KOMISJA WSPÓLNOT EUROPEJSKICH,uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską,
uwzględniając rozporządzenie (WE) nr 552/2004 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 10 marca 2004 r. w sprawie interoperacyjności Europejskiej Sieci Zarządzania Ruchem Lotniczym (rozporządzenie w sprawie interoperacyjności)(1), w szczególności jego art. 3 ust. 1,
uwzględniając rozporządzenie (WE) nr 549/2004 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 10 marca 2004 r. ustanawiające ramy tworzenia Jednolitej Europejskiej Przestrzeni Powietrznej (rozporządzenie ramowe)(2), w szczególności jego art. 8 ust. 2,
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) Pomiędzy systemami przetwarzania danych lotniczych odbywa się wymiana informacji pomiędzy organami kontroli ruchu lotniczego do celów powiadamiania, koordynowania i przekazywania lotów oraz do celów koordynacji cywilno-wojskowej. Wymiana tych informacji powinna opierać się na odpowiednich i ujednoliconych protokołach komunikacyjnych zapewniających ich interoperacyjność.
(2) Na mocy art. 8 ust. 1 rozporządzenia (WE) nr 549/2004 Europejskiej Organizacji ds. Bezpieczeństwa Żeglugi Powietrznej (Eurocontrol) udzielono mandatu na opracowanie wymagań dla protokołu przesyłania komunikatów lotniczych przeznaczonego do celów powiadamiania, koordynowania i przekazywania lotów. Niniejsze rozporządzenie oparte jest na wynikającym z tego mandatu sprawozdaniu z dnia 31 marca 2005 r.
(3) Norma Eurocontrol dotycząca wymiany danych lotniczych została dołączona w postaci załącznika do rozporządzenia Komisji (WE) nr 2082/2000 z dnia 6 września 2000 r. przyjmującego normy Eurocontrol i zmieniającego dyrektywę 97/15/WE, przyjmującego normy Eurocontrol i zmieniającego dyrektywę Rady 93/65/EWG(3), przez co wprowadzono obowiązek jej stosowania na terytorium Wspólnoty w przypadku dostaw nowych systemów przetwarzania danych lotniczych. Ze względu na uchylenie z dniem 20 października 2005 r. rozporządzenia (WE) nr 2082/2000 konieczna jest aktualizacja prawodawstwa wspólnotowego w celu zapewnienia spójności odpowiednich przepisów wykonawczych.
(4) Utrzymanie urządzeń i oprogramowania wykorzystywanego do łączności, zgodnego z normami Eurocontrol w zakresie wymiany danych lotniczych, staje się coraz trudniejsze i bardziej kosztowne. Dlatego też konieczne jest przyjęcie odpowiednich nowych norm wspomagających wymianę danych lotniczych.
(5) Obecnie za najodpowiedniejszą podstawę dla spełnienia wymagań łączności w zakresie wymiany danych lotniczych pomiędzy organami kontroli ruchu lotniczego uważany jest protokół TCP/IP.
(6) Niniejsze rozporządzenie powinno obejmować stosowanie protokołu przesyłania komunikatów lotniczych wykorzystywanego do wymiany informacji zgodnie z rozporządzeniem Komisji (WE) nr 1032/2006 z dnia 6 lipca 2006 r. ustanawiającym wymagania dla automatycznych systemów wymiany danych lotniczych dla celów powiadamiania, koordynacji i przekazywania kontroli nad lotem pomiędzy organami kontroli ruchu lotniczego(4).
(7) Niniejsze rozporządzenie nie obejmuje wojskowych działań operacyjnych i szkoleniowych, o których mowa w art. 1 ust. 2 rozporządzenia (WE) nr 549/2004.
(8) W oświadczeniu na temat kwestii wojskowych odnoszących się do Jednolitej Europejskiej Przestrzeni Powietrznej(5) państwa członkowskie zobowiązały się do wzajemnej współpracy, przy uwzględnieniu krajowych wymagań wojskowych, w celu pełnego i jednolitego stosowania koncepcji elastycznego wykorzystania przestrzeni powietrznej we wszystkich państwach członkowskich przez wszystkich użytkowników przestrzeni powietrznej.
(9) Stosowanie koncepcji elastycznego wykorzystania przestrzeni powietrznej, określonej w art. 2 ust. 22 rozporządzenia (WE) nr 549/2004, wymaga utworzenia systemów bieżącej wymiany danych lotniczych pomiędzy organami służb ruchu lotniczego a wojskowymi organami kontroli.
(10) Na mocy art. 3 ust. 3 lit. d) rozporządzenia (WE) nr 552/2004 przepisy wykonawcze dotyczące interoperacyjności powinny opisywać określone procedury oceny zgodności stosowane do oceny zgodności lub przydatności do wykorzystania części składowych, oraz do weryfikacji systemów.
(11) Na mocy art. 10 ust. 2 rozporządzenia (WE) nr 552/2004, terminy stosowania zasadniczych wymagań i przepisów przejściowych mogą zostać określone w odpowiednich przepisach wykonawczych dotyczących interoperacyjności.
(12) Producentom i instytucjom zapewniającym służby żeglugi powietrznej powinno się pozostawić czas na opracowanie nowych części składowych i systemów zgodnych z nowymi wymaganiami technicznymi.
(13) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Komitetu ds. Jednolitej Przestrzeni Powietrznej, ustanowionego w art. 5 rozporządzenia (WE) nr 549/2004,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich państwach członkowskich.Sporządzono w Brukseli, dnia 7 czerwca 2007 r.
|
W imieniu Komisji |
|
Jacques BARROT |
|
Wiceprzewodniczący |
______
(1) Dz.U. L 96 z 31.3.2004, str. 26.
(2) Dz.U. L 96 z 31.3.2004, str. 1.
(3) Dz.U. L 254 z 9.10.2000, str. 1. Rozporządzenie zmienione rozporządzeniem (WE) nr 980/2002 (Dz.U. L 150 z 8.6.2002, str. 38).
(4) Dz.U. L 186 z 7.7.2006, str. 27.
(5) Dz.U. L 96 z 31.3.2004, str. 9.
ZAŁĄCZNIKI