Decyzja 2007/365/WE w sprawie środków nadzwyczajnych zapobiegających wprowadzaniu do Wspólnoty i rozprzestrzenianiu się we Wspólnocie organizmu Rhynchophorus ferrugineus (Olivier)

DECYZJA KOMISJI
z dnia 25 maja 2007 r.
w sprawie środków nadzwyczajnych zapobiegających wprowadzaniu do Wspólnoty i rozprzestrzenianiu się we Wspólnocie organizmu Rhynchophorus ferrugineus (Olivier)

(notyfikowana jako dokument nr C(2007) 2161)

(2007/365/WE)

(Dz.U.UE L z dnia 31 maja 2007 r.)

KOMISJA WSPÓLNOT EUROPEJSKICH,

uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską,

uwzględniając dyrektywę Rady 2000/29/WE z dnia 8 maja 2000 r. w sprawie środków ochronnych przed wprowadzaniem do Wspólnoty organizmów szkodliwych dla roślin lub produktów roślinnych i przed ich rozprzestrzenianiem się we Wspólnocie(1), w szczególności jej art. 16 ust. 3 zdanie trzecie,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Na mocy dyrektywy 2000/29/WE, w przypadku gdy państwo członkowskie uzna, że istnieje niebezpieczeństwo wprowadzenia lub rozprzestrzenienia się na jego terytorium szkodliwego organizmu niewymienionego w załączniku I bądź w załączniku II do tej dyrektywy, może tymczasowo podjąć wszelkie dodatkowe środki, niezbędne do ochrony przed tym niebezpieczeństwem.

(2) Z powodu obecności Rhynchophorus ferrugineus (Olivier) ("szkodliwy organizm") na południu Półwyspu Iberyjskiego Hiszpania poinformowała Komisję oraz pozostałe państwa członkowskie w dniu 27 czerwca 2006 r., że w dniu 6 czerwca 2006 r. przyjęła dodatkowe środki urzędowe celem zapobieżenia dalszemu wprowadzeniu lub rozprzestrzenianiu się na jego terytorium szkodliwego organizmu.

(3) Rhynchophorus ferrugineus (Olivier) nie jest wymieniony w załącznikach I i II do dyrektywy 2000/29/WE. Jednakże sprawozdanie z oceny zagrożenia szkodnikami oparte na ograniczonych dostępnych informacjach naukowych wykazało, że ten szkodliwy organizm powoduje poważne uszkodzenia drzew, włącznie ze znacznym stopniem obumierania niektórych gatunków roślin z rodziny Palmae, jego szkodliwa działalność ogranicza się do roślin o średnicy łodygi wynoszącej 5 cm u podstawy ("rośliny narażone"). Rośliny narażone występują w wielu częściach Europy, głównie na południu, gdzie sadzi się ich duże ilości dla celów ozdobnych i gdzie są bardzo ważne ze względu na stan środowiska naturalnego.

(4) Należy zatem podjąć nadzwyczajne środki przeciwko wprowadzaniu do Wspólnoty i rozprzestrzenianiu się we Wspólnocie szkodliwego organizmu.

(5) Te środki tymczasowe powinny mieć zastosowanie do wprowadzania i rozprzestrzeniania się szkodliwego organizmu, wyznaczania terytoriów obecności szkodliwego organizmu we Wspólnocie, przywozu, produkcji, przemieszczania i kontroli roślin narażonych we Wspólnocie. W odniesieniu do wszystkich roślin z rodziny Palmae w państwach członkowskich należy przeprowadzić badanie mające na celu potwierdzenie obecności lub trwałej nieobecności szkodliwego organizmu po to, aby zgromadzić więcej informacji mających wartość naukową, dotyczących roślin narażonych.

(6) Właściwe jest, aby wyniki stosowania środków poddać przeglądowi do dnia 31 marca 2008 r., uwzględniając doświadczenia zgromadzone podczas pierwszego sezonu wegetacyjnego objętego środkami nadzwyczajnymi.

(7) Jeśli to konieczne, państwa członkowskie powinny dostosować swoje prawodawstwo celem spełnienia wymogów określonych w niniejszej decyzji.

(8) Środki przewidziane w niniejszej decyzji są zgodne z opinią Stałego Komitetu ds. Zdrowia Roślin,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł  1

Definicje

Do celów niniejszej decyzji zastosowanie mają następujące definicje:

a) "szkodliwy organizm" oznacza Rhynchophorus ferrugineus (Olivier);

b) 1 "rośliny narażone" oznaczają rośliny, inne niż owoce i nasiona, o średnicy łodygi u podstawy wynoszącej ponad 5 cm, takie jak Areca catechu, Arecastrum romanzoffianum (Cham) Becc, Arenga pinnata, Borassus flabellifer, Brahea armata, Butia capitata, Calamus merillii, Caryota maxima, Caryota cumingii, Chamaerops humilis, Cocos nucifera, Corypha gebanga, Corypha elata, Elaeis guineensis, Howea forsteriana, Jubea chilensis, Livistona australis, Livistona decipiens, Metroxylon sagu, Oreodoxa regia, Phoenix canariensis, Phoenix dactylifera, Phoenix theophrasti, Phoenix sylvestris, Sabal umbraculifera, Trachycarpus fortunei oraz Washingtonia spp.;

c) "miejsce produkcji" oznacza miejsce produkcji, zgodnie z definicją podaną w międzynarodowych standardach środków fitosanitarnych FAO nr 5(2).

Artykuł  2

Środki nadzwyczajne przeciwko szkodliwemu organizmowi

Wprowadzenie do Wspólnoty oraz rozprzestrzenianie w niej wspomnianego szkodliwego organizmu jest zabronione.

Artykuł  3

Przywóz roślin narażonych

Rośliny narażone mogą być wprowadzane do Wspólnoty tylko pod następującymi warunkami:

a) są zgodne z wymaganiami przywozu określonymi w pkt 1 załącznika I;

b) zostaną poddane badaniu, przy wprowadzeniu do Wspólnoty, pod kątem obecności szkodliwego organizmu, zgodnie z art. 13a ust. 1 dyrektywy 2000/29/WE, i zostaną na podstawie tego badania uznane za wolne od tego szkodliwego organizmu.

Artykuł  4

Przemieszczanie roślin narażonych we Wspólnocie

Rośliny narażone pochodzące ze Wspólnoty lub przywożone do Wspólnoty zgodnie z art. 3 można przemieszczać na terytorium Wspólnoty, tylko jeżeli spełniają warunki określone w pkt 2 załącznika I.

Artykuł  5 2

Badania i powiadamianie

1.
Państwa członkowskie prowadzą roczne urzędowe badania dotyczące obecności szkodliwego organizmu lub dowodu porażenia przez szkodliwy organizm roślin Palmae na swoim terytorium.

Nie naruszając art. 16 ust. 2 dyrektywy 2000/29/WE, o wynikach badań powiadamia się Komisję i inne państwa członkowskie do dnia 28 lutego każdego roku. W państwach członkowskich, w których szkodliwy organizm jest obecny, do powiadomienia należy dołączyć:

a) aktualną wersję planów działania przyjętych zgodnie z art. 6 ust. 1;

b) aktualny wykaz wyznaczonych stref ustanowionych zgodnie z art. 6 ust. 1, zawierający zaktualizowane informacje dotyczące ich opisu i lokalizacji (w tym mapy).

2.
Państwa członkowskie dopilnowują, aby właściwe organy zainteresowanego państwa członkowskiego były niezwłocznie powiadamiane o podejrzeniu obecności lub o faktycznej obecności szkodliwego organizmu w strefie znajdującej się na ich terytorium.
3.
Nie naruszając art. 16 ust. 2 dyrektywy 2000/29/WE, państwa członkowskie powiadamiają w każdym przypadku na piśmie najpóźniej w terminie pięciu dni Komisję i pozostałe państwa członkowskie o faktycznej obecności szkodliwego organizmu w strefie znajdującej się na ich terytorium, na którym nie odnotowano wcześniej obecności tego organizmu.
Artykuł  6 3

Środki zwalczania szkodliwego organizmu, wyznaczone strefy i plany działania

1.
Jeżeli wyniki badań, o których mowa w art. 5 ust. 1, powiadomienia, o których mowa w art. 5 ust. 2, lub informacje pochodzące z jakiegokolwiek innego źródła stanowią dowód obecności szkodliwego organizmu na terytorium państwa członkowskiego, dane państwo członkowskie niezwłocznie:

a) określa wyznaczone strefy zgodnie z pkt 1 załącznika II;

b) sporządza i wdraża plan działania w wyznaczonej strefie zgodnie z pkt 3 załącznika II, łącznie ze środkami urzędowymi zgodnie z pkt 2 załącznika II.

2.
Gdy państwo członkowskie określa wyznaczoną strefę oraz sporządza plan działania zgodnie z ust. 1, powiadamia o nich Komisję i pozostałe państwa członkowskie w terminie jednego miesiąca od powiadomienia dokonanego zgodnie z art. 5 ust. 3. Powiadomienie to zawiera opis przedmiotowej wyznaczonej strefy, mapę i odnośny plan działania.
3.
Państwa członkowskie dopilnowują, by plan działania i środki techniczne, o których mowa w ust. 1 lit. b), zostały wdrożone przez posiadających kwalifikacje techniczne i należycie upoważnionych urzędników państwowych lub posiadające kwalifikacje jednostki lub podmioty, lub przynajmniej pod nadzorem właściwych organów urzędowych.
4.
Państwa członkowskie mogą nie zastosować się do obowiązku określenia wyznaczonej strefy, o którym mowa w ust. 1 lit. a), jeżeli badania, o których mowa w art. 5 ust. 1, powiadomienia, o których mowa w art. 5 ust. 2, lub informacje pochodzące z jakiegokolwiek innego źródła stanowią dowód, że:

a) tylko rośliny należące do jednej przesyłki narażonych roślin zostały zidentyfikowane jako porażone w strefie o promieniu 10 km wokół tych porażonych roślin, w której nie odnotowano wcześniej wystąpienia szkodliwego organizmu;

b) przesyłka została wprowadzona do przedmiotowej strefy mniej niż 5 miesięcy wcześniej i została porażona już przed wprowadzeniem; oraz

c) biorąc pod uwagę podstawy naukowe, biologię szkodliwego organizmu, stopień porażenia, porę roku oraz szczegółowe rozmieszczenie roślin narażonych w danym państwie członkowskim, nie wystąpiło ryzyko rozprzestrzeniania się szkodliwego organizmu od momentu wprowadzenia porażonej przesyłek do strefy.

W takich przypadkach państwa członkowskie ustanawiają plan działania zgodnie z pkt 3 załącznika II, ale mogą zdecydować się nie określać wyznaczonej strefy i ograniczyć środki urzędowe, o których mowa w pkt 3 załącznika II, do zniszczenia porażonego materiału, przeprowadzenia zintensyfikowanego programu badań w strefie co najmniej 10 km wokół porażenia i śledzenia pochodzenia powiązanego materiału roślinnego.

Artykuł  7

Zgodność

Państwa członkowskie, jeśli to konieczne, zmieniają środki, które przyjęły w celu ochrony przed wprowadzeniem i rozprzestrzenianiem się szkodliwego organizmu, tak aby te środki były zgodne z niniejszą decyzją. Państwa członkowskie niezwłocznie informują o tych środkach Komisję.

Artykuł  8

Przegląd

Niniejsza decyzja zostaje poddana przeglądowi najpóźniej do dnia 31 marca 2008 r.

Artykuł  9

Adresaci

Niniejsza decyzja skierowana jest do państw członkowskich.

Sporządzono w Brukseli, dnia 25 maja 2007 r.

W imieniu Komisji
Markos KYPRIANOU
Członek Komisji

______

(1) Dz.U. L 169 z 10.7.2000, str. 1. Dyrektywa ostatnio zmieniona dyrektywą Komisji 2006/35/WE (Dz.U. L 88 z 25.3.2006, str. 9).

(2) Glosariusz terminologii fitosanitarnej - norma referencyjna ISPM nr 5 sekretariatu Międzynarodowej Konwencji Ochrony Roślin, Rzym.

ZAŁĄCZNIKI

ZAŁĄCZNIK  I 4

Środki nadzwyczajne, o których mowa w art. 3 i 4 niniejszej decyzji

1. Szczególne wymogi przywozowe

Bez uszczerbku dla przepisów wymienionych w załączniku III, część A pkt 17 i w załączniku IV, część A rozdział I pkt 37 do dyrektywy 2000/29/WE, roślinom narażonym pochodzącym z krajów trzecich powinno towarzyszyć świadectwo, o którym mowa w art. 13 ust. 1 tej dyrektywy; w świadectwie tym, w rubryce "Dodatkowe deklaracje" umieszcza się informacje, że rośliny narażone, łącznie z roślinami zebranymi z ich środowisk naturalnych:

a) były stale uprawiane w kraju, gdzie nie występuje szkodliwy organizm; lub

b) były stale uprawiane na obszarach wolnych od szkodników, ustanowionych w kraju pochodzenia przez państwowe służby ochrony roślin tego kraju zgodnie z Międzynarodowymi Normami Środków Fitosanitarnych; w rubryce "Miejsce pochodzenia" określa się nazwę obszaru wolnego od szkodników; lub

c) przez co najmniej rok przed wywozem były uprawiane w miejscu produkcji:

(i) zarejestrowanym i kontrolowanym przez państwowe służby ochrony roślin kraju pochodzenia; oraz

(ii) rośliny znajdowały się w miejscu całkowicie chronionym przed wprowadzeniem szkodliwego organizmu lub zastosowano odpowiednie procedury profilaktyczne; oraz

(iii) podczas oficjalnych inspekcji przeprowadzonych przynajmniej raz na trzy miesiące oraz bezpośrednio przed wywozem nie zaobserwowano żadnych objawów występowania szkodliwego organizmu.

2. Warunki przemieszczania

Rośliny narażone pochodzące albo ze Wspólnoty albo przywożone do Wspólnoty zgodnie z art. 3 można przemieszczać w ramach Wspólnoty, wyłącznie gdy towarzyszy im paszport roślin sporządzony i wydany zgodnie z dyrektywą Komisji 92/105/EWG(1) i które były:

a) stale uprawiane w państwie członkowskim lub w kraju trzecim, gdzie występuje szkodliwy organizm; lub

b) były stale uprawiane w miejscu produkcji na obszarach wolnych od szkodników, ustanowionych w państwie członkowskim przez odpowiedni urząd państwowy lub w kraju trzecim przez państwowe służby ochrony roślin tego kraju zgodnie z Międzynarodowymi Normami Środków Fitosanitarnych; lub

c) były uprawiane w miejscu produkcji w danym państwie członkowskim przez dwa lata przed przemieszczeniem, gdzie:

(i) rośliny narażone znajdowały się w miejscu całkowicie chronionym przed wprowadzeniem szkodliwego organizmu lub zastosowano odpowiednie leczenie profilaktyczne; oraz

(ii) nie zaobserwowano żadnych objawów występowania szkodliwego organizmu podczas oficjalnych inspekcji przeprowadzanych przynajmniej raz na trzy miesiące;

lub

d) w przypadku przywozu zgodnie z pkt 1 lit. c) niniejszego załącznika, były uprawiane od ich wprowadzenia do Unii w miejscu produkcji w danym państwie członkowskim przez przynajmniej rok przed przeniesieniem, w którym to okresie:

(i) rośliny narażone znajdowały się w miejscu całkowicie chronionym przed wprowadzeniem lub rozprzestrzenianiem się szkodliwego organizmu; oraz

(ii) nie zaobserwowano żadnych objawów występowania szkodliwego organizmu podczas urzędowych inspekcji przeprowadzanych przynajmniej raz na trzy miesiące.

______

(1) Dz.U. L 4 z 8.1.1993, str. 22. Dyrektywa zmieniona dyrektywą 2005/17/WE (Dz.U. L 57 z 3.3.2005, str. 23).

ZAŁĄCZNIK  II 5

Środki nadzwyczajne, o których mowa w art. 6 niniejszej decyzji

1. Ustanowienie wyznaczonych stref

a) Wyznaczone strefy określone w art. 6 składają się z następujących części:

(i) strefy porażenia, w której potwierdzono występowanie organizmu i w której występują wszystkie rośliny narażone wykazujące objawy spowodowane przez szkodliwy organizm oraz, w stosownych przypadkach, wszystkie rośliny narażone należące do tej samej partii w chwili sadzenia;

(ii) strefy buforowej o promieniu co najmniej 10 metrów wokół strefy porażenia.

W przypadku gdy kilka stref buforowych częściowo się pokrywa lub jest blisko siebie położonych, należy wyznaczyć szerszą strefę obejmującą odpowiednie wyznaczone strefy oraz obszary pomiędzy nimi.

b) Dokładne rozgraniczenie stref określonych w lit. a) oparte jest na podstawach naukowych, biologii danego szkodliwego organizmu, stopniu porażenia, porze roku oraz szczegółowym rozmieszczeniu roślin narażonych w danym państwie członkowskim.

c) Jeśli występowanie szkodliwego organizmu potwierdzono poza strefą porażenia, należy odpowiednio zmienić wyznaczone strefy.

d) Jeżeli na podstawie corocznych badań, o których mowa w art. 5 ust. 1, nie stwierdzi się występowania szkodliwego organizmu w wyznaczonej strefie przez trzy lata, strefa ta przestaje obowiązywać, zaś stosowanie środków, o których mowa w pkt 2 niniejszego załącznika, przestaje być niezbędne.

2. Środki urzędowe w wyznaczonych strefach

Środki urzędowe, które należy wprowadzić w wyznaczonych strefach i o których mowa w art. 6 ust. 1 lit. b), obejmują:

a) odpowiednie środki mające na celu zwalczenie szkodliwego organizmu, w tym:

(i) zniszczenie lub w stosownych przypadkach całkowita pielęgnacja mechaniczna porażonych roślin narażonych;

(ii) środki mające na celu zapobieżenie rozprzestrzenianiu się szkodliwego organizmu w trakcie czynności w zakresie niszczenia i uzdatniania poprzez zastosowanie zabiegów chemicznych w bezpośrednim sąsiedztwie;

(iii) odpowiednie zabiegi na porażonych roślinach narażonych;

(iv) w stosownych przypadkach masowe pułapki oparte na feromonach w porażonej strefie;

(v) w stosownych przypadkach zastąpienie roślin narażonych roślinami nienarażonymi;

(vi) wszelkie inne środki, które mogą przyczynić się do zwalczenia szkodliwego organizmu;

b) środki wzmożonego monitorowania obecności szkodliwego organizmu poprzez odpowiednie kontrole i metody, w tym pułapki oparte na feromonach przynajmniej w porażonych strefach;

c) w stosownych przypadkach specjalne środki w celu zaradzenia szczególnym problemom lub komplikacjom, co do których można mieć uzasadnione obawy, że uniemożliwią, utrudnią lub opóźnią wdrożenie środków, w szczególności problemy związane z dostępnością i odpowiednią likwidacją wszystkich roślin narażonych, porażonych lub u których podejrzewa się porażenie, bez względu na ich lokalizację, publiczną lub prywatną własność, osoby lub podmioty za nie odpowiedzialne.

3. Sporządzenie i wdrożenie planów działania

Plan działania, o którym mowa w art. 6 ust. 1 lit. b), zawiera szczegółowy opis środków urzędowych podjętych lub planowanych przez zainteresowane państwa członkowskie w celu zwalczenia szkodliwego organizmu. Określa się w nim okres wdrażania każdego z tych środków. Plan działania uwzględnia międzynarodowe standardy środków fitosanitarnych nr 9(1) i opiera się na zintegrowanym podejściu zgodnie z zasadami określonymi w międzynarodowych standardach środków fitosanitarnych nr 14(2).

W wyznaczonych strefach, o których mowa w art. 6 ust. 1 lit. a), dla których wyniki rocznych badań z co najmniej trzech lat wskazują, że zwalczenie szkodliwego organizmu w ciągu jednego dodatkowego roku nie jest możliwie, plan działania i jego wdrożenie koncentrują się w pierwszej kolejności na zapobieganiu rozprzestrzenianiu się i ograniczaniu szkodliwego organizmu w porażonej strefie, natomiast zwalczenie pozostaje celem długoterminowym.

Plan działania obejmuje przynajmniej środki urzędowe, o których mowa w pkt 2. W odniesieniu do pkt 2 lit. a) w planie działania uwzględnia się wszystkie środki wymienione w pkt 2 lit. a) oraz podaje się uzasadnienie środków wybranych do wdrożenia wraz z opisem sytuacji, danymi naukowymi i kryteriami wyboru środków.

______

(1) Wytyczne dotyczące programów eliminowania organizmów szkodliwych - norma referencyjna ISPM nr 9 sekretariatu Międzynarodowej Konwencji Ochrony Roślin, Rzym.

(2) Stosowanie zintegrowanych środków w systemowych podejściach do zarządzania zagrożeniem organizmem szkodliwym - norma referencyjna ISPM nr 14 sekretariatu Międzynarodowej Konwencji Ochrony Roślin, Rzym.

1 Art. 1 lit. b):

- zmieniona przez art. 1 decyzji nr 2008/776/WE z dnia 6 października 2008 r. (Dz.U.UE.L.08.266.14) zmieniającej nin. decyzję z dniem notyfikacji.

- zmieniona przez art. 1 pkt 1 decyzji nr 2010/467/UE z dnia 17 sierpnia 2010 r. (Dz.U.UE.L.10.226.42) zmieniającej nin. decyzję z dniem notyfikacji.

2 Art. 5 zmieniony przez art. 1 pkt 2 decyzji nr 2010/467/UE z dnia 17 sierpnia 2010 r. (Dz.U.UE.L.10.226.42) zmieniającej nin. decyzję z dniem notyfikacji.
3 Art. 6 zmieniony przez art. 1 pkt 3 decyzji nr 2010/467/UE z dnia 17 sierpnia 2010 r. (Dz.U.UE.L.10.226.42) zmieniającej nin. decyzję z dniem notyfikacji.
4 Załącznik I zmieniony przez art. 1 pkt4 decyzji nr 2010/467/UE z dnia 17 sierpnia 2010 r. (Dz.U.UE.L.10.226.42) zmieniającej nin. decyzję z dniem notyfikacji.
5 Załącznik II zmieniony przez art. 1 pkt4 decyzji nr 2010/467/UE z dnia 17 sierpnia 2010 r. (Dz.U.UE.L.10.226.42) zmieniającej nin. decyzję z dniem notyfikacji.

Zmiany w prawie

ZUS: Renta wdowia - wnioski od stycznia 2025 r.

Od Nowego Roku będzie można składać wnioski o tzw. rentę wdowią, która dotyczy ustalenia zbiegu świadczeń z rentą rodzinną. Renta wdowia jest przeznaczona dla wdów i wdowców, którzy mają prawo do co najmniej dwóch świadczeń emerytalno-rentowych, z których jedno stanowi renta rodzinna po zmarłym małżonku. Aby móc ją pobierać, należy jednak spełnić określone warunki.

Grażyna J. Leśniak 20.11.2024
Zmiany w składce zdrowotnej od 1 stycznia 2026 r. Rząd przedstawił założenia

Przedsiębiorcy rozliczający się według zasad ogólnych i skali podatkowej oraz liniowcy będą od 1 stycznia 2026 r. płacić składkę zdrowotną w wysokości 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia, jeśli będą osiągali w danym miesiącu dochód do wysokości 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez prezesa GUS. Będzie też dodatkowa składka w wysokości 4,9 proc. od nadwyżki ponad 1,5-krotność przeciętnego wynagrodzenia, a liniowcy stracą możliwość rozliczenia zapłaconych składek w podatku dochodowym.

Grażyna J. Leśniak 18.11.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności

Usprawnienie i zwiększenie efektywności systemu wdrażania Rozwoju Lokalnego Kierowanego przez Społeczność (RLKS) przewiduje ustawa z dnia 11 października 2024 r. o zmianie ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności. Jak poinformowała w czwartek Kancelaria Prezydenta, Andrzej Duda podpisał ją w środę, 13 listopada. Ustawa wejdzie w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 14.11.2024
Do poprawki nie tylko emerytury czerwcowe, ale i wcześniejsze

Problem osób, które w latach 2009-2019 przeszły na emeryturę w czerwcu, przez co - na skutek niekorzystnych zasad waloryzacji - ich świadczenia były nawet o kilkaset złotych niższe od tych, jakie otrzymywały te, które przeszły na emeryturę w kwietniu lub w maju, w końcu zostanie rozwiązany. Emerytura lub renta rodzinna ma - na ich wniosek złożony do ZUS - podlegać ponownemu ustaleniu wysokości. Zdaniem prawników to dobra regulacja, ale równie ważna i paląca jest sprawa wcześniejszych emerytur. Obie powinny zostać załatwione.

Grażyna J. Leśniak 06.11.2024
Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Nowy urlop dla rodziców wcześniaków coraz bliżej - rząd przyjął projekt ustawy

Rada Ministrów przyjęła we wtorek przygotowany w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej projekt ustawy wprowadzający nowe uprawnienie – uzupełniający urlop macierzyński dla rodziców wcześniaków i rodziców dzieci urodzonych w terminie, ale wymagających dłuższej hospitalizacji po urodzeniu. Wymiar uzupełniającego urlopu macierzyńskiego będzie wynosił odpowiednio do 8 albo do 15 tygodni.

Grażyna J. Leśniak 29.10.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2007.139.24

Rodzaj: Decyzja
Tytuł: Decyzja 2007/365/WE w sprawie środków nadzwyczajnych zapobiegających wprowadzaniu do Wspólnoty i rozprzestrzenianiu się we Wspólnocie organizmu Rhynchophorus ferrugineus (Olivier)
Data aktu: 25/05/2007
Data ogłoszenia: 31/05/2007
Data wejścia w życie: 31/05/2007