(2008/381/WE)(Dz.U.UE L z dnia 21 maja 2008 r.)
RADA UNII EUROPEJSKIEJ,
uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską, w szczególności jego art. 66,
uwzględniając wniosek Komisji,
uwzględniając opinię Parlamentu Europejskiego 1 ,
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) W roku 2003 Komisja rozpoczęła trzyletnie działania przygotowawcze służące ustanowieniu Europejskiej Sieci Migracyjnej ("ESM"), która ma dostarczać Wspólnocie i jej państwom członkowskim obiektywnych, wiarygodnych i aktualnych danych migracyjnych.
(2) W czerwcu 2003 r. na szczycie w Salonikach Rada Europejska, świadoma, jak ważna jest kontrola i analiza wielowymiarowego zjawiska migracji, z aprobatą odniosła się w swoich konkluzjach do ustanowienia ESM i oznajmiła, że rozważy możliwość ustanowienia stałej struktury w przyszłości.
(3) W dniu 4 listopada 2004 r. Rada Europejska zatwierdziła wieloletni program wzmacniania przestrzeni wolności, bezpieczeństwa i sprawiedliwości, znany jako program haski, zgodnie z którym w dniu 1 maja 2004 r. miał rozpocząć się drugi etap realizacji wspólnej polityki azylowej, migracyjnej, wizowej i granicznej, oparty między innymi na ściślejszej praktycznej współpracy między państwami członkowskimi i usprawnionej wymianie informacji. W programie haskim stwierdzono, że "trwający rozwój europejskiej polityki azylowej i migracyjnej powinien opierać się na wspólnej analizie zjawisk migracyjnych we wszystkich ich aspektach. Wzmacnianie gromadzenia, dostarczania, wymiany i skutecznego korzystania z aktualnych informacji i danych na temat wszystkich istotnych zdarzeń migracyjnych ma kluczowe znaczenie".
(4) Pragnąc poznać opinie zainteresowanych stron na temat przyszłości ESM, Komisja przyjęła w dniu 28 listopada 2005 r. Zieloną księgę w sprawie przyszłości Europejskiej Sieci Migracji; w dokumencie tym, obok oceny działania ESM w pierwszych latach okresu przygotowawczego i na jej podstawie, omówiła między innymi przeznaczenie i przyszłą strukturę sieci.
(5) Publiczne konsultacje wykazały, że większość zainteresowanych stron popiera dalsze istnienie ESM i intensyfikację jej działalności oraz utrzymanie jej pierwotnego celu, jakim jest dostarczenie aktualnych, obiektywnych, wiarygodnych i porównywalnych informacji o kwestiach migracyjnych i azylowych. Okazało się również, że większość zainteresowanych stron uważa, że ESM powinna pozostać związana z Komisją.
(6) ESM nie powinna powielać działań, które prowadzi się w ramach istniejących aktów czy struktur Wspólnoty i których celem jest gromadzenie i wymiana informacji o migracji i azylu; istniejąc obok tych aktów i struktur, ESM powinna przynosić dodatkowe korzyści, wynikające zwłaszcza z rozległego zakresu jej zadań, zdecydowanego ukierunkowania na analizę, powiązania ze środowiskiem akademickim oraz powszechnego udostępniania wyników własnych prac.
(7) Pośród istniejących aktów i struktur ważny punkt odniesienia dla działania Europejskiej Sieci Migracyjnej stanowi rozporządzenie (WE) nr 862/2007 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 11 lipca 2007 r. w sprawie statystyk Wspólnoty z zakresu migracji i ochrony międzynarodowej 2 . Godne uwagi są także cenne prace przeprowadzone przez Ośrodek Informacji, Dyskusji i Wymiany Danych na temat Przekraczania Granic i Imigracji (CIREFI) oraz decyzja Rady 2005/267/WE z dnia 16 marca 2005 r. ustanawiająca bezpieczną internetową sieć informowania i koordynacji dla służb imigracyjnych państw członkowskich 3 .
(8) Aby osiągnąć swoje cele, ESM potrzebuje wsparcia ze strony krajowych punktów kontaktowych w każdym państwie członkowskim. Działalność krajowych punktów kontaktowych powinna być koordynowana na szczeblu wspólnotowym przez Komisję, wspieraną przez usługo-dawcę dysponującego odpowiednią wiedzą fachową, by organizować bieżące prace ESM, w tym system wymiany informacji.
(9) Aby krajowe punkty kontaktowe dysponowały odpowiednią wiedzą fachową konieczną do zajmowania się wielowymiarową problematyką migracji i azylu, każdy z nich powinien mieć w swojej obsadzie przynajmniej trzech ekspertów, którzy są kompetentni - każdy z osobna lub razem jako grupa - w kształtowaniu polityki, prawie, badaniach i statystyce. Wspomniani eksperci mogą pochodzić z administracji państw członkowskich lub z dowolnej organizacji. Osoby wyznaczone do krajowego punktu kontaktowego powinny także dysponować łącznie odpowiednią wiedzą fachową w zakresie korzystania z technologii informacyjnych, tworzeniu systemów współpracy i sieci kontaktów z innymi krajowymi organizacjami i podmiotami oraz w pracy w wielojęzycznym środowisku na szczeblu europejskim.
(10) Każdy krajowy punkt kontaktowy powinien ustanowić krajową sieć migracyjną zrzeszającą różne organizacje i osoby zajmujące się migracją i azylem - na przykład uniwersytety, instytuty badawcze i samych badaczy, organizacje rządowe, pozarządowe i międzynarodowe - i dającą wszystkim zainteresowanym stronom możliwość prezentowania opinii.
(11) Komitet kierowniczy powinien udzielać ESM wskazówek politycznych, m.in. uczestnicząc w przygotowaniu i zatwierdzaniu rocznego programu działalności ESM.
(12) Aby informacje opracowywane przez ESM w formie analiz i sprawozdań miały jak najszerszy odbiór, powinny one być udostępniane najbardziej zaawansowanymi technicznie kanałami, w tym poprzez przeznaczoną do tego celu stronę internetową.
(13) Jeżeli jest to konieczne do osiągnięcia jej celów, ESM powinna móc nawiązywać współpracę z innymi podmiotami działającymi w dziedzinie migracji i azylu. Nawiązując tego rodzaju stosunki, należy szczególnie zadbać o dobry poziom współpracy z podmiotami w Danii, Islandii, Norwegii, Szwajcarii, w krajach kandydujących, krajach objętych europejską polityką sąsiedztwa oraz w Rosji.
(14) ESM powinna być współfinansowana poprzez dotacje Komisji zgodnie z rozporządzeniem Rady (WE, Euratom) nr 1605/2002 z dnia 25 czerwca 2002 r. ustanawiającym rozporządzenie finansowe mające zastosowanie do budżetu ogólnego Wspólnot Europejskich 4 .
(15) W odniesieniu do systemu wymiany informacji stosowanego przez ESM należy uwzględnić dyrektywę 95/46/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 24 października 1995 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w zakresie przetwarzania danych osobowych i swobodnego prze-pływu tych danych 5 oraz rozporządzenie (WE) nr 45/2001 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 18 grudnia 2000 r. o ochronie osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych przez instytucje i organy wspólnotowe i o swobodnym przepływie takich danych 6 .
(16) Zgodnie z art. 3 Protokołu w sprawie stanowiska Zjednoczonego Królestwa i Irlandii, załączonego do Traktatu o Unii Europejskiej oraz Traktatu ustanawiającego Wspólnotę Europejską, Zjednoczone Królestwo zgłosiło zamiar uczestnictwa w przyjęciu niniejszej decyzji.
(17) Zgodnie z art. 1 i 2 Protokołu w sprawie stanowiska Zjednoczonego Królestwa i Irlandii, który jest załączony do Traktatu o Unii Europejskiej oraz Traktatu ustanawiającego Wspólnotę Europejską, oraz bez uszczerbku dla art. 4 tego protokołu, Irlandia nie uczestniczy w przyjęciu niniejszej decyzji, nie jest nią związana ani jej nie stosuje.
(18) Zgodnie z art. 1 i 2 Protokołu w sprawie stanowiska Danii, który jest załączony do Traktatu o Unii Europejskiej i Traktatu ustanawiającego Wspólnotę Europejską, Dania nie uczestniczy w przyjęciu niniejszej decyzji, nie jest nią związana ani jej nie stosuje,
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:
1 Opinia Parlamentu Europejskiego z dnia 10 kwietnia 2008 r. (dotychczas nieopublikowana w Dzienniku Urzędowym).
2 Dz.U. L 199 z 31.7.2007, s. 23.
3 Dz.U. L 83 z 1.4.2005, s. 48.
5 Dz.U. L 281 z 23.11.1995, s. 31. Dyrektywa zmieniona rozporządzeniem (WE) nr 1882/2003 (Dz.U. L 284 z 31.10.2003, s. 1).
6 Dz.U. L 8 z 12.1.2001, s. 1.
7 Art. 4 ust. 5 lit. a zmieniona przez art. 22 ust. 4 lit. a rozporządzenia nr 516/2014 z dnia 16 kwietnia 2014 r. (Dz.U.UE.L.2014.150.168) zmieniającego nin. decyzję z dniem 1 stycznia 2014 r.
8 Art. 6 ust. 4 zmieniony przez art. 22 ust. 4 lit. b ppkt (i) rozporządzenia nr 516/2014 z dnia 16 kwietnia 2014 r. (Dz.U.UE.L.2014.150.168) zmieniającego nin. decyzję z dniem 1 stycznia 2014 r.
9 Art. 6 ust. 5-8 skreślone przez art. 22 ust. 4 lit. b ppkt (ii) rozporządzenia nr 516/2014 z dnia 16 kwietnia 2014 r. (Dz.U.UE.L.2014.150.168) zmieniającego nin. decyzję z dniem 1 stycznia 2014 r.
10 Dz.U. L 145 z 31.5.2001, s. 43.
11 Art. 11 skreślony przez art. 22 ust. 4 lit. c rozporządzenia nr 516/2014 z dnia 16 kwietnia 2014 r. (Dz.U.UE.L.2014.150.168) zmieniającego nin. decyzję z dniem 1 stycznia 2014 r.
12 Art. 12 skreślony przez art. 22 ust. 4 lit. d rozporządzenia nr 516/2014 z dnia 16 kwietnia 2014 r. (Dz.U.UE.L.2014.150.168) zmieniającego nin. decyzję z dniem 1 stycznia 2014 r.