wnioski od stycznia 2025 r.

Od Nowego Roku będzie można składać wnioski o tzw. rentę wdowią, która dotyczy ustalenia zbiegu świadczeń z rentą rodzinną. Renta wdowia jest przeznaczona dla wdów i wdowców, którzy mają prawo do co najmniej dwóch świadczeń emerytalno-rentowych, z których jedno stanowi renta rodzinna po zmarłym małżonku. Aby móc ją pobierać, należy jednak spełnić określone warunki.

Grażyna J. Leśniak 20.11.2024
Zmiany w składce zdrowotnej od 1 stycznia 2026 r. Rząd przedstawił założenia

Przedsiębiorcy rozliczający się według zasad ogólnych i skali podatkowej oraz liniowcy będą od 1 stycznia 2026 r. płacić składkę zdrowotną w wysokości 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia, jeśli będą osiągali w danym miesiącu dochód do wysokości 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez prezesa GUS. Będzie też dodatkowa składka w wysokości 4,9 proc. od nadwyżki ponad 1,5-krotność przeciętnego wynagrodzenia, a liniowcy stracą możliwość rozliczenia zapłaconych składek w podatku dochodowym.

Grażyna J. Leśniak 18.11.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności

Usprawnienie i zwiększenie efektywności systemu wdrażania Rozwoju Lokalnego Kierowanego przez Społeczność (RLKS) przewiduje ustawa z dnia 11 października 2024 r. o zmianie ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności. Jak poinformowała w czwartek Kancelaria Prezydenta, Andrzej Duda podpisał ją w środę, 13 listopada. Ustawa wejdzie w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 14.11.2024
Do poprawki nie tylko emerytury czerwcowe, ale i wcześniejsze

Problem osób, które w latach 2009-2019 przeszły na emeryturę w czerwcu, przez co - na skutek niekorzystnych zasad waloryzacji - ich świadczenia były nawet o kilkaset złotych niższe od tych, jakie otrzymywały te, które przeszły na emeryturę w kwietniu lub w maju, w końcu zostanie rozwiązany. Emerytura lub renta rodzinna ma - na ich wniosek złożony do ZUS - podlegać ponownemu ustaleniu wysokości. Zdaniem prawników to dobra regulacja, ale równie ważna i paląca jest sprawa wcześniejszych emerytur. Obie powinny zostać załatwione.

Grażyna J. Leśniak 06.11.2024
Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Nowy urlop dla rodziców wcześniaków coraz bliżej - rząd przyjął projekt ustawy

Rada Ministrów przyjęła we wtorek przygotowany w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej projekt ustawy wprowadzający nowe uprawnienie – uzupełniający urlop macierzyński dla rodziców wcześniaków i rodziców dzieci urodzonych w terminie, ale wymagających dłuższej hospitalizacji po urodzeniu. Wymiar uzupełniającego urlopu macierzyńskiego będzie wynosił odpowiednio do 8 albo do 15 tygodni.

Grażyna J. Leśniak 29.10.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2008.18.12

Rodzaj: Decyzja
Tytuł: Decyzja 2008/68/WE wyłączająca z finansowania wspólnotowego niektóre wydatki poniesione przez państwa członkowskie z tytułu Sekcji Gwarancji Europejskiego Funduszu Orientacji i Gwarancji Rolnej (EFOGR)
Data aktu: 20/12/2007
Data ogłoszenia: 23/01/2008