KOMISJA WSPÓLNOT EUROPEJSKICH,uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską,
uwzględniając rozporządzenie Rady (WE) nr 1493/1999 z dnia 17 maja 1999 r. w sprawie wspólnej organizacji rynku wina(1), w szczególności jego art. 15,
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) Artykuły 16 i 17 rozporządzenia Komisji (WE) nr 1227/2000 z dnia 31 maja 2000 r. ustanawiającego szczegółowe zasady stosowania rozporządzenia Rady (WE) nr 1493/1999 w sprawie wspólnej organizacji rynku wina, w odniesieniu do potencjału produkcyjnego(2) ustalają zasady dotyczące finansowania systemu restrukturyzacji i konwersji.
(2) W odniesieniu do roku budżetowego 2007 środki finansowe zostały przyznane Bułgarii i Rumunii decyzją Komisji 2007/381/WE z dnia 1 czerwca 2007 r. ustalającą orientacyjną wysokość środków finansowych dla Bułgarii i Rumunii w odniesieniu do określonej liczby hektarów przeznaczonych na restrukturyzację i konwersję winnic na mocy rozporządzenia Rady (WE) nr 1493/1999 na rok gospodarczy 2006/2007(3).
(3) Artykuły 16 i 17 rozporządzenia (WE) nr 1227/2000 stanowią w szczególności, że środki przyznane państwu członkowskiemu, które nie poniosło ani nie zatwierdziło do dnia 30 czerwca odpowiednich wydatków, zostaną rozdzielone pomiędzy państwa członkowskie, które poniosły i zatwierdziły wydatki w wysokości równej przyznanym im środkom finansowym. Wymienione artykuły ustanawiają również kwoty przyznane państwom członkowskim, które zostaną zmniejszone w kolejnym roku budżetowym, jeżeli wydatki poniesione przez nie do dnia 30 czerwca są mniejsze niż 75 % wstępnie przyznanych im środków finansowych.
(4) Bułgaria i Rumunia, dla których rok winiarski 2006/2007 jest pierwszym rokiem stosowania systemu restrukturyzacji i konwersji, nie są w stanie wykorzystać większości wstępnie przyznanych im środków finansowych do dnia 30 czerwca. Stosowanie art. 16 i 17 rozporządzenia (WE) nr 1227/2000 doprowadziłoby do nadmiernego obniżenia kwot dostępnych dla tych państw członkowskich na restrukturyzację i konwersję w bieżącym i następnym roku budżetowym.
(5) W związku z tym, w drodze odstępstwa od rozporządzenia (WE) nr 1227/2000 oraz na zasadzie przejściowych ustaleń na rok winiarski 2006/2007, należy uniknąć wspomnianego nadmiernego obniżania kwot poprzez zezwolenie Bułgarii i Rumunii na wypłacenie do końca bieżącego roku budżetowego 90 % wstępnie przyznanych im środków finansowych na rok winiarski 2006/2007 poprzez wyłączenie tych państw z obniżenia wstępnie przyznanych im środków w kolejnym roku winiarskim.
(6) Podobny przepis wprowadzono w 2001 i 2005 r., kiedy to system restrukturyzacji i konwersji winnic został po raz pierwszy zastosowany przez określone państwa członkowskie. Ponieważ brak zdolności wykorzystania przez Bułgarię i Rumunię wstępnie przyznanych im środków finansowych mógłby również być spowodowany opóźnieniem w publikacji decyzji ustanawiającej wstępnie przyznane środki, możliwość wykorzystania tych środków należy określić na takim samym wysokim poziomie jak w 2005 r.
(7) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Komitetu Zarządzającego ds. Wina,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich państwach członkowskich.Sporządzono w Brukseli, dnia 1 sierpnia 2007 r.
|
W imieniu Komisji |
|
Mariann FISCHER BOEL |
|
Członek Komisji |
______
(1) Dz.U. L 179 z 14.7.1999, str. 1. Rozporządzenie ostatnio zmienione rozporządzeniem (WE) nr 1791/2006 (Dz.U. L 363 z 20.12.2006, str. 1).
(2) Dz.U. L 143 z 16.6.2000, str. 1. Rozporządzenie ostatnio zmienione rozporządzeniem (WE) nr 1216/2005 (Dz.U. L 199 z 29.7.2005, str. 32).
(3) Dz.U. L 141 z 2.6.2007, str. 80.