Decyzja 2008/381/WE w sprawie ustanowienia Europejskiej Sieci Migracyjnej

DECYZJA RADY
z dnia 14 maja 2008 r.
w sprawie ustanowienia Europejskiej Sieci Migracyjnej

(2008/381/WE)

(Dz.U.UE L z dnia 21 maja 2008 r.)

RADA UNII EUROPEJSKIEJ,

uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską, w szczególności jego art. 66,

uwzględniając wniosek Komisji,

uwzględniając opinię Parlamentu Europejskiego 1 ,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) W roku 2003 Komisja rozpoczęła trzyletnie działania przygotowawcze służące ustanowieniu Europejskiej Sieci Migracyjnej ("ESM"), która ma dostarczać Wspólnocie i jej państwom członkowskim obiektywnych, wiarygodnych i aktualnych danych migracyjnych.

(2) W czerwcu 2003 r. na szczycie w Salonikach Rada Europejska, świadoma, jak ważna jest kontrola i analiza wielowymiarowego zjawiska migracji, z aprobatą odniosła się w swoich konkluzjach do ustanowienia ESM i oznajmiła, że rozważy możliwość ustanowienia stałej struktury w przyszłości.

(3) W dniu 4 listopada 2004 r. Rada Europejska zatwierdziła wieloletni program wzmacniania przestrzeni wolności, bezpieczeństwa i sprawiedliwości, znany jako program haski, zgodnie z którym w dniu 1 maja 2004 r. miał rozpocząć się drugi etap realizacji wspólnej polityki azylowej, migracyjnej, wizowej i granicznej, oparty między innymi na ściślejszej praktycznej współpracy między państwami członkowskimi i usprawnionej wymianie informacji. W programie haskim stwierdzono, że "trwający rozwój europejskiej polityki azylowej i migracyjnej powinien opierać się na wspólnej analizie zjawisk migracyjnych we wszystkich ich aspektach. Wzmacnianie gromadzenia, dostarczania, wymiany i skutecznego korzystania z aktualnych informacji i danych na temat wszystkich istotnych zdarzeń migracyjnych ma kluczowe znaczenie".

(4) Pragnąc poznać opinie zainteresowanych stron na temat przyszłości ESM, Komisja przyjęła w dniu 28 listopada 2005 r. Zieloną księgę w sprawie przyszłości Europejskiej Sieci Migracji; w dokumencie tym, obok oceny działania ESM w pierwszych latach okresu przygotowawczego i na jej podstawie, omówiła między innymi przeznaczenie i przyszłą strukturę sieci.

(5) Publiczne konsultacje wykazały, że większość zainteresowanych stron popiera dalsze istnienie ESM i intensyfikację jej działalności oraz utrzymanie jej pierwotnego celu, jakim jest dostarczenie aktualnych, obiektywnych, wiarygodnych i porównywalnych informacji o kwestiach migracyjnych i azylowych. Okazało się również, że większość zainteresowanych stron uważa, że ESM powinna pozostać związana z Komisją.

(6) ESM nie powinna powielać działań, które prowadzi się w ramach istniejących aktów czy struktur Wspólnoty i których celem jest gromadzenie i wymiana informacji o migracji i azylu; istniejąc obok tych aktów i struktur, ESM powinna przynosić dodatkowe korzyści, wynikające zwłaszcza z rozległego zakresu jej zadań, zdecydowanego ukierunkowania na analizę, powiązania ze środowiskiem akademickim oraz powszechnego udostępniania wyników własnych prac.

(7) Pośród istniejących aktów i struktur ważny punkt odniesienia dla działania Europejskiej Sieci Migracyjnej stanowi rozporządzenie (WE) nr 862/2007 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 11 lipca 2007 r. w sprawie statystyk Wspólnoty z zakresu migracji i ochrony międzynarodowej 2 . Godne uwagi są także cenne prace przeprowadzone przez Ośrodek Informacji, Dyskusji i Wymiany Danych na temat Przekraczania Granic i Imigracji (CIREFI) oraz decyzja Rady 2005/267/WE z dnia 16 marca 2005 r. ustanawiająca bezpieczną internetową sieć informowania i koordynacji dla służb imigracyjnych państw członkowskich 3 .

(8) Aby osiągnąć swoje cele, ESM potrzebuje wsparcia ze strony krajowych punktów kontaktowych w każdym państwie członkowskim. Działalność krajowych punktów kontaktowych powinna być koordynowana na szczeblu wspólnotowym przez Komisję, wspieraną przez usługo-dawcę dysponującego odpowiednią wiedzą fachową, by organizować bieżące prace ESM, w tym system wymiany informacji.

(9) Aby krajowe punkty kontaktowe dysponowały odpowiednią wiedzą fachową konieczną do zajmowania się wielowymiarową problematyką migracji i azylu, każdy z nich powinien mieć w swojej obsadzie przynajmniej trzech ekspertów, którzy są kompetentni - każdy z osobna lub razem jako grupa - w kształtowaniu polityki, prawie, badaniach i statystyce. Wspomniani eksperci mogą pochodzić z administracji państw członkowskich lub z dowolnej organizacji. Osoby wyznaczone do krajowego punktu kontaktowego powinny także dysponować łącznie odpowiednią wiedzą fachową w zakresie korzystania z technologii informacyjnych, tworzeniu systemów współpracy i sieci kontaktów z innymi krajowymi organizacjami i podmiotami oraz w pracy w wielojęzycznym środowisku na szczeblu europejskim.

(10) Każdy krajowy punkt kontaktowy powinien ustanowić krajową sieć migracyjną zrzeszającą różne organizacje i osoby zajmujące się migracją i azylem - na przykład uniwersytety, instytuty badawcze i samych badaczy, organizacje rządowe, pozarządowe i międzynarodowe - i dającą wszystkim zainteresowanym stronom możliwość prezentowania opinii.

(11) Komitet kierowniczy powinien udzielać ESM wskazówek politycznych, m.in. uczestnicząc w przygotowaniu i zatwierdzaniu rocznego programu działalności ESM.

(12) Aby informacje opracowywane przez ESM w formie analiz i sprawozdań miały jak najszerszy odbiór, powinny one być udostępniane najbardziej zaawansowanymi technicznie kanałami, w tym poprzez przeznaczoną do tego celu stronę internetową.

(13) Jeżeli jest to konieczne do osiągnięcia jej celów, ESM powinna móc nawiązywać współpracę z innymi podmiotami działającymi w dziedzinie migracji i azylu. Nawiązując tego rodzaju stosunki, należy szczególnie zadbać o dobry poziom współpracy z podmiotami w Danii, Islandii, Norwegii, Szwajcarii, w krajach kandydujących, krajach objętych europejską polityką sąsiedztwa oraz w Rosji.

(14) ESM powinna być współfinansowana poprzez dotacje Komisji zgodnie z rozporządzeniem Rady (WE, Euratom) nr 1605/2002 z dnia 25 czerwca 2002 r. ustanawiającym rozporządzenie finansowe mające zastosowanie do budżetu ogólnego Wspólnot Europejskich 4 .

(15) W odniesieniu do systemu wymiany informacji stosowanego przez ESM należy uwzględnić dyrektywę 95/46/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 24 października 1995 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w zakresie przetwarzania danych osobowych i swobodnego prze-pływu tych danych 5 oraz rozporządzenie (WE) nr 45/2001 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 18 grudnia 2000 r. o ochronie osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych przez instytucje i organy wspólnotowe i o swobodnym przepływie takich danych 6 .

(16) Zgodnie z art. 3 Protokołu w sprawie stanowiska Zjednoczonego Królestwa i Irlandii, załączonego do Traktatu o Unii Europejskiej oraz Traktatu ustanawiającego Wspólnotę Europejską, Zjednoczone Królestwo zgłosiło zamiar uczestnictwa w przyjęciu niniejszej decyzji.

(17) Zgodnie z art. 1 i 2 Protokołu w sprawie stanowiska Zjednoczonego Królestwa i Irlandii, który jest załączony do Traktatu o Unii Europejskiej oraz Traktatu ustanawiającego Wspólnotę Europejską, oraz bez uszczerbku dla art. 4 tego protokołu, Irlandia nie uczestniczy w przyjęciu niniejszej decyzji, nie jest nią związana ani jej nie stosuje.

(18) Zgodnie z art. 1 i 2 Protokołu w sprawie stanowiska Danii, który jest załączony do Traktatu o Unii Europejskiej i Traktatu ustanawiającego Wspólnotę Europejską, Dania nie uczestniczy w przyjęciu niniejszej decyzji, nie jest nią związana ani jej nie stosuje,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł  1

Przedmiot i zakres stosowania

1.
Niniejszym ustanawia się Europejską Sieć Migracyjną ("ESM").
2.
Celem ESM jest zaspokajanie zapotrzebowania instytucji Wspólnoty oraz zapotrzebowania organów i instytucji państw członkowskich na informacje o migracji i azylu i w tym celu dostarcza aktualnych, obiektywnych, wiarygodnych i porównywalnych informacji o migracji i azylu, które pomogą kształtować politykę Unii Europejskiej w tych dziedzinach.
3.
ESM dostarcza także informacji z tych dziedzin ogółowi społeczeństwa.
Artykuł  2

Zadania

1.
Aby osiągnąć cel, o którym mowa w art. 1, ESM:
a)
gromadzi i wymienia aktualne i wiarygodne dane i informacje z wielu różnych źródeł;
b)
analizuje dane i informacje, o których mowa w lit. a), oraz przedstawia wyniki w przystępnej formie;
c)
we współpracy z innymi właściwymi organami UE przyczynia się do opracowania wskaźników i kryteriów, które zwiększą spójność informacji i pomogą Wspólnocie przygotować działania dotyczące statystyk migracyjnych;
d)
przygotowuje i publikuje okresowe sprawozdania na temat sytuacji migracyjnej i azylowej we Wspólnocie i w państwach członkowskich;
e)
tworzy i utrzymuje internetowy system wymiany informacji zapewniający dostęp do odpowiednich dokumentów i publikacji z dziedziny migracji i azylu;
f)
eksponuje swoją obecność i w tym celu udostępnia zgromadzone informacje i rozpowszechnia wyniki swoich prac, chyba że te informacje mają charakter poufny;
g)
koordynuje przepływ informacji i współpracuje z innymi odpowiednimi podmiotami europejskimi i międzynarodowymi.
2.
ESM zapewnia zgodność swoich działań z odpowiednimi aktami wspólnotowymi i ich koordynację z działaniami struktur zajmujących się migracją i azylem.
Artykuł  3

Elementy ESM

ESM obejmuje:

krajowe punkty kontaktowe wyznaczone przez państwa członkowskie,
Komisję.
Artykuł  4

Komitet kierowniczy

1.
Pracami ESM kieruje komitet kierowniczy, w którego skład wchodzą: po jednym przedstawicielu z każdego państwa członkowskiego i jeden przedstawiciel Komisji, wspomagany przez dwóch ekspertów naukowych.
2.
Przedstawiciel Komisji pełni rolę przewodniczącego komitetu kierowniczego.
3.
Każdy członek komitetu kierowniczego, w tym również przewodniczący, ma jeden głos. Decyzje podejmowane są większością dwóch trzecich oddanych głosów.
4.
Przedstawiciel Parlamentu Europejskiego może uczestniczyć w posiedzeniach komitetu kierowniczego jako obserwator.
5.
Komitet kierowniczy ma za zadanie w szczególności:
a) 7
na podstawie projektu przedstawionego przez przewodniczącego - przygotowywać i zatwierdzać projekt programu działalności, zwłaszcza w zakresie celów, priorytetów tematycznych i orientacyjnej wysokości budżetu dla każdego krajowego punktu kontaktowego, aby zapewnić właściwe funkcjonowanie ESM;
b)
weryfikować postępy poczynione przez ESM i w razie potrzeby zalecać konieczne działania;
c)
co najmniej raz do roku dostarczać Parlamentowi Europejskiemu, Radzie, Komisji, Komitetowi Ekonomiczno-Społecznemu oraz Komitetowi Regionów zwięzłe sprawozdanie poświęcone bieżącym pracom sieci ESM i zawierające najważniejsze wnioski z jej analiz;
d)
określać najodpowiedniejsze formy współpracy strategicznej z innymi podmiotami zajmującymi się migracją i azylem oraz w razie konieczności zatwierdzać porozumienia administracyjne o takiej współpracy, o których mowa w art. 10;
e)
doradzać krajowym punktom kontaktowym, jak mogą usprawnić swoje działania, i pomagać im w podejmowaniu koniecznych kroków w przypadku wykrycia powtarzających się niedociągnięć w pracy krajowych punktów kontaktowych, które mogą mieć negatywny wpływ na pracę ESM.
6.
Komitet kierowniczy przyjmuje swój regulamin i na wniosek przewodniczącego zbiera się co najmniej dwa razy do roku.
Artykuł  5

Krajowe punkty kontaktowe

1.
Każde państwo członkowskie wyznacza jeden podmiot, który pełni funkcję jego krajowego punktu kontaktowego. Aby ułatwić pracę ESM i zapewnić realizację jej celów, państwa członkowskie uwzględniają w razie konieczności potrzebę koordynacji działań swojego przedstawiciela w komitecie kierowniczym z działaniami swojego krajowego punktu kontaktowego.
2.
W skład krajowego punktu kontaktowego wchodzi co najmniej trzech ekspertów. Jeden z nich, pełniący funkcję krajowego koordynatora, jest urzędnikiem lub pracownikiem wyznaczonego podmiotu. Pozostali eksperci mogą pochodzić z tego podmiotu lub z innych krajowych i międzynarodowych organizacji publicznych lub prywatnych mających siedzibę w tym państwie członkowskim.
3.
Eksperci krajowego punktu kontaktowego muszą dysponować wspólnie odpowiednią wiedzą fachową o problematyce azylu i migracji, w tym o kształtowaniu polityki, prawie, badaniach i statystyce.
4.
W terminie trzech miesięcy po wejściu w życie niniejszej decyzji państwa członkowskie informują Komisję, jacy eksperci wchodzą w skład ich krajowego punktu kontaktowego oraz w jaki sposób ich krajowy punkt kontaktowy spełnia wymogi określone w ust. 3.
5.
Krajowe punkty kontaktowe realizują zadania ESM na szczeblu krajowym, a w szczególności:
a)
dostarczają krajowych sprawozdań, w tym sprawozdań, o których mowa w art. 9;
b)
przekazują informacje krajowe na potrzeby systemu wymiany informacji, o którym mowa w art. 8;
c)
wypracowują zdolność wysyłania doraźnych zapytań oraz szybkiego odpowiadania na takie zapytania z innych punktów kontaktowych;
d)
tworzą krajowe sieci migracyjne, które obejmują szerokie spektrum organizacji i osób zajmujących się migracją i azylem oraz reprezentujących odpowiednie zainteresowane strony. Członkowie krajowych sieci migracyjnych mogą zostać poproszeni o udział w działaniach ESM, zwłaszcza w związku z art. 8 i 9.
6.
Eksperci każdego krajowego punktu kontaktowego spotykają się regularnie, aby omówić jego działalność, w tym by w razie potrzeby omówić ją z członkami odpowiednich krajowych sieci migracyjnych, o których mowa w ust. 5 lit. d), oraz by wymienić informacje o bieżących i przyszłych działaniach.
Artykuł  6

Koordynacja

1.
Komisja koordynuje prace ESM, m.in. zgodnie z art. 2 ust. 2, i zapewnia odpowiednie przełożenie priorytetów politycznych Wspólnoty w dziedzinie migracji i azylu na prace ESM.
2.
W zakresie organizacji prac ESM Komisję wspiera usługo-dawca wybrany w drodze przetargu. Usługodawca spełnia wymogi określone w art. 5 ust. 3 oraz wszelkie inne wymogi określone przez Komisję.
3.
Do zadań usługodawcy, wykonywanych pod nadzorem Komisji, należy między innymi:
a)
organizacja bieżącej działalności ESM;
b)
stworzenie systemu wymiany informacji, o którym mowa w art. 8, i administrowanie nim;
c)
koordynowanie napływu informacji z krajowych punktów kontaktowych;
d)
przygotowywanie posiedzeń, o których mowa w art. 7;
e)
opracowywanie zestawień, streszczeń sprawozdań i analiz, o których mowa w art. 9.
4. 8
Komisja nadzoruje wykonanie rocznego programu działalności oraz regularnie składa komitetowi kierowniczemu sprawozdania z wykonania tego programu i sprawozdania na temat rozwoju ESM.
5-8. 9
(skreślone).
Artykuł  7

Posiedzenia

1.
Członkowie ESM spotykają się zasadniczo co najmniej pięć razy w roku.
2.
Na posiedzeniach ESM każdy krajowy punkt kontaktowy jest reprezentowany przez co najmniej jednego ze swoich ekspertów. W spotkaniu uczestniczy nie więcej niż trzech przedstawicieli jednego krajowego punktu kontaktowego.
3.
Posiedzenia ESM zwołuje przedstawiciel Komisji, który również im przewodniczy.
4.
Okresowe posiedzenia ESM służą temu, by:
a)
krajowe punkty kontaktowe mogły wymienić informacje i doświadczenia dotyczące zwłaszcza działalności ESM;
b)
zweryfikować postępy prac ESM, w szczególności pod kątem przygotowywania sprawozdań i analiz, o których mowa w art. 9;
c)
wymieniać informacje i poglądy, zwłaszcza o strukturze dostępnych informacji, o których mowa w art. 8, ich organizacji, treści i dostępie do nich;
d)
istniało forum do omawiania praktycznych i prawnych problemów, z jakimi państwa członkowskie borykają się w dziedzinie migracji i azylu, a zwłaszcza do omawiania doraźnych zapytań, o których mowa w art. 5 ust. 5 lit. c);
e)
zasięgać opinii krajowych punktów kontaktowych podczas prac nad rocznym programem działalności ESM, o którym mowa w art. 6 ust. 4.
5.
Na posiedzenia ESM można zapraszać ekspertów i podmioty spoza grona członków tej sieci, jeżeli ich obecność uznaje się za pożądaną. Można też organizować wspólne posiedzenia z innymi sieciami lub organizacjami.
6.
Jeżeli działania, o których mowa w ust. 5, nie zostały zaplanowane w rocznym programie działalności ESM, należy je w odpowiednim terminie zgłosić krajowym punktom kontaktowym.
Artykuł  8

System wymiany informacji

1.
Zgodnie z niniejszym artykułem ustanawia się internetowy system wymiany informacji, dostępny przez stronę internetową przeznaczoną do tego celu.
2.
Treści podlegające wymianie w tym systemie są zasadniczo ogólnodostępne.

Bez uszczerbku dla rozporządzenia (WE) nr 1049/2001 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 30 maja 2001 r. w sprawie publicznego dostępu do dokumentów Parlamentu Europejskiego, Rady i Komisji 10 dostęp do poufnych informacji mają wyłącznie członkowie ESM.

3.
System wymiany informacji obejmuje co najmniej następujące elementy:
a)
dostęp do krajowych i wspólnotowych przepisów migracyjnych i azylowych, odnośnego orzecznictwa i odnośnych zmian w polityce;
b)
funkcją doraźnych zapytań, o których mowa w art. 5 ust. 5 lit. c);
c)
słownik tematyczny oraz glosariusz migracji i azylu;
d)
bezpośredni dostęp do wszystkich publikacji ESM, w tym sprawozdań i analiz wymienionych w art. 9, oraz do regularnie wydawanego biuletynu;
e)
wykaz badaczy i instytutów badawczych zajmujących się migracją i azylem.
4.
Aby zapewnić dostęp do informacji, o których mowa w ust. 3, ESM może w razie konieczności zamieszczać odnośniki do innych stron internetowych, z których dane informacje pochodzą.
5.
Strona internetowego systemu wymiany informacji ma ułatwiać dostęp do analogicznych przedsięwzięć służących informowaniu społeczeństwa o powiązanych dziedzinach oraz do stron z informacjami o sytuacji migracyjnej i azylowej w państwach członkowskich i państwach trzecich.
Artykuł  9

Sprawozdania i analizy

1.
Każdy krajowy punkt kontaktowy przedstawia co roku sprawozdanie na temat sytuacji migracyjnej i azylowej w swoim kraju, opisujące rozwój polityki w tej dziedzinie oraz zawierające dane statystyczne.
2.
Roczny program działalności obejmuje też inne analizy konkretnych kwestii migracyjnych i azylowych, przygotowywane według wspólnych specyfikacji przez każdy krajowy punkt kontaktowy i konieczne jako pomoc w kształtowaniu polityki.
Artykuł  10

Współpraca z innymi podmiotami

1.
ESM współpracuje z podmiotami w państwach członkowskich lub państwach trzecich, w tym z agencjami UE i organizacjami międzynarodowymi zajmującymi się migracją i azylem.
2.
Porozumienia administracyjne o współpracy określonej w ust. 1, wśród których w razie potrzeby mogą być porozumienia zawierane w imieniu Wspólnoty przez Komisję, zatwierdza komitet kierowniczy.
Artykuł  11 11

(skeślony)

Artykuł  12 12

(skeślony)

Artykuł  13

Przegląd

Najpóźniej trzy lata po wejściu niniejszej decyzji w życie, a następnie co trzy lata, Komisja przedstawia Parlamentowi Europejskiemu, Radzie, Komitetowi Ekonomiczno-Społecznemu i Komitetowi Regionów sprawozdanie na temat rozwoju ESM oparte na zewnętrznej, niezależnej ocenie. Do sprawozdania dołącza się w stosownych przypadkach wnioski dotyczące zmian.

Artykuł  14

Publikacja i data rozpoczęcia stosowania

Niniejszą decyzję stosuje się od dnia jej opublikowania w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Artykuł  15

Adresaci

Niniejsza decyzja skierowana jest do państw członkowskich zgodnie z Traktatem ustanawiającym Wspólnotę Europejską.

Sporządzono w Brukseli, dnia 14 maja 2008 r.

W imieniu Rady

A. BAJUK

Przewodniczący

1 Opinia Parlamentu Europejskiego z dnia 10 kwietnia 2008 r. (dotychczas nieopublikowana w Dzienniku Urzędowym).
2 Dz.U. L 199 z 31.7.2007, s. 23.
3 Dz.U. L 83 z 1.4.2005, s. 48.
4 Dz.U. L 248 z 16.9.2002, s. 1. Rozporządzenie ostatnio zmienione rozporządzeniem (WE) nr 1525/2007 (Dz.U. L 343 z 27.12.2007, s. 9).
5 Dz.U. L 281 z 23.11.1995, s. 31. Dyrektywa zmieniona rozporządzeniem (WE) nr 1882/2003 (Dz.U. L 284 z 31.10.2003, s. 1).
6 Dz.U. L 8 z 12.1.2001, s. 1.
7 Art. 4 ust. 5 lit. a zmieniona przez art. 22 ust. 4 lit. a rozporządzenia nr 516/2014 z dnia 16 kwietnia 2014 r. (Dz.U.UE.L.2014.150.168) zmieniającego nin. decyzję z dniem 1 stycznia 2014 r.
8 Art. 6 ust. 4 zmieniony przez art. 22 ust. 4 lit. b ppkt (i) rozporządzenia nr 516/2014 z dnia 16 kwietnia 2014 r. (Dz.U.UE.L.2014.150.168) zmieniającego nin. decyzję z dniem 1 stycznia 2014 r.
9 Art. 6 ust. 5-8 skreślone przez art. 22 ust. 4 lit. b ppkt (ii) rozporządzenia nr 516/2014 z dnia 16 kwietnia 2014 r. (Dz.U.UE.L.2014.150.168) zmieniającego nin. decyzję z dniem 1 stycznia 2014 r.
10 Dz.U. L 145 z 31.5.2001, s. 43.
11 Art. 11 skreślony przez art. 22 ust. 4 lit. c rozporządzenia nr 516/2014 z dnia 16 kwietnia 2014 r. (Dz.U.UE.L.2014.150.168) zmieniającego nin. decyzję z dniem 1 stycznia 2014 r.
12 Art. 12 skreślony przez art. 22 ust. 4 lit. d rozporządzenia nr 516/2014 z dnia 16 kwietnia 2014 r. (Dz.U.UE.L.2014.150.168) zmieniającego nin. decyzję z dniem 1 stycznia 2014 r.

Zmiany w prawie

ZUS: Renta wdowia - wnioski od stycznia 2025 r.

Od Nowego Roku będzie można składać wnioski o tzw. rentę wdowią, która dotyczy ustalenia zbiegu świadczeń z rentą rodzinną. Renta wdowia jest przeznaczona dla wdów i wdowców, którzy mają prawo do co najmniej dwóch świadczeń emerytalno-rentowych, z których jedno stanowi renta rodzinna po zmarłym małżonku. Aby móc ją pobierać, należy jednak spełnić określone warunki.

Grażyna J. Leśniak 20.11.2024
Zmiany w składce zdrowotnej od 1 stycznia 2026 r. Rząd przedstawił założenia

Przedsiębiorcy rozliczający się według zasad ogólnych i skali podatkowej oraz liniowcy będą od 1 stycznia 2026 r. płacić składkę zdrowotną w wysokości 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia, jeśli będą osiągali w danym miesiącu dochód do wysokości 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez prezesa GUS. Będzie też dodatkowa składka w wysokości 4,9 proc. od nadwyżki ponad 1,5-krotność przeciętnego wynagrodzenia, a liniowcy stracą możliwość rozliczenia zapłaconych składek w podatku dochodowym.

Grażyna J. Leśniak 18.11.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności

Usprawnienie i zwiększenie efektywności systemu wdrażania Rozwoju Lokalnego Kierowanego przez Społeczność (RLKS) przewiduje ustawa z dnia 11 października 2024 r. o zmianie ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności. Jak poinformowała w czwartek Kancelaria Prezydenta, Andrzej Duda podpisał ją w środę, 13 listopada. Ustawa wejdzie w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 14.11.2024
Do poprawki nie tylko emerytury czerwcowe, ale i wcześniejsze

Problem osób, które w latach 2009-2019 przeszły na emeryturę w czerwcu, przez co - na skutek niekorzystnych zasad waloryzacji - ich świadczenia były nawet o kilkaset złotych niższe od tych, jakie otrzymywały te, które przeszły na emeryturę w kwietniu lub w maju, w końcu zostanie rozwiązany. Emerytura lub renta rodzinna ma - na ich wniosek złożony do ZUS - podlegać ponownemu ustaleniu wysokości. Zdaniem prawników to dobra regulacja, ale równie ważna i paląca jest sprawa wcześniejszych emerytur. Obie powinny zostać załatwione.

Grażyna J. Leśniak 06.11.2024
Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Nowy urlop dla rodziców wcześniaków coraz bliżej - rząd przyjął projekt ustawy

Rada Ministrów przyjęła we wtorek przygotowany w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej projekt ustawy wprowadzający nowe uprawnienie – uzupełniający urlop macierzyński dla rodziców wcześniaków i rodziców dzieci urodzonych w terminie, ale wymagających dłuższej hospitalizacji po urodzeniu. Wymiar uzupełniającego urlopu macierzyńskiego będzie wynosił odpowiednio do 8 albo do 15 tygodni.

Grażyna J. Leśniak 29.10.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2008.131.7

Rodzaj: Decyzja
Tytuł: Decyzja 2008/381/WE w sprawie ustanowienia Europejskiej Sieci Migracyjnej
Data aktu: 14/05/2008
Data ogłoszenia: 21/05/2008
Data wejścia w życie: 21/05/2008